Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:26

@8nnemiek, dit is een geweldig land om in te wonen en voor een belangrijk deel omdat we samen de lasten van deze samenleving dragen. En toch verandert dat er niks aan dat de verkeerde groep de zwaarste lasten draagt. En er is geen enkele reden om daar als armste 50% van Nederland dankbaar voor te zijn dat je niet alleen in een fijn land woont, maar dat jij met jou belastingafdracht meebetaald aan het rijker worden van de 10 rijkste procent van Nederland.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:30

Karl66 schreef:
Nee, dat zijn geen nieuwe berekeningen, dit is gewoon een onderzoek van wat de werkelijke belastingdruk is. En die 652 euro is wat de armste helft van Nederland werkelijk per maand te besteden heeft, de rest gaat naar de overheid.

Toch vind ik dat een raar verhaal. Ik heb lange tijd minimumloon gekregen als starter.. ik heb ooit een tijdje in de bijstand gezeten.. een tijdje in de ww..
En ik hield echt altijd meer over dan die 650 euro. En kreeg ook nog altijd geld terug bij de aangiftes.
Pas geleden nog, tijdens corona, kreeg ik een TOZO uitkering in de maanden dat er niet gewerkt kon worden (die gelijk staat aan de bijstandsuitkering volgens mij). Dat was net iets meer dan 1000 euro, daar waren de belastingen al vanaf, én het jaar erna bij de aangiftes kreeg ik nog eens een leuk bedrag terug wat er teveel aan belasting af was gegaan.
Als je dan alléén maar luxe producten zou kopen van die 1000 euro, dan zou je 200 euro btw betalen, en nog steeds 800 euro over hebben. Naar welke belastingen gaat de rest van dat geld dan nog?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:33

Verzekeringen, wonen, stroom, water, verwarming, ziektekosten verzekering verplicht, gemeentelijke lasten enz enz enz. Dan heb ik nog niet meegeteld, telefoon, hoogstnoodzakelijk internet en eventuele tv. Eten ook nog niet eens meegeteld of kleding. Daar kan een mens ook niet zonder.

Ik heb eens heel simpel zitten rekenen tijd geleden. Welke kosten ik hoe dan ook kwijt ben inclusief mijn altijd op zijnde eigen risico. Met bijstand nivo van toen (ik geloof dat het nu 50 euro meer is dan toen ik rekende) had ik 185 euro per maand om van te eten, waspoeder, shampoo, kleding te kopen, tv, internet, sparen voor vervanging van dingen die kapot gaan en een eventuele extra waar domweg geen geld voor is dan. Geen auto gerekend zelfs hoewel ik niet zonder kan.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-03-22 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:35

Maar het ging om belastingen, en op verzekeringen, energie enzo zit bv ook gewoon 21% belasting.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-03-22 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:37

Huur 621 (inclusief stookkosten)
Zorgverzekering 223 (inclusief eigen risico)
Tv 45
Mobiel 13
Gas en elektrisch 60
Water 12

Totaal 974 eh overhouden....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:39

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat de belastingen te maken hebben met de oorlog in Oekraïne?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:41

8nnemiek schreef:
Maar het ging om belastingen, en op verzekeringen, energie enzo zit bv ook gewoon 21% belasting.

Klopt en dat telt dus ook mee als belasting, want het gaat maar de staat terug. En alle btw op producten, diensten, enz. Er blijft gewoon heel weinig tot niets over voor de laagste groep. Die groep strekt zich uit tot boven de zorgtoeslagen nivo

Telpeva hier begon het mee :)
Alles wordt zoveel duurder dat er een aantal accijnzen en belasting op energie lager gaat worden tijdelijk om het een beetje betaalbaarder te houden voor iedereen

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:46

Ohja thanks!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:25

Marcella schreef:
Huur 621 (inclusief stookkosten)
Zorgverzekering 223 (inclusief eigen risico)
Tv 45
Mobiel 13
Gas en elektrisch 60
Water 12

Totaal 974 eh overhouden....

Het ging eigenlijk over wat je over houdt als je alle belasting eraf trekt, dus niet de vaste lasten zelf.

Maar die kosten van jouw voorbeeld: iemand met bijstand of minimumloon krijgt dan wel nog huurtoeslag (volgens mij hoeven mensen met een minimumloon nog maar iets meer dan 200 euro aan huur zelf te betalen), ze krijgen zorgtoeslag, 111 euro per maand (daar heb je al een simpele verzekering voor met het laagste eigen risico, en eigen risico is zo'n 35 euro per maand als je het helemaal op maakt) en nu dus ook nog een flinke toeslag voor gas en elektra.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:29

Als je een zorgverzekering hebt ben je in de meeste gevallen ook voor jezelf verplicht om een aanvullende verzekering te nemen. Wil je tenminste een net gebit hebben.

Er zijn wel speciale verzekeringen voor de minima maar die dekken ook niet altijd alles wat je nodig hebt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:33

Karl, nogmaals is dit een bruto -netto berekening? Want dan klopt het gewoon niet. Iemand die 17.500 per jaar bruto verdient houd daar netto 16.000 van over. Die betaalt namelijk nauwelijks loonbelasting.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:40

Afhankelijk van huishouden betaal je minimaal 230-240 al zelf (basishuur). Daarboven komt afhankelijk weer van huishouden een toeslag van 100 - 65 - 40% tot aan de huurtoeslaggrens (763,47 in 2022), woon je er al en komt de huur boven dit bedrag, dan moet je de rest zelf bijpassen. Verhuizen naar een huis boven de huurtoeslaggrens geeft geen recht op toeslag. Huurverhoging loopt in principe gelijk met inflatie en de toeslag wordt pas in het nieuwe kalenderjaar aangepast, die verhoging vanaf juli mag je dus eerst 6 maanden voorschieten en dat kan wel eens kostbaar gaan worden als de inflatie fors gaat stijgen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:42

Ben aanvullende verzekering nodig anders ben ik betreffende totaal plaatje nog duurder uit.

En tot nu toe krijg ik al jaren niks terug van de belastingdienst en moet ik betalen (+1000 euro).

Heb minder dan het minimum voor nu nog steeds.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:45

Ik heb bijvoorbeeld geen tandarts verzekering is ook niet echt nodig als je niet vaak wat met je gebit hebt lijkt mij. Ben veel voordeliger uit als ik het zelf betaal dan via een verzekering.

Ligt eraan hoe netjes ik op mijn gebit ben maar hoe meer tijd ik daar aan besteed hoe goedkoper de tandarts in mijn geval wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:46

purny schreef:
Als je een zorgverzekering hebt ben je in de meeste gevallen ook voor jezelf verplicht om een aanvullende verzekering te nemen. Wil je tenminste een net gebit hebben.

Er zijn wel speciale verzekeringen voor de minima maar die dekken ook niet altijd alles wat je nodig hebt

Aanvullende verzekering voor tandarts zou ik alleen doen als je regelmatig problemen hebt. 2x per jaar een gewone controle + wat tandsteen verwijderen is goedkoper om gewoon zelf te betalen dan via je verzekering. Onze tandarts heeft dat zelfs aangeraden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:21

Heb probleem tanden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:30

Waarom zou je voor andere mensen willen bepalen wat zij wel of niet nog mogen eten, in wat voor huis ze mogen wonen, waar ze hun geld aan mogen uitgeven, wat voor zorg ze mogen hebben. Gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen zeg, jeetje...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:32

Zebrastreep schreef:
Ik heb bijvoorbeeld geen tandarts verzekering is ook niet echt nodig als je niet vaak wat met je gebit hebt lijkt mij. Ben veel voordeliger uit als ik het zelf betaal dan via een verzekering.

Ligt eraan hoe netjes ik op mijn gebit ben maar hoe meer tijd ik daar aan besteed hoe goedkoper de tandarts in mijn geval wordt.

Ik heb hem er ook dit jaar uitgegooid. Betaalde meer aan premie dan aan de jaarlijkse controle. En als ik een keer een kroon oid nodig heb, dan heb ik wel spaargeld. Natuurlijk is dat anders voor mensen die dat niet hebben.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:34

Marcella schreef:
Ben aanvullende verzekering nodig anders ben ik betreffende totaal plaatje nog duurder uit.

En tot nu toe krijg ik al jaren niks terug van de belastingdienst en moet ik betalen (+1000 euro).

Heb minder dan het minimum voor nu nog steeds.

Hier heeft de gemeente aanvullend pakket voor minima, incl. tandarts, anti conceptie, extra fysio, wmo, brillen etc. Voor het bedrag vrij uitgebreid eigenlijk en juist de dingen waar je als minima eigenlijk het geld niet voor hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:45

maar wat is minima..iedereen die werkt of een partner heeft die werkt valt er al meteen weer buiten.
En onder de streep dus veel duurder uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:08

Die verzekering voor minima is geweldig als je zorg nodig hebt. Wel heel uitgebreid, maar ik ben bijvoorbeeld chronisch ziek en had altijd veel kosten (Nu valt het onder basisverzekering gedeeltelijk en andere zorg kan ik niet meer krijgen want niet volledig vergoed of helemaal niet en dus niet te betalen) maar dat is wel 185 euro per maand. En verplicht in principe, want vroeger kon je bijzondere bijstand aanvragen voor medische kosten, nu kan dat niet meer in mijn gemeente. Het is heel makkelijk om te zeggen dat je sommige dingen beter zelf kan betalen, maar dat geld moet er wel zijn. Een keer een wkb is een flink bedrag wat de meeste mensen in deze situatie gewoon niet kunnen missen. En misschien heb ik een raar gebit maar ik heb gewoon de ene controle geen probleem, controle daarna kunnen er ineens 2 gaatjes zijn waarvan 1 al wkb moet worden.

Maar wat mensen snel vergeten. Met corona toen iedereen thuis moest werken waren er klachten dat energierekening hoger werd omdat ze meer thuis waren. Degene met een uitkering of die thuis zitten zonder uitkering vanwege ziekte bijv hebben dat altijd. Daar hulp bij of eventuele aanpassingen in huis wordt nu raar naar gekeken, maar er wordt wel van een werkgever verwacht dat die vergoeding betaalt daarvoor. Ook het isoleren om minder te hoeven stoken is niet zo simpel als je dat geld niet hebt (of het niet mag) dus zijn er best veel mensen met weinig geld die in onzinnige huizen leven en dus veel geld kwijt zijn. Slecht geïsoleerd, vaak niet de nieuwste apparatuur en veel thuis.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-03-22 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:12

Telpeva schreef:
Waarom zou je voor andere mensen willen bepalen wat zij wel of niet nog mogen eten, in wat voor huis ze mogen wonen, waar ze hun geld aan mogen uitgeven, wat voor zorg ze mogen hebben. Gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen zeg, jeetje...

Eigenlijk wel eens, ja. :D ik heb nogal snel de neiging om het te willen uitleggen, vooral vanwege veel vooroordelen en dat ik het eigenlijk haat dat ik er gebruik van moet maken.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:14

zullen we weer terug gaan naar wat de oorlog voor ons nu betekent? Ipv het doorzeveren over belastingen en wat een minima is?
Denk dat iedereen het nu zwaar heeft en kabinet moet met iets komen wat ook voor werkende mensen (net boven de toeslagen grens) verlichting gaat geven en niet alleen voor minima/werklozen.

Voor nu vind ik het vooral zwaar dat de brandstofprijzen zo hoog zijn en dat je nu echt merkt hoe dat doorberekend werkt in de normale goederen. Op het werk krijgen we ook de een na de andere prijsverhoging van grondstoffen voor onze kiezen, betekent dat wij binnenkort de consumentenprijzen moeten gaan verhogen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:25

Daar is de overheid toch mee bezig? Energiebelasting verlagen, accijnzen omlaag of was dat de btw op brandstof? en mogelijk iets met reiskostenvergoeding?

Jammer genoeg de btw op groente en fruit nog niet.

Nu weet ik niet of dat genoeg is, maar weet eerlijk gezegd ook niet wat er nog meer gedaan zou kunnen worden

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:11

Kinke schreef:
Tiggs schreef:
Vlees is geen eerste levensbehoefte en niet eens per se gezond, dus daarop graag de hoge btw houden. Maar idd op fruit en groente omlaag.

het zou leuk zijn als persoonlijke opvattingen als vegetariër/veganist zijn dan ook uit zulke beslissingen gehouden worden[/quote]

Mijn persoonlijke opvattingen staan hier los van…
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 25-03-22 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt