Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:36

Exitium schreef:
Wist niet dat er nog mensen zijn die teletekst gebruikten :D

Gebruik de app al jaren :D

Exitium

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:38

Wist ook niet dat er een app van is :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:39

Daks schreef:
Rusland waarschuwd landen die dodelijke wapens leveren

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 5hgsg&s=19

Mwah (zou Kimi zeggen), een Oekraïens account dat zegt dat Rusland iets gezegd zou hebben?! Dat geloof ik pas als de Russen het zelf zeggen.

Maar zelfs als de Russen het roepen: _O-

Please bitch…..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:39

ClaudiaHS schreef:
Bloemetje75 schreef:
https://onderdakoekraine.nl/

Daar kun je je ook aanmelden. Ik kwam de link tegen in een artikel van de Volkskrant.

Wij hebben ons net aangemeld.
Dank voor de link.

Ik kan die andere link zo snel niet meer terugvinden, de Europese link, heeft iemand die?

Gevonden :)

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:49

Gypsy schreef:
Op reddit kwam een idee voorbij om russische bedrijven op google (maps) op te zoeken en 5 sterren te geven, en vervolgens vriendelijk maar helder uit te leggen wat er aan de hand is, waarom bv hun munt in waarde daalt. Dit als een manier om russen duidelijk te maken wat er speelt.

Wat denken jullie, goed idee of niet?

Klinkt als een goed plan! Moeten wel veel mensen meedoen, vooral de mensen die russisch kunnen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:55

De Twitter accounts die hier gedeeld worden zijn ukrainse nieuwspaginas zoals NOS etc en al helemaal geen sensatie berichten.

En ik persoonlijk check de berichten op meerdere Twitter accounts voor ik ze deel.
Laatst bijgewerkt door Daks op 01-03-22 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:58

ava_krause schreef:
Gypsy schreef:
Op reddit kwam een idee voorbij om russische bedrijven op google (maps) op te zoeken en 5 sterren te geven, en vervolgens vriendelijk maar helder uit te leggen wat er aan de hand is, waarom bv hun munt in waarde daalt. Dit als een manier om russen duidelijk te maken wat er speelt.

Klinkt als een goed plan! Moeten wel veel mensen meedoen, vooral de mensen die russisch kunnen

Goed idee!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:05

ava_krause schreef:
Gypsy schreef:

Nee hoor. Gewoon dezelfde uitleg in 20-30-50-100 verschillende versies in het Russisch uitwerken. Dan copy/paste en over het hek kiepen. Heb je maar een handvol native speakers voor nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:10

Ik denk dat de link naar dit https://www.reddit.com/r/ukraine/commen ... urce=share filmpje al voldoende is. Een russische vrouw (geen oekraeens accent) vraagt in het russisch russische soldaten weg te gaan. Ze hoeven geen vrede te brengen, dat was er voor hun komst al.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:10

Nu Turkije zegt de toegang tot de Zwarte Zee af te sluiten o.b.v. het verdrag van Montreux uit 1936 kan het boeiend zijn om de brug tussen de Krim (Kerstj) en het Russische vasteland (Taman) op te blazen. Bevoorrading van de Krim kan nog steeds maar moet dan via schepen. Militair niet zo spannend, maar publicitair weer niet fijn voor Putin.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:14

Maar eens afwachten hoe dat afloopt daar in Turkije. Kan ook nog best spannend worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:21

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:22

Boras schreef:
Maar eens afwachten hoe dat afloopt daar in Turkije. Kan ook nog best spannend worden.

Publicitair zou het isoleren van de Krim voor veel enthousiasme kunnen zorgen in het Verenigd Koninkrijk. De Britten hebben een hoop geschiedenis daar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:27

Sizzle schreef:
Als niet Twitteraar vind ik die Twitterlinks een beetje storend eerlijk gezegd. Het valt voor mij inder Facebook nieuws eerlijk gezegd. Snel sensatie nieuws zonder check :o

Zo kan je denken maar twitter is in deze situatie een goed platform. Het gaat niet persé om ons, die lezen en willen weten wat gebeurt precies nu (waardoor je nepnieuws ertussen krijgt waar je ‘intrapt’), maar meer om Zelensky en veel andere Oekraïners en journalisten ter plaatse enzo die het gebruiken als openbaar kanaal. Top toch?
Ook om ze te steunen en hoog te houden dmv rt’s en aandacht voor de situatie, en elkaar te informeren.

Met een goede volglijst een prima platform en anders dan Facebook.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:31

Gypsy schreef:
Ik denk dat de link naar dit https://www.reddit.com/r/ukraine/commen ... urce=share filmpje al voldoende is. Een russische vrouw (geen oekraeens accent) vraagt in het russisch russische soldaten weg te gaan. Ze hoeven geen vrede te brengen, dat was er voor hun komst al.

Russen kunnen niet zomaar op reddit

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:35

Cowboy55 schreef:
Boras schreef:

Publicitair zou het isoleren van de Krim voor veel enthousiasme kunnen zorgen in het Verenigd Koninkrijk. De Britten hebben een hoop geschiedenis daar.

Ik (met schoonfamilie in Istanbul en aan de Zwarte Zeekust wat mijn interesse verklaart) doel op het volgende fragment uit een langer artikel:

De stap van Navo-lid Turkije creëert een explosieve situatie. Moskou kan zich uitgedaagd voelen, en kan de zenuwen van Ankara gaan testen door een oorlogsschip de Bosporus – deel van de zeestraat tussen de Middellandse Zee en de Zwarte Zee, die dwars door Istanbul loopt – in te sturen. Het zou de eerste daadwerkelijk fysieke militaire confrontatie betekenen tussen Rusland en een lidstaat van de Navo. Een botsing van Rusland met Turkije is een botsing met het hele bondgenootschap.

Volgens Yoruk Isik, hoofd van Bosphorus Observer Consultancy in Istanbul, liggen minstens vier Russische schepen al te wachten om de Bosporus in te varen. Twee daarvan, een fregat en een torpedobootjager, hebben Turkije formeel gevraagd deze week al de doorsteek te mogen maken, zo zegt Isik tegen persbureau Reuters.

Lees het hele artikel op https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b35f465e/

Eerder deze maand zijn al 6 Russische marineschepen en een onderzeeër de Bosporus gepasseerd voor die "oefening" in de Zwarte Zee.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:40

Ik denk dat het alllemaal niet meer uit maakt. Poetin zoekt die confrontatie zelf op. Als wij er geen creeren dan maakt hij zelf wel een “ per ongeluk “ conflict. Hij wil volle bak oorlog dat is me nu wel duidelijk...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:43

Cowboy55 schreef:
Nu Turkije zegt de toegang tot de Zwarte Zee af te sluiten o.b.v. het verdrag van Montreux uit 1936 kan het boeiend zijn om de brug tussen de Krim (Kerstj) en het Russische vasteland (Taman) op te blazen. Bevoorrading van de Krim kan nog steeds maar moet dan via schepen. Militair niet zo spannend, maar publicitair weer niet fijn voor Putin.

Tja, zie daar eerst maar eens te komen, is een eind achter de frontlinie en Oekraïne heeft niet echt een marine. Daarnaast, wil je daar troepen voor inzetten die je wellicht op veel betere plekken kan gebruiken?

Als ik Rusland was, zou ik sowieso proberen om z.s.m. het gebied rondom Mariupol te veroveren, om zo de frontlinie van Donetsk en de Krim aan elkaar te verbinden. Dan kun je gewoon over het land in Oekraïne bevoorraden. Langs de kust loopt een snelweg, die is daar ideaal voor.

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:45

Exitium schreef:
Cowboy55 schreef:

Tja, zie daar eerst maar eens te komen, is een eind achter de frontlinie en Oekraïne heeft niet echt een marine. Daarnaast, wil je daar troepen voor inzetten die je wellicht op veel betere plekken kan gebruiken?

Als ik Rusland was, zou ik sowieso proberen om z.s.m. het gebied rondom Mariupol te veroveren, om zo de frontlinie van Donetsk en de Krim aan elkaar te verbinden. Dan kun je gewoon over het land in Oekraïne bevoorraden. Langs de kust loopt een snelweg, die is daar ideaal voor.

Breng de russen die meelezen niet op ideeën hahaha :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:58

Exitium schreef:
Cowboy55 schreef:

Je komt er via de lucht. Het is een brug. De Oekraïense luchtmacht is klaarblijkelijk nog steeds (een beetje) operationeel. 1 vliegtuig voor een morele opdoffer.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 01:07

Dan moet je er ook maar zien te komen, de Russen hadden voor de oorlog begon ruim tien keer zoveel vliegtuigen, dat verschil is afgelopen week alleen maar groter geworden. Weet niet hoe het met AA zit, maar het zou me verbazen als de Krim daar niet vol mee staat sinds de annexatie.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 01:09

Hannanas schreef:
Gypsy schreef:

Russen kunnen niet zomaar op reddit

Dat is heel makkelijk te omzeilen met een VPN hoor. Er zitten nog genoeg Russen op verschillende social media platformen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 02:31

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 02:36

Ze blijken het toch wel moeilijk te hebben. Zoveel benzine hebben ze eigenlijk niet dus het is nog maar de vraag of de hele stoet daadwerkelijk aan gaat komen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 04:34

64 km.. -O-