[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:53

Janneke2 schreef:
Bonna schreef:
Ik denk dat alleen rechts links denken sowieso niet zo handig is in deze, De pvv bijvoorbeeld is economisch behoorlijk links

Trap toch niet in dat kiezersbedrog!

Ik ben opgehouden om het woord 'leentje buur spelen' te gebruiken. Wilders liep weg bij de vvd, jat bij de SP wat woorden en stemt uiterst rechts.
Men raadplege https://www.stemmentracker.nl

Binnen 'kieswijzer' deelt men het landschap niet alleen op in links en rechts, maar ook in conservatief of progressief.
Je zou ook kunnen opteren voor "willen we 'Parijs halen' of op oude voet doorgaan", etc.

Maar dat is toch precies wat ik aangeef? De PVV jat inderdaad dingen bij de SP en dat maakt ze economisch aan de linkse kant. Zie bijvoorbeeld de kieswijzer die je zelf noemt.
Daarnaast stemt hij inderdaad behoorlijk rechts en is het zeker niet mijn partij. Maar als mensen op hem stemmen vanwege zijn 'gejatte' SP standpunten dan komen die in een 'rechtse' coalitie niet aan hun trekken. De rest van rechts staat daar namelijk heel anders in.

Ik vind het trouwens wel goed om partijen af te rekenen op hoe ze stemmen, maar vind het ook belangrijk om te kijken naar wat ze in de toekomst willen. Dat kun je niet 1 op 1 halen uit wat er historisch gezien is gebeurd. Onder andere omdat het wel/niet meedoen aan een coalitie daar invloed op kan hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:58

Bonna schreef:
Ik denk dat alleen rechts links denken sowieso niet zo handig is in deze, De pvv bijvoorbeeld is economisch behoorlijk links

Citaat:
Trap toch niet in dat kiezersbedrog!
Citaat:
Sorry, maar dat vind ik een nogal ideologisch gekleurde opmerking. Zo van: links = goed, dus waag het niet om bij Wilders linkse standpunten te ontwaren.

Imo geeft Bonna juist een goed voorbeeld van het vervagen van de klassieke links-rechts indeling.

Ehm...
Ik heb stemchecker gebruikt om deze uitspraak te valideren.

Los van mijn mening: de ex vvd-er Wilders stemt 'rechts', als in: minder huursubsidie, hogere huren, hoger eigen risico in de zorg, etc etc.
En mbt zijn verkiezingsprogramma jat hij letterlijk bij de SP.

Dus krijg je mensen die oprecht denken 'dat Wilders economisch links zou zijn'.

Ik vind 'leentje buur spelen' inmiddels een te vriendelijke uitdrukking hiervoor.
Systematisch "a" zeggen en "z" doen noem ik bedrog.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:04

verootjoo schreef:
bigone schreef:
Rutte wil wel met Wilders mits Wilders excuses voor zijn Marokkanen uitspraak aanbied en dan kun je lang wachten.

Wilder wil volgens mij niet eens in de coalitie, die lijkt oppositie wel prima te vinden.
Anders had ie wel wat meer z’n best gedaan. Die sneren naar Kaag in dat debat; echt schaamteloos.

Voordeel van een oppositie is dat niemand je af kan rekenen op je beleid en je hoeft geen consessies te doen.
Je kunt lekker wijzen en klagen.

Wilders weet ook wel dat bijvoorbeeld "de oliekraan" dicht gaat als hij niet inbindt voor een plek in het kabinet.
Bijna een kwart van de wereldbevolking wegzetten is niet zonder consequenties.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:11

fransje23 schreef:
verootjoo schreef:
Wilder wil volgens mij niet eens in de coalitie, die lijkt oppositie wel prima te vinden.
Anders had ie wel wat meer z’n best gedaan. Die sneren naar Kaag in dat debat; echt schaamteloos.

Voordeel van een oppositie is dat niemand je af kan rekenen op je beleid en je hoeft geen consessies te doen.
Je kunt lekker wijzen en klagen.

Wilders weet ook wel dat bijvoorbeeld "de oliekraan" dicht gaat als hij niet inbindt voor een plek in het kabinet.
Bijna een kwart van de wereldbevolking wegzetten is niet zonder consequenties.

Precies, lekker blijven tetteren zonder consequenties. In een heuse positie kan dat niet zonder gevolgen.

Shaggy09

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:24

Ik vind de termen links en rechts sowieso achterhaald. Ik zie liever termen als progressief, conservatief, sociaal of liberaal etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:34

Lau07 schreef:
Dat ligt er ook aan wie je als rechtse en linkse partij ziet natuurlijk. Zelf versta ik onder 'rechts': VVD, PVV, FvD, JA21, 50Plus, BBB en ook de SGP. Dan kom je alweer iets verder. Een interessant punt om over na te denken, maar je hebt zeker gelijk. De linkse kiezers mogen ook niet aan de kant geschoven worden.

Niet dat ze met die ene zetel erg relevant zijn maar 50plus is centrumlinks. (Erg centrum weliswaar)
Linkser dan het CDA dus die zou je in dat geval ook bij rechts moeten rekenen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:43

Lau07 schreef:
Wat vinden jullie ervan dat het erop lijkt dat er voor het regeren met een aantal linkse partijen wordt gesproken?

Ik vind dat ergens heel raar, omdat er op rechts veel is gewonnen en op links veel is verloren. Je zet zo toch wel een groot deel van de kiezers gelijk aan de kant, hoe onredelijk/moeilijk etc sommige partijstandpunten en/of politici soms zijn.

Lastig. Mijn persoonlijke voorkeur is een gecentreerde regering en ik vind hem met VVD D66 en CDA iets te rechts, maar als ik rechts zou stemmen zou ik me echt besodemieterd voelen met een coalitie die kunstmatig verlinkst wordt.

Dan zou ik eigenlijk nog eerder CDA passeren en PVV laten tegenhangen door SP en GL, maar geen optie ivm geen meerderheid Eerste Kamer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:59

elnienjo schreef:
Femke_Tweety schreef:
Teveel mensen leveren problemen op.

Als er veeeeel minder mensen zouden zijn, zouden tig van de grote wereldproblemen er niet of nauwelijks meer zijn.
Sterker nog, ik durf te stellen dat dan 99% van de grote problemen weg zijn.
Qua milieu, voedseltekorten, intensieve veeteelt, klimaatproblematiek, armoede.

Maar dat is natuurlijk echt een lange termijn ding.

Partijen die dit inzien vind ik interessant.

Denk aan gratis anticonceptie etc...

Mee eens, maar niemand zet in op bevolkingsbeperking terwijl dat juist toekomstgericht is. Men wil meer mensen om de vergrijzing op te vangen, maar dat betekent dat je dus een steeds grotere aanwas van mensen nodig blijft hebben. Daarmee schuif je dat probleem dus ook alleen maar voor je uit.

Dan zou je dat aan 2 kanten moeten aanpakken. Geboorte beperking misschien, maar in feite vooral de euthanasiewet vele malen minder ingewikkeld maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:01

Ik hoop dat de mensen die FvD hebben gestemd en recht (willen) hebben op allerlei toeslagen, zich hebben gerealiseerd, dat Forum de toeslagen wil opheffen.
Iemand met een laag inkomen (en hetzelfde gedachtengoed) kan dan beter op de PVV stemmen, al is Wilders van huis uit rechts-conservatief en stemt hij vaak mee met de VVD. En niet te vergeten, hij verkwanselde ook al snel zijn AOW-65-jaar belofte ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:02

Ze willen er niet een ander systeem voor in de plaats?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:05

Ineke2 schreef:
elnienjo schreef:
Mee eens, maar niemand zet in op bevolkingsbeperking terwijl dat juist toekomstgericht is. Men wil meer mensen om de vergrijzing op te vangen, maar dat betekent dat je dus een steeds grotere aanwas van mensen nodig blijft hebben. Daarmee schuif je dat probleem dus ook alleen maar voor je uit.

Dan zou je dat aan 2 kanten moeten aanpakken. Geboorte beperking misschien, maar in feite vooral de euthanasiewet vele malen minder ingewikkeld maken.

Dan toch maar FvD :D het is geen euthanasie, maar geen coronamaatregelen helpt ook prima de bevolking uit te dunnen :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:05

bigone schreef:
Rutte wil wel met Wilders mits Wilders excuses voor zijn Marokkanen uitspraak aanbied en dan kun je lang wachten.

Dat niet alleen. Ook willen veel partijen niet samenwerken met een partij die groepen uit wil sluiten op basis van islamitisch geloof. In een van de debatten afgelopen weken is er vrij letterlijk gezegd dat het niet rijmt met artikel 1 van de grondwet. Wilders gaf inderdaad nooit terug te willen komen op zijn standpunten en opmerking.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:12

mysa schreef:
Ze willen er niet een ander systeem voor in de plaats?

Een hogere belastingvrije voet.

Als je het programma leest, vraag ik me echt af, hoe dit allemaal gefinancierd moet worden?
Nexit, terug naar de gulden, ontslagbescherming nog verder uithollen ten gunste van MKB.
Meer grenscontroles, meer geld naar defensie en politie, maar minder geld naar de overheid, die kleiner moet worden? Het staat allemaal zo haaks op elkaar.
Maar het programma is dan ook niet doorgerekend.
Het zijn vooral populaire standpunten, waarbij de haalbaarheid discutabel is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:32

Joepie, Nexit *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:36

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:55

Relaxed schreef:

Hihi! Weer eens wat anders. :D
Wat ik dan alleen niet begrijp is waar protesteer je nu precies tegen? Dat mensen een andere mening hebben dan die van jou? Daar valt toch niet tegen te protesteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:56

Jessix schreef:
Relaxed schreef:

Hihi! Weer eens wat anders. :D
Wat ik dan alleen niet begrijp is waar protesteer je nu precies tegen? Dat mensen een andere mening hebben dan die van jou? Daar valt toch niet tegen te protesteren.

Pcies, ik snap het idee erachter verder ook niet :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:57

Om 16:00 uur geeft het CDA live een verklaring aan de pers, even voor de geïnteresseerden hier.
Laatst bijgewerkt door Ann op 19-03-21 17:03, in het totaal 3 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:00

Jessix schreef:
bigone schreef:

Dat niet alleen. Ook willen veel partijen niet samenwerken met een partij die groepen uit wil sluiten op basis van islamitisch geloof. In een van de debatten afgelopen weken is er vrij letterlijk gezegd dat het niet rijmt met artikel 1 van de grondwet. Wilders gaf inderdaad nooit terug te willen komen op zijn standpunten en opmerking.

Er zijn hier anders al veel Bokkers geweest die partijen willen uitsluiten vanwege hun Christelijke geloof en de daarbij behorende standpunten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:02

Relaxed schreef:
Pcies, ik snap het idee erachter verder ook niet :')

Nee ik zie mezelf dat niet snel doen, maar al helemaal niet omdat FvD zoveel stemmen heeft gekregen. :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:02

Nou ja, liever zo protesteren dan met veel te veel op mekaar gepropt op het Malieveld :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:05

anjali schreef:
Jessix schreef:

Er zijn hier anders al veel Bokkers geweest die partijen willen uitsluiten vanwege hun Christelijke geloof en de daarbij behorende standpunten.

Ik snap de vergelijking niet helemaal, of zijn dat bokkers die ook in de regering zitten?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:05

Ann schreef:
Om 16:00 uur geeft het CDA live een verklaring aan de pers, even voor de geïnteresseerden hier.

Thnx, heel kort stukje gezien, de partijvoorzitter stapt op vanwege het zetelverlies.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:07

@anjali, dat is toch iets heel anders?

Daarnaast horen kerk en staat gescheiden te zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:16

Tiggs schreef:
@anjali, dat is toch iets heel anders?

Daarnaast horen kerk en staat gescheiden te zijn.

Even daar apart op inhakend: de scheiding van kerk en staat is een systeem dat niets te maken heeft met het al of niet op religieuze basis een politieke partij mogen oprichten ;)