Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:43

lenaa_tje schreef:
mysa schreef:
Kerken zijn van een andere orde dan zeehelden, lijkt me.

En fijne cultuur en historie, als we het hebben over slavernij en de bezetting van landen/ onderdrukking van mensen.

Maar die kun je toch niet laten verdwijnen? Gebeurd is gebeurd ook dat hoort bij ons verleden. Daar horen mensen ook van te horen of bedoel je wat anders met deze opmerking?

Dat zei ik al, die standbeelden horen niet in het straatbeeld.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:43

Zet ze maar in een museum.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:44

Blue_Eyes schreef:
Wat kerken betreft: als christen zeg ik laat die maar staan, als deze corona-ellende voorbij is willen we graag weer gewoon samenkomen ;)

Ik ben geen kerkganger, maar ik stel wel pijs op het feit dat we nog kerken in ons straatbeeld hebben.

Karl66

Ja, elnienja, het is helemaal terecht dat de guur rechtse Nederlanders met een schuimbek lopen te schreeuwen over die buitenlanders, om daarna als Calimero's te klagen dat zij het daarentegen zo zwaar hebben. Want die linkse, BLM en moslim actievoerders die krijgen altijd hele lichte straffen als 8 uur schoffelen. En dat de straffen in Nederland tot de zwaarste in Europa komen, zal dan dus wel komen omdat die arme rechtse gekkies wel hele zware straffen krijgen. Zoals de snelwegversperders uit Dokkum, wanneer komen die ook alweer uit de gevangenis, over vijftig jaar toch?

Shadow0

Ik vind het ook zo dubbel. Enerzijds wordt er gesteld dat het verleden lang geleden is, dat we daar niets meer aan kunnen doen en we ons dus niet verantwoordelijk voor hoeven voelen of over moeten schamen. Maar dan wel aan de andere kant vinden dat het belangrijk is dat we onze geschiedenis blijven volhouden en mensen als 'helden' blijven zien. Waarom?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:46

mysa schreef:
Dat zei ik al, die standbeelden horen niet in het straatbeeld.

Ze horen juist wél in het straatbeeld. Juist in het zicht van elke bezoeker en local. In musea komt niet iedereen tenslotte, laat staan op regelmatige basis.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:47

@mysa ik zie het verschil met een museum en een standbeeld niet zo. Standbeelden zijn bepalend voor het straatbeeld. Wel vind ik dat er veel aandacht zijn voor de andere kant. En kritisch moeten zijn op aanvullingen van standbeelden (dus juist dat niet zo fijne stukje geschiedenis...) maar standbeelden zijn een stukje laagdrempelige vorm van cultuur educatie. Juist daarom ook zo belangrijk dat er wel een verandering plaats vindt. Maar weghalen dan haal je die vorm van informatie ook weg.

CharleyT

ravellie schreef:
Dat vinden wij hier ook.
Mijn man is al heel lang geleden gestopt met de NOS en de landelijke kranten.
Ik vind het zelf nog lastig om nieuwsbronnen te vinden waar ik geen jeuk van krijg :o

Ben je niet bang voor tunnelvisie als je alleen nieuwsbronnen volgt waar je geen jeuk van krijgt? Ondanks een eigen voorkeur is het ook goed om ''de andere kant'' te volgen lijkt me.

ravellie

Zie totaal niet in waarom al die beelden weg moeten.
Het is de geschiedenis van je land, die tijd is ook niet te vergelijken met nu ( alhoewel...)
Duidelijke teksten bij de beelden en duidelijke uitleg, daar kunnen we mijn inziens wel van leren.

Het besmeuren van beelden, verwijderen van beelden, verwijderen van straatnamen.
Ik vind het werkelijk te triest voor woorden.
Zit echt te wachten...wanneer grijpt er iemand in?. -O-

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:48

CharleyT schreef:
ravellie schreef:
Dat vinden wij hier ook.
Mijn man is al heel lang geleden gestopt met de NOS en de landelijke kranten.
Ik vind het zelf nog lastig om nieuwsbronnen te vinden waar ik geen jeuk van krijg :o

Ben je niet bang voor tunnelvisie als je alleen nieuwsbronnen volgt waar je geen jeuk van krijgt? Ondanks een eigen voorkeur is het ook goed om ''de andere kant'' te volgen lijkt me.

Dat zeker
Maar beslist geen niveau NOS en AD.
Dus als je nog suggesties hebt m.b.t goede bronnen :o

Karl66

Omdat het gedrag van mensen niet zwart of wit is, het gedrag is een hele serie aan grijstinten. Net zoals de gouden eeuw heel veel goeds heeft gebracht en daarnaast een zwarte rand had. En als je alles wat een zwarte rand wegdoet, vanwege die rand, dan doe je ook al het goede weg wat er ook deel van was. Daarom is het alleen maar goed om met informatie bij zo'n beeld of schilderij of wat dan ook te geven.

Al moet je je daar ook weer niet teveel bij voorstellen. De mensen die dit soort informatie lezen zijn meestal al op de hoogte en het gros van de mensen leest het niet en heeft ook geen flauw idee van wie het standbeeld is.

Magrathea

Standbeelden zijn bedoeld om mensen te eren, toch? Leren doe je uit geschiedenisboeken. Kom op zeg, alsof iedereen dat plakkaat gaat lezen.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:49

Ik ben het niet eens met het vernielen en bekladden van standbeelden/gebouwen, maar het maar laten voor wat het is vind ik ook niet meer passen in deze tijd. Er mag gerust een gesprek komen over andere bestemmingen, andere namen of andere manier van informatievoorzieningen dat álle kanten belicht van het desbetreffende onderwerp. Als je dan voor cultuur op wilt komen, ga erover in gesprek en luister naar tegenargumenten en sta open voor andere interpretaties.

Ik sta ook niet achter het geweld dat wordt gebruikt, fysiek of spreekwoordelijk. Uitingen van 'dan gaan we dit doen', lost echt helemaal niks op en is in mijn ogen alleen olie op het vuur gooien.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:50

Shadow0 schreef:
Ik vind het ook zo dubbel. Enerzijds wordt er gesteld dat het verleden lang geleden is, dat we daar niets meer aan kunnen doen en we ons dus niet verantwoordelijk voor hoeven voelen of over moeten schamen. Maar dan wel aan de andere kant vinden dat het belangrijk is dat we onze geschiedenis blijven volhouden en mensen als 'helden' blijven zien. Waarom?

Dat stukje helden moet wat mij betreft ook los gelaten worden maar het kan wel mee werken aan het kritisch denken van mensen.
Er is niemand van mijn collega’s die het stuk voc/wic behandeld zonder het zwarte randje. (Rand...) Maar het laat wel iets over Nederland zien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:50

Shadow0 schreef:

Cultureel erfgoed.
Waarom denk je dat Europa zo'n populaire reisbestemming is voor Aziaten en Amerikanen? De vergaande historie en bijbehorende gebouwen en symbolen zijn enorme trekpleisters.

Ik begin die hele multicul verheerlijking van de laatste jaren nu echt kotsbeu te worden.
Tijd voor meer ver-Nederlandsing wat mij betreft.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:51

mysa schreef:

En fijne cultuur en historie, als we het hebben over slavernij en de bezetting van landen/ onderdrukking van mensen.

Nou, het is je misschien ontgaan, maar vele kerkelijke/religieuze stromingen hebben hebben ook een geschiedenis vol moord, bedrog, onderdrukking, maar dan in naam van een of ander opperwezen.

BigOne

Magrathea schreef:
Standbeelden zijn bedoeld om mensen te eren, toch? Leren doe je uit geschiedenisboeken. Kom op zeg, alsof iedereen dat plakkaat gaat lezen.

Als niemand dat plakkaat leest hoef je ze ook niet weg te halen toch? Lopen ze er toch aan voorbij of niet?

lenaa_tje

Magrathea schreef:

Dit meen je toch niet serieus? Dat je alleen leert uit een boek? Geschiedenis is veel meer dan leren uit een boek.
Verder is een standbeeld niet alleen om te eren maar ook ter nagedachtenis. En dat hoeft niet positief te zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:53

Magrathea schreef:

Niet altijd... beeldvorming doet ook een hoop

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:54

Magrathea schreef:

En toch lost een ''beeldenstorm'' en naamsveranderingen weinig op. Het zijn cosmetische ingrepen, doen het goed in de media, maar zullen geen omslag geven in bestrijding van rascisme/discriminatie.
Dat gaat verder dan uiterlijkheden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:55

purny schreef:
Magrathea schreef:

Niet altijd... beeldvorming doet ook een hoop

Juist voor jongeren inderdaad!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:00

elnienjo schreef:
Cultureel erfgoed.
Waarom denk je dat Europa zo'n populaire reisbestemming is voor Aziaten en Amerikanen? De vergaande historie en bijbehorende gebouwen en symbolen zijn enorme trekpleisters.

Je vindt dus eigenlijk de mening van toeristen (of hun geld) belangrijker dan van landgenoten die hier wonen? Interessante visie.

En vind je dat er voldoende standbeelden zijn van onze bezetters, zoals Napoleon, Hitler of de Hertog van Alva (/ Filips II) voor de toeristen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:00

CharleyT schreef:
mysa schreef:

Nou, het is je misschien ontgaan, maar vele kerkelijke/religieuze stromingen hebben hebben ook een geschiedenis vol moord, bedrog, onderdrukking, maar dan in naam van een of ander opperwezen.

Nou, het was me niet ontgaan maar die kerkgebouwen zijn dus van de huidige generatie gelovigen. En die kun je dus niet onteigenen of afbreken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:03

ravellie schreef:
Dat alles onder een vergrootglas ligt en weggezet wordt onder de noemer racisme

De vlaggetjes op je haring, op welke wijze je een sinterklaasfeest invulling geeft * ook met aanpassingen blijven de demonstraties en dreigingen doorgaan, afgelopen december in Dordrecht heeft men winkels en bedrijven besmeurd met verf die mee deden aan de intocht als sponsor.

Besmeuren van beelden , beeldenstorm volgt nog?

Besmeuren van musea, worden de musea straks aangepast omdat we dingen niet willen zien? maar waar we wel van kunnen leren?

Het steeds maar tolereren aan de niet toleranten

Het eenzijdige beeld dat de media laat zien
Dat werkelijk iedereen in dit land (al dan niet met grote waffel) een podium krijgt.
Niet te geloven, zelfs indoctrinatie bij kinderen zoals nieuwsbegrip, waarin er in kindertaal al gezegd word dat 'witte' politie mannen onschuldige donkere mensen in elkaar slaan met overlijden tot gevolg.

Nog even en we durven geen blanke vla meer te eten.

Je bent zelf ook niet al te neutraal in je verwoording anders :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:03

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
Cultureel erfgoed.

Je vindt dus eigenlijk de mening van toeristen (of hun geld) belangrijker dan van landgenoten die hier wonen? Interessante visie.

En vind je dat er voldoende standbeelden zijn van onze bezetters, zoals Napoleon, Hitler of de Hertog van Alva (/ Filips II) voor de toeristen?

Daar zijn ze anders wel mee bezig! Napoleon dan.