(....maar wel hongersnood is, nota bene: systematisch, inherent

....ben ik een voorstander van "zeebouw".
We hebben veel zeeën en oceanen,
er zijn goed eetbare wieren en algen - met 50 tot 60 % eiwit.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:maar als jij beweerd dat de luchtkwaliteit in stallen zo slecht is, waarom zijn er dan niet veel meer boeren ziek?
Bedankt voor de link, ik denk nog te veel als melkveehouder, wellicht dat kippen en varkensvoer inderdaad meer geimporteerd wordt.
Je plaatje van de WUR vind ik ook wel duidelijk. Het wereldwijde 'probleem' kan niet in Nederland worden opgelost.
Cer schreef:Ja helemaal voor! Voor zover de oceanen niet leeggehaald worden óf al vervuild zijn (waar ze met name in Azie heel goed in zijn). Het is nog wel een stukje ongerepte natuur die ook heel belangrijk is.
Hoe ga je dat ontginnen zonder schade aan te richten..?
Janneke2 schreef:....mbt "zeebouw": de vervuiling, daar 'hebben we mee te dealen ' (soort van eigen schuld, dikke bult).
Citaat:De experimenten die nu oa op Texel en in de Westerschelde worden gedaan gaan over respectvol 'zeebouw' bedrijven, zodat het duurzaam is in letterlijke zin des woords: zo kunnen we eeuwenlang teren op deze eiwitbron.
Citaat:(En echt ongerept is de zee natuurlijk niet.)
8nnemiek schreef:Tiepfoudt, zelfs bij jouw gunstigste rekenmethode is de veeteelt alsnog verantwoordelijk voor een behoorlijk groot deel van de uitstoot.
En ik heb begrepen dat de gedeelde cijfers juist de ammoniak tonen die over blijft na opname door planten, dus alleen wat in de lucht blijft hangen.
8nnemiek schreef:Niemand zegt dat het buitengebied ‘echt heel ongezond is’![]()
Ik heb wel gezegd dat de lucht in veestallen (varkens, kippen), dat díe heel ongezond is. Dat zal niemand kunnen ontkennen lijkt me.
8nnemiek schreef:juval schreef:Op de planeet waar binnenkort 9 miljard mensen gevoed moeten worden denk ik.
En hoeveel water en plantaardig voedsel was er ook alweer nodig voor het maken van één kilo vlees?
Als er niet zoveel veeteelt zou zijn dan zou het kappen en platbranden van de regenwouden totaal niet nodig zijn.
8nnemiek schreef:Het is gewoon jammer dat er zo veel boeren zijn die haast alles dat wordt aangekaart glashard blijven ontkennen terwijl er al zo veel bekend is en onderzocht is. Dat maakt het zo veel lastiger om te discussiëren en samen tot een goede oplossing te komen. De politiek doet vast haar best, maar boeren zouden waarschijnlijk prima met goede en haalbare oplossingen kunnen komen als ze het probleem eens zouden erkennen en op een realistische manier mee zouden denken.
Kringlooplandbouw is een mooi idee, maar als boeren vervolgens weer kwaad worden als daardoor de veestapel moet inkrimpen dan kom je ook geen stap verder. Zeg dan gewoon 'prima, we gaan naar kringlooplandbouw toewerken én we stemmen in met een reductie van de veestapel, mits we goed gecompenseerd worden/subsidie krijgen'..
Cer schreef:dat kappen van regenwouden voor veeteelt, is dat voor de Nederlandse Veehouderij dan? (ivm met voerproductie ofzo?)
Tiepfoudt schreef:8nnemiek schreef:En de ammoniak die gemeten wordt, die wordt niet meer opgenomen. Planten nemen alleen op wat in de grond terecht komt. Niet wat in de lucht zweeft.
Oh, dus de uitgestoten ammoniak slaat niet neer op landbouwgewassen maar wel op natura-gebieden?
Tiepfoudt schreef:8nnemiek schreef:En de ammoniak die gemeten wordt, die wordt niet meer opgenomen. Planten nemen alleen op wat in de grond terecht komt. Niet wat in de lucht zweeft.
Oh, dus de uitgestoten ammoniak slaat niet neer op landbouwgewassen maar wel op natura-gebieden?