Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:54

Resistance schreef:
En nee, ik heb het niet over de gelukszoekers. Ik heb het over de echte vluchtelingen.

Maar daar heeft iedereen het toch steeds over?

Buiten dat het hier ook over allochtonen an sich ging, dus niet perse vluchtelingen.. want dat was die 1e generatie niet en dat is generatie 2 en 3 al helemaal niet..

En ik weet niet of mensen zeuren over vluchtelingen die alles afpakken. Wel dat het voor sommigen makkelijker is als voor anderen ivm uitkeringen, huizen enzo.. maar daar heb ik geen ervaring mee.

Vwb Den Haag zaten de PVV stemmers aan de rand van de wijken met een 75% percentage allochtoon. Over Moslims heb ik niets gezegd..het hoogste percentage moslims zit wel in zuid holland zag ik.

Citaat:
Dat is niet Janneke d'r verantwoordelijkheid. Dat is een soort emotionele chantage: dat iedereen maar met kousevoetjes om (mogelijk-)pvv'ers heen moet lopen.
Ik zeg ook niet dat het haar verantwoordelijkheid is, ik zeg hoe het mij laat voelen. Mag dat ook al niet meer :?
Maar als je met kousevoetjes om PVV-ers heenloopt én met kousevoetjes om (criminele) allochtonen, dan wordt het wel heel stil :j

Citaat:
Maar Janneke is net zo goed Nederlander, die mag haar land ook opeisen. En het is ook mijn land. Laat ik daar duidelijk over zijn: iedere keer waar Buma of Rutte of Van der Staaij, Wilders of Baudet het heeft over de 'Nederlandse normen en waarden' of de 'westerse leefwijze' heeft, hebben ze het over heel iets anders dan over MIJN Nederlandse normen en waarde, en de leefwijze die ik wil.
ja maar dat hou je altijd... dat zal onverenigbaar blijven. En dat is ook niet erg, als het maar leefbaar is... denk ik?
Overigens mag ze haar land best opeisen, maar je hoeft het niet af te kammen, of wel?

En die schimmelmuren, moet ik dan denken aan de eerder genoemde huisjesmelkers? Want alle huurders hebben toch recht op...schimmelvrije muren? Hoewel, het gebeurt meer, ook bij mn witte vriendinnen die in een tochtig huis wonen want verhuurder geen zin om dubbelglas te plaatsen of herstelwerkzaamheden te verrichten.. dat maakt dan niet uit waar je woont misschien, maar wie je huurbaas is?

LadyMadonna

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:57

Maar is vrouwen lastig vallen en homo's bedreigen dan echt een islam ding? Want dat gebeurt hier ook en wij hebben nauwelijks moslims

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:34

LadyMadonna schreef:
Maar is vrouwen lastig vallen en homo's bedreigen dan echt een islam ding? Want dat gebeurt hier ook en wij hebben nauwelijks moslims

Veel mensen willen dat zo doen voor komen, maar volgens mij is het overgrote deel toch echt autochtoon...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:52

Askja schreef:
Janneke, even over die rotte appels, zijn die dan uitsluitend het gevolg van geen kansen krijgen in de harde Westerse samenleving?

Geen idee eerlijk gezegd.
Daar schreef ik trouwens niet eens over.
Ik schreef over het onchristelijke westen- dat is voor velen een rare uitdukking. Alsof ik zwaar christelijk zou zijn oid.
Rotte appels zullen er best zijn, maar hoe wij als maatschappij (wij allemaal, ik dus ook) "omgaan met" allochtonen, ik word er niet vrolijk van.
Citaat:
Heeft het ontsporen van een deel van de moslimjongeren echt helemaal niets te maken met de islam? Sorry, dat geloof ik niet.

...dat is een wijdverbreid geloof dat ik niet deel.
Ik weet dat er extremisten zich beroepen op hetzij het jodendom hetzij het christendom hetzij de islam.
Wie bezig is met ontsporen is vast heel blij met kaftanfundi's en wat al niet- dat zegt niets over de islam zelf.

Citaat:
Getuige het onderschrift dat je nog steeds in je profiel hebt, geloof jij dit eigenlijk ook niet. Vrouwonvriendelijk gedrag, geen respect voor andersdenkenden, geen respect voor Westerse waarden, geen respect voor vrijheid van meningsuiting, het komt allemaal voor onder moslimjongeren en ook onder oudere moslims.

Ja, vast wel.

Mijn onderschrift betekent iets heel anders voor mij.
Namelijk dat wij allemaal het risico lopen om het slachtoffer te worden van extremisten.
(Maar als mensen het zo blijken te lezen moest ik het maar vervangen, zucht....)

Citaat:
Behalve 'wij Nederlanders' zijn vooral ook de gematigde moslims, een aanzienlijke maar helaas weinig zichtbare groep, hier de dupe van.

Mee eens!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:13

Resistance schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen die hier zo hard beweren dat het ontsporen van marrokaanse jongen met de islam te maken heeft, persoonlijk moslims kennen. Hoeveel PVV stemmers hier daadwerkelijk met moslims omgaan. Ik krijg namelijk bij veel PVV stemmers het idee dat ze vooral vanaf een afstand aan het roepen zijn.

Een tijdje geleden ging ik wekelijks met marokkanen om...ze kwamen bij ons lammeren ritueel slachten.Met de hele familie...vuurtje stoken en de kop roosteren.Ik had medelijden met ze,ze woonden nu in bergerac in flats,voorheen in het ruime marokko.Ze wilden mij geen hand geven en ook niet met mij afrekenen...prima , want ik ben namelijk wel tolerant

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:28

geerke schreef:
Resistance schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen die hier zo hard beweren dat het ontsporen van marrokaanse jongen met de islam te maken heeft, persoonlijk moslims kennen. Hoeveel PVV stemmers hier daadwerkelijk met moslims omgaan. Ik krijg namelijk bij veel PVV stemmers het idee dat ze vooral vanaf een afstand aan het roepen zijn.

Een tijdje geleden ging ik wekelijks met marokkanen om...ze kwamen bij ons lammeren ritueel slachten.Met de hele familie...vuurtje stoken en de kop roosteren.Ik had medelijden met ze,ze woonden nu in bergerac in flats,voorheen in het ruime marokko.Ze wilden mij geen hand geven en ook niet met mij afrekenen...prima , want ik ben namelijk wel tolerant

Dat is niet veel ervaring.
Ik kom dagelijks op mijn werk, in mijn buurt, met boodschappen doen en in mijn kennissenkring in aanraking met allochtonen en/of moslims. Positieve en negatieve ervaringen. Geen verschil met Nederlanders
:D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:49

12 jaar lang ieder weekend is meer dan helemaal niet.....ik zit nu op een berg en zie geen mens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:00

geerke schreef:
12 jaar lang ieder weekend is meer dan helemaal niet.....ik zit nu op een berg en zie geen mens.

Het klopt dus wel wat Resistance opmerkte: van een afstand roepen, hoog vanaf die berg ver weg vanuit Frankrijk
;) :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:23

Resistance schreef:

Ik denk niet dat het met de Islam te maken heeft an sich, maar meer (gebrek aan) opvoeding van (niet goed geintegreerde) ouders en een gezond respect voor de medemens. Het stukje wat eerder werd geplaatst, over het gebrek aan respect voor Westerse normen en waarden kan ik me ook in vinden. Heeft niks met islam te maken maar meer met prinsjes zonder opvoeding.

Ik kom oorspronkelijk uit en heb gestudeerd in Rotterdam. Een vriendin destijds van mij en een andere vriend woonde in de lesser parts of town om het maar even zo te zeggen, in een straat vol bel-, nagel- en supermarkten annex belwinkels annex verzekeringswinkels. Ik kan me voorstellen dat als je daar bent opgegroeid en je ziet de wijk zo veranderen qua winkels en uitstraling dat je daar niet vrolijk van wordt. Om ook een paar persoonlijke ervaringen te delen - heb meerdere keren meegemaakt dat er in het openbaar vervoer zwaar respectloos werd omgegaan (relschoppen wanneer gecontroleerd worden, tramconducteur in het gezicht spugen) met andere mensen. De vriend van mijn vriendin is na een verkeerd gegooide sneeuwbal door acht (dacht ik), jongeren met zijn hoofd tegen een stoep aangetrapt en heeft hier hersenletsel aan overgehouden. Allen, helaas, ervaringen met allochtonen. Ik ben daar een paar keer na uitgaan 's avonds over straat gegaan, echt veilig voel je je niet.

Natuurlijk, voor iedere rotte appel, autochtoon zowel als allochtoon zijn er evenveel goede, maar niet erkennen dat statistisch gezien meer allochtone jongeren crimineel zijn is wel een beetje je ogen sluiten voor een probleem wat mensen denken te hebben hier in Nederland. Daarnaast helpt de media niet met de berichtgeving over terrorisme en sensatieberichten. Mensen zijn bang. Overigens ben ik het op zich mee eens dat probleemjongeren het zelfde aangepakt / begeleid moeten worden (dienstplicht anyone?), maar ik denk wel dat bij deze groepen andere problemen meespelen dan bij autochtone jongeren en dat die wel degelijk gedeeltelijk cultureel zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:55

Citaat:

...Limburg is de slechts geïntegreerde provincie van Nederland.
Hoort pas zo'n 200 bij "ons", terwijl de 7 Verenigde Provinciën al sinds 1648 bij elkaar zijn. (Voor de 80 jarige oorlog hoorden 'de zuidelijke Nederlanden' er ook bij- maar dat deel van de oorlog hebbenwe verloren.
En behalve een bloedige, verdeelde geschiedenis was er ook nog de stevige onderdrukking door de kerk.

Fiets je door Limburg kun je gewoon zien.
Een Hollands dorp heeft minstens 2 kerken, zo niet 3 of 4 - Limburgse dorpen hebben 1 roomse kerk in het centrum staan en verder niets. Ben je niet rooms: kip er af. En alle kerken en boerderijen zien er uit als vestigingen - en dat waren ze ook.
Citaat:
In de provincie die het meest pro-Wilders is moet je behoorlijk zoeken naar een moslim. https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/201 ... -2010-2015 pagina 8.....
[/quote]
...deels is het ook gewoon wantrouwen: Geert komt uit Venlo, dus stemmen we op hem.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:27

Mwah....voor een Zuid Limburger is Venlo ook bijna buitenland hoor. Ze verstaan elkaars dialect amper.

Waar (wij) Limburgers vooral goed in zijn is slachtoffergedrag. Ons wordt altijd alles aangedaan. Zoals de mijnsluitingen in de jaren 60. Daar wordt 50 jaar later nog steeds over geklaagd. Vanuit de slachtofferrol volgen extreme keuzes. Heerlen is bijvoorbeeld decennia lang een SP gemeente geweest. Riet de Wit zorgt wel voor ons. Hoeven we het zelf niet te doen. En nu heeft men Geert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:14

Tja, ik erfde van mijn vader 'een historische atlas'.
Ik heb nav een kranteartikel in Trouw eens naar 'onze' provincie Limburg gekeken.
...ik zeg even 'de streek rond Venlo', 'de streek rond Roermond' en 'de streek rond Mestreech' - qua vorm verschillen ze op iedere kaart, en als (bij wijze van) de streek rond Venlo bij Bourgondië hoort is Roermond Spasns en hoort Mestreech bij Oostenrijk. Al dan niet samen met stukken land over de Maas in wat nu België is of stukken in wat nu Duitsland is...

...en twintig, dertig jaar later is het weer totaal anders.
Toen het 'bij ons' kwam, moest Thorbecke nog onderhandelen omdat het deel uitmaakte van 'de Duitse bond' ("Duitsland" bestond toen uit vele kleine vorstendommetjes, een x aantal had zich verenigd in 'de Duitse bond').

En tja, oude pijn is niet over in een vloek en een zucht - en een nare godsdienst gecombineerd met keer op keer weggegeven worden in het gunstigste geval, weggeroofd 'more likely' - dat is niet binnen 3 generaties opgelost.
(...kwam er weer een vreemd leger oorlog voeren, plunderen en verkrachten: in de kerk kon je tenminste nog schuilen... Een rare combinatie.)

...en die beloften over compensatie voor het sluiten van de mijnen: het ABP ging naar Heerlen, Mestreech kreeg een universiteit en dat is het wel zo'n beetje. Dus waar je het zoeken moest als werkloze mijnwerker: geen idee.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:27

Janneke2 schreef:
...en die beloften over compensatie voor het sluiten van de mijnen: het ABP ging naar Heerlen, Mestreech kreeg een universiteit en dat is het wel zo'n beetje. Dus waar je het zoeken moest als werkloze mijnwerker: geen idee.

prijs jezelf gelukkig voor je historische atlas. Zouden er meer moeten hebben.

En om je vraag over de mijnwerkers te beantwoorden:
Opa 1: afgekeurd en nog 15 jaar in de ambulante handel gezeten. Dat is een eufemisme voor zwart werken :D
Opa 2 (die we tegenwoordig een werktuigbouwer zouden noemen): WSW en poetsen bij ABP; de hoeveelheid mensen die weggestopt zijn in WAO en WSW hiero is KOLOSSAAL.
Oom 1: WSW en plantsoenendienst;
Oom 2: afgekeurd en poetsploeg ziekenhuis;

Kortom: 4x leven in de marge na jaren van het hoogste gemiddelde inkomen van NL verdiend te heben. En in de marge blijven hangen. Alle ingredienten voor slachtoffergedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:04

Maar dan nog. Ik zit op een school met heel veel islamieten. De helft van mijn klas is moslim, en in de rest van de klassen zijn de percentages moslims ook heel groot. En van wie hebben we het meeste last? De Nederlanders, vooral die van rijke ouders die altijd op reis zijn. Van de moslims hoor je eigenlijk vrijwel niets. Iedereen gaat gezellig met elkaar om. Ja, je merkt een cultuurverschil, maar als je die andere cultuur eenmaal leert kennen en waarderen is dat alleen maar prachtig.

Juist op mijn vorige school, een best wel kakkerschool met nauwelijks één allochtoon, merkte je veel meer van de "afkeer jegens moslims". Men, wie uit chique wijken in [naam] kwam waar geen moslims woonden, probeerde te doen alsof ze zo tolerant waren. Alsof ze niet discrimineerden. En toch merkte je aan álles wat ze deden en zeiden dat er een afkeer jegens moslims was, zonder dat iemand daar ook maar énige reden voor had.

Het is die onwetendheid, daar moeten we iets aan doen. Daarom heb ik zo'n ongelofelijke pesthekel aan die Geert Wilders. Die stookt het vuurtje op terwijl hij daaetoe verdomme het recht niet heeft! Hoe durft hij wel niet een hele bevolkingsgroep zwart te maken. Ik word daar zo ongelofelijk boos van...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:19

Je mag in NL (bijna) alles roepen wat je wil. Democratische rechtstaat en zo. En er zijn dan ook zat mensen die heel veel dingen roepen op een dag. Meestal luistert er niemand. In dit geval wel.

Ja, hij stookt het vuurtje op, maar de mensen komen vrijwillig bij dat vuurtje staan. Dat ze dat doen op basis van getweete oneliners of een A-4tje vol onuitvoerbare punten en niet ontvankelijk zijn voor kleine praktische hobbels (#hoedan) dan is dat hun keuze. Afgezien van zijn vulgaire en onbeschofte gedrag en stellingnames heb ik weinig last van de man. Ik heb meer last van de aanhang.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:44

Electra63 schreef:
geerke schreef:

Het klopt dus wel wat Resistance opmerkte: van een afstand roepen, hoog vanaf die berg ver weg vanuit Frankrijk
;) :D

Hier iemand die aan de rand van een dorp woont waar veel moslims wonen (normaal dorp geen ghetto), er dus ook mee is opgegroeid, en daarom juist de behoefte heeft om wilders te stemmen. Kunnen mensen tegen in gaan wat ze willen (dat ik denk dat het de cultuur of het ras is), maar de ervaring liegt er niet om. ;) Helaas is ons dorp niet de enige ervaring die ik heb. Kan me dan ook slecht voorstellen dat mensen totaal die ervaring niet hebben. Dan denk ik eerder aan dat je zelf ook minder nette normen en waarden hebt of heel erg naief bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:01

Geryon schreef:
Dan denk ik eerder aan dat je zelf ook minder nette normen en waarden hebt of heel erg naief bent.

Mooi die invulling daar. Dat je stemt zoals je stemt - kan. Maar meteen een oordeel vellen over anderen die dat niet doen en andere ervaringen hebben even een sneer geven... moet dat nou?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:07

Geryon schreef:
<KNIP> Dan denk ik eerder aan dat je zelf ook minder nette normen en waarden hebt of heel erg naief bent.

_O- _O- Hoe diskwalificeer ik mezelf in 1 zin.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:15

Mag je inderdaad alles roepen wat je wil in nederland?Aan Pim kunnen we het niet meer vragen,aan Theo van Gogh ook niet...Ayaan hirsi ali moest vluchten naar amerika...en de redactie van Charlie Hebdo is doodgeschoten...maar dat is frankrijk,dus dat telt niet.Verder moet Wilders zwaar bewaakt worden.De Islam wenst niet beledigt te worden....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:21

Wat ben ik blij dat ik jaren geleden op de middelbare school zat... Waar heel wat moslims ook op zaten, die onwijs gezellig waren en waar ik niet van heb gemerkt dat ze uit een ander land kwamen, anders dan een hoofddoek bij de meiden. :+ Het waren gangmakers in de klas, waren aardig voor iedereen. En niet geheel onbelangrijk: Ze gingen met iedereen om. Het maakte niets uit of je ouders arm of rijk waren, of dat je niet helemaal bij de populairste mensen hoorde... Ze maakten geen onderscheid...

Nou dat 'heb uw naaste lief' kunnen heel wat Nederlanders nog wat van leren :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:21

geerke schreef:
Mag je inderdaad alles roepen wat je wil in nederland?Aan Pim kunnen we het niet meer vragen,aan Theo van Gogh ook niet...Ayaan hirsi ali moest vluchten naar amerika...en de redactie van Charlie Hebdo is doodgeschoten...maar dat is frankrijk,dus dat telt niet.Verder moet Wilders zwaar bewaakt worden.De Islam wenst niet beledigt te worden....

Laat me je helpen. Ik schreef: Je mag in NL (bijna) alles roepen wat je wil. Je mag ook niet ´Minder minder´ roepen bijvoorbeeld. Typisch dat je die weer vergeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:29

geerke schreef:

Wens jij dan wel beledigd te worden? Als ik allemaal generaliserende oliebol over jou roep, vind je dat toch ook niet leuk? In zo'n geval zijn er ook heus Nederlanders bij die dan "radicaliseren". Heeft niks met een bepaalde bevolkinsgroep te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:30

Janine1990 schreef:
Wat ben ik blij dat ik jaren geleden op de middelbare school zat... Waar heel wat moslims ook op zaten, die onwijs gezellig waren en waar ik niet van heb gemerkt dat ze uit een ander land kwamen, anders dan een hoofddoek bij de meiden. :+ Het waren gangmakers in de klas, waren aardig voor iedereen. En niet geheel onbelangrijk: Ze gingen met iedereen om. Het maakte niets uit of je ouders arm of rijk waren, of dat je niet helemaal bij de populairste mensen hoorde... Ze maakten geen onderscheid...

Nou dat 'heb uw naaste lief' kunnen heel wat Nederlanders nog wat van leren :')

Precies dit! :j Zelfde ervaring. Iedereen zou op zo'n school moeten zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:51

geerke schreef:
]
Resistance schreef:

Citaat:

....mag je op bokt maar alles roepen en insinueren...?
Nee, en dat is maar goed ook.
Wat een kolder weer....

Vooralook dat het "de" islam zou zijn, of dat allerlei ervaringen niet tellen.

AHA vindt het grote podium in Amerika heerlijk en greep de gelegenheid met 2 handen aan. En heeft het nu aan de stok met Linda Sarsour (a proud American muslim, "dus" volgens aha achterlijk).

(Het is een kwestie van respect.
Ook kleuters de regels bijbrengen gaat over respect: een kind kan niet alles en moet dat leren.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:15

Askja schreef:
Maar het is m.i. zinloos om te ontkennen dat het islamitische geloof er wellicht ook iets mee te maken heeft (vrouwen lastig vallen, homo's bedreigen). Ik stoor me eraan dat je door dit aan te kaarten direct in de PVV-hoek wordt gezet.

Goed dan.
Ik neem aan dat je minder weet van de islam dan ik - dat kan gebeuren.
En iedereen in Nederland krijgt de verbale drek van GW over zich uitgestort.

Gevolg: als je geen "mentaal verzet" pleegt, dreig je als mens in de valkuil te belanden dat de de antisemitische propaganda gaat geloven.

....en dat iemand die de antisemitische rotzooi van de pvv voor waar houdt, kan idd in die hoek belanden.

Nu het echte verhaal: veel overlast -niet alle! - wordt gepleegd door lui die zondags niet in de kerk zitten - en des vrijdags niet in de moskee.

Vrouwen lastig vallen is zwaar haram in de islam: ten strengste verboden.
Het komt dus niet door ""de" islam", dit wangedrag.
Mbt homo's is het iets ingewikkelder- sommige stromingen van de islam hebben idd SGP-achtige opvattingen; dan nog is het hoogst afkeuringswaardig om namens de Eeuwige maar zelf rechtertje te gaan spelen.
Wangedrag wordt dus ook niet echt door de islam veroorzaakt - en het tolerante Nederland had homoseksualiteit tot 1972 in de strafwet staan. Zo vooruitstrevend zijn we dus ook weer niet.

Citaat:
Het ontkennen van elke invloed van de islam op het gedrag van ontsporende moslimjongeren is bovendien niet constructief want het leidt alleen maar tot verdere polarisatie, en niet tot oplossingen.

Het zij herhaald: eerst kennis van zaken graag!
En via moskeeën, islamitische verenigingen etc valt veel constructief te doen.

Citaat:
Dat er relatief veel Wilders-stemmers zitten in de buitengebieden heeft volgens mij vooral te maken met de angst voor het onbekende en voor veranderingen. Juist doordat de mensen in kwestie geen allochtonen of vluchtelingen kennen, kunnen ze van alles op deze groep projecteren. Onbekend maakt onbemind. Wilders stookt dit vuurtje uiteraard graag nog wat verder op. Jammer dat mensen zich zo laten opjutten dat ze elke nuance uit het oog verliezen.

...dit zou idd een mogelijke verklaring kunnen zijn: angst, onbekendheid, projectie en dan een onruststoker erbij.