Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:59

Sammie schreef:
Als iemand nu draait ben jij het wel.

Dat hele stuk over die oneliners is leuk, maar nu niet van toepassing hé.. Je kan mij niet echt betichten van oneliners. Ik probeer nu duidelijk een discussie te voeren over cijfers en hoe die te interpreteren zijn en jij doet het af als tig draaien aan geven.. Kul.. Jij stelt dat het gros van Nederland nooit te maken krijgt met deze groep.. Ik heb toch duidelijk gemaakt dat dat statistisch gezien niet juist zou zijn. En een groep van 100.000 man of zelfs van 41.000 man. Op het geheel van de bevolking is het procentueel inderdaad niet veel, maar ik ben toch blij dat ik er geen feestje voor hoeft te geven :D

Punt is duidelijk gemaakt, veel succes ermee! Sluit dit stukkie nu af. Onze golflengtes bevinden op verschillende hoogtes.

Wederom: :j

En aan de rest: allemaal lekker (links?) blijven roepen: 'dat het allemaal wel meevalt', dat het maar om enkele vluchtelingen gaat ( open your eyes, er zijn nog hele groepen op weg naar Europa ;( .
Dicht die grenzen, we geven ons hele land inmiddels wel aardig weg voor mijn gevoel.
Daar kan je van zeggen wat je wilt, mijn mening.

Het wordt tijd dat andere landen ook mensen gaan opvangen.
Polen en Oostenrijk zijn wel landen die duidelijk zijn en stelling nemen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:05

Teddy321 schreef:
Electra63 schreef:
We hebben het dan nog steeds over de instroom in 2015. 70% wordt toegekend, 30% wordt afgewezen, dus 70.000 vluchtelingen dit jaar op ruim 16 miljoen Nederlanders. Je kan natuurlijk twijfelen aan deze percentages, maar waarom? Ze klinken heel aannemelijk. Hoe kan zo'n klein aantal de maatschappij zo ontwrichten of angst aanjagen? Het gros van de Nederlanders zal nooit geconfronteerd worden met een vluchteling in het echte leven. Of is iedereen bang voor de (licht-)gekleurde medemens? Dan moet je zeker niet komen in Rotterdam :D

Maar goed, ik heb deze cijfers geplaatst, om alles een beetje in het juiste perspectief te plaatsen. Maar als deze cijfers in twijfel worden getrokken, lijkt het of men liever discussieert over fictieve aantallen van honderdduizenden. Of men gebruikt de vluchteling als excuus omdat men vindt dat er al genoeg buitenlanders zijn in Nederland?

Dat het de meeste mensen angst aanjaagt, heeft te maken met het geloof van de meeste vluchtelingen. En het feit dat we net uit een crisis komen, waarin het vel over de oren van de meeste Nederlanders is getrokken. Dit alles gevoed door de media.

Vanuit mezelf gesproken klopt dat wel.
Ik heb wel zorgen over vraagstukken zoals:
-Wie heeft er nog overzicht
-Veel culturen en veel motieven om hier te komen
-Veiligheid
-Werkgelegenheid en Huisvesting
-Islamisering
-En zoveel mensen komen binnen...als ik zie hoe het de afgelopen jaren in NL ging, eindeloos procederen en uiteindelijk mag daardoor een grote groep wel blijven ( bijv kinderpardon)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:09

ravellie schreef:
Sammie schreef:
Als iemand nu draait ben jij het wel.

Dat hele stuk over die oneliners is leuk, maar nu niet van toepassing hé.. Je kan mij niet echt betichten van oneliners. Ik probeer nu duidelijk een discussie te voeren over cijfers en hoe die te interpreteren zijn en jij doet het af als tig draaien aan geven.. Kul.. Jij stelt dat het gros van Nederland nooit te maken krijgt met deze groep.. Ik heb toch duidelijk gemaakt dat dat statistisch gezien niet juist zou zijn. En een groep van 100.000 man of zelfs van 41.000 man. Op het geheel van de bevolking is het procentueel inderdaad niet veel, maar ik ben toch blij dat ik er geen feestje voor hoeft te geven :D

Punt is duidelijk gemaakt, veel succes ermee! Sluit dit stukkie nu af. Onze golflengtes bevinden op verschillende hoogtes.

Wederom: :j

En aan de rest: allemaal lekker (links?) blijven roepen: 'dat het allemaal wel meevalt', dat het maar om enkele vluchtelingen gaat ( open your eyes, er zijn nog hele groepen op weg naar Europa ;( .
Dicht die grenzen, we geven ons hele land inmiddels wel aardig weg voor mijn gevoel.
Daar kan je van zeggen wat je wilt, mijn mening.

Het wordt tijd dat andere landen ook mensen gaan opvangen.
Polen en Oostenrijk zijn wel landen die duidelijk zijn en stelling nemen.

Voor jouw gevoel!!

Uit de cijfers blijkt dat het er tot nu toe 41.000 zijn :D :D (op ruim 16 miljoen Nederlanders :D :D )

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:12

Vind ik al een flink aantal om mee te beginnen ( met na een tijdje ongetwijfeld de nodige familie leden)
En daarbij, er zijn nog grote groepen mensen onderweg naar Europa op allerlei manieren.
Dus het is ook niet zo, dat het nu 'klaar' is.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:13

Sammie schreef:
Ter vergelijk we zouden ook bijna allemaal een voormalige Joegoslaaf moeten kennen. Woonden er ca 76000 in 2004 (kon even geen nieuwere cijfers vinden) in Nederland. :)

Van de week sprak ik voor mijn werk toevallig met een jonge jurist met een Joegoslavische naam :D
'k moest gelijk aan dit topic denken 8-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:31

Wranglerbutt schreef:
Sammie schreef:
Ter vergelijk we zouden ook bijna allemaal een voormalige Joegoslaaf moeten kennen. Woonden er ca 76000 in 2004 (kon even geen nieuwere cijfers vinden) in Nederland. :)

Van de week sprak ik voor mijn werk toevallig met een jonge jurist met een Joegoslavische naam :D
'k moest gelijk aan dit topic denken 8-)

Als je dit topic moet geloven, werken (ex-)vluchtelingen niet en is het allemaal tuig. :D

Teddy321

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:56

Nee Electra, niet dit topic maar een aantal bokkers in dit topic. Er zijn er nog een aantal, die zich net als ik een mening proberen te vormen omdat we in een hopeloze spagaat zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:28

Teddy321 schreef:
Nee Electra, niet dit topic maar een aantal bokkers in dit topic. Er zijn er nog een aantal, die zich net als ik een mening proberen te vormen omdat we in een hopeloze spagaat zitten.

Dat klopt Teddy, excuses.
Ik ben ook niet voor iedereen zomaar binnen te halen en ik zie echt wel de mogelijke problemen en nadelen. Maar zoals door sommige bokkers in dit topic gesproken wordt ...... zijn soms gewoon leugens en onwaarheden of zeer overdreven.
Daar wordt dan weinig afstand van genomen, maar we gaan wel pagina's lang steggelen over percentages achter de komma en hoe vaak iemand in zijn leven geconfronteerd wordt met een vluchteling. ;)
Ik wilde dat er zo'n stelling was gekomen toen werd gezegd in dit topic dat we overspoeld werden door honderdduizenden :D of iedere Zweedse vrouw wordt in haar leven verkracht (door een allochtoon of vluchteling)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:47

Ben ik helemaal met je eens. Er worden hier dingen neer geschreven waarvan ik denk: als je dit terug leest ga je toch aan je eigen verstand twijfelen?! Er wordt net zo makkelijk over deportatie gesproken....daar kreeg ik de rillingen van. Een soort van KKK gevoel.Imo wordt er zo maar iets geroepen of nagewauweld, helaas de tendens hier in NL op dit moment. Maar gelukkig zijn er ook nog genoeg mensen die nadenken en inlezen. Daardoor blijft het toch nog een soort van zinvolle discussie, voor mij in ieder geval wel.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 02:09

Ik denk trouwens dat de Nederlandse bevolking niet angstig is, maar boos. Er leven zoveel mensen onder de armoede grens dat ze vaak niet meer weten hoe verder. Dan zie je de stroom binnenkomen en krijg je dagelijks op tv te zien hoeveel er nog onderweg zijn. Las gisteraaf in de krant dat er in een nog niet afgebouwd vakantiepark in Turkije honderden zitten wachten tot de zee rustig wordt. De zee is zo onrustig dat de vluchtelingen nu vliegtuigen naar Griekenland eisen want ze willen naar Europa. Dit zijn imo gelukszoekers, ze zijn hartstikke veilig daar, zolang ze bij de zee wegblijven. Ze zitten met elkaar in vakantiehuisjes en hebben geen idee dat ze t daar een stuk comfortabeler hebben dan menig vluchteling in een sporthal of azc in Europa :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 02:10

Misschien een beetje offtopic, maar pfff... als ik dit ook weer lees:
http://egyptianstreets.com/2015/10/29/i ... nt-victim/

Ik hoop echt niet dat een deel van de vluchtelingen dit soort opvattingen meeneemt :n

Dit artikel beschrijft overigens ook meteen waarom ik mijzelf nooit en te nimmer zal sluieren. Alleen uit principe al niet... walgelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 02:48

Waarom zijn wij bang voor Islam, geschiedenis van de groei van Islam over de 1400 jaar van het bestaan. Andere kijk/uitleg van o.a. waarom Rome viel.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:51

De Islam staat haaks op de westerse cultuur.

Daarbij is de Islam zeer uitgesproken ( natuurlijk binnen de Islam ook veel stromingen, maar veel zijn behoorlijk wettisch en uitgesproken tegen bijv Joden en het Christendom.
Ik durf gewoon openlijk te zeggen dat ik het een enge ontwikkeling vindt dat er nu zoveel moslims het land binnenkomen.

Dat is dus mijn mening.
En verder...de tijd zal het leren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:05

Electra63 schreef:
maar we gaan wel pagina's lang steggelen over percentages achter de komma en hoe vaak iemand in zijn leven geconfronteerd wordt met een vluchteling. ;)
Wie begon er nou eigenlijk mee... :7
Electra63 schreef:
Het gros van de Nederlanders zal nooit geconfronteerd worden met een vluchteling in het echte leven.

Electra63 schreef:
Ik wilde dat er zo'n stelling was gekomen toen werd gezegd in dit topic dat we overspoeld werden door honderdduizenden of iedere Zweedse vrouw wordt in haar leven verkracht (door een allochtoon of vluchteling)
staat je vrij om er zelf een in te gooien hoor. Dat van die Zweedse vrouwen is trouwens ook simpelweg ontkracht met cijfers. En terecht, trouwens! Angst voor verkrachting is niet reëel. Maar als je met reële en onderbouwde cijfers aangeeft dat het gros van Nederland wel degelijk geconfronteerd wordt met een vluchteling (en als je die stelling zo sterk zet.. Joegoslaven zijn ook ooit vluchtelingen geweest.. dus is dat op dit moment al gebeurd) dan wordt dat niet gewaardeerd. En pagina's? Mwah...

Nogmaals.. wie 'draait' er hier verdikkeme nou.. Er wordt geen enkele referentie gemaakt naar of dit slechte mensen zijn, verkrachters of criminelen zijn enkel dat elke Nederlander statistisch gezien tenminste één persoon van deze groep zal ontmoeten. Meer is het niet, minder ook niet. We mogen dan wel met 17,8 miljoen mensen leven, we ontmoeten er hier gewoon veel van en onze kennissenkring bestaat uit zo'n 200 a 300 mensen. Of je dit leuk vindt of niet dat mag ieder voor zich concluderen. :j (Nog een leuk detail, maar verder on-topic voor deze discussie: via circa 6 a 7 mensen kennen we elk persoon in de wereld. Tegenwoordig zijn mensen die beweren dat met het internet dit gedaald is naar 3 personen. )

Citaat:
Waarom zijn wij bang voor Islam,
Ik ben niet bang voor de Islam hoor en ik denk velen in Nederland noch Europa ook niet. Maar de cultuurverschillen op bepaalde punten zijn wel groot en in dat kader zal dit wel frictie op kunnen leveren. Immers kun je niet van hen verwachten dat ze opeens alles anders zien, maar dat geldt ook van de 'Westerse' samenleving. Als je dat samen 'gooit' heb je een tot een aantal generaties nodig eer dat 'samensmelt'. Er zijn landen waar dat nooit gebeurd en er zijn landen waar dat heel snel, goed en geluidloos gaat :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:58

Teddy321 schreef:
Ik denk trouwens dat de Nederlandse bevolking niet angstig is, maar boos. Er leven zoveel mensen onder de armoede grens dat ze vaak niet meer weten hoe verder. Dan zie je de stroom binnenkomen en krijg je dagelijks op tv te zien hoeveel er nog onderweg zijn.

Dat denk ik eerlijk gezegd ook :j Ontzettend veel Nederlanders zitten al heel lang op de nullijn - of ver daaronder -O- De verzorgingsstaat wordt stukje bij beetje afgebroken en de zwakkeren (laag opgeleid, werkloos, gehandicapt ziek, oud, etc.) worden steeds meer aan hun lot overgelaten in het kader van zelfredzaamheid.

Die groep, die door de overheid stelselmatig wordt genegeerd of wordt geminacht (want niet succesvol = eigen schuld), zien nu dat een groep vreemdelingen, met een 'enge' religie hier door diezelfde overheid met open armen wordt binnengehaald :? >;)

Dat vluchtelingen hier met 'open armen' worden binnengehaald, heeft natuurlijk met Europa, de VN en internationale verdragen te maken; ook al wil de Nederlandse overheid ze niet, ze zijn verplicht ze op te nemen. Als die verdragen er niet zouden zijn, denk ik dat de Nederlandse overheid maar heel weinig vluchtelingen zou opnemen :$

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:08

Lang leve Europa en hun vreselijke vluchtelingenbeleid. En ja..vind je het gek als de bevolking boos wordt. Ik denk ook niet dat jet angst is maar gewoon pure boosheis. Sommige mensen kunnen maar nauwelijks hun hoofd boven water houden, de zorg is versobert, onze ouderen krijgen het steeds slechter omdat er zoveel bezuinigd moet worden. En dan komen er vluchtelingen in grote getallen hier naar toe met alles kosten van dien. Het is toch niet uit te leggen aan iemand die moet leven van een minimale uitkering dat een vluchteling het geld wat hij hier ontvangt, direct doorsluist naar zijn gezin in het buitenland omdat hij hier alles krijgt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:16

damian23 schreef:
Het is toch niet uit te leggen aan iemand die moet leven van een minimale uitkering dat een vluchteling het geld wat hij hier ontvangt, direct doorsluist naar zijn gezin in het buitenland omdat hij hier alles krijgt.
Bron?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:30

Een asielzoekersuitkering is nou niet bepaald een vetpot ;)
Regeling verstrekkingen asielzoekers en andere categorieën vreemdelingen 2005 schreef:
• Artikel 14
o 1. De door de asielzoeker te ontvangen wekelijkse financiële toelage, bedoeld in artikel 9, eerste lid, aanhef en onder b, van deze regeling, bestaat uit een bedrag ten behoeve van voedsel en een bedrag ten behoeve van kleding en andere persoonlijke uitgaven.
o 2. De hoogte van het bedrag ten behoeve van voedsel, bedoeld in het eerste lid, in de opvangvoorziening waarin de bewoners volledig zelf het eigen eten verzorgen, wordt berekend aan de hand van de volgende bedragen per persoon, per week:
 a. bij een één- of tweepersoonshuishouden: volwassene en alleenstaande minderjarige vreemdeling: € 44,66, kind tot 18 jaar: € 34,86;
 b. bij een driepersoonshuishouden: volwassene: € 37,07, kind tot 18 jaar: € 28,93;
 c. bij een huishouden van vier of meer personen: volwassene: € 33,05, kind tot 18 jaar: € 25,80.
o 3. De hoogte van het bedrag ten behoeve van voedsel, bedoeld in het eerste lid, in de opvangvoorziening waarin de bewoners het ontbijt en een tweede maaltijd zelf verzorgen en niet de hoofdmaaltijd, wordt berekend aan de hand van het volgende bedrag per persoon, per week:
 a. bij een één- of tweepersoonshuishouden: volwassene en alleenstaande minderjarige vreemdeling: € 27,72, kind tot 18 jaar: € 19,11;
 b. bij een driepersoonshuishouden: volwassene: € 23,01, kind tot 18 jaar: € 15,86;
 c. bij een huishouden van vier of meer personen: volwassene: € 20,51, kind tot 18 jaar: € 14,14.
o 4. De hoogte van het bedrag voor kleding en andere persoonlijke uitgaven, bedoeld in het eerste lid, is: € 12,95 per persoon, per week.
o 5. De financiële toelage wordt iedere week bij vooruitbetaling op een door het COA vastgestelde tijd (en plaats) aan de asielzoeker beschikbaar gesteld.
o 6. Geen financiële toelage wordt verstrekt aan een kind drie maanden nadat het recht op een uitkering op grond van de Algemene Kinderbijslagwet is ontstaan.
o 7. De financiële toelage voor een asielzoeker jonger dan 18 jaar, die een kind is van, of verzorgd wordt door een of meer in de desbetreffende opvangvoorziening verblijvende asielzoekers wordt uitbetaald aan één van die asielzoekers.
o 8. Het COA draagt zorg voor de maaltijden in centra waarin de bewoners niet in de gelegenheid zijn deze zelf te verzorgen.
o 9. In afwijking van het eerste lid wordt geen financiële toelage verstrekt aan de asielzoeker wiens asielaanvraag in het Aanmeldcentrum wordt behandeld dan wel aan de vreemdeling die in zijn rust- en voorbereidingstermijn voor verstrekkingen in aanmerking komt.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0017959/g ... oofdstukIV
https://www.coa.nl/nl/asielzoekers

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:34

Wordt vluchteling hier niet verward met een bijstandspersoon (dus geen vluchteling meer, maar iemand met een verblijfsstatus)? Daarvan zijn in het verleden wel voorbeelden geweest in de krant/nieuws etc. dat er veel geld doorgestuurd werd naar familie in het buitenland.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:39

Sammie, ik ga even het artikeltje zoeken en nog een keer lezen of het om asielzoekers of statushouders ging.

overigens zijn er in Nederland genoeg gezinnen die van dat soort bedragen in de week moeten rondkomen. Ik vraag me trouwens wel af of ze in een acz voor een maaltijd moeten betalen?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:54

damian23 schreef:
Ik vraag me trouwens wel af of ze in een acz voor een maaltijd moeten betalen?

Als ze geen eigen gelegenheid hebben om een maaltijd te komen, dan krijgen ze logischerwijs ook geen geld voor boodschappen B-)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:42

damian23 schreef:
Sammie, ik ga even het artikeltje zoeken en nog een keer lezen of het om asielzoekers of statushouders ging.

overigens zijn er in Nederland genoeg gezinnen die van dat soort bedragen in de week moeten rondkomen. Ik vraag me trouwens wel af of ze in een acz voor een maaltijd moeten betalen?

Hier in de drechtsteden heeft een cateringbedrijf de maaltijden verzorgd :+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:14

Hoeveel leefgeld krijgt een asielzoeker per week?
Dat hangt af van de grootte van het huishouden:

Bij huishouden van één of twee mensen, is het bedrag € 44,66 per volwassene en € 34,86 voor een kind tot 18 jaar.
Bij een huishouden van drie mensen krijgt een volwassene € 37,07 en een kind tot 18 jaar € 28,93.
Bij een huishouden van vier of meer mensen krijgt een volwassene € 33,05 en ieder kind tot 18 jaar € 25,80.

Wat kost een asielzoeker en wie betaalt dat?
Dit is erg afhankelijk van de individuele omstandigheden van een asielzoeker (de verblijfsduur, de procedure, heeft iemand veel of weinig gezondheidszorg nodig, enzovoorts). Maar gemiddeld betaalt de overheid ongeveer 25.000 euro per asielzoeker per jaar aan opvang en kosten voor de behandeling van de procedure.

Wat kost een vluchteling en wie betaalt dat?
Als een erkende vluchteling niet werkt, krijgt hij/zij een bijstandsuitkering. De bijstandnorm (exclusief vakantie-uitkering), gehuwd/samenwonend is 1.306,42 euro netto per maand. Daarnaast is er kinderbijslag.
Bedragen Kinderbijslag per kwartaal per kind:
0 t/m 5 jaar Euro 191,65
6 t/m 11 jaar Euro 232,71
12 t/m 17 jaar Euro 273,78

Indien er sprake is van toekenning van de Bijzondere Bijstand, dan gebeurt dat veelal in natura. Denk hierbij aan een stadspas of een lidmaatschap van een sportclub voor de kinderen.

Wordt de druk op de gezondheidszorg verhoogd? En gaat mijn premie omhoog?
Asielzoekers maken net als iedereen gebruik van de reguliere zorg. Het COA heeft een zorgverzekeraar voor de ziektekostenverzekering van asielzoekers die in de opvang verblijven. Als er ergens een asielzoekerscentrum komt, dan kijkt de zorgverzekeraar met lokale huisartsen of er genoeg capaciteit is. Als dat niet zo is, worden er extra artsen geregeld.

De gezondheidszorg van asielzoekers wordt niet betaald uit hetzelfde potje als van de 'gewone' burger. Gezondheidszorg van asielzoekers valt onder het budget van het COA. Als asielzoekers meer gezondheidszorg nodig hebben, betekent dat niet onze premie omhoog gaat. Meer klanten voor een verzekeringsmaatschappij betekent doorgaans zelfs premieverlaging.

Bron: omroep Brabant

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:19

De asielzoekers hoeven geen premie en geen eigen risico te betalen. Nu gun ik ze dat van harte maar het is wel dubbel dat veel chronisch zieken en zeker degene die in de bijstand terecht zijn gekomen wekelijks echt minder over houden om te besteden aan eten, laat staan aan andere zaken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:35

Dat laatste snap ik niet. Ze betalen geen zorgpremie maar toch zou het omlaag kunnen gaan :?