Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:28

Shadow0 schreef:
Ja, dat vind ik dus gedeeltelijk wel gek omdat het uitgaat van een heel negatief beeld van elkaar en van hoe de maatschappij zou moeten werken.

Wat is er negatief aan de gedachte dat je samen leeft in een wereld waar het werk verdeeld wordt naar draagkracht? Het lijkt mij een negatieve insteek als inspanning niet meer beloond wordt.

Citaat:
Wat betreft de verantwoordelijkheid: de arts en de toiletjuffrouw valt nog enigzins na te volgen.

Enigzins???? Me dunkt dat de verantwoordelijkheid over een mensenleven toch wat meer waardering verdient dat de verantwoordelijkheid over toiletreiniging.

Citaat:
Maar kun je uitleggen waarom de HR-medewerker van de politie meer betaald krijgt dan de hoofdagent op straat? Ik kan werkelijk niets bedenken waarom dat logisch is.

Ik weet niets van de lonen bij de politie en ik ben het met je eens dat de verdeling niet altijd eerlijk is. Maar puur logisch gedacht vind ik dit voorbeeld dan weer niet zó gek; degene die verantwoordelijk is voor het feit of de juiste persoon op de juiste plek komt te zitten heeft in het geheel genomen een grotere verantwoordelijkheid dan een hoofdagent met enkele mensen onder zich. Als je het vraag-aanbodgericht ziet willen veel meer mensen naar de politieacademie dan dat er afgestudeerde HRMers bij de politie willen werken.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:33

Shadow0 schreef:
Ja, dat vind ik dus gedeeltelijk wel gek omdat het uitgaat van een heel negatief beeld van elkaar en van hoe de maatschappij zou moeten werken.

Je kunt er niet vanuit gaat dat iedereen eerlijk is, mensen zijn per definitie opportunistisch en egocentrisch, getemperd door normen, waarden en een stukje ethiek. Zolang er op grote schaal gefraudeerd wordt vind ik het niet heel gek dat mensen een negatief beeld hebben van elkaar.

Hoe de maatschappij in jouw ogen zou moeten werken is een utopie, maar zo zit de grote-mensen-wereld niet in elkaar. Een samenleving waarin iedereen fijn allemaal hetzelfde heeft werkt niet. Dat kan alleen werken als iedereen exact hetzelfde is, exact dezelfde mate van intelligentie heeft en exact hetzelfde werk doet, en dat is per definitie niet zo. De Sovjet Unie heeft een interessante poging gedaan met een vorm van dat systeem, we all know how that ended :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:42

Vanillia schreef:
Je kunt er niet vanuit gaat dat iedereen eerlijk is, mensen zijn per definitie opportunistisch en egocentrisch, getemperd door normen, waarden en een stukje ethiek. Zolang er op grote schaal gefraudeerd wordt vind ik het niet heel gek dat mensen een negatief beeld hebben van elkaar.

Eigenlijk valt dat dus heel erg mee. Het grootste deel van onze samenleving functioneert juist omdat we best wel redelijk goed kunnen samenwerken, ons zelfs zonder grote dwang aan regels kunnen houden, elkaar vertrouwen, etc.

Juist het idee dat je voortdurend wantrouwend moet zijn is niet terecht.

Citaat:
Hoe de maatschappij in jouw ogen zou moeten werken is een utopie, maar zo zit de grote-mensen-wereld niet in elkaar. Een samenleving waarin iedereen fijn allemaal hetzelfde heeft werkt niet.

Niet exact hetzelfde, maar samenlevingen waarin mensen minder ongelijk zijn werken beter. Dat is geen utopie, dat is 'keiharde' realiteit. Meer vertrouwen, meer mogelijkheden en meer gelijkheid geven meer gezondheid, meer welbevinden, minder criminaliteit.

De inkomensverschillen worden groter, terwijl we weten dat dat niet gezond is voor een maatschappij... maar dat zegt nog iets anders: dat een maatschappij met minder grote inkomensverschillen gewoon kan bestaan. Dat hebben we al gehad tenslotte.

Citaat:
Dat kan alleen werken als iedereen exact hetzelfde is, exact dezelfde mate van intelligentie heeft en exact hetzelfde werk doet, en dat is per definitie niet zo. De Sovjet Unie heeft een interessante poging gedaan met een vorm van dat systeem, we all know how that ended :)

Gek genoeg zijn de slechte dingen van de SU precies de dingen die we nu aan het herhalen zijn: dogmatisme, veel bureaucratie, steeds meer controle en dwang ipv vrijheid, het centraal stellen van het systeem ipv mensen. Laten we juist niet dezelfde fouten maken.

bruintje123

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:44

Is het misschien een idee om een nieuw topic te openen over het basis loon?
Ontzettend interessant.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:46

Ik moet me pony's dus verkopen omdat ik in de bijstand ben gekomen na een relatiebreuk. Ik heb 8 jaar me paarden aan huis gehad, en nu is het onmogelijk om ze te houden met me uitkering, woon al in een heel klein huisje.. Me ex had me beloofd dat ze daar mochtten blijven staan tot mijn of hun dood, maar nu wil hij ineens niet meer, en ik heb geen andere optie om me pony's ergens anders te stallen, dat kan ik dus niet betalen.. en nu staan me pony's in de verkoop :( waar ik heel veel moeite mee heb..
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 23-05-15 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:47

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:48

Maar dat is geen topic op bokt.
:)
En ik weet er te weinig van om het te openen.

Daarnaast kan ik dat volledige artikel niet lezen.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 23-05-15 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:50

bruintje123 schreef:
Maar dat is geen topic op bokt.
:)
En ik weet er te weinig van om het te openen.

Oh, nee klopt. Zo bedoelde ik het ook niet. Was meer een toevoeging op die eventuele discussie :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:55

Op die manier. :)

Zelf denk ik ook dat het niet werkt.
Maar zou prachtig zijn als het wel zo zou zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:58

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:35

verootjoo schreef:
Celiien schreef:
Jullie huishouden heeft samen drie paarden, en er is er een onderweg.
:')

Dat maakt toch geen fluit uit? Of moeten partners van mensen in de bijstand nu ook al verantwoorden waar hun geld aan weg gaat...

eh ja eigenlijk wel... niet voor mij of bokt maar de overheid wel. Ik en mijn vriend zijn bijna in de bijstand geraakt toen zijn zw uitkering stopte (je hebt daar maar twee jaar recht op max. of je nou wel of niet beter bent maakt niet uit), wia was aangevraagd maar dat is niet helemaal correct gegaan en hij heeft hem niet gekregen (wij zijn nog in bezwaar met de bond maar of dat wat uit gaat halen weet ik niet). Ze beweerde eerst dat mijn vriend geen recht had op ww en dus zijn we naar de bijstand gestapt. Met mijn vriend konden ze weinig ivm zijn knieen, dus gingen op mij richten. Ik had al werk zelfs meerdere banen. Maar voor mij zou wel beteken dat ik dus indd moest gaan verantwoorden wat er met mijn geld ging gebeuren en ik was dan dus hoofdkostwinner en moest maar ander werk gaan zoeken ondanks dat deze baan wel een contract was voor eerst een half jaar. Gelukkig is het allemaal niet zo ver gekomen. Mijn vriend heeft weer werk of het geschikt voor hem is is een ander verhaal maar ja het is nou eenmaal zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:43

En dat vond je vast prachtig en eerlijk dat het zo ging he?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:46

Ayasha schreef:
En dat vond je vast prachtig en eerlijk dat het zo ging he?

Nee niet echt maar vanwaar deze reactie? Ik vind hem wat raar overkomen eigenlijk.

Ik ben juist blij dat mijn vriend werk gevonden heeft maar geschikt is het niet voor hem. Hij heeft een hersenbeschadiging en versleten knieen. Is vrij lastig om iets echt te vinden wat goed hem is.

Dat ik in de gaten werd gehouden omdat mijn vriend zijn eigen baan niet kon behouden vond ik niet eerlijk nee. Ik heb/had ook zo mijn problemen. Ik doe ook werk wat mij te zwaar is lichamelijk.

Dat je pas wia krijgt als je 35% bent afgekeurd maar mijn vriend word 34% afgekeurd en dat terwijl ze dus heel wat dingen zijn vergeten mee te nemen tijdens de keuring ( daar is de bond nu mee bezig) is ook niet eerlijk.

Dus wat wil je nou zeggen en vanwaar deze aanval?

Ik reageerde vooral op het stukje dat partners ook moet verantwoorden in de bijstand en dat antwoord is dus ja.... helaas wel. Jammer genoeg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:53

Omdat je al dan niet onbewust Celien verdedigd die die miserie dus aanmoedigd. Terwijl ik niet zie wat er eerlijk is aan een partner die ook financieel nog eens moet lijden onder invaliditeit/ziekte v de andere. Alsof het voor de invalide nog niet moeilijk genoeg is zelfwaarde hoog te houden zonder dat je ook nog eens financieel een last wordt voor je partner.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-05-15 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:54

Ayasha schreef:
Omdat je al dan niet onbewust Celien verdedigd die die miserie dus aanmoedigd.

Nou nee dus,...

Ik verdedig helemaal niemand.
Ik ben blij voor kbk dat ze haar paarden kan behouden en ik heb daar helemaal geen mening over.

Wat ik hier vooral lees is dat heel veel mensen de regels en wetten rondom de verschillende uitkeringen niet eens weten maar wat roepen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:58

Ayasha schreef:
Omdat je al dan niet onbewust Celien verdedigd die die miserie dus aanmoedigd. Terwijl ik niet zie wat er eerlijk is aan een partner die ook financieel nog eens moet lijden onder invaliditeit/ziekte v de andere. Alsof het voor de invalide nog niet moeilijk genoeg is zelfwaarde hoog te houden zonder dat je ook nog eens financieel een last wordt voor je partner.

Ik geloof dat je mijn reactie nog maar eens moet overlezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:59

Even algemeen; Wat de tegenstanders hier 'promoten' is reeel gesteld het volgende;
Als invalide/zieke word je een last, voor ee maatschappij financieel en voor je partner zowel fysiek (zorgen) en dan nog eens financieel. Dat is absoluut wat je je medemens zou moeten gunnen enkel omdat je zelf niet in aanmerking komt voor een uitkering. (Count your blessings zou ik zeggen maar bon. Tis maar wat je wil benijden.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:13

Floortje_89 schreef:
Waarom willen we zo nodig de samenleving nivelleren? Wat levert dat op? In elke samenleving zijn klasses en lagen, en imo is daar niets mis mee, mits je jezelf uit een bepaalde klasse omhoog kunt werken naar bijvoorbeeld een klasse hoger en daar kansen voor zijn.

Ik houd erg van veelkleurigheid, dus met verschillen is in mijn ogen niets mis.
En naast dat ik van verschillen houd, ben ik voor een basisinkomen, en ben ik er tegen dat iemand die handwerk doet om dit enkele feit lager wordt betaald dan iemand "die heeft doorgeleerd". Zestig uur per week werken is niet alleen slecht voor jezelf (roofbouw, op den duur), maar de maatschappij in haar totaliteit moet dit ook bezuren - ook geen reden voor een hoog salaris, dus. Blijft over: echt nuttig werk doen en/of veel verantwoordelijkheden dragen.

Citaat:
in Nederland zo is: rijke en arme kinderen gaan naar dezelfde basisschool en middelbare school, daarna kan iedereen dmv een bijbaantje + lening studeren (echter wijst onderzoek uit dat de meeste mensen op de Universiteit ook hoogopgeleide ouders hebben....

Dit geldt helaas niet voor heel Nederland: er bestaan ""zwarte"" scholen. (Black is beautiful, vandaar de aanhalingstekens. )
En toen oma nog jong was, kon je idd op tien uur werken als student in je eigen onderhoud voorzien (kamer, wat eten, tweedehands boeken, kleren van het leger des heils, ziekenfonds via je werk, dat was het wel zo'n beetje, geen duizenden guldens of euri collegegeld - *zucht*).

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:44

Ayasha schreef:
Even algemeen; Wat de tegenstanders hier 'promoten' is reeel gesteld het volgende;
Als invalide/zieke word je een last, voor ee maatschappij financieel en voor je partner zowel fysiek (zorgen) en dan nog eens financieel. Dat is absoluut wat je je medemens zou moeten gunnen enkel omdat je zelf niet in aanmerking komt voor een uitkering. (Count your blessings zou ik zeggen maar bon. Tis maar wat je wil benijden.)

Ik weet niet wat jij leest maar ik lees dat niet.
Het gaat constant over misgunnen terwijl dat volgens mij helemaal niet aan de orde is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:12

Snorlex schreef:
Ayasha schreef:

Ik weet niet wat jij leest maar ik lees dat niet.
Het gaat constant over misgunnen terwijl dat volgens mij helemaal niet aan de orde is.

Ik zeg niet wat ik lees. Ik zeg waar dat in de realiteit zou neer komen als partner ook nog (veel) moet 'op draaien' voor de zieke.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:33

Nouja als jullie bij wijze van spreken zes paarden willen houden maken jullie toch zelf die keuze?
Dan draait je partner daar meer voor op. Maar is er niet altijd een partner die ergens meer voor opdraait omdat die partner meer verdient en dus ook een groter deel van de gezamenlijke kosten op zich neemt?
Dus ook zonder paarden, maar met alles?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:42

Snorlex schreef:
Nouja als jullie bij wijze van spreken zes paarden willen houden maken jullie toch zelf die keuze?
Dan draait je partner daar meer voor op. Maar is er niet altijd een partner die ergens meer voor opdraait omdat die partner meer verdient en dus ook een groter deel van de gezamenlijke kosten op zich neemt?
Dus ook zonder paarden, maar met alles?

Het ging algemeen, de mensen die zeiden dat men pas een uitkering mocht krijgen wanneer de partner niet voldoende had om basisch onderhoud voor beide te bekostigen. En voor de mensen die dat toe juichten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:39

Dat heb ik dan gemist. Ik heb namelijk alleen maar mensen gezien, die zeiden dat de uitkering aangepast zou moeten worden als je samenwonend met een partner wordt, die wel werkt. Niet dat je uitkering dan weg moest ofzo.
Maar in de uitkering zit een gedeelte om woning te betalen. Als je gaat samenwonen, dan kan dit bedrag prima gehalveerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:00

Dat is hier wel het geval in België. Als je samenwonend bent, dan krijg je een jaar lang een bepaalde ww, na een half jaar zakt die en na nog eens een half jaar zakt die opnieuw naar een echt basisuitkering. Ben je echter gezinshoofd, dan blijft die stabiel. Hoe die bepaling weer juist in elkaar zit zou ik moeten opzoeken.

Bijstand krijg je evenmin zomaar. Als minderjarige moet je kunnen aantonen dat je ouders je niet kunnen of willen onderhouden, want dat is hun ouderlijke plicht. Als meerderjarige moet je kunnen aantonen dat je nergens enige vorm van inkomsten hebt, die moet je eerst uitputten. Dus ook geen familie die je kan onderhouden, geen eigen huis of dure auto, geen spaargeld...

Wie vindt dat mensen zonder studies die hard werken evenveel moeten krijgen als een arts of rechter: enig idee hoeveel uren die mensen draaien? In hun job zitten ook wachtdiensten, weekenddiensten, lange dagen, uren in het OK of belangrijke grote zaken omtrent moord, of bij de jeugdrechter kindermishandeling. Die dingen waar zij mentaal mee geconfronteerd worden, dat zou ik niet bepaald durven vergelijken met de werkdruk van 5 wc's moeten poetsen op 1 minuut. Ik poets liever 12u lang toiletten dan een hersenoperatie van 8u of meer waarbij 1 minimale fout levenslange gevolgen kan hebben!

Heb het even gevraagd, mijn partner doet in een werkperiode weken van minimaal 84u. Die heeft én 5 jaar gestudeerd én lange werkdagen én zeker werkdruk, want een kleine fout op een kaart kan immense financiële gevolgen hebben voor zijn bedrijf, en voor de werkduur van een project.
Als ik even kijk naar mezelf: 3 jaar studie verpleegkunde HBO-V (bachelor). Shiften, lange dagen, veel kilometers, veel verhalen van patiënten, hoge werkdruk, aardig hoopje verantwoordelijkheid. Ik zou er ook niet vrolijk van worden dat ik daarin gelijkgesteld wordt met bijvoorbeeld een poetsdame.
Alle respect van de wereld toe naar die mensen, ik ben erg blij dat ze er zijn, maar om ze qua loon gelijk te trekken? Nee bedankt. Beetje waardering mag wel blijken vind ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:25

Ach ik hoor ook soms mensen klagen over hun salaris terwijl ze iedere dag lekker om 5 of 6 uur thuis zijn terwijl hun 'overbetaalde' manager dan nog begint met de vergaderingen en hoopt om 10 uur thuis te kunnen zijn. Maar ja, dat zien ze niet natuurlijk.

Dat hele vergelijk gebeuren is alleen maar slecht voor je emotionale welzijn. Probeer een baan te vinden waarin je tevreden bent, dat is het belangrijkst.
Ik vind het oprecht akelig voor mensen die een hekel hebben aan hun werk maar geen uitweg zien.