Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:28

Mindim schreef:
egalitarische krijgers

Nee.
´Krijgers´ komt pas als de samenleving voldoende georganiseerd om er een klasse extra op na te houden om het bezit van een heersende klasse te verdedigen.
Dat is al na stap twee.

@Blue-eyes.
Wij net samen hand-in-hand zoonlief van de schoolbus gehaald.
Inderdaad leegverkocht en laat, maar niet naar het terras want ze wil liever zelf wat koken voor haar mannen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:31

Quellian schreef:
Floortje2002 schreef:
Als ik er op terugkijk vindt ik dat scenario onbetaalbaar.

Dat scenario IS ook onbetaalbaar, maar voor veel mensen helaas ook fysiek onbetaalbaar.

Voor veel mensen is dat ´onbetaalbaar´ een heerlijk alibi om met de stroom mee te drijven.

Waar een wil is, is heel vaak een weg.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:34

Huertecilla schreef:
Waar een wil is, is heel vaak een weg.

Daarom zijn wij binnen het gezin ook aan het kijken naar andere mogelijkheden. Maar in onze huidige situatie is het niet mogelijk. Daar moeten we dan vanaf en kijken wat het zwaarst weegt.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:42

Sizzle schreef:
Ik weet nog dat mijn moeder ook eens een klapband had en op dat moment netjes aangekleed was (in een roke en zo) voor een speciale gelegenheid. Accuut stopte er een man en heeft haar band voor haar vervangen. Ze heeft daar gewoon even mooi staan wezen en 10x dank je wel gezegt. En dan te bedenken dat zij degene is die het huis verft, bomen omhakt, de kamers behangt, zelf een keuken ontworpen en gebouwd heeft etc omdat mijn vader 2 linkerhanden heeft.

Ik heb met mijn allereerste auto ook een keer op de vluchtstrook gestaan ivm een oververhitte motor. Dat was een tik, dus ik was er sowieso op voorbereid, en had koelvloeistof in mijn hand staan, maar omdat er file was, hebben ongeveer 10 mannen gevraagd of ze konden helpen. Op zulke momenten zeg ik dan "Nee bedankt, lukt wel", maar op het moment dat ze echt de auto voor mij stoppen en uitstappen, vind ik dat op zich al een heel mooi gebaar, en moeite, dat ik zeg "Graag".

Maar dan is het meer om mijn dank voor hun moeite te laten blijken, niet omdat ik het zelf niet kan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:11

Vienna2007 schreef:
Jou quotes van mij waren niet "neerbuigend, afzeikend en in veel gevallen ronduit beledigend en onbeschoft, en respectloos".

Ik vraag het nu nog 1 keer, als je nog iets af te geven hebt op mij, doe dat dan per PB, want het heeft geen toegevoegde waarde aan die topic, en aan een beetje ordinair vingertje wijzen naar elkaar heb ik helemaal geen zin.

Ik kom voor een discussie.

Dit had ook via pb gekund.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:16

Vienna2007 schreef:
op het moment dat ze echt de auto voor mij stoppen en uitstappen,...

...raken aardig wat vrouwen van hun theewater, dus dat kan je als man zo beter niet doen.

Bloodymary

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:39

Zo, even niet meegedaan, nu weer bijgelezen. Maar de discussie leidt inmiddels nergens meer toe. Ik ben het wel met Vienna eens dat heel veel vrouwen zich hier heel persoonlijk aangevallen voelen hoor en dat leidt niet tot een leuke manier van posten. Dat zie je trouwens ook omdat die hier helemaal uit gaan weiden over hun eigen situatie, deze beschrijven en hier aan vast houden als het enige heilige. Terwijl de discussie ook in het algemeen gevoerd kan worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:49

Vienna2007 schreef:
Huertecilla schreef:
De mannentruuk om de vrouw haar sociale beperking te wíllen hebben :)*

Dat is een mooie uitspraak, maar ook een gevaarlijke!

Mijn sociale leven is juist sterk verbeterd sinds ik overdag "thuis zit".
Niet meer verplicht socializen met "leuke" collega's/baas".
Geen weken van min. 60 uur draaien, maar lekker helpen op school, helpen bij opa/oma en af en toe lekker eens met mijn vriendinnen(en vrienden) in het weekend de stad in.

Ik heb later nog een leuke baan gehad (op een autoschadebedrijf tussen de mannen) wat mij goed beviel, helaas verviel mijn baan en vanaf ton ben ik thuis geweest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:59

?
Ik weid ook uit over mijn persoonlijke situatie, stop er energie in en geef een heel stuk van mijzelf "bloot" (figuurlijk gesproken dan even voor HC), maar kan me niet zo vinden in jou omschrijving Bloodymary...

Iemands mening en keuzes is gevormd door wat diegene heeft meegemaakt en meegekregen en de situatie waarin diegene zich bevind.

Ik ben thuis en mijn man heeft eigen bedrijf waarbij hij in periodes erg lange dagen maakt en veel van huis is. Daarnaast hebben wij allebei tijdvretende hobby's, dus beiden full-time werken betekent tijdgebrek en zo druk dat we beiden niet gelukkig zijn.

Mijn ouders hebben hun rollen omgekeerd.
Mijn vader had vroeger eigen bedrijfje, wat niet veel geluk bracht en moeilijke perioden. Toen was mijn moeder thuis voor ons.

Zij is toen gaan studeren (dat mocht ze vroeger niet van haar vader want ze moest maar een goede vent zoeken om voor haar te zorgen) en na een aantal jaren studeren vond ze een part-time baantje.
Wij vonden het niet gezellig dat ze zoveel achter te boeken zat, en niet leuk dat ze na schooltijd er niet was, maar er een oppas thuis zat.
Maar het is wel heel verstandig geweest dat ze dat gedaan heeft, want anders hadden wij het financieel echt niet kunnen redden als gezin.

Nu heeft mijn moeder een vaste (in de praktijk full-time) baan en een studie orthopedagogiek achter de rug en is bezig met een promotieonderzoek. Mijn vader zit al jaren thuis nadat hij stopte met zijn bedrijf en andere banen tegen zaten. Zonder werk, zonder uitkeringen etc. en kookt, doet boodschappen, leest veel en doet af en toe wat in het huishouden en heeft nu, gelukkig, weer een leuke hobby gevonden. Dat gebeurde toen wij kinderen (3 in totaal) al uit huis waren.

Ieder zoekt zijn eigen weg, met zijn eigen mogelijkheden, rekening houdend met zijn eigen karakter, normen en waarden, financiële situatie etc.

Wat ik heb meegekregen van mijn moeder is dat je altijd in staat moet zijn om voor jezelf te kunnen zorgen.
Dus een studie afmaken, en liefst een parttime baan ernaast houden zodat je niet helemaal afhankelijk wordt van je man.
Dan kom je dingen in je leven tegen waardoor je tijdelijk andere prioriteiten stelt omdat je gezondheid en geluk en een gezinnetje belangrijker is, en je weet dat bij nood je wel weer aan het werk kunt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:12

Vienna2007 schreef:
SaskiaStar schreef:
Heel hard roepen dat ze zelf de rollen zo goed verdeelt hebben, tevreden zijn enz. maar dagen en pagina,s lang je er zo druk over maken en al heel lang en steeds verder off topic gaan.

Je kan de mensen er zo uitpikken die uit meer dan 70 pagina's roepen dat het zo goed is, als het zo goed is, hoef je dat niet zo vaak te zeggen.

En 70 pagina's roepen dat het NIET goed is?? Dan mag je dat wel aldoor roepen??

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:14

Ja, want dan ben je niet jezelf aan het verdedigen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:15

Joyce, jij kunt het vaak zo ontzettend goed verwoorden en ik sluit me dan ook weer helemaal aan bij jouw laatste post.
Niemand kan oordelen over anderman's situatie, gevoel en ervaringen. Ik vind een aantal mensen in dit topic ronduit denigrerend doen, maar ach, dat zegt uiteindelijk meer over de persoon die dat doet, dan over degenen waar die opmerkingen naar verwijzen. ;)
En verder voel ik de behoefte niet zo om er veel energie aan te verspillen. Heb wel meer te doen ook, veel belangrijkere zaken dan me druk te maken over een paar typjes die bij mij doen denken aan 'de pot verwijt de ketel.....' (zie de post van HalloDan, waar ik het aardig mee eens ben). :D

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:17

HalloDan schreef:
En 70 pagina's roepen dat het NIET goed is?? Dan mag je dat wel aldoor roepen??

Als jij dat wil, dan mag dat hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:24

Brainless schreef:
Huertecilla schreef:
De mannentruuk om de vrouw haar sociale beperking te wíllen hebben :)*

Citaat:
Vienna2007 Schrijft: Dat is een mooie uitspraak, maar ook een gevaarlijke!

Mijn sociale leven is juist sterk verbeterd sinds ik overdag "thuis zit".

Ik doel op een andere beperking.
Is eerder in het topic aanleiding geweest tot een legertje dames op hun persoonlijke kast.
Oomens en Suze hebben bijgedragen om hen er weer af te krijgen.
Maakt echter niet uit.

Wat mij betreft staat een vrouw op haar aanrecht. Zowel letterlijk als figuurlijk is míj dat om het even. Als zíj dat leuk vindt...
Dat is het punt niet. Ik geef slechts aan waar ´het´ vandaan komt. Lees er over, of niet. Eigen keuze.
Wij, ik en mijn relatie(s), maken toch de afspraken zoals wíj die belangrijk vinden. Die zijn ook een product van wie wij zijn en wat we hebben meegemaakt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:30

Huertecilla schreef:
Wij, ik en mijn relatie(s), maken toch de afspraken zoals wíj die belangrijk vinden. Die zijn ook een product van wie wij zijn en wat we hebben meegemaakt.

En dat doen we allemaal :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:35

Denk je? Volgens mij wordt hier door de meeste koppels juist niet over gesproken? Waardoor een relatie ook erg snel uit elkaar kan spatten, omdat je niet goed op de hoogte was van de ´onvrede´ van de ander?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:36

Bloodymary schreef:
Ja, want dan ben je niet jezelf aan het verdedigen.

Euhm, dat is geen afgeleide.

De meeste mensen proberen te leven volgens hun eigen normen.

Indien daar duurzaam een groot verschil tussen zit, is er toch echt een probleem.

De kern is dat je in een discussie gerust je persoonlijke situatie mee mag nemen doch dat je inhoudelijk moet argumenteren.
Argumenten met een solide basis zijn het krachtigste.
Wetenschappelijk getoetste feiten zijn zo solide als het komt.
Ook daarbij geldt echter dat we niet weten wat we niet weten, maar het is nu eenmaal het beste wat we wel weten.
Dat is echter rationeel en waar emotie de deur binnenkomt, gaat de ratio vaak het raam uit........

Een zeer opporturn opmerking was:
Je moet toch wát doen voor de kost.

Dát is inderdaad de kern.
De vraag is wát dan gelijkwaardig is aan voltijd werken daarvoor.
Sex werd verworpen als denegrerend en uit de holentijd.
Moederschap op zich is als voldoende recht opgeworpen, maar daar kan je vaderschap tegenover zetten en dat is beiden wat mager bevonden.
Blijft over??

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:38

Ja, in mijn ogen vrij weinig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:38

Huertecilla schreef:
Sex werd verworpen als denegrerend en uit de holentijd.

Dan denk ik dat je dat stukje discussie niet helemaal gevolgd hebt, want zo werd het niet gebracht.
Als ik financieel aan de afgrond zit en ik moet voor mijn zoontje zorgen dan ben ik niets te besodemieterd om te gaan tippelen hoor. Ik zou mezelf laten martelen voor hem, dus dan is tippelen ook even relativeren.

Laura1986, mensen communiceren meestal wel over de rolverdeling als er kinderen zijn. Je zult wel moeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:39

laura1986 schreef:
Denk je? Volgens mij wordt hier door de meeste koppels juist niet over gesproken? Waardoor een relatie ook erg snel uit elkaar kan spatten, omdat je niet goed op de hoogte was van de ´onvrede´ van de ander?

De gemiddelde duur van een ´duurzame´ relatie in NL is zo´n 5 jaar :)*

Onderzoek geeft ook aan dat veel stellen binnen een jaar na huwen spijt hebben of al uit elkaar zijn. Met name mannen vinden dat ze door sociale druk tegen hun eígenlijke wil in gehuwd zijn.

Zoveel wordt er dus niet eerlijk gecommuniceerd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:42

Ben het wel eens met wat je stelt hier hoor, maar waar haal je dat van die 5 jaar vandaan. De gemiddelde duur van een huwelijk is 14 jaar. Maar er zijn natuurlijk ook andere relatievormen, maar daar zie ik geen cijfers van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:43

Quellian schreef:
Laura1986, mensen communiceren meestal wel over de rolverdeling als er kinderen zijn. Je zult wel moeten.

Dat is niet waar. Ergens over praten is niet hetzelfde als daadwerkelijk communiceren over wat de betrokkenen daadwerkelijk wíllen.
Het is daarbij namelijk helemaal niet zo makkelijk om een mening te opperen die de partner pijn gaat doen. helemáál als die niet in lijn met traditionele opvattingen is.
De meeste partners willen dat ook liever niet dieper onderzoeken als de daar bang voor zijn.
´We moeten het dan maar.... doen, vind je niet?!´ Euh... :? Goed schat :o

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:45

Ik word er vaak heel akelig van hoe stellen communiceren, zelfs in het bijzijn van anderen. Let ook eens op hoeveel de woorden "altijd" en "nooit" gebruikt worden. Dat klinkt niet goed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:46

Huertecilla, dan heb ik blijkbaar een geweldig goede relatie en die zal dan zeker wel langer dan 15 jaar gaan duren. Nou, ben ik heel wat wijzer geraakt door dit topic :))

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:47

Bloodymary schreef:
Ik word er vaak heel akelig van hoe stellen communiceren, zelfs in het bijzijn van anderen. Let ook eens op hoeveel de woorden "altijd" en "nooit" gebruikt worden. Dat klinkt niet goed.

Jij bent overtuigd single of wat is jouw status?