Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:01

Heino schreef:
jantergouw schreef:
Hij maakt de vergelijking tussen Wilders en Hitler. “Hun verkiezingsslogans lijken veel op elkaar.”

En dit doet Wilders met de Koran en mein kampf, dus wat is je punt?

Dat Wilders aangeklaagd wordt en Fawaz Jneid niet.....
Dat Wilders op een dodenlijst staat en Fawaz Jneid niet.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:02

Heino schreef:
jantergouw schreef:
dat mag wel. beiden mogen dat zeggen op die manier. Daar zal geen rechter over vallen, ben ik van overtuigd.

Maar jij hebt dit topic niet voor niets geopend, toch?
Dus ergens is er blijkbaar wel een grens voor wat men zeggen mag.

Zodra wordt de Koran met Mein Kampf vergeleken of Wilders met Hitler, dan is dat volgens het gerechtshof van Amsterdam vervolgbaar.

Prof. mr Ybo Buruma schreef:
“Verbied de Koran”, “Er is geen onderscheid tussen Goede Islam en Slechte Islam” en ‘Geen moslimimmigrant er meer bij” zijn teksten die zeker de capaciteit hebben te shockeren en te beledigen. Het zijn echter m.i. geen teksten die op het eerste gezicht aanzetten tot haat tegen of discriminatie van gelovige moslims. Vervang eens de woorden Koran door Bijbel en Islam door Creationisme: dan is het toch onmogelijk daarin een oproep te lezen om Spakenburg plat te branden?!

@kanniet

100 punten! Precies zo is het!
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 27-07-10 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:02

kanniet schreef:

Je bent vrij om hem aan te klagen hoor :)
En dat er überhaupt iemand op een dodenlijst staat vind ik verschrikkelijk. Ik ben geen fan van Wilders (lijkt me wel duidelijk inmiddels :P) maar zoiets wens ik niemand toe...

RoodZonnetje

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:03

Jantergouw: ik doelde er op dat jij dit topic geopend hebt met voorbeeld van aanvallen richting PVV-stemmers, maar ondertussen zie ik toch dat jij blijkbaar wel vindt dat Wilders bepaalde uitspraken mag doen. Waarom mag ik PVV-stemmers niet dom vinden en Wilders Islamieten wel een bedreiging voor Nederland?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:04

Citaat:

Dan klaag je hem toch aan?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:06

CtjeLief schreef:
Citaat:

Dan klaag je hem toch aan?

Ben ik te laf voor. Ik wil niet op een dodenlijst staan....Het is gewoon veel gemakkelijker om iemand als Wilders aan te klagen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:12

Heino schreef:
Jantergouw: ik doelde er op dat jij dit topic geopend hebt met voorbeeld van aanvallen richting PVV-stemmers, maar ondertussen zie ik toch dat jij blijkbaar wel vindt dat Wilders bepaalde uitspraken mag doen. Waarom mag ik PVV-stemmers niet dom vinden en Wilders Islamieten wel een bedreiging voor Nederland?

Waar staat in godsnaam dat je niet mag zeggen dat PVV stemmers dom zijn? De vraag was waarom ze zich aangevallen voelen, dat heeft helemaal niets te maken met de vraag of het wel of niet mag. In Nederland zijn dat uitspraken die je gewoon mag doen. Ik mag ook zeggen dat ik PVDA'ers of Groen Links stemmers maar domme wichtjes vind die geen verstand van zaken hebben. Dat mag gewoon. Ik mag zeggen dat ze knuffelen en theedrinken, dat zijn allemaal uitspraken die mogen. dat het mag, wil niet zeggen dat je je er niet door aangevallen voelt. Zie je het verschil?
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 27-07-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:13

Heino schreef:
jantergouw schreef:
Hij maakt de vergelijking tussen Wilders en Hitler. “Hun verkiezingsslogans lijken veel op elkaar.”

En dit doet Wilders met de Koran en mein kampf, dus wat is je punt?

Het punt is dat hij aangeeft wat er in Nederland is toegestaan, dat jij daar nu 1 puntje uitpakt en wederom begint met: ja maar Wilders doet dit, Wilders doet dat.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:16

jantergouw schreef:
Heino schreef:

Waar staat in godsnaam dat je niet mag zeggen dat PVV stemmers dom zijn? De vraag was waarom ze zich aangevallen voelen, dat heeft helemaal niets te maken met de vraag of het wel of niet mag. In Nederland zijn dat uitspraken die je gewoon mag doen. Ik mag ook zeggen dat ik PVDA'ers of Groen Links stemmers maar domme wichtjes vind die geen verstan van zaken hebben. Dat mag gewoon. Ik mag zeggen dat ze knuffelen en theedrinken, dat zijn allemaal uitspraken die mogen. dat het mag, wil niet zeggen dat je je er niet door aangevallen voelt. Zie je het verschil?

Ben ik niet helemaal mee eens bijna alles wat je schrijft mag, maar thee drinken en knuffelen word weer als discriminerend naar een bepaalde groepering opgevat.

RoodZonnetje

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:18

Jantergouw: je openingspost doet anders vermoeden dat ik bepaalde gedachten niet uit mag spreken..
Saskiastar: klopt, omdat jantergouw verontwaardigd op me overkomt, dat de ene groep iets wel mag en de andere groep niet (terwijl hij er zelf over klaagt)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:22

SaskiaStar schreef:
jantergouw schreef:

Waar staat in godsnaam dat je niet mag zeggen dat PVV stemmers dom zijn? De vraag was waarom ze zich aangevallen voelen, dat heeft helemaal niets te maken met de vraag of het wel of niet mag. In Nederland zijn dat uitspraken die je gewoon mag doen. Ik mag ook zeggen dat ik PVDA'ers of Groen Links stemmers maar domme wichtjes vind die geen verstan van zaken hebben. Dat mag gewoon. Ik mag zeggen dat ze knuffelen en theedrinken, dat zijn allemaal uitspraken die mogen. dat het mag, wil niet zeggen dat je je er niet door aangevallen voelt. Zie je het verschil?

Ben ik niet helemaal mee eens bijna alles wat je schrijft mag, maar thee drinken en knuffelen word weer als discriminerend naar een bepaalde groepering opgevat.

dat het discriminerend opgevat wordt is voor de wetgever niet genoeg. Trouwens, discriminerend kan het niet zijn, hooguit beledigend.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:23

Heeft u dat van horen en zeggen en via via of van de rechters en om persoonlijk?

jantergouw schreef:
SaskiaStar schreef:
Dus uiteindelijk is het allemaal muggezifterij en leggen al die personen die zich aangevallen voelen gewoon op alle slakken zout.
Wederom gaat het er weer over dat een kaaskop beledigt mag worden maar een, okee ik zeg het netjes, islamiet niet maar diezelfde islamiet mag wel alles en iedereen in de grond trappen en afzeiken.

Precies zoals jij het zegt, zo is het. Het internet staat vol met uitspraken van Imams en privepersonen die van alles beweren, maar zelden wordt iemand vervolgd of schuldig verklaard. Het is ook nog eens zo dat het OM Wilders helemaal niet wilde vervolgen maar dat het Gerechtshof op basis van de vergelijking van de Koran met Mein Kampf het wel opdroeg. Dat is namelijk de enige beschuldiging die het gerechtshof het waard vond om te vervolgen. Alle andere uitspraken zijn ook door het gerechtshof als niet discriminerend bevonden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:24

Heino schreef:
@Nicolletje: Maar toch zeg je net dat je over de uitspraken die je aanhaalde valt (wat in mijn ogen toch neerkomt op PVV is geen aanwinst voor Nederland) terwijl Wilders dezelfde soort uitspraken doet over Moslims.

Nee het gaat mij erom dat in Nederland continu de grens van het toelaatbare over allerlei zaken wordt opgezocht.
Alleen Wilders wordt nu vervolgd blijkbaar.

Citaat:
De kritiek van Wilders beperkt zich hoofdzakelijk tot de islam, een godsdienst – en dat mag. Bovendien wordt aangenomen dat artikel 137c bedoeld is om groepen gelovigen te beschermen tegen straatrellen, niet tegen godsdienstkritiek. Het artikel dateert uit de jaren 30, toen het parlement antikatholieke en antisemitische uitingen wilde dempen uit vrees voor de openbare orde.

Ook betwijfelde het OM of artikel 137d (aanzetten tot haat) was overtreden. Hoogleraar Sackers vond dat niet. Wilders heeft een duidelijke afkeer van moslims, maar daarbij blijft het, volgens hem. Van ophitsen of opruien is geen sprake. Hij ziet bij Wilders geen „onverzoenlijk verlangen” om moslims te „verdelgen”.

Hoogleraar De Roos denkt echter dat Wilders 137d mogelijk wel heeft overtreden. Hij meent dat iemand zich dan „extreem haatdragend” over de groep moslims moet uitdrukken, en op een wervende manier. Dat ‘aanzetten’ doet Wilders, meent De Roos, omdat hij als politicus speeches houdt, publiceert en interviews geeft. Maar spoort hij ook aan tot haat, wat volgens hem „existentiële bedreigdheid” betekent? Dat zou kunnen, vindt De Roos, gezien Wilders’ vergelijkingen tussen islam en fascisme. Juist daarin zit een dreiging met geweld.

Citaat:
In de beschikking van het Amsterdamse hof vallen twee punten op. Ten eerste wordt de indirecte belediging gelijkgesteld aan de directe. Dat is niet onbelangrijk, omdat Wilders kennelijk bewust vermijdt groepen en individuen aan te vallen. Steeds attaqueert hij instituties of een heilig boek zoals de Koran.

Afschaffing

Daarmee loopt het hof vooruit op een door de minister van Justitie aangekondigde wetswijziging, waarbij in ruil voor de afschaffing van de strafbaarstelling van godslastering de discriminatiebepalingen worden aangepast in die zin dat ook indirecte discriminatie strafbaar wordt gesteld. De bestaande strafbepalingen worden zo aanzienlijk opgerekt.

Waar gaan we heen? Echt....

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:24

Heino schreef:
Jantergouw: je openingspost doet anders vermoeden dat ik bepaalde gedachten niet uit mag spreken..
Saskiastar: klopt, omdat jantergouw verontwaardigd op me overkomt, dat de ene groep iets wel mag en de andere groep niet (terwijl hij er zelf over klaagt)

Dat jij een bepaald vermoeden koppelt aan een tekst, dat is geheel voor jouw rekening. Ik weet dat het niet in de tekst zo staat en ook niet zo bedoeld is. De vraag was heel helder in mijn ogen. "Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:26

SaskiaStar schreef:
jantergouw schreef:

dat het discriminerend opgevat wordt is voor de wetgever niet genoeg. Trouwens, discriminerend kan het niet zijn, hooguit beledigend.

Ik had het niet over de wetgever maar over de betrokken personen zeg maar

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:27

Heino schreef:

Goede vragen maar de antwoorden zullen niet goed zijn. Dat is moeilijk waarom de een alles mag en de ander niets, zo met roepen, schreeuwen, schrijven en doen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:29

SaskiaStar schreef:
SaskiaStar schreef:

Dat kan zo maar zijn dat ze dat zo opvatten. Maar tegenwoordig zijn mensen wel erg snel beledigd, dus als je daar allemaal rekening mee moet gaan houden, dan is een gesprek niet eens meer mogelijk. Stel voor ik nodig iemand uit om een kop thee te gaan drinken en daarna te gaan knuffelen. Als er toevallig een linkse in de buurt staat kan die dat als beledigend opvatten. Straks zijn ze nog beledigd als je een jodenkoek aanbiedt. Of als je zegt dat iemand een plaat voor z'n kop heeft.
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 27-07-10 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:30

Nicolletje schreef:
Heino schreef:
@Nicolletje: Maar toch zeg je net dat je over de uitspraken die je aanhaalde valt (wat in mijn ogen toch neerkomt op PVV is geen aanwinst voor Nederland) terwijl Wilders dezelfde soort uitspraken doet over Moslims.

Nee het gaat mij erom dat in Nederland continu de grens van het toelaatbare over allerlei zaken wordt opgezocht.
Alleen Wilders wordt nu vervolgd blijkbaar.

Citaat:
De kritiek van Wilders beperkt zich hoofdzakelijk tot de islam, een godsdienst – en dat mag. Bovendien wordt aangenomen dat artikel 137c bedoeld is om groepen gelovigen te beschermen tegen straatrellen, niet tegen godsdienstkritiek. Het artikel dateert uit de jaren 30, toen het parlement antikatholieke en antisemitische uitingen wilde dempen uit vrees voor de openbare orde.

Ook betwijfelde het OM of artikel 137d (aanzetten tot haat) was overtreden. Hoogleraar Sackers vond dat niet. Wilders heeft een duidelijke afkeer van moslims, maar daarbij blijft het, volgens hem. Van ophitsen of opruien is geen sprake. Hij ziet bij Wilders geen „onverzoenlijk verlangen” om moslims te „verdelgen”.

Hoogleraar De Roos denkt echter dat Wilders 137d mogelijk wel heeft overtreden. Hij meent dat iemand zich dan „extreem haatdragend” over de groep moslims moet uitdrukken, en op een wervende manier. Dat ‘aanzetten’ doet Wilders, meent De Roos, omdat hij als politicus speeches houdt, publiceert en interviews geeft. Maar spoort hij ook aan tot haat, wat volgens hem „existentiële bedreigdheid” betekent? Dat zou kunnen, vindt De Roos, gezien Wilders’ vergelijkingen tussen islam en fascisme. Juist daarin zit een dreiging met geweld.

Citaat:
In de beschikking van het Amsterdamse hof vallen twee punten op. Ten eerste wordt de indirecte belediging gelijkgesteld aan de directe. Dat is niet onbelangrijk, omdat Wilders kennelijk bewust vermijdt groepen en individuen aan te vallen. Steeds attaqueert hij instituties of een heilig boek zoals de Koran.

Afschaffing

Daarmee loopt het hof vooruit op een door de minister van Justitie aangekondigde wetswijziging, waarbij in ruil voor de afschaffing van de strafbaarstelling van godslastering de discriminatiebepalingen worden aangepast in die zin dat ook indirecte discriminatie strafbaar wordt gesteld. De bestaande strafbepalingen worden zo aanzienlijk opgerekt.

Waar gaan we heen? Echt....

We delen dezelfde zorg.......... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:33

jantergouw schreef:
SaskiaStar schreef:

Dat kan zo maar zijn dat ze dat zo opvatten. Maar tegenwoordig zijn mensen wel erg snel beledig, dus als je daar maar rekening mee moet gaan houden. Straks zijn ze nog beledigd als je een jodenkoek aanbiedt. Of als je zegt dat iemand een plaat voor z'n kop heeft.

He je wou toch niet zeggen dat jij, kaaskop, vanuit dat moffendorp, mij een jodenkoek wil aanbieden. :oo

Ben jij wel goed bij je hoofd ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:34

Heino schreef:
Waarom mag ik PVV-stemmers niet dom vinden en Wilders Islamieten wel een bedreiging voor Nederland?

Jij vindt blijkbaar alle 1. Pvv-stemmers 2. moslims dom.
Dat mag prima alleen waarom voelt voor jou het tweede minder lekker waarschijnlijk?

Maar daarentegen vind jij 1. Islam 2. Wilders een bedreiging voor Nederland.
Welke voelt voor jou lekkerder?

Nou, dat eerste heet veroordelen / iedereen over een kan scheren en daar wil je je eigenlijk niet op betrappen, toch? en dat laatste heet politiek/ politieke kleur, politieke ideeen, mening vind ik.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:36

SaskiaStar schreef:
jantergouw schreef:

Dat kan zo maar zijn dat ze dat zo opvatten. Maar tegenwoordig zijn mensen wel erg snel beledig, dus als je daar maar rekening mee moet gaan houden. Straks zijn ze nog beledigd als je een jodenkoek aanbiedt. Of als je zegt dat iemand een plaat voor z'n kop heeft.

He je wou toch niet zeggen dat jij, kaaskop, vanuit dat moffendorp, mij een jodenkoek wil aanbieden. :oo

Ben jij wel goed bij je hoofd ;)

Als ze die hier hadden, gerust. Misschien ook nog wel een negerzoen er bij. _O-

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:49

Nicolletje schreef:
Jij vindt blijkbaar alle 1. Pvv-stemmers 2. moslims dom.

Ik vind niet alle PVV-stemmers dom. Maar als ik dat zou vinden en hier zou zeggen, zou ik compleet afgebrand worden door veel PVV-stemmers. Net als dat Wilders afgebrand wordt wanneer hij een kopvoddentax in wil voeren. Waarom wordt over het een zo ontzettend gevallen en wordt het andere zelfs verdedigt???

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:51

jantergouw schreef:
Heino schreef:

Dat jij een bepaald vermoeden koppelt aan een tekst, dat is geheel voor jouw rekening. Ik weet dat het niet in de tekst zo staat en ook niet zo bedoeld is. De vraag was heel helder in mijn ogen. "Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?"

Dus de punten uit je lijstje (PVVstemmers dom, laagopgeleid etc.) mogen best uitgesproken worden?? Waarom doe je er dan zo moeilijk over:

"Vaak worden de PVV en Wilders beticht van onwaarheden. Zelfs zitten er beschuldigingen bij die lasterlijk, beledigend en smadelijk zijn.

Hier een lijstje met onwaarheden en beledigingen.
"

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:52

Waar is 'hier' ? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:55

Nou gewoon daar :D