Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

janesmith

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:40

te vroeg, Daphna. Alhoewel ik proef aan de woorden van de drie leiders dat ze alles al besproken hebben. Nederland gaat Deens. Dat had een jaar niemand in Nederland gedacht dat de PVV invloed zou gaan krigen op het beleid. Velen zeiden dat dat onmogelijk zou zijn. Zo zie je maar.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:04

Het is toch wat; in één kabinet hebben we de grootste verliezer en de partij met de meeste tegenstand in Nederland.

Vanuit democratisch oogpunt valt het nog te verdedigen dat de PVV in een kabinet zou gaan; ze hebben immers flink gewonnen. Maar dat ze veilig in de Kamer mogen blijven om aldaar zonder grote risico's te lopen te kunnen zeggen wat ze willen, dat gaat er bij mij niet in. Wilders heeft precies wat hij wil, en dat zint me niet. Als je wint met de verkiezingen, ga je in de regering en als je dat niet lukt, ga je in de Kamer, maar je gaat géén ''tussenvariant'' nemen waardoor je iedereen tevreden houdt en ondertussen risicoloos stemmen wint. Dat lijkt me bij geen enkele partij gewenst.

En dat het CDA nu weer in de regering mag... :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:16

Hanmar schreef:
Het is toch wat; in één kabinet hebben we de grootste verliezer en de partij met de meeste tegenstand in Nederland.

Van de andere kant - ons democratische stelsel is in eerste instantie gebaseerd op stemmen voor een partij. Niet op groei, niet op verlies, niet op tegenstand. Het gaat gewoon om het aantal stemmen, en het aantal zetels. En in dat opzicht is er nu een kabinet met een minderheid, dat gedoogsteun heeft van een partij zodat er een meerderheid gevormd gaat worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:09

Meerderheid-tje....één zetel. Een wankele basis, zeker met de gedoogsteun (vreselijk woord trouwens) van deze jonge partij met veel onervaren mensen. Moet nog zien hoe het gaat - één kamerlid dat de 'andere kant' op stemt en de meerderheid is weg.
Eerst maar eens zien wat er uit de formatie komt - en hoe de relatie met de PVV precies wordt vastgelegd. Pas dan weten we wat gedoogsteun eigenlijk betekent.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:42

Hanmar schreef:

Vanuit democratisch oogpunt valt het nog te verdedigen dat de PVV in een kabinet zou gaan; ze hebben immers flink gewonnen. Maar dat ze veilig in de Kamer mogen blijven om aldaar zonder grote risico's te lopen te kunnen zeggen wat ze willen, dat gaat er bij mij niet in. Wilders heeft precies wat hij wil, en dat zint me niet. Als je wint met de verkiezingen, ga je in de regering en als je dat niet lukt, ga je in de Kamer, maar je gaat géén ''tussenvariant'' nemen waardoor je iedereen tevreden houdt en ondertussen risicoloos stemmen wint. Dat lijkt me bij geen enkele partij gewenst.

En dat het CDA nu weer in de regering mag... :n

Het mooiste van het verhaal is eigenlijk dat de VVD en het CDA hem deze positie in de schoot geworpen hebben. Vanaf januari, nog vóór de verkiezingen, riep hij al dat dit zijn favoriete optie was. Ik vind het heel knap dat hij zich in een positie gebracht heeft dat hij inderdaad al zijn wensen in vervulling ziet gaan. Zelf was ik ook geen voorstander van dat hij in het kabinet zitting zou gaan nemen, maar deze optie is een groot geschenk. Hij kan veel van zijn punten uitvoeren en toch loopt hij praktisch geen risico op problemen met betrekking tot zetelverlies of kabinetscrisis. Eigenlijk kan hij alleen winnen en niets verliezen. Wel verbaast het me enorm dat de VVD en het CDA hier zo makkelijk in trappen. Ik kan niets anders bedenken dat de afkeer van een kabinet met PVDA zo groot is dat ze nog liever dit hebben.
Al met al wel een goeie dag voor rechtsminnend Nederland. En dat op mijn verjaardag...mooi kado. ;-)

Kendra schreef:
Meerderheid-tje....één zetel. Een wankele basis, zeker met de gedoogsteun (vreselijk woord trouwens) van deze jonge partij met veel onervaren mensen. Moet nog zien hoe het gaat - één kamerlid dat de 'andere kant' op stemt en de meerderheid is weg.
Eerst maar eens zien wat er uit de formatie komt - en hoe de relatie met de PVV precies wordt vastgelegd. Pas dan weten we wat gedoogsteun eigenlijk betekent.

Kamerleden stemmen zeer zelden de andere kant op. Dat betekent direct dat ze uit de partij gezet gaan worden. Dat is een hele grote zeldzaamheid dat dat gebeurt. Zeker bij partijen als de VVD en het CDA.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 31-07-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:44

Wij noemen dit ook wel van twee walletjes eten....
Geen eigenschap die ik enorm bewonder in mensen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:46

janesmith schreef:
Hij kan veel van zijn punten uitvoeren en toch loopt hij praktisch geen risico op problemen met betrekking tot zetelverlies of kabinetscrisis. Eigenlijk kan hij alleen winnen en niets verliezen.

Gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*

Wilders heeft voor zijn partij de best mogelijke uitkomst gekregen, maar ik denk dat ie niet helemaal risicoloos is hoor. De mensen in zijn fractie kunnen nog altijd rare sprongen maken. De tijd zal het leren.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:49

Kendra schreef:
Wij noemen dit ook wel van twee walletjes eten....
Geen eigenschap die ik enorm bewonder in mensen.

Dat kun je Wilders als laatste kwalijk nemen, want dat wordt hem opgedrongen doordat het CDA niet wil dat de PVV in de regering komt.
Wilders pakt alleen met beide handen aan wat hem gegeven wordt. Hij heeft dit nooit kunnen afdwingen omdat er andere partijen voor nodig waren om dit te bereiken. Zonder CDA was dit niet mogelijk geweest.

PattyOosten schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*

Wilders heeft voor zijn partij de best mogelijke uitkomst gekregen, maar ik denk dat ie niet helemaal risicoloos is hoor. De mensen in zijn fractie kunnen nog altijd rare sprongen maken. De tijd zal het leren.

Hartelijk bedankt voor de felicitatie.
Dat is wel waar van die rare sprongen, maar het enige gevaar is afsplitsing. Dat gevaar bestaat ook bij andere partijen. Bovendien is er in geval van nood ook nog de SGP die gedoogsteun heeft toegezegd.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:44

Een goed iets is er al uitgekomen, de flitspalen gaan in de verkoop :+
Afbeelding

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:57

Zeer toepasselijk voor zo'n flitsend kabinet. _O-

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:42

Ik ben het ermee eens dat er in de eerste plaats gekeken moet worden naar het aantal stemmen/zetels, en dus niet naar winnaars en verliezers. Maar aangezien de rest van de partijen daar wél op afgerekend wordt, is het toch wel iets om rekening mee te houden. Het valt me enorm tegen van het CDA dat ze hun schijnheiligheid nauwelijks weten te verbloemen; ''ons past terughoudendheid'', maar als we in het kabinet mogen, dan willen we natuurlijk graag meedoen :D

Uiteindelijk heeft Verhagen voor een belangrijk deel de formatie in handen en dat vind ik niet gepast voor een partij die én bij lange na niet de grootste partij is, én zo'n historisch verlies heeft geleden. De PVV krijgt nu een fantastisch cadeau in de schoot geworpen en door mogen we het CDA voor bedanken.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:28

Hanmar, daar moet Cohen voor bedankt worden. Hoe vaak heeft Verhagen niet openbaar gevraagd aan Cohen om te gaan praten over een middenkabinet. Cohen weigerde dat omdat hij er op gokte dat zo'n rechtse coalitie toch niet mogelijk zou zijn door de verschillen tussen CDA en PVV. Nu blijkt dat Cohen zijn kaarten overspeeld heeft, en ineens is iedereen op de linkse flank in rep en roer. Cohen moet nog heel erg wennen dat burgemeester spelen in de eerste-divisie toch hele andere koek is dan in de ere-divisie van de politiek in Den Haag mee te spelen.

Wie herinnert zich niet dat nog maar enkele weken geleden de PVV het verwijt kreeg dat ze buitenspel stonden omdat ze weigerde met alleen de VVD te onderhandelen alvoren het CDA eventueel bij kon schuiven? Dit is een identieke situatie, alleen is nu de PVDA het slachtoffer. Cohen heeft dit geheel aan zichzelf te wijten, door zijn pertinente weigering om te gaan praten over een middenkabinet. Jammer, maar sommige kansen krijg je maar één keer. NU zitten ze gezamenlijk zielig te doen, helaas voor hen hadden ze zich dat moeten bedenken toen ze hun blufpoker aan het opvoeren waren.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 01-08-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:32

haha die babies :p
hoorde op de radio dat 78% van het cda het toch eens is met de gedoogsteun van pvv :)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:51

shilady schreef:
haha die babies :p
hoorde op de radio dat 78% van het cda het toch eens is met de gedoogsteun van pvv :)

Ik las het. Is ook wel logisch,want het CDA sluit de rijen op den duur altijd. Ze zijn gewend om de leider te volgen. Als de leider zegt dat het goed is, dan zal dat wel. De laatste hoop van links is nu gevestigd op het congres dat het CDA zal gaan houden. Tevergeefse hoop, want tijdens dat congres zal veel gezegd worden, af en toe een protestje, en uiteindelijk zal er toch groen licht gegeven worden.
De volgende fase zal zijn dat links zal gaan dreigen met blokkades in de eerste Kamer op te zetten. Ook dat zal niets oplossen omdat ik denk dat ze daar juist het tegenovergestelde effect mee bereiken. Er zullen stemmers over een drempel heen geduwd worden waarbij ze toch rechts gaan stemmen om deze ondemocratische acties van links de kop in te drukken. Power to the people.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:35

_O- die baby's inderdaad! Leuk gevonden.
Ze illustreren wel heel goed wat de situatie is want ik heb wat sites bekeken het afgelopen uur, vooral www.joop.nl, en het is echt triestheid en wanhoop troef op de linkerflank. Ze roepen ach en wee, maar het is te laat. Dit kabinet over rechts gaat er echt komen, daar helpt geen god of gebod meer tegen.
Ik begrijp die Cohen ook niet. Hij roept na het mislukken van paars+ dat er nu maar eens serieus gekeken moet worden naar de optie op rechts en nu is dat gedaan met als uitkomst dat ze het gaan proberen, en ineens schreeuwen ze in koor moord en brand. Daaruit blijkt duidelijk dat ze maar één doel hadden toen ze vonden dat er naar rechts gekeken moest worden en dat is Wilders definitief uitschakelen. Hun plannetje is mislukt. Wie een kuil graaft voor een ander, zit niet zonder werk. ;-)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:48

a.s. woensdag zal er een debat gehouden gaan worden over de gang van zaken i.v.m. de huidige formatie van een rechts kabinet. Dat zal een debat worden waar vooral een achterhoedegevecht zal plaatsvinden daar VVD,PVV en CDA al te kennen hebben gegeven geen vragen te zullen stellen of beantwoorden.
Nu is wel duidelijk dat dit kabinet er 99.9% zeker gaat komen.
Rutte heeft de deur definitief dicht gedaan en ook Verhagen zegt niet meer over andere varianten te willen spreken. Dat zeggen beide heren alleen maar als ze er 100% van overtuigd zijn dat ze er uit gaan komen met de PVV. Beide heren hebben veel te veel ervaring om opties uit te sluiten als ze niet zeker zijn van het slagen van deze missie. Ondertussen zijn de druiven voor links heel zuur.

DEN HAAG - VVD-leider Mark Rutte, PVV-leider Geert Wilders en CDA-leider Maxime Verhagen zullen een Kamerdebat woensdag niet blokkeren, maar gaan zelf geen vragen stellen aan informateur Ruud Lubbers.
Ook zullen ze niet ingaan op vragen van andere Kamerleden. Dat heeft de woordvoerder van Rutte maandag namens de drie fractievoorzitters gemeld.

''De druiven zijn wel erg zuur in de linkse kerk'', stelt Ruttes woordvoerder namens de drie fractievoorzitters in een reactie op de protesten van veel partijen maandag tegen de plannen om een rechts minderheidskabinet te gaan vormen.
Lees verder >>>

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:05

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7319 ... html?p=4,1

Lubbers kaatst bal terug naar critici DEN HAAG - De partijen die informateur Lubbers nu bekritiseren, dachten dat een onderzoek naar een rechtse politieke samenwerking toch niet door zou gaan. Dat zei informateur Ruud Lubbers dinsdag.

Lubbers zei dat hij er niet zo zeker van was dat praten over een rechts kabinet zou stranden. Fractievoorzitters van linkse partijen wilden dat eerst een rechtse samenwerking zou worden onderzocht. „Ze realiseerden zich onvoldoende dat het wel eens zou kunnen slagen”, zei Lubbers over de fractievoorzitters van PvdA, GroenLinks en D66.

Toch had hij Cohen en Halsema gewaarschuwd: „Wees je bewust dat het zou kunnen slagen.”

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:00

Cohen huilt nu dikke tranen en heeft spijt als haren op zijn hoofd (verkeerde woordspeling? }> ) dat hij er op stond dat eerst rechts geprobeerd werd. Hij dacht inderdaad dat het niet zou gaan lukken en ze op hangende pootjes bij hem terug zouden komen. Burgemeester spelen is inderdaad heel wat anders dan met haaien als Wilders, Rutte en Verhagen onderhandelen. Dat is hij tijdens zijn burgemeesterschap niet tegengekomen. Cohen was gewend om de baas te zijn en te bepalen wat er gebeurt en in welk tempo. Daar hebben ze in Den Haag geen boodschap aan, daar gelden hele andere spelregels. Een tijd geleden zei JaneSmith al hier dat zijn gebrek aan ervaring hem parten ging spelen. Sarabande schreef toen dat hij heel veel ervaring had en dat dat geen enkel probleem zou zijn. Het antwoord is wel bekend inmiddels. Gewogen en veel te licht bevonden met als straf de oppositiebankjes de komende jaren.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:00

Het gaat toch niet om de personen en de politieke spelletjes en domme plaatjes van baby's? Ik snap eerlijk gezegd niet hoe iemand zich over dit duurbetaalde theater kan verheugen.

Het gaat over onderwerpen, bezuinigingen en welke kant we uit gaan met het land. En dan denk ik dat heel veel PVV stemmers van een koude kermis thuiskomen als ze ineens 600 euro eigen risico voor hun ziektenkosten kunnen gaan ophoesten dankzij de gedoogsteun van Wilders.

Ik begrijp niet dat Wilders partijen wil steunen die inhoudelijk veel minder opkomen voor de zwakkeren zoals hij zei te willen doen. Daarmee bedriegt hij dus zijn kiezers. En aan zijn islam standpunten wordt ook al niet tegemoet gekomen want daar ligt het CDA dwars. Wat haalt Wilders hier nu uit behalve de PvdA van de macht af houden? Dat is kinderachtige partijpolitiek en niet in het belang van zijn kiezers of het land.

Ik wens de PVV stemmers veel succes de komende jaren en hartelijk bedankt dat men vanuit de onderbuik gestemd heeft en niet vanuit het algemeen belang. En niet komen klagen als je uitkering verlaagd wordt en het ontslagrecht versoepeld hè. :wave:

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:20

Het is inderdaad 1 grote dure poppenkast Waves.

Voor mij persoonlijk is een rechts kabinet ook niet echt goed. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een beetje op Roemer (SP) afgeknapt ben, was ik eerst pro-SP maar met dat zogenaamde alternatieve akkoord schrijven gedoe, daarbij dacht ik echt: Marijnissen had zijn verlies geslikt en de eer aan zichzelf gehouden door gewoon keihard in de oppositie te gaan zitten. Denk ik.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:04

Waves schreef:
Ik begrijp niet dat Wilders partijen wil steunen die inhoudelijk veel minder opkomen voor de zwakkeren zoals hij zei te willen doen. Daarmee bedriegt hij dus zijn kiezers. En aan zijn islam standpunten wordt ook al niet tegemoet gekomen want daar ligt het CDA dwars. Wat haalt Wilders hier nu uit behalve de PvdA van de macht af houden? Dat is kinderachtige partijpolitiek en niet in het belang van zijn kiezers of het land.

Heb jij al een concept gezien dan van het regeer- en gedoogakkoord? Je schijnt namelijk zo goed te weten wat er wel en niet gehonoreerd wordt van de eisen van Wilders. Beetje voorbarig, vind je niet?
Temeer omdat Verhagen al heeft gezegd dat er aan Wilders tegemoet gekomen zal worden in zijn wensen inzake immigratie, integratie en veiligheid op straat. Dat is volgens mij precies wat zijn achterban wil.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:47

janesmith schreef:
Heb jij al een concept gezien dan van het regeer- en gedoogakkoord? Je schijnt namelijk zo goed te weten wat er wel en niet gehonoreerd wordt van de eisen van Wilders. Beetje voorbarig, vind je niet?
Temeer omdat Verhagen al heeft gezegd dat er aan Wilders tegemoet gekomen zal worden in zijn wensen inzake immigratie, integratie en veiligheid op straat. Dat is volgens mij precies wat zijn achterban wil.

Speculatie voor de feiten bekend zijn zal je niet vreemd voorkomen, dat mag gelukkig ook op Bokt. Maar ik kan mijn speculaties wel een beetje onderbouwen hoor.

Als ik het PVV verkiezingspamflet doorneem dan zie ik dat het grote merendeel van de punten qua terugdringen Islam en integratie never nooit niet door het CDA en de VVD gehonoreerd kunnen worden, m.n. door de religieuze beginselen van het CDA. Nog afgezien dat veel zaken volgens internationale verdragen en de grondwet niet kúnnen en vanuit het oogpunt van de universele mensenrechten niet wenselijk zijn. Toen ik voor het laatst keek waren de VVD en het CDA nou nog niet zo van god los dat ze daar aan willen tornen. "softere" zaken als stimuleren van vrijwillige terugkeer zal er wel doorkomen maar daar is al veel aandacht voor en volgens mij waren dat niet de harde acties waar de PVVers op zaten te wachten.

Daarnaast staan de VVD en het CDA niet bekend om hun sociaal beleid en moet er bezuinigd worden. De sociale standpunten van de PVV (een miljard voor AOWers, eenpersoonkamers in verpleeghuizen, meer geld naar onderwijs en zorg) zullen de rechtse partijen als ik het zo inschat echt niet honoreren, eerder het tegendeel met plannen voor verhoogd eigen risico en bezuinigingen op psychiatrie etc (je wil niet weten hoeveel van die kwetsbare ouderen, waar de PVV zo voor op wil komen, in de psychiatrische zorg zitten of komen).

Maar we zullen het zien... ik ben benieuwd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:04

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:29

Waves schreef:
janesmith schreef:

Speculatie voor de feiten bekend zijn zal je niet vreemd voorkomen, dat mag gelukkig ook op Bokt. Maar ik kan mijn speculaties wel een beetje onderbouwen hoor.

Als ik het PVV verkiezingspamflet doorneem dan zie ik dat het grote merendeel van de punten qua terugdringen Islam en integratie never nooit niet door het CDA en de VVD gehonoreerd kunnen worden, m.n. door de religieuze beginselen van het CDA. Nog afgezien dat veel zaken volgens internationale verdragen en de grondwet niet kúnnen en vanuit het oogpunt van de universele mensenrechten niet wenselijk zijn. Toen ik voor het laatst keek waren de VVD en het CDA nou nog niet zo van god los dat ze daar aan willen tornen. "softere" zaken als stimuleren van vrijwillige terugkeer zal er wel doorkomen maar daar is al veel aandacht voor en volgens mij waren dat niet de harde acties waar de PVVers op zaten te wachten.

Dat komt omdat je er van uitgaat dat deze resultaten allemaal op een directe manier bereikt worden. Maar op 'n indirecte manier zijn ook dezelfde resultaten te boeken. Het is echt niet zo dat een PVV stemmer zo debiel is om te denken dat iets waar 30 jaar over gedaan is om op te bouwen, in een jaar weer opgelost zal zijn. Maar het verbieden van de voorkeursbehandelingen zoals apart zwemmen, sporten, leren, inburgeren en alles wat er nog meer aan speciale regelingen zijn, zal indirect al gevolgen hebben. En dit is niet iets van de PVV alleen,want het staat zo letterlijk in het programma van de VVD. Het verplicht Nederlands kunnen spreken, boerkaverbod, geen sociale voorzieningen meer binnen 10 jaar nadat je in Nederland bent komen wonen, dubbele paspoorten verbieden, allemaal maatregelen die toegestaan zijn door het Europees hof en echte zoden aan de dijk zullen zetten, en indirect de wil voor gelukszoekers om naar hier te komen, enorm omlaag zullen brengen.
Waves schreef:
janesmith schreef:
Daarnaast staan de VVD en het CDA niet bekend om hun sociaal beleid en moet er bezuinigd worden. De sociale standpunten van de PVV (een miljard voor AOWers, eenpersoonkamers in verpleeghuizen, meer geld naar onderwijs en zorg) zullen de rechtse partijen als ik het zo inschat echt niet honoreren, eerder het tegendeel met plannen voor verhoogd eigen risico en bezuinigingen op psychiatrie etc (je wil niet weten hoeveel van die kwetsbare ouderen, waar de PVV zo voor op wil komen, in de psychiatrische zorg zitten of komen).
Maar we zullen het zien... ik ben benieuwd.

Als je goed geluisterd hebt dan heb je kunnen horen dat zowel Rutte als Verhagen al hebben gezegd dat ontziening van besparingen op ouderenzorg in het gedoogakkoord zullen worden opgenomen. Wilders beseft heel goed dat als je de ouderen goed bedient, je dan een steeds groter wordende kiezersbron hebt. Ook de veiligheid op straat zal indirect invloed hebben, net als aanscherping van de integratieregels.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:22

[quote="janesmith
Als je goed geluisterd hebt dan heb je kunnen horen dat zowel Rutte als Verhagen al hebben gezegd dat ontziening van besparingen op ouderenzorg in het gedoogakkoord zullen worden opgenomen. Wilders beseft heel goed dat als je de ouderen goed bedient, je dan een steeds groter wordende kiezersbron hebt. Ook de veiligheid op straat zal indirect invloed hebben, net als aanscherping van de integratieregels.[/quote]

Ontziening van besparingen is geen investeringen dus. Dat wilde Wilders toch? En algemene besparingen op gezondheidszorg hebben wél indirect gevolgen voor ouderen. Dus ze zullen er dan toch op achteruit gaan.

Apart zwemmen, sporten etc. is gewoon de keuze van de sportschool om dat aan te bieden. Net zoals er ouderenuurtjes zijn of discozwemmen. Als iemand daar een inkomstenbron in ziet dan zou het toch van de gekke zijn (en volgens mij juridisch onmogelijk) als de overheid zich daar mee gaat bemoeien. Hetzelfde geldt voor verplicht NL spreken in een Moskee. Sociale voorzieningen binnen 10 jaar etc. is voor Europese burgers in ieder geval geregeld doro EU wetgeving.

Apart inburgeren en onderwijs kan de overheid idd wel bepalen. Voor zover ik weet zijn er echter geen aparte meisjes- of jongensscholen in NL dus dat is helemaal niet aan de orde. Apart inburgeren heeft mede te maken met de effectiviteit van inburgeren. Hier in de gemeente is idd een aparte klas voor moeders met kinderen op de basisschool waar ze leren over het schoolsysteem, opvoeding, belang van voorlezen, voorlichting over borstkanker etc. En er is een aparte klas voor vaders van tieners in de middelbare schoolleeftijd. Met alle specifieke opvoedingsproblemen (van de jongens mn) die daar bij komen kijken en informatie over werken en solliciteren in NL. Dit is zo ontwikkeld om ook te zorgen voor een goede opvoeding van de volgende generatie, aangepast aan NL normen en om de vaders te betrekken bij hun soms overlast veroorzakende tienerzonen.

Overigens zijn vaders natuurlijk ook welkom in de moederklasjes en andersom. En dat komt ook sporadisch voor dat een vader in de "kinderen op de basisschool lessen" zit.

Lijkt me allemaal niks mis mee. Maar als jij wil kijken naar lege principes in plaats van naar wat werkt, dan mag dat natuurlijk. Lijkt mij onzin, maar goed.