Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:08

Heb t vaak genoeg subtiel proberen te brengen maar dan wordt je gewoon genegeerd :=
Dan maar zo :+
Ze zijn toch zo voor vrije menings uiting?
Dat is mijn mening :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:44

KiWiKo schreef:
CtjeLief schreef:
niet vergelijkbaar.. Je kunt geloof niet vergelijken met een fashion item.. Dat is toch heel begrijpelijk..

en hoe zit dat met gorhics en punkers?

Kiwiko zo kunnen we alle groeperingen benoemen, zoals cowboys dan ook is ook niet alleen kleding maar levensstijl. Maar deze voorbeelden zijn toch geen geloof? Een cowboy neemt uit respect alleen zijn hoed af bij het "eten" en legt die ondersteboven neer. Het is niet toegestaan en respectloos een hoed van een ander op te zetten en pakt de hoed nooit de rand. Dat zijn reels van oudsher, maar die vele niet eens weten en zich aan houden.
Dat door een hoofddoek de persoon vergeten wordt, kan ik niet begrijpen?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:44

Shadow0 schreef:
Lithya, ik reageer even op je bericht in een ander topic, omdat het toch hier meer thuishoort dan daar.

jij schreef:
Stel een lerares draagt een hoofddoek, maar sommeert haar leerlingen wel een pet af te doen. Ja sorry, maar dat is echt meten met twee maten. Dan kunnen leerlingen die pet ook als geloofsuiting aan voeren en heb je als lerares geen poot om op te staan.

Ik vind het als leerkracht goed fatsoen om te doen wat je ook van je leerlingen eist, maar laten we voorop stellen dat een leerkracht de autoriteit heeft om te maten met 2, 5 of 100 maten en kan daar ook heel goed gebruik van maken. De wereld is niet te vatten in 1 simpele maatstaf. Een goede leerkracht haalt het beste uit z'n leerlingen, en dat kan betekenen dat hij/zij niet altijd exact hetzelfde rekent. Het simpelste voorbeeld is uiteraard de dyslexieverklaring: mensen met dyslexie net zo beoordelen als mensen zonder, maakt dat ze heel veel onvoldoendes krijgen die niet te maken hebben met de lesstof zelf. Leerlingen zonder dyslexie beoordelen zoals leerlingen met dyslexie, maakt dat ze een deel van hun vaardigheden (taal en spelling) niet kunnen oefenen.
Beide gevallen lijken me niet goed.

Dus als er echt 'geen poot om op te staan' is en de leerkracht geen autoriteit meer heeft om zelf inschattingen te maken, denk dat dat een groot verlies voor het onderwijs is.

Autoriteit heeft er niets mee te maken dat jij wel iets zou mogen en je leerlingen niet. Dat is hetzelfde dat een docent bijvoorbeeld wel gaat sms-en in de klas en van de leerlingen de telefoon inneemt. Als je een lijn trekt. Hoofdbedekking mag niet. dan is dat een lijn en niet twee.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:40

MysticTinker schreef:
Heb t vaak genoeg subtiel proberen te brengen maar dan wordt je gewoon genegeerd :=
Dan maar zo :+
Ze zijn toch zo voor vrije menings uiting?
Dat is mijn mening :j

Genegeerd? Denk ik niet, denk dat mensen er blijkbaar niets over te zeggen hebben.

Mja, vrijheid van meningsuiting. Maar die houdt wat mij betreft op wanneer je er anderen onnodig mee kwetst.

CtjeLief

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:51

Vraag me vooral af wat de meerwaarde is van zo'n opmerking.. Het feit dat mensen er eigenlijk niet echt op reageren zegt genoeg denk ik..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:02

ik vind het ook niet nodig om mensen onnodig te kwetsen.

zelf heb ik ook niets met het geloof,maar een ander weer wel,prima toch?

vrijheid van meningsuiting is een breed begrip.........wanneer kwets je iemand en wanneer niet?sommigen zijn natuurlijk ook erg snel gekwetst.

(ik heb het niet over de fantasieboekjes opmerking natuurlijk)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:25

Lithya schreef:
Autoriteit heeft er niets mee te maken dat jij wel iets zou mogen en je leerlingen niet.

Zeker wel. De autoriteit houdt in dat je dat verschil kunt bepalen - en dat de leerlingen daarnaar hebben te luisteren.

Citaat:
Dat is hetzelfde dat een docent bijvoorbeeld wel gaat sms-en in de klas en van de leerlingen de telefoon inneemt. Als je een lijn trekt. Hoofdbedekking mag niet. dan is dat een lijn en niet twee.

Ik vind dus niet dat leerkrachten altijd beperkt moeten worden tot 1 lijn. Nogmaals: ik vind het goed fatsoen dat leerkrachten zich houden aan de regels die ze hun leerlingen ook opleggen. Maar aan het eind van de dag is de leerkracht de baas, en als die besluit om uitzonderingen te maken, dan dienen die gerespecteerd te worden, zeker op dat moment. (Daarna kun je altijd nog naar de directie of weet ik waar met je klacht.)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:48

KiWiKo schreef:
even vooropgesteld Ik ben absoluut niet anti hoofddoek :D :D

speel nu alleen even advocaat van de duivel :)

haha ik ben zo blond. ik wist niet eens wat dat inhieldl advocaat van de duivel. daarom begreep ik jou punten soms niet (ik dacht al, huh volgens mij ben jij helemaal niet zo)

dus neem al mijn reacties niet te persoonlijk op he! ik speel gewoon mee! want ik vind het wel nuttig om eens kritische zaken in de groep te gooien, dat hoeft niet altijd je eigen mening te zijn, kan gewoon een balletje oprollen zijn. :+

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:51

CtjeLief schreef:
Vraag me vooral af wat de meerwaarde is van zo'n opmerking.. Het feit dat mensen er eigenlijk niet echt op reageren zegt genoeg denk ik..

waarschijnlijk weinig meerwaarde want ik een ander topic vermelde mytic tinker al dat deze discussies haar weinig interesseren en ze het ook niet serieus neemt. dus hoe serieus moeten we haar reactie nemen? wat mij betreft zegt het meer over haar eigen smallmindedheid dan van welke gelovige dan ook

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:08

Kiwiko speelt de advocaat van de duivel? Dus zo kan men zijn schrijven af doen? Kiwiko u weet dat ik uw humor kan waarderen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:10

als je erbij verteld dat je momenteel als advocaat van de duivel spreekt en niet als jezelf haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:33

jameyskatje schreef:
KiWiKo schreef:
even vooropgesteld Ik ben absoluut niet anti hoofddoek :D :D

speel nu alleen even advocaat van de duivel :)

haha ik ben zo blond. ik wist niet eens wat dat inhieldl advocaat van de duivel. daarom begreep ik jou punten soms niet (ik dacht al, huh volgens mij ben jij helemaal niet zo)

dus neem al mijn reacties niet te persoonlijk op he! ik speel gewoon mee! want ik vind het wel nuttig om eens kritische zaken in de groep te gooien, dat hoeft niet altijd je eigen mening te zijn, kan gewoon een balletje oprollen zijn. :+

volgens mij waren wij het er allang over eens dat geen enkele opmerking naar elkaar toe als persoonlijk gezien moest worden toch?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:50

Excuses de humor van een man gaat dat ten boven, die behoeven dan meer uitleg.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:56

hahaha.

overigens. sprak vanmiddag met wat mensen. die hadden echt allerlei leraren gehad, van het gekste, bv iemand met meerdere gezichtspiercings. lippen, neus, wenkbrauwen en tussen je wenkbrauwen (helemaal vol).

agja, onze conclussie in dat gesprek was; openbaar onderwijs is voor iedereen toegankelijk, in nederland kan alles, zolang het maar niet té extreem wordt.

* bv 'te' veel piercings, een enkele piercing moet kunnen
* bv he-le-maal in een zwart gewaad voor de klas, westerse kleding (jurkje over broek bv) met hoofddoekje moet kunnen
* etc etc etc.

dat dan wel objectief/neutraal en niet aanstootgevend??
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 12-05-10 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:07

jameyskatje geen problemen mee, alleen bij hoefsmidleerlingen is het gevaarlijk. En dan wil ik die niet laten ervaren waarom, door die hun lichaam uit te laten scheuren. Die doen hun piercings uit of plakken die af, begrijpen wel waarom ik hun doe waarschuwen.

Ja dat is zekers een groot risico, wat betreft de pb's heeft u ook gelijk. Krijg enorm veel pb's met vragen, wat begrijpelijk en amusant is. Dameshumor is en blijft wel moeilijk voor een man, dus help een man zoals ik een beetje op weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:09

Wij hadden op school (wel een creatieve school waar eigenlijk nergens een probleem van werd gemaakt) een leraar die was zó ontzettend homo _O- Met leren broek met van die spijkers erop en al.
Op die school kon dat prima. Iedereen was er nogal apart gekleed. Iedereen accepteerde het van elkaar, er werd niet gelachen of gepest..
Op middelbare scholen vind ik dat minder goed kunnen.. Daar heb je namelijk te maken met rebelse jongeren, en om dat in toom te houden heb je strakke en saaie lesmethodes en leraren nodig. Daar moeten leraren als voorbeeldfunctie dienen en moet je de kinderen geen ruimte geven om leraren te kunnen pesten.
Op straat moeten ze het zelf weten, maar als ze erop aangekeken worden moeten ze niet gaan zeuren :) Geldt voor moslims, mensen met piercings/hanenkammen enz, hells angels types.. enz enz :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:17

Maar niet voor "normale" mensen, wat is "normaal"?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:19

MysticTinker schreef:
Daar heb je namelijk te maken met rebelse jongeren, en om dat in toom te houden heb je strakke en saaie lesmethodes en leraren nodig.

Vreemd. Dat pedagogische principe heb ik blijkbaar net gemist.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:22

in mijn ogen krijg je als 'jezelf zijnde-leraar' meer respect van jongeren dan wanneer je een strakke/saaie keurslijf leraar bent , dat is in ieder geval mijn ervaring in het middelbaar onderwijs ;)
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 12-05-10 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:22

Doet me zo denken aan strenge kostscholen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:46

Ik kan me nog goed herinneren dat wij een vreselijke klas hadden op de middelbare school. Leraren met vreemde kleding, een vreemd accent en degene die te soft of te streng waren werden echt weggepest := Ons record was een half uur om een oude man van school te pesten := Er was bijvoorbeeld een leraar die sandalen met sokken droeg, nou je wil niet weten wat die af en toe moest verdragen := De leraren die wel consequent waren die moesten in t begin elke les 2 of 3 personen naar de directeur sturen, en daarna was de klas dan braaf.. Misschien hadden wij gewoon een vreselijke school, dat kan ook :Y) Maar een lerares met een hoofddoekje of een leraar met een leren broek had het daar niet overleefd..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:01

jameyskatje schreef:
hahaha.

overigens. sprak vanmiddag met wat mensen. die hadden echt allerlei leraren gehad, van het gekste, bv iemand met meerdere gezichtspiercings. lippen, neus, wenkbrauwen en tussen je wenkbrauwen (helemaal vol).

agja, onze conclussie in dat gesprek was; openbaar onderwijs is voor iedereen toegankelijk, in nederland kan alles, zolang het maar niet té extreem wordt.

wie bepaald of iets te extreem is of niet?
dat kan per persoon net zo verschillen over normen en waarden waar ieder een ander idee over heeft.
wie bepaald het?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:08

MysticTinker schreef:
Leraren met vreemde kleding, een vreemd accent en degene die te soft of te streng waren werden echt weggepest := Ons record was een half uur om een oude man van school te pesten :=

Wees er maar trots op.
Het lijkt mij alleen maar reden te meer om jongeren enerzijds in aanraking te brengen met meer van dat soort dingen, en anderzijds duidelijk te maken dat pesten niet getolereerd wordt. Om daar nu aan toe te geven als maatschappij en alles wat mogelijk pesten op kan roepen weg te houden lijkt mij niet wenselijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:11

Het is maar waar men eer aan te behalen wil, iemand letterlijk weg treiteren vindt ik respectloos. Net zo als een leraar een leerling dwars zit, dat is te gek voor worden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:15

Moderatoropmerking:
Op de vorige pagina heb ik een aantal berichten verwijderd die óf offtopic gaan óf persoonlijk worden. Ook zijn berichten over de maandelijkse ongemakken hier niet op zijn plaats en geen reden om feller uit de hoek te komen in een topic dan anders. Graag hier rekening mee houden.