[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:54

Niet Nederlanders mogen niet stemmen.
Dus ze bedoelen hier toch mensen met een Nederlands paspoort en een andere afstamming.
Juridisch totaal onmogelijk net zoals zo veel van Wilders zijn fantasieën.

Ook weer heel racistisch, het zou betekenen dat men op kleur gaat selecteren, deed die man met dat snorretje dat in de vorige eeuw ook al niet, die liet schedels opmeten.

Abiola

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:03

Ik denk dat ze mensen die de Nederlandse nationaliteit niet hebben bedoelen. Maar dat is toch al zo? Van mij mag iedereen die legaal in Nederland woont zijn stem uitbrengen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:12

PattyOosten schreef:
Ik denk dat ze mensen die de Nederlandse nationaliteit niet hebben bedoelen. Maar dat is toch al zo? Van mij mag iedereen die legaal in Nederland woont zijn stem uitbrengen.

Nou Wilders zijn uitlatingen kennende bedoelt hij gewoon mensen met een dubbel paspoort en zo, daar heeft hij het altijd over.
Hij wilde 3 jaar geleden de 2 staatssecretarissen ook laten verwijderen en verweet hen geen loyaliteit te hebben omdat ze 2 paspoorten hebben.

Maar goed hij kan hoog en laag springen, schelden en tieren, die mensen hebben gewoon de Nederlandse nationaliteit :D .

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:17

Ik kan me voorstellen dat dat Wilders wel uit zal komen. Als je een hele bevolkingsgroep die niet op de PVV gaat stemmen nou eens uitsluit, dan zijn er procentueel gezien meer stemmen voor hem.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:30

phormicola schreef:
En kan iemand mij uitleggen waar dit op slaat?
#Werken voor een uitkering

Dit is nu iig in Veenendaal al zo als je een bijstandsuitkering krijgt. Dan moet je gaan werken bij het IW4 bedrijf.

Idee erachter is niet verkeerd, kennis van mij die dit nu overkomt is blij dat ze iig iedere dag "wat moet" want werkloos zijn bracht haar in een enorm isolement. Zij moet nu slechts 2 uur per dag, ivm met haar gezondheid, maar normaal moet je dus meer uren.

Ze wil dolgraag een baan, maar wordt alleen maar afgewezen. Tsja, ook al over de 40, dan wordt het er niet makkelijker op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:34

Sosha schreef:
Dit is nu iig in Veenendaal al zo als je een bijstandsuitkering krijgt. Dan moet je gaan werken bij het IW4 bedrijf.

Idee erachter is niet verkeerd, kennis van mij die dit nu overkomt is blij dat ze iig iedere dag "wat moet" want werkloos zijn bracht haar in een enorm isolement. Zij moet nu slechts 2 uur per dag, ivm met haar gezondheid, maar normaal moet je dus meer uren.

Ze wil dolgraag een baan, maar wordt alleen maar afgewezen. Tsja, ook al over de 40, dan wordt het er niet makkelijker op.

Dat is een mooi genuanceerd voorbeeld en dat zou ook zo moeten zijn. Maar mensen dwingen te werken terwijl er geen werk is, anders geen uitkering lijkt me een onzinnig voorstel.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:16

Ninx schreef:
Marian_ schreef:
1 op de 3 vind ik al schandalig veel :\

De andere 2 zijn Nederlanders. Schandalig veel Nederlanders zeg....

Marokkanen kunnen ook gewoon Nederlanders zijn. Je hebt Nederlanders en niet-Nederlands en daarnaast allochtonen en autochtonen.
Als bijvoorbeeld de Marokkanen 9.2% van de bevolking vertegenwoordigen en 1 op de 3 (33%) daders Marokkaan is dan vind ik dat best veel.
sarabande schreef:
Sosha schreef:

Dat is een mooi genuanceerd voorbeeld en dat zou ook zo moeten zijn. Maar mensen dwingen te werken terwijl er geen werk is, anders geen uitkering lijkt me een onzinnig voorstel.

Het idee zoals Sosha het omschrijft vind ik zelf wel erg goed. Er is toch trouwens altijd wel werk te vinden? Misschien niet in je eigen werkgebied, maar er is toch altijd wel iets te doen?

sarabande schreef:
Niet Nederlanders mogen niet stemmen.
Dus ze bedoelen hier toch mensen met een Nederlands paspoort en een andere afstamming.
Juridisch totaal onmogelijk net zoals zo veel van Wilders zijn fantasieën.

Ook weer heel racistisch, het zou betekenen dat men op kleur gaat selecteren, deed die man met dat snorretje dat in de vorige eeuw ook al niet, die liet schedels opmeten.

Ik heb het even opgezocht hoe het zit met stemrecht van niet-Nederlanders en dit gevonden. Niet-Nederlanders hebben dus als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen wel kiesrecht voor de gemeenteraad. Dus het heeft niets te maken met op kleur selecteren.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:19

Flosje446 schreef:
Ik heb het even opgezocht hoe het zit met stemrecht van niet-Nederlanders en dit gevonden. Niet-Nederlanders hebben dus als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen wel kiesrecht voor de gemeenteraad. Dus het heeft niets te maken met op kleur selecteren.

Maar dat wil Wilders ook afschaffen. :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:31

Toekie schreef:
Flosje446 schreef:

Maar dat wil Wilders ook afschaffen. :)

Dat had ik ook begrepen. :P Maar Sarabande nam aan dat niet-Nederlanders niet mogen stemmen en trok de conclusie dat het dus ging om mensen met een Nederlands paspoort en een andere afstamming. Die bewering klopt dus niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:34

Flosje446 schreef:
Dat had ik ook begrepen. :P Maar Sarabande nam aan dat niet-Nederlanders niet mogen stemmen en trok de conclusie dat het dus ging om mensen met een Nederlands paspoort en een andere afstamming. Die bewering klopt dus niet.

Sarabande gaat uit van het topic onderwerp en dat is 2e kamer verkiezingen

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:56

sarabande schreef:
Flosje446 schreef:

Sarabande gaat uit van het topic onderwerp en dat is 2e kamer verkiezingen

Ik reageerde alleen maar op jouw zin: Niet Nederlanders mogen niet stemmen icm een PVV standpunt Afschaffen stemrecht gemeenteraden voor niet-Nederlanders, omdat daar wat onduidelijkheid over was.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:05

Ik vind het wel goed dat mensen die hier niet vast wonen niet mogen stemmen (nu mag je geloof ik ook pas na 10 jaar verblijfsvergunning stemmen) omdat deze mensen (nog) niet langdurig van ons land deel uit maken :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:17

Flosje446 schreef:
Ik reageerde alleen maar op jouw zin: Niet Nederlanders mogen niet stemmen icm een PVV standpunt Afschaffen stemrecht gemeenteraden voor niet-Nederlanders, omdat daar wat onduidelijkheid over was.

Dan ging het een beetje langs elkaar heen, sorry.
Overigens in veel EU landen mogen mensen die hun oorspronkelijke paspoort gehouden hebben na enige tijd ook in de stad waar ze wonen stemmen. Dat is ook terecht het raakt hen direct.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:18

Heino schreef:
Ik vind het wel goed dat mensen die hier niet vast wonen niet mogen stemmen (nu mag je geloof ik ook pas na 10 jaar verblijfsvergunning stemmen) omdat deze mensen (nog) niet langdurig van ons land deel uit maken :)

ik ben het daar idd ook mee eens.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:13

Niet Nederlanders mogen op op Nederlandse kandidaten stemmen voor de EU. Ik kreeg in Finland ook altijd de keuze voorgeschoteld of ik op de Finse kandidaten of de Nederlandse kandidaten wilde kiezen voor het Europees parlement (allebei mag natuurlijk niet).

Wilders wil de EU het liefste afschaffen, dus is dat punt niet zo belangrijk voor hem. Kwestie van de realiteitszin aanpassen aan de werkelijkheid van vandaag. En wat dat betreft bekijkt de PVV de wereld met een gekleurde bril die niet meer van deze tijd is.

Maar nostalgie scoort meestal hoog, dus scoort de PVV ook hoog.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:24

Precies, je kunt de klok wat heel veel van dit soort dingen betreft, niet meer terugdraaien. Dat kan niet, en als het wel zou kunnen, zou het voor Nederland gewoon heel slecht zijn.
Wel 'grappig' dat de PVV de Eerste Kamer wil afschaffen, dat zal alles te maken hebben met het kunnen afhameren van wetgeving, daar zullen ze, wanneer ze nu in de regering zouden komen, op stuk lopen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:59

Yes, we can! Yes, Cohen! :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:07

Alet74 schreef:
Precies, je kunt de klok wat heel veel van dit soort dingen betreft, niet meer terugdraaien. Dat kan niet, en als het wel zou kunnen, zou het voor Nederland gewoon heel slecht zijn.
Wel 'grappig' dat de PVV de Eerste Kamer wil afschaffen, dat zal alles te maken hebben met het kunnen afhameren van wetgeving, daar zullen ze, wanneer ze nu in de regering zouden komen, op stuk lopen.

Ik denk dat Wilders het idee heeft dat z'n partij heel groot gaat worden. Als ze de grootste worden, dan zou hij dus zonder de Eerste Kamer, meteen al z'n 'wetten' kunnen doordouwen.

Als de PVV heel groot wordt en ik zie dat het ook maar 1 mm de verkeerde kant op gaat, dan gaan ik en m'n man ons heil elders zoeken. Alhoewel ik het idee heb dat het een kwestie van tijd is voordat ELK land een kant opgaat die ik totaal niet zie zitten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:08

Heino schreef:
Mij zeggen die statistieken ook niet zo veel hoor. Maar het gaat mij er om dat Gouda zo ontzettend negatief in het nieuws geweest is/is. Je schijnt er niet meer normaal over straat te kunnen. Ik heb (gelukkig) andere ervaringen. De media overdrijft vaak, dat is wat ik wil zeggen :)

In het topic dat hier destijds over liep op bokt, werd ook het mediabeeld onderstreept door een aantal bokkers. Ik denk dat zoiets puur aan je eigen houding ligt. Straal je uit dat ze je kunnen pakken, dan zullen ze het doen. Straal je iets anders uit, dan ben je "veilig". Dat ervaar ik zelf ook.
Hier in het dorp wonen geen marokkanen, we hebben hier echter wel extreem-rechtse hangjongeren. Veel mensen hebben last van ze, ik niet, ze groeten me zelfs altijd. Toen ik nog in groningen woonde, woonde ik ook niet in een fijne buurt, elke week was het raak bij de snackbar en had iemand een mes in zijn rug, of was er een inval waarbij wapens of drugs gevonden werden. Overdag kon je er veilig langs, dan stond er niemand, omdat ze allemaal nog op hun nest lagen :D Maar tegen een uur of 6 was er geen weldenkend mens dat nog bij de buiteningang van de snackbar (had ook een binneningang via het winkelcentrum, maar daar mochten ze niet meer komen) in de buurt kwam. :n Een oud-klasgenootje van mij werkte in die cafetaria. Het heeft haar een oog gekost... Ze hingen eerder ook altijd ín de snackbar rond. Incl joints en drank en kochten nooit iets en vielen klanten lastig. Haar poging om ze naar buiten te werken, werd beantwoord met een kapotte bierfles die in haar gezicht werd gedrukt. (het ging hierbij om antillianen overigens) Toch zullen er vast mensen zijn die dit allemaal zwaar overdreven vinden en er geen overlast van ondervinden. Dat is subjectief, iedereen beleeft iets anders, iedereen heeft een andere grens en dat straal je uit. En dat is waar je wel of niet op gepakt wordt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:14

phormicola schreef:
Ik denk dat Wilders het idee heeft dat z'n partij heel groot gaat worden. Als ze de grootste worden, dan zou hij dus zonder de Eerste Kamer, meteen al z'n 'wetten' kunnen doordouwen.

Als de PVV heel groot wordt en ik zie dat het ook maar 1 mm de verkeerde kant op gaat, dan gaan ik en m'n man ons heil elders zoeken. Alhoewel ik het idee heb dat het een kwestie van tijd is voordat ELK land een kant opgaat die ik totaal niet zie zitten.

Ik denk dat Wilders buiten bokt nergens zo hoog in de peiling staat, zegt ook weer iets over de bokt aanhang.
Maar ze begonnen op 40% en staan nu op 33%.
Wellicht heeft het zin om over een paar weken een nieuwe poll te maken.

Ik vond trouwens dat Balkenende bijzonder slecht reageerde op het kamerlid dat om een heroverweging van de lijsttrekker vroeg. Hij liet zich aardig in de kaart kijken door te stellen dat afscheid nemen pijn doet, alsof die dame het uit rancune zei. Maar ze had het heel emotioneel over "mijn CDA"

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:21

sarabande schreef:
phormicola schreef:

Ik denk dat Wilders buiten bokt nergens zo hoog in de peiling staat, zegt ook weer iets over de bokt aanhang.
Maar ze begonnen op 40% en staan nu op 33%.
Wellicht heeft het zin om over een paar weken een nieuwe poll te maken.

Ik vond trouwens dat Balkenende bijzonder slecht reageerde op het kamerlid dat om een heroverweging van de lijsttrekker vroeg. Hij liet zich aardig in de kaart kijken door te stellen dat afscheid nemen pijn doet, alsof die dame het uit rancune zei. Maar ze had het heel emotioneel over "mijn CDA"

Toch wel:
http://verkiezingen.wekelijksepeiling.nl/

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:23

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:35

Ik denk ook niet dat Bokt representatief is voor de Nederlandse bevolking, plus dat de mensen die in een topic als dit stemmen ook niet gelijk is aan heel Bokt.
@phormicola: ik denk dat het wel kan gebeuren dat de PVV nu heel groot gaat worden. Maar dan zou ik toch niet direct gaan emigreren. Ik acht de kans nl. nog groter dat het dan een groot fiasco gaat worden en we binnen een jaar weer mogen stemmen. Daarna zal iedereen zich waarschijnlijk wel gerealiseerd hebben dat de PVV niet de oplossing is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:35

@Sarabande: Dat komt door de lichtelijk tendentieuze oproep aan de rechterzijde van de pagina, denk ik zo maar...... ;)

Oh ja, hallo weer, was even beetje busy, ga proberen dit topic weer bij te houden :P

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:42