Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:37

Een hele grote NEE!

Ten eerste kun je het in de praktijk volgens mij nooit uitvoeren omdat ik vind dat je 10000% zeker moet zijn maar dat is zelden het geval, waar mensen werken worden altijd fouten gemaakt namelijk.
En daarbij vind ik de ethische bezwaren nogal groot, ik vind het gewoon niet bij een modern, democratisch land passen. Ik kan alleen de US bedenken, hoewel ik van mening ben dat sommige (zuidelijke) staten niet echt voldoen aan 'modern en democratisch'
denk aan discriminatie van homo's, donkere mensen en dat vaak onder het mom van godsdienst.
Ik vind het ook zo kortzichtig en nogal dom overkomen dat sommigen zo makkelijk over de doodstraf denken en daarbij ook zelfs al kandidaten op het oog hebben.
Vooral omdat dit oordeel naar mijn idee voornamelijk voortkomt uit het feit dat NL nogal laf is met de opgelegde strafmaat ipv dat er eerst goed over de doodstraf en de gevolgen is nagedacht.

(Die mening deel ik ook trouwens betreft te lage straffen, ik heb namelijk wel eens een debat aangehoord waarin een linkse partij aangaf dat strafverhoging/verlenging geen zin heeft voor de dader. M.a.w. het maakt voor hem niet uit of hij nu 5 of 10 jaar vastzit, niet voor het voorkomen van een daad (iemand wel vermoorden als je weet dat je 5 jr krijgt en het niet doen als je weet dat dat 10 jr is) en ook niet voor het terugvallen in de criminaliteit als dader weer vrijkomt.
Die gedachtegang vind ik hier te belachelijk voor woorden omdat men daarin alleen rekening houdt met de gevolgen voor de dader en niet voor het slachtoffer. Alleen om de slachtoffers van een daad tegemoet te komen, moet een crimineel gewoon veeeel langer worden opgesloten. Hoe frustrerend moet het zijn om je kind te verliezen en te weten dat de dader met een jaar of 8 weer vrij rondloopt????
Maar goed; dit terzijde. Dan denk ik; doe wat een de strafmaat ipv zo makkelijk te roepen om de doodstraf weer terug in te voeren.
Wat ik als zei; dat klinkt nogal kortzichtig en gefrustreerd en het geeft mij niet het idee dat degenen die 'voor' zijn niet heel erg lang hebben nagedacht voor dat ze dit riepen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:27

essie79 schreef:
Ten eerste kun je het in de praktijk volgens mij nooit uitvoeren omdat ik vind dat je 10000% zeker moet zijn maar dat is zelden het geval, waar mensen werken worden altijd fouten gemaakt namelijk.
En daarbij vind ik de ethische bezwaren nogal groot, ik vind het gewoon niet bij een modern, democratisch land passen. Ik kan alleen de US bedenken, hoewel ik van mening ben dat sommige (zuidelijke) staten niet echt voldoen aan 'modern en democratisch'
denk aan discriminatie van homo's, donkere mensen en dat vaak onder het mom van godsdienst.
Ik vind het ook zo kortzichtig en nogal dom overkomen dat sommigen zo makkelijk over de doodstraf denken en daarbij ook zelfs al kandidaten op het oog hebben.
Vooral omdat dit oordeel naar mijn idee voornamelijk voortkomt uit het feit dat NL nogal laf is met de opgelegde strafmaat ipv dat er eerst goed over de doodstraf en de gevolgen is nagedacht.

Helemaal mee eens!

Een quote die ik ooit eens ergens tegenkwam:
De mate van beschaving van een land kan men aflezen aan de manier waarop men met gevangenen omgaat.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:32

Chiqa schreef:
Dit standpunt vind ik dus erg hypocriet.

Wat ik hypocriet vind is je burgers vertellen dat ze geen mensen mogen vermoorden en het vervolgens wel zelf doen.

Chiqa schreef:
Lieve beste misdadiger, ken je rechten, je bent beschermd en mag hier aanspraak op doen.
Sorrie hoor maar hier kan je toch helemaal niets meer mee.

Gelukkig heeft een crimineel in NL wel rechten! Zou een mooi onbeschaafd zootje worden als we criminelen hun mensenrechten gaan schenden. We ontnemen ze het belangrijkste wat ze hebben, namelijk hun vrijheid. Hoe zacht het bedje ook is en hoe lekker het eten ook smaakt, een mens zonder vrijheid wordt zo evengoed wel gestraft. (overigens vind ik ook dat gevangenissen te luxe zijn).
Overigens vind ik dat Amnesty erg goed werk doet. Ze zijn echt niet alleen bezig met de doodstraf e.d. ze doen ook zeer goed werk voor o.a. Nederlanders die onder erbarmelijke omstandigheden in het buitenland gevangen zitten.

Chiqa schreef:
Toch heb ik ook berichten voorbij zien komen dat 45% van de Nederlandse bevolking dénkt dat
zodra de doodstraf weer in wordt gevoert, de criminaliteit zal dalen.

Gelukkig denkt de meerderheid dan nog steeds dat dat niet zo is (of zullen ze allemaal 'geen mening' hebben Knipoog )

Snoevie schreef:
schending van mensenrechten?is iemand vermoorden dat dan niet?
het lijkt verdraaid wel alsof sommigen liever de dader in bescherming nemen dan de slachtoffers/nabestaanden steunen

Ok, omdat ik tegen de doodstraf ben denk ik niet meer aan de slachtoffers/nabestaanden.. Asjeblieft zeg!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:45

nee daar gaat het niet om!ik ben op een bepaalde manier er ook tegen.
maar ik vind het erg om te lezen dat mensen schijnbaar zoveel 'meeleven' met de daders.

iemand die een kind vermoord heeft helemaal geen rechten meer imo.

ik vind dat je verder alles per geval moet bekijken,maar hier in NL zijn we echt veel te soft tegen dat soort smeerlappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:02

Snoeven denk dat we er wel van uit kunnen gaan
dat mensen als Lianne (gelukkig) nooit het slachtoffer is geweerst
van een ernstig delict.

Lianne84 schreef:
Gelukkig heeft een crimineel in NL wel rechten!

Denk dat je niet weet waar je over praat...echt niet.
Als de crimineel echt zoveel rechten had waarom wordt hij dan met regelmaat even murw geslagen of verkracht door zijn medegevangene? En waar zijn dan ineens zijn rechten?
Juist daarom is het hypocriet Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:50

ik vind juist dat criminelen te veel rechten hebben hier.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:57

Chiqa schreef:
Snoeven denk dat we er wel van uit kunnen gaan
dat mensen als Lianne (gelukkig) nooit het slachtoffer is geweerst
van een ernstig delict.

Natuurlijk, lekker makkelijk. Omdat ik nooit slachtoffer ben geweest (??) mag ik geen mening hebben...
Als we zo gaan beginnen ben ik erg snel klaar met deze discussie. Adios.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:06

als je eens nadacht over de manier waarop je dingen neerzette,is het al heel anders.

en gelukkig voor jou dat je misschien nooit zoiets hebt meegemaakt.
want dan denk je er wel anders over

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:21

Ontzettend TEGEN
Waarom? Omdat de overheid een goed voorbeeld moet geven. Moord is slecht, als de overheid hier voor kiest is die net zo slecht.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:25

hittepit_12 schreef:
Ik ben voor,in bepaalde gevallen.
Kinderverkrachters en moordenaars die doelbewust iemand om zeep helpen mogen wat mij betreft naar het hiernamaals vertrekken!

Helemaal met je eens. !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:40

Lianne84 schreef:
Natuurlijk, lekker makkelijk. Omdat ik nooit slachtoffer ben geweest (??) mag ik geen mening hebben...

Dat hoor je mij niet zeggen? Maar vanwaar die felheid?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:52

Snoevie schreef:
als je eens nadacht over de manier waarop je dingen neerzette

Volgens mij verwoord ik mijn mening netjes en val ik niemand op de persoon aan. Dus ik zou niet weten waarom ik de dingen anders neer zou moeten zetten.

Snoevie schreef:
en gelukkig voor jou dat je misschien nooit zoiets hebt meegemaakt.
want dan denk je er wel anders over

Ik zou zelf niet eens weten hoe ik er dan over zou denken, laat staan dat jij dat van mij weet. Bovendien weet jij helemaal niet wat ik wel of niet heb meegemaakt.

Ik vind dat dit soort beslissingen op basis van het verstand gemaakt moeten worden, niet op basis van emoties.
En de feiten zijn gewoon dat;
- de doodstraf niet afschrikwekkend werkt
- de doodstraf niet altijd goedkoper is
- de doodstraf een schending is van de mensenrechten
- de doodstraf om bovenstaande redenen juist vaker wordt afgeschaft dan (opnieuw) wordt ingevoerd.

Dat mensen voor de doodstraf zijn ontstaat vaak uit frustratie over het huidige strafsysteem. Door de doodstraf in te voeren verander je dit probleem niet. Als je hardere straffen wil zul je dit op een andere manier moeten aanpakken, want de doodstraf zou in het huidige systeem nauwelijks gegeven worden net als levenslang nu.

Bovendien ben ik 'bang' voor de gevolgen die de invoering van de doodstraf in ons land zou hebben. Zoals criminelen die achteraf toch onschuldig bleken, een veroordeling op basis van discriminatie/geloofsovertuiging, enz.

Maar goed, dit heb ik al eerder benoemd. Ik ben gewoon niet onder de indruk van de argumenten 'voor' omdat deze vooral zijn gebaseerd op (wraak)gevoelens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:38

ik zei ook misschien,en ik zeg nergens wat je meegemaakt zou hebben,ik stel nergens iets pertinent vast.zelf zou je ook wat beter moeten lezen ipv gelijk zo te reageren.
als je goed las zou je zien dat ik ook eigenlijk wel tegen ben omdat je zoveel kans loopt de verkeerde te hebben.

maar een smerige viezerik die zo'n kind om het leven helpt,die verdiend het niet te leven.

doodstraf een schending van mensenrechten?
heeft een slachtoffer geen rechten dan volgens jou

aan een kant snap ik je wel,aan de andere kant vind ik wel dat je erg in het voordeel van daders praat

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:51

ben niet voor de doodstraf, denk dat gevangenisstraf, levengslang idd veel erger is.... En wie moet de mensen doden?

Maar goed, hier in Nederland zijn ze zo soft! Het is gewoon niet erg om te zitten... Toen je bijvoorbeeld nog verkeersboetes kon betalen dmv gevangenisstraf kozen mensen gewoon daarvoor... dat is toch niet normaal?

Vroeger op school zat een meisje waarvan haar vriend twee jaar moest zitten, hij schreef brieven waarin stond dat hij het heel gezellig had, hij was veel aan het trainen en hij had al een hoop vrienden gemaakt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:53

een gevangenis is veel te luxe en goed voor sommige gasten.......het moet veel soberder

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:03

Snoevie schreef:
maar een smerige viezerik die zo'n kind om het leven helpt,die verdiend het niet te leven.

Dus alleen een moordenaar van een kind verdient de doodstraf? En hoe oud moet het slachtoffer dan zijn om de dader tot de doodstraf te veroordelen? 4, 8, 12, 18?? En waarom dan niet de moordenaar van een 38-jarig iemand? En moet de dader dan eerst ook iemand hebben verkracht en vermoord voordat hij de doodstraf krijgt?
Ik weet het stomme vragen, maar wel relevante vragen. Want als de doodstraf wordt ingevoerd is dit echt niet alleen voor kinderverkrachter/moordenaars, maar voor een bepaalde daad in het algemeen. Je kunt (als burger) niet per situatie zeggen, ' ja die verdiend de doodstraf en zijn buurman in de gevangenis niet' .

Snoevie schreef:
doodstraf een schending van mensenrechten?
heeft een slachtoffer geen rechten dan volgens jou

Natuurlijk heeft een slachtoffer ook rechten. Iedereen heeft rechten in dit land, waar mensen uit andere landen overigens alleen maar van kunnen dromen.
Ik vind dat je een misdadiger ook goed kunt straffen zonder hem te vermoorden.

Snoevie schreef:
aan een kant snap ik je wel,aan de andere kant vind ik wel dat je erg in het voordeel van daders praat

Dan mag je mijn stukjes ook nog wel een keertje lezen. Nee ik vind niet dat een misdadiger gedood mag worden, Ja ik vind dat een misdadiger wel goed gestraft moet worden, en dat kan ook zonder mensenrechten te schenden. Niets voordeligs aan hoor voor een misdadiger om levenslang te krijgen... Hoe luxe de gevangenis ook is.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:22

StillAngel schreef:
hittepit_12 schreef:
Ik ben voor,in bepaalde gevallen.
Kinderverkrachters en moordenaars die doelbewust iemand om zeep helpen mogen wat mij betreft naar het hiernamaals vertrekken!

Helemaal met je eens. !

maar dan ben je dus zelf ook voor moord? Want doodstraf is iemands leven afnemen dus moord

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:25

Het zou allemaal mooi zijn, als ze geen zieke personen de doodstraf geven. Maar dat is in het verleden ook niet het geval geweest.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:43

in het verleden zijn er sowieso nogal verschrikkelijke dingen gebeurt. Daar hopen we toch ook niet van dat ze terugkomen? Verward

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:47

Alexx schreef:
in het verleden zijn er sowieso nogal verschrikkelijke dingen gebeurt. Daar hopen we toch ook niet van dat ze terugkomen? Verward

Zo lang is dit verleden niet hoor Lachen gebeurd nu nog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:50

Ik ben tegen de doodstraf. Moord los je niet op met moord...

Als je het dan namelijk echt letterlijk neemt moet degene die de doodstraf uitvoert ook de doodstraf krijgen...Die pleegt tenslotte ook een moord.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:11

Tja, hoewel ik er tegen ben, is er toch wel wat voor te zeggen.
De doodstraf is inderdaad opnieuw een moord, op die manier mag de hele wereldbevolking wel afgemoord worden, want degene die de doodstraf heeft uitgevoerd moet ook weer dood enz.
Bovendien zijn er als je in de gevangenis zit, andere dingen erger dan de dood voor je zelf denk ik. Dood is dood, daar merkt misdadiger vrij weinig van, enkel zijn nabestaanden zijn gedupeerd/merken er iets van.
Levenslang, daar merkt een persoon meer van. Luttele uurtjes naar buiten, altijd in een cel. Met de huidige voorzieningen natuurlijk minder erg. Maar zijn die voorzieningen misschien niet juist handig, om (ergere) vetes in de gevangenis te voorkomen? Weinig contact met vrienden/familie, voor veel mensen is dat nou ook niet echt iets welkoms (want zelfs de hardste crimineel kan zeggen: ik luister naar niemand, behalve naar mijn moeder!)
En voor ons belastingbetalers is het ook niet echt goedkoop, maar iemand die nog x jaar in deathrow zit, kost ook een hoop.

En voor de nabestaanden van het slachtoffer dan?
Met de doodstraf krijg je niets terug. Je keurt, met de wens om een doodstraf, eigenlijk de dader zijn actie goed wanneer hij/zij een dierbare heeft vermoord.
Levenslang dan... Willen de nabestaanden iedere dag bij de dader op bezoek gaan om even later met een voldaan gevoel naar buiten te lopen? Want: nu zit hij achter slot en grendel, nu kan hij het niet nog een keer doen. Maar wat maakt het die nabestaanden nou echt uit of die misdadiger nog een keer hetzelfde kan doen. Het enige is. dat zij veel verdriet hebben en daarin waarschijnlijk vrij egoïstisch in zijn, zoals verdriet meestal is.

Maar goed, uit principe ben ik gewoon tegen de doodstraf, vind het gewoon leuk om argumenten te bedenken voor beide kanten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:18

Zwaarder straffen werkt niet, dat is iets dat we al eeuwen zien. We hebben al zeker zo'n 10.000 jaar criminelen en zwaarder straffen heeft daar nooit een einde aan gemaakt.

Daniel Quinn heeft o.a. hierover een aantal erg interessante artikelen geschreven.
Zijn korte overzicht van de geschiedenis (mijn samenvatting):
Ong. 10.000 jaar geleden besloot een groep jagers/verzamelaars/beetje landbouwers in het midden-oosten zich 100% op landbouw te richten. Deze groep besloot ook dat dit de enige juiste manier van leven was en gebruikte succesvol diverse manieren om de omliggende stammen te overtuigen van deze leefwijze. Ze moesten bijna wel trouwens, want landbouw = geconcentreerde voedselvoorziening (minder ruimte nodig per persoon voor genoeg te eten) = voedseloverschot = bevolkingsgroei = meer landbouwgrond nodig, ..... etc. tot de dag van vandaag.

Dit leverde nog een probleem op. Voordat die eerste groep andere stammen hun leefwijze begon op te leggen had iedere stam eigen wetten en regels die gegroeid waren uit gebeurtenissen tussen stamleden. De oplossingen werden door alle leden van de stam onderschreven en straffen, etc. voelden voor beide partijen juist aan. Echter wat voor stam A werkt, werkt niet voor stam B die een heel andere achtergrond heeft, en stam C vindt de straf misschien wel te zwaar of juist te licht.
Nu al deze stammen bijelkaar gegooid waren onder 1 vlag moesten er dus ook nieuwe wetten en regels komen. Immers de straf van stam A was onacceptabel voor stam B en C, om nog maar te zwijgen over wat de verschillende stammen als strafbaar zagen.
Er moesten dus van bovenaf nieuwe regels opgelegd worden. Echter deze regels waren niet met de mensen waarvoor ze bedoeld waren meegeevolueerd, voelden dus niet als eigen regels. Hierdoor was het naleven voor velen niet belangrijk, immers het waren niet hun eigen regels. En als je vindt dat de regels niet op jouw van toepassing zijn is het overtreden ervan makkelijk.
Voila de crimineel (zoals wij die nu nog kennen) was geboren.
(En helaas heeft 10.000 jaar van regels opleggen die regels niet echt van de mensen gemaakt)
Een artikel dat o.a. hierover gaat :
http://www.ishmael.org/Education/Writin ... _war.shtml
Verdere artikelen op www.ishmael.org

Nog steeds denkt de overheid dat als iets niet werkt dat het verzwaren/vermeerden ervan het oplost. (Duidelijk niet opgelet bij geschiedenis) In de evolutie is de regel : als het niet werkt doe je het MINDER (anders overleeft de soort niet). Bij de wetgevers is de regel : als het niet werkt doe je het MEER, om zich vervolgens verbaasd af te vragen waarom het nu nog steeds niet werkt.

Als je naar Amerika kijkt zie je daar trouwens ook weer een goed voorbeeld van. Criminaliteit gaat omhoog, straffen gaan omhoog, criminaliteit gaat nog steeds omhoog, dus weer zwaarder straffen, criminaliteit stijgt nog steeds, zwaarder straffen, .....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:49

Ik blijf voor doodstraf.
Helaas zal dat hier in Nederland nooit weer ingevoerd worden, maar het zou zoveel mensen helpen als dat wel het geval zou worden.
De kosten van levenslang zijn gigantisch.
Die kosten kunnen beter besteed worden in de gezondheidszorg.
Voor mensen die wel willen leven, maar hulp nodig hebben. Zonde van al dat geld om moordenaars op te sluiten en onschuldige mensen daardoor te benadelen, maar zo is het wel. 1 regeringspotje voor alles, vreemde prioriteit. Democratie is ook niet alles, dus...
Ik zie dus liever mensen leven, maar heb je het gedaan, 100 % bewezen, wegwezen dan! En dat is zo bewezen met de huidige mogelijkheden (DNA-test enz.) Bij enige twijfel uiteraard niet.

Kan die persoon het ook niet nog eens doen, want levenslang is in Nederland maar enkele jaren bij goed gedrag. Terwijl de nabestaanden echt levenslang hebben.
Wat waren de cijfers ook alweer: 70 % vervalt in dezelfde gewoonte binnen X jaren als waar ze voor vastzaten?
Maakt eigenlijk niet echt veel uit als ik ernaast zit. Zal voor alles gelden. Dus ook moord...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:26

MarvanTom schreef:
De kosten van levenslang zijn gigantisch.

Ik ben al een aantal keer tegengekomen dat de doodstraf niet goedkoper is dan levenslang.

MarvanTom schreef:
Kan die persoon het ook niet nog eens doen, want levenslang is in Nederland maar enkele jaren bij goed gedrag.

Zoals al eerder in dit topic is aangegeven is levenslang in Nederland ook echt levenslang, oftewel je komt de gevangenis pas uit in een doodskist. Nederland is samen met Estland het enige land dat echt levenslang kan geven. Deze straf wordt niet vaak gegeven, maar het kan dus wel.