voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roxiie

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:40

turbotinker schreef:
Levenslang...hoelang is dat in nederland? Met vervroegde vrijating,laat het eens 30 jaar zijn?
.

268 uur taakstraf, waarvan 120 uur voorwaardelijk komt eerder in de buurt. Knipoog

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij de doodstraf. Ik heb altijd geroepen iemand die iemand anders van het leven berooft heeft geen recht meer om zelf te leven. Maar toch toen Saddam werd opgehangen had ik toch zoiets; Iedereen vind het zo afgrijselijk dattie zoveel mensen heeft vermoord, maar nu doen ze precies het zelfde met hem. Anyway, het is goed dat zulke personen hier niet meer (vrij) op de wereld rond lopen. Maar het zijn er nog veelste veel.

Dus wat ik nou echt van de doodstraf moet vinden weet ik eigenlijk niet, maar wat ik wel weet is dat ons rechtsysteem met betrekking tot criminele e.d. drastisch moet worden aangepast.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:35

Snoevie schreef:
daar heb je ook een punt,ik vind het hele doodstraf gedoe een moeilijk iets.
maarja als ik dan weer iets op tv zie over zo'n josef fritzl dan ontvlamt me weer de opmerking van: die kerel heeft geen recht op leven. of de moordenaar van dat jochie jesse dingemans

Dat snap ik zeker, maar wie ben jij om te bepalen wie recht heeft op dood en leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:10

eknein schreef:
Dat snap ik zeker, maar wie ben jij om te bepalen wie recht heeft op dood en leven?

Nou lijkt me logisch dat dit niet door een willekeurige bokker wordt bepaald he Knipoog Daar zijn rechters voor dus vind je opmerking best raar .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:06

Ik snap nog steeds niet goed waarom sommige mensen maar blijven zeggen: "De gevangenissen zijn hier te luxe en de straffen te kort/licht, dus daarom ben ik voor de doodstraf."

Als je de gevangenissen te luxe vindt, dan lijkt mij dat je vindt dat dáár wat aan gedaan zou moeten worden. Bij te korte of te lichte straffen idem.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:53

Ik ben tegen.
De mensen die iemand of meerdere personen hebben vermoord, moeten afzien. Als ze de doodstraf krijgen zijn ze er meteen vanaf, als je levenslang krijgen is het vele erger, en dat verdienen ze.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:06

oomens schreef:
Ik snap nog steeds niet goed waarom sommige mensen maar blijven zeggen: "De gevangenissen zijn hier te luxe en de straffen te kort/licht, dus daarom ben ik voor de doodstraf."

Als je de gevangenissen te luxe vindt, dan lijkt mij dat je vindt dat dáár wat aan gedaan zou moeten worden. Bij te korte of te lichte straffen idem.

óf de straffen zijn te kort en te lux én ik ben voor de doodstraf Knipoog

een serie-moordenaar, vind ik zo ziek, dat imo deze beter de doodstraf kan krijgen. Die moet imo nooit meer de kans kúnnen krijgen om terug de samenleving in te gaan (door ontsnapping bijv) óf dat die persoon gevaarlijk is voor het gevangenispersoneel... Ik zie geen voordeel om zo'n persoon in leven te houden, óók niet omdat sommige een doodstraf milder vinden dan levenslang. Voor mij is niet wraak de hoofdzaak, maar de veiligheid, waarom ik voor de doodstraf ben. Ook een komt er dan weer 1 cel vrij, want die zijn er ook niet voldoende Koe

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:10

Ik denk overigens dat je de doodstraf niet moet onderschaten want vele denken dat het zo een eenvoudige straf is. Volgens mij moet de laatste week niet al te gemakkelijk zijn voor die dader en zeker niet de laatste uren.

En ik ben tegen de doodstraf. De cellen mogen wel veel minder modern zijn en het eten mag water en brood zijn (een beetje middeleeuw toestand).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:20

lindake schreef:
Ik denk overigens dat je de doodstraf niet moet onderschaten want vele denken dat het zo een eenvoudige straf is. Volgens mij moet de laatste week niet al te gemakkelijk zijn voor die dader en zeker niet de laatste uren.

Ik denk juist helemaal niet dat de dagen voor de doodstraf eenvoudig zijn, of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Vind het juist prima dat dit níet eenvoudig is juist.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:20

eknein schreef:
Snoevie schreef:
daar heb je ook een punt,ik vind het hele doodstraf gedoe een moeilijk iets.
maarja als ik dan weer iets op tv zie over zo'n josef fritzl dan ontvlamt me weer de opmerking van: die kerel heeft geen recht op leven. of de moordenaar van dat jochie jesse dingemans

nou zeg hoezo wie ben ik,ik leg toch uit dat het in 'the heat of the moment' is als ik dat zeg?
en wie zijn die moordenaars dan om te beslissen over andermans leven?

en het spijt me,mensen die dat soort dingen doen verspelen imo een heleboel rechten

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:33

Chiqa schreef:
Ik denk juist helemaal niet dat de dagen voor de doodstraf eenvoudig zijn, of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Vind het juist prima dat dit níet eenvoudig is juist.

Uit sommige posts kan ik afleiden dat er mensen zijn die de doodstraf onderschatten en vinden dat de dader er gemakkelijk van af komt met de doodstraf. Misschien interpreteer ik die mensen verkeerd, dat kan ook maar je ziet meermaals staan dat er mensen vinden dat de doodstraf een te lichte straf is voor dergelijke mensen en dat ze beter levenslang in de cel zitten (misschien niet op deze manier verwoord maar het komt er op neer).

Overigens vind ik dat je mensen geen doodstraf moet geven maar dan om andere beweegredenen en niet omdat ik de doodstraf een te lage straf vind. Ik heb namelijk schrik dat je onschuldige mensen dood. En ik vind ook dat je zich niet moet verlagen tot het niveau van de daders. Er zijn manieren genoeg om de daders te straffen. Denk maar aan een goede werkstraf, een levenslange opsluiting in minder comfortabele cellen.

Ik vind het gewoon verkeerd dat de mensen deze straf onderschatten en het is daarom dat ik deze post heb geplaatst. Het doel van die post was gewoon om mensen er op de wijzen dat het niet zomaar prik en dood is.

Het was ook niet persoonlijk op jou gericht Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:46

Onee zo vatte ik het niet op hoor Lindake, vond je opmerking "zo makkelijk hebben ze het ook weer niet zo vlak voor hun vonnis" heerl erg krom overkomen, vandaar mn vraag Knipoog
Want ik denk dat het menig persoon bar weinig utimaakt dat ze het moeilijk hebben vlk voor hun vonnis als dit persoon meerdere martelingen en moorden op zn naam heeft staan, snap je?

lindake schreef:
En ik vind ook dat je zich niet moet verlagen tot het niveau van de daders

Daarom zeg ik ook dat dit niet aan de burger als jij en ik is om dit te bepalen, maar de mensen die hiervoor hebben gestudeerd. Dan zou ik dr maar bar weinig problemen mee hebben als ze d'r een zouden ruimen. Ze nemen nutteloze ruimte in en kosten alleen maar geld.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:17

Chiqa, ik denk dat je het doel van mijn opmerking mist. Ik heb nergens gezegt dat ik het erg vind voor de daders dat ze het moeilijk hebben voor het vonis. Voor mij maakt het ook niet uit wat die daders voelen en moeten doorstaan.

Wat ik wel raar vind is dat mensen vinden dat de doodstraf een te lichte straf is in vergelijking met een levenslange gevangenis straf. En mijn opmerking was ook tot deze mensen gericht.

En om presies te zijn heb ik deze reactie geschreven naar aanleiding van:
Citaat:
óók niet omdat sommige een doodstraf milder vinden dan levenslang
Laatst bijgewerkt door lindake op 18-05-08 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:28

nou ik denk dat men bedoeld dat je na de doodstraf er vanaf bent,en een levenslange straf duurt langer

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:31

Maar wat erger is, is relatief.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:32

hoe bedoel je precies?
ik denk dat veel mensen vinden dat het te 'gemakkelijk' is om er zo vanaf te komen met de doodstraf.
en een levenslange straf is zwaar,en langdurig(duh Tong uitsteken )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:35

In veel gevallen vind ik het milder, zeker als het gaat over de grote moordenaars. Ze krijgen media aandacht voor de executie maar dan is het gedaan, degene die levenslang zitten krijgen levenslang aandacht. Waar ze ook naar snakken

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:35

Chiqa schreef:
eknein schreef:

Nou lijkt me logisch dat dit niet door een willekeurige bokker wordt bepaald he Knipoog Daar zijn rechters voor dus vind je opmerking best raar .

Hoho, zo bedoelde ik dat niet. Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik vind dat niemand er wat over te zeggen heeft. Ik vind dat niemand iemand anders dood mag laten gaan.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:39

Ik bedoel daarmee dat in sommige situatie's de doodstraf erger en zwaarder is voor de dader dan levenslang te krijgen. En ik vind het juist krom om te zeggen dat een levenslange gevangenis straf zwaarder is voor de dader dan de doodstraf. Omdat het van persoon tot persoon en van situatie tot situatie af hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:42

Ah zo begin je nu een beetje te volgen. Mij maakt het persoonlijk dus echt niets uit he of een straf zwaarder is of niet voor een veroordeelde, hij kan me eigenlijk niet zwaar genoeg zijn eigenlijk.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:48

Daar geef ik je volkomen gelijk in Chiqa. Wat sommige mensen soms doen, daar is geen straf toe opgewassen.

Maar vond wat ik daarnet heb geschreven even nuttig om aan te halen Lachen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:52

Hoe zwaar het is voor de dader kan me niets schelen...Als wij er maar geen last meer van hebben!
Waar het mij om gaat; Als iemand ter dood wordt gebracht kan hij/zij niet meer:
A)Ontsnappen/vrijkomen en het nog eens begaan
B)Onze belastingscentjes opmaken
C)Alle ruimte in beslag nemen
D)Nog steeds een 'normaal' leven kunnen lijden,vaak in 'luxe' .

En velen hier zeggen dingen als;
'Levenslange gevangenisstraf zodat je na kunt denken en je schuldig gaat voelen'.
IMO voelt een seriemoordenaar zich niet schuldig.En het enige waar hij over nadenkt is hoe fijn hij het vond wat hij zijn slachtoffers aan heeft gedaan.Niks zwaars aan.(goed,dat is wel heel kort door de bocht)
In gevangenissen krijgen ze ook nog eens aanzien van andere gevangenen,kunnen ze alsnog buiten de gevangenis iets laten gebeuren d.m.v een soort bendeleider te worden.

edit; typo's Nagelbijten / Gniffelen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 01:08

In principe ben ik tegen de doodstraf, maar ook uit praktische overwegingen: In de VS zitten ter dood veroordeelden soms tientallen jaren in de dodencel, en procederen jarenlang...Dat kost de gemeenschap minstens zoveel geld als bij levenslang. En wat als de persoon na de executie toch onschuldig blijkt...

Als het echt zeker is dat iemand schuldig en extreem gevaarlijk (seriemoordenaar) is, en hij is daarbij ook nog vluchtgevaarlijk, dan vind ik de doodstraf het overwegen waard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:13

Zoolgangster, in de vs geven ze imo nog wat te makkelijk de doodstraf.
Imo moet je de doodstraf pas geven als de persoon 100% de dader is. Ook kun je via een psycholoog een aardige indicatie krijgen of iemand "ziek" in het hoofd is. imo kun je tegenwoordig een "geweldadige zieke geest" niet genezen én daarom zie ik het als een stukje veiligheid voor de rest van de maatschappij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:15

ik ben in principe wel Tegen Doodstraf (ook omdat ik vind dat dat te makkelijk is, dan lijden ze niet lang genoeg).

maar als iemand mijn kinderen iets aan doet dan sta ik niet voor mezelf in.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:55

superwoman schreef:
Zoolgangster, in de vs geven ze imo nog wat te makkelijk de doodstraf.
Imo moet je de doodstraf pas geven als de persoon 100% de dader is. Ook kun je via een psycholoog een aardige indicatie krijgen of iemand "ziek" in het hoofd is. imo kun je tegenwoordig een "geweldadige zieke geest" niet genezen én daarom zie ik het als een stukje veiligheid voor de rest van de maatschappij.

Ik heb het in dit topic al eerder aangekaart, maar ik vind niet dat je iemand die écht (aantoonbaar) ziek is, daarvoor de doodstraf mag geven.

Als iemand door zijn ziekte gevaarlijk is, dan moet de maatschappij daartegen beschermd worden totdat dat gevaar geweken is.
Als blijkt dat er geen genezing mogelijk is, dan betekent dat dus een levenslange opsluiting.

Net zomin als je een blinde mag straffen omdat hij een bordje niet heeft gelezen, kun je iemand die (enkel) door een ziekte strafbare feiten pleegt daarvoor volledig verantwoordelijk houden.
Zijn gedrag wordt daar natuurlijk niet minder fout door, maar je kunt iemand niet straffen voor iets waarvoor hij niet verantwoordelijk is.

Wel opsluiten dus, maar niet als straf, en zeker niet ter dood brengen.