Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:34

En dus zouden zij ook de vrijheid moeten hebben om het 1 dag eerder te doen.

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:48

Je gaat Kerstmis, Paasdagen, Pinkersteren en Hemelvaartsdag toch ook niet op een andere dag vieren ,omdat het toevallig niet uitkomt op die dagen dat het valt.

Ik vind dit respectloos, en dat is mijn mening.

Wat zou er gebeuren als die dagen die ik net opnoemde ineens door het een of ander op een andere dag gevierd zouden worden?

Tja, Vrijheid Blijheid een ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt,maar voor mij voelt dit niet goed, dat toch weer het geloof om de hoek komt kijken, en dit maar op een andere dag moet gebeuren (herdenken), omdat het toevallig op een zondag valt.

Zo komen er in de toekomst steeds meer gemeentes bij, die een andere geloofsovertuiging hebben,en zo wordt Nederland versplinterd in zijn feest- en gedenkdagen,omdat het toevallig niet goed uitkomt.
Laatst bijgewerkt door Jaila op 06-04-08 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:04

Jaila, het is al eerder gebeurd dat de dodenherdenking niet op zondag werd gehouden, maar op zaterdag 3 mei, het is dit jaar echt niet voor het eerst.
Daarbij zijn al die andere feestdagen al christelijke dagen en die kunnen ook niet echt verschuiven, bovendien zijn pasen en pinksteren al op zondag. Als kerstmis op zondag valt, dan is dat alleen maar extra heilig Lachen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:10

Er zijn ook zat mensen die niet aan die feestdagen doen. Sommige mensen komen met de familie bij elkaar op 24 dec, anderen op eerste of 2e kerstdag. Gebeurd dus echt niets als dat gebeurd hoor Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:13

En buiten Staphorst e.d. wordt de dodenherdenking ook gewoon op 4 mei gehouden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:28

Voor mijn gevoel gaat het er niet om dat er niet herdacht wordt.
Het gaat erom dat 4 en 5 mei als datum is gesteld voor het hele land om te herdenken en om de bevrijding te vieren.
Ik weet dat er vaker is uitgeweken naar een andere datum maar ook toen vond ik het niet kloppen.
Schaf het dan maar af, kan ieder het op zijn eigen datum doen.

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:10

Ik weet dat er uitgeweken werd naar een andere datum,als het toevallig op zondag viel.Maar er wordt steeds meer ruchtbaarheid aan gegeven dat het gebeurd.Zo komen er steeds meer gemeentes met bepaalde geloofsovertuigingen die dit of dat niet kunnen of willen vieren op bepaalde dagen.Ik blijf erbij dat een geloof hier niets mee te maken mag hebben.

In de oorlogen werd en wordt ook geen rekening gehouden met geloof,moet er ook doorgevochten worden,worden er ook mensen dood geschoten op zondagen.
Dan wordt er ook geen rekening gehouden of het nu wel of geen zondag is.

En 1 dag in het jaar op 4 mei te gedenken,en als hij dan toevallig op zondag valt dan kan dat niet!
Wat voor een waarde heeft 4 mei dan nog, als we als land niet eens 1 kunnen zijn,omdat 4 mei toevallig op zondag valt,en dan maar op een andere dag herdacht moet worden voor het geloof?

Ik weet dat het verder in het land wel op 4 mei wordt herdacht,maar op deze manier is het einde zoek. Er zullen steeds meer groeperingen komen, die andere dagen gaan uitzoeken om iets te vieren of te herdenken,omdat het niet uitkomt met het geloof.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:06

Jaila schreef:
Sinds de tijd dat de dodenherdenking is ingevoerd op 4 mei,zal hij zeer zeker wel eens vaker op een zondag gevallen zijn,en nooit en dan ook nooit is er iets over vernomen dat er moeilijk werd gedaan uit deze gemeenschap,en nu ineens wel?

HIj wordt in deze dorpen meestal dan op 3 mei gevierd, maar dit is het eerste jaar dat het hele land er moeilijk over doet....

Misschien toch een idee dat je even het hele topic leest? Want ik kan mijn hele betoog wel weer gaan herhalen maar daar heb ik geen zin in, eigenlijk.

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:30

Ik heb het hele topic inmiddels allang gelezen, daar veranderd mijn mening echt niet mee, dus ook jouw betoog hierover niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:48

Blue_Eyes heeft wel gelijk, de ophef komt uit 'het hele land' en niet uit 'de dorpen die het anders willen'. Het is al sinds de tweede wereldoorlog zo en nu opeens is heel Nederland op zijn teentjes getrapt Lachen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:58

Lekker schoppen tegen geloven is hip Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:09

of het is hip dat alles uit geloof maar moet kunnen

Ik snap gewoon niet dat het verzet moet worden, er word toch niet gewerkt of gefeest oid met de dodenherdenking?
Er word juist alleen gedacht en missen gehouden.
Dat mag normaal ook daar op zondag Haha!

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:13

Lies: Wat jij zegt slaat werkelijk nergens op! Heeft totaal niets te
maken met schoppen tegen geloven omdat het hip is.

Het gaat eerder om respect en dat niet altijd alles maar hoeft te wijken
voor het geloof.

Enja,iedereen maakt zich er nu druk om, omdat het grotere vormen gaat
aannemen,en dat het zelfs al in de kamer is beland,en dat er nu ook politieke
partijen zich ermee gaan bemoeien,dus er zal dan wel iets van ergernis zijn
denk ik dan maar zo.
Dan ben ik het eerder met runningkawa eens:

Alles moet maar kunnen als het maar vanuit het geloof komt, dan
heb je een goede reden?

Dat er mensen zijn die er anders over denken dan ik is prima,maar om dan gelijk
maar te zeggen,dat het hip is om lekker tegen geloven te schoppen.Echt deze opmerking
slaat kant nog wal.Over respect gesproken!!!!!!!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:53

Over respect gesproken, ik ben van mening dat het onrespectvol is van christenen om op 4 mei de doden niet te herdenken. IMO plaats je dan je eigen zondagsrust (ja, uitrusten dus!) boven het herdenken van oorlogsslachtoffers. Gaat er bij mij echt niet in hoor.

Tuurlijk heeft iedere christen recht op zijn zondagsrust, maar ga dit dan niet gemeentelijk regelen. Kies dan gewoon voor jezelf dat je niet meedoet aan deze dodenherdenking.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:01

Sander_ schreef:
Over respect gesproken, ik ben van mening dat het onrespectvol is van christenen om op 4 mei de doden niet te herdenken. IMO plaats je dan je eigen zondagsrust (ja, uitrusten dus!) boven het herdenken van oorlogsslachtoffers. Gaat er bij mij echt niet in hoor.

Tuurlijk heeft iedere christen recht op zijn zondagsrust, maar ga dit dan niet gemeentelijk regelen. Kies dan gewoon voor jezelf dat je niet meedoet aan deze dodenherdenking.

Inderdaad, hier ben ik het helemaal mee eens!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:52

Jaila schreef:
Lies: Wat jij zegt slaat werkelijk nergens op! Heeft totaal niets te
maken met schoppen tegen geloven omdat het hip is.

Het gaat eerder om respect en dat niet altijd alles maar hoeft te wijken
voor het geloof.

Enja,iedereen maakt zich er nu druk om, omdat het grotere vormen gaat
aannemen,en dat het zelfs al in de kamer is beland,en dat er nu ook politieke
partijen zich ermee gaan bemoeien,dus er zal dan wel iets van ergernis zijn
denk ik dan maar zo.
Dan ben ik het eerder met runningkawa eens:

Alles moet maar kunnen als het maar vanuit het geloof komt, dan
heb je een goede reden?

Dat er mensen zijn die er anders over denken dan ik is prima,maar om dan gelijk
maar te zeggen,dat het hip is om lekker tegen geloven te schoppen.Echt deze opmerking
slaat kant nog wal.Over respect gesproken!!!!!!!

Je zou je maar aangesproken voelen zeg..

Zo gaat het al jaaaaren in die gemeenten, maar vreemd genoeg is er nu opeens aandacht voor. De media smult ervan. Gek he?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:56

De media heeft wel vaker gesmuld van de rare gewoontes in Staphorst, dat lijkt me niks nieuws Knipoog

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:33

De laatste jaren zijn er steeds meer mensen bijgekomen die internet hebben gekregen.
Persoonlijk denk ik dat dat de voornaamste reden is dat er over meer onderwerpen gesproken wordt.
Deze gedachte dat 4 mei ook daadwerkelijk 4 mei moet zijn is voor mij niet nieuw. Echter ik kan het hier plaatsen en zo zijn er veel meer mensen. Dat is denk ik het grote verschil.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:03

Er wordt in mijn ogen gewoon een probleem gemaakt, waar geen probleem is. Men wil de plechtigheden verzetten, niet de herdenking zelf. Als men door geloof in gewetensnood komt, omdat er arbied verricht moet worden voor zo'n plechtigheid op een volgens dat geloof rustdag, dan is het toch geen probleem als die verzet worden?
Ik zie echt het probleem niet en ik zie al helemaal niet in wat daar respectloos aan zou moeten zijn. Respectloos tegenover wie eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:30

Miryamk schreef:
De media heeft wel vaker gesmuld van de rare gewoontes in Staphorst, dat lijkt me niks nieuws Knipoog

"Heb uw naasten lief" is ook zo'n gebod wat hier en daar een beetje vreemde uitwerking heeft gekend. Om het zo maar even te zeggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:39

schandalig zeg............ik heb er geen andere woorden voor.
dodenherdenking hoort gewoon op 4 mei,klaar.

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:13

Wat voor jou geen probleem is, kan voor een ander wel een probleem zijn. Net zo goed dat het een probleem is voor de mensen uit Staphorst (en al meerdere gemeentes), om daarom 4 mei te verschuiven naar 3 mei omdat het toevallig op zondag valt! (gebeurde al vaker).

Er zijn zoveel mensen die zich hierom gekwest voelen om het te verschuiven naar 3 mei, omdat het die mensen in gewetensnood zou brengen.
Aan de andere kant zijn er ook een hoop mensen die dat ook weer kwetst, 4 mei is 4 mei. Wat is er mis om inderdaad na de kerkdienst naar een monument te gaan en daar een krans te leggen,hoezo werken,zo groot is Staphorst niet dat er zoveel werk aan zou moeten zijn.Kan ook gewoon uit spontaniteit,verzamelen na de dienst (voor de mensen die dat zouden willen),wat voor een werk is dat nu helemaal? Vlaggen wat is daar mis mee,de vlaggen blijven ook binnen die dag.

En weet je hoe dat komt deze comotie? Omdat de SGP het heeft aangedragen in de kamer,en er een hoop in de kamer het er ook niet mee eens zijn,daarom in het nu zo groot nieuws!

En zoals Sander dus al zei,ga dat dan niet gemeentelijk regelen,en laat die mensen die het niet kunnen wegens geloofsovertuiging gewoon thuis blijven.Weet je wat er hier van gaat komen?Dat er steeds meer gemeentes zich hierbij gaan aansluiten, die uit geloofsovertuiging dagen gaan verschuiven,omdat het voor hun toevallig niet uitkomt wegens geloofsovertuiging.

Waar blijven we dan als we niet eens 1 kunnen zijn in een land , 1x per jaar ( in de zoveel jaar),wat zo belangrijk is geweest en nog is?

Kijk Lies dat jij er geen probleem mee hebt,is prima,maar heb dan ook wat meer respect voor de mensen die daar wel een probleem mee hebben,misschien moet jij mijn berichten eens wat beter lezen,ik heb er wel een probleem mee!

Ik ben nog van een generatie die hier wel heel zwaar aan tilt, en meerdere mensen met mij,zelfs jongeren die een andere achtergrond hebben,waar dit in die families nog heel erg leeft! En zo kan ik nog veel meer op noemen waar het wel zwaar voor weegt 4 mei!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:44

Waarom zou je iemand kwetsen door het te verplaatsen in je eigen gemeente?
Voor zover ik weet doet 'mijn' gemeente helemaal niets aan dodenherdenking. Is dat ook respectloos?
En hou alsjeblieft op te zeggen dat IK geen respect heb. Ik heb voor iedereen respect, ik zie alleen het probleem niet. Mag ik alsjeblieft?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:45

Eens met Lies Nagelbijten / Gniffelen

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:15

Het gaat er niet om dat ik je respectloos vindt,maar wel je opmerking die ik nogal respectloos vindt van " Lekker schoppen tegen geloven is hip Cool ".Sorry maar dit klinkt toch niet echt respectvol naar de mensen die wel een probleem met 4 mei hebben, omdat het verzet wordt naar 3 mei voor het geloof.(in sommige gemeentes)

Kijk als er mensen zijn die er geen problemen mee hebben,even goede vriendjes,maar deze opmerking vindt ik dus niet kunnen!
Vaak zijn er 2 kanten aan iets,en je hoeft het ook niet altijd eens met elkaar te zijn,maar om zo'n opmerking te maken,is het net of ik me niet druk moet maken (niet zeuren dus), omdat het verzet wordt naar 3 mei,en dat doe ik nu juist wel.
Omdat 4 mei wel waarde heeft voor mij ( en meerder mensen met mij) , net zo goed dat een ander zijn waardes heeft,kan dit maar niet even afgedaan worden," waar doen jullie zo moeilijk over", 4 mei is 4 mei en niet 3 mei.

Dus ja, ik voel me hierdoor dus aangesproken.

Er sneuvelen nog steeds ontzettend veel militairen en onschuldigen in oorlogen.En daar hebben wij als mens allemaal mee te maken,of je nu gelovig of niet gelovig bent,of dat je nu groen,geel of paars bent,dit gaat ons allemaal aan!
En 4 mei is niet zomaar uit de lucht komen vallen,daar zijn afspraken over gemaakt.

Er zijn inderdaad ook mensen die er helemaal niets aan doen,ook goed,maar als er iets gevierd of herdacht wordt, zou het toch wel prettig zijn voor de mensen die dat willen dat we op dat moment 1 zijn (stille tochten,kransen leggen) en dat op 1 dag gebeurd en dat we niet allemaal maar een dag uitzoeken ,want ach 4 mei komt toevallig niet zo goed uit.

Maar het is voor mij klaar,ik heb mijn mening en een ieder de zijne,allemaal goed.
Laatst bijgewerkt door Jaila op 08-04-08 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt