Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:27

Fitch schreef:
Inderdaad, dat vlees zit in onze snacks. In Zuid Amerika eten ze nauwelijks paardenvlees en in de VS is het zelfs bij wet verboden om dat te eten. Dus logisch dat het vlees hierheen gaat. In de VS en Mexico zijn wél fokkerijen die vleespaarden fokken. Bizar eigenlijk, die heb je in Europa niet en Europeanen eten wel paardenvlees...

Tja, als er maar geld verdient wordt. De consument weet het niet, of weet het wel maar stelt het eigen belang voorop.
Maar om jezelf dan nog "dierenvriend" te noemen, daar kun je misschien beter "dierenkennis" van maken.... met kennissen neem je het ook iets minder nauw dan met vrienden nietwaar?
Want wie wil er nu dat een "vriend" zo aan zijn einde komt?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:51

Idd, als er maar geld verdiend wordt... Bah. Soms weten consumenten het echt niet. Gisteren legde ik mijn oma met behulp van wat niet al te fijne plaatjes uit dat de scharreleieren die ze eet helemaal niet zo'n fijne herkomst hebben. Ze schrok ontzettend van de afgebrande snavels en kleine, donkere ruimtes waar die kippen in zitten. Ze dacht bij het woord 'scharrelkippen' aan een gezellig groepje kippen op een boerenerfje ofzo. Voortaan koopt ze natuurlijk biologische eieren. Maar zij - en met haar nog veel meer mensen denk ik - weten 't gewoon niet.
Maar mensen die het wel weten zijn inderdaad ook geen dierenvrienden. Ik ben het helemaal met je eens. Eerst de kat/hond/pony/cavia vertroetelen en 's avonds lekker hypocriet het goedkoopste vlees in de supermarkt uitzoeken van een bio-industrie kip/koe/varken die zeer lijdzaam aan z'n einde is gekomen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:04

Fitch schreef:
Idd, als er maar geld verdiend wordt... Bah. Soms weten consumenten het echt niet. Gisteren legde ik mijn oma met behulp van wat niet al te fijne plaatjes uit dat de scharreleieren die ze eet helemaal niet zo'n fijne herkomst hebben. Ze schrok ontzettend van de afgebrande snavels en kleine, donkere ruimtes waar die kippen in zitten. Ze dacht bij het woord 'scharrelkippen' aan een gezellig groepje kippen op een boerenerfje ofzo. Voortaan koopt ze natuurlijk biologische eieren. Maar zij - en met haar nog veel meer mensen denk ik - weten 't gewoon niet.
Maar mensen die het wel weten zijn inderdaad ook geen dierenvrienden. Ik ben het helemaal met je eens. Eerst de kat/hond/pony/cavia vertroetelen en 's avonds lekker hypocriet het goedkoopste vlees in de supermarkt uitzoeken van een bio-industrie kip/koe/varken die zeer lijdzaam aan z'n einde is gekomen...

Fitch, je somt het perfect op!
Maar het mag duidelijk zijn hoe weinig mensen dit raakt of überhaupt interesseert; kijk maar eens hoe weinig mensen meelezen/meedoen in dit topic.
Best verdrietig, want het is wel degelijk een onderwerp waar je als consument veel invloed op kunt hebben door je koopgedrag.
Vaak kom ik dan toch weer tot de conclusie dat de mens wel erg egoïstisch is....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 04:59

Fitch, heb jij je info alleen van de media of ben je daadwerkelijk op boerderijen geweest?

Kippen ben ik met je eens, die hebben het niet goed,..
nu eet ik zelden kippenvlees of eieren.
Maar je begint nu ook over varkens en koeien...
Ik denk dat je dit topic eens moet lezen ik ga niet nogmaals mijn pleidooi hierover houden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 07:46

wat erg van de scharreleieren!
en dat verkopen ze als diervriendelijk..........

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:36

crossmonster schreef:
Fitch, heb jij je info alleen van de media of ben je daadwerkelijk op boerderijen geweest?

Kippen ben ik met je eens, die hebben het niet goed,..
nu eet ik zelden kippenvlees of eieren.
Maar je begint nu ook over varkens en koeien...
Ik denk dat je dit topic eens moet lezen ik ga niet nogmaals mijn pleidooi hierover houden.

Ik ben ook daadwerkelijk op boerderijen geweest, maar niet op veel. Ik heb je pleidooi gelezen. Ik waardeer je bijdrage, maar ik heb (helaas op basis van empirische informatie) een andere mening. Deze informatie is wat ik gezien heb op boerderijen, gelezen in de krant (niet alleen opruiende media maar ook berichten over bijv. nieuwe wetten) en gehoord via andere mensen. Helaas moet ik concluderen dat ik het niet met je eens bent. Naar mijn mening kunnen naast de kippen die je noemt ook varkens en koeien hun natuurlijke gedrag niet voldoende uitoefenen. Ook al zouden ze dat wel kunnen, dan zou ik nog steeds tegen het consumeren van dieren zijn. Mooie quote van Loesje is, 'Hoe biologisch de kip ook is, hij wil nog steeds niet dood.' Als je begrijpt wat hier mee bedoeld wordt weet je mijn mening... Hoewel biologisch vlees naar mijn mening al een stap in de goede richting is.

Snoevie schreef:
wat erg van de scharreleieren!
en dat verkopen ze als diervriendelijk..........

Inderdaad. Uit onderzoek is verassend genoeg bewezen dat scharrelkippen het slechtste af zijn. Tot mijn verbazing zelfs slechter dan legbatterijkippen. Omdat scharrelkippen een beetje meer ruimte hebben ervaren ze meer stress en kunnen ze elkaar meer verwonden dan legbatterijkippen. Nu denk je misschien dat dit een pleidooi is voor legbatterijen, maar het is eerder het tegenovergestelde. Als je ziet wat een rotleven kippen in legbatterijen hebben, en je dan realiseert dat dat van scharrelkippen nog slechter is... Tsja, need I say more? Biologische eieren zijn maar een beetje duurder, en je doet de kippen er een groot plezier mee, dus ik raad je sterk aan om die voortaan te kopen...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:37

Ninx schreef:
Maar het mag duidelijk zijn hoe weinig mensen dit raakt of überhaupt interesseert; kijk maar eens hoe weinig mensen meelezen/meedoen in dit topic.
Best verdrietig, want het is wel degelijk een onderwerp waar je als consument veel invloed op kunt hebben door je koopgedrag.
Vaak kom ik dan toch weer tot de conclusie dat de mens wel erg egoïstisch is....

Ik denk dat wij wel ongeveer dezelfde mening hebben, tof! Ja

Ben jij helemaal tegen het consumeren van dieren of alleen voor meer dierenwelzijn?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:26

Fitch schreef:
Ninx schreef:

Ik denk dat wij wel ongeveer dezelfde mening hebben, tof! Ja

Ben jij helemaal tegen het consumeren van dieren of alleen voor meer dierenwelzijn?

Mmm, ik eet geen vlees.... ik vind het niet erg lekker. Los daarvan vertrouw ik de herkomst en kwaliteit er niet altijd van, en vind ik de massa-productie zoals die nu plaatsvind verwerpelijk.
Los daarvan snap ik dat vlees eten zijn plaats heeft gehad in de evolutie. En ik keur mensen die graag vlees willen eten niet per definitie af.
Ik zou graag zien dat ze iets minderen, en door bewuster te kopen en ietsje meer neer te tellen voor hun vlees, en de boeren en het dier op die manier een iets beter leven gunnen.
Want mensen helemaal van het vlees af krijgen is een onbegonnen zaak.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:58

Fitch,vandaag hebben we biologische eieren gekocht.
jeetje denk je iets goeds voor de kippen te doen...........maargoed!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:34

Snoevie schreef:
Fitch,vandaag hebben we biologische eieren gekocht.
jeetje denk je iets goeds voor de kippen te doen...........maargoed!

Top dat je biologische eieren gekocht hebt! OK dan! Die kippen kunnen lekker rondrennen in een weiland en chillen in het stro!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:51

Veel mensen zouden eens bewust moeten worden van hetgeen dat ze ete. Als je een kipfilet koopt in de supermarkt is die "kip" nog geen 8 weken oud en volledig volgespoten met water.

De eieren is schandalig, dat mensen zo met dieren omgaan en de andere mensen die het kopen er niet eens overna denken wat ze naar binnen werken.

Het geldt voor zoveel dieren, de varkens hebben vaak ook geen aangenaam leven hoor!

Mensen moeten zich eens gaan verdiepen in hetgeen dat ze naar binnen werken behalve aan hun egoistische ik te denken...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:57

Het probleem is nou net dat mensen die scharreleieren kopen er wel over nadenken. Zij denken namelijk 'scharrelei -> komt van scharrelkip -> blije kip'. Logisch genoeg, als je naar de naam kijkt en naar hoe die eieren gepresenteerd worden.

Bij ons in de supermarkt verkopen ze trouwens alleen scharreleieren, geen biologische. Boos!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:58

Vreemd, bij ons hebben we zeker 4 supermarkten die wel biologische verkopen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:13

precies,je denkt met scharrel aan goede eieren.
dus dan ben je heus niet egoistisch hoor........

en biologische eieren zijn inderdaad niet zo duur,maar kijk maar eens naar veel andere biologische producten,die zijn best wel heel duur,niet iedereen kan zich dat veroorloven.
terwijl veel mensen denk ik best wel biologisch zouden willen eten.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:22

Binckydenice schreef:

Het zal per regio verschillen, denk ik. Ik vind het inderdaad vreemd; wel vier verschillende soorten scharreleieren aanbieden, maar geen biologisch. Raar beleid en zo worden mensen ook niet echt aangemoedigd iets aan dierenwelzijn te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:22

Biologisch eten is niet per definitie duurder.
Natuurlijk is een biologisch product duurder wanneer je het afzet tegen een 'niet biologisch' product.
Je hebt er echter vaak minder van nodig, en wanneer je inkoopt wat je echt nodig hebt en niet allerlei 'extra' hapjes (chips, koekjes, etc, etc...) er iedere keer bij haalt, ben je ongeveer hetzelfde kwijt.
Ik zou ook wel willen dat biologisch iets minder prijzig was, of dat ik iets meer te besteden had en echt alles biologisch kon kopen. Ik proef namelijk wel degelijk dat het kwalitatief veeeeel beter is!
Maar goed, wat een supermarkt voor vlees rekent is natuurlijk veeeeel te weinig, daar kun je zo'n dier al niet eens van voeren. Laat staan ook nog eens de boer, het slachthuis, de verpakking en de distributie van betalen.
Mensen klagen wel over een paar centjes meet betalen voor hun vlees of eieren, en ook groente.
Maar ze kopen wel breedbeeld televisies, en een forse auto, etc.... Ik bezuinig op dat soort dingen, maar kan daardoor wel goed eten kopen.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:27

Ik zou niet naar de winkel / slager gaan om paardenvlees te kopen .
Vind " paardenrookvlees" bijv. ook helemaal niet lekker !
Toch sla ik een frikandelletje echt niet af Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:51

nightlover schreef:
Ik zou niet naar de winkel / slager gaan om paardenvlees te kopen .
Vind " paardenrookvlees" bijv. ook helemaal niet lekker !
Toch sla ik een frikandelletje echt niet af Lachen

@ Nightlover: misschien moet je dan even het topic over de slachtpraktijken in Mexico doorkijken, daar komt het vlees voor je frikandelletje vandaan. Paarden levend in stukken gehakt en netjes afgeleverd bij Mora voor de snackliefhebbers.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:00

levend in stukken gehakt???

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:00

Eet geen vlees.
Dieren worden niet meer normaal geslacht en belachelijk gehouden en behandeld.

Het enige wat ik nog zou willen eten is vlees van een boer waar ik 100% zeker ben dat de dieren een goed leven hebben gehad.

Dieren leven en hebben gevoelens bij behandelen ze als productie wat te gek voor worden is.
Iedereen wil elke avond een groot stuk vlees op zijn bord neem een x wat anders.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:01

Snoevie schreef:
levend in stukken gehakt???

Ja, mooier kan ik het niet maken.....

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:02

Nimue schreef:
Binckydenice schreef:

Het zal per regio verschillen, denk ik. Ik vind het inderdaad vreemd; wel vier verschillende soorten scharreleieren aanbieden, maar geen biologisch. Raar beleid en zo worden mensen ook niet echt aangemoedigd iets aan dierenwelzijn te doen.

Plus wat een beetje gezond of biologisch eten kost niet meer normaal, verse burgers bij de AH 2 euro
Voor 2 euro heb je van die pakken in de diepvries met 20 burgers of zo. Scheve mond Verward

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:04

Midasje dat kan je ook anders neerzetten,niet iedereen hoeft vegetarier te worden.

en Ninx,hoe weet jij dat,kan ik dat ergens lezen/vinden?
want dat zou toch wel te erg voor woorden zijn.
gebeurd dat alleen met paarden?vast niet,denk ik zo

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:12

Onee sorry zo bedoel ik het niet
Ik bedoel dat we gewoon allemaal ietsie minder vlees kunnen eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:12

Snoevie schreef:
Midasje dat kan je ook anders neerzetten,niet iedereen hoeft vegetarier te worden.

en Ninx,hoe weet jij dat,kan ik dat ergens lezen/vinden?
want dat zou toch wel te erg voor woorden zijn.
gebeurd dat alleen met paarden?vast niet,denk ik zo

@ Snoevie: hier is de link.... maar misschien moet je niet kijken, want het is vreselijk: [LN] Teken aub de petitie tegen paardenmishandeling in Mexico!

@ Midasje: ik ga helemaal met je mee. Tegelijkertijd begrijp ik dat er erg veel mensen zijn die zich van vrijwel niets bewust zijn en altijd van huis uit de boodschap hebben meegekregen dat ze vlees nodig hebben. Los daarvan weten ze soms niet wat ze dan wel klaar moeten maken.
Door mensen eerst eens te laten minderen, ze iig biologisch vlees te laten kopen, en op sommige dagen vleesvervangers te laten eten wennen ze hopelijk aan het idee.
Los van alle goede redenen om geen vlees te eten als: dierenleed, het binnenkrijgen groeihormonen, stresshormonen, met water volgespoten kippen en antibiotica varkens, etc... Is deze industrie ook nog eens een grotere aanslag op het milieu dan alle auto's bij elkaar.
Maar goed, sommige mensen denken alleen in de 'korte termijn'.
Maar voor de mensen met kinderen zou ik toch willen zeggen: laat tot je doordringen dat jij nu actie kunt ondernemen zodat je kinderen het later nog goed hebben misschien.