Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oudehinken

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:26

Ik weet WEL dat de zorgsector in Belgie beter geregeld is. MAar dat geldt wel voor meer dingen.

Overigens, in Oost Nederland is ook nog niet veel plaats voor paardenhouderijen vanuit de gedachte van het paard hoor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:28

Kyle schreef:
O ja, Nederland is een echt paardenland. In België zijn het nog meer 'ouderwetse boeren met paarden' dan echt manèges, waar dan ook niet veel plaats is voor 'moderne' dingen als Natural Horsemanship enzo...

Ik denk dat de hype gewoon niet in belgie is doorgebroken.

Nederlanders zijn meer koningshuis gezind

En ze hangen meer aan hypes, zie hardlopen, bakkers dieet, bjorn borg
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-01-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:32

Boeren met paarden zal je hier toch echt niet meer veel tegenkomen... Binnen 10 km liggen hier toch minstens 5 maneges... En ja, daar zijn er echte goede bij Lachen Wel is NL meer paardenland, dat denk ik ook. Vanaf het moment dat je NL binnenrijdt, kom je overal paarden tegen. In België zie je dat heeeeel weinig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:52

moeshie schreef:
De tijd staat daar een beetje stil, zij leven nog niet in de 21ste eeuw, omdat ze de middelen nog niet hebben.

Ik wil dat toch wel wat relativeren. De Waalse economie groeit momenteel sneller dan de Vlaamse, dus er is hier de laatste jaren wel iets veranderd. Misschien wordt die inhaalbeweging wel gelijk een sprong voorbij, ik heb in Vlaanderen momenteel een beetje een 'we rusten op onze lauweren' gevoel.. Knipoog

Verder => niets dan voordelen aan wat meer rust en kalmte Haha!

Over de ruiters. In België zijn er denk ik inderdaad minder die les nemen, en meer die gewoon thuis of bij de buren op een paard leren 'zitten'. Anderzijds denk ik dat degenen die les nemen wel beter opgeleid zijn dan de Nederlanders.
Oh ja, en dressuur daar vinden wij geen bal aan. Springen, dat is leuk! Vork
Laatst bijgewerkt door Ruga op 20-01-08 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:55

Hier is Start to Run toch ook wel een hype, het lijkt net alsof iedereen aan het joggen is geslaan.

Idd, de Waalse economie groeit weer een stuk sneller Ja !

Helaas denkt de gemiddelde Belgische ruiter nog steeds dat je moet trekken en sleuren om je paard in de krul te laten lopen en doet hij niets liever dan springen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:57

Biepje schreef:
Hier is Start to Run toch ook wel een hype, het lijkt net alsof iedereen aan het joggen is geslaan.

Idd, de Waalse economie groeit weer een stuk sneller Ja !

Helaas denkt de gemiddelde Belgische ruiter nog steeds dat je moet trekken en sleuren om je paard in de krul te laten lopen en doet hij niets liever dan springen...

Ik vind redelijk normaal dat de walen hard groeien, de centen die ze van belgie krijgen zou het maar normaal zijn

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:00

Zonder het geïndustrialiseerd Wallonië zouden wij niks zijn...

Wat eten ze in NL met Kerstmis?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:01

Hier is het ook een nieuwe trend dat je na je hogere opleiding (hogeschool of universiteit) nog een hoge opleiding erbij doet. Zo zie je meer en meer mensen die pas op hun 26ste of zo afstuderen.

Nog een verschil: NL heeft een regering! Clown België moet het nu met een interim-regering doen Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:02

Biepje schreef:
Zonder het geïndustrialiseerd Wallonië zouden wij niks zijn...

Wat eten ze in NL met Kerstmis?

oliebollen = smoutebollen is al gezegd geweest

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:03

En dat eten wij op de kermis, niet op Kerstmis Clown

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:03

In NL hebben ze een langer record van 'wachten-op-een-regering' Vork en ze vallen veel sneller Haha! !

Idd, hier doe je opleiding na opleiding. Wordt ook wel enorm gestimuleerd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:04

Tieneke schreef:
Hier is het ook een nieuwe trend dat je na je hogere opleiding (hogeschool of universiteit) nog een hoge opleiding erbij doet. Zo zie je meer en meer mensen die pas op hun 26ste of zo afstuderen.

Nog een verschil: NL heeft een regering! Clown België moet het nu met een interim-regering doen Haha!

In belgie is de burgemeester van samson, echt burgemeester. Zo erg is het gesteld Clown

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:05

Nog niet, pas in 2010 Clown , ik vind het wel hip Vork

In NL hebben ze meer water, sloten, grachten, meren,...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:07

oneilltje79 schreef:
In Belgie heb je allemaal van die vreemde uitdrukkingen, zo zeggen ze knal tegen je appel ipv tegen je hoofd. Zo zijn er enorm veel waar ik op het moment even niet op kom.
Is op zich niet erg, maar als je heel de tijd met belgen omgaat en weer in NL komt, heb je ondertussen wel al die vreemde uitdrukkingen overgenomen. En dan kijken de nederlanders je wel erg vreemd aan tijdens gesprekken.
Een cap is trouwens een tok en een tosti is een croque monsieur. En een broodje gezond een smos.

tegen cap zeg ik 'pot' Clown

en ipv knal tegen je appel zullen de meesten toch zeggen 'een peer tegen mijn appel'

echt lollig zijn wij belgen toch Haha!

Ik vind (de meeste) nederlanders vrij luidruchtig... Maar als ik daar in de supermarkt iets wil vragen krijg ik wel een vriendelijk antwoord, hier in België negeren ze je liever Knipoog

Ik denk (denk!) dat belgen ook meer kennis hebben van talen. Ik krijg regelmatig nederlanders over de vloer in de zaak, die eigelijk buiten nederlands niks spreken... Terwijl de meeste belgen 4 tot 5 talig zijn.

Nederlanders zijn zo koningshuis trouw... Die van ons wordt 99% uitgelachen.

Verder ben ik jaloers op de grote houdmogelijkheid van paarden in nederland. In het dorp waar ik woon heb ik telkens een dik jaar mogen zoeken eer ik een geschikte plaats had gevonden om m'n paard te stallen.

Nederland is meer dressuurgericht, België springgericht.

Ach ja, we zouden zo nog wel een paar uur kunnen doorgaan Haha!

Wat ik echt ZO geweldig vind aan nederlanders: als ze doorgaan zeggen ze altijd 'nou, doeg!'

Kan ik altijd wel strijk van gaan Huilen van het lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:08

In Belgie is de hele wedstrijdcultuur anders. Ik rijd NL en BE en het is gewoon niet te vergelijken. Zoiets als LRV bestaat hier helemaal niet. Ik stond de 1e keer met mn mond open toen ik al die dieren aangebonden aan de trailer op een rijtje allemaal rustig gras zag eten. En dan komen ze vroeg en vertrekken laat. Bovendien is het vaak op een stuk gras, elk jaar ergens anders. In NL zijn de concoursen op vaste locaties en meestal op speciaal aangelegd terrein. Verder zijn dat niet van die massahappenings zoals in BE met 3 springringen en 20 dressuurbanen ofzo.
En iedereen rijdt KNHS, in Belgie rijden de echte hobbie-ruiters LRV, of trens en de meer serieuze VOR, en dan heb je nog die series op bepaalde stallen van meerdere wedstrijden waar je een licentie voor kunt kopen.
In belgie zie je op jumpings daardoor een grotere groep amateurs meedoen, terwijl je op nederlandse jumpings voornamelijk broodruiters ziet.
En nog iets: dat verplichte 8-tal enzo, in NL bestaat dat niet eens meer.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:11

Tieneke schreef:
En dat eten wij op de kermis, niet op Kerstmis Clown

Ik op de Tilburgse kermis met een belse>> Zij zwaar depri omdat ze nergens een kraampje met smoutebollen kon vinden.
De typisch belse schiettenten zijn ook anders als de hollandse.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:11

Absoluut waar, ik ga dan ook veel liever op wedstrijd in Nederland. Hier kost het onwaarschijnlijk veel geld, is het allemaal jury-sport en het niveau is echt ondermaats.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:15

katiavl schreef:
In belgie is de burgemeester van samson, echt burgemeester. Zo erg is het gesteld Clown

En opvoedkundige kindertelevisie bestaat hier uit kabouters die lachen met een zwarte kabouter die in een boom woont en met een dikke domme praatzieke kabouterin terwijl ze allemaal verliefd zijn op het slanke blonder kaboutervrouwtje. Gestoord En iedereen vindt dat normaal Haha!
Anderzijds hebben woont Mega-Mindy hier natuurlijk wel, onze eigenste supervrouw Cool Vork

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:15

is ook zoiets: veel belgen komen in NL starten, omdat ze niet tevreden zijn en andersom hetzelfde!
De grotere belgische series zoals bij stal hazebroek zijn voor nederlanders erg interessant.
Verder zie je dat in Belgie in de lage klasses massaal met bitten met ophaalwerking gereden wordt, terwijl die in NL pas vanaf de Z mogen. Niet verkeerd trouwens.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:16

Als ik sommige dingen hier lees ga ik haast denken dat ik een Belg ben Huilen van het lachen

Wat mij heel erg opvalt bij mijn Belgische familieleden,
is inderdaad de discipline op school, de prestatiedrang (ook op school),
en dat Katholiek zijn als vanzelfsprekend wordt gezien (al is dit in sommige Nederlandse streken ook zo, maar hier heb ik het idee dat het toch meer alleen in huiselijke kringen doordringt)

Ik zou echt sterven als ik verplicht godsdienstige vakken moest volgen Huilen van het lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:20

Nou, dankzij ons katholiek onderwijssysteem heb ik me net zwaar afgezet tegen het christelijk gedoe. Katholiek zijn wordt gelukkig steeds minder vanzelfsprekend.

De discipline op school vind ik dan weer een pluspunt.

Die ophaaltrens is ook zo'n fenomeen, mensen vinden het niet meer de moeite om nog netjes op hun buitenteugel te rijden, willen enkel prestatiepaarden en omdat ze die niet kunnen bijhouden op een gewone trens proppen ze er een ophaaltrens in.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:26

Oneiltje: wat is er raar aan paarden die aan de trailer vast staan? Hebben jullie altijd boxen ter beschikking dan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:31

oneilltje79 schreef:
Ik op de Tilburgse kermis met een belse>> Zij zwaar depri omdat ze nergens een kraampje met smoutebollen kon vinden.
De typisch belse schiettenten zijn ook anders als de hollandse.

Dat ge'bels' van Nederlanders vind ik ook zo raar. Het is Belg, geen Bels Tong uitsteken .

Wat ik ook vreemd vind is jullie behuizing. Vaak leven twee/drie gezinnen in 1 huis dat opgesplist is ofzo. Dat vind je hier (bijna) nergens.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:37

ik de serie Spoed zeggen ze steeds NKO (neus-keel-oren). In Nederland zeggen we KNO.

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:52

Ik keek een keertje naar een belgisch ziekenhuis programma, en ik moest zo lachen Huilen van het lachen . Er was namelijk een jongetje en die had een splinter in z'n kont/bil gekregen en die gingen ze eruit halen. Dus ging het zo: ,Zo, en nu zal ik je poep verdoven. Ik ga de splinter uit je poep snijden. Zo, de splinter is uit je poep verwijdert.'
Ik moest zo lachen Haha!

Maar hoe noemen jullie het Nederlandse "poep" dan?

Oja, ik ben nederlands Bloos