Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:44

Het zal bij de groep levenslange wel meevallen...
Die worden vaak niet veroordeeld voor zo'n lange straf op 1 verkeerd ding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:44

Chiqa schreef:
dessie schreef:
Mijn broer heeft afgelopen zomervakantie gewerkt als proefpersoon, hij kreeg er dan wel 2000 euro voor, maar was niks aan de hand hoor, hij is 1x iets slaperig geweest, en 1x pijn aan ze knie, verder niks.

Desiie.....Het gaat ook voornamelijk bij mensen op de effecten op langere thermijn.
Ik ken iemand die ook aan zo'n proef heeft deelgenomen, en daar geld voor heb gekregen.
Nu 15 jaar later heeft hij een zelfzaam soort kanker in zijn mond welke te danken is aan die proeven....
Maar goed daar heeft dan dan een paar 10tjes voor gekregen. Frusty

Hoe weten ze dat het aan die proeven heeft gelegen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:47

Cassidy schreef:
Afbeelding

Softenon/Contergan/Thalidome is een geneesmiddel dat in de jaren 50 van de vorige eeuw is ingezet tegen ochtendmisselijkheid bij zwangere vrouwen. Het middel was getest bij ratten en konijnen, maar door kostenbesparing niet op cavia's. De zwangere ratten en konijnen bevielen van gewone ratjes en konijntjes, zonder mismakingen. Dus werd het vrijgegeven voor de mens.

Hadden ze bij de ontwikkeling op proefdieren ook getest op cavia's, was het hele middel nooit op de markt gekomen, omdat cavia's wel afwijkingen lieten zien.

Ik vraag me overigens af hoeveel zwaar criminelen in gevangenissen zwanger zijn, zodat je dergelijke middelen op ze zou kunnen testen....Lips are sealed

Men neemt een criminele man en een criminele vrouw en met gaat fokken Pling
Ook handig is dat je dit kunt herhalen en zo een beetje dezelfde achtergrond bij de proefpersonen krijgt Lips are sealed .

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:48

Tsja, maar een hoop verkrachters/moordenaars etc ZIJN niet helemaal bij hun verstand. Het stomme is dat bij dieren alles op instinct wordt afgeschoven, maar bij mensen is er geen enkele verzachtende omstandigheid. Nou wil ik geen enkele misdaad goedpraten, want dat is altijd slecht, maar om nou meteen op die mensen te gaan expirimenteren.

Niet iedereen die vast zit is schuldig. Pech voor hun dan maar? Iemand die als symptoom van een geesteziekte iemand heeft vermoord, maar die nu goed aan de medicatie is of genezen, toch maar expirimenteren? Waarom zouden we ook proberen ze "beter" te maken, het zijn toch maar mensen! Rolleyes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:49

detour schreef:
Vind het trouwens heel menselijk (da;s dan wel weer grappig he, "menselijk", dat je bent gestopt omdat je het kennelijk niet ethisch verantwoord vond om die ratten niet meer te willen killen mbt vage onderzoeken, hoor.

Dat was maar een punt van de beslissing: ik moet resultaten zien in mijn werk, en als ik 200% geef, de garantie hebben op 100% resultaten. Dat kan niet in onderzoek. Het resultaat kan 0.0 zijn.
Ik had ook geen zin in 80 urige werkweken voor een minimum loon, wilde graag zekerheid en niet leven van contract naar contract voor een aantal jaren, en na een ongeluk(je) in het radioactieve laboratorium had ik ook niet zoveel zin meer in het werken met radioactiviteit.
Ik werk nu met computers....die gaan wel dood, maar daar heb ik geen moeite mee. Kan mijn werk achterlaten en de deur achter me dicht trekken zonder het mee naar huis te nemen. Heb tijd en geld voor mijn paarden, en de zekerheid van een vaste baan.
Life is all about priorities...

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:52

Mijn eerste gadachte was Criminelen. en daar blijf ik ook bij. die criminelen doen iets ook bij onschuldige mensen misschien ook wel wartelingen. nou laat hun dan maar eens lijden en niet die arme onschuldige diertjes

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:53

Hoi Laura 24, ookal gaat er een hoop mis in de zorg in NL. gelukkig gaat er ook een hoop goed, hoor, er wordt tenslotte niet zomaar op mensen geexpirimenteerd.. Mensen met een geestesziekte kunnen leren omgaan met hun ziekte mbv mediactie en therapie maar helaas genezen ze niet zo maar even, dat zou wel prachtig zijn, maar helaas...

Tsja, dat instinct van dieren dat is er nou eenmaal. Dat is oko wrang, mensen worden afgerekend op wat ethisch wel of neit verantwoord is, dat gaat niet bij dieren. Zou wel mooi zijn, trouwens!

ff Een goed gesprek met de kat voeren: "Joh, zou je die muis dan ook meteen willen doden, als het toch moet?" Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 10-09-07 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:54

dessie schreef:
Mijn broer heeft afgelopen zomervakantie gewerkt als proefpersoon, hij kreeg er dan wel 2000 euro voor, maar was niks aan de hand hoor, hij is 1x iets slaperig geweest, en 1x pijn aan ze knie, verder niks. Dus ik vind dat ze dat best kunnen uittesten op verkrachters, moordenaars e.d.

Des te hoger de beloning, des te hoger het risico van het geteste medicijn. Ik heb het ooit nagevraagd aan een arts die zich hier ooit mee bezig heeft gehouden. Leek me wel een makkelijke manier om geld te verdienen Knipoog Ze zoeken ook niet voor niets proefpersonen he, als het volkomen veilig zou zijn, of niet zulke ernstige bijwerkingen zou geven (zoals misselijkheid, hoofdpijn, vermoeidheid etc). Die arts is gestopt bij dat bedrijf (en zeer bekend onderzoeksbedrijf Knipoog ) omdat ie niet achtwer het feit stond dat de mensen hierover zo slecht voorgelicht werden. Hij zag echter zoveel mensen met ernstige ziektes na verloop van tijd, dat hij daar erg van geschrokken is (en dus zn mond wel opentrekt inmiddels).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:55

imaudy schreef:
Ook handig is dat je dit kunt herhalen en zo een beetje dezelfde achtergrond bij de proefpersonen krijgt Lips are sealed .

Dat moet dan wel meerdere generaties achter elkaar gebeuren. Dus je verdoemt de kinderen van criminelen tot een lot dat ze dan ook niet verdienen, dus je schiet het punt weer voorbij. Op dat moment worden de onschuldige kinderen van criminelen niets anders dan proefdieren, want zij hebben ook niets misdaan. Of geloof jij in de erfzonde? Dat de misdaden van de ouders over gaan op de kinderen?

Weet je wat: laten we de inwonders van heel blank Australie met Europese Achtergrond gebruiken om te experimenteren. Hun voorouders waren immers Criminelen die naar Australie verscheept waren als bestraffing voor hun misdaden. Die enkeling die later pas is geemigreerd..jammer dan....Lips are sealed

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:57

detour schreef:
Hoi Laura 24, ookal gaat er een hoop mis in de zorg in NL. gelukkig gaat er ook een hoop goed, hoor, er wordt tenslotte niet zomaar op mensen geexpirimenteerd.. Mensen met een geestesziekte kunnen leren omgaan met hun ziekte mbv mediactie en therapie maar helaas genezen ze niet zo maar even, dat zou wel prachtig zijn, maar helaas...

Tsja, dat instinct van dieren dat is er nou eenmaal. Dat is oko wrang, mensen worden afgerekend op wat ethisch wel of neit verantwoord is, dat gaat niet bij dieren. Zou wel mooi zijn, trouwens!

ff Een goed gesprek met de kat voeren: "Joh, zou je die muis dan ook meteen willen doden, als het toch moet?" Knipoog

Nee, bij dieren geldt de ethiek inderdaad niet,. Maar waarom kan je maar 1 kant op soepel zijn? Een kat vind je nog steeds lief als ie een muis heeft gedood, een mens is in en in slecht en verdient het om op geexpirimenteerd te worden? Krom, heel krom...

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:00

waarom verdienen onschuldige dieren wel om proefdier tezijn? ooit die filmpjes gezien?!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:01

Nee, zo heb ik dat niet gezegd, maar mijn kat straffen heeft ook geen zin. dan kan ik 24 uur per dag gaan babysitten, daar is mijn behoefte niet naar... We hebben een boerderij met heeel veel muizen.

De mens is niet in en in slecht, hoor, dat denk ik niet. ik vind dat er eigenlijk helemaal neit geexpirimenteerd zou moeten worden met levende wezens maar kennelijk is het nodig en de stelling was waar je voor zou kiezen.
Vandaar.

Als een mens in en inslecht was had ik niet in de psychiatrie gewerkt en met gehandicapten en jongeren met gedragsproblematiek! Dan was ik wel en enorme masochist geweest. Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:04

Cassidy schreef:
imaudy schreef:

Dat moet dan wel meerdere generaties achter elkaar gebeuren. Dus je verdoemt de kinderen van criminelen tot een lot dat ze dan ook niet verdienen, dus je schiet het punt weer voorbij. Op dat moment worden de onschuldige kinderen van criminelen niets anders dan proefdieren, want zij hebben ook niets misdaan. Of geloof jij in de erfzonde? Dat de misdaden van de ouders over gaan op de kinderen?

Weet je wat: laten we de inwonders van heel blank Australie met Europese Achtergrond gebruiken om te experimenteren. Hun voorouders waren immers Criminelen die naar Australie verscheept waren als bestraffing voor hun misdaden. Die enkeling die later pas is geemigreerd..jammer dan....Lips are sealed

Ik was al tegen het "gebruik" van de crimineel zelf, remember.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:04

Maureenn schreef:
waarom verdienen onschuldige dieren wel om proefdier tezijn? ooit die filmpjes gezien?!

Ik heb het zelfs in het echt gezien, en baseer mijn mening op mijn eigen ervaringen ipv van overdreven filmpjes die zwaar verouderd zijn en op "Kids voor Animals" regelmatig weer langskomen.

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:05

Ik heb niet het hele topic gelezen omdat ik hem net pas ontdekt heb.

Maar heb het gevoel dat mensen hier vaak erg weinig weten over het gebruik van proefdieren.

Het is wettelijk verplicht in Nederland om een alternatief voor dierproeven te gebruiken als dit mogelijk is. Dus het is niet zo dat het onnodig gebeurd.

Ook zitten tussen onderzoekers en dierproeven commissies. Zij bepalen hoeveel proefdieren gebruikt mogen worden, vaak tot grote frustratie van vele onderzoekers omdat dit in hun ogen te weinig is.

In Nederland wordt echt gewerkt om zo min mogelijk proefdieren te gebruiken.

Ook moet een bv een konijn veel huisvesting hebben. Hebben jullie weleens gezien in wat voor hokje een konijn zit in menig huishouden? Hij kan er een rondje lopen verder niet. Een proefdier konijn moet veel meer ruimte hebben. Ook is (dit durf ik niet zeker te zeggen) verdoving verplicht.

Ik vind ook dat je niet alles zomaar op mensen kunt gaan testen. En vooral niet op gedetineerden. Die mensen hebben een eigen wil en die mag je niet zomaar ziek maken. Ze zijn veroordeeld tot een gevangenisstraf en niet tot proefdier.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:06

gedetineerden Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:07

imaudy schreef:
Ik was al tegen het "gebruik" van de crimineel zelf, remember.

Was zomaar leuk om in gedachten even door te borduren.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:07

nadientsjuu schreef:
gedetineerden Haha!

Ja meeeens!
regeltjes ofniet, die dieren hebben niks gedaan.. een mens die iemand marteld/verkracht/vermoord zijn er zelf bij! en dan heb ik het niet over mensen die iets mankeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:11

Maureenn schreef:
Ja meeeens!
regeltjes ofniet, die dieren hebben niks gedaan.. een mens die iemand marteld/verkracht/vermoord zijn er zelf bij! en dan heb ik het niet over mensen die iets mankeren

Je zou toch bijna gaan pleiten voor het invoeren van een basisexamen maatschappijleer en iedereen die dat niet haalt zou je moeten verbieden te mogen gaan stemmen Lips are sealed

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:12

Mee eens!

Ik vind het echt een enge gedachten dat zoveel mensen zonder twijfel gedetineerden zeggen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:12

Dat is toch iets heel anders. een dier kan niet praten en jaagd uit instinkt maar wij vermoorden nu toch iemand opzettelijk niet dan..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:13

Maureenn: dus omdat iemand een moord pleegt, geeft ons dat het recht om mogelijk iemand door experimenten ook te vermoorden? Ben je dan beter dan die moordenaar?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:15

Nee dat zeker niet maar bij dieren wel dan? vind zoizo dat er al niet op levende wezens gedaan mag worden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:15

Maureenn schreef:
nadientsjuu schreef:
gedetineerden Haha!

Ja meeeens!

Iemand die een ander in een gevecht een duw geeft, de persoon die de duw krijgt valt en breekt zijn nek: moordenaar, of dood door schuld? Moet hij dus boeten voor zijn daad, terwijl hij dat zo helemaal niet heeft bedoeld?

Een zwaar crimineel wordt vermoord door een normaal onschuldig iemand die zich verweerd en hem daarbij per ongeluk dodelijk verwond. Is hij een moordenaar?

Een zwaar crimineel (1) wordt als vergelding afgemaakt door een andere zware crimineel (2). Crimineel 2 wordt uiteindelijk opgepakt, beschuldigd en berecht voor zijn daden. Hij heeft een heleboel mensen behoed voor de wandaden van crimineel 1. Moet crimineel 2 dan toch boeten voor zijn daad?

Nelson Mandela heeft jarenlang in de gevangenis gezeten voor zijn ideeen. Hij is de drager van de Nobelprijs van de vrede. Voor degenen die hem de gevangenis in hebben gewerkt was hij een zware crimineel (je krijgt niet zomaar levenslang). Voor ons is hij het boegbeeld van pacifisme. Zwaar crimineel of niet?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:16

Tineke, zijn wij beter dan proefdieren?...

Cassidy, daar maak je wel een punt, als het om Mandela gaat is het dus betrekkelijk relatief welk gedrag een regering als ethisch of onethisch verstaat, dat maakt het dus ook zo lastig.

Wie beslist over wiens leven en zijn die personen in kwestie in staat om veroordelingen zo rechtvaarig mogelijk te maken?

Hoe langer ik er over na denk, hoe lastiger ik dit soort dingen vind. Ziek
Laatst bijgewerkt door detour op 10-09-07 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt