Dikke kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen zijn te dik omdat ouders zich niet genoeg inzetten.

mee eens
151 (77%)
niet mee eens
43 (22%)

Totaal aantal stemmen: 194

lesilla

Re: Dikke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:46

erleyne schreef:
Veel ouders nemen die trommel zelf ook niet meer mee naar het werk. hoeveel collega's ik wel niet tussen de middag slecht zie eten bij de supermarkt, of in de bedrijfskantine. Ik voel me echt ouderwets met mijn Winnieh the Pooh trommeltje Haha! Ik heb mijn man ondertussen ook weer aan de zelfgesmeerde boterhammen, appeltje en sinasappeltje erbij, en sultana voor de lekkere trek. Maar hoeveel mensen doen het nog zo?

Wist niet eens dat het nog bestond zeker op het werk , scholen is het ook tegenwoordig trateur of schoolkeuken Lachen

Toen ik nog op school zat at zo een zeventig procent daar. Ik schoolkeuken deels omdat ik op internaat zat, had liever gewoon eten, meer omdat schoolkeuken op niets trok Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:47

Als je niet beter gewend bent, is fastfood misschien lekker. Maar elke dag, bleeeh.......Een beetje afwisseling lijkt me toch wel gewenst ( of je moet de ene dag friet en de andere dag pizza en dan weer shaorma afwisseling genoeg vinden ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:49

erleyne schreef:
Veel ouders nemen die trommel zelf ook niet meer mee naar het werk. hoeveel collega's ik wel niet tussen de middag slecht zie eten bij de supermarkt, of in de bedrijfskantine. Ik voel me echt ouderwets met mijn Winnieh the Pooh trommeltje Haha! Ik heb mijn man ondertussen ook weer aan de zelfgesmeerde boterhammen, appeltje en sinasappeltje erbij, en sultana voor de lekkere trek. Maar hoeveel mensen doen het nog zo?

Is dat echt nog zo weinig?
Mijn vriend en ik hebben altijd op plaatsen gewerkt zonder bedrijfs kantine en in het buitengebied, dus geen winkel op de hoek.
Maar is dat echt zo dat je in de minderheid bent met een broodtrommeltje?
Jee....kan me voorstellen dat er dan idd veel slchte dingen gegeten worden Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:52

Ik werk in een klein dorp, ook midden in de Zeeuwse polder. Maar zelfs hier is een snackbar en een supermarkt, waar ik echt veel collega's heen zie gaan. Mijn man werkt in de stad. Daar lopen ( wel weer gezond natuurlijk ) ze elke dag even langs de winkels, en veel mensen nemen een tussenstop bij de bekende kraampjes. In veel bedrijfskantines gaan de kroketten een stuk harder dan de bruine boterhammen Knipoog ( ik heb zelf een tijdje in zo'n kantine gewerkt, ik moet zeggen dat de kantine bij mijn huidige werk alleen tosti's en huisgemaakte soep verkoopt, die echt jammie is ).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:53

Het broodje bij de subway of panos is in om je kinderen smiddags te laten eten, dat komt nog het dichtst bij het trommelgevoel Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:53

Hier is die ook in het dorp
Maar werk je 5 km van de kern doe je dat niet ff in je pauze Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:56

Lusitana schreef:
faye schreef:
Nou Lusitana, ik ga voor een groot deel met je mee, maar er zit tegenwoordig veel meer aan toevoegingen en kleurstoffen in eten dan vroeger. Tenzij je alles, maar dan ook alles zelf maakt. Dus geen bouillonblokje, geen sausje of whatever, maar lettelrijk alles zelf maken.

Dat moest ik hier dus in het begin omdat het gewoon niet bestond, al dat gemak uit een zakje/pakje/potje, en dan zie je pas hoe vaak je daar eigenlijk naar grijpt! Toch kun je met gebruik van dat soort producten voorkomen dat je kinderen dik worden, want het zit 'm niet alleen daarin, natuurlijk.
Er bestaat hier bv geen jus uit en zakje en eet dat dus niet meer. Ik eet geen vlees thuis, dus heb ook nooit jus. (Ze doen hier trouwens olijfolie over aardappelen) Zal ook niet weten waar over, want ik eet weinig aardappelen. Ben meer een rijst, noodle en pasta eter. Dat eet ik met verse groenten, niet met en sausje, of het moet al eigengemaakt zijn van verse groenten...

Het zit hem al in de simpele dingen, brood, vlees, vleeswaren, overal zit tegenwoordig troep in. Het is heel lastig om aan te ontkomen, Zelfs koemelkvrij is moeilijk, dat zit ook werkelijk overal in. Alles moet lang houdbaar zijn en er mooi uitzien, alleen als je biologisch eet ben je op de goede weg. Maar dat is niet voor iedereen betaalbaar.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:58

Hier liggen de kernen max. 4 km uit elkaar, dus verder dan 2 km hoef je niet te rijden. Tel daarbij pauzes van minimaal een half uur op....dan kom je al een heel eind Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:00

Maar bv broodjes uit subway en panos vind ik vals gezond, mensen denken dat het gezond is maar eigelijk niet. Ik vind dat geen middagmaal eigelijk Tong uitsteken

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:01

Ik heb het op school ook meegemaakt, heel dicht bij school (overkant) stond een snackbar. Genoeg kinderen uit me klas die daar dus elke dag een patatje gingen halen. En dan bedoel ik ook élke dag. Nou heb ik al een hekel aan patat en pizza, maar werd gewoon misselijk daar wat ze aten..

Anoniem

Dat is hier een stukje verder Lachen
Waar ik werkt is precies in het midden van een stad en een dorp en is 4 km
Half uur pauze is max.

Mijn vriend zijn werkplek idem

waar wij wonen is het dorp 4 km, maar een dure super met altijd alles op
en de frietzaak is smerig Lachen

Dorpen verderop zijn ongeveer 8 km

Dus vlug wat zooi vlug halen lukt niet Lachen

Anoniem

Moiryn
Waar halen ze dat geld vandaan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:02

Ouders, bij ons wat dat ook school verkocht chips, ijsjes, en chocolade wafels tijdens de pauze Lachen aan kinderen die niet warm aten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:04

faye schreef:
Het zit hem al in de simpele dingen, brood, vlees, vleeswaren, overal zit tegenwoordig troep in. Het is heel lastig om aan te ontkomen, Zelfs koemelkvrij is moeilijk, dat zit ook werkelijk overal in. Alles moet lang houdbaar zijn en er mooi uitzien, alleen als je biologisch eet ben je op de goede weg. Maar dat is niet voor iedereen betaalbaar.

Tja, ook dat bestaat hier dus nauwelijks, vleeswaren. Vlees wordt hier zo van een stuk beest afgesneden ogf je krijgt het hele beest mee als het klein genoeg is. De slagers hebben hier bepaald een andere vitrine dan in Nederland. Ik kom er alleen voor een kluif voor de hond.
Heb het niet zo op halve varkenskopen enzo.
Maar nogmaal met gezond eten gaat het niet meteen om de biologische faktor, maar om het vermijden van typische dikmakers, fastfood, en het besteden aan aandacht en tijd aan eten op zich.
En bij dikke kinderen, om even daarop terug te komen, want het topic gaat niet over geoznde voeding als zodanig, is het gebrek aan beweging een heel grote medeveroorzaker. Het gaat om het vinden van balans en daar kan best wat slechts tussen zitten.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:05

Dat krijgen ze meestal van hun ouders, om bv over te blijven (kost 1,50) en dan gaan ze patat halen, en niet overblijven.

En sommige ouders geven het ook gewoon mee om patat te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:06

en er is geen controle of kindere ook echt overblijven?
Wordt dat niet gecontroleerd?

Vind ik vreemd Lachen
Ouders denken dat kinderen veilig overblijven en ze zwerven op straat, dat kan toch niet?

Over de andere ouders heb ik geen goed woord.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:07

Nee geen controle.

Wel is er vorig jaar een verbod op gedaan, of je ging overblijven of je ging naar huis. Meestal gingen we met z'n alle naar het veldje, om te voetballen.

Maar iedereen ging toch gewoon naar het veld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:08

belachelijk...kan er niets anders over zeggen
Overblijven is namen controleren, niet aanwezig ouders informeren daarover.

Als je niet in de klas verschijnt wordt dat toch ook gerapporteerd, vind dit hetzelfde

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:09

Ja, ik denk dat dát een groot probleem is, de beschikbaarheid van patat bij schoolkinderen. Maar, als je geleerd hebt met dat soort eten om te gaan, is de verleiding minder. Mijn zussen, broer en ik, gingen nooit patat halen. Mijn enige zonde was een "roze koek" maar dat ging dus bij de gewone maaltijd, niet ipv. Was een mager kind, moet ik er bij vertellen en niet dik te krijgen. Dat kwam pas na mijn dertigste, dan veranderd je stofwisseling. Mijn zus had me al gewaarschuwd...

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:10

Heel veel ouders weten het ook dat hun kind niet overblijft.

Maakt hun niks uit.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:10

Snap ook niet dat je gewoon buiten kan op nederlandse scholen maar goed, bij ons kon je ook smiddags vrijwillig sporten!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:10

Hier kom je overigens dus niet van het schoolerf af zonder ouder/verzorger, mnisschien moeten ze dat in Nederland ook invoeren, als ik het zo lees.

het is natuurlijk niet de oplossing voor het probleem, het gaat erom dat kinderen zelf zo wijs worden dat ze snappen dat het slecht is!!!! en zie dar de rol van de opvoeder.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-08-07 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:12

Weet jij ook echt of de ouders dat niet uitmaakt of maken de kinderen dat er zelf stoer van?
Waarom zou een ouder overblijf geld betalen om een kind op straat te laten zwerven?

Niet te snappen...en dan maar raar vinden dat ze van alles uit gaan spoken...maar goed, das offtopic

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:13

Toch zijdelings verbonden aan slecht/laks opvoeden, RK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:15

Ja dat dan weer wel
te druk, geen tijd
Waarom dan wel kinderen, maar dat mag je niet hardop uitspreken....