Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
russel schreef:@Shadow, dat is het nu juist. Deze vrouwen mogen nl niet zelf weten wat ze aantrekken, is nl voor ze voorgeschreven, dus eigenlijk toch ook een inbreuk op haar rechten? Althans, rechten, in westerse landen hebben vrouwen rechten om idd zelf te bepalen.
russel schreef:Klopt, maar vaak is dat vanuit de gemeenschap, vrijwillig gedwongen, niet anders doen dan de ander, zoals er door de leiding wordt voorgeschreven hoe je je als nette vrouw dient te gedragen. Doe je dat niet, wordt je uitgestoten of de man wordt verzocht zijn vrouw in het gareel te krijgen.
Citaat:Is het niet zo als de vrouw ongehoorzaam is dat ze dan slaag mag krijgen? Een recht van de man?
jameyskatje schreef:hebben jullie op pagina 6 of 7 gelezen? daar heb ik het proberen uit te leggen ..
slaan is geen recht van een man
faye schreef:En we leven hier in een geëmancipeerd land, een westers land. Ik zou me echt een breuk lachen als ik iemand in oz'n boerkini in het zwembad tegen zou komen. Dat mogen ze idd zelf weten. Zoals anderen het zelf mogen weten om het belachelijk te vinden.
Of misschien in een islamitisch land in een stringetje gaan zwemmen?Daar pas je je toch ook aan.
jameyskatje schreef:hebben jullie op pagina 6 of 7 gelezen? daar heb ik het proberen uit te leggen ..
russel schreef:jameyskatje schreef:hebben jullie op pagina 6 of 7 gelezen? daar heb ik het proberen uit te leggen ..
slaan is geen recht van een man
Klopt, maar wordt vaak wel zo uitgelegd door bepaalde groep moslims.
Knoffer schreef:jameyskatje schreef:......quotes......
de man en de vrouw zijn dus wel gelijk. alleen hebben ze beide andere taken en daardoor kunnen nogal eens onduidelijkheden voordoen
..........
Wat zijn die andere taken dan? Huisvrouw zijn en kinderen baren? De vrouw heeft ze zich dus bij haar taken te houden, wat dus een beperking kan opleveren. Dat kan dus een interpretatie zijn.
Bovendien beschrijft dat stukje wel dat de man de vrouw zou moeten beschermen e.d., de vrouw wordt wel gezien als zwakker dus, er wordt continu beschreven dat ze beschermt zou moeten worden en er moet opgelegd worden dat de man goed voor haar is. Wat eig. ook niet zo gek is als je nagaat uit welke tijd het komt. Mannen hebben nou eenmaal de spieren en de vrouw het vermogen om leven te geven. Echter is het nu, in deze westerse wereld, een beetje anders, spieren hebben we niet zo vaak meer nodig om ons te beschermen. Alhoewel, wel als het natuurlijk om huiselijk geweld gaat, is blijkbaar die oplegging dat je goed voor je vrouw moet zijn, dus wel nodig.
Ik herken me trouwens ook niet in de beschrijving van de vrouw, daarom neem ik het ook niet letterlijk.jameyskatje schreef:De vrouw is gemaakt van de rib van de man,,
Niet van het been om getrapt te worden,
Niet van het hoofd om hoger te zijn,,
Maar van de zij om gelijk te blijven,
0nder de arm om beschermd te worden,,
En naast het hart om geliefd te worden,,
Laat een vrouw nooit huilen,
Want Allah telt haar tranen.
Je zegt dat je de koran nu wel letterlijk neemt. Hoe kun je dit letterlijk nemen? Het hele stuk is toch symbolisch en staat voor dat vrouwen en mannen zij aan zij gaan en gelijk aan elkaar zijn. Als ik het letterlijk neem, dan ben ik dus gemaakt vanuit een man, maar wij vrouwen baren de kinderen. Gek hoor, denk ik dan.
jameyskatje schreef:over dat geschapen zijn uit de rib van de man. dat ben ik nog aan het uizoeken. iemand heeft het me eens heel mooi uitgelegd maar ik ben het even vergeten.
verder staan er geen symbolische dingen in de Koran, het is het boek rechtstreeks van god. het perspectief is nog een raadsel afentoe omdat arabisch heel moeilijk te vertalen is.
alleen dat zijn dingen die moet je geloven of niet. dat is net zoals het ontstaan van de aarde. als je in de oerknal gelooft. dan kan ik je vrijmoeilijk uitleggen wat de moslims dan geloven.
jameyskatje schreef:de Koran is niet ouderwets. het is het nieuwste en laatste geloof. verder staan er dingen in die nu pas, in deze tijd, uitgevonden worden.
het is idd zo dat de man de beschermer is van het gezin. dat is de mannentaak. het is ook zo dat de vrouw voor het huishouden zorgt (ze is de baas over het huishouden, dat betekent niet dat de man haar mag helpen)
jameyskatje schreef:en zo zijn er meer dingen. mannen bidden in de moskee.. er zijn vele verkeerde ideeen daarover. sommige mensen zeggen: alleen de mannen mogen naar de moskee. vrouwen mogen hun huizen niet uit. ze worden onderdrukt ofzo..
maar dat is niet zo. je kan het verhaal ook omdraaien.
voor de man is het een verplcihting. voor de vrouw niet (omdat ze kinderen en een huishouden heeft wat al zwaar genoeg is. en dan hoeft ze niet 5x per dag naar de moskee te gaan, wat ik sommige gebieden al een hele wandeling is.) een vrouw mag wel naar de moskee. alleen ze bidden meestal thuis.
jameyskatje schreef:over dat geschapen zijn uit de rib van de man. dat ben ik nog aan het uizoeken. iemand heeft het me eens heel mooi uitgelegd maar ik ben het even vergeten.
verder staan er geen symbolische dingen in de Koran, het is het boek rechtstreeks van god. het perspectief is nog een raadsel afentoe omdat arabisch heel moeilijk te vertalen is.
alleen dat zijn dingen die moet je geloven of niet. dat is net zoals het ontstaan van de aarde. als je in de oerknal gelooft. dan kan ik je vrijmoeilijk uitleggen wat de moslims dan geloven.
Schimmelig schreef:[Graag zou ik van je horen, 'quote': ''verder staan er dingen in die nu pas, in deze tijd, uitgevonden worden.'' Om welke dingen dit dan gaat... bijvoorbeeld technologisch gezien.
Citaat:"Badmode van de 1e t/m de 18e eeuw
In de tijd van de Romeinen nam men naakt in de thermen en / of rivieren een bad.
Tijdens de vroege middeleeuwen sprong de ridder naakt in de rivier en in de badhuizen van de 13e en 14e eeuw was er van badkleding al evenmin sprake.
Wilde men in bad niet gezien worden, dan kon men de gordijnen dichttrekken, want in die tijd waren baden in de regel door gordijnen omgeven, of men kon melk aan het water toevoegen om het troebel te maken.
In de oudheid en middeleeuwen is er dus geen sprake van badkleding omdat men gewoon naakt zwom.
Pas tegen het einde van de 15e eeuw was er sprake van badkleding bij het gemengd baden. Het baden was toen in diskrediet geraakt en men hulde zich in badhemden van wit linnen.
Dit is heel lang zo gebleven, want op afbeeldingen uit de 17e en 18e eeuw staan baadsters bij het "pootje baden" in beek of rivier in hun hemd met stroken langs hals en mouwen.
Ook omstreeks 1800 toen de zwembaden en badhuizen weer in aanzien kwamen, baadde de vrouwen in hansoppen. Mannen bleven overwegend naakt poedelen.
Badmode in de 19e eeuw
Tot ver in de 19e eeuw zwommen mannen, hoewel gescheiden van de vrouwen, nog naakt zoals in de middeleeuwen. Maar in nette badplaatsen moest men "zogenaamde" zwempakken dragen op boete van ƒ 3,--.
Vanaf begin 19e eeuw baadden de meeste vrouwen in zee in allesomvattende hansoppen c.q. badhemden. Het waren lange brede losse hemden met lange mouwen, dichtgeregen rond de hals en reikend tot de enkels.
Men ging slechts in het water vanuit een strandkoetsje om enkele malen (3x) onder te dompelen in de armen van een badman / - vrouw.
In 1885 mocht men in Katwijk volgens de politieverordening: "alleen nog baden in open zee zonder badhemd wanneer men gebruik maakt van een met paard getrokken badkoets, voorzien van een neergelaten zeil."
Scheveningen ± 1860
Toch komt het badkostuum er al een beetje in.
Vanaf midden 19e eeuw veranderden de hemden in badkostuums. Ze bestonden uit twee delen: een lange tuniek (= overkleed met mouwen) en een kniebroek, die samen het hele lichaam bedekten. Bijbehorend waren vooral veel mutsen, omdat men niet bruin wilde worden zoals buitenwerkende arbeiders.
Blank blijven was het motto.
Badpakken
einde 19e eeuw
De kostuums werden gewoonlijk gemaakt van wol en ze waren daardoor ongeschikt voor het zwemmen maar ontworpen om op het strand te dragen.
De kleur was meestal rood, blauw of zwart omdat dat de blankheid van de huid zo goed deed uitkomen.
Aan het einde van de 19e eeuw, rond de eeuwwisseling, komt er een revolutionair ding: een ééndelig badkostuum. Dat wil zeggen een kostuum met de matrozenkraag en met aangebouwde pantalon die boven de enkels / knie is ingenomen. Bij het gemengd zwemmen mochten de brede kragen en mouwen er af.
De mannen baadden in zogenaamde "Sing-Sing" streepjespakken met lange mouwen en pijpen en rijen knoopjes op de borst.
Sing-Sing
mannen badpak
Alleen bij heren zwemwedstrijden werden zwembroeken ter grote van een flinke onderbroek toegestaan.
Badmode in de 20e eeuw
Omstreeks de eeuwwisseling werd de badmode stap voor stap gewaagder en frivoler.
Sinds de Australische zwemster Anette Kelderman in 1910 in een ééndelig zwempak Het Kanaal overzwom, wonnen deze badpakken aan populariteit. Broekspijpen werden korter en korte mouwtjes veranderden in schouderbanden.
Ook aan het strand werden de broekjes van de badpakken korter en de bovenstukken sierlijker.
Aan het strand werd een hoofddoek gedragen en in het zwembad een muts van rubber. Die mutsen zag je na de Eerste Wereldoorlog in allerlei kleuren.
De eerste badmutsen......
In het begin van de 20e eeuw, toen de tricotage-industrie opkwam, werd het ondergoed en de badkleding van tricot (= machinaal gebreide stof met fijne lijnen aan de ene kant en dwarsribbeltjes aan de andere kant) gemaakt. In 1920 werd in de V.S. de eerste, elastische, uit één stuk bestaande badpakken vervaardigd.
In de jaren twintig werden de meeste badpakken ontworpen om op het strand te dragen en niet om in te zwemmen.
Tweka reclame
uit de jaren dertig
Het badpak werd in de loop der jaren steeds korter, totdat in de jaren dertig eerst het rugloze badpak populair werd en erna het tweedelig badpak in de mode kwam.
Badkleding jaren veertig
Na de Tweede Wereldoorlog maakte de uitvinding van sneldrogende lichte stoffen de zwemkleding steeds populairder.
In de vijftiger jaren werden badpak, zwempak en badkostuum onderling verwisselbare namen voor hetzelfde kledingstuk.
Het tweedelig badpak werd gaande weg teruggebracht tot bikini, al bleven gewone badpakken vooral bij het zwemmen in gebruik.
De mannen droegen zelden meer dan een zwembroekje.
Zwempakken in de jaren zestig werden weer voorzien van baleinen en korsetten om de volle buste en de smalle taille te benadrukken.
Er werd op vroegere badkleding teruggegrepen. Als reactie daarop werd in 1964 de halve bikini, de monokini, meer populair.
Bikini uit 1965
Ook verschenen er kortere badpakken die rond de bovenkant van de dijen, bij de armen en schouders waren weggesneden.
Zwemmode uit 1972
Die trend zette zich voort in de jaren zeventig.
In de jaren tachtig werd het badpak ontworpen rondom de lijnen van het lichaam.
Badpak 1984
Eind jaren negentig werd de hydrodynamica toegepast om snellere wedstrijdzwempakken te ontwikkelen.
Zo hanteert Speedo het haaienhuidprincipe.
D.w.z. pakken van elastische stof vol "haaientandjes" die de waterstroom rond het lichaam kanaliseren en volgens de fabrikant de weerstand met 19% omlaag brengen.
Olympisch kampioen Pieter van den Hoogenband zwom in zo een haaienheupbroek met lange pijpen.
Nike werkt met het meer-stoffen principe.
D.w.z. dat zo en pak nooit uit één en dezelfde stof bestaat. De werking wordt beter als veel bewegende delen (armslag borstcrawl) met een andere stof bedekt worden dan rustig bewegende delen (romp). In sleeptanks is bepaald welk lichaamsdeel met welke stof de minste weerstand ondervindt. Het pak is glad en geplakt i.p.v. gestikt.
Adidas gebruikt het jetstream principe.
D.w.z. strakke nauwsluitende pakken om de spieren te comprimeren en met die compressie de doorbloeding te bevorderen. Op de rugpartij zijn ribbels aangebracht die het water sneller langs de rug laten stromen, met als gevolg een gunstiger "liftprincipe" oftewel vlakkere ligging.
De Australische wereldkampioen Ian Thorpe zwom in zo een volledig pak naar zijn titels.
Badmode begin 21e eeuw
Begin jaren 2000 zet de research naar snellere zwempakken zich versneld door t.b.v. de Olympische Spelen 2004 in Athene.
De gemiddelde moderne badkledingmode is voorspelbaar.
In de rekken van de badpakverkopers hangen steevast lichaamsvolgende pakjes voor in zee of zwembad. Veelal donker van kleur, met het oog op afslankend effect. "
Citaat:(En veel westerse meiden laten zich op dezelfde manier vrijwillig dwingen om aan het modebeeld te voldoen... omdat wij daar middenin zitten valt de dwang daar minder op, maar in wezen verschilt het niet zo veel.)