Boerkini

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Boerkini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:10

@Shadow, dat is het nu juist. Deze vrouwen mogen nl niet zelf weten wat ze aantrekken, is nl voor ze voorgeschreven, dus eigenlijk toch ook een inbreuk op haar rechten? Althans, rechten, in westerse landen hebben vrouwen rechten om idd zelf te bepalen.

Toch denk ik dat dit pak als het nat is sexier is dan als ze gewoon een bikini aan hebben, of die stof moet wel zo dik zijn dat het niet prettig is om te dragen, zie ze al het water uit komen dan, bijna niet te doen, wellicht bijna om te verdrinken in zo een pak. Al eens met kleren aan gezwommen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:19

russel schreef:
@Shadow, dat is het nu juist. Deze vrouwen mogen nl niet zelf weten wat ze aantrekken, is nl voor ze voorgeschreven, dus eigenlijk toch ook een inbreuk op haar rechten? Althans, rechten, in westerse landen hebben vrouwen rechten om idd zelf te bepalen.

Maar vrouwen hebben (heel ingewikkeld) ook het recht om dat recht op te geven. Zoals veel vrouwelijke SGP'ers hun man machtigen om te stemmen, en dat mogen doen juist omdat ze stemrecht hebben... zij mogen kiezen die vrijheid op te geven. En feitelijk kun je niet bewijzen dat zo'n vrouw gedwongen wordt, vooral niet als zijzelf zegt dat ze het uit vrije wil doet. Zoals een kerk ook kan verbieden om tv te kijken - ze hebben niet de macht om de tv uit je huis te halen, maar ze kunnen je wel uitsluiten van hun kerk, en dat is toch dwang, maar niet op een verboden manier. (Anders is het natuurlijk als er geweld bij gebruikt wordt - dat is al heel wat minder vrijblijvend.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:22

Klopt, maar vaak is dat vanuit de gemeenschap, vrijwillig gedwongen, niet anders doen dan de ander, zoals er door de leiding wordt voorgeschreven hoe je je als nette vrouw dient te gedragen. Doe je dat niet, wordt je uitgestoten of de man wordt verzocht zijn vrouw in het gareel te krijgen.

Is het niet zo als de vrouw ongehoorzaam is dat ze dan slaag mag krijgen? Een recht van de man?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:25

russel schreef:
Klopt, maar vaak is dat vanuit de gemeenschap, vrijwillig gedwongen, niet anders doen dan de ander, zoals er door de leiding wordt voorgeschreven hoe je je als nette vrouw dient te gedragen. Doe je dat niet, wordt je uitgestoten of de man wordt verzocht zijn vrouw in het gareel te krijgen.

Ja, en dat zijn hele moeilijke situaties. Maar meer dwang helpt vaak niet om die cirkel te doorbreken. (En veel westerse meiden laten zich op dezelfde manier vrijwillig dwingen om aan het modebeeld te voldoen... omdat wij daar middenin zitten valt de dwang daar minder op, maar in wezen verschilt het niet zo veel.)

Citaat:
Is het niet zo als de vrouw ongehoorzaam is dat ze dan slaag mag krijgen? Een recht van de man?

Dat hangt denk ik van de personen in kwestie af. Maar huiselijk geweld is wel iets dat aangepakt mag worden, eerder dan een boerkini in elk geval.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:29

hebben jullie op pagina 6 of 7 gelezen? daar heb ik het proberen uit te leggen ..

slaan is geen recht van een man Lachen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:58

maar word heeeel vaak misbruik van gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:00

jameyskatje schreef:
hebben jullie op pagina 6 of 7 gelezen? daar heb ik het proberen uit te leggen ..

Klopt, maar wordt vaak wel zo uitgelegd door bepaalde groep moslims.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:00

ik moest gelijk denken aan de smurfen Clown en het tweede aan kabouter plop Clown

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:01

faye schreef:
En we leven hier in een geëmancipeerd land, een westers land. Ik zou me echt een breuk lachen als ik iemand in oz'n boerkini in het zwembad tegen zou komen. Dat mogen ze idd zelf weten. Zoals anderen het zelf mogen weten om het belachelijk te vinden.

Of misschien in een islamitisch land in een stringetje gaan zwemmen? Clown Daar pas je je toch ook aan.

idd, hier passen ze zich niet aan op deze manier, en meerdere manier, veel heel veel moslims, dus niet allemaal nee.......bladie bladie bla

maar daar meot het wel

nee sorry hoor .............
maar dit is weer een ander punt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 00:30

jameyskatje schreef:

Heb je mijn reactie daarop, op pagina 8, gelezen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:50

russel schreef:
jameyskatje schreef:

Klopt, maar wordt vaak wel zo uitgelegd door bepaalde groep moslims.

klopt.. moet ik je gelijk in geven.
ik moet me ook steeds verantwoorden als mensen tegen mij zeggen: waarom kies je er vrijwillig voor? vrouwen hebben geen rechten dit dat blabla...

en soms schaam ik me als ik zie hoe andere moslims zich gedragen.

dat komt dus idd omdat sommige mensen (mannen en vrouwen) er een verkeerde draai aan geven.

zelfs onder de geleerde had je een man die zei: vrouwen zijn net zoveel waard als ezels.
hij heeft nu ook een spraakverbod. gelukkig. want veel mensen vertrouwen geleerde blindelings.

terwijl duidelijk in de koran staat dat uitspraken zonder bronnen uit de boeken geen geldige uitspraken zijn.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:09

Knoffer schreef:
jameyskatje schreef:
......quotes......

de man en de vrouw zijn dus wel gelijk. alleen hebben ze beide andere taken en daardoor kunnen nogal eens onduidelijkheden voordoen

..........

Wat zijn die andere taken dan? Huisvrouw zijn en kinderen baren? De vrouw heeft ze zich dus bij haar taken te houden, wat dus een beperking kan opleveren. Dat kan dus een interpretatie zijn.

Bovendien beschrijft dat stukje wel dat de man de vrouw zou moeten beschermen e.d., de vrouw wordt wel gezien als zwakker dus, er wordt continu beschreven dat ze beschermt zou moeten worden en er moet opgelegd worden dat de man goed voor haar is. Wat eig. ook niet zo gek is als je nagaat uit welke tijd het komt. Mannen hebben nou eenmaal de spieren en de vrouw het vermogen om leven te geven. Echter is het nu, in deze westerse wereld, een beetje anders, spieren hebben we niet zo vaak meer nodig om ons te beschermen. Alhoewel, wel als het natuurlijk om huiselijk geweld gaat, is blijkbaar die oplegging dat je goed voor je vrouw moet zijn, dus wel nodig.

Ik herken me trouwens ook niet in de beschrijving van de vrouw, daarom neem ik het ook niet letterlijk.

jameyskatje schreef:
De vrouw is gemaakt van de rib van de man,,
Niet van het been om getrapt te worden,
Niet van het hoofd om hoger te zijn,,
Maar van de zij om gelijk te blijven,
0nder de arm om beschermd te worden,,
En naast het hart om geliefd te worden,,
Laat een vrouw nooit huilen,
Want Allah telt haar tranen.

Je zegt dat je de koran nu wel letterlijk neemt. Hoe kun je dit letterlijk nemen? Het hele stuk is toch symbolisch en staat voor dat vrouwen en mannen zij aan zij gaan en gelijk aan elkaar zijn. Als ik het letterlijk neem, dan ben ik dus gemaakt vanuit een man, maar wij vrouwen baren de kinderen. Gek hoor, denk ik dan.

de Koran is niet ouderwets. het is het nieuwste en laatste geloof. verder staan er dingen in die nu pas, in deze tijd, uitgevonden worden.
het is idd zo dat de man de beschermer is van het gezin. dat is de mannentaak. het is ook zo dat de vrouw voor het huishouden zorgt (ze is de baas over het huishouden, dat betekent niet dat de man haar mag helpen)

en zo zijn er meer dingen. mannen bidden in de moskee.. er zijn vele verkeerde ideeen daarover. sommige mensen zeggen: alleen de mannen mogen naar de moskee. vrouwen mogen hun huizen niet uit. ze worden onderdrukt ofzo..
maar dat is niet zo. je kan het verhaal ook omdraaien.
voor de man is het een verplcihting. voor de vrouw niet (omdat ze kinderen en een huishouden heeft wat al zwaar genoeg is. en dan hoeft ze niet 5x per dag naar de moskee te gaan, wat ik sommige gebieden al een hele wandeling is.) een vrouw mag wel naar de moskee. alleen ze bidden meestal thuis.

over dat geschapen zijn uit de rib van de man. dat ben ik nog aan het uizoeken. iemand heeft het me eens heel mooi uitgelegd maar ik ben het even vergeten.
verder staan er geen symbolische dingen in de Koran, het is het boek rechtstreeks van god. het perspectief is nog een raadsel afentoe omdat arabisch heel moeilijk te vertalen is.
alleen dat zijn dingen die moet je geloven of niet. dat is net zoals het ontstaan van de aarde. als je in de oerknal gelooft. dan kan ik je vrijmoeilijk uitleggen wat de moslims dan geloven.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:05

Heb niet alles gelezen. Maar om even in te gaan op de TS: leuk toch? Voor vrouwen die achter de regels van de islam staan en graag willen zwemmen is dit de perfecte oplossing!
Fijn!

En wanneer ze worden uitgelachen? Ach, daar moet je boven staan. Stabiele mensen lachen niemand uit om hun uiterlijk, zielepootjes wel! Haha!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:55

jameyskatje schreef:
over dat geschapen zijn uit de rib van de man. dat ben ik nog aan het uizoeken. iemand heeft het me eens heel mooi uitgelegd maar ik ben het even vergeten.
verder staan er geen symbolische dingen in de Koran, het is het boek rechtstreeks van god. het perspectief is nog een raadsel afentoe omdat arabisch heel moeilijk te vertalen is.
alleen dat zijn dingen die moet je geloven of niet. dat is net zoals het ontstaan van de aarde. als je in de oerknal gelooft. dan kan ik je vrijmoeilijk uitleggen wat de moslims dan geloven.

Het is het boek rechtstreeks van God....,maar dan wel door mensen geschreven. Ik zou dus niet alles te letterlijk nemen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:59

jameyskatje schreef:
de Koran is niet ouderwets. het is het nieuwste en laatste geloof. verder staan er dingen in die nu pas, in deze tijd, uitgevonden worden.
het is idd zo dat de man de beschermer is van het gezin. dat is de mannentaak. het is ook zo dat de vrouw voor het huishouden zorgt (ze is de baas over het huishouden, dat betekent niet dat de man haar mag helpen)

De Islam is misschien relatief de ''nieuwste'' grootste stroming, maar zij stamt uit de 7e eeuw, dit is 14 (!) eeuwen geleden.
Graag zou ik van je horen, 'quote': ''verder staan er dingen in die nu pas, in deze tijd, uitgevonden worden.'' Om welke dingen dit dan gaat... bijvoorbeeld technologisch gezien.

Ikzelf ben oa van mening dat wij niet de eerste ''technologisch geavanceerde'' beschaving zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar vondsten uit het verleden:

Antieke Griekse computer: http://www.world-mysteries.com/sar_4.htm
Eeuwen oud model van een vliegtuigje: http://www.world-mysteries.com/sar_7.htm
''The Baghdad Battery'': http://www.world-mysteries.com/sar_11.htm
De Nazca lijnen: http://images.google.nl/images?svnum=10 ... gen+zoeken
Enzovoorts..

Misschien beschrijven de boeken in de Koran wel de tijd waarin zij daadwerkelijk geschreven zijn.

jameyskatje schreef:
en zo zijn er meer dingen. mannen bidden in de moskee.. er zijn vele verkeerde ideeen daarover. sommige mensen zeggen: alleen de mannen mogen naar de moskee. vrouwen mogen hun huizen niet uit. ze worden onderdrukt ofzo..
maar dat is niet zo. je kan het verhaal ook omdraaien.
voor de man is het een verplcihting. voor de vrouw niet (omdat ze kinderen en een huishouden heeft wat al zwaar genoeg is. en dan hoeft ze niet 5x per dag naar de moskee te gaan, wat ik sommige gebieden al een hele wandeling is.) een vrouw mag wel naar de moskee. alleen ze bidden meestal thuis.

Elk verhaal is om te draaien. Vaak doen mensen dat om een situatie beter weer te geven dan dat hij objectief gezien is.

Een verhaal kun je uit verschillende oogpunten bekijken. Hieronder zal ik je mijn eigen oogpunt toelichten:
Elke verhouding (relatie) zou je uit wederzijdsrespect kunnen opbouwen.

Je kunt dit principe bijvoorbeeld toepassen op de verhouding tussen jezelf en jouw paard:
jij voorziet het paard van zijn dagelijkse behoefte, hij geeft jou daar een hoop plezier voor terug.

Je geeft en neemt in mijn ogen om een relatie 50/50 te houden. De 70/30 verhouding die beschreven wordt in de meeste religieuze boeken schept in mijn ogen vaak ruzie en onbalans.
(Kijk hier bijvoorbeeld naar de problematiek in de wereld tussen moslims, joden en christenen)

jameyskatje schreef:

Er zijn veel verschillende theorieen en meningen over het ontstaan van de aarde en de mens.
Als ik een stap terug doe en het geheel probeer te omvatten zie ik eigenlijk maar één ding dat ik absoluut met 100 % zekerheid kan zeggen: niemand 'hier en nu' was erbij.

Als je tien mensen in dezelfde kamer zet en ze vraagt over dit onderwerp zullen ze allemaal een andere mening geven, maar wat belangrijk is dat het wederzijdsrespect al deze meningen opheft en we kunnen accepteren dat de waarheid ergens in het midden ligt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:08

Schimmelig schreef:
[Graag zou ik van je horen, 'quote': ''verder staan er dingen in die nu pas, in deze tijd, uitgevonden worden.'' Om welke dingen dit dan gaat... bijvoorbeeld technologisch gezien.

ik bedoel juist dingen zoals vliegtuigen, telefoons en dat soort dingen..

hier wat voorbeelden

http://www.yanabi.com/media/IslamicImag ... selike.jpg

Dit vond plaats in 1999. Een ster ontplofte en de hemel zag er toen uit als een rode roos.
Deze gebeurtenis stond voordat het gebeurde al vermeld in de Koran zoals je ziet hierboven.
En de Koran is 1400 jaar geleden geopenbaard.

Grote afstanden zullen in een korte tijd kunnen worden afgelegd.
(Vliegtuigen, boten, autos).

men zal tegen iets spreken dat op een zweep of een schoen lijkt.
(Telefoon?)

Zangeressen en muziek instrumenten zullen populair worden.
(Shakira, 50 cent)

Overspel zal openlijk plaatsvinden.
(Amsterdamse wallen, webcamseks,?)

Doden, doden, doden!
(Irak, Palestina, Soedan?)

Regen zal zuur of brandend worden.
(mileuvervuiling?)

Wanneer vertrouwen iets zal worden waarmee men winst maakt.
(afpersing?)

Rijkdom zal alleen verdeeld zijn onder de rijken, de armen zullen er niets van krijgen.

Geven van aalmoezen zal een last worden.

Het zal warm zijn in de winter en koud in de zomer.
(roeikaseffect, klimaatveranderingen?)

Wanneer stemmen zich zullen verheffen in de moskeën.
(Microfoon?)

De leiders van de mensen zullen de ergste onder hun zijn.

Wanneer het als een schande zal worden gezien als men via Qur'an zou handelen.

Homoseksualiteit zal normaal worden.
(Homoclubs en acceptering homo-huwelijk?)

Mensen zullen een ander met respect behandelen, uit angst dat hij hun slecht zal behandelen.

Aardbevingen zullen toenemen.(tsunami) Alles is verwoest behalve de moskeeen. http://img187.imageshack.us/img187/1396 ... lamhb7.jpg
plaatje van het tsunami http://www.globalsecurity.org/eye/images/allah-1.jpg

Wanneer mensen ernaar zullen streven om hoge gebouwen te bouwen.
(New york, Dubai)

Alleen de mensen die men kent, zal hij groeten.

Familie banden zullen worden verbroken.

Twee Christelijke legers (Amerika en England?) zullen samenwerken en Syrië overnemen.

De moslim legers zullen heel zwak zijn.
(Palestina, Somalia, afghanistan)

Mannen zullen op vrouwen lijken en vrouwen zullen op mannen lijken.
(Transeksuelen?)

Twee grote groepen zullen elkaar bestrijden met dezelfde religie.
(Irak(Sji'iten en Soennieten))

http://downloads1.nadeemdownloads.com/I ... huttle.jpg
Allah gevormdin de wolken. (amerikaanse shutlle)

http://islam.pakistanway.com/Thumbnail/16.jpg
een biddende rots.. precies richting mekka.

hier wat meer .. voor de mensen die interesse hebben
http://www.youtube.com/watch?v=6QN8eoCwrBw

http://www.youtube.com/watch?v=Ypzpug6S ... ed&search=

We gaan alleen wel heel erg van het onderwerp af nu Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:37

Hahaha inderdaad, voor mij is het eender wat iemand draagd. Als ze maar gelukkig zijn, ik stoor me niet aan als iemand gaat zwemmen met een boerkini al lijkt het me niet aangenaam.
Maar goed al een verbetering tegenover dat ze gaan zwemmen met de gewone boerka aan lijkt me nog irritanter om te doen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:44

Vraagt zich af hoe dit er nat uitziet Lips are sealed *LOL* Huilen van het lachen

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:57

Haha idd

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:59

Ik vind het echt totaal geen probleem als ik iemand met een boerkini zou zien, deze mensen moeten toch ook gewoon kunnen zwemmen.
We leven nou eenmaal in een multi culturele samenleving en een beetje aanpassen aan elkaar is in mijn ogen geen probleem.
Moeten we de moslim vrouwen dan maar verbieden om te zwemmen alleen omdat we de bourkini geen gezicht vinden, beetje bekrompen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:05

Misschien moeten de moslimmannen hun vrouwen geen normaal badpak meer verbieden. In Nederland zijn we de middeleeuwen voorbij hoor!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:37

In Portugal niet. Hier leef ik in een land waar ouderwets en modern door elkaar lopen en, daar het land vroeger tot Coimbra molsim was en daarboven christelijk, met een gemengd volk.
Een boerkini zal hier helemaal geen nieuwswaarde hebben, men zal er niet van opkijken. Ik weet niet waarom het in Nederland zo belangrijk is zo bloot mogelijk te gaan. Totaal bedekt te zee gaan was nog gewoon in 1900, heeft niets met middeleeuws te maken. Toen zwom men trouwens naakt.

Citaat:
"Badmode van de 1e t/m de 18e eeuw

In de tijd van de Romeinen nam men naakt in de thermen en / of rivieren een bad.

Tijdens de vroege middeleeuwen sprong de ridder naakt in de rivier en in de badhuizen van de 13e en 14e eeuw was er van badkleding al evenmin sprake.
Wilde men in bad niet gezien worden, dan kon men de gordijnen dichttrekken, want in die tijd waren baden in de regel door gordijnen omgeven, of men kon melk aan het water toevoegen om het troebel te maken.
In de oudheid en middeleeuwen is er dus geen sprake van badkleding omdat men gewoon naakt zwom.

Pas tegen het einde van de 15e eeuw was er sprake van badkleding bij het gemengd baden. Het baden was toen in diskrediet geraakt en men hulde zich in badhemden van wit linnen.
Dit is heel lang zo gebleven, want op afbeeldingen uit de 17e en 18e eeuw staan baadsters bij het "pootje baden" in beek of rivier in hun hemd met stroken langs hals en mouwen.

Ook omstreeks 1800 toen de zwembaden en badhuizen weer in aanzien kwamen, baadde de vrouwen in hansoppen. Mannen bleven overwegend naakt poedelen.

Badmode in de 19e eeuw

Tot ver in de 19e eeuw zwommen mannen, hoewel gescheiden van de vrouwen, nog naakt zoals in de middeleeuwen. Maar in nette badplaatsen moest men "zogenaamde" zwempakken dragen op boete van ƒ 3,--.

Vanaf begin 19e eeuw baadden de meeste vrouwen in zee in allesomvattende hansoppen c.q. badhemden. Het waren lange brede losse hemden met lange mouwen, dichtgeregen rond de hals en reikend tot de enkels.
Men ging slechts in het water vanuit een strandkoetsje om enkele malen (3x) onder te dompelen in de armen van een badman / - vrouw.
In 1885 mocht men in Katwijk volgens de politieverordening: "alleen nog baden in open zee zonder badhemd wanneer men gebruik maakt van een met paard getrokken badkoets, voorzien van een neergelaten zeil."

Scheveningen ± 1860

Toch komt het badkostuum er al een beetje in.

Vanaf midden 19e eeuw veranderden de hemden in badkostuums. Ze bestonden uit twee delen: een lange tuniek (= overkleed met mouwen) en een kniebroek, die samen het hele lichaam bedekten. Bijbehorend waren vooral veel mutsen, omdat men niet bruin wilde worden zoals buitenwerkende arbeiders.
Blank blijven was het motto.

Badpakken
einde 19e eeuw

De kostuums werden gewoonlijk gemaakt van wol en ze waren daardoor ongeschikt voor het zwemmen maar ontworpen om op het strand te dragen.
De kleur was meestal rood, blauw of zwart omdat dat de blankheid van de huid zo goed deed uitkomen.

Aan het einde van de 19e eeuw, rond de eeuwwisseling, komt er een revolutionair ding: een ééndelig badkostuum. Dat wil zeggen een kostuum met de matrozenkraag en met aangebouwde pantalon die boven de enkels / knie is ingenomen. Bij het gemengd zwemmen mochten de brede kragen en mouwen er af.
De mannen baadden in zogenaamde "Sing-Sing" streepjespakken met lange mouwen en pijpen en rijen knoopjes op de borst.

Sing-Sing
mannen badpak

Alleen bij heren zwemwedstrijden werden zwembroeken ter grote van een flinke onderbroek toegestaan.

Badmode in de 20e eeuw

Omstreeks de eeuwwisseling werd de badmode stap voor stap gewaagder en frivoler.

Sinds de Australische zwemster Anette Kelderman in 1910 in een ééndelig zwempak Het Kanaal overzwom, wonnen deze badpakken aan populariteit. Broekspijpen werden korter en korte mouwtjes veranderden in schouderbanden.
Ook aan het strand werden de broekjes van de badpakken korter en de bovenstukken sierlijker.
Aan het strand werd een hoofddoek gedragen en in het zwembad een muts van rubber. Die mutsen zag je na de Eerste Wereldoorlog in allerlei kleuren.

De eerste badmutsen......

In het begin van de 20e eeuw, toen de tricotage-industrie opkwam, werd het ondergoed en de badkleding van tricot (= machinaal gebreide stof met fijne lijnen aan de ene kant en dwarsribbeltjes aan de andere kant) gemaakt. In 1920 werd in de V.S. de eerste, elastische, uit één stuk bestaande badpakken vervaardigd.

In de jaren twintig werden de meeste badpakken ontworpen om op het strand te dragen en niet om in te zwemmen.

Tweka reclame
uit de jaren dertig

Het badpak werd in de loop der jaren steeds korter, totdat in de jaren dertig eerst het rugloze badpak populair werd en erna het tweedelig badpak in de mode kwam.

Badkleding jaren veertig

Na de Tweede Wereldoorlog maakte de uitvinding van sneldrogende lichte stoffen de zwemkleding steeds populairder.

In de vijftiger jaren werden badpak, zwempak en badkostuum onderling verwisselbare namen voor hetzelfde kledingstuk.
Het tweedelig badpak werd gaande weg teruggebracht tot bikini, al bleven gewone badpakken vooral bij het zwemmen in gebruik.
De mannen droegen zelden meer dan een zwembroekje.

Zwempakken in de jaren zestig werden weer voorzien van baleinen en korsetten om de volle buste en de smalle taille te benadrukken.
Er werd op vroegere badkleding teruggegrepen. Als reactie daarop werd in 1964 de halve bikini, de monokini, meer populair.

Bikini uit 1965

Ook verschenen er kortere badpakken die rond de bovenkant van de dijen, bij de armen en schouders waren weggesneden.

Zwemmode uit 1972

Die trend zette zich voort in de jaren zeventig.

In de jaren tachtig werd het badpak ontworpen rondom de lijnen van het lichaam.

Badpak 1984

Eind jaren negentig werd de hydrodynamica toegepast om snellere wedstrijdzwempakken te ontwikkelen.

Zo hanteert Speedo het haaienhuidprincipe.
D.w.z. pakken van elastische stof vol "haaientandjes" die de waterstroom rond het lichaam kanaliseren en volgens de fabrikant de weerstand met 19% omlaag brengen.
Olympisch kampioen Pieter van den Hoogenband zwom in zo een haaienheupbroek met lange pijpen.

Nike werkt met het meer-stoffen principe.
D.w.z. dat zo en pak nooit uit één en dezelfde stof bestaat. De werking wordt beter als veel bewegende delen (armslag borstcrawl) met een andere stof bedekt worden dan rustig bewegende delen (romp). In sleeptanks is bepaald welk lichaamsdeel met welke stof de minste weerstand ondervindt. Het pak is glad en geplakt i.p.v. gestikt.

Adidas gebruikt het jetstream principe.
D.w.z. strakke nauwsluitende pakken om de spieren te comprimeren en met die compressie de doorbloeding te bevorderen. Op de rugpartij zijn ribbels aangebracht die het water sneller langs de rug laten stromen, met als gevolg een gunstiger "liftprincipe" oftewel vlakkere ligging.
De Australische wereldkampioen Ian Thorpe zwom in zo een volledig pak naar zijn titels.

Badmode begin 21e eeuw

Begin jaren 2000 zet de research naar snellere zwempakken zich versneld door t.b.v. de Olympische Spelen 2004 in Athene.

De gemiddelde moderne badkledingmode is voorspelbaar.
In de rekken van de badpakverkopers hangen steevast lichaamsvolgende pakjes voor in zee of zwembad. Veelal donker van kleur, met het oog op afslankend effect. "
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-05-07 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:39

Nee inderdaad, in de Westerse wereld laten vrouwen hun k*t verbouwen omdat die er volgens alle plaatjes glad en strak uit hoort te zien, anders ben je niet normaal. Hier zijn we inderdaad veel beter bezig. Clown Echt een goede ontwikkeling joh!

Edit: deze sarcastische post slaat met name op deze wijze woorden van Shadow:
Citaat:
(En veel westerse meiden laten zich op dezelfde manier vrijwillig dwingen om aan het modebeeld te voldoen... omdat wij daar middenin zitten valt de dwang daar minder op, maar in wezen verschilt het niet zo veel.)
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 23-05-07 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:40

Precies. Ik dacht trouwens dat ze juist de venusheuvel lieten ophogen en wat uit de bovenbenen laten hakken om een mooi doorkijk driehoekje te hebben....
Maar goed, we dwalen af.
Maar schoonheidideaal en badpakken lopen samen, en waarom zou je aan een schoonheidsideaal voldoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:46

De trend die hier gaande is van zoveel mogelijk bloot en op sexueel geboed moet alles kunnen vind ik ook niet geweldig. Maar ik vind wel dat je als moderne vrouw in deze moderne tijd niet alles hoeft te bedekken. Laten we wel wezen, het is toch heerlijk om in een korte broek te lopen met een s-shirtje of hemdje. Of in een badpak te kunnen zwemmen. Ik vindhet wel de basis van je eigen vrijheid om dat soort dingen te kunnen doen.