Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Roane schreef:Waarom?
God; Waarom wat?
ik: Waarom alles?
Antwoord: 42Sorry, nerdgrapje voor degenen die Douglas Adams kennen
Citaat:Mijn hoofd is nu helderer, eindelijk, maar al te goed, kan ik zien waar we allemaal spoedig zullen eindigen.
Als je de mythe rond de man afpelt, zul je zien waar we spoedig zullen eindigen.
Jezus, je bent begonnen te geloven wat de mensen over je zeggen, denk je echt dat die praat over god waar is?
En al het goeds dat je gedaan hebt, zal spoedig aan de kant gegooid worden, JIJ bent belangrijker geworden dan de dingen die je zegt.
Luister Jezus, ik vind het maar niks wat ik zie. Alles wat ik vraag is dat je naar me luistert, en denk eraan dat ik de hele tijd je rechterhand ben geweest. Je hebt ze aangestoken, ze denken dat ze een nieuwe messias gevonden hebben en ze zullen je wat aan doen als ze uitvinden dat ze het mis hebben.
Ik weet nog hoe dit allemaal begon, geen praat over god toen, en we noemden je een man en geloof me, mijn bewondering voor jou is nog niet dood, maar elk woord dat je vandaag zegt wordt op een of andere manier verdraaid en men zal je wat aandoen als ze denken dat je gelogen hebt.
Nazareth, je beroemde zoon, had een grote onbekende moeten blijven, net als zijn vader in het hout kervend, dat had hem goed gedaan. Tafels, stoelen, eiken kasten, zou Jezus goed gepast hebben. Hij zou geen kwaad aanrichten, niemand van de rel.
Luister Jezus, geef je om je ras, zie je niet dat we ons koest moeten houden? We zijn bezet, ben je vergeten hoe onderdrukt we zijn?
Ik ben bang geworden voor het volk, we worden veel te luid en ze zullen ons verpulveren als we te ver gaan. Als zij te ver gaan.
Luister naar de waarschuwing die ik geef, Jezus. Vergeet niet dat ik wil dat we blijven leven. Maar het triest te zien hoe onze kansen elk uur zwakker worden.
Al je volgelingen zijn blind, teveel hemel in gedachten. Het was prachtig, maar nu is het zuur, ja het is allemaal zuur geworden.
Citaat:je kan uren lang discusseren over dit onderwerp wat wij geloven hoeft een ander niet te geloven dan kan ik hier nog zoveel vragen beantwoorden of reageren maar je krijgt altijd tegen reactie terug.
Citaat:
steeffie schreef:Even off-topic: Trans wijst toch ook niet op twee kanten, het betekent toch meer "over" ? In die zin kloppen die woorden ook wel, je brengt bloed (of een orgaan) over van de ene persoon op de andere
zoetiej schreef:Nou, dat is zo omdat de kerk probeerde het heidense hgeloof uit te bannen. En op 25 december was het heidense winterfeest, om van dit feest wat christelijks te maken hebben ze gezegt dat jezus toen geboren is.
Prescious schreef:en ja je moet er maar net in geloven ik weet niet beter ben zo opgegroeit, en sinds ik gestopt ben met dit geloof was t voor mij heel raar om zulke dingen ineens wel te doen als kerst verjaardagen enz enz
Lusitana schreef:Van hieraf waarschijnlijk wel:
http://www.chaoskronieken.nl/_sgt/m1m5s9_1.htm
Overigens vind ik een heleboel dingen, zoals geen sex voor het huwelijk (maar dan ook iet vreemd gaan) zo slecht nog niet, want dan heb je ook geen last van soa´s, hè.
Daar zit absoluut wat in, maar ik vind dat je toch wel moet weten wat voor vlees je in de kuip hebt zeg maar!Ik denk dat we tegenwoordig veel meer gebaat zijn bij een goede voorlichting over veiligheid dan dat ons wordt verboden uberhaupt sex te hebben voor het huwelijk.
De feestdagen niet doen, ach, waarom zou je ze wél doen. Ergens heeft iemand bepaald dat het een feestdag is, maar uiteindelijk is veel toch commersie geworden. Het gaat meer om de cadeaux en het (vr)eten dan om de gedachte erachter.
Dat ben ik absoluut met je eens. Ik denk dat er nog maar een klein percentage van de (in ieder geval de Nl) bevolking kerst viert om de reden waar kerst eigenlijk voor is. Voor de rest draait het om omzet en vreetfestijnen...
Maar wat ik zeggen wilde, is dat een heleboel dingen gewoon een leidraad waren voor een verstandig en gezond leven. Maar dat men wel realistisch moet blijven en niet iemand moet laten doodgaan omdat een bloedtranfusie niet mag. Dan mag je helemaal niet naar de dokter, vind ik, als je dalles dan in de handen van god geeft, maar eh, waarom bestaan er dan dokters? Het is een hellend vlak, want de wetenschap gaat tegenwoordig zo ver dat ze wel heel veel kunnen bepalen op het gebied van nieuwe mensen op de wereld zetten.
Tja, mensen die voor hun geloof niet naar een dokter of wat voor arts dan ook mogen, daar heb ik geen goed woord voor over.... Dat vind ik gewoon hele domme mensen...
Maar bv dat geen varkensvlees eten is ook logisch. In een warm land zonder koelkasten kruipen daar de maden al snel uit, logisch dat je dan dat gaat verbieden te eten.
Slechte reden, want denk je niet dat er uit paardenvlees/ koeienvlees/ geitenvlees met zo'n warmte net zo goed in no-time maden uit kruipen???
Ze eten geen varken omdat het geen reine dieren zijn. Toen ik laatst aan iemand vroeg waarom dat dan wel zo was, was het antwoord: omdat ze in de modder liggen.... Die moet dus nog maar eens navraag doen denk ik
Ik denk dat men dingen met modernere ogen moet bekijken en aanpassen. We weten nu meer.
Dat ben ik helemaal met je eens. Veel geloven zijn al zo oud, wat vernieuwing zou niet verkeerd zijn!
Welshcobfan schreef:Geen seks voor het huwelijk scheelt iig wel tienerzwangerschappenScheelt ook heel wat soa's!
(kids worden steeds eerder seksueel aktief...)
Welshcobfan schreef:marie was niet maagd, want jezus schijnt nog een oudere broer gehad te hebben (toch?)
Bijbelverhalen moeten nooit letterlijk worden opgevat :)
Shadow0 schreef:zoetiej schreef:Nou, dat is zo omdat de kerk probeerde het heidense hgeloof uit te bannen. En op 25 december was het heidense winterfeest, om van dit feest wat christelijks te maken hebben ze gezegt dat jezus toen geboren is.
Ik vraag me af of dat alleen maar uit machtsoogpunt is gedaan, en alleen maar is opgelegd vanuit de kerk... ik denk namelijk dat het ook gewoon een heel logisch gevolg is dat feestdagen samen gaan lopen, omdat dat nou eenmaal praktisch is. Feestdagen zijn nooit alleen maar religieus geweest. Ze zijn altijd een combinatie geweest van jaarmarkten, huwelijksfeesten, ontmoetingen binnen een gemeenschap die elkaar verder niet veel ziet, handel, etc. (In dat opzicht is het dus heel logisch dat kerst diezelfde functie weer aan het vervullen is)
Bij vieringen moet je het normale leven stilleggen, en het is nou eenmaal praktisch als dat in een gemeenschap op dezelfde dag gebeurt. En kijk naar het ontstaan van de zondag-feestdag: dat is gekomen door een groep mensen die zowel joods als christelijk was, nog voor er een centrale christelijke kerk was. Zo is er ook een tijd geweest dat het christendom in opkomst was en onder de bevolking gemengd voorkwam met de heidense geloven ter plaatse.
En je ziet het ook nu nog: het Joodse chanoeka wordt soms tegelijk met sinterklaas of kerst gevierd, niet uit machtsoogpunt maar juist uit samenleving. Idem toen het islamitische suikerfeest op 5 of 6 december viel en dit vooral op basisscholen gezamelijk gevierd werd met sinterklaas.
Paula schreef:? Hoe weet je dan wat je wel en niet moet geloven? Wat moet je letterlijk nemen en wat niet?
Citaat:Historisch-kritisch benaderd zou het ontstaan van deze regelgeving te maken kunnen hebben gehad met de hygiënische omstandigheden ten tijde van het ontstaan van deze religies in het Midden-Oosten).