sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eva2

Re: sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:56

Hoe oud zijn jouw kindjes Faye Clown

En wie bedoel je precies met "pedagogische Typjes??die zelf geen kinderen hebben maar wel hun kinderen voorlichten???? Snap ik even niet eerlijk gezegd.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:59

Ik geloof dat sommige mensen het woord voorlichten behoorlijk uit zijn verband rukken. Alles gebeurt gewoon op niveau. En kinderen die niet voorgelicht zijn en maar staan te gillen van neu ken en ho er ..... Die kunnen inderdaad maar beter in de klas horen waarom dat maar beter niet kan. Wordt anders zo'n gewoonte van die kinderen hè Clown

En pedagogische typjes die geen kinderen hebben vind ik altijd nog beter als mensen die kinderen hebben en er niet goed mee om weten te gaan.

(ja, ik heb kinderen)

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:02

slimmerik schreef:
Ik geloof dat sommige mensen het woord voorlichten behoorlijk uit zijn verband rukken. Alles gebeurt gewoon op niveau. En kinderen die niet voorgelicht zijn en maar staan te gillen van neu ken en ho er ..... Die kunnen inderdaad maar beter in de klas horen waarom dat maar beter niet kan. Wordt anders zo'n gewoonte van die kinderen hè Clown

En pedagogische typjes die geen kinderen hebben vind ik altijd nog beter als mensen die kinderen hebben en er niet goed mee om weten te gaan.

(ja, ik heb kinderen)

Nou, inderdaad. Met voorlichten bedoel ik ook niet de daad in optima forma met latijnse namen en al Clown
Maar een volkomen groen kind op dit gebied, tja, dat klopt echt niet hoor, dan heb je als ouders iets over het hoofd gezien in de ontwikkeling denk ik.

Het is wel zo dat veel "deskundigen"zelf geen ervaring hebben, maar je ziet bv ook weleens moeders die dan een kind hebben van een jaar of 1, en al volledig meekletsen over de basisschool bijv. Natuurlijk kan dat prima, maar mensen die uit ervaring spreken zijn toch ietsje geloofwaardiger meestal. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:18

Haha! Haha! Haha! Clown

Ik vind het gewoon jammer dat kinderen geen kind meer mogen zijn, en dat komt door de oversexte houding van de ouders en andere volwassenen in onze maatschappij.

Mijn kinderen, mijn feestje. En ik bepaal wanneer ze voorlichting krijgen en niet de school! En gelukkig is de school hier nog redelijk normaal, zal wel verschil in niveau zijn Knipoog

Als ouders geen voorlichting geven, spreek je als leerkracht de ouder daar over aan. En je gaat niet kinderen die er niet aan toe zijn daarom maar dingen opdringen en in verwarring brengen. Een leerkracht is een leerkracht en geen ouder, vind de rol die hier de leraar aangemeten wordt eerlijk gezegd een beetje ziekelijk.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:30

Wacht maar tot die van jou naar school gaan. Haha! Clown
Ook scholen met een laag nivo dringen dingen aan kinderen op hoor, dus maak je geen illusies. Is het geen sex, dan wel weer iets anders Haha! Haha! Haha!

En dat kinderen geen kind meer mogen zijn, ja, dat is heel erg idd.

Ik zie hier ook wel eens van die mini-modepopjes op het schoolplein. Dan denk ikecht, o my god.......

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:33

Faye, maar dat wordt een leerkracht nu net geleerd, om de opvoedende rol ook voor een deel op zich te nemen. Het merendeel van de lessen die ik op dit moment krijg, zijn pedagogie of een geïntegreerde vorm daarvan.
Ik vind dat het precies lijkt alsof leerkracht en ouder vijanden zijn van elkaar, terwijl je net in het belang van het kind moet proberen om samen te werken en om op 1 lijn te komen.
Kinderen mogen zeker nog kind zijn, maar feit is dat ze in hun leven vaak dingen zullen tegenkomen die opgedrongen worden of die voor hun niet normaal lijken. De kunst is dan niet om dat proberen tegen te houden, want dat lukt nu eenmaal niet. De kunst is wel om je kind daar op een open manier mee leren om te gaan in allerlei situaties, of dat dan thuis is of op school.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:34

mmm tja, er is al zo weinig tijd op school voor de "echte" vakken. Bij ons is er geen tijd om kinderen extra hulp te geven met de doorsnee vakken ( rekenen, taal ) en dan ben ik ook nog zo'n vervelende moeder die het erg fijn zou vinden als de kinderen sociale vaardigheidslessen zouden krijgen Haha! Nou dat seks-praatje geef ik dan zelf wel Knipoog Als hun dan mijn kinderen de dingen leren die ik ze zelf niet bij kan brengen ben ik héél tevreden!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:34

Jammer faye dat je het zo ziet. Maar ik ben blij voor je dat je een school gevonden hebt die aan je eisen voldoet.
Mijn kind kreeg wel op school de "nodige" voorlichting toen ie 4 was. Ze behandelden klassikaal "zwangerschap en geboorte". Ik was zwanger van mijn tweede kindje en ben met mijn zwangere buik een morgen in de klas geweest. Ontzettend leuk. "de daad" werd niet besproken maar aan de hand van foto's werd de hele groei van de foetus voorgelegd. Alle kinderen mochten met een toeter luisteren om mijn in t-shirt gehulde buik.

Ze hebben genoten. En ik heb van alle ouders na die tijd de complimenten gehad. Na een paar weken heb ik mijn baby in de klas in bad gedaan en het flesje gegeven.

Ennuh die kinderen zijn echt wel kind gebleven hoor. Tjeee.......

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:38

slimmerik schreef:
Jammer faye dat je het zo ziet. Maar ik ben blij voor je dat je een school gevonden hebt die aan je eisen voldoet.
Mijn kind kreeg wel op school de "nodige" voorlichting toen ie 4 was. Ze behandelden klassikaal "zwangerschap en geboorte". Ik was zwanger van mijn tweede kindje en ben met mijn zwangere buik een morgen in de klas geweest. Ontzettend leuk. "de daad" werd niet besproken maar aan de hand van foto's werd de hele groei van de foetus voorgelegd. Alle kinderen mochten met een toeter luisteren om mijn in t-shirt gehulde buik.

Ze hebben genoten. En ik heb van alle ouders na die tijd de complimenten gehad. Na een paar weken heb ik mijn baby in de klas in bad gedaan en het flesje gegeven.

Ennuh die kinderen zijn echt wel kind gebleven hoor. Tjeee.......

Precies. Dit soort voorlichting is geweldig, en wordt ook al jaren gegeven op de meeste scholen. En dat is nou net wat ik bedoel. Ik snap ook totaal niet wat dat met "geen kind mogen zijn"te maken heeft. De meeste kindjes vinden dit juist zo mooi!

Het is vaak jammer dat ouders zo onwetend zijn over wat er allemaal op school gedaan wordt. Mijn zus is ook leerkracht, en zij merkt dat ook. En ook dat ouders idd vaak zo vijandig zijn. Heel onbegrijpelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:56

Ik vind gewoon dat de school zich tegenwoordig teveel met de opvoeding bemoeit. Het feit dat er "seksuele"voorlichting aan kleuters moet worden gegeven vind ik echt van de zotte. Dat is mijn taak als ouder. En als andere ouders dat niet doen, jammer, maar daarom hoeft mijn kind niet van alles voorgeschoteld te krijgen waar het wellicht helemaal niet aan toe is. En ik begrijp het ook niet. De kwaliteit van het onderwijs is slecht in Nederland, zorg dan dat je dat eerst op de rit krijgt, mijn hemel, het merendeel van de PABO afgestudeerden kan niet eens behoorlijk Nederlands spreken en schrijven. Het is maar waar je je prioriteiten legt, blijkbaar is seksuele voorlichting belangrijker dan een kind fatsoenlijk leren lezen, schrijven en rekenen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:00

Pfffff over kort door de bocht gesproken. Jammer dat je anders denkenden niet respecteert.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:02

faye schreef:
Ik vind gewoon dat de school zich tegenwoordig teveel met de opvoeding bemoeit. Het feit dat er "seksuele"voorlichting aan kleuters moet worden gegeven vind ik echt van de zotte. Dat is mijn taak als ouder. En als andere ouders dat niet doen, jammer, maar daarom hoeft mijn kind niet van alles voorgeschoteld te krijgen waar het wellicht helemaal niet aan toe is. En ik begrijp het ook niet. De kwaliteit van het onderwijs is slecht in Nederland, zorg dan dat je dat eerst op de rit krijgt, mijn hemel, het merendeel van de PABO afgestudeerden kan niet eens behoorlijk Nederlands spreken en schrijven. Het is maar waar je je prioriteiten legt, blijkbaar is seksuele voorlichting belangrijker dan een kind fatsoenlijk leren lezen, schrijven en rekenen.

Ik heb een beetje het idee dat je steeds maar weer je mening ventileert, en niet echt ingaat op wat er hier gezegd en gevraagd wordt.

Het is nu duidelijk hoe jij er over denkt! Haha!

En ja, het onderwijs IS slecht! Dat is het al minstens 100 jaar.Maar aangezien het bedrijfsleven ook nog draait met kneusjes die zichzelf geweldig vinden, is er blijkbaar niet genoeg reden om dat te veranderen.

Ik zit ook dagelijks opgescheept met een stel mutsen die werkelijk denken dat ze god zelf zijn! Heel triest. Maar ja, ontslaan gaat ook weer niet zo makkelijk, en betere krachten zijn nauwelijks te krijgen. Moet je eens kijken wat voor trieste figuren er van de HEAO afkomen tegenwoordig!

Maar dat neemt niet weg dat je dan essentiele dingen maar weg moet laten.

Maar nogmaals, ik heb het gevoel dat jouw kinderen nog niet op school zitten (kan me vergissen hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:05

Essentiele dingen? Je bedoelt lezen, rekenen en schrijven?

Over respecteren van een menig gesproken, ik heb niet het gevoel dat er hier respect voor mijn mening is. Dat ik vind dat bepaalde taken bij de ouders liggen is blijkbaar heel raar. Zegt mij genoeg, en verklaart waarom jullie de bemoeienis zo heerlijk vinden Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-07 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:07

faye schreef:

Onder andere..........
En gezond en respectvol gedrag bijvoorbeeld Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:09

Neem er een voorbeeld aan en draag het over aan je kinderen! Haha!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:18

Nadya schreef:
Welshcobfan schreef:
Tegenwoordig is alles wat losser, ook op christelijke scholen krijg je tegenwoordig goede seksuele voorlichting Lachen

Ik ken wel een chr. school waar ze de ouders vragen om toestemming voor het geven van seksuele voorlichting aan hun kinderen. Da's wel netjes, vind ik, maar dat er dan toch ouders zijn die dat niet willen. Dat vind ik wel erg.

Dat vind ik idd ook netjes en zo hoort t ook het zijn nl wel de kinderen v die ouders. En als er dan ouders zijn die dat niet willen moet er op een andere manier iets aan gedaan worden, miss wel samen met de ouders....

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:21

faye schreef:
Neem er een voorbeeld aan en draag het over aan je kinderen! Haha!

Heeeele vreemde opmerking dit.

Ach gut Ach gut Ach gut

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:22

Shirley, daar ben ik het helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:24

Nou misschien kun je je eens wat meer inleven in een ander, is blijkbaar erg moeilijk voor je Afbeelding

Verder ben ik er klaar mee, ik ben prima in staat mijn kinderen zelf seksuele voorlichting te geven en heb daar tot een jaar of 7 zeker geen school bij nodig!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:24

faye schreef:

Over respecteren van een menig gesproken, ik heb niet het gevoel dat er hier respect voor mijn mening is. Dat ik vind dat bepaalde taken bij de ouders liggen is blijkbaar heel raar. Zegt mij genoeg, en verklaart waarom jullie de bemoeienis zo heerlijk vinden Haha!

Wie zijn jullie?????

Ik heb best respect voor jouw mening hoor! Zo gek is die toch niet??

Ik heb alleen een andere mening, en die probeer ik te verwoorden. Ik heb alleen een beetje het idee dat jij direct boven op de kast zit, en stekelig gaat lopen doen. Nergens voor nodig meis! (maar ik kan me vergissen hoor, sorry dan)

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:25

faye schreef:
Nou misschien kun je je eens wat meer inleven in een ander, is blijkbaar erg moeilijk voor je Afbeelding

Verder ben ik er klaar mee, ik ben prima in staat mijn kinderen zelf seksuele voorlichting te geven en heb daar tot een jaar of 7 zeker geen school bij nodig!

hmmm, ik vergiste me toch niet blijkbaar!!!

misschien heb je er een goede reden voor! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:26

Ik ben helemaal niet stekelig, maar pas ervoor in een hokje gestopt te worden omdat mijn mening afwijkt. School is er voor andere zaken, zeker de eerste jaren. en aangezien de kwaliteit van onderwijs en leerkrachten bedroevend laag is lijkt het mij dat er andere prioriteiten in het onderwijs zouden moeten gelden.

maar ik vind jouw smiley gebruik wel erg neerbuigend en nergens voor nodig! Ach gut

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:31

Tieneke schreef:
Faye, maar dat wordt een leerkracht nu net geleerd, om de opvoedende rol ook voor een deel op zich te nemen. Het merendeel van de lessen die ik op dit moment krijg, zijn pedagogie of een geïntegreerde vorm daarvan.
Ik vind dat het precies lijkt alsof leerkracht en ouder vijanden zijn van elkaar, terwijl je net in het belang van het kind moet proberen om samen te werken en om op 1 lijn te komen.
Kinderen mogen zeker nog kind zijn, maar feit is dat ze in hun leven vaak dingen zullen tegenkomen die opgedrongen worden of die voor hun niet normaal lijken. De kunst is dan niet om dat proberen tegen te houden, want dat lukt nu eenmaal niet. De kunst is wel om je kind daar op een open manier mee leren om te gaan in allerlei situaties, of dat dan thuis is of op school.

Ben helemaal met je eens dat ouder en leerkracht in t belang v t kind moeten kijken. Op 1 lijn zitten is t ideaal beeld maar als dat op n bp punt niet zo is, is de visie vd ouder de zwaarst tellende die is nl de ouder....
Zo had mijn zoontje bv laatst straf omdat hij goddank eens terug had geschopt tegen 3 andere jochies daar was zijn juf boos over.......
Ik ben naar haar toe gestapt en heb haar kant hier over gevraagd, Ze had m idd straf gegeven..... ik zei dat ik vind dat hij terug mag schoppen en ik wil niet dat hij 3 jongens hoeft te laten schoppen -hij lag ook nog op de grond- en niets terug mag doen. Zegt ze ¨maar dan geven we m 2 verschillende signalen¨. ja zei ik ¨dus jouw signaal moet stoppen¨, ik ben zijn moeder en ik wil niet dat hij zich in elkaar laat schoppen. En je had als juf ook beter op moeten letten dat was t niet zo ver gekomen.
Ik wil hier mee zeggen dat de visie vd leerkracht toch plaats moet maken voor de visie vd ouder. Hoe pedagogisch de leerkracht t ook bedoelt.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:32

faye schreef:
Ik ben helemaal niet stekelig, maar pas ervoor in een hokje gestopt te worden omdat mijn mening afwijkt. School is er voor andere zaken, zeker de eerste jaren. en aangezien de kwaliteit van onderwijs en leerkrachten bedroevend laag is lijkt het mij dat er andere prioriteiten in het onderwijs zouden moeten gelden.

maar ik vind jouw smiley gebruik wel erg neerbuigend en nergens voor nodig! Ach gut

Je wordt toch nergens in een hokje gestopt?

Jij geeft aan dat je het belachelijk vindt dat er sexuele voorlichting geveven wordt. Dat is toch hetzelfde als wanneer wij zeggen dat het belachelijk is dat dit niet gebeurd?? Ik zie het verschil niet eerlijk gezegd.

En omdat ik het een beetje apart vind dat je steeds maar weer je mening ventileert zonder duidelijk in te gaan op posts (en vragen) van anderen had ik het idee dat je wat stekelig werd.

Verkeerd begrepen dan! Excuses! Pling

Ik heb jouw mening helemaal door, en deel hem totaal niet. Maar stop jou niet in een hokje hoor. Ieder z'n ding!

Maarre.......ik vind jouw woordgebruik ook niet echt het toppunt van respect. Dus wat dat betreft kun je ook wel even naar jezelf kijken. Kusje

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:36

faye schreef:

Boos! sorry hier moest ik even op reageren. de kwaliteit van het onderwijs in nederland is niet per definitie slecht, maar de overheid stelt niet genoeg geld beschikbaar om de scholen dit goed genoeg te laten regelen! scholen kunnen hierdoor niet eens voldoende krachten aannemen en daardoor zit ik nu met een klas met 31 kinderen!!!! gek he dat ik die niet allemaal de zorg kan geven die ze nodig hebben, aangezien minstens 1/3 van de klas zorgleerling is! al zou ik het dolgraag willen, want ik loop me de benen uit het lijf!!! maar de overheid wil wel dat we voorschoolse en naschoolse opvang mogen gaan regelen als school en krijg je daar genoeg extra geld voor, NEE DUS! dit gaat namelijk allemaal weer weg uit het potje waar die extra leerkracht van betaald moet worden. volgend jaar hebben wij minstens 4 van zulke klassen, wij als leerkrachten/ en remedial teacher hebben al aangegeven dat de zorg die nodig is niet voldoende geboden kan worden, maar er is simpelweg geen geld om extra handen in de klas aan te nemen (die zeer nodig zijn). maar wie worden er op aangekeken, juist de leerkrachten die er alles aan doen, terwijl ze weten dat het niet uitkan, om toch die kinderen met extra zorg te helpen.

verder vind ik het belachelijk dat er zo gesproken wordt over 'het merendeel' van de pabo studenten. wil je namelijk slagen voor de taal en rekentoetsen dan moet je een 9 halen! (toevallig heb ik ze allemaal in 1x gehaald Bloos ) en die is echt niet zo simpel als je denkt. ik vind het echter wel heel irritant dat iedereen 'alle leerkrachten' aanspreekt met jullie kunnen toch niet schrijven, rekenen, spreken e.d. want dit geld niet voor alle leerkrachten, maar ik wordt hier wel constant mee geconfronteerd en dit is zeer vervelend.

wees eens blij wat wij in grotendeels onze vrije tijd, zonder hier extra voor betaald te worden voor jullie kinderen doen en kijk een gegeven paard eens niet in de bek! jullie maken namelijk geen dagen van half 8 's ochtends tot 6 uur 's avonds (ook op woensdag) en doen daar regelmatig 3 ouderavonden/ of andere avonden in de week naast (en komen zelfs soms op zaterdag terug om nog wat dingen te doen!!!), zonder hier extra voor betaald te krijgen en dan voor die gescheiden ouders die het niet wensen om samen te komen nog eens dubbele gesprekken mogen gaan inplannen!!!

daarbij vinden veel mensen dat we geluk hebben omdat zogenaamd veel vakantie hebben. Ik zal jullie uit de droom helpen, Ik als leerkracht ben in mijn vakantie grotendeels aan het werk om mijn klas in te richten, na te kijken en andere dingen te regelen voor mijn werk en hiernaast blijft er dan in de grote vakantie ongeveer 3 weken vrij over (waarvan je ook nog verantwoordelijk blijft voor de kinderen), net zoveel als bij andere gemiddelde werknemers dus. het is niet voor niets dat de meeste mensen overspannen raken in het onderwijs!!! maar bij wie staan de ouders als eerste op de stoep als er iets niet in orde is????

ik ben trots op mijn vak en ga voor 'mijn kinderen' door het vuur (net als mijn collegae, waarvan er nu al meerderen overspannen zijn) en doe wat ik kan voor ze! ik roei met de riemen die ik heb en maak hier hele lange dagen voor en je hoort mij hier niet om klagen, want ik ben trots op mijn vak. ik ben het alleen zat dat iedereen op ons als leerkrachten en scholen afgeeft, terwijl ze niet zien wat wij werkelijk allemaal doen. kijk eens naar de overheid! en laat die eens wat meer geld beschikbaar stellen! en wees eens blij met wat we wel allemaal doen!!! Haha!

sorry maar dit ging me even iets te ver. misschien wel een beetje off topic, maar misschien opent het wat ogen. mijn standpunt over sexuele voorlichting had ik al gegeven.

ik heb trouwens niet gelet op hoofdletters, punten e.d. voordat ik daar weer op afgerekent wordt, want ik ben immers leerkracht dus.........................