Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:39

Faux schreef:
Lizzle schreef:
Er zullen altijd ziektes zijn die onbehandelbaar zijn, de duur van het leven vind ik niet belangrijk, de inhoud echter wel.

Ja Mee eens.

Dus jij hebt liever maar maximaal 40 jaar de tijd om een goed leven te leiden, dan 80?

Je zal maar net pech hebben.. en 30 jaar ongeluk hebben.

Mensen.. kijk eens om je heen. Kijk naar jezelf. Kijk naar je geliefden. Kijk naar buiten naar de mensen op straat.

Stel je eens voor hoe dat zou zijn zonder de wetenschap? Dat kan niet, we hebben wetenschap nodig. We hebben af en toe mensen nodig die ons aan een handje pakken en ons helpen met oversteken.
We hebben mensen nodig die ervoor zorgen dat kanker te bestrijden is.

Zonder de moderne wetenschap was ik mijn opa verloren, maar hij is mooi wel gisteren met succes geopereerd aan huidkanker. Dankzij die wetenschap.

We zouden god op ons blote knien moeten danken dat er zoveel mensen zijn die de kennis en de inteligentie hebben om wetenschapper te zijn. En dan ben ik niet eens gelovig Knipoog

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 22:41

Ik heb niets tegen psychologie. Integendeel. Maar je vergeet even dat mensen vroeger niet beter wisten. Berustten in hoe ze het hadden.

De mensheid is zo hebberig. Altijd maar méér en méér en béter en béter. Ookal gaat dat ten koste van anderen.

Verder ben ik wat wetenschap betreft ook niet tegen. Mijn vader is zelf wetenschapper en het werk dat hij verricht heeft vind ik práchtig. Werkelijk, geweldig. Maar dat vind ik vele malen nuttiger dan onderzoeken over conditionering.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:44

Waarom zijn onderzoeken naar conditionering dan niet nuttig? Heb jij enig idee hoeveel mensen daar mee geholpen kunnen worden? (depressie en angststoornissen zijn de meest voorkomende psychische ziektes!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:45

Elaine ik had het niet beter kunnen zeggen!

Mensen weten niet hoeveel dit soort onderzoeken voor de psychologie heeft betekend!
Vroeger dachten ze echt niet: cool! hondje pesten! nee het had een doel, een heel goed doel. Dankzij hun, leren elk jaar duizenden mensen over conditionering. Conditionering helpt duizenden mensen per jaar als therapieonderdeel. Dus die vroegere onderzoeken zijn niet voor niets geweest! Ze helpen mensen die depri zijn, angstig en extreme fobien hebben. Ooit over nagedacht? vast niet Knipoog
(echter: nu is het overbodig om die onderzoeken te herhalen)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:46

Faux schreef:
Ik heb niets tegen psychologie. Integendeel. Maar je vergeet even dat mensen vroeger niet beter wisten. Berustten in hoe ze het hadden.

De mensheid is zo hebberig. Altijd maar méér en méér en béter en béter. Ookal gaat dat ten koste van anderen.

Verder ben ik wat wetenschap betreft ook niet tegen. Mijn vader is zelf wetenschapper en het werk dat hij verricht heeft vind ik práchtig. Werkelijk, geweldig. Maar dat vind ik vele malen nuttiger dan onderzoeken over conditionering.

Als mensen zich vroeger berussten in hoe ze het hadden zouden we nu nog hetzelfde leven Knipoog

Als iedereen tevreden was toen, zou niemand zich gaan ontwikkelen.

Dus dat is een theorie van niets.

Mensen zijn niet hebberig, ze willen niet meer.. ze willen goed. Streven naar een betere wereld is een nobel streven en als je de kwaliteiten heb moet je die gebruiken om dat streven na te streven (Snap je mijn streven nog Clown ).

Maar waarom zijn onderzoeken naar conditionering niet prachtig en geweldig? Weet je wel precies wat het inhoud en waar je over praat?

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:50

Boos! Boos! Stoom uit je oren Die arme beestjes Verdrietig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:51

Sommige mensen moeten toch even nadenken wat voor doel conditionering heeft. Google er eens over, lees er een boek over en trek dan je conclusies. Het is niet zo simpel en plat als men vaak denkt.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:53

@ Elaine: Sorry hoor, maar ik kan me tótaal niet vinden in jouw manier van denken. Vroeger waren mensen sneller tevreden met de extra's die zij hadden. Ik denk zelfs dat vroeger de mens gelukkiger was dan nu. De mens wilt alleen maar meer en meer, nooit tevreden met wat hij heeft. Eén keer in bad in de week was normaal, net zoals het toiletbezoek en de manier van huisvesting. Het beschouwen van dingen als 'normaal' is het enige wat telt, nu of over 100 jaar. Zelf leef ik graag 40 jaar gelukkig, dan 80 jaar ongelukkig. Sterker nog, ik hoop dat ik niet zo heel oud zal worden.

Jij denkt serieus dat proefdieren een goed leven hebben voor / tijdens en na een proef? Doe je ogen alsjeblieft eens open! Hoeveel dieren worden er onnodig gemarteld voor l*llige proeven? In mijn ogen zijn alle proeven l*llig als dieren worden uitgebuit. Jij denkt niet dat proefdieren pijn hebben? Dan denk je zeker ook dat circusdieren hun kunstje voor hun plezier doen, dieren vrijwillig dood gegaan zodat jij het op kan eten en met alle plezier rare dingen krijgen ingespoten en aangenaaid zodat ze de mensheid helpen? Ik zou me kapot schamen als ik zo dacht.
De wetenschap is in mijn ogen alleen maar een manier naar het vinden van houvast, een grote inkomstenbron en vooral het testen van dingen om de nieuwsgierigheid te bevredigen. Maar noodzakelijk? Nee, dat vind ik niet.
Laatst bijgewerkt door laliz op 24-02-07 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 22:54

En ooooh wat is onze wereld verbeterd zeg. Ja op een paar punten. Zoals bijv. geneeskunde. Alhoewel, daar zijn ook een aantal dingen waar ik het niet helemaal mee eens ben.. Maar onze wereld gaat óók hard achteruit, en dat vergeten een hoop mensen.

Onderzoeken naar conditionering, oké. Prima. Ook nuttig. Maar dat kan ook anders. En nu niet de bijdehante vraag gaan stellen hoe dan wel. Ik ben geen wetenschapper. Maar ik ben er van overtuigd dat het anders kan. Mensen grijpen te snel naar dieren als proefpersoon omdat die geen eigen wil hebben.

Plus dat ik best weet wat conditionering is. Ik wilde het eerst niet in dit topic neerknallen, maar aangezien mensen me misschien beter zullen geloven; ik heb zelf veel te maken gehad met angst en depressies, en dus ook conditionering ed. Ik ben dus heus ergens ook wel dankbaar voor de wetenschap, maar dierproeven ligt bij mij nogal gevoelig.

Verder ben ik het voor een groot deel eens met Lizzle.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:57

Je bent tegen dierproeven, maar je hebt er dus wel gebruik van gemaakt? Beetje hypocriet.
En nu zal je me wel bijdehand vinden Haha! maar als je niet weet hoe het anders kan, kan je deze manier imo ook niet echt veroordelen. Zeker niet als je dus wel gebruik maakt van de resultaten van dergelijke proeven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:58

Conditioneren doen we ook met mensen Knipoog Vorig jaar heb ik er nog een onderzoekje mee gedaan. Niet l*llig bedoeld: ruim meeste onderzoeken mbt conditioneren wordt met mensen gedaan.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:59

Ja dieren worden onnodig gemarteld ja, maar niet alle proeven zijn condtionering.

In dit topic worden dierproeven veralgemeniseerd en dat is helemaal niet aan de orden.

Natuurlijk zijn er proeven waar dieren pijn gedaan worden, zoals met cosmetica testen en misschien ook wel met geneesmiddelen, maar daar weet ik niets van.

Maar met conditonering word die beesten echt geen pijn gedaan hoor. Tenminste, het is onmogelijk om het op een legale manier te doen. Laten we dat voorop stellen, illegaal is natuurlijk alles mogelijk.. maar op de legale en normale manier moet je door zoveel testpanels.

Ga van de week maar eens naar de bieb en haal wat boeken over condtionering. Er gaat een wereld voor je open die je nu niet kent.

En Lizzle, wie zegt dat als je 40 jaar gelukkig leeft.. je geen 80 gelukkig kan leven?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 23:00

Vooral ook heel realistisch om van een meid van 16 te verwachten dat ze in 10 minuten tijd met een realiseerbaar wetenschappelijk werkend onderzoek aan komt zetten.

Ik heb er onbewust gebruik van gemaakt. Toendertijd ( het is tijd geleden ) wist ik niets af van hoe het allemaal is gegaan. Dus hypocriet ? Nee.

Wat welshcobfan zegt; het word voornamelijk met mensen gedaan. Waarom dan tóch ook nog met dieren? Als dieren toch al zo anders zijn en anders op dingen reageren dan mensen.. wat héb je er dan aan ?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:00

Zou je als je nu weer depressief zou worden nu dan hulp weigeren omdat die hulp gebaseerd is op dierproeven?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:00

Welshcobfan schreef:
Conditioneren doen we ook met mensen Knipoog Vorig jaar heb ik er nog een onderzoekje mee gedaan. Niet l*llig bedoeld: ruim meeste onderzoeken mbt conditioneren wordt met mensen gedaan.

Conditioneren doen we allemaal, dagelijks Ja

Kinderen opvoeden = condtioneren
Je hond leren om te zitten bij de stoeprand = conditoneren (= met dieren, maar niet zielig.. vreemde zaak)

Wat dachten jullie van de zindelijkheidstraingin, oftewel 'Potty Trainen' = het meest gebruikte voorbeeld van condtionering!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 23:03

En Elaine; jij maar met je ga een boek halen over conditionering.. niet echt handig om er van tevoren al vanuit te gaan dat mensen er niets over weten.. Knipoog

@ Renza; Nee. Ten eerste omdat het meeste m.b.t. conditionering met mensen word gedaan, ten tweede:

Voordat ik in aanraking kwam met dierproeven van make-up enzo, gebruikte ik make-up die op dieren getest was. Nu koop ik alleen nog maar dierproefvrije make-up. Maar ik heb niet al die make-up die ik nog had weggegooid. Ik had het al gekocht, het was al gebeurd.. waarom dan weggooien ? Alleen maar zonde vind ik dan.

Net zo met kennis die al vergaard is. Dat is gebeurd.. Helaas. Maar dan er ook maar gebruik van maken. Hebben de dieren die ze voor psychologie gebruikt hebben toch nog waarde..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:04

Faux schreef:
Vooral ook heel realistisch om van een meid van 16 te verwachten dat ze in 10 minuten tijd met een realiseerbaar wetenschappelijk werkend onderzoek aan komt zetten.

Ik heb er onbewust gebruik van gemaakt. Toendertijd ( het is tijd geleden ) wist ik niets af van hoe het allemaal is gegaan. Dus hypocriet ? Nee.

Wat welshcobfan zegt; het word voornamelijk met mensen gedaan. Waarom dan tóch ook nog met dieren? Als dieren toch al zo anders zijn en anders op dingen reageren dan mensen.. wat héb je er dan aan ?

Dat heeft met ethiek te maken. Van dieren kun je onwijs veel leren, wij reageren hetzelfde op onprettige dingen als dieren (namelijk: vermijden). Dus het is vrij realistisch. Deze onderzoeken zijn vaak ook inspiratie voor vervolgonderzoeken (met mensen). Ze hebben vaak een leerdoel. Nuttig? ja. Alleen jammer dat dit onderzoek al veel eerder is gedaan.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:05

Faux schreef:
En [***]; jij maar met je ga een boek halen over conditionering.. niet echt handig om er van tevoren al vanuit te gaan dat mensen er niets over weten.. Knipoog

@ Renza; Nee. Ten eerste omdat het meeste m.b.t. conditionering met mensen word gedaan, ten tweede:

Voordat ik in aanraking kwam met dierproeven van make-up enzo, gebruikte ik make-up die op dieren getest was. Nu koop ik alleen nog maar dierproefvrije make-up. Maar ik heb niet al die make-up die ik nog had weggegooid. Ik had het al gekocht, het was al gebeurd.. waarom dan weggooien ? Alleen maar zonde vind ik dan.

Net zo met kennis die al vergaard is. Dat is gebeurd.. Helaas. Maar dan er ook maar gebruik van maken. Hebben de dieren die ze voor psychologie gebruikt hebben toch nog waarde..

Die opmerking over het boek was niet voor jou Faux Lachen , meer een algemene opmerking.

Dus, jij zegt: proeven die al gedaan zijn, waaruitkennis is vervaargd -> maakt niets uit.

Deze proef is 40 jaar geleden en er is kennis uit vergaard, waar is dan het probleem?

En.. als dankzij die proef jij een stoornisvrij leven kan leiden, doe je het dan niet?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:06

Maar je stuurt nog wel de Hoefslag een brief nav een onderzoek van 40 jaar geleden?
Niet banketstaaf bedoeld ofzo hoor Tong uitsteken maar snap niet zo goed wat je daarmee wil bereiken Lachen , want zoals je zegt het is al gebeurd, kan je de resultaten het best maar goed benutten (en dus ook publiceren), dan is het nog ergens goed voor geweest.

Paardenmeis1

Welshcobfan schreef:
Faux schreef:

Dat heeft met ethiek te maken. Van dieren kun je onwijs veel leren, wij reageren hetzelfde op onprettige dingen als dieren (namelijk: vermijden). Dus het is vrij realistisch. Deze onderzoeken zijn vaak ook inspiratie voor vervolgonderzoeken (met mensen). Ze hebben vaak een leerdoel. Nuttig? ja. Alleen jammer dat dit onderzoek al veel eerder is gedaan.

Mensen zijn te beinvloeden, dieren niet! Dat is de voornaamste reden waarom dieren liever gebruikt worden Knipoog

laliz

Elaine schreef:
Ja dieren worden onnodig gemarteld ja, maar niet alle proeven zijn condtionering.

In dit topic worden dierproeven veralgemeniseerd en dat is helemaal niet aan de orden.

Natuurlijk zijn er proeven waar dieren pijn gedaan worden, zoals met cosmetica testen en misschien ook wel met geneesmiddelen, maar daar weet ik niets van.

Maar met conditonering word die beesten echt geen pijn gedaan hoor. Tenminste, het is onmogelijk om het op een legale manier te doen. Laten we dat voorop stellen, illegaal is natuurlijk alles mogelijk.. maar op de legale en normale manier moet je door zoveel testpanels.

Ga van de week maar eens naar de bieb en haal wat boeken over condtionering. Er gaat een wereld voor je open die je nu niet kent.

En Lizzle, wie zegt dat als je 40 jaar gelukkig leeft.. je geen 80 gelukkig kan leven?

In mijn ogen zijn er nu genoeg feiten verzameld om volledig over te gaan op alternatieven, dus wil ik dat het helemaal stopt. Als conditionering zo vriendelijk is kunnen ze ook mensen gebruiken, nee alleen maar mensen. Natuurlijk kan je 80 jaar gelukkig leven, maar ik ga er niet vanuit. Als ik tegen de 70 loop en mijn verstand achteruit gaat hoop ik op een volwaardige klap met een moker.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:07

Conditioneren doen we allemaal, dagelijks

Citaat:
Kinderen opvoeden = condtioneren
Je hond leren om te zitten bij de stoeprand = conditoneren (= met dieren, maar niet zielig.. vreemde zaak)

Wat dachten jullie van de zindelijkheidstraingin, oftewel 'Potty Trainen' = het meest gebruikte voorbeeld van condtionering!

Conditioneren doen we allemaal, dagelijks Ja

Ga dus niet beweren dat wij conditioneren op zich aan de wetenschap te danken hebben.

Die proeven waren misschien nodig om bepaalde aspecten van het conditioneren te doorgronden, maar de methode an sich bestaat natuurlijk al zo lang als wij elkaar en dieren opvoeden. Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:08

Lizzle schreef:
In mijn ogen zijn er nu genoeg feiten verzameld om volledig over te gaan op alternatieven, dus wil ik dat het helemaal stopt. Als conditionering zo vriendelijk is kunnen ze ook mensen gebruiken, nee alleen maar mensen. Natuurlijk kan je 80 jaar gelukkig leven, maar ik ga er niet vanuit. Als ik tegen de 70 loop en mijn verstand achteruit gaat hoop ik op een volwaardige klap met een moker.

En als je gelukkig 20 bent, geestelijke stoornis krijgt en iemand zegt: Met de uitkomst van dit onderzoek kan ik je helpen en je kan gelukkig 100 worden.
Zeg je dan nog: NEEE want..

Ik zou zeggen: Wanneer gaan we beginnen?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 23:08

Ik moet even weg. Dus discussiëer even niet mee. Niet dat jullie denken dat ik niets meer weet te zeggen want dat is het niet. Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:09

@ elaine: nee ethiek is de voornaamste reden. Je mag een mens niet zomaar stroomschokken toedienen voor onderzoek.
Het liefst doen ze alles met mensen, maar de ethiek houdt het tegen (vanwege een aantal sterfgevallen in het verleden Nagelbijten / Gniffelen). Dier is niet altijd representatief voor een mens. Mens heeft eigen wil, maar die wil is vrij beperkt als het om conditionering gaat. Conditionering heeft voornamelijk betrekking op psychologie, dus dan zijn mensen veel interessanter dan dieren om te bestuderen (alleen is het toezicht op mensen extreem scherp)