Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kwadraatje

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:34

Bij ons ging er hetzelfde aan toe.
Behalve dat van dat brood in stukjes snijden en dat van de vaatwasser,
maar dat komt omdat we er geen hebben.

Ik vind dat niet echt overdreven.
Zo ben je gewoon goede tafelmanieren.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:00

Nicolletje schreef:
russel schreef:
Niks doorhameren, maar juist het niet doen of willen wordt met hand en tand verdedigd, maar mij wel best hoor. Ieder zijn meug, ik zoek toch uit wie bij mij past en als je boert en wind en onderuit gezakt mijn eten komt prakken, was het eenmalig voor mij......, doe je maar gewoon thuis.

Ik vind dit ook niet echt een aardige stelling.
Ik heb net met mijn ouders hachee zitten prakken DUS zit ik ook te boeren en te winden Verward Scheve mond

Ow en over prakken gesproken:
Pagina 40, hoofdstuk "Zo eet je lastige gerechten" van het boek Culinaire Etiquette van Horst Hanisch:
Citaat:
Gekookte aardappels kunt u rustig met een mes kleinsnijden en met een vork prakken om de jus beter op te nemen

Sjongejonge *LOL* die DUS van jou is echt misplaatst Nicolletje, dat lees je er echt helemaal zelf in (en eerlijk gezegd verbaas ik me erover dat je je aangevallen voelt om jouw tafelmanieren *LOL* )

Mijn ouders hebben me precies zo opgevoed, ellebogen bij je lijf, polsen niet op tafel, bestek netjes neerleggen als je pauze houdt/klaar bent met eten.. etc. En daar ben ik heel blij mee, want het is dan misschien 'statusgedoe' maar ik heb liever teveel kennis van status dan te weinig, voor de gelegenheden waarin ik terecht kom zoals diners van werk, troouwerijen, etc.

Naast dat ik dat allemaal geleerd heb, hebben wij ook genoeg dagen achter de tv gegeten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:03

Zo verschillend zijn je manieren op een ander toch niet, heb persoonlijk nog nooit iemand verkeerd zien kijken. Naar iemand die zijn armen op de tafel had.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:04

Tulandro schreef:
Ik vind dat het best streng is ja. De tafelmanieren zijn uiteraard correct en die heb ik ook geleerd. Maar sommige punten die jij noemt vind ik niks met tafelmanieren te maken hebben. Waarom geen drinken tijdens het avondeten?

Ik ben blij dat ik altijd op mijn kop kreeg als ik mijn bestek verkeerd vast hield, maar ik ben ook blij dat ik heel wat gezellige avondjes voor de tv gegeten heb. Zolang je maar weet hoe je het hoort te doen, is er toch niks aan de hand?

Idd, wij eten ook altijd aan tafel enz., maar drinken (water) mag toch altijd wel op tafel staan hier.
Zolang je maar weet hoe het moet vind ik dat je netjes opgevoed bent.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:05

Eerst de armen op tafel, dan de arm als hoofdsteuntje, zodat je alleen maar je vork kunt gebruiken Haha! Haha!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:07

ik ben met bijna de zelfde regels opgevoed als de TS. Ik mag me eten wel prakken (het heet niet voor niets hier een prakkie Clown )
En patat mag ik gewoon met me handen eten Lachen
en als ik iets niet lust dan kookt me moeder meestal wat anders, of ik eet gewoon brood. En de vaat heb ik gelukkig maar weinig hoeven doen, maar dan moesten we wel de honden uitlaten Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:09

Hahahah nee maar serieus Haha!

Ik heb echt nog nooit iemand verkeerd zien kijken naar een persoon die zijn armen op tafel legt, geen reacties van op de brandstapel ermee Boos! , of wat is dat voor een onopgevoed monster Lachen

Ik denk eerlijk gezegd dat er maar weinig mensen zo denken Clown

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:13

Nou, bij ons thuis was het inderdaad eten om je te voeden (mijn ouders hebben een boerderij), niet dat we Neanderthalerig bezig waren of zo, maar het ging allemaal wel snel en makkelijk (want er moest weer gewerkt worden). Wel netjes aan tafel zitten en niet smakken e.d., maar de echte etiquette heb ik thuis niet geleerd (welk bestek precies waarvoor e.d.). En mijn brood mocht ook gerust dubbel (lekker snel he)

Ik merk dat ik dat toch wel mis hoor, want ik kan uiteraard best netjes met bestek eten Clown , maar het zit er allemaal niet ingebakken en daardoor voel ik me soms wel ongemakkelijk bij mensen waar het wel erg vanzelfsprekend is.

Zo paste ik eens op twee kindjes (van vier en twee) die uiterst netjes worden opgevoed en werd door hen (!!!) even aangesproken op het feit dat ik mijn brood niet met mes en vork at Haha! . (Kan je je voorstellen hoe ik me bij hun ouders voel Clown )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:16

Brood met mes en vork doe ik ook niet, ik kan niet tegen brood en heb alleen bloemenbrood krackers zie me al bezig Lachen

Maar hoeveel mensen op dit topic kennen alle vorken en messen Knipoog

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:16

Ik moet zeggen dat ik ook zo opgevoed ben als de TS omschrijft, hoewel er wel een stuk meer op tafelmanieren gehamerd werd toen mijn stiefvader bij ons in kwam wonen, die gaat daar echt prat op. Dus wat katiavl zegt, dat er weinig mensen zijn die zich er aan storen als mensen verkeerde eetgewoontes hebben, mijn stiefvader is er dus wel zo een Knipoog

En tuurlijk vind ik het wel eens makkelijk om een boterham dubbel te vouwen of een beetje onderuit te zakken aan tafel. Maar uiteindelijk ben ik maar wat blij dat ik wel weet hoe het hoort! En ik moet zeggen dat ik er in restaurants toch wel op let, hoe andere mensen zitten te eten. Ik stoor me er niet aan als iemand 'verkeerd' eet, maar om nou te zeggen dat ik het netjes vind... Ik vond het niet leuk toen mijn stiefvader het er zo inhamerde, hoe ik mijn bestek vast moest houden, wat ik met welk bestek moest eten, hoe ik het neer moest leggen etc. maar nu ben ik er wel blij om Lachen En brood moesten wij altijd in stukjes snijden en met mes en vork eten Lachen

Vaatwasser moeten wij altijd inruimen en dat wordt per dag bepaald wie dat doet. Eten gebeurd altijd aan tafel, met hoge uitzondering op de bank maar dat vind ik niet eens echt prettig... Alleen in de zomer zitten we vaak buiten met het bord op schoot. Prakken doe ik wel, dat vind ik lekkerder Lachen En iets niet lusten, vroeger moest ik het wel eten maar tegenwoordig wordt er steeds meer rekening mee gehouden. Zo ben ik niet gek op rode bietjes/kool en spek, maar ik eet standaard 1x in de week bij mijn vader en dan eten ze thuis dus vaak van dat soort gerechten waar ik niet zo gek op ben. En dat ook bij de andere kinderen, als die een weekend weg zijn dan eten mijn ouders andere dingen dan wanneer we allemaal thuis zijn. Ik ben dan vaak wel thuis, maar als ik iets echt niet lust wat ze gaan eten, regel ik dat ik ergens anders kan eten. Dus eigenlijk best praktisch, gescheiden ouders Tong uitsteken

Overigens drinken wij wel bij het eten, ben het nu ook zo gewend en zou ook niet anders meer willen eerlijk gezegd...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:19

Dus bij jou lag er meer dan de vork, mes, kleine lepel, en grote lepen?

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:26

regels aan tafel?
wij aten nooit aan tafel. in de volksmond waren wij volgens mij het soort sjonnie en anita gezin die alleen aandacht besteedden aan de honden. (heel erg was het ook niet hoor Tong uitsteken )

wij aten altijd voor de tv.
ik at nooit met mes en vork.
toen ik 2,5 jaar terug voor het eerst bij mijn toenmalige vriend ging eten leerde ik pas wat met mes en vork eten was.
en geloof me ik voelde me een kluns.
gelukkig at zijn broertje net als mij Tong uitsteken

mijn brood smeer ik op t aanrecht,vouw het dubbel en eet het op op het moment waar ik dan ben. ik eet op het aanrecht,op bed,voor de tv,op de grond,achter de pc.

tja wat kan ik zeggen,ben niet netjes en hou niet zo van strakke regeltjes.

het is maar net hoe je opgevoed bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:32

Charos schreef:
Maar waarom in godsnaam geen drinken bij het eten? Dat heeft imo niks te maken met slechte manieren.

Even een beetje een oud berichtje gequote, maar: dit heeft inderdaad weinig te maken met tafelmanieren. Er zijn zelfs regels voor de plaats van verschillende wijn- en waterglazen, deze zouden er ook niet hoeven te zijn wanneer drinken zo onbeschoft zou zijn tijdens het eten.

Het is wél zo, dat drinken tijdens het eten de natuurlijke werking van je speeksel (en verteringsstelsel) negatief beïnvloedt. Ene soort drinken wel meer dan een andere, maar drinken tijdens het eten is wel ALTIJD negatief voor de spijsvertering. Daarom kiezen veel mensen ervoor niet te drinken bij het eten.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:33

katiavl schreef:
Dus bij jou lag er meer dan de vork, mes, kleine lepel, en grote lepen?

Nou, tijdens het avondeten gewoon niet, maar als het in een restaurant ligt dan kan ik er wel mee overweg. Pasta en rijst eten wij ook met een lepel, toetje eet ik eigenlijk nooit dus kleine lepel hoef ik niet. En er wordt ook onderscheid gemaakt bij ons tussen ontbijtbestek (kleiner) en dinerbestek (groter).

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:37

Ik vind dit inderdaad wel een beetje té streng! Nagelbijten / Gniffelen . Een beetje manieren kan geen kwaad. Ik mag ook niet als een zoutzak aan tafel gaan zitten en alles snel naar binnen lepelen. Maar waarom zou je geen drinken mogen bij het eten Verward . Als je alleen maar eet krijg je ook maar een drogen keel. En bord leeg eten enzo. Nops.. dat hoef ik allemaal echt niet. Patat bijvoorbeeld, dat is tegenwoordig meer dan normaal als je dat met je handen eet. Tuurlijk is het een beetje onsmakelijk als je alles maar met je handen eet. Maar bijvoorbeeld je brood in stukjes snijden, is misschien een beetje iets té overdreven. Maarja, ieder zo zijn eigen regeltjes Knipoog l.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:38

Duivel VVD'ers.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:41

Nee ma ik heb het terug over de pretty woman scene, ik denk dat er maar weinig zijn die alle vorken en messen kennen Lachen

Plus ik ben zelf met al die waarden opgevoed, en vind de basis waarde ook belangrijk niet smakken en boeren of iets anders, en recht zitten dat is gewoon goed voor de rug, maar de rest ik beoordeel liever mensen op iets anders. Wat ik veel waardevoller vind.
En me irriteren in mensen doe ik ook niet, heb het al lastig genoeg met mezelf Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 22-02-07 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:46

Ik herken me wel in de regels van TS. Ook ik ben zo opgevoed, met wat uitzonderingen. Wij mochten wel water of melk drinken aan tafel. Maaaar wij moesten rechtop zitten, maar mochten niet met onze rug tegen de leuning zitten (er moest 'een hond achterlangs kunnen lopen'). Alhoewel dat laatste vroeger niet zo heel streng werd gehandhaafd gelukkig.

Moet zeggen dat er gewoon wat beleefdheidsvormen inzitten waar ik blij mee ben: gewoon even op elkaar wachten tot iedereen opgeschept heeft vind ik gewoon aardiger dan dat de eerste die klaar is begint te schransen en vervolgens opstaat als ie klaar is. Gewoon even wachten en gelijk beginnen en ook blijven zitten tot iedereen klaar is: niks mis mee.

Ben verbaasd dat er mensen zijn die zeggen dat ze alleen met een vork eten: hoe snij je je vlees dan ? Hoe krijg je dan je eten op je vork (of wordt alles eraan geprikt) ?? Met stampot kan ik me dat nog voorstellen, maar met de rest...

Ik heb het nooit als streng ervaren (ik kwam uit een gezin met 4 kinderen en het gaf gewoon duidelijkheid) en ik probeer het ook ongeveer op die manier aan mijn dochter te leren (over mijn stiefkinderen heb ik niet zoveel te zeggen en die zijn inmiddels ouder, maar ik probeer het ze wel duidelijk te maken...)

Tuurlijk mag ze een heel enkele keer wel eens voor de TV eten, maar normaal gesproken is die gewoon uit. Ze mag wel tegen de leuning zitten, maar er wordt niet gehangen, geleund op d'r ellebogen, naar binnen geschoven, etc. Je blijft gewoon aan tafel zitten tot iedereen klaar is, etc. Wel houd ik rekening met wat ze wel en niet lust, maar ik merk ook dat ze daardoor niet erg veel leert eten. Ik moest vroeger spruitjes eten (2 of 3) om ze te leren eten, nu vind ik ze zalig. Mijn moeder maakte altijd 2 groentes en van de groente die je niet lustte moest je één hapje proeven. Het maakt wel dat er nu eigenlijk niets is wat ik niet lust...

Met brood eten is het anders. Iedereen (ook mijn stiefkinderen) eet door school/studie op andere tijden, dus smeert iedereen brood wanneer die zin heeft. Zondags ontbijten we met z'n allen en dan wordt gewoon de tafel gedekt en daar ook gegeten (lekker verse broodjes, jus, de hele mikmak).

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:58

Nu voel ik me toch wel redelijk asociaal opgevoedt.
Ja, in mijn ogen ben je heel streng opgevoedt, maar dat komt omdat ik zelf heel erg anders ben opgevoedt.
Wij eten gewoon patat met onze handen, we hebben altijd drinken bij het eten, bijna alles is het tegenovergestelde van wat jou is aangeleerd. Maar zoals ik al zei: bijna alles, in sommige dingen kan ik me wel vinden.
Maar mijn ouders zijn best makkelijk, gewoon lekker op de bank eten af en toe, patat met onze handen eten, drinken op tafel voor als je dorst hebt, en als je echt vol zit en je bord niet meer leeg kan eten, dan mag je het wel laten staan.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:15

Bij ons was het vroeger zo dat als wij drinken bij het eten hadden,
dat we dat dan meteen opdronken en vervolgens geen honger meer hadden voor de rest.
Waardoor we ons bord natuurlijk niet keurig konden leegeten, omdat we vol van het drinken zaten Tong uitsteken
Daarom hadden wij ook geen drinken bij het avondeten.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:11

Haha..wij hebben altijd precies dezelfde tafelmanieren geleerd! Ik vind er ook niks geks aan verder.
Maar moet wel zeggen dat ik nu weinig meer met de familie mee eet ivm mijn werktijden.. en mijn ouders zijn ook wel wat versoepeld met de regels.

Edit; maar patat eten wilde ik ook nooit met mes en vork, ik had daar als kind altijd fikse ruzie om met mijn moeder haha.En heb de strijd gewonnen want mijn jongere zusje eet nu ook patat met de handen Tong uitsteken

Er schiet me nog wat te binnen!
Toen ik in Friesland 3 weken schapenstage liep in de lammertijd zat ik intern bij een gezien en dat waren boeren. Die hadden gewoontes waar ik me wel over verbaasde.. Ze aten bijvoorbeeld niet alleen tijdens de maaltijd vlees, maar ook vantevoren als ze nog niks anders hadden opgeschept?
Ik vroeg waarom "ja dat vinden we gewoon erg lekker, vlees"
Tja.. Scheve mond en voor het toetje schraapten ze gewoon hun bord helemaal leeg en dan gooiden ze gewoon de vla in datzelfde bord zonder af te wassen! Bah..restjes aardappel in je vla..

Bovendien is het mij geleerd dat het onbeleefd is om je bord bijna uit te likken, staat zo raar.. Alleen die oude boer vond mij onbeleefd omdat ik mijn bordje eerst ging schoonwassen Koe haha ieder zo zn ding he...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:36

Nee, ik kan mij hier niets bij voorstellen, om zo te móeten eten. Mijn ouders maken zich liever om andere dingen druk, dan dat ik mijn piepertjes niet zou mogen prakken. Nagelbijten / Gniffelen Met mes en vork eten kan ik wel, maar ik doe het eigenlijk bijna nooit. Wat moet ik met dat mes? En waarom geen drinken bij het avondeten? Als er iets klem zit, of ik vind iets minder lekker moet ik het wel kunnen wegspoelen, en bovendien is water gezond. Rug tegen de leuning en dan het eten naar mijn mond toe brengen zonder te buigen? Dan zou dus echt alles op mijn broek liggen, ik moet juist boven mijn bord hangen.

Wel mogen we nooit op de bank eten/voor de tv, wachten we netjes op de rest voordat we van tafel gaan, maar ik mag bijvoorbeeld wel naar de kelder lopen om wat te drinken te pakken. Nee, in mijn ogen ben jij 'bekakt' opgevoed, maar ik ben dan ook niet voor niets een echte boerendochter. Haha!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:43

Sommige regels ken ik helemaal niet, dat je niet mag drinken tijden het eten, niemand doet dat eigenlijk bij ons thuis weet niet waarom.
Ik mag wel tijdens het eten even van tafel om iets te pakken, als ik iets niet lust dan at ik het ook niet en dan eten we dat ook niet als ik thuis ben.

Ik vind het opzich wel belangrijk als je goede tafelmanieren hebt dan ziet het er veel fatoenelijker uit.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:08

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.
Wedstrijdje lamlendig doen Tong uitsteken
* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
bek in 't bord en slurpen maar (de restjes)

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.
patat voor de tv, en als m`n zus niet thuis is alles voor de tv.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
Ik praat nooit onder het eten, mijn ma praat toch alleen met m`n zus
tv moet uit als we aan tafel zitten, radio staat nooit aan

* Geen drinken op tafel bij avond eten
zoep'n anders verbrand je je bek Sigaar

* Niet van de tafel tijdens het eten
ik word teruggeschopt door m`n zus, m`n ma boeit het niet

* Niet smakken of boeren
*ahum Schijnheilig Bij een vriendin doen we altijd wie het vieste geluid kan produceren

* Pasta draai je met je vork op je lepel
gewoon slurpen

* Patat eet je ook met een vork
gewoon met de vette vingers Tong uitsteken

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
Wat een boer niet kent dat vreet ie niet, dus ik eet alleen wat ik lekker vindt Lachen

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
wij eten nooit toetjes, en de restjes gooien we weg

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
gewoon dubbelgevouwen, in blokjes doe je zo lang over Tong uitsteken Maar het is wel lekkerder

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
Wij hebben geen vaatwasser, en mijn ma doet al het schoonmaakwerk

Ja, eigenlijk ben ik niet bepaald opgevoed Haha! (godzijdank)
Zou echt niet kunnen leven met al die eetregeltjes Scheve mond

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:33

Nicolletje schreef:
Agossie schreef:
Schijnheilig

Ik Schijnheilig

Welja ga jij je er ff mee bemoeien Afbeelding Haha!

Heb jij mij ooit horen (ruiken Nagelbijten / Gniffelen ) scheten dan? Nors opkijken

De pot verwijt de ketel... Nagelbijten / Gniffelen ROFL