Een derde snacks bevat Paardenvlees!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Re: Een derde snacks bevat Paardenvlees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:59

Paardenvlees eten is meer een etische kwestie en niet eens zozeer onder paardenliefhebbers, want een groot deel van de paarden of dierenliefhebbers eet 'juist' wel paardenvlees. (omdat die verder denkt dan: Aahhhh een paard, die eet je toch niet.)

De mensen die het pertinent niet eten, zijn vaak de mensen die of helemaal geen vlees eten of niet verder denken dan hun eigen paard. Als je vlees eet denk je toch ook niet: Ah vandaag een stukje Beatrix-zoveel op mn brood...vanavond Varken nr x in de pan, etc..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:13

Voor mij was dit ook allemaal allang bekend Lachen

Ik laat er niks om staan Haha!

Ik ga mee met de uitspraat dat paardenvlees t beste vlees is wat je kan eten omdat paarden het vaak een stuk beter hebben dan varken/koeien/kippen.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:48

Lekker Vingers aflikken

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:19

Ik wist het al heel lang (broer heeft friettent gehad, vandaar Haha! )

En ik eet het niet minder daardoor.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:30

ik interesseer me er weinig in, als ik iets lekker vind eet ik dat. ik weet dat mora in veel snacks paardenvlees heeft zitten. ik vind het eten van paardenvlees ook niet erg of gek, paarden worden niet net als koeien gefokt voor de slacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:35

ik lees veel "de paarden die er in zitten hebben een goed leven gehad"

Nou geloof dat maar niet, mischien 10 % van die paarden...! In die lekker frikandel van je zitten trekpaard(hengst)veulens, fjorden(hengst)veulens shetland(hengst)veulens en noem maar op. Alle koudbloed hengstjes die niemand hebben wil gaan allemaal naar t slachthuis....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:37

ja klopt
Maar hebben die een slecht leven gehad?

Kort wel..maar slecht?

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:43

runningkawa schreef:
karin1985 schreef:
daar is weer veel tijd en geld in gaan zitten, die stichting wakker dier vast wel in iets noodzakelijkers had kunnen stoppen.

Doet wakker dier dan ooit wat noodzakelijks?

Ik ken ze alleen maar van achter de feiten aanhollen en wat herrie maken van dingen die in NL al lang niet meer gebeuren.

En net als nu, iets bekend maken dat iedereen al weet...

Helemaal mee eens, misselijke figuren.. Bloos

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:48

WickedSanty schreef:
ik zou best vlees willen eten, als ze niet werden ge-massaproduceerd, vervoer op een gruwelijke wijze, vet gemest werden... en dan nog de minuten voor ze geslacht worden.

dat bij elkaar opgeteld, vind ik zelf gruwelijk.. daar wil ik nie tan meedoen. voor mijzelf niet..

ik wil het nie top mijn geweten hebben, dat een dier gemarteld is, nooit daglicht heeft kunnen zien, een afschuwleijk transport achter de rug heeft gehad, geslagen is, verk**cht is, ja want dat gebeurd ook bij die noodslachtingen..

voor 2 minuutjes smaak in je mond.. terwijl er voldoende vervangende even gezonde producten te koop zijn.

Verkracht worden? dat gebeurd bij de noodslachtinge??
Gemarteld? noem eens een voorbeeld wat jij martelen vind daar ben ik heel erg benieuwd na.
Ik denk niet dat jij precies weet waar je over praat..

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:51

Ik vind het onzin dat sommige mensen wel koeienvlees eten, maar geen paardenvlees omdat dat zielig is.. Heeft een koe geen leven dan ?! .. Voor mij maakt dit onderzoek niks uit, ik vind het zoiezo al onterecht dat dieren gefokt worden voor het vlees. en dat mensen het nog lekker vind !? Gadverredamma ! Maarja.. je moet het zelf weten.. dit is zoals ik er over denk. EET GEEN VLEES Haha! gun die dieren ook een fijn leven !

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:12

nou ik eet het iig voorlopig niet meer maar dat is meer omdat ik nu veel kans heb dat ik mijn paardje eet mjah .. opzich is het toch lekker .. en ze zijn toch wel dood dus je kunt ze nu niet eten maar dan doet iemand anders het toch wel .. maar dat is mijn mening Haha!

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:56

wakker dier is gewoon tijdverspilling... Clown Net als toen die man die niet een paar kamelen mog houden om te melken, (maar 5 ofzoo) in een heel grote stal... tssss ze hadden d'r niet eens naar gekeken of ze hadden hun mening al klaar staan.. tssss... En ze spreken zichzelf tegen, eerst willen ze dat mensen meer vlees eten, nog geen week later vega knackworsten en nu dit?!?!?!?!?!?!?!
Dikke onzin is Wakker dier!!!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:29

Machie schreef:
Voor mij was dit ook allemaal allang bekend Lachen

Ik laat er niks om staan Haha!

Ik ga mee met de uitspraat dat paardenvlees t beste vlees is wat je kan eten omdat paarden het vaak een stuk beter hebben dan varken/koeien/kippen.

Mee eens, nou ben ik niet zo dat ik maar bewust paardenvlees eet, maar als er wat in zit ga ik er niet wakker van liggen.

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:05

Ik eet zoiezo geen vlees, dus ook geen paardenvlees. Maar als ik wel vlees zou eten, zou ik denk ik nog geen paardenvlees eten. Ik denk niet dat ik het m'n keel door zou krijgen. Of misschien juist wel, omdat paarden 'vriendelijker' behandeld worden en meestal een beter leven hebben. Naja, ik hou het wel gewoon bij m'n vegaburgertjes enzo.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:11

ijslanderfan schreef:
Hoe die paarden daar alleen al heen vervoerd worden. (levend) maar goed, dit staat op een paardenforum. Maar net zo goed koeien kippen en varkens.

Dit verbaast me niks. Raar eigenlijk, we geven honderden euro's uit aan je welzijn van je paard maar aan de paarden die onder verschrikkelijke omstandigheden vervoerd worden wordt gezegd: en lekker was mijn frikandel.

Ik banketstaaf wel lekker zo, maar worden paarden écht beter behandeld dan koeien, varkens
en kippen? Ik ben wel benieuwd of iemand daar écht verstand van heeft.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:45

Oud nieuws, en ik kan er ook totaal niet mee zitten.
Ik blijf er echt wel om snacken Lachen

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:02

LiinDseyy schreef:
wist niet dat er zoveel paardenvlees in zat..

maar eerst vond ik het altijd super zielig en wilde ik geen frikadellen meer eten ivm paardenvlees..

maar als je na gaat denken.. ja kan eigenlijk beter paardenvlees eten dan varkensvlees.. ik ken een paar paardjes die naar de slacht zijn gegaan en heb ook een tijd op bij een varkensboer gelogeerd.. die paarden hebben een heerlijk leven gehad.. terwijl die varkens allemaal heel zielig in kooitjes zaten en heel lomp werden behandeld

Ja en als iedereen zo denkt dan neemt de vraag naar paardenvlees toe en dan worden er paarden speciaal voor het vlees gefokt/gehouden. Dan krijgen die paarden net zo'n k#t leven als andere dieren die bestemd zijn voor menselijke consumptie.
Dan kunnen we met zn allen ook wel honden, katten en cavia's gaan eten die hebben vaak ook een 'heerlijk' leven gehad. En in bepaalde landen gebeurt dit ook al.

Nou, MIJN paard krijgt helemaal niemand te eten. He is not intended for human consumption(hetzelfde geld voor mijn andere dieren).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:07

dakota schreef:
Ja en als iedereen zo denkt dan neemt de vraag naar paardenvlees toe en dan worden er paarden speciaal voor het vlees gefokt/gehouden. Dan krijgen die paarden net zo'n k#t leven als andere dieren die bestemd zijn voor menselijke consumptie.
Dan kunnen we met zn allen ook wel honden, katten en cavia's gaan eten die hebben vaak ook een 'heerlijk' leven gehad. En in bepaalde landen gebeurt dit ook al.

Nou, MIJN paard krijgt helemaal niemand te eten. He is not intended for human consumption(hetzelfde geld voor mijn andere dieren).

als ik mezelf even mag quoten

cp112 schreef:
trouwens. in de afgelopen 10 (of was het 20? Verward) jaar is het aantal (sport)paarden in Nederland VERDUBBELD! waar denk je dat al die dieren heen moeten als ze naar de slager gaan, die moeten al het vlees ook kwijt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:09

Debo schreef:

Nou geloof dat maar niet, mischien 10 % van die paarden...! In die lekker frikandel van je zitten trekpaard(hengst)veulens, fjorden(hengst)veulens shetland(hengst)veulens en noem maar op. Alle koudbloed hengstjes die niemand hebben wil gaan allemaal naar t slachthuis....

Leg mij dat eens uit. Ik ben met je eens dat dat soort diertjes veel bij de slacht terecht komebn. Maar waarom hebben die geen goed leven gehad?
Ik vergelijk het met kuikens van zes weken oud die geslacht worden en met z'n allen in een schuur hebben gezeten en door hun groei door de poten zakken...kistkalveren etc. Ik heb nog nooit van kistveulens gehoord.... Ik wil niet zeggen dat alle paarden die bij de slacht terecht komen een fijn leven hebben gehad...er blijven nu eenmaal mensen niet prettig met paarden omgaan...maar de kans dat paarden het goed hebben gehad is vele malen groter.
Ik kan overigens ook wel een voorbeeld noemen van een sportstal waar ze dure paarden verkopen, maar waar ik ruzie heb gehad met de zoon van de eigenaar omdat hij een paard mishandelde (en dan heb ik het niet over zo maar een schop of een tik, maar iets heel gruwelijks, wat ik nog nooit iemand heb zien doen). Als je daar dan op stal rond loopt en alles ziet er netjes en gelikt uit....dan zou je denken dat de dieren het daar goed hebben, terwijl ik nu beter weet...en ook het feit dat alle dieren die daar iets langer staan kopschuw zijn...dan weet je ook genoeg...
Dan hebben die fjorden en shetlandveulens die uiteindelijk bij de slacht belanden het in mijn ogen veel beter gehad, bij hun moeder in de weide hobbelend...dan deze sportpaarden bij deze man op stal (waar ik overigens nog niet klaar mee ben, het zal nog een staartje hebben...)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:10

dat neemt trouwens niet weg dat er straks op kleine schaal vast wel meer slacht paardenfokkers bijkomen, maar veel zal het niet zijn. in ieder geval niet in Nederland, ivm dierwelzijn etc. kijk maar naar de paarden van Marrum, wat daar wel niet voor heisa over was omdat die paarden voor de slacht waren. nee ik denk dat in nederland niet veel slachtpaardenfokkers zullen komen.
misschien wel in het buitenland. hier in Frankrijk vangt paardenvlees een hoge prijs. dat komt omdat het gewoon veel gegeten word. maar er is genoeg. er zijn hier ook niet veel echte slachtpaardenfokker (is onderzoek naar gedaan) maar de mensen hier zijn er veel makkelijker in om hun paarden naar de slager te sturen ipv in laten slapen.

[EDIT] ik reageerde op mijn eigen post, niet op bovenstaande [EDIT]

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:15

polly2 schreef:
Debo schreef:

Leg mij dat eens uit. Ik ben met je eens dat dat soort diertjes veel bij de slacht terecht komebn. Maar waarom hebben die geen goed leven gehad?
Ik vergelijk het met kuikens van zes weken oud die geslacht worden en met z'n allen in een schuur hebben gezeten en door hun groei door de poten zakken...kistkalveren etc. Ik heb nog nooit van kistveulens gehoord.... Ik wil niet zeggen dat alle paarden die bij de slacht terecht komen een fijn leven hebben gehad...er blijven nu eenmaal mensen niet prettig met paarden omgaan...maar de kans dat paarden het goed hebben gehad is vele malen groter.
Ik kan overigens ook wel een voorbeeld noemen van een sportstal waar ze dure paarden verkopen, maar waar ik ruzie heb gehad met de zoon van de eigenaar omdat hij een paard mishandelde (en dan heb ik het niet over zo maar een schop of een tik, maar iets heel gruwelijks, wat ik nog nooit iemand heb zien doen). Als je daar dan op stal rond loopt en alles ziet er netjes en gelikt uit....dan zou je denken dat de dieren het daar goed hebben, terwijl ik nu beter weet...en ook het feit dat alle dieren die daar iets langer staan kopschuw zijn...dan weet je ook genoeg...
Dan hebben die fjorden en shetlandveulens die uiteindelijk bij de slacht belanden het in mijn ogen veel beter gehad, bij hun moeder in de weide hobbelend...dan deze sportpaarden bij deze man op stal (waar ik overigens nog niet klaar mee ben, het zal nog een staartje hebben...)

mee eens.
en trouwens. waarom zouden ze veulens slachten! wat heeft dat voor zin, zit toch geen vlees aan!!(om het even bot te zeggen) die mensen zijn ook niet gek hoor en laten het paard wel even tot zijn 2e-3e jaar (minstens) staan. en ik neem aan ook in de wei, is het goedkoopst en minder kans op allerlei rare ziekten/vergroeiïngen dan wanneer ze steeds in de stal staan. aangezien paarden veel sneller vatbaar zijn voor dat soort dingen.
en worden ze lekker dik en bouwen ze aardig spieren om. nou, mooi stukkie vlees dan toch Cool

[edit] ik zeg niet dat het allemaal zo gebeurd als hierboven beschreven natuurlijk, maar als je logisch nadenkt is dat toch het slimste.. als je het paard in de stal laat creperen heb je er ook nisk aan Clown en de echt slachtpaardenfokkers weten dat heus wel.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:29

waaor zou er geen vlees aan veulen zitten?
er zit toch ook vlees aan kalfjes?

wist al lang dat er vaak paarden vlees in snack's zit.
maar wat maakt het uit, zo wordt het hele paard teminsten goed gebruikt en niet voor alleen b.v. biefstuk geslacht.
oke misschien klinkt het bot, maar dat vind ik.

gr

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:39

je zou er niet teveel bij moeten nadenken wat er allemaal in vlees gestopt zit. het is gezond en meestal ook nog lekker... gelukkig is het slachten van paarden niet meer zo luguber als vroeger. Nu wordt het gewoon kalm en snel gedaan.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:56

ruiter1992 schreef:
je zou er niet teveel bij moeten nadenken wat er allemaal in vlees gestopt zit. het is gezond en meestal ook nog lekker... gelukkig is het slachten van paarden niet meer zo luguber als vroeger. Nu wordt het gewoon kalm en snel gedaan.

Of juist wél bij nadenken. Het is lang niet altijd gezond en lekker dat laat ik aan jezelf over.

Paarden slachten gebeurd misschien rustig, maar het vervoer er naar toe lang niet altijd.

Wie herrinert zich de aflevering van Radar nog, een vrachtwagen vol met paarden die niet konden staan geen water en 38 graden. Dát eten jullie. (Dat was dan wel in Italië, maar dat vlees wordt hierheen getransporteerd.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:40

Mensen...het vlees wat veelal vervoert wordt naar Italie etc komt praktisch niet op ons bord te liggen (dat eten ze zelf op, in die landen eten ze aanzienlijk meer paardenvlees dan hier in NL)

Nederland haalt zijn grootste hoeveelheid vlees uit Brazilie en Argentinie, hier leven de paarden in grote kuddes, worden een paar keer per jaar bijeen gedreven, en geselecteerd op wel- en niet-slachtwaardig. Vervolgens geslacht en vervoerd naar de afnemers.

Daarnaast, tja een paard in Nederland is echt niet per definitie beter of slechter af dan kippen, varkens of koeien. Paarden kunnen soms zelfs minder goed voor de dag komen op het punt natuurlijk gedrag of sociaal contact, dan bijv. koeien!!
Daarnaast heb ik ook nog niet ongelofelijk veel medelijden met bijv. de koeien in de gangbare melkveehouderijen (varkens en kippen 'ken' ik niet goed genoeg om gedetailleerd te oordelen, al kan ik wel zeggen dat op het gebied van Varkens het zowiezo wel een stuk beter kan...al zat dat wel ten koste gaan van de productie) staan in groepen, hebben sociaal contact, hebben veelal goede kwaliteit water en voer en hier onbeperkt toegang tot.