Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
runningkawa schreef:karin1985 schreef:daar is weer veel tijd en geld in gaan zitten, die stichting wakker dier vast wel in iets noodzakelijkers had kunnen stoppen.
Doet wakker dier dan ooit wat noodzakelijks?
Ik ken ze alleen maar van achter de feiten aanhollen en wat herrie maken van dingen die in NL al lang niet meer gebeuren.
En net als nu, iets bekend maken dat iedereen al weet...
WickedSanty schreef:ik zou best vlees willen eten, als ze niet werden ge-massaproduceerd, vervoer op een gruwelijke wijze, vet gemest werden... en dan nog de minuten voor ze geslacht worden.
dat bij elkaar opgeteld, vind ik zelf gruwelijk.. daar wil ik nie tan meedoen. voor mijzelf niet..
ik wil het nie top mijn geweten hebben, dat een dier gemarteld is, nooit daglicht heeft kunnen zien, een afschuwleijk transport achter de rug heeft gehad, geslagen is, verk**cht is, ja want dat gebeurd ook bij die noodslachtingen..
voor 2 minuutjes smaak in je mond.. terwijl er voldoende vervangende even gezonde producten te koop zijn.
Machie schreef:Voor mij was dit ook allemaal allang bekend
Ik laat er niks om staan
Ik ga mee met de uitspraat dat paardenvlees t beste vlees is wat je kan eten omdat paarden het vaak een stuk beter hebben dan varken/koeien/kippen.
ijslanderfan schreef:Hoe die paarden daar alleen al heen vervoerd worden. (levend) maar goed, dit staat op een paardenforum. Maar net zo goed koeien kippen en varkens.
Dit verbaast me niks. Raar eigenlijk, we geven honderden euro's uit aan je welzijn van je paard maar aan de paarden die onder verschrikkelijke omstandigheden vervoerd worden wordt gezegd: en lekker was mijn frikandel.
LiinDseyy schreef:wist niet dat er zoveel paardenvlees in zat..
maar eerst vond ik het altijd super zielig en wilde ik geen frikadellen meer eten ivm paardenvlees..
maar als je na gaat denken.. ja kan eigenlijk beter paardenvlees eten dan varkensvlees.. ik ken een paar paardjes die naar de slacht zijn gegaan en heb ook een tijd op bij een varkensboer gelogeerd.. die paarden hebben een heerlijk leven gehad.. terwijl die varkens allemaal heel zielig in kooitjes zaten en heel lomp werden behandeld
dakota schreef:Ja en als iedereen zo denkt dan neemt de vraag naar paardenvlees toe en dan worden er paarden speciaal voor het vlees gefokt/gehouden. Dan krijgen die paarden net zo'n k#t leven als andere dieren die bestemd zijn voor menselijke consumptie.
Dan kunnen we met zn allen ook wel honden, katten en cavia's gaan eten die hebben vaak ook een 'heerlijk' leven gehad. En in bepaalde landen gebeurt dit ook al.
Nou, MIJN paard krijgt helemaal niemand te eten. He is not intended for human consumption(hetzelfde geld voor mijn andere dieren).
cp112 schreef:trouwens. in de afgelopen 10 (of was het 20?) jaar is het aantal (sport)paarden in Nederland VERDUBBELD! waar denk je dat al die dieren heen moeten als ze naar de slager gaan, die moeten al het vlees ook kwijt.
Debo schreef:ik lees veel "de paarden die er in zitten hebben een goed leven gehad"
Nou geloof dat maar niet, mischien 10 % van die paarden...! In die lekker frikandel van je zitten trekpaard(hengst)veulens, fjorden(hengst)veulens shetland(hengst)veulens en noem maar op. Alle koudbloed hengstjes die niemand hebben wil gaan allemaal naar t slachthuis....
polly2 schreef:Debo schreef:ik lees veel "de paarden die er in zitten hebben een goed leven gehad"
Nou geloof dat maar niet, mischien 10 % van die paarden...! In die lekker frikandel van je zitten trekpaard(hengst)veulens, fjorden(hengst)veulens shetland(hengst)veulens en noem maar op. Alle koudbloed hengstjes die niemand hebben wil gaan allemaal naar t slachthuis....
Leg mij dat eens uit. Ik ben met je eens dat dat soort diertjes veel bij de slacht terecht komebn. Maar waarom hebben die geen goed leven gehad?
Ik vergelijk het met kuikens van zes weken oud die geslacht worden en met z'n allen in een schuur hebben gezeten en door hun groei door de poten zakken...kistkalveren etc. Ik heb nog nooit van kistveulens gehoord.... Ik wil niet zeggen dat alle paarden die bij de slacht terecht komen een fijn leven hebben gehad...er blijven nu eenmaal mensen niet prettig met paarden omgaan...maar de kans dat paarden het goed hebben gehad is vele malen groter.
Ik kan overigens ook wel een voorbeeld noemen van een sportstal waar ze dure paarden verkopen, maar waar ik ruzie heb gehad met de zoon van de eigenaar omdat hij een paard mishandelde (en dan heb ik het niet over zo maar een schop of een tik, maar iets heel gruwelijks, wat ik nog nooit iemand heb zien doen). Als je daar dan op stal rond loopt en alles ziet er netjes en gelikt uit....dan zou je denken dat de dieren het daar goed hebben, terwijl ik nu beter weet...en ook het feit dat alle dieren die daar iets langer staan kopschuw zijn...dan weet je ook genoeg...
Dan hebben die fjorden en shetlandveulens die uiteindelijk bij de slacht belanden het in mijn ogen veel beter gehad, bij hun moeder in de weide hobbelend...dan deze sportpaarden bij deze man op stal (waar ik overigens nog niet klaar mee ben, het zal nog een staartje hebben...)
ruiter1992 schreef:je zou er niet teveel bij moeten nadenken wat er allemaal in vlees gestopt zit. het is gezond en meestal ook nog lekker... gelukkig is het slachten van paarden niet meer zo luguber als vroeger. Nu wordt het gewoon kalm en snel gedaan.