Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:55

Kijk als het lichamelijk contact is op een verkeerde plek, tja dan wordt ik boos. Of als iemand me veelvuldig tijdens een gesprek aanraakt. Maar gewoon een schouder klopje ofzo, of een korte aanraking? Nee daar doe ik niet moeilijk over. Maarja ik ben ook vrij open en ga makkelijk een gesprek aan met een ander.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:01

Bij ons op school is dat de laatste tijd ook een probleem!
Mijn gym docent prikte heeeel de tijd in mijn zij ... nou dan voel je je ook niet op je gemak!
Voor de rest heb ik er niet zo veel last van! maar idd ik snap wel wat je bedoelt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:23

Dan zeg je gewoon:"Wilt u niet meer constant in mijn zij prikken, anders ga ik er een probleem voor u van maken." Boos! Of je werpt een venijnige blik.

Want hoe je reageert is ook belangrijk.
Als je er alleen maar een beetje bij staat te giechelen, bv, denkt de aanraker dat het wel okee is of dat je het zelfs leuk vindt.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:34

Ja ik rukte mezelf ook los en keek hem kwaad aan.. toen vroeg hij zo van waarom ben je boos? toen liep ik door! Hij is echt een enge vent! maar als je tegen hem tekeer gaat .. dan komt hij recht voor je te staan heel dicht bij en kijkt hij dwars door je heen .. elg echt een brrrr vent!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:54

lindsey schreef:
Die aanrakingen op markten/ stations heeft volgens mij ook veel te maken met het feit dat iedereen druk en gehaast is. Er is niets mis met iets nogmaals te vragen om dat iemand je de eerste keer even niet hoorde. Of even te wachten tot iemand vanzelf is doorgelopen of even aan de kant gaat.
Nee dat duurt allemaal te lang we hebben haast iedereen moet voor ons aan de kant en gaat het niet snel genoeg dan helpen we wel een handje.

Ik kom juist terug van even Madrid, en daar viel me dat inderdaad op. Madrid is stampvol, echt ontzettend druk. De metro, de straten 's avonds, dat is beslist drukker dan hier in Utrecht. Maar de sfeer is daar echt anders, en daar wordt ook veel voorzichtiger gedaan. Mensen gaan uit zichzelf een stapje opzij, er wordt weinig gedrongen. Het kan dus!

Ik merkte ook dat ik met mijn Utrechtse manieren soms erg onbeleefd voordrong, omdat zij meer ruimte laten. (Maar ja, het is niet makkelijk om je gewoontes te veranderen, en als ik hier net zo voorzichtig zou zijn zou ik nooit in de bus naar de Uithof komen. Ik zie het liever anders, maar ben ook niet direkt bereid om uit beleefdheid een paarhonderd studenten voor te laten gaan Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:16

Lusitana schreef:
Misschien zou kunnen zeggen dat mensen die niet aanraken of aangeraakt willen worden, problemen hebben op het gebied van sociale gevoelens.

Wat een onzin! Moet er bijna van lachen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:47

Zo´n commentaar heeft op zich geen nut in een discussie. Zet er dan bij
waarom jij denkt dat sommige mensen zo´n probleem maken van aanrakingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:53

Lusitana schreef:

Misschien zou kunnen zeggen dat mensen die niet aanraken of aangeraakt willen worden, problemen hebben op het gebied van sociale gevoelens.

wat is dat nou weer voor vage opmerking,alleen omdat jij het vanuit een ander oogpunt bekijkt?
ik heb geen sociale gevoelens problemen,ik vind het alleen niet prettig!

misschien heb jij wel een sociaal probleem?

je eerdere opmerking over jong verkering en sex hebben is ook zo over een kam scheren.
niet iedereen is toch zo?

Edit: ieder bekijkt en voelt het anders,dus het is moeilijk om zo over een ander te oordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:58

Ik denk idd dat Lusitana een sociaal probleem heeft. Er is iig geen respect voor de opvatting van de ander, dat wordt direct als raar of problematisch afgedaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:01

Argumentum ad hominem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:03

Daar vraag je toch om? Ach gut

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:03

Lusitana schreef:
Argumentum ad hominem

zou je dit willen vertalen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:10

@ snoevie:Waarom vind je het niet prettig, daar gaat het om. Aanraking zou iets normaals moeten zijn, het zit in de mens. Het is dus afwijkend als je het als bedreigend of onprettig ervaart (nog steeds sprekend over in gepaste omstandigheden)

Citaat:
je eerdere opmerking over jong verkering en sex hebben is ook zo over een kam scheren.niet iedereen is toch zo?

Nee, maar in een discussie kun je algemene voorbeelde noemen. En er zijn jongeren die geen problemen hebben met intieme aanraking, maar toch bog wel met "normale" aanraking.

Ik gebruik oa "er zijn" en "misschien", en algemeen bekende feiten die wetenschappelijk ondersteund worden. Kan ik nauwelijks een oordeel noemen.
Het zijn punten waar men over na kan denken ik zeg nergens dat Jantje of Pietje niet goed bij zijn hoofd is.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:12

Ik heb er zelf nog niet mee te maken gehad. Maar ik weet zeker, leraren bedoelen het niet slecht. Een paar meisjes in onze klas zitten meteen van: "ieewl, hij raakte me aan, hij is pedo" Maar ze bedoelen het alleen maar geruststellend, dat doen wel meer leraren. Als een lerares het doet is het geen probleem, maar als een leraar het doet is het opeens verschrikkelijk.

Maar je kan gewoon tegen de leraren zeggen als je het niet fijn vind, maar dat doet niemand, als ze het elke keer doen en er gaan verhaaltjes rond wordt het maar meteen aan de direkteur verteld.

Verder heb je dat wel eens tegenwoordig, en als ik het echt ongewenst vind dan krijgen ze daar heus wel wat van te horen. Ik zou het ook niet prettig vinden als iemand mij vasthoud aan mijn arm, ik krijg dan zo'n 'gevangen' gevoel. Dus ik snap het heus wel, maar ik denk dat meerendeel van de mensen er niets mee bedoelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:12

Snoevie schreef:
Lusitana schreef:
Argumentum ad hominem

zou je dit willen vertalen?

Persoonlijk aanval.

Citaat:
Argumentum ad hominem - direct
Iemand die gebruik maakt van een argumentum ad hominem – direct, zegt iets tegen iemand om hem te beledigen, niet om iets te zeggen over het standpunt dat ter discussie staat.

Bijvoorbeeld…
Het is Jan maar die dat zegt, dus het zal wel onzin zijn.

En niemand VRAAGT daarom.

Kunnen we weer on-topic verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:14

Jawel Lusitana daar vraag je wel om als je anderen als afwijkend en problematisch bestempelt Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:15

_Jennifer_ schreef:
Verder heb je dat wel eens tegenwoordig, en als ik het echt ongewenst vind dan krijgen ze daar heus wel wat van te horen. Ik zou het ook niet prettig vinden als iemand mij vasthoud aan mijn arm, ik krijg dan zo'n 'gevangen' gevoel. Dus ik snap het heus wel, maar ik denk dat meerendeel van de mensen er niets mee bedoelen.

Maar als iemand je aan de arm vasthoudt terwijl hij/ je met een grote glimlach vooral veel geluk wenst in je dressuurproef, om maar wat te noemen?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:16

Ik vind het nogal een aanname om te zeggen dat mensen die aanrakingen van anderen niet of minder op prijs stellen 'problemen hebben op het gebied van sociale gevoelens'. Dit onderwerp is niet zwart/wit. Er zit een heel groot grijs gebied tussenin en men moet een beetje terughoudend zijn met zulke aannames, vind ik. En het in ieder geval brengen als een mening i.p.v. het voordoen als een feit.
Laatst bijgewerkt door Ann op 31-12-06 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:16

faye schreef:
Jawel Lusitana daar vraag je wel om als je anderen als afwijkend en problematisch bestempelt Haha!

Dat is niet mijn persoonlijke mening, maar het wetenschappelijke standpunt.

On topic blijven graag. Het gaat niet over mij, maar over aanraken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:17

Lusitana schreef:
Dat is niet mijn persoonlijke mening, maar het wetenschappelijke standpunt...

Kun je dit onderbouwen met wat concrete links? Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:17

@ Lusitana: jij vind het afwijkend om het als onprettig te ervaren,ik niet.
je vind het zelf duidelijk geen probleem,alle respect daarvoor,maar probeer je in te denken dat het niet voor iedereen zo is en dat dat niet direct afwijkend is,JIJ benoemd dat zo

ik vind het ook heus niet erg als iemand dringt(voorbeeld van de drukke stations)

maar een leraar of baas die een hand op je schouder legt?
nee dat moet bij mij gewoon niet.
dan trek ik mijn schouder gewoon terug,ik ga niet slaan ofzo Tong uitsteken

*edit: gezien je vertaling zie je het als op de man spelen,dat is niet zo,maar dat je zegt dat het afwijkend is,dat klopt gewoon niet,dat vind jij zelf
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 31-12-06 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:19

Ann schreef:
Ik vind het nogal een aanname om te zeggen dat mensen die aanrakingen van anderen niet of minder op prijs stellen 'problemen hebben op het gebied van sociale gevoelens'. Dit onderwerp is niet zwart/wit. Er zit een heel groot grijs gebied tussenin en men moet een beetje terughoudend zijn met zulke aannames, vind ik. En het in ieder geval brengen als een mening i.p.v. het voordoen als een feit.

Dat staat er dus niet. Er staat "misschien" en dat kun je als een opening zien om er verder over te discussiëren of het wel of niet zo is en waarom. Zo ontdek je dus beter het witte, het zwarte en het grijze gebied Haha!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:22

Ik heb een bril en die was op de grond gevallen en nu zakt die steeds iets naar beneden.
Ik had toen geen zin om hem gelijk goed te laten zetten, kom ik de volgende dag op sgool, en dan zet die gestoorde engelse leraar elke keer me bril recht dan drukt die de bril goed op me neus.
Dus ik zeg zo nou hou is op en toen zegt doe is niet zo brutaal Verdrietig Verdrietig en smiddagsn moest ik terug komen omdat ik gvd zij..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:24

Snoevie schreef:
@ Lusitana: jij vind het afwijkend om het als onprettig te ervaren,ik niet.
je vind het zelf duidelijk geen probleem,alle respect daarvoor,maar probeer je in te denken dat het niet voor iedereen zo is en dat dat niet direct afwijkend is,JIJ benoemd dat zo

ik vind het ook heus niet erg als iemand dringt(voorbeeld van de drukke stations)

maar een leraar of baas die een hand op je schouder legt?
nee dat moet bij mij gewoon niet.
dan trek ik mijn schouder gewoon terug,ik ga niet slaan ofzo Tong uitsteken

*edit: gezien je vertaling zie je het als op de man spelen,dat is niet zo,maar dat je zegt dat het afwijkend is,dat klopt gewoon niet,dat vind jij zelf

Nog een keer:Het is het wetenschappelijke standpunt en niet mijn persoonlijke mening. Aanraken hoort bij menselijk gedrag. Ik hoop dat iederen hte met elkaar eens is dat we hier over menselijk gedrag praten.

De aanraking van een leraar onprettig vinden is heel duidelijk het niet accepteren van gedrag als je het wetenschappelijk bekijkt. Daar kun je ik weet niet hoevel -gogen en -logen op los laten, die komen toch echt met hetzelfde.
Want, niemand kan echt zeggen WAT er dan zo erg aan is. Ik zou graag argumenten zien waarom mensen een beaalde aanraking onprettig vinden. daar heb ik nog niks over gezien.

En het is echt beter voor de discussie om gewoon met argumenten of gedachten te komen en niet aan een persoon te richten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:25

Lusitana schreef:
Dat staat er dus niet. Er staat "misschien" en dat kun je als een opening zien om er verder over te discussiëren of het wel of niet zo is en waarom. Zo ontdek je dus beter het witte, het zwarte en het grijze gebied Haha!

En dit gebied is voor ieder persoon anders ingedeeld, je kunt dus niet stellen dat 'die' aanraking gepast is en dat 'deze' te ver gaat in zijn algemeenheid.

Ik vind het prima dat je bepaalde aannames als wetenschappelijk aangetoond ziet, maar geef dan ff een link voor ons ter onderbouwing.