Welke combinatie zal regeren??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Welke combinatie zal regeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:19

MissJ schreef:
Gedeeltelijk mee eens, maar dan moeten die tegenargumenten wel ergens op gebaseerd zijn, en niet afhankelijk van de gunst van de kiezer. Knipoog Tevens vind ik het in het aangehaalde voorbeeld over militaire missies des te kwalijker dat er zo gedraaid wordt, aangezien die mensen toch echt moeten weten waar ze aan toe zijn.

Is het daadwerkelijk de gunst van de kiezer, of wordt dat zo gebracht door de media, terwijl het net zo goed afhankelijk kan zijn van argumenten die op dat moment boven tafel komen en óók de kiezer beïnvloeden? Knipoog
Haha.... je denkt hetzelfde als Sander Haha! maar daar ben ik het ook pertinent mee oneens als het over defensie gaat (op mijn onderschrift na dan Clown ).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:38

Van mening veranderen is een hele goede eigenschap, mits dat gedaan wordt vanuit de juiste overwegingen en de overtuiging dat de herziene mening beter is dan de voorgaande. Ik geloof dat er een tijdje geleden ook een kale man rondliep die goed naar de kiezers luisterde. Dat moet ook zeker zo.

Maar, waar zit het risico: Politici die te sterk de opiniepeiling volgen en dus maar dat gaan zeggen wat het volk wil horen zonder dat het noodzakelijkerwijs de eigen mening is. Het probleem dat ik daarmee heb is dat de verkiezingen op een goed moment afgelopen zijn. Op dat moment moeten er zware beslissingen genomen worden.

De vraag is: Wat doet een politicus met een belofte die hij volgens de verkiezingsstrategen moest doen, maar waar hij eigenlijk zelf niet in gelooft?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:40

Over die militaire missies ben ik het niet helemaal eens met jullie
Degenen die worden uitgezonden worden terdege voorbereidt, (mijn zoon gaat nu met het marineschip naar Libanon)

Ook als thuisfront zijn er voldoende informatiekanalen, en zelfs bijeenkomsten als je daar behoefte aan hebt..

Welke regering dan ook kan niet onder NAVO aktiviteiten uitkomen.
We hebben als Nederland nou eenmaal met ze te maken,

Zelfs SP zou zich daar niet onderuit kunnen draaien.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:10

Daarstraks weer even een verkiezingsdebat gezien op NL1.
Was wel leuk aangezien de belangrijkste lijsttrekkers er allemaal waren.
De standpunten verschillen soms behoorlijk van elkaar bijvoorbeeld over kinderen (kinderopvang of juist vrij in te vullen kind gebonden budget).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:10

Ik heb wel respect voor een politicus die op basis van de verkiezingsuitslag de veranderingen doorvoert die ze gezegd hebben te willen uitvoeren en die noodzakelijk zijn richting toekomst en die geen koudwatervrees krijgt vanwege de peilingen. Besturen houdt in dat je beslissingen neemt met het algemeen belang in het achterhoofd in plaats van de peilingen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:15

Hurrycane schreef:
Daarstraks weer even een verkiezingsdebat gezien op NL1.
Was wel leuk aangezien de belangrijkste lijsttrekkers er allemaal waren.
De standpunten verschillen soms behoorlijk van elkaar bijvoorbeeld over kinderen (kinderopvang of juist vrij in te vullen kind gebonden budget).

Ik vond Wouter Bos wel weer de kretoloog uithangen die een prachtig beeld probeerde te schetsen zonder met concrete voorstellen te komen. Bijvoorbeeld "ik stel voor dat wij nu met z'n allen afspreken dat er over vier jaar geen voedselbanken meer zijn", "ik wil dat de ouderen zich gewenst voelen in plaats van een probleem te voelen". Ik ben in zo'n geval toch altijd wel nieuwsgierig hoe iemand dat wil bereiken en ook niet onbelangrijk, hoe hij die voorstellen die hij niet gedaan heeft wil gaan financieren.

De enige concrete dingen die je hem hoorde zeggen waren veroordelingen van het gevoerde beleid, ook weer zonder onderbouwing hoe hij het wel wilde gaan aanpakken. Soms krijg ik bij hem het gevoel dat PvdA voor de "we zijn het niet eens met het CDA-partij" staat.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:42

Karl66 schreef:
Ik vond Wouter Bos wel weer de kretoloog uithangen die een prachtig beeld probeerde te schetsen zonder met concrete voorstellen te komen. Bijvoorbeeld "ik stel voor dat wij nu met z'n allen afspreken dat er over vier jaar geen voedselbanken meer zijn", "ik wil dat de ouderen zich gewenst voelen in plaats van een probleem te voelen". Ik ben in zo'n geval toch altijd wel nieuwsgierig hoe iemand dat wil bereiken en ook niet onbelangrijk, hoe hij die voorstellen die hij niet gedaan heeft wil gaan financieren.

De enige concrete dingen die je hem hoorde zeggen waren veroordelingen van het gevoerde beleid, ook weer zonder onderbouwing hoe hij het wel wilde gaan aanpakken. Soms krijg ik bij hem het gevoel dat PvdA voor de "we zijn het niet eens met het CDA-partij" staat.

Haha!

Wouter Bos zit bij de verkeerde partij Ja
Zoals hij momenteel bezig is lijkt hij meer op Jan Marijnissen.
Veel kritiek maar weinig concrete oplossingen waarbij al helemaal niet over de financiering ervan is nagedacht natuurlijk.
Geen wonder dat de SP het zo goed doet want Marijnissen heeft in de loop der jaren nog wat bijgeleerd en brengt het beter.

Ik vond de opmerking van Rutte wel leuk. Was zoiets als:
Als jullie drieën aan de macht komen (links) gaan we een nieuwe recessie tegemoet Haha!

Ben inderdaad bang dat we er dan op korte termijn misschien wat meer op vooruit gaan maar op lange termijn een aantal stappen terug.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:47

Wouter Bos en de PvdA's grootste probleem is dat ze bijna vier jaar lang onzichtbaar zijn geweest. De SP heeft veel duidelijker oppositie gevoerd en daar plukken ze duidelijk de vruchten van. Het blijkt dus dat mensen ook zeker naar inhoud en niet alleen naar het plaatje kijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 21:48

Karl66 schreef:
Wouter Bos en de PvdA's grootste probleem is dat ze bijna vier jaar lang onzichtbaar zijn geweest. De SP heeft veel duidelijker oppositie gevoerd en daar plukken ze duidelijk de vruchten van. Het blijkt dus dat mensen ook zeker naar inhoud en niet alleen naar het plaatje kijken.

Ja dat ben ik met je eens

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:50

Karl66 schreef:
Ik heb wel respect voor een politicus die op basis van de verkiezingsuitslag de veranderingen doorvoert die ze gezegd hebben te willen uitvoeren en die noodzakelijk zijn richting toekomst en die geen koudwatervrees krijgt vanwege de peilingen. Besturen houdt in dat je beslissingen neemt met het algemeen belang in het achterhoofd in plaats van de peilingen.

Ja... maar dan moet die politicus wel het algemeen belang in het oog hebben/houden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:54

Hurrycane schreef:
Haha!

Wouter Bos zit bij de verkeerde partij Ja
Zoals hij momenteel bezig is lijkt hij meer op Jan Marijnissen.
Veel kritiek maar weinig concrete oplossingen waarbij al helemaal niet over de financiering ervan is nagedacht natuurlijk.
Geen wonder dat de SP het zo goed doet want Marijnissen heeft in de loop der jaren nog wat bijgeleerd en brengt het beter.

Ik vond de opmerking van Rutte wel leuk. Was zoiets als:
Als jullie drieën aan de macht komen (links) gaan we een nieuwe recessie tegemoet Haha!

Ben inderdaad bang dat we er dan op korte termijn misschien wat meer op vooruit gaan maar op lange termijn een aantal stappen terug.

In dat opzicht vind ik Bos juist helemaal niet overeenkomen met de SP.

Die opmerking van Rutte is wel ontzettend ondoordacht dom, net als al het andere wat ie heeft gezegd trouwens.... echt beschamend....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:55

Als je kijkt hoeveel de oppositie van alle veranderingen wil terugdraaien, dan lijkt het mij vrij duidelijk dat ze blij zijn dat de huidige coalitie de kastanjes uit het vuur heeft gehaald, waarna zij hopen de vruchten te kunnen plukken.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:03

Aimee schreef:
In dat opzicht vind ik Bos juist helemaal niet overeenkomen met de SP.

Die opmerking van Rutte is wel ontzettend ondoordacht dom, net als al het andere wat ie heeft gezegd trouwens.... echt beschamend....

Ik wel.
De SP strooit/strooide ook nogal eens met allerlei mooie ideeen die financiel niet onderbouwd zijn/waren. Roepen dat het verkeerd gaat is niet zo moeilijk. Het zelf beter doen daar gaat het om.

Rutte.. tsja erg slim of tactisch is het niet. Was inderdaad sowieso niet "zijn" debat.
Toch ben ik bang dat hij de plank niet geheel mis slaat met die opmerking. Een recessie is misschien overdreven maar dat Nederland er op lange termijn op vooruit gaat met 4 jaar PVDA/SP/GroenLinks aan de macht.... ben bang van niet

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:04

Karl66 schreef:
Als je kijkt hoeveel de oppositie van alle veranderingen wil terugdraaien, dan lijkt het mij vrij duidelijk dat ze blij zijn dat de huidige coalitie de kastanjes uit het vuur heeft gehaald, waarna zij hopen de vruchten te kunnen plukken.

Daar ben ik dus ook bang voor. Zal niet de eerste keer zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:09

Het is gewoon jammer dat er niet een rechts en een links is in Nederland. Een paar jaar het een en vervolgens het ander houdt de boel in evenwicht. Nu moet iedere regering schipperen. Men dacht met D66 nog iets van sociale input in het vorige kabinet te hebben, maar het was gewoon volkomen rechts. De manier waarop ze alles willen privatiseren, terwijl daar dramatische voorbeelden van zijn, zou bijvoorbeeld ook wel weer eens wat genuanceerd mogen worden in een volgende periode.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:11

Wat ik wel opvallend vond was de wijziging bij de VVD, die zetten nu de aanval op links in, in plaats van de aanval op de coalitie CDA/PvdA.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:15

VVD heeft gewoon duidelijk last van de rivaliteit binnen het team.
Mark die niet acteert als een leider, Rita die zichzelf het belangrijkste vind en dan Kamp .... hemeltje heeft iemand hem bij P&W gezien

"Rumsfield is een nette man die de waarheid spreekt, ik geloof niet dat de regering Bush liegt" Ach gut en dat is niet gisteren uit een hunnebed omhoog gekomen maar al een paar jaar minister

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:17

Hoho, Relus was een minister die uit de hunebedden geklommen is, Kamp mocht willen dat daar zijn wieg gestaan had Haha!

Het was trouwens wel een sterke binnenkomer van Balkenende Haha!

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:18

Dat was inderdaad een belachelijke uitspraak.
Ik ben sowieso al geen voorstander van de VVD maar krijg nu de indruk dat zij ook aan 'paniekpolitiek' lijden..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:20

Hurrycane schreef:
Ik wel.
De SP strooit/strooide ook nogal eens met allerlei mooie ideeen die financiel niet onderbouwd zijn/waren. Roepen dat het verkeerd gaat is niet zo moeilijk. Het zelf beter doen daar gaat het om.

Rutte.. tsja erg slim of tactisch is het niet. Was inderdaad sowieso niet "zijn" debat.
Toch ben ik bang dat hij de plank niet geheel mis slaat met die opmerking. Een recessie is misschien overdreven maar dat Nederland er op lange termijn op vooruit gaat met 4 jaar PVDA/SP/GroenLinks aan de macht.... ben bang van niet

Ten eerste: SP is nooit een regeringspartij geweest, het zelf beter doen is voor hun dus nog nooit ter sprake geweest. Ze zijn oppositiepartij en dat doen ze goed... ja, ze roepen vaak dat het verkeerd is... maar dat komt niet omdat ze geen inhoud hebben, dat komt omdat hun inhoud vaak tegenover die van de regeringspartijen staat.

Ten tweede: na elke economische bloei komt een recessie... iedereen die op de middelbare school een klein beetje economie en/of geschiedenis heeft gehad, die weet dat of kan dat weten. Dat is niet omdat één of andere regering bepaalde beslissingen neemt, maar omdat economie nou eenmaal zo in elkaar steekt (en daar kan een econoom vast hele verhalen over vertellen Haha! ). Daarom is het standpunt van Rutte dat alles beter wordt als de economie maar stijgt volledige onzin.... de economie stijgt nooit voortdurend, van een bloeiende economie plukken in de eerste plaats de beter bedeelden de vruchten, pas indirect en dus later de minder bedeelden - die mensen die het nodig hebben - en met een beetje pech is de stijgende lijn van de economie dan alweer voorbij.
Komt nog eens bij dat hij met dat standpunt aankomt bij een aantal zaken waar niet noodzakelijk economische bloei voor nodig is. Neem de zorg... die is in België en Duitsland toch echt vele malen beter geregeld en die landen doen het economisch gezien echt niet beter. Om nog maar niet te spreken over de hoge levensstandaard in Duitsland.....

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:21

Vond Balkenende's reactie ook leuk op de vraag of hij meer geergerd was door de uitspraken van Bos of door de kritiek vanuit de VVD.

In de trant van: Er is inderdaad kritiek op mij geweest van Zalm, Verdonk en Rutte, mar ik ben blij dat ze het binnen de VVD in ieder geval ergens over eens zijn.

Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:22

sarabande schreef:
VVD heeft gewoon duidelijk last van de rivaliteit binnen het team.
Mark die niet acteert als een leider, Rita die zichzelf het belangrijkste vind en dan Kamp .... hemeltje heeft iemand hem bij P&W gezien

"Rumsfield is een nette man die de waarheid spreekt, ik geloof niet dat de regering Bush liegt" Ach gut en dat is niet gisteren uit een hunnebed omhoog gekomen maar al een paar jaar minister

Bloos!
Heeft Kamp dat gezegd?! Damn... dat heb ik gemist Verdrietig hopelijk heeft m'n lieve (VVD-stemmende)vriendje dat wel gezien Duivel Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:26

Als je één land niet als voorbeeld moet nemen, dan is het Duitsland wel Haha!

Door de eenwording lopen zij echt 10 tot 15 jaar achter als het gaat om het oplossen van de problemen van de vergrijzing en de oplopende overheidskosten. Nog los van het feit dat het duitse welvaartswonder al jaren geleden in rook opgegaan is en armoede daar minstens zo erg voorkomt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:35

Karl66 schreef:
Als je één land niet als voorbeeld moet nemen, dan is het Duitsland wel Haha!

Door de eenwording lopen zij echt 10 tot 15 jaar achter als het gaat om het oplossen van de problemen van de vergrijzing en de oplopende overheidskosten. Nog los van het feit dat het duitse welvaartswonder al jaren geleden in rook opgegaan is en armoede daar minstens zo erg voorkomt.

Ja, armoede komt daar ook veel voor.... maar een arm mens in Duitsland is minder arm dan een arm mens in Nederland, omdat de levensstandaard hoger is. Ik heb immers niet gezegd dat armen in Duitsland het ten opzicht van gegoede duitse burgers het beter hebben Knipoog
Maar juist hun economische situatie geeft aan dat de zorg ook beter kan zonder economische bloei.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:36

Aimee schreef:
Ten eerste: SP is nooit een regeringspartij geweest, het zelf beter doen is voor hun dus nog nooit ter sprake geweest. Ze zijn oppositiepartij en dat doen ze goed... ja, ze roepen vaak dat het verkeerd is... maar dat komt niet omdat ze geen inhoud hebben, dat komt omdat hun inhoud vaak tegenover die van de regeringspartijen staat.

Ten tweede: na elke economische bloei komt een recessie... iedereen die op de middelbare school een klein beetje economie en/of geschiedenis heeft gehad, die weet dat of kan dat weten. Dat is niet omdat één of andere regering bepaalde beslissingen neemt, maar omdat economie nou eenmaal zo in elkaar steekt (en daar kan een econoom vast hele verhalen over vertellen Haha! ). Daarom is het standpunt van Rutte dat alles beter wordt als de economie maar stijgt volledige onzin.... de economie stijgt nooit voortdurend, van een bloeiende economie plukken in de eerste plaats de beter bedeelden de vruchten, pas indirect en dus later de minder bedeelden - die mensen die het nodig hebben - en met een beetje pech is de stijgende lijn van de economie dan alweer voorbij.
Komt nog eens bij dat hij met dat standpunt aankomt bij een aantal zaken waar niet noodzakelijk economische bloei voor nodig is. Neem de zorg... die is in België en Duitsland toch echt vele malen beter geregeld en die landen doen het economisch gezien echt niet beter. Om nog maar niet te spreken over de hoge levensstandaard in Duitsland.....

Dat is waar. De SP is nooit regeringspartij geweest en ik moet zeggen dat ik mij (nog) niet heel inhoudelijk op hun verkiezingsprogramma heb gestort maar in het verleden klopte de plannen daarin, de tegenbegrotingen rond prinsjesdag etc. financieel al nooit dus sorry maar mijn vertrouwen op dat gebied is niet zo groot in de SP.
Maar eerlijk is eerlijk... ze hebben ook nog nooit de kans gehad om mij het tegendeel in de praktijk te bewijzen.

Ik weet heel goed dat de economie op en neer gaat. Maar het is wel toevallig dat de neerwaartse periode's voor mijn gevoel altijd volgen na een linkse (deelname aan de) regering.
Ik zal zeker ook niet zeggen dat ik het met Rutte eens ben. Ik vind de VVD teveel gericht op de rijken en het bedrijfsleven.
Toch heeft hij natuurlijk deels wel gelijk dat het ook positief werkt als er meer werk is en er daardoor meer mensen aan het werk zijn en een hoger inkomen hebben als in een uitkering. Bovendien brengen die mensen dan ook nog weer meer geld in omloop naar zowel het bedrijfleven (aankopen) als de staat (BTW, accijnsen, belasting).
Maar je moet je natuurlijk niet alleen op economische groei richten. Wat dat betreft mag het de komende 4 jaar wel een wat betere verdeling worden tussen economische groei nastreven en zorgen dat de nederlander er financieel weer wat op vooruitgaat.

Dat financieel erop vooruitgaan is ook zoiets waar we volgens mij niet teveel naar opercentages moeten kijken... of juist wel misschien. Waarom? Omdat de invloed van een stijging van bijvoorbeeld 5% loon- of uitkering voor iemand met een laag inkomen veel minder opleverd.
5% van 1000 euro is tenslotte maar 50 euro terwijl dezelfde stijging iemand met een inkomen van 2500 euro 125 euro extra per maand opleverd.
Zo maak je de verschillen tussen arm en rijk dus alleen maar groter (niet dat er geen verschil mag zijn maar je moet het ook niet overdrijven).