Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Lusitana

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:12

Zal me eens in de Turkse taal verdiepen dan. In elk geval is het leesbaarder voor ons dan Arabisch Knipoog
Maar zo raak ik wel geheel off-topic Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:26

ik heb inderdaad gehoord dat turks nog relatief makkelijk te leren is.
nederlanders schijnen over het algemeen vrij makkelijk talen te leren,wij krijgen gemiddeld ook veel taallessen op school(denk aan engels,frans,duits en op de hogere scholen nog meer)

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:14

Ze mogen van mij hier best komen wonen.
Maar allochtonen moeten zich tot op zekere hoogte echt aanpassen.
Tuurlijk hoeven ze hun geloof en bijbehoorende gebruiken niet te laten vallen.
Maar zeker wel de taal te leren en eventueel werk zoeken.

Vaak kom je nog allochtonen tegen die al een jaar of 5 in nederland wonen, maar nog geen woord nederlands spreken

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:15

Ik vind zonder meer dat allochtonen zich moeten aanpassen. En natuurlijk mogen ze hun eigen gebruiken behouden, maar dit moet niet zover gaan dat wij autochtonen ons weer moeten aanpassen. Natuurlijk kan een kleine aanpassing geen kwaad; zoals het niet zomaar binnenkomen in een ruimte op je werk wat nu fungeerd als gebedsruimte. Maar het moet niet te ver gaan.
Ik had het er toevallig afgelopen week nog over met een marokkaanse vrouw van mijn werk (ik werk vrijwel alleen maar met allochten; mensen van marokkaanse, griekse, turkse, poolse, russische etc afkomst) Maar we waren het er beide mee eens dat het zéér belangrijk is dat allochtonen de kans krijgen om de Nederlandse taal te leren. Zij kwam hier zelf toen ze 18 was, haar vader woonde al enige jaren in Nederland als gastarbeider. Maar toen ze hier kwam waren er nog niet erg veel mogelijkheden om de Nederlandse taal te leren..haar moeder die ook al heel veel jaren in Nederland woont spreekt ook nog amper Nederlands. Hierdoor is het ook moeilijk/haast onmogenlijk om sociale contacten te leggen. Zelfs boodschappen doen/naar de bank gaan is voor iemand die geen Nederlands kent al moeilijk. Maar gelukkig zijn er nu heel wat mogelijkheden om Nederlands te leren en ik vind ook dat iedere allochtoon die in Nederland wilt komen wonen deze kans moet krijgen én moet aannemen. Bij het leren van de Nederlandse taal versta ik ook onder het leren over de Nederlandse cultuur; gebruiken etc. Die vrouw van mijn werk vertelde ook dat het er nu mogelijkheden zijn dat mensen in Marokko al Nederlandse les krijgen voordat ze naar Nederland komen, ik vind dat echt een heel goede zaak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:48

Er is nu een verplichte cursus waar men ook nederlands leert. Een japanse vriendin van mij heeft ie ook gevolgd en spreekt absoluut niet vlekkeloos, maar zeker begrijpbaar nederlands.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:22

kijk dat is gewoon mooi,dat je elkaar in ieder geval begrijpt.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:14

LiNdA1986 schreef:
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan

voor deze heb ik gekozen, omdat ik vind dat ze zich wel moeten aanpassen in de Nederlandse cultuur, want wij moeten dat immers ook als wij ergens anders gaan wonen.

En de Ramadan moet kunnen hoor! Wij hebben kerst en zo en hun de Ramadan. daar zie ik het probleem niet van.

Ik vind het overigens wel ver gaan dat er een speciale hypotheek moet komen en een moslimziekenhuis en dat de naam negerzoen veranderd werd Clown

maar bokkers, dit is mijn mening, dus val mij niet gelijk aan, omdat ik het misschien niet duidelijk genoeg uitleg of dat ik er anders over denk.
Zo, ik zeg dit even omdat het bij andere topics soms wel erg ver ging...

EDIT: dat met de taal leren vind ik ook wel verplicht, je moet immers wel goed kunnen communiceren als je in een ander land gaat wonen.

Helemaal mee eens.
Alleen vind ik wel dat het werk e.d. er niet onder mogen lijden (Ramadan). Wat vaak wel het geval is.
Ik heb het zelf op het werk ook al een aantal keer gezien.
Hoofddoekjes en dergelijke vind ik ook niet altijd kunnen. Van de week kwam ik een vrouw helemaal ingepakt in de auto tegen die me bijna ramde. Ik kan dus niet zien hoe die persoon er uit ziet.
Wel zo prettig om te zien wie je bijna van de weg af rijdt vind ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:38

hoofdoekjes kunnen zelfs in sommige Islamitische landen niet onder sommige omstandgheden. Het is helemaal niet zo logisch om persee een hoofddoek te dragen.
Maar het is wel prettig om je er achter te verschuilen als je onzeker bent...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:08

lusitana: de spijker op zijn kop. Veel allochtonen houden juist bepaalde gewoontes juist aan aangezien ze onzeker zijn.

Een geweldig voorbeeld is bijvoorbeeld het gasbedrijf dat opbelt bij de baas van een allochtoon en meldt dat ze de meterstand willen opnemen, maar dat niemand opendoet. Achter het gordijn is duidelijk een vrouw te ontwaren.

Die mag de deur niet opendoen voor vreemde mannen. Enigszins begrijpelijk vanuit veiligheidsoverwegingen, ik kan me zeker indenken dat als je vanuit bepaalde landen komt niet zomaar opendoet voor de eerste de beste. Aan de andere kant kan je ook niet zomaar iemand vrij geven omdat zijn vrouw de deur niet open durft te doen. Dus betekent het dat zo'n mensen beter ingelicht moeten worden over dit soort bezoeken van nutsbedrijven..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:16

Mensen, kijk hoe wij ons al aanpassen als we alleen al 2 weken naar het buitenland op vakantie gaan. Wat dan als je er wil gaan wonen??????

En als ik onzeker ben doe ik ook geen hoofddoekje op Verward Waarom hun dan wel? Omdat het in het land van herkomst zo is? Je bent hier niet in het land van herkomst, dus...
Je kunt t zwart/wit vinden maarja.. ik vind het

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:49

Ik zie maar weinig mensen zich aanpassen hier (in Portugal), en toeristen al helemaal niet! Ze nemen alleen over wat ze leuk vinden (logisch).
En nogmaals, aanpassen aan wat? Niemand heeft daar nog antwoord op kunnen geven. Wat nou zo typisch Nederlands is wat ze vooral moeten doen. Wel over wat ze moeten láten en waarom, ik dacht dat in Nederland iedereen vrij was?

Wel is de taal aan de orde gekomen en dat vind ik ook een eerste vereiste, maar Nederlands leren is niet zo makkelijk als het lijkt hoor. Grammaticaal zit er totaal geen logica in. Waarom is het hét huis, maar dè hond?
Waarom kun je de tijdsbepaling maar overal zetten? Bv:
"Morgen ga ik inkopen doen" "Ik ga morgen inkopen doen" of "Ik ga inkopen doen morgen". Ga dan maar eens uitleggen waar het hoort... En dan de verleden tijd. Waarom is het "gelopen" en niet "geliepen"? Of ipv "liep" niet "loopte"? Wat is daar de logica?Waarom is hebben sommige "ge" ervoor en andere "be"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:32

Natuurlijk moeten ze dat, ze zijn toch bij ons te gast?
Zij willen toch zo graag naar ons nou pas je dan maar aan.
En ga niet bij de woningbouw whinen dat je wc de verkeerde kant op staat ofzo. Rolleyes

Geloof me ze mogen hier best zijn en hun geloof aanhouden,
maar pas je aan en leer nederlands. Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:51

Wat is aanpasen voor jou, behalve de taal leren?

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:54

naar mijn mening wel ja. Ze moeten ook niet met z'n alleen in 1 woonwijk gaan wonen en daar een moskee bouwen ofzo, want zo intregeren ze nooit en leren ze nooit iets van de nederlandse cultuur kennen. Ook ben ik tegen die zwarte scholen, zo leren die kinderen nooit fatsoenlijk nederlands. En ik vind het niet echt normaal dat het nu heel normaal is dat je je rijexamen ook in het turks kan afleggen, en in de bieb een hele afdeling in het turks is, en in de metro en trein je bordjes tegenkomt met turkse text erop.

Gewoon aanpassen, en anders in je eigen land blijven wonen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:13

vossebier schreef:
En ik vind het niet echt normaal dat het nu heel normaal is dat je je rijexamen ook in het turks kan afleggen[/qoute] Kan dat? Dat wist ik niet eens.

Citaat:
, en in de bieb een hele afdeling in het turks is,

Onze bieb heeft ook afdelingen Engels, Duits, Frans, Spaans, Fries, Arabisch, Russisch en nog wat talen die ik niet ken. (Hebreeuws zal er ook wel tussen zitten). Waarom Turks dan ineens een probleem is?

Citaat:
en in de metro en trein je bordjes tegenkomt met turkse text erop.

Metro durf ik niet te zeggen, die hebben we hier niet, maar ik ben benieuwd in welke treinen je dat hebt gezien. Heel raar, maar ik zie dat dus nooit. Wel weet ik dat de Efteling bordjes in het Nederlands, Engels, Duits en Frans heeft, en met name het Frans heeft me altijd verbaasd, waarom geen Spaans? Dat is veel meer een wereldtaal.

Citaat:
Gewoon aanpassen.

Zoals Lusitana ook al vroeg: waaraan moeten ze zich aanpassen, naast de taal? Welke gewoonten en gebruiken moeten ze overnemen om 'aangepast' te zijn?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:16

LisetCharlot schreef:
Mensen, kijk hoe wij ons al aanpassen als we alleen al 2 weken naar het buitenland op vakantie gaan. Wat dan als je er wil gaan wonen??????

En als ik onzeker ben doe ik ook geen hoofddoekje op Verward Waarom hun dan wel? Omdat het in het land van herkomst zo is? Je bent hier niet in het land van herkomst, dus...
Je kunt t zwart/wit vinden maarja.. ik vind het

pffffffffffff wat is nou eigenlijk het probleem van een hoofddoek? Echt het interesseert me echt niet wat andere mensen op en om hun hoofd willen doen. Als iemand een Piering of tatoo neemt. dat ga ik daar toch ook niet over zeuren.. Ook al vind ik het foei lelijk en kan het soms aanstoot gevend zijn. Als iemand elke dag van de week een pet of hoed draagt... de gehele dag.. moeten ze dat toch ook lekker zelf weten!! Als iemand uit gaat in iets wat net de tieten bedekt.. dan vind ik dat ze dat ook lekker zelf moeten weten (ook al vind ik het eveneens ook foei lelijk en aanstoot gevend)

Wat een gezeur....

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:24

Shadow0 schreef:
jep, dat kan, daar verbaasde ik me heel erg over!

* ik was net in de bieb en zag een bordje hangen met tekst erop in het turks (uitleg ofzo) waarom moet dat?

* voornamelijk bordjes met geloof ik uitleg hoe je je moet gedragen. Overigens heb je op nederland 1,2 of 3 ook een hele turkse programma, met nederlands in het turks ondertiteld.

ik vind dat ze zich minder in groepen moeten huisvesten (denk aan hele turkse woonwijken) zodat ze meer kunnen toetreden tot het nederlandschap e.d. ik vind dat ze de taal moeten leren, en niet overal een moskee moeten neerpleuren (dat zouden wij eens in hun land moeten doen!!!)

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:29

Ik vind dat de allochtonen zich aan ons moeten aanpassen hoefddoeken en burka's zouden zo wie zo verboden moeten worden is het openbaar. Waarom? Omdat ze naar ons land komen en ze zich aan onze manieren moeten aanleren en wanneer dit ze niet aanstaat dan gaan ze maar.... Bv.: Op mijn school mogen geen petjes gedragen worden en er komt iemand met een hoofddoek op school en dat mag dan wel want dit is voor het geloof. Nou belachelijk gewoon dan vind ik ook dat wij op school met een petje ofiets mogen lopen. En dat suikerfeest; Dan krijgen ze gewoon vrij van school alleen maar om te eten (het valt ook toevallig altijd in de week), wanneer wij zo iets hebben op een dag wordt er wel weer voor gezorgd dat het in het weekend is, ofzo.
Ook de taal je zit op school en wanneer jij even iets niet mag horen gaat het over in een taal die je niet ken, en jij moet dit maar respecteren ik vind het gewoon belachelijk en dat heb ik dan ook een keer gezegd; je spreekt je eigen taal maar thuis of in je eigen land maar valt mij er niet mee lastig. en dat pakte verkeerd uit, na school werd ik opgewacht door een groepje ze hebben me niks gedaan maar dan nog je mag zelfs niet meer zeggen wat je wilt zeggen en je mening kan je ook niet kwijt. Ik wordt daar helemaal gek van en daardoor krijg ik een een beetje een hekel aan de buitenlanders (marokkanen). Natuurlijk weet ik ook dat dit niet goed is en weet ik ook dat er goede buitenlanders zijn. Die zich volledig hebben aangepast, voor hun heb ik respecht maar jammer genoeg is die groep niet zo groot. Ik denk ook wel dat je voor een deel beinvloed wordt door het nieuws je hoord daar ook alleen maar de slechte dingen van de buitenlanders je hoort nooit wat positeifs.
Ik dwaal een beetje af van het onderwerp maar ben blij dit even te kunnen zeggen.Lachen

Groetjes Babette

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:45

Ja absoluut, ik vind dat ze de nederlandse taal goed moeten beheersen en moeten WERKEN niet van een uitkering leven dus.

En als ze zich daar niet aan weten te houden vliegen ze maar mooi weer terug naar waar ze vandaan komen.

Maar ik persoonlijk heb liever dat ze helemaal niet komen Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:41

pas op,Ronnie26,nu heb je een gevaarlijke opmerking geplaatst........

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:12

Snoevie schreef:
pas op,Ronnie26,nu heb je een gevaarlijke opmerking geplaatst........

Hoezo? Ik ben het er mee eens hoor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:55

neenee zo bedoel ik het niet,maar je hebt kans dat je dan half bokt over je heen krijgt.........

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:59

Neeh hoor ik heb in andere topics al gezien dat er geen land met dat kind te bezeilen valt. En je kunt toch niets veranderen aan iemands intelligentie. Dan maar hopen dat wijsheid echt met de jaren komt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:00

ik begrijp het niet helemaal,bedoel je mij nu?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:06

Snoevie schreef:
ik begrijp het niet helemaal,bedoel je mij nu?

nee