Waarom zo onverdraagzaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jeanie

Re: Waarom zo onverdraagzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:18

Even terug komen op het openingsbericht van de TS. Ik vind het ook schrikbarend hoe een steeds grotere groep bokkers schrijft over allochtonen.
Het is vooral beeldvorming een oordeel vormen over anderen. Een mening kan ik het niet noemen.En ja ik heb de statestieken voorbij zien komen......
Zelf woon ik in een multicultie wijk en bevalt mij prima OK dan! .Aan de ene kant buren uit Srilanka en aan de andere kant buren uit Marokko.
We komen alledrie van een andere achtergrond,kultuur en geloof maar respecteren en helpen elkaar daar waar nodig.
Mooi om te zien is dat de kinderen nog geen last hebben van vooroordelen en vriendjes zijn en met elkaar spelen.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:24

Het probleem is dat het niet een paar allochtonen zijn maar dat er op moment zoveel zijn die rottigheid uithalen.De meeste vooral de jongere generatie gedragen zich onbeschoft.Let maar eens op in de tram meestal zijn het allochtonen die rottigheid uithalen of geen kaartje hebben.Er moet eens wat gebeuren aan hun instelling.Het vervelende is dat de paar goede er onder lijden.Maar moeten wij ons ogen sluiten omdat er een paat zich wel normaal kan gedragen.Ik vind dat we zolangzamer hand allemaal welleens onze mond open mogen doen.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:28

En weet je dat veel mensen het eng vinden om langs een groep allochtone jongeren te lopen. Bij ons in het winkelcentrum staat een grote groep voor de supermarkt en weet je waar die jongens het over hadden................huiswerk Haha! Haha! Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:30

Cer schreef:
ja maar hoe wil je dat definieren?
Iemand die rood haar heeft uitschelden voor rooie, is ook discriminatie toch? En zo zijn nogal wat variaties te bedenken. Zo wordt ik regelmatig 'dikke' (of erger) genoemd.. naar welk bureau kan ik dan?

En vrouwen worden ook nog al es gediscrimineerd (ivm kinderen/zwanger) door werkgevers bijvoorbeeld.
Dus dat bedoel ik, dat komt door alle lagen heen voor, en is niet voorbehouden voor allochtonen alleen.. althans, is mijn perceptie.

Zo ken ik er nog wel een paar. Ik ben een vrouw, een blonde ook nog, en ik heb een kind, dus ben ooit zwanger geweest, maar dat is echt niet te vergelijken met wat er over die zwarte vriend gezegd werd. Dat was stukken minderwaardiger. Ik ga het hier ook niet allemaal herhalen of vertellen, maar je mag van me aannemen dat het hele vreselijke dingen zijn.

Om iemand die mij een 'dom blondje' noemt, lach ik heel hard. In het wereldje waar ik jarenlang in heb gezeten, maak je nogal wat mee. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik gediscrimineerd werd vanwege mijn ras, mijn afkomst. Mijn vriend dus wel en vriendinnen van mij ook. Rascisme/discriminatie is iets heel anders dan een scheldwoordje. Het gaat veel dieper en is veel venijniger dan jouw hele perceptie. Zwarte mensen zijn jarenlang onderdrukt door het blanke ras en dat zit bij hen veel dieper dan jij je kan voorstellen. Heb jij grootouders (of voorouders) die nog slaven zijn geweest? Heb jij honger geleden, omdat de blanken je geen eten wilden geven? Is jouw familie uit een land verdreven, omdat de blanken er ineens de baas wilden spelen? Leer jij op school alleen maar de blanke geschiedenis? Die mensen dragen heel veel bij zich, hun hele geschiedenis is bepaald door blanken. Heb jij enig idee waarom die mensen hun eigen land zijn ontvlucht, wat ze daar hebben meegemaakt?

En dan piep jij over 'rooie' en 'dikke'...... Tja...... Is vervelend voor je, hoor, ik zal mensen nooit zo noemen. Zo zit ik niet in elkaar. Maar het is niet te vergelijken met racistische discriminatie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:33

jeanie schreef:
Even terug komen op het openingsbericht van de TS. Ik vind het ook schrikbarend hoe een steeds grotere groep bokkers schrijft over allochtonen.
Het is vooral beeldvorming een oordeel vormen over anderen. Een mening kan ik het niet noemen.En ja ik heb de statestieken voorbij zien komen......
Zelf woon ik in een multicultie wijk en bevalt mij prima OK dan! .Aan de ene kant buren uit Srilanka en aan de andere kant buren uit Marokko.
We komen alledrie van een andere achtergrond,kultuur en geloof maar respecteren en helpen elkaar daar waar nodig.
Mooi om te zien is dat de kinderen nog geen last hebben van vooroordelen en vriendjes zijn en met elkaar spelen.

Dat vind ik een heel mooi verhaal, Jeanie..... Gelukkig kan het zo ook nog. Ik denk dat er gewoon een nare groep is, die het voor de goede mensen verpest. Wij mogen dus niet vergeten dat er ook aardige allochtonen zijn.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:34

En zo is het Nadya . Goed omschreven wat racisme met een mens doet en dat het veel dieper gaat dan "dikke"of "rooie".

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:43

Bealy schreef:
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, ik voel me ontzettend moedeloos door alle topics vandaag, ik snap het gewoon écht niet.

Ik probeer zelf gewoon zo positief mogelijk in het leven te staan en iedereen te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden, maar ik word er wel verdrietig van ja.

Helemaal mee eens!

Tuurlijk, niet iedereen van buitenlandse afkomst zal zich keurig aan de regeltjes houden, maar moeten we daarom maar iedere allochtoon over één kam scheren?
Moeten we ze daarom allemaaaaal maar behandelen als uitschot (of erger!)?

Vreselijk is die oppervlakkigheid van mensen die hun medemensen zo behandelen.
Respect en tolerantie, how hard can it be?
De maatschappij zou er hard op vooruit gaan, maar helaas lijkt dit de laatste jaren teveel gevraagd, het wordt steeds erger..

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:30

Okee. Ik ga een poging doen om een paar dingen uit de wereld te helpen, tegen beter weten in omdat niet heel de wereld dit gaat lezen. Het zij zo. Er zijn een paar dingen die ik telkens weer zie terugkomen en waar ik nu op wil reageren.

Wat zijn "allochtonen" eigenlijk?
Voor de Nederlandse wet is iemand allochtoon wanneer hij/zij zelf, of minstens één van de ouders in een ander land geboren is dan Nederland. Een kind wat dus hier geboren is, Nederlandse nationaliteit heeft maar waarvan één of beide ouders in een ander land geboren is, is allochtoon. Conclusie: heel ons koningshuis is... jawel, allochtoon. Mijn buurmeisje wiens papa uit Duitsland komt is net zo allochtoon als mijn islamitische groentenboer. Iemand kan niet meer of minder allochtoon zijn als een ander. Oh wacht, maar dat is niet wat de meesten bedoelen als ze het over "allochtonen" hebben. Daarmee bedoelen ze Turken, Marokkanen, Surinamers enzo, hoewel die laatste al een beetje minder. Wat we daarmee dus eigenlijk bedoelen, zijn mensen met een andere culturele achtergrond dan die van ons. En dat hoeft niets met je geboorteland te maken te hebben.

Het grootste percentage criminaliteit doet zich voor onder allochtonen.
Sja, Beatrix, Willem-Alexander en toch zéker Maxima zijn net zo allochtoon als Samir A. Waarom horen we van hen nooit iets van criminele activiteiten? De cijfers liegen er niet om, verschillende etnische groepen duiken toch weer vaak op bij de politie. Waar ligt dat dan aan? Waarom niet de allochtonen als Brad Pitt? *of woont die niet in Nederland inmiddels?* Ik zal je vertellen waar dat aan ligt. Als het namelijk gaat om criminaliteit, is er iets wat nog véél belangrijker is dan je culturele achtergrond, namelijk je zogenaamde Sociaal Economische Status. Oftewel je plaats in de socialen klassenmaatschappij. Afgezien van het percentage van criminaliteit onder allochtonen, is nog veel duidelijker te zien dat de meeste criminaliteit voorkomt in de LAGERE SOCIALE KLASSE. Verwonderlijk? De meesten zullen daar wel redenen voor kunnen bedenken; weinig geld, laag geschoold, misschien geen werk, gaan om met mensen met dezelfde achtergrond en ontwikkeling... ontevredenheid, afzetten tegen de maatschappij, reken maar uit en je weet wat er van komt. Dit is over de hele wereld zo, niets nieuws. En ja, in die lagere sociale klasse is een hoog percentage allochtoon. Hoe dat komt? Nou in ieder geval niet doordat allochtonen allemaal dom zijn en te lui om te werken. Integendeel. Wat wel een reden is hiervoor is dat de ouders, misschien eerste generatie allochtonen, zich ook al een lagere Sociaal Economische Klasse bevonden. Of, bijvoorbeeld de problemen in het onderwijs door een gebrek aan taalvaardigheid. Of, ALS je dan al een studie hebt weten af te ronden met veel doorzettingsvermogen en sterke wilen op probeert te klimmen naar een hogere klasse, word je niet aangenomen omdat je een Arabisch accent hebt. Leuk? Nee, natuurlijk niet. Niemand wil dat voor zichzelf. Culturele achtergrond speelt daarbij een ondergeschikte rol, met uitzondering van je baas die je afzeikt omdat je vrij wilt met suikerfeest...

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb zelf regelmatig slechte ervaringen met Marokkanen gehad en dat beïnvloedt mijn beeld van hen.
Dat is heel akelig voor je, heel vervelend en had nooit mogen gebeuren. Het zijn jou persoonlijke ervaringen, die horen bij jouw levensverhaal en jou maken tot wie je bent, wat je denkt en hoe je de wereld ziet. Het zegt echter niets over de eerstvolgende Marokkaan die je op straat tegenkomt. Hij of zij heeft een heel ander levensverhaal, andere gedachten, een nieuw ander individu die niets te maken heeft met wat jij mee hebt gemaakt. En gelukkig maar.

Nederlanders zijn heel tolerant. Dat kunnen we van allochtonen niet zeggen.
Eerste zin: dikke onzin. Nederlanders vinden vooral van zichzelf dat ze tolerant zijn, maar er zijn maar weinig mensen in andere landen die het met die bewering eens zullen zijn. Het is niet tolerant om op een suikerfeest bij zullie te gaan kijken en laten zien dat je het allemaal heus reuze gezellig vindt en dat die mensen allemaal zo leuk praten, of te zeggen dat je het ALLEMAAL PRIMA vindt die hoofddoeken bij die vrouwen en dat het halal vlees van hun vast ook wel lekker is. Tolerantie is niet hetzelfde als toestaan dat mensen met hun rare gewoonten je land binnenkomen. Tolerantie is afzien van het gebruik van "wij" en "zij" en in plaats van de verschillen te accepteren, je te richten op de overeenkomsten (die er zo verschrikkelijk veel zijn). En niet, als het gezeik begint, achter een Wilders aanrennen omdat hij zegt wat de mensen denken. Er bestaat zoiets als interculturele competentie, namelijk het kunnen omgaan met situaties waarin verschillende culturen bij elkaar komen, en niet ondanks de culturele achtergronden. Die zie je in feite vrijwel bij niemand, en zeker niet bij het "boegbeeld" minister van vreemdelingenzaken en integratie. Wat me brengt bij mijn volgende punt:

Allochtonen moeten hun best doen om te integreren en de Nederlandse cultuur over te nemen. Niks geen halal vlees bij de AH!
Laten we even de begrippen bespreken:
Integreren = het deels overnemen van de gastlandcultuur en het deels behouden van de eigen cultuur. Dan zou halalvlees en suikerfeest en het spreken van de eigen taal dus geen probleem mogen zijn. Wat dat betreft is het in mijn ogen toch redelijk geslaagd, kijkende naar het percentage mensen dat sinterklaas én suikerfeest viert en naar Khaled én Frans Bauer luistert. Wat bedoelen de meesten dan met integratie? Meestal gaat het over het achterlaten van de eigen cultuur en volledig op te gaan in de meerderheid. Dit noemt men assimilatie, ware het niet dat bij assimilatie de allochtoon, na aanpassing, volledig opgenomen wordt en gezien wordt als volwaardige Nederlander. Dit is in ons land ook niet het geval, want een Turk die pepernoten eet wordt nog steeds een Turk genoemd. Waar zijn we dan eigenlijk wél me bezig? Ik ken de term ervoor, maar dat is niet zo'n mooi woord.

Als de allochtonen het hier zo moeilijk hebben, waarom gaan ze dan niet lekker terug naar hun eigen land?
Omdat dit meestal hun eigen land IS. Of de komst naar dit land geen eigen keuze was. Of dat het in hun land helemaal niet zo "lekker" is dat ze "lekker" terug kunnen gaan. En meer valt daar niet over te zeggen.

We hebben hen lang genoeg de kans gegeven om aan te passen, nu wordt het tijd dat zij hun best gaan doen! En daar mogen we best wat van zeggen.
Als een etnische groep met een grote culturele afstand (= nogal andere culturele achtergrond hebben dan de Nederlanders, denk aan christendom v.s islam, hoewel deze voor 80% hetzelfde zijn, dat terzijde) dan vindt er acculturatie plaats. Dat wil zeggen dat hun eigen cultuur zich langzamerhand gaat veranderen onder invloed van de andere cultuur. Soms shiften ze volledig naar de andere cultuur, soms gedeeltelijk. Dit gebeurt niet in een paar jaar, hier gaan meerdere generaties overheen. Je achter-achterkleinkind zal waarschijnlijk geen Nederlands meer kunnen als je nu naar Australië zou emigreren. Die acculturatie gaat echter niet zonder horten en stoten. De Turkse/Chinese/Antiliaanse jongeren die hier wonen zijn inmiddels vaak van de derde of zelfs vierde generatie. Waarom dan nog zoveel problemen? Dat zal ik je vertellen. Deze jongeren hebben veel problemen met het ontdekken van hun eigen identiteit (zoals veel pubers) omdat ze niet gezien worden als Nederlanders, maar zichzelf ook niet meer als alleen Turks of Chinees kunnen zien omdat hun ouders of grootouders al hier in Nederland geboren zijn. Dat zorgt voor dilemma's en conflicten en problemen met aanpassen omdat ze niet weten waaraan ze zich moeten aanpassen en waaraan ze moeten vasthouden. Kunnen wij hen dat kwalijk nemen? Ik weet het niet, maar het is een algemeen bekend probleem bij acculturatie, en heel erg menselijk.

Genoeg voor vandaag, ik ben er klaar mee, moraal van het verhaal is dat niets is wat het lijkt.
Groetjes, Ronja, studente Interculturele Communicatie (leuke studie trouwens, aanrader)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:56

Ik kan me hier volledig in vinden Ronja, maar zou het nooit zo goed kunnen verwoorden.
Dankjewel voor je, imo erg nuttige, bijdrage Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:57

Hele goeie Ronja!!!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 18:00

Ik ga helemaal met Lies mee! Perfect uitgelegd, Ronja.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:12

Goede bijdrage en goed verwoord.
Alleen wat moeten we met het feit dat bijvoorbeeld in Rotterdam 80% van de criminaliteit gepleegd wordt door Antillianen? Ik noem maar even wat op hoor, het is een feit. Wat moeten we als Nederland daar toch mee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:18

Tiessie schreef:
Goede bijdrage en goed verwoord.
Alleen wat moeten we met het feit dat bijvoorbeeld in Rotterdam 80% van de criminaliteit gepleegd wordt door Antillianen? Ik noem maar even wat op hoor, het is een feit. Wat moeten we als Nederland daar toch mee?

Die gasten mogen van mij of terug naar de Antillen met de eis dat ze nooit meer terug mogen komen of oppakken en niet meer loslaten. Daar ben ik wel keihard in. Dat gedoe daar moet maar eens afgelopen zijn!! Doei!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:48

Ronja, mooi verhaal, maar niet wat er over het algemeen bedoeld wordt... dus waar je heen wilt?

En onderdrukte slaven???? Ik doe toch ook niet meer lelijk tegen duitsers omdat die mijn opa gevangen hebben genomen? Zo kan je wel wat excuses verzinnen...

Maar dit is weer zo'n discussie waar je nooit uit zult komen... mensen die aanmerkingen hebben over gedrag van andere mensen worden al snel uitgemaakt voor iemand die discrimineert, ongeacht hoeveel nuance je aanbrengt.
Met cijfers hoef je niet aan te komen want die worden van tafel geveegd. Ook hier lijkt geen middenweg..

Is de meerderheid het er gewoon niet over eens dat mensen die zich niet kunnen gedragen, of denken dat ze meer zijn dan een ander (of dat nu in een ziekenhuis is, of op straat of waar dan ook) ongeacht afkomst, zich gewoon zouden moeten leren gedragen, al dan niet met dreiging van consequenties? En niet tegen de een toleranter zijn dan tegen de ander?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:05

Cer schreef:
Is de meerderheid het er gewoon niet over eens dat mensen die zich niet kunnen gedragen, of denken dat ze meer zijn dan een ander (of dat nu in een ziekenhuis is, of op straat of waar dan ook) ongeacht afkomst, zich gewoon zouden moeten leren gedragen, al dan niet met dreiging van consequenties? En niet tegen de een toleranter zijn dan tegen de ander?

Hier ben ik het wél mee eens.
Feit blijft echter (helaas) dat veel mensen er 10x sneller bovenop zitten met op-en aanmerkingen als het een allochtoon betreft.
Ben het helemaal met je eens dat een zekere mate van aanpassing nodig is, en dat iedereen (ongeacht afkomst) zich aan de algemene fatsoensnormen moet houden.
Ik krijg zelf echter de indruk dat als één allochtoon een misdrijf pleegt, om maar even wat te noemen, dat dan veel sneller 'alle' allochtonen behandeld worden alsof zij ook uitschot zijn.

Ben het absoluut met je eens dat iedereen hetzelfde behandeld dient te worden, je hoort te oordelen naar daden, niet naar afkomst. Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:13

off topic: jouw onderschrift hahahahaha Haha! do be do be do Haha!

Misschien dat er snel gegild wordt als het een allochtoon betreft (sorry, ik heb de defenitie die hierboven staat niet onthouden) omdat procentueel gezien ze het ook het meeste misdrijven plegen?
Of omdat het meer opvalt als daarover gegild wordt? Dus perceptie van de andere kant gezien misschien??

Dus bij wijze van:
marokkaan pleegt misdrijf -> iemand zegt 'k*tmarokkaan -> whaaaa discriminatie!!
Maar:
nederlander pleegt misdrijf -> iemand zegt 'k*tnederlander' ->
sja, dat is wel zo ja..

Is maar een ideetje?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:19

Alweer heb je gelijk!
Ik schrijf nu alleen even vanuit mijn eigen perspectief, kan immers niet voor anderen praten. Lachen

Klopt als een bus dat een hoger percentage allochtonen misdrijven pleegt, dat is een feit.
Echter, al zouden van de 10 marokkanen er 9 een moord plegen, dan nog vind ik niet dat mensen het recht hebben om die ene onschuldige ook voor crimineel uit te maken.
Nu neem ik even een extreem voorbeeld maar zo is het in feite wel.
Ik weet niet exact hoeveel procent van alle allochtonen ook daadwerkelijk 'crimineel' is, maar een heel groot deel van onze samenleving scheert nu iedereen over één kam.
Dat is waar ik me aan erger.
Het maakt me verder niet uit of het een Nederlander, Turk, Marrokaan of een inwoner van een of ander gehucht in Afghanistan betreft; Een crimineel moet gestraft worden voor zijn/haar daden (maar dan wel met dezelfde straf als ieder ander zou krijgen), maar iemand die nooit iets verkeerd gedaan heeft hoort met zo veel respect behandeld te worden als de rest van de bevolking.
Dit gebeurt in mijn ogen helaas te weinig..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:30

Wat jij zegt is helemaal waar, je kunt niet 1 iemand beoordelen op wat anderen doen, en dat hoort ook niet.

Maar wat imo ook niet kan is net doen alsof het niet gebeurt, niet erkennen dat het een 'lastige' bevolkingsgroep is, die procentueel gezien voor problemen zorgt. En ze al helemaal niet voortrekken omdat ze op wat voor manier dan ook dat zouden verdienen.
Jongeren die het criminele pad opgaan en niet op school zitten, daar is geen excuus voor, wie je ouders ook zijn. Vrouwen zijn hier gelijk aan mannen, vrijheid van meningsuiting geld hier gewoon (hulde aan de deense rechter die de uitspraak over de cartoons heeft gedaan) en er moet geen onderscheid gemaakt worden in negatieve maar ook niet in positieve zin...

zo, nu even tv kijken..

Goh, wat een beschaafde discussie Ja

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:32

Cer, het gaat om uitspraken zoals deze;
LiNdA1986 schreef:

Goede zijn spaarzaam. Goede zijn vaak de mensen die hard werken voor hun geld, net zoals wij Nederlanders moeten doen om al dat uitschot te betalen.
En er zitten tussen de Nederlanders ook rotte appels en die criminelen mogen ze van mij de doodstraf geven!
En ja, Nederland is gewoon vol met moslims! Ze plukken de blanken kaal!

En uit een ander topic;
Citaat:
Gister ook weer ruzie met zo'n hoofddoek (moslim).

Citaat:
Feit is dat er allochtonen zijn die hier binnenkomen en direct een uitkering krijgen. Laten die mensen lekker gaan werken, dan hoor je mij niet klagen. (En kom nu niet met mensen die niet mógen werken, want die bedoel ik niet.)

Citaat:
(niet dat de gemiddelde moslim met uitkering en huursubsidie boodschappen doet bij de AH, maar oke.)

Citaat:
Ja vind je het heeeel gek, ze moeten zich niet steeds in van alles lopen scheiden van ons.
Nou sorry dat ik het zeg maar dat soort mensen mogen van mij echt terug naar verweggiestan.

Citaat:
Grrr, rot op met die lui zeg! Die horen hier niet en nou komen er ook nog eens speciale ziekenhuizen. ZIEK IS DIT LAND!!!!!! daar in Marokko en Turkije enz. worden ook geen kerken en nederlandse ziekenhuizen gebouwd, sterker nog daar zijn ziekenhuizen waar je wordt opgelicht! Misschien is dat laatste ook wel een ideetje om hier in nederland in te voeren voor die lui.

Etc.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat er een groot deel is wat zich misdraagt, de cijfers liegen er niet om. Maar is dat een reden voor 'ons' om onverdraagzaam te zijn naar alles wat maar anders is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:34

Nou ben ik het ook met je eens Haha! Haha! Haha!
Ik ga ook effe op de bank hangen.............. Doei!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:36

Nja, ik kan die reacties wel begrijpen. Ik keur t niet goed overigens. Maar een aantal zaken zijn nu eenmaal een beetje vreemd geregeld hier, waardoor mensen gefrustreerd kunnen raken. En dan kan je als autochtoon niet veel kanten op... behalve dan maar je frustraties uiten..

*klikt op uitloggen* Haha!

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:39

Cer; Ik geloof dat mijn mening helemaal strookt met die van jou! Ja

Inderdaad eens een leuke 'discussie' op een beschaafde manier, wat een verademing! Haha!

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:41

pfoeh, moeilijke discussies zijn dit altijd.
ok,
cer: ik zie de cijfers wel. en ik zie dat (wat is het, kan het even niet terugvinden) 5 procent van de marokkaanse bevolking een misdrijf pleegt. daarin zie ik nog steeds geen reden om te zeggen: de meeste criminelen zijn marokkanen dus mag ik marokkanen criminelen noemen.
ook werd er in dit topic gezegt door iemand dat het prima is als vluchtelingen hierheen komen of als mensen hier komen studeren als ze daarna maar terug gaan. euhm.. hoe precies zie je dat voor je? kom je als vluchteling hier naar nederland dan heb je al een heleboel nare dingen ervaren in je leven. krijg je na een jaar of 4 in spanning geleefd te hebben eindelijk je verblijfsvergunning. dan kan je op zoek naar werk (je mag namelijk niet werken zolang je geen verblijfsvergunning hebt) een huis, vrienden. je krijgt een vriend/vriendin. je krijgt kinderen. die kinderen worden hier in nederland geboren en komen hier in nederland op school. nederlandse vrienden.
maar dan, na 10 jaar. het is weer veilig in het land waar je vandaan bent gevlucht. moeten die mensen dan weer terug? wat hebben ze daar dan? hele andere wetten, een andere cultuur. en weer een heel nieuw leven opbouwen.
het klinkt heel leuk, maar het is gewoon bijna onmogelijk.
en: 'stuur ze toch terug naar hun eigen land!' maar wat is je eigen land als je hier al vanaf je geboorte woont?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:49

alette schreef:
ik zie de cijfers wel. en ik zie dat (wat is het, kan het even niet terugvinden) 5 procent van de marokkaanse bevolking een misdrijf pleegt. daarin zie ik nog steeds geen reden om te zeggen: de meeste criminelen zijn marokkanen dus mag ik marokkanen criminelen noemen.

Dat mag ook niet.. niet iedere marokkaan is een een crimineel. Maar de meeste misdrijven, en het hoogste percentage geweldsmisdrijvenw wordt door mensen uit de Nederlandse Antillen/Aruba gepleegd, en dat mag je best zeggen. En daar moet dus wat tegen gedaan worden (niet alléén tegen hen, maar tegen alle criminelen)

Citaat:
ook werd er in dit topic gezegt door iemand dat het prima is als vluchtelingen hierheen komen of als mensen hier komen studeren als ze daarna maar terug gaan. euhm.. hoe precies zie je dat voor je? kom je als vluchteling hier naar nederland dan heb je al een heleboel nare dingen ervaren in je leven. krijg je na een jaar of 4 in spanning geleefd te hebben eindelijk je verblijfsvergunning. dan kan je op zoek naar werk (je mag namelijk niet werken zolang je geen verblijfsvergunning hebt) een huis, vrienden. je krijgt een vriend/vriendin. je krijgt kinderen. die kinderen worden hier in nederland geboren en komen hier in nederland op school. nederlandse vrienden.
maar dan, na 10 jaar.

Er kan misschien onderscheid gemaakt worden tussen landen die echt gevaarlijk zijn, en landen die dat niet zijn?

Citaat:
Percentage misdrijven / geweldsmisdrijven
Nederlandse Antillen en Aruba 6,9 / 2,2
Marokko 5,5 / 2,0
Somalië 5,0 / 2,2
Suriname 4,5 / 1,4
Afghanistan 2,4 / 0,9
Iran 3,5 / 1,2
Turkije 3,3 / 1,2
Irak 3,3 / 1,3
Westerse allochtonen 1,4 / 0,4
Autochtonen 1,1 / 0,3
China 1,1 / 0,2

Somalie, Afghanistan, Iran en Irak lijken me niet zo'n pretje.. maar de rest? Daar moeten toch mensen naar teruggestuurd kunnen worden, vooral na criminele activiteiten?
Eigenlijk zou zoiets voor autochtonen ook moeten kunnen. Misschien naar een eiland in het Noorden? Knipoog

Citaat:
het is weer veilig in het land waar je vandaan bent gevlucht. moeten die mensen dan weer terug? wat hebben ze daar dan? hele andere wetten, een andere cultuur. en weer een heel nieuw leven opbouwen.
het klinkt heel leuk, maar het is gewoon bijna onmogelijk.
en: 'stuur ze toch terug naar hun eigen land!' maar wat is je eigen land als je hier al vanaf je geboorte woont?

Dat snap ik ook niet, maar dat ligt aan de asielprocedure. Het is heel vreemd dat mensen zo lang moeten blijven 'hangen'...
Maar aangezien de cultuur niet zo veel verschilt (nederlanders blijven in het buitenland ook trouw aan hun cultuur) zou dat het probleem niet zijn. En de taal al helemaal niet.. want die blijven ze ook gewoon spreken. Knipoog

Maar ik snap echt niet dat asielprocedures zo ontzettend lang moeten duren, en dat mensen die zich hier succesvol gevestigd hebben, het risico lopen om uitgezet te worden Ik denk dat zij het misschien ook zullen toejuigen dat juist diegene die hun een slechte naam bezorgen, het land uit gaan. Meer plek voor mensen die echt wat van hun toekomst willen maken..

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:11

Dit vind ik nu eens een interessante en fijne discussie, spijtig genoeg kan ik er niet veel aan toevoegen. Hier in deze streken zijn er bijna geen "allochtonen" (ofte; 60-70% van de allochtonen hier zijn Nederlanders Knipoog )