alette schreef:ik zie de cijfers wel. en ik zie dat (wat is het, kan het even niet terugvinden) 5 procent van de marokkaanse bevolking een misdrijf pleegt. daarin zie ik nog steeds geen reden om te zeggen: de meeste criminelen zijn marokkanen dus mag ik marokkanen criminelen noemen.
Dat mag ook niet.. niet iedere marokkaan is een een crimineel. Maar de meeste misdrijven, en het hoogste percentage geweldsmisdrijvenw wordt door mensen uit de Nederlandse Antillen/Aruba gepleegd, en dat mag je best zeggen. En daar moet dus wat tegen gedaan worden (niet alléén tegen hen, maar tegen alle criminelen)
Citaat:
ook werd er in dit topic gezegt door iemand dat het prima is als vluchtelingen hierheen komen of als mensen hier komen studeren als ze daarna maar terug gaan. euhm.. hoe precies zie je dat voor je? kom je als vluchteling hier naar nederland dan heb je al een heleboel nare dingen ervaren in je leven. krijg je na een jaar of 4 in spanning geleefd te hebben eindelijk je verblijfsvergunning. dan kan je op zoek naar werk (je mag namelijk niet werken zolang je geen verblijfsvergunning hebt) een huis, vrienden. je krijgt een vriend/vriendin. je krijgt kinderen. die kinderen worden hier in nederland geboren en komen hier in nederland op school. nederlandse vrienden.
maar dan, na 10 jaar.
Er kan misschien onderscheid gemaakt worden tussen landen die echt gevaarlijk zijn, en landen die dat niet zijn?
Citaat:
Percentage misdrijven / geweldsmisdrijven
Nederlandse Antillen en Aruba 6,9 / 2,2
Marokko 5,5 / 2,0
Somalië 5,0 / 2,2
Suriname 4,5 / 1,4
Afghanistan 2,4 / 0,9
Iran 3,5 / 1,2
Turkije 3,3 / 1,2
Irak 3,3 / 1,3
Westerse allochtonen 1,4 / 0,4
Autochtonen 1,1 / 0,3
China 1,1 / 0,2
Somalie, Afghanistan, Iran en Irak lijken me niet zo'n pretje.. maar de rest? Daar moeten toch mensen naar teruggestuurd kunnen worden, vooral na criminele activiteiten?
Eigenlijk zou zoiets voor autochtonen ook moeten kunnen. Misschien naar een eiland in het Noorden? 
Citaat:
het is weer veilig in het land waar je vandaan bent gevlucht. moeten die mensen dan weer terug? wat hebben ze daar dan? hele andere wetten, een andere cultuur. en weer een heel nieuw leven opbouwen.
het klinkt heel leuk, maar het is gewoon bijna onmogelijk.
en: 'stuur ze toch terug naar hun eigen land!' maar wat is je eigen land als je hier al vanaf je geboorte woont?
Dat snap ik ook niet, maar dat ligt aan de asielprocedure. Het is heel vreemd dat mensen zo lang moeten blijven 'hangen'...
Maar aangezien de cultuur niet zo veel verschilt (nederlanders blijven in het buitenland ook trouw aan hun cultuur) zou dat het probleem niet zijn. En de taal al helemaal niet.. want die blijven ze ook gewoon spreken. 
Maar ik snap echt niet dat asielprocedures zo ontzettend lang moeten duren, en dat mensen die zich hier succesvol gevestigd hebben, het risico lopen om uitgezet te worden
Ik denk dat zij het misschien ook zullen toejuigen dat juist diegene die hun een slechte naam bezorgen, het land uit gaan. Meer plek voor mensen die echt wat van hun toekomst willen maken..