Mening over varkenssector!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mening over varkenssector!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:36

2004 in in NL
2007 EU

Nederland is qua dierenwelzijn vaak een koploper.
Dus om eerlijk te zijn snap ik het gekat op de nederlandse boer niet zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:38

Even gegoogeld.Kistkalveren mogen vanaf 2007 niet meer in nederland.Nu zijn ze er nog wel.In Belgie proberen de groenen de kistkalf industrie afgeschaft te krijgen,maar daar staan verder nog geen datum's bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:43

google dan maar eens op verbod kistkalveren nederland Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:47

idd sinds 2004 niet meer in nederland .Engeland was hierin trouwens de koploper die hadden sinds 1990 al geen kistkalveren meer.

En vanaf 2012 zouden de legbatterijen worden afgeschaft.

En kritiek RK? Waarom zou dat niet mogen?Omdat het hier zogezegd (goed )is? Als het altijd nog beter kan ,mag daar toch naar toe gewerkt worden?
En uiteindelijk nu gaat het over varkens,maar geloof me ik heb inspectie's gedaan op hondekwekerijen(vind dat vlaamse woord beter).Geloof me als je die ziet daar lusten de honden ook geen brood van hoor(letterlijk).

ik heb honden zien zitten die blij met een varkenskot waren geweest.
Maar daarom is ook niet iedere hondefokker slecht hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:52

Kritiek mag wel, maar de manier waarop vind ik vaak wel erg lomp.
Juist omdat de info die men heeft meestal niet klopt en van de sites als wakker dier enz komen.

Broodfokkers, mogen die dan legaal?
Volgensmij hebben die zich ook aan strengen eisen te houden?

Maar om eerlijk te zijn weet ik daar niks vanaf

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:26

even over de kritiek van duke op het gebruik van het woord bio industrie
ik vind dit woord zeker nog van deze tijd, omdat het nog steeds een industrie is in de negatieve zin van het woord
en ja het is in brazilie etc misschien heel wat slechter dan hier(is ook zo )
maar wij leven in nederland en niet in brazilie,
de opmerking dat we dus niet zo moeten mutsen is een beetje boel stierenpoep want het kan gewoon veel beter dan dat het nu is
maar dat is iets waar we niet alleen in nl aan moeten werken , maar op europees niveau en zelfs wereldwijd niveau
maar dat kan dus alleen als we kritisch kijken naar hoe het er nu aan toe gaat en waar de verbeteringen zouden moeten plaatsvinden
en die kritiek moet je ook naar jezelf toe kunnen leveren en incasseren, niet alleen naar landen die het slechter voor elkaar hebben
en ik weet wel degelijk waar ik het over heb
en ja ik ben wel vegetarier, maar niet omdat diertjes zo zielig zijn, maar puur omdat ik niet tegen vlees kan.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:30

silvana schreef:
Duke jij geeft kritiek op mij en anderen omdat wij vegetarier zijn.
Ben jij bij mij geweest hoe mijn paarden er bij staan?Je weet niet eens of ze op stal staan.

Waarschijnlijk zullen ze bij de top 10 van best verzorgde paarden van bokt horen.

Mijn oordeel naar de Bio industrie is naar wat ik gezien heb.Ik heb in Barneveld op school gezeten en heb 6 jaar bij de boer gezeten waar ik over spreek.Ik geloof best dat er goede boeren zijn maar vind het vergelijk met brazilie geen verglijk.
Omdat iemand anders het slechter doet?Hoeven wij het niet beter te doen zeker.Wat is dat nu voor kul.

de reden waarom ik vegetarier ben geworden is na een bezoek aan een bedrijf met kistkalveren , een excursie van school uit nota bene.De dieren hingen vol met diaree en konden alleen liggen of staan.

Wow bij de top 10! Goed hoor. Ik wist niet dat je weet hoe alle 50.000 paardeneigenaren hun paarden hebben staan. Toch gebruik je ook paarden voor je eigen plezier. Hoe goed ze er ook bij staan, het is niet vergelijkbaar als met paarden in het wild. En dat hoeft ook niet, als ze maar tevreden zijn. Maar wanneer zijn ze dat? Heb je ze dat gevraagd? Of ben je zo'n goede kenner dat je dat wel ziet (tuurlijk jij wel)? Ik zie dat de varkens het bij ons in de stallen ook erg goed naar hun zin hebben. En wat een goede kennis van zaken heb je dat je kistkalveren gezien hebt... ik ken die bedrijven niet (en ik ken de kalversector vrij goed, als ik het zelf zeggen mag). Ken alleen maar kalverbedrijven met groepshuisvesting. Dieren bij elkaar zoals het hoort bij kuddedieren. Staan de paarden in Nl eigenlijk al overal in groepshuisvesting? Nee? Jeetje wat tegennatuurlijk...

En de vergelijking met Brazillië is wel heel toepasselijk. Brazillië is een rijzende ster. Binnenkort komt het meeste varkensvlees in onze winkels daar vandaan en concureren ze de NL boeren weg. En door al die mierenn**kers in NL die lopen te zeiken over de dierwelzijn van Nederlandse boeren, worden de Nederlandse boeren weggepest en het resultaat is dat we er iets veel slechters voor terug krijgen. Is dat wat jullie willen? Geen boeren meer in Nederland zodat al het vlees uit het buitenland moet komen en daar hoef je echt niet aan te komen met je dierwelzijn. En begrijp me aub niet verkeerd. Ik wil ook het liefst alle koeien en varkens in de wei, maar we moeten wel realistisch blijven. De Nederlandse veesector werkt heel hard aan verbetering, maar die weg is lang en zwaar. Verplichte groepshuisvesting voor zeugen komt steeds dichterbij, legbatterijen zijn binnenkort verboden, kistkalveren zijn verleden tijd, maar aub mensen heb geduld. Deze veranderen kosten heel veel geld en tijd. En door dit soort praat (zoals van Wakker Dier etc) werkt alleen maar averechts. Als iedereen alleen Nederlandse producten zou kopen en alleen biologisch, dan liepen allang alle varkens in de wei, bij wijze van spreken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:31

runningkawa schreef:
Nederland is qua dierenwelzijn vaak een koploper.
Dus om eerlijk te zijn snap ik het gekat op de nederlandse boer niet zo

ik snap dat ook niet zo, vooral als je bedenkt waar die mensen hun info vandaan hebben gehaald...
zo worden er wel super veel misverstanden in de wereld geholpen!
Duke schreef:
Ik vind het woord 'bio-industrie' walgelijk. Het is een woord uit het verleden waar een beeld bij hoort uit het verleden. Ik vind het heel denigrerend dat Silvana en nog een paar dit woord gebruiken

ik gebruik het ook... dat jij het walgelijk vind is jou mening, maar het is gewoon zo dat varkens op een vrij klein oppervlak vet worden gemest...

maar duke je hebt wel een punt ja! nederlands vlees is eigenlijk het veiligste vlees wat je kunt hebben want andere landen doen maar wat naar mijn idee! maar goed sommige mensen waarderen het werk van boeren niet ofzo? maar goed zonder boeren GEEN eten! of het nou akkerbouwer is of varkens of koeien boer ze werken allemaal mee aan iedereens eten!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:31

Ik heb belgie gezegd om dat ik niet weet wat er in nederland gebeurd. (De nederlandse boeren waren nogal sexsistisch tegenover de vrouwelijke stagairs) Dus na mijn éénmalige ervaring hebben ze besloten om geen stagairs meer mee te nemen naar nederland. Vork
Dus hoe het daar gesteld is weet ik niet.

Maar ben wel met je eens over stopzetten van buitenlands transport. Zoals in nederland. Is er minder concurentie strijd en kan er beter vlees afgeleverd worden. En dan is de massaproductie of het gefoefel meestal niet nodig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:32

nederland is zeker niet de koploper scandinavische landen zijn dat. Effie terzijde Knipoog

met name zweden!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:34

draumpje schreef:
even over de kritiek van duke op het gebruik van het woord bio industrie
ik vind dit woord zeker nog van deze tijd, omdat het nog steeds een industrie is in de negatieve zin van het woord
en ja het is in brazilie etc misschien heel wat slechter dan hier(is ook zo )
maar wij leven in nederland en niet in brazilie,
de opmerking dat we dus niet zo moeten mutsen is een beetje boel stierenpoep want het kan gewoon veel beter dan dat het nu is
maar dat is iets waar we niet alleen in nl aan moeten werken , maar op europees niveau en zelfs wereldwijd niveau
maar dat kan dus alleen als we kritisch kijken naar hoe het er nu aan toe gaat en waar de verbeteringen zouden moeten plaatsvinden
en die kritiek moet je ook naar jezelf toe kunnen leveren en incasseren, niet alleen naar landen die het slechter voor elkaar hebben
en ik weet wel degelijk waar ik het over heb
en ja ik ben wel vegetarier, maar niet omdat diertjes zo zielig zijn, maar puur omdat ik niet tegen vlees kan.

Hier valt m'n bek van open... Ik moet even mezelf beheersen want ik vind dit echt super naïef. Je snapt geloof ik niet wat ik bedoel. Jullie willen dat Nl nog verder voorop gaat lopen dan in de rest van de wereld, maar zolang de Nederlandse (we moeten Europees denken, dus eigenlijk Europa), grenzen open zijn voor dat goedkope vlees uit het buitenland KUNNEN we niet zoveel verbeteren. Want ons vlees (en melk en eieren etc) wordt dan nog duurder en dan verkopen we het niet meer aan de AH en C1000, want die leggen liever dat veel goedkopere vlees in de schappen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:35

Lees vorige post. Daarom zie je ook bij de koplopers kwa veerecht er geen buitenlandse import gedaan word van goedkoper vlees.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:36

katiavl schreef:
nederland is zeker niet de koploper scandinavische landen zijn dat. Effie terzijde Knipoog

met name zweden!

Ja, en de ene na de andere boer moet daar stoppen met z'n bedrijf. In Scandinavië is het nog strenger. Vooral Denemarken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:38

Of hoge invoerrechten betalen. Of nog beter: hoe slechter het met dierwelzijn in een land is gesteld, hoe hoger de invoerrechten om naar Nederland te kunnen exporteren.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:44

En nu ga ik eens een lekker stukje Hollands varkensvlees braden. Eet smakelijk iedereen Vork .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:02

met of zonder antibiotica Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:03

en met of zonder watervasthoudend middel. Niemand ooit afgevraagd waarom veel kipenborst filés opeens kleiner worden in de pan Duivel

Magie is het niet hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:12

runningkawa schreef:
Kritiek mag wel, maar de manier waarop vind ik vaak wel erg lomp.
Juist omdat de info die men heeft meestal niet klopt en van de sites als wakker dier enz komen.

Broodfokkers, mogen die dan legaal?
Volgensmij hebben die zich ook aan strengen eisen te houden?

Maar om eerlijk te zijn weet ik daar niks vanaf

De wetgeving in Belgie bestaat vooral uit dat de honden eten en drinken ter beschikking moeten hebben ,verder houd de wetgeving hier op.
In nederland ben ik er te lang uit ,om nog te weten hoe het werkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:46

Duke . je kunt me veel noemen , maar niet naief
ik heb al eerder aanegegeven dat de boer in nl wel wil , maar van bovenaf zijn er zo ontzettend veel regels dat het haast onwerkbaar is
er emigreren niet voorniets zoveel boeren (laat staan hoeveel boeren er wel niet stoppen) op jaar basis
vandara ook mijn opmerking dat het niet alleen in nl gekeken moet worden
maar dat er op europees en eingelijk globaal niveua een heleboel moet veranderen
en dat je sowieso in je eigen achtertuin moet beginnen
live what you preach zeg maar

ik eet geen vlees meer (ja 1 keer per maand misschien)
maar als ik dus die ene keer vlees eet
dan ga ik voor nederlands scharrel/biologisch vlees
mijn vriend eet wel vlees, en ook hij gaat voor nederlands! scharrel/biologisch vlees
waarom?
omdat we daarmee een nederlandse ondernemer steunen
we weten wat er met dat vlees gebeurt is en er geen onzinnige acties mee ondernomen zijn kwa vervoer van levende have ofwel na de slacht als product

het kost iets meer, maar ik heb het er voorover

en een koploper noem ik een land wat het welzijn van het dier in het oog houd zonder het de agrarier onmogelijk gemaakt word...
dus dat is nl zeer zeker niet
en als ik zie hoeveel agrariers er in de scandinavische wereld mee stoppen omdathet ze onmogelijk gemaakt word is dat in mijn ogen ook geen koploper

naar mijn idee moet er een balans gevonden worden tussen dierenwelzijn en economische haalbaarheid
en dat s in veel landen nog niet zo ... of niet meer

of de dieren hebben geen leven of de boeren niet ....

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:09

draumpje schreef:
naar mijn idee moet er een balans gevonden worden tussen dierenwelzijn en economische haalbaarheid
en dat s in veel landen nog niet zo ... of niet meer

of de dieren hebben geen leven of de boeren niet ....

Dat vind ik een goed streven. Maar de Nederlandse sector werkt daar al heel aan.

katiavl schreef:
en met of zonder watervasthoudend middel. Niemand ooit afgevraagd waarom veel kipenborst filés opeens kleiner worden in de pan }>

Magie is het niet hoor Haha!

Ooit afgevraagd waar die kip vandaan komt? Tumbelen noemen ze dat: kipfilet met water inspuiten (of weken oid) zodat het gewicht groter wordt. Vaak gebeurd dat in het buitenland. Maar toegeven... helaas is dat ook in Nederland gebeurt. Dat heet dan de rotte appel in de fruitschaal.

Maar nee, ik had een lekker varkenssaucijs. Stevig vlees, kwam weinig water vanaf Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:07

Veel mensen zijn niet bewust van hetgeen dat zij eten dat vindt ik verkeerd. Ik ben zelf wel Vega geworden omdat ik te veel dierenleed heb gezien met het slachten van dieren. Zoveel dieren hebben zoveel onnodige pijn, daar moet iets aan gedaan worden. Of je nou wel of niet vlees eet. Denk na over wat je eet maak je zelf hier attent op! Voor die ene euro kun je net zo goed een scharrelkip kopen of een paar keer in de maand een vegaburger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:10

En andere mensen zijn zich weer niet bewust hoe het werkelijk in Nederland er aan toe gaat.
En geloven heilig de leugen sites als wakker dier.
Die vrolijk info en foto's laat zien van 15 jaar terug. Of foto's uit het buitenland.

Als deze sites nu eens eerlijk werden, dat zou al een grote stap zijn Ja
Dan kunnen mensen veel eerlijker bepalen of ze wel of geen vlees willen eten.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:16

Ik ben helemaal niet tegen vleeseten, de mensen die dat willen doen moeten dat gewoon doen. Maar neem dan dat stukje scharrelkip koe of varken in plaats van het goedkoopste stukje vlees die er ligt en waar je geen idee van hebt waar het vandaan komt of wat ermee is gebeurd. Ik denk dat dit erg belangrijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:18

Mee eens
Ik eet alleen groente en vlees uit NL
Van elders wil ik het niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:19

Nederland heb ik inderdaad geen idee. Ik vind ook dat je het zelf allemaal is moet gezien hebben voor je kan oordelen. En die ervaring heb ik gewoon niet in nederland.

Heb wel al drie maanden verspreid over twee jaar in noorwegen gewerkt en een keer in zweden een maand. En het verschil is er duizelwekkend. Maar dat kunnen we ook nietmeer in nederland of belgie behalen.
- de dieren hier kunnen niet lopslopen want anders zouden we er veel kwijt zijn
- en de quotums zijn veel lager dus massa productie kan zowiezo niet. En dan krijg je een veel betere situatie. Ook krijgen de boeren daar veel meer voor hun vlees. (vlees is daar echt heel duur)
- en er zijn geen dikbillen daar (maar das een andere discussie)

Ik weet uit eigen ervaring dat er veel winkels zijn zowals G.B die geld geven aan de varkensboeren als ze aan de regels van huisvesten voldoen. En dat vind ik al een stap. Belgie is echt niks op dierenwelzijn vlak....

jullie hebben de partij van de dieren doe die maal tien in ergheidsgraad en je krijgt groen. ( ze wouden de paardenmarkten stoppen gebeuren wel dingen die niet horen, zetten ze hun handtekenin op de petitie. En hebben ze die laten verwijderen geld zit bij de handelaars ofcours. Zo een praktijken dat is belgie)