Mogelijke invoerign islamitische wetgeving..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Mogelijke invoerign islamitische wetgeving..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:35

KiWiKo schreef:
ach, mocht het ooit zover komen, dan zijn er nog genoeg andere landen waar ik dan politiek asiel aan kan vragen Haha!

Mocht het echt zover komen, dan draai ik mij maar eens om in mijn kist Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:53

Shadow0 schreef:
Schimmelig schreef:
Inderdaad in het oude testament (waar de meeste NL'ders overgens niets mee te maken hebben, aangezien zij protestants zijn, of iets anders in deze strekking)

Je weet dat dit niet juist is?

Ten eerste: de protestantse geloofsrichtingen baseren zich op de hele Bijbel. (Omdat het protestantse geloof niet 1 centraal geloof is, kunnen er plaatselijke verschillen zijn. Maar het geldt voor vrijwel alle protestantse vormen.)
Ten tweede is de katholieke geloofsgemeenschap groter dan de protestantse (30% Katholiek, 21% Protestant, bron: RIVM). En het katholicisme is zeker niet 'iets anders in deze strekking'.

Ik heb het net even nagezocht en inderdaad. Het aantal RK's licht geloof ik 10-25% hoger.
Enieweee, dat is vele jaren niet zo geweest. NL is vanaf dat de Oranje's aan de macht zijn een protestantse natie geweest. De laatste eeuw is dit echter omgeslagen > (http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdienst_in_Nederland)

EDIT: Freudiaanse slip Vork
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 19-09-06 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:08

Schimmelig, ik hoop dat je spelling van natie geen bewuste verspreking is Haha!

Onafhankelijk van het feit of je protestants of katholiek bent, het christelijke geloof is niet voor niks naar christus genoemd, die het geloof samenvatte als "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf". Er zijn veel verschrikkelijke en er worden nog steeds veel verschrikkelijke dingen uit naam van het christelijke geloof gedaan, maar ik denk toch dat er een fundamenteel verschil zit tussen een geloof dat zich baseert op liefde en een geloof dat zich baseert op verovering.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:13

Goed dat je mij er even op wijst Karl. Ik heb het maar even aangepast Knipoog Clown
De Islam zou gebaseerd zijn op 5 belangrijke zuilen en alleen de 6 en 7e daarvan zijn geweldadig, of kun je associeren met de Jihad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:18

Karl66 schreef:
Er zijn veel verschrikkelijke en er worden nog steeds veel verschrikkelijke dingen uit naam van het christelijke geloof gedaan, maar ik denk toch dat er een fundamenteel verschil zit tussen een geloof dat zich baseert op liefde en een geloof dat zich baseert op verovering.

Theoretisch denk ik: daar heb je volkomen gelijk in. Maar de praktijk, en vooral onze niet-zo-keurige geschiedenis, en het feit dat de meeste Christenen zich baseren op de hele bijbel en niet slechts het Nieuwe Testament maakt dat ik wat twijfel. Eigenlijk denk ik dat een deel van het probleem voor alledrie de geloven (Joods, Christelijk en Islamitisch) geldt: dat men gelooft dat er slechts 1 god is en dat er slechts 1 manier is om deze te dienen.
Dat is bijvoorbeeld een hele andere benaderingen dan de pragmatische Romeinen hadden: daar kon altijd wel een god aan het pantheon worden toegevoegd, geen probleem. Ook een religie als het Boeddhisme, dat zich eigenlijk niet zo richt op het vereren van een god, staat daarin veel opener. (Nou wil ik niet beweren dat het systeem van de Romeinen eerlijk of juist was, en er zijn een boel details die ik even oversla. Maar het punt is: een godsdienst die van zichzelf niet claimt het enige juiste te zijn, krijgt misschien wat minder snel last met de buren. En de JCI-religies vinden allemaal dat er maar 1 weg is, en ook dat ze een plicht hebben om de wereld die weg te laten zien.)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:21

Waar geloof jij eigenlijk in Shadow? Atheist? De snorkels (onderschrift)? Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:23

Pfoeh, moeilijke vraag hoor. Ik zweef een beetje rond agnostisch / boeddhistisch. Maar echt een Overtuiging zou ik het niet willen noemen Lachen

(Wat leuk trouwens dat zoveel mensen het onderschrift herkennen Haha! )

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:27

Ik neig zelf ook naar het Boeddhisme toe, maar ben meer Taoist Lachen
Geloven doe ik voornamelijk in mijzelf en vanuit de meest 'liefdevolle gedachten' (dat is soms moeilijk) Tong uitsteken

(De snorkels, wie keek dat nou niet Haha! )

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:37

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Er zijn veel verschrikkelijke en er worden nog steeds veel verschrikkelijke dingen uit naam van het christelijke geloof gedaan, maar ik denk toch dat er een fundamenteel verschil zit tussen een geloof dat zich baseert op liefde en een geloof dat zich baseert op verovering.

Theoretisch denk ik: daar heb je volkomen gelijk in. Maar de praktijk, en vooral onze niet-zo-keurige geschiedenis, en het feit dat de meeste Christenen zich baseren op de hele bijbel en niet slechts het Nieuwe Testament maakt dat ik wat twijfel. Eigenlijk denk ik dat een deel van het probleem voor alledrie de geloven (Joods, Christelijk en Islamitisch) geldt: dat men gelooft dat er slechts 1 god is en dat er slechts 1 manier is om deze te dienen.
Dat is bijvoorbeeld een hele andere benaderingen dan de pragmatische Romeinen hadden: daar kon altijd wel een god aan het pantheon worden toegevoegd, geen probleem. Ook een religie als het Boeddhisme, dat zich eigenlijk niet zo richt op het vereren van een god, staat daarin veel opener. (Nou wil ik niet beweren dat het systeem van de Romeinen eerlijk of juist was, en er zijn een boel details die ik even oversla. Maar het punt is: een godsdienst die van zichzelf niet claimt het enige juiste te zijn, krijgt misschien wat minder snel last met de buren. En de JCI-religies vinden allemaal dat er maar 1 weg is, en ook dat ze een plicht hebben om de wereld die weg te laten zien.)

Shadow, ik denk dat je voor een deel gelijk hebt, als jij gelooft dat alleen jouw weg de juiste is, dan is de stap heel gemakkelijk om mensen die jouw weg niet volgen te veroordelen en dan is het nog maar een kleine stap naar naar allerlei verschrikkelijke dingen.

Maar dan is er nog steeds in mijn ogen een groot verschil tussen een religie die zegt dat het oude testament vervuld is en vervangen door een geloof in liefde en religie waarvan 1/3e gebaseerd is op geweld tegen andersdenkenden.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:01

Karl66 heb jij de koran en de bijbel helemaal gelezen dan? en begrepen? als dat zo was dan weet je ook dat bijde boeken over liefde gaan en geen van 2 over verovering...:S
En ik vind ook dat je de arabische koran moet lezen en niet de nederlandse vertaling ervan. Ze zijn namelijk best verschillend, maar dat heeft ook weer te maken met wat jij leest en wat de ander er van maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:03

Elk geloof dat geweld goedkeurt, in welke vorm dan ook, is toch niet iets wat je een samenleving gaat schenken als verbreding daarvan? Als een ieder dan op basis van een godsdienst geweldadig mag zijn omdat die persoon dat zo voor zich zelf uitlegt en toestemming geeft, krijgen we een geweldadige samenleving. Een moslim krijgt dat toestemming om mij als niet moslim te mogen straffen volgens hun eigen normen en waarden. Wat mag ik zonder mij aan discriminatie schuldig te maken? Ik ben niet kerkelijk, dus ik mag niet niet achter een heilig boek schuilen. Of mag ik dan ook volgens het moslimgeloof een andersdenkende straffen? Werkt het 2 kanten op? Dacht het niet.

Arme zoveelste generatie meiden, met hun goede opleiding volgens onze leerplicht. Voor justitie een vette kluif om dit te gaan implementeren in onze wettenstelsels. Ze zijn juist bezig om bloedschande wetmatig in vorm te gieten.

Om alleen de positieve dingen op te nemen, zal niet veel aanhang krijgen. Dat zit in de mens lijkt mij.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:08

IK zie in de koran niks gewelddadigs staan, maar ik zie dat dan, jij kan heel anders lezen net zoals die extremisten toch?

http://www.redouan.nl/koran_nl.htm
Als je het nog niet gelezen hebt en er nu tijd voor wilt hebben, moet je maar hier ff kijken en zoek daar maar wat gewelddadigs op voor ongelovigen...

En die wetgeving vind ik belachelijk!! maar die komt hier ook niet

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:11

Waarom associeren sommige Islamieten de 6e zuil dan met de Jihad (heilige oorlog)?

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:22

jihad betekend eigenlijk nisk meer dan inzet voor je geloof. Moslims zien het als een taak voor zichzelf hun geloof te beschermen en te verdiepen. Er wordt een onderscheid gemaakt in een innerlijke en een uiterlijke jihad.
plus dat jihad ook kan vertaald worden als strijd.

Ik weet zelf niet waarom sommige islamieten de 6de zuil met de jihad associeren maar dit kwam ik tegen op wikipedia:

Sommige moslims, met name zij die horen bij de sekte van de Khawarij, stellen dat de zesde zuil van de islam de heilige oorlog is. Hiervoor wordt verwezen naar het begrip jihad dat 'strijd' betekent. Het betreft zowel de innerlijke strijd om goed te doen (de 'grote jihad') als het militair op te nemen tegen hen die de islam bedreigen (de 'kleine jihad').

De interpretatie Heilige Oorlog van het begrip Jihad geldt voor voornamelijk leden van de sekte van de Khawarij als zesde zuil van de islam, maar dat standpunt wordt door veel moslims betwist. Ook andere sub-stromingen binnen met name het salafisme en het wahhabisme steunen een gewelddadige verdediging van de islam.

OOh ik kwam dit ook nog tegen, misschien wel leuk het gaat tenminste hier over:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sharia
Laatst bijgewerkt door malie op 20-09-06 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:24

Sjah. De Bijbel wordt ook op 100den verschillende manieren uitgelegd, dus de Qu'ran zal dat ook worden.
Eniewee; in Sura staat dat je mag degene mag vermoorden die 'slecht spreekt' over de Islam. Het staat dus wel degelijk in de Qu'ran.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:28

Nope in de koran staat dat ALLAH de ongelovigen straft, niet dat de mensen dat mogen doen.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:33

tja, ik denk dat dat door veel (fundamentalisten) anders wordt opgevat en heft in eigen hand nemen. Maar geloof niet dat hier oooooit de sharia word ingevoerd.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:35

dat geloof ik ook niet en wil het ook niet.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:45

Sura 5:33 Lachen

''Those who wage war against God and His Messenger and strive to spread corruption in the land should be punished by death, crucifixion, the amputation of an alternate hand and foot or banishment from the land...''

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:50

Ja, oke het is dan maar hoe jij het interpreteerd he. Wie gaat hun dan straffen? staat dat er ook bij?

plus dat het in de 7de eeuw is geschreven en het is nu de 21ste eeuw. Toen dachten de mensen ook nog anders. Daarom is de bijbel ook opnieuw geschreven toch?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:11

pairadice schreef:
De Bijbel staat ook vol van dit soort teksten. En wie zegt dat de MEESTE islamieten een kort lontje hebben?

Ik weet niet of dat voor de meeste islamieten geldt, ik weet wel dat die met het korte lontje het compenseren met een hele grote mond Knipoog

Neem nu weer dat voorbeeld met de paus, die
citeert een uitspraak van iemand (ik weet niet meer wie) die lang geleden leefde die stelde dat de islam niet echt op een vredelievende manier aan de man gebracht werd en hup er is weer chaos.

Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt als Madonno i.p.v. een scène uit de bijbel een scène uit de Koran zou gebruiken in haar show. Dan is ze haar leven niet meer zeker. De één noemt dit een vooroordeel, ik noem het realiteit. En daar zullen echt niet alle moslims achter staan, maar ondertussen....

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:13

dat komt omdat de moslims plus de koran nog niet helemaal meegaan met de tijd...De bijbel en christelijken wel. Weet niet echt hoe ik het anders moet zeggen. De moslims leven nog zo'n 500 jaar achter.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:14

malie schreef:
Ja, oke het is dan maar hoe jij het interpreteerd he. Wie gaat hun dan straffen? staat dat er ook bij?

plus dat het in de 7de eeuw is geschreven en het is nu de 21ste eeuw. Toen dachten de mensen ook nog anders. Daarom is de bijbel ook opnieuw geschreven toch?

Hoe kom je erbij dat de Bijbel 'opnieuw' geschreven is. Er zijn verschillende drukken, dat wel.
Kenmerk van de Islam is dat je het niet zelf mag interpreteren; het wordt je uitgelegd door een geestelijke (ongeveer hetzelfde als bij de RKK).

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:15

malie schreef:
dat komt omdat de moslims plus de koran nog niet helemaal meegaan met de tijd...De bijbel en christelijken wel. Weet niet echt hoe ik het anders moet zeggen. De moslims leven nog zo'n 500 jaar achter.

Ben ik niet helemaal met je eens. Misschien in achteraf gelegen berg dorpjes, maar de steden Verward

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:18

opnieuw geschreven zo bedoelde ik het niet echt. Met het oude testament en de nieuwe. En de nieuwe is toch echt meer van deze tijd dan de oude.
Ik ben het niet met je eens ik kan nergens namelijk vinden in de koran dat je het zelf niet mag interpreteren. En de imam is ook maar een mens namelijk. Waarom zou hij het beter weten dan jij en ik.
Vroeger geloofden de mensen alles wat de imam of een geestelijke van de RKK, maar dat is nu niet meer zo. Wij zijn nu hopelijk niet meer zo makkelijk te manipuleren.