KiWiKo schreef:ach, mocht het ooit zover komen, dan zijn er nog genoeg andere landen waar ik dan politiek asiel aan kan vragen
Mocht het echt zover komen, dan draai ik mij maar eens om in mijn kist

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KiWiKo schreef:ach, mocht het ooit zover komen, dan zijn er nog genoeg andere landen waar ik dan politiek asiel aan kan vragen
Shadow0 schreef:Schimmelig schreef:Inderdaad in het oude testament (waar de meeste NL'ders overgens niets mee te maken hebben, aangezien zij protestants zijn, of iets anders in deze strekking)
Je weet dat dit niet juist is?
Ten eerste: de protestantse geloofsrichtingen baseren zich op de hele Bijbel. (Omdat het protestantse geloof niet 1 centraal geloof is, kunnen er plaatselijke verschillen zijn. Maar het geldt voor vrijwel alle protestantse vormen.)
Ten tweede is de katholieke geloofsgemeenschap groter dan de protestantse (30% Katholiek, 21% Protestant, bron: RIVM). En het katholicisme is zeker niet 'iets anders in deze strekking'.
Karl66 schreef:Er zijn veel verschrikkelijke en er worden nog steeds veel verschrikkelijke dingen uit naam van het christelijke geloof gedaan, maar ik denk toch dat er een fundamenteel verschil zit tussen een geloof dat zich baseert op liefde en een geloof dat zich baseert op verovering.
Shadow0 schreef:Karl66 schreef:Er zijn veel verschrikkelijke en er worden nog steeds veel verschrikkelijke dingen uit naam van het christelijke geloof gedaan, maar ik denk toch dat er een fundamenteel verschil zit tussen een geloof dat zich baseert op liefde en een geloof dat zich baseert op verovering.
Theoretisch denk ik: daar heb je volkomen gelijk in. Maar de praktijk, en vooral onze niet-zo-keurige geschiedenis, en het feit dat de meeste Christenen zich baseren op de hele bijbel en niet slechts het Nieuwe Testament maakt dat ik wat twijfel. Eigenlijk denk ik dat een deel van het probleem voor alledrie de geloven (Joods, Christelijk en Islamitisch) geldt: dat men gelooft dat er slechts 1 god is en dat er slechts 1 manier is om deze te dienen.
Dat is bijvoorbeeld een hele andere benaderingen dan de pragmatische Romeinen hadden: daar kon altijd wel een god aan het pantheon worden toegevoegd, geen probleem. Ook een religie als het Boeddhisme, dat zich eigenlijk niet zo richt op het vereren van een god, staat daarin veel opener. (Nou wil ik niet beweren dat het systeem van de Romeinen eerlijk of juist was, en er zijn een boel details die ik even oversla. Maar het punt is: een godsdienst die van zichzelf niet claimt het enige juiste te zijn, krijgt misschien wat minder snel last met de buren. En de JCI-religies vinden allemaal dat er maar 1 weg is, en ook dat ze een plicht hebben om de wereld die weg te laten zien.)
pairadice schreef:De Bijbel staat ook vol van dit soort teksten. En wie zegt dat de MEESTE islamieten een kort lontje hebben?
malie schreef:Ja, oke het is dan maar hoe jij het interpreteerd he. Wie gaat hun dan straffen? staat dat er ook bij?
plus dat het in de 7de eeuw is geschreven en het is nu de 21ste eeuw. Toen dachten de mensen ook nog anders. Daarom is de bijbel ook opnieuw geschreven toch?
malie schreef:dat komt omdat de moslims plus de koran nog niet helemaal meegaan met de tijd...De bijbel en christelijken wel. Weet niet echt hoe ik het anders moet zeggen. De moslims leven nog zo'n 500 jaar achter.