Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 13:20

Karl66 schreef:
Ik voel met totaal niet aangevallen, maar als mensen alleen maar roepen "ik vind dat", ben ik wel nieuwsgierig naar de achterliggende redenering.

en terecht!

dan zit ik ernaast.. Rook je trouwens?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:08

Karl66 schreef:
Ik voel met totaal niet aangevallen, maar als mensen alleen maar roepen "ik vind dat", ben ik wel nieuwsgierig naar de achterliggende redenering.

Volgens mij heb ik dat al vaker verteld in dit topic, gebaseerd op eigen ervaringen, maar jij leest hier of gewoon overheen of je wilt het niet lezen/weten.
Rokers zijn zo een kwartier per peuk kwijt, dat is mijn grootste bezwaar. En dat niet 1 x per dag, nee, wel 5-6 keer per dag. Dat gaat allemaal ten koste van werktijd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:33

Fitzroy, de meeste rokers in dit topic zeggen anders dat ze alleen in de pauze roken en steken dus niet elk uur een sigaret op.

Uit een onderzoek van de gezondheidraad van 2002 blijkt dat overgewicht met stip de grootste boosdoener is als het gaat om ziekteverzuim op behoorlijke afstand gevolgd door roken en alcoholisme. Is het met dat verhaal in het achterhoofd terecht als mensen met overgewicht een baan geweigerd wordt?

Trouwens wat vind jij dan van (al dan niet)rokers die vanwege elk wissewasje op hun gemak naar de andere kant van het bedrijf slenteren in plaats van door te werken? Je hebt gelijk als je zegt dat roken een reden kan zijn om je aan het werk te onttrekken, alleen er zijn veel meer manieren die ook net zo hard door nietrokers worden toegepast.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 13-08-06 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:34

Karl66 schreef:
Maar superwoman, kan je ook uitleggen waarom een roker dan een slechtere werknemer is?

Dat had ik ervoor al aangegeven.
Maar ik had niet gezegd dat een roker een slechte werknemer is. Moet ik kiezen tussen 2 gelijken en er er is 1 verschil dat de 1 wel rookt en de ander niet, kies ik de niet-roker.

Ook hangt er vaak een walm rook omheen. Dat vind ik nogal onsmakelijk. Zeker bij een restaurant
vind ik dat zeer onsmakelijk,maar ook wanneer iemand je wat probeert te verkopen, kan ik dat zeer
storend vinden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:59

Karl66 schreef:
Fitzroy, de meeste rokers in dit topic zeggen anders dat ze alleen in de pauze roken en steken dus niet elk uur een sigaret op.

Alleen werken die rokers niet bij mij in het bedrijf dus heb ik gewoon andere ervaringen. Overigens niet alleen hier, maar ook op mijn vorige werk.
De rokers van Bokt ben ik iig nog niet tegengekomen op de werkvloer Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:07

Karl66 schreef:

Uit een onderzoek van de gezondheidraad van 2002 blijkt dat overgewicht met stip de grootste boosdoener is als het gaat om ziekteverzuim op behoorlijke afstand gevolgd door roken en alcoholisme. Is het met dat verhaal in het achterhoofd terecht als mensen met overgewicht een baan geweigerd wordt?

Het verschil is dat je roken accuut kunt stoppen, overgewicht kun je niet acuut terugdringen, het is er niet van de ene op de andere dag af. Je zou dus iemand kunnen aannemen die aan het afslanken is, maar nog wel overgewicht heeft. Verder is er natuurlijk een verschil tussen overgewicht en gevaarlijk en overgewicht. Die met gevaarlijk overgewicht zullen zeker ook meer moeite hebben met aangenomen worden en ik vind ook dat een baas ze zou kunnen weigeren, op grond van meer risico op ziekteverzuim.
Ook aan gevaarlijk overgewicht kun je trouwens zelf iets doen als of niet onder begeleiding.
Je kunt het discriminatie noemen, maar ik zie zeker de kant van de werkgever, en ik vind dat de discriminatie wet gewoon niet altijd klopt. Ik vind dat een werkgever zelf moet kunnen bepalen wie hij/zij aanneemt. En als dat allemaal niet rokende barbies zijn, so be it. Daar alle werkgevers andere eisen stellen, blijft er heus wel werk voor iedereen. Bovendien gaat ambitie en uitstraling voorbij alle uiterlijkheden. Ik denk bv dat geen enkele werkgever moeite zou hebben met het aannemen van Erica Terpstra om maar wat te noemen als ze weten dat ze goed is voor de baan.
En een actrice/presentatrice kan rustig roken als een ketter, als ze het maar niet in beeld doet, om maar wat te noemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:16

Bij deze nog een paar arbeidsgerelateerde details die het op bokt vast goed doen Haha!

-Niet rokers die een nicotinepleister opgeplakt krijgen blijken geconcentreerder te gaan werken
-Mannen blijken arbeidsproductiever te zijn dan vrouwen
-Paardensport kost werkgevers het meeste geld als het om sportblessures gaat
-Plattelanders blijken hardere werkers te zijn dan stedelingen

Om even een paar feiten te noemen die uit nederlandse onderzoeken naar ziekteverzuim en arbeidsproductiviteit zijn gebleken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:20

Ik zie het verband niet zo, Karl. Krijg toch de indruk dat jij maar wilt bewijzen dat rokers nog harder werken dan niet rokers.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:23

Nee hoor Fitzroy, het blijkt alleen uit deze onderzoeken dat al dan niet roken niet één van de belangrijkste indicatoren is met betrekking tot arbeidsproductiviteit.

Puur op basis van deze gegevens blijkt dat een paardrijdende vrouw met overgewicht die in een stad woont de slechtste keus van een werkgever zou zijn als het om arbeidsproductiviteit gaat Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 17:34

Karl66 schreef:
Is het met dat verhaal in het achterhoofd terecht als mensen met overgewicht een baan geweigerd wordt?

Er zullen ongetwijfeld mensen gewijgerd worden door overgewicht.. In de commerciele economie moet je jezelf weten te verkopen, iemand met een mooi lichaam en leuk gezichtje die zich erin weet te praten komt gemakkelijker vooruit dan iemand die dat mooie lichaam en leuke gezicht ff mist.

Jullie kunnen allemaaaaaal zeggen dat het niet zo is, maar ik heb al heeeeeeeel vaak meegemaakt dat het wel zo in elkaar zit..

Dus, terecht of niet, het gebeurd wel!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:39

Ach ik heb een keer een regio overgenomen van een manager die vooral selecteerde op vrouwzijn en een knap uiterlijk. Ik moet zeggen dat ik daar ook niet erg gelukkig van werd Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:02

Karl66 schreef:
Ach ik heb een keer een regio overgenomen van een manager die vooral selecteerde op vrouwzijn en een knap uiterlijk. Ik moet zeggen dat ik daar ook niet erg gelukkig van werd Haha!

het ligt er een beetje aan voor wat toch!?

Wat voor een functie hadden die vrouwen dan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:12

Het ging in dit geval om verkoopfuncties. Maar ik denk dat het weinig uitmaakt om wat voor baan het gaat, je moet in de eerste plaats selecteren op arbeidskwaliteiten en niet op uiterlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:27

Karl66 schreef:
Het ging in dit geval om verkoopfuncties. Maar ik denk dat het weinig uitmaakt om wat voor baan het gaat, je moet in de eerste plaats selecteren op arbeidskwaliteiten en niet op uiterlijk.

sommige arbeidskwaliteiten kunnen het uiterlijk zijn....
Dat hangt van je werk af Haha!

In de arbeidsmarkt moet je jezelf verkopen en zorgen dat je geschikt bent voor het werk dat je wil. En laten zien dat jij de beste bent voor die baan

Ook diploma's zijn daarbij belangrijk en het uiterlijk/verzorging, maar ook je hobby. Wanneer je altijd op zaterdag vrij moet ivm je hobby kan dat vervelend zijn.... Of op maandag, omdat je standaard naar de kl#te bent van het stappen, kom je de proeftijd niet door.

Maar over de geur die om een roker heen hangt heb ik nog niemand horen klagen, terwijl ik dat toch ontzettend goor vind als iemand naar rook ruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:35

Ik vind het smeriger als iemand naar zweet ruikt Misselijk

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 22:11

uiterlijk speelt echt wel een grote rol in veel functies hoor! Ik heb jarenlang events horeca gedraaid (stond achter de bar bij oa sensation, dance valley enzo) en zodra er een promobar was, werden de mooiste dames in een mini rokje gehezen!

Ik durf echt wel te zeggen dat ik dingen bereikt door mn uiterlijk en niet door mn papiertjes of ervaringen..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:20

Bij verkoop is kunnen levelen met een klant en een deal kunnen sluiten veel belangrijker dan uiterlijk. Daarnaast is het ook altijd handig als er juiste informatie gegeven wordt, zodat de klant niet achteraf tevreden gesteld moet worden en de deal alleen maar geld gekost heeft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:27

superwoman schreef:
[Maar over de geur die om een roker heen hangt heb ik nog niemand horen klagen, terwijl ik dat toch ontzettend goor vind als iemand naar rook ruikt.

Gelukkig heb ik een niet-rokende collega bij mij op de kamer zitten, maar ik kan me best voorstellen dat het smerig is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:06

faye schreef:

Of naar een overdaad aan parfum of deodorant, niet om te harden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:33

Karl66 schreef:

-Niet rokers die een nicotinepleister opgeplakt krijgen blijken geconcentreerder te gaan werken

Probleem is, dat rookwaar niet alleen nicotine bevat maar nog een hele rij chemicaliën die het "goede" van de nicotine wel teniet doen. Er worden bv met opzet middelen aangebracht die verslavend werken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 23:43

en wat denk jij dat nicotine is!? Dat is verslavend.. even als cafiene in de koffie en cola..

Feitelijk kan je overal verslaaft aan worden: koolhydraten, vetten, sporten, adreline, sex..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 00:31

En weer wordt "maar dit en dat is ook slecht" aangepakt als verdediging.
Elke verslaving is slecht voor je werk, met uitzondering misschien een verslaving aan je werk, maar dat is weer slecht voor je relatie Haha!

Je kunt zeggen wat je wilt, maar roken is niet hetzelfde als een nicotine- pleister gebruiken. Ik denk niet dat bazen daar bezwaar tegen zouden maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:16

ThePast03 schreef:
faye schreef:

Of naar een overdaad aan parfum of deodorant, niet om te harden!

Daar kun je wat aan doen! Ik vind dat zeker geen "verdediging".
Wanneer iemand rookt, draagt hij automatisch die rooklucht bij zich!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:24

Lusitana schreef:
En weer wordt "maar dit en dat is ook slecht" aangepakt als verdediging.

Als je hebt opgelet, is je opgevallen dat ik een van de mensen ben die fel tegen roken is en er totaaal GEEEEEN begrip, in geen enkel opzicht, ervoor kan opbrengen..

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:18

Lusitana schreef:
Probleem is, dat rookwaar niet alleen nicotine bevat maar nog een hele rij chemicaliën die het "goede" van de nicotine wel teniet doen. Er worden bv met opzet middelen aangebracht die verslavend werken.

Dat hoorde ik laatst ook en ik vind dat behoorlijk shocking! Helaas ben ik al op jonge leeftijd begonnen met roken en ik kan zeggen dat het niet zo zeer een keuze is (hoeveel verstand heb je op je 13e?) als wel een echte verslaving. Het schijnt hardnekkiger te zijn dan een heroïneverslaving b.v..

Ik begrijp volledig dat niet-rokers niet in de rook willen zitten. En daar wordt ook steeds meer voor gedaan. Wel vind ik dat we af en toe doorslaan. Alsof rokers de paria's van de samenleving zijn. En nee, je krijgt niet direct longkanker als je een keer naast een roker zit. En een roker ruikt niet lekker, maar van die lucht krijg je echt niks. Binnenkort mogen wij alleen nog in de lunchpauze roken (nu 1x 's ochtends en 1x 's middags) en dat zal voor mij een drama worden, want met die ene keer 's ochtends trek ik het al bijna niet. Jammer ook dat die pleisters en kauwgom nog duurder zijn dan een pakje sigaretten Sigaar .
Grote vraag voor mij is waarom de overheid niet ingrijpt en de sigarettenverkoop stopt, of in elk geval de toevoeging van verslavende middelen. Het is nogal tegenstrijdig nu. En roken is allang geen keuze meer.