Mensen moeten zichzelf leren redden en dat moet al op vroege leeftijd aangeleerd worden (my humble opinion)
Maak er maar een vak van op school o.i.d.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lies schreef:Schimmelig; Dat bepaal ik zelf nog wel.
Overigens heb ik nog nooit een OW of een UN gehad in de 5 jaar dat ik hier rond hang. Dus ik zie eigenlijk het probleem van mijn manier van discussieren niet zo.
Bealy schreef:Hurrycane schreef:Sorry hoor maar ik word een beetje flauw van sommige mensen die overal een passende oplossing voor hebben terwijl het niet bestaat dat er overal een oplossing voor is want dan was Nederland perfect en had niemand wat voor problemen dan ook.
Nou en of, ik heb met verbazing (en soms met walging) bepaalde posts gelezen in dit topic. Ongelooflijk, de generalisaties vliegen je om de uren.
Ik kan ook zo wel wat voorbeelden opnoemen van mensen die het écht, écht heel moeilijk hebben door bepaalde gebeurtenissen en nee: ze hebben niet 3 mobieltjes, een auto en roken niet -tig pakjes sigaretten per dag. Echter, de manier waarop de discussie in dit topic gevoerd wordt maakt dat ik daar helemaal geen behoefte aan heb, volgens jullie is dat toch allemaal maar een 'keuze'.
Volgens mij zijn er bepaalde mensen die maar wat graag willen horen hoe zij het aangepakt hebben, hé: applaus!
Chiqa schreef:Presies Schimmelig
lies schreef:Maar volgens jou is het wel haar eigen schuld dat ze op een houtje moet bijten, want jij zegt dat iedereen het zelf in de hand heeft. Wat moet ze er aan doen dan?
Mss had ze al een paar jaar eerder moeten ingrijpen? Bij mij is dit ook niet van de een op de andere dag in mn schoot geworden hoorEn ja op je 88 ben je daar wel een beteje laat mee, maar ze heeft er genoeg aan kunnen doen.
Schimmelig schreef:@ Russel
Want?
russel schreef:Schimmelig schreef:@ Russel
Want?
Daar ga ik wijselijk niet op in, want ik vind het echt een zeldzame instelling om zo te denken.
russel schreef:Schimmelig schreef:@ Russel
Want?
Daar ga ik wijselijk niet op in, want ik vind het echt een zeldzame instelling om zo te denken.
Heike schreef:Maar armoede is geen keus. Het kan je ook overkomen.
Chiqa schreef:russel schreef:
@ Russel
Want?
Chiqa schreef:Nou zo zeldzaam is hij niet hoor Russel, velen delen de mening.
Maar ik heb hier sterk het gevoel dat de mensen die die mening niet wíllen delen, zelf niet weten hoe ze met geld moeten omgaan![]()
Heike schreef:Armoede is geen keuze.
Ja je kunt best rondkomen met 50 euro in de maand. In andere landen verdienen ze maar 2 euro in de maand. Maar dat is een heel ander verhaal. Hier moet je betalen voor je huur. De huren zijn niet goedkoop. Zelfs het goedkoopste huis is al veel geld. Je moet verschillende verzekeringen hebben. je moet warme kleding hebben in de winter. Je moet betalen voor de school van je kinderen. Etc etc.
Even een voorbeeldje van een vriendin.
Ze had een hele lieve vriend. Ze hadden al 8 jaar verkering en omdat ze al jong is gaan werken en vriend ook redelijk verdiende hebben ze een huisje gekocht. Ze zouden ook gaan trouwen, hadden het over kinderen etc. Na een tijd kwam ze er achter dat vriendlief haar verschillende keren had bedrogen. Ze heeft het uitgemaakt en besloten dat ze het huis zouden verkopen omdat ze natuurlijk nog een hypotheek hadden. Vriendlief was inmiddels ook aan de drugs. Verkocht het huis voor veel te weinig geld. Dus kreeg ze schuld omdat ze die hypotheek nog niet had afbetaald. Ze wilde gaan huren en kwam erachter dat ze op de zwarte lijst stond. Vriend had nog een lening afgesloten. Ze is meteen gaan uitzoeken hoe ze het kon tegengaan dat ze zelf niet meer voor de kosten hoefde op te draaien als hij nog eens een lening wilde afsluiten. (extra hypotheek ofzo) Dat was geregeld.
Ze moest dus ineens heel vel geld ophoesten. Ze heeft drie baantjes genomen en woon bij een vriendin omdat ze niets kan huren. Ze kan zelf ook niets lenen omdat ze dus op de zwarte lijst staat. Ze heeft haar deel inmiddels afbetaald maar vriendlief nie. Die zit nu ergens in amsterdam aan de dope. Dus moet ze dat ook gaan afbetalen.
Dit is allemaal geen keuze geweest. En ja ze heeft vrienden waar ze op kan terugvallen. Voor hetzelfde geld had vriendlief haar helemaal ingepakt en had ze geen vrienden meer maar alleen vriendlief. Als ze toen uit elkaar waren gegaan, had ze dus niets.
Ze heeft ook geen recht op iets, want als je zelf schulden maakt krijg je in Nederland geen huursubsidie bijv. Dat vind ik wel een hele goede regeling hoor daar niet van.
Ik denk dat er zo nog veel meer verhalen zijn van mensen die door bepaalde zaken waar ze helemaal geen controle op hadden diep in de schulden zijn geraakt. Als je dan ook kinderen hebt dan is het helemaal moeilijk want dat zijn extra kosten, en je kunt niet zomaar bij een vriendin gaan wonen voor enkele jaren. Ja, je eigen keuze is natuurlijk als je zelf heeft besloten dat je kinderen wil. Maar dan kan beter niemand kinderen nemen want je weet niet wanneer je problemen krijgt. Of je moet juist wel kinderen hebben en in de problemen moeten komen wanner ze oud genoeg zijn om je een handje te helpen.
Ik denk dus dat het per individu verschillend is. Maar dat je niet zomaar iedereen over een kam kan scheren. Natuurlijk zullen er best heel veel mensen zijn die best iets aan hun situatie kunnen doen. En er zulen best veel mensen zijn die zichzelf arm noemen terwijl ze dat niet echt zijn, aangezien ze wel veel luxe hebben. Maar armoede is geen keus. Het kan je ook overkomen.
chevax schreef:weet je wat ik wel zo verschrikkelijk vind? dat door de aanmatigende opmerkingen van schimmelig mensen zich geroepen voelen om uit te leggen dat hun oma's echt niks verkeerd hebben gedaan. schimmelig, discussies hebben pas nut als je deze start uit het oogpunt om wijzer te worden van andermans mening. maar de argumenten die jij durft te plaatsen... wat is nu eigenlijk het nut van deze discussie, wat wil je er mee bereiken?
Schimmelig schreef:Ik was enkel benieuwd naar hoe andere mensen hier over denken. Ik loop niemand mijn mening/visie (of hoe je het noemen wilt) op de 'dwingen' o.i.d.
Schimmelig schreef:Ik was enkel benieuwd naar hoe andere mensen hier over denken. Ik loop niemand mijn mening/visie (of hoe je het noemen wilt) op de 'dwingen' o.i.d.
Bealy schreef:Schimmelig schreef:Ik was enkel benieuwd naar hoe andere mensen hier over denken. Ik loop niemand mijn mening/visie (of hoe je het noemen wilt) op de 'dwingen' o.i.d.
Geloof je het zelf? Heb je alle reacties hierboven van andere Bokkers eigenlijk wel gelezen?
Ach, naast armoede in financiële zin kun je ook arm zijn op bepaalde andere gebieden.....
Quellian schreef:Schimmelig schreef:Ik was enkel benieuwd naar hoe andere mensen hier over denken. Ik loop niemand mijn mening/visie (of hoe je het noemen wilt) op de 'dwingen' o.i.d.
Je bent wel iedereen aan het uitzwaaien die een andere mening heeft dan jij
Chiqa schreef:Chvax, mss lees je het te zwart wit?
Als je een WAO uitkering krijgt (Heb ik zelf ook gedeeltelijk) dan heb je toch nog de keus om er evrstandig mee om te gaan of het over de balk te gooien?
Ik heb geen vetpot door die WAO maar rijft wel in een dikke auto en woon in een groot huis met tuin.
Omdat ik verstandig met mn geld omga.