Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 20:44

Inderdaad! Maar dat zijn precies de mensen waar de verzorgingsstaat voor op draait. Dat vind ik niet kunnen
Mensen moeten zichzelf leren redden en dat moet al op vroege leeftijd aangeleerd worden (my humble opinion)
Maak er maar een vak van op school o.i.d. Ja

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:44

Schimmelig; Dat bepaal ik zelf nog wel.
Overigens heb ik nog nooit een OW of een UN gehad in de 5 jaar dat ik hier rond hang. Dus ik zie eigenlijk het probleem van mijn manier van discussieren niet zo.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 20:46

lies schreef:
Schimmelig; Dat bepaal ik zelf nog wel.
Overigens heb ik nog nooit een OW of een UN gehad in de 5 jaar dat ik hier rond hang. Dus ik zie eigenlijk het probleem van mijn manier van discussieren niet zo.

Doei, doei

Eigenlijk heb ik aan die smiley niks meer toe te voegen ....

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:53

Bealy schreef:
Hurrycane schreef:
Sorry hoor maar ik word een beetje flauw van sommige mensen die overal een passende oplossing voor hebben terwijl het niet bestaat dat er overal een oplossing voor is want dan was Nederland perfect en had niemand wat voor problemen dan ook.

Nou en of, ik heb met verbazing (en soms met walging) bepaalde posts gelezen in dit topic. Ongelooflijk, de generalisaties vliegen je om de uren.

Ik kan ook zo wel wat voorbeelden opnoemen van mensen die het écht, écht heel moeilijk hebben door bepaalde gebeurtenissen en nee: ze hebben niet 3 mobieltjes, een auto en roken niet -tig pakjes sigaretten per dag. Echter, de manier waarop de discussie in dit topic gevoerd wordt maakt dat ik daar helemaal geen behoefte aan heb, volgens jullie is dat toch allemaal maar een 'keuze'.

Volgens mij zijn er bepaalde mensen die maar wat graag willen horen hoe zij het aangepakt hebben, hé: applaus!

ik denk niet dat hier wordt gezegd dat mensen die het minder hebben per difinitie niet goed met hun geld omgaan. Het gaat er hier om of het een keuze is om arm te zijn. Ik denk persoonlijk dat er niemand in nederland echt arm is. In vergelijking tot landen waarvan ik denk dat er wel mensen zijn die daadwerkelijk echt arm is. Omschrijf dan eerst de definitie van armoede. Ik zie armoede als iets waarbij mensen hun kinderen moeten laten sterven omdat ze geen eten meer kunnen maken of vinden. Mensen die in koude landen wonen en de verwarming niet meer kunnen betalen en sterven van de kou. Maar misschien ben ik naief en zie ik het gewoon verkeerd. Ik ben juist voor een zorgstelsel en ben vrij sociaal ingesteld. Maar het is in nederland gewoon een kwestie van de ambtenaren achter de broek aan zitten en het vinden van een juiste soort bijstand. En daarbij.. sorry dat ik het zeg ken ik ook genoeg mensen die het gewoon echt niet goed aangepakt hebben of niet genoeg hebben gedaan. Sorry maar ''voor Niks, gaat de zon op'' En er zijn mensen die niet rond kunnen komen omdat ze 10 kinderen hebben. Ook niet mijn keuze, gebruik dan voorbehoedsmiddelen. Ik vind grote gezinnen prima... meer dan prima zelf.. maar zorg er dan wel voor dat je er voor kunt zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:41

Chiqa schreef:
Presies Schimmelig OK dan!

lies schreef:
Maar volgens jou is het wel haar eigen schuld dat ze op een houtje moet bijten, want jij zegt dat iedereen het zelf in de hand heeft. Wat moet ze er aan doen dan?

Mss had ze al een paar jaar eerder moeten ingrijpen? Bij mij is dit ook niet van de een op de andere dag in mn schoot geworden hoor Knipoog En ja op je 88 ben je daar wel een beteje laat mee, maar ze heeft er genoeg aan kunnen doen.

Weet jij eigenlijk wel wat je zegt? Ik ben sprakeloos door deze opmerking......

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 23:08

@ Russel

Want? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:11

Schimmelig schreef:
@ Russel

Want? Lachen

Daar ga ik wijselijk niet op in, want ik vind het echt een zeldzame instelling om zo te denken.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 23:23

russel schreef:
Schimmelig schreef:
@ Russel

Want? Lachen

Daar ga ik wijselijk niet op in, want ik vind het echt een zeldzame instelling om zo te denken.

Pluis de gedachten eens uit. Wat is er precies 'zeldzaam' aan? De maatschappij loopt continu te vitten op 'klaplopers', maar als je een bepaalde leeftijdsgrens gepasseerd bent... gaat die instelling niet op? Dat bedoel ik niet vervelend, maar het zet mij wel aan het denken Pling

Bijvoorbeeld:
Mijn vader had zijn hele leven de mogelijkheid om voor zijn oude dag te sparen (je weet notebene dat die dag eraan komt ooit), wat deed hij: hij verbraste zijn centen.
Zijn oude dag naderde... En hij moest noodgedwongen rondkomen van een mager pensioen en een AOW'tje (de man heeft een heel leuk leven gehad, daar niet van) Lachen
Hij stond alleen geen moment stil over 'hoe het later zou moeten'.
En zeuren dat ie deed over zijn centen (terwijl hij in de jaren 70 een goede baan had, verdiende zo'n 5000 gulden in de maand ENORME VETPOT voor die tijd en nu eigenlijk nog wel...).
Hij had makkelijk kunnen sparen voor zijn 'oude dag', maar deed dit niet.
Sjah, ik vond het soort van zijn eigen schuld dat hij niet 'meer' te besteden had. Hij kon trouwens wel prima rondkomen van zijn AOW'tje (het was geloof ik iets meer dan 800 in de maand).

Ik denk niet dat je die gedachten zo makkelijk over één kam scheren kan...
(kan je gedachtes eigenlijk wel over een kam scheren...) Afin. Je begrijpt denk ik wel wat ik hiermee bedoel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:30

russel schreef:
Schimmelig schreef:
@ Russel

Want? Lachen

Nou zo zeldzaam is hij niet hoor Russel, velen delen de mening.
Maar ik heb hier sterk het gevoel dat de mensen die die mening niet wíllen delen, zelf niet weten hoe ze met geld moeten omgaan Geld, geld!
Dan piep je namelijk wel anders.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 01:12

Armoede is geen keuze.

Ja je kunt best rondkomen met 50 euro in de maand. In andere landen verdienen ze maar 2 euro in de maand. Maar dat is een heel ander verhaal. Hier moet je betalen voor je huur. De huren zijn niet goedkoop. Zelfs het goedkoopste huis is al veel geld. Je moet verschillende verzekeringen hebben. je moet warme kleding hebben in de winter. Je moet betalen voor de school van je kinderen. Etc etc.

Even een voorbeeldje van een vriendin.

Ze had een hele lieve vriend. Ze hadden al 8 jaar verkering en omdat ze al jong is gaan werken en vriend ook redelijk verdiende hebben ze een huisje gekocht. Ze zouden ook gaan trouwen, hadden het over kinderen etc. Na een tijd kwam ze er achter dat vriendlief haar verschillende keren had bedrogen. Ze heeft het uitgemaakt en besloten dat ze het huis zouden verkopen omdat ze natuurlijk nog een hypotheek hadden. Vriendlief was inmiddels ook aan de drugs. Verkocht het huis voor veel te weinig geld. Dus kreeg ze schuld omdat ze die hypotheek nog niet had afbetaald. Ze wilde gaan huren en kwam erachter dat ze op de zwarte lijst stond. Vriend had nog een lening afgesloten. Ze is meteen gaan uitzoeken hoe ze het kon tegengaan dat ze zelf niet meer voor de kosten hoefde op te draaien als hij nog eens een lening wilde afsluiten. (extra hypotheek ofzo) Dat was geregeld.

Ze moest dus ineens heel vel geld ophoesten. Ze heeft drie baantjes genomen en woon bij een vriendin omdat ze niets kan huren. Ze kan zelf ook niets lenen omdat ze dus op de zwarte lijst staat. Ze heeft haar deel inmiddels afbetaald maar vriendlief nie. Die zit nu ergens in amsterdam aan de dope. Dus moet ze dat ook gaan afbetalen.

Dit is allemaal geen keuze geweest. En ja ze heeft vrienden waar ze op kan terugvallen. Voor hetzelfde geld had vriendlief haar helemaal ingepakt en had ze geen vrienden meer maar alleen vriendlief. Als ze toen uit elkaar waren gegaan, had ze dus niets.

Ze heeft ook geen recht op iets, want als je zelf schulden maakt krijg je in Nederland geen huursubsidie bijv. Dat vind ik wel een hele goede regeling hoor daar niet van.

Ik denk dat er zo nog veel meer verhalen zijn van mensen die door bepaalde zaken waar ze helemaal geen controle op hadden diep in de schulden zijn geraakt. Als je dan ook kinderen hebt dan is het helemaal moeilijk want dat zijn extra kosten, en je kunt niet zomaar bij een vriendin gaan wonen voor enkele jaren. Ja, je eigen keuze is natuurlijk als je zelf heeft besloten dat je kinderen wil. Maar dan kan beter niemand kinderen nemen want je weet niet wanneer je problemen krijgt. Of je moet juist wel kinderen hebben en in de problemen moeten komen wanner ze oud genoeg zijn om je een handje te helpen.

Ik denk dus dat het per individu verschillend is. Maar dat je niet zomaar iedereen over een kam kan scheren. Natuurlijk zullen er best heel veel mensen zijn die best iets aan hun situatie kunnen doen. En er zulen best veel mensen zijn die zichzelf arm noemen terwijl ze dat niet echt zijn, aangezien ze wel veel luxe hebben. Maar armoede is geen keus. Het kan je ook overkomen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 01:24

Heike schreef:
Maar armoede is geen keus. Het kan je ook overkomen.

Juist. En ik heb het idee dat veel mensen hier in het topic ervan overtuigd zijn dat je in alle gevallen zelf een dikke vinger in de pap hebt. En dat gaat heláás niet altijd op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:31

Chiqa schreef:
russel schreef:

@ Russel

Want? Lachen

Maar ik heb hier sterk het gevoel dat de mensen die die mening niet wíllen delen, zelf niet weten hoe ze met geld moeten omgaan Geld, geld!
Dan piep je namelijk wel anders.
[/quote]

===

Dan haak ik even terug naar de opmerking die uithaalde naar iemand van 80 die dan een aantal jaren eerder maar had moeten gaan werken. Dan relateer ik even naar mijn schoonmoeder en is het ook haar eigen schuld.

Okey een pension van 14 euro!!!! Haar overleden echtgenoot, die zijn pensioen niet gehaald heeft, was schoenmaker, moest elke avond tot laat nog bijbeunen in zijn schuurtje om wat extraas te verdienen voor zijn gezin en mijn schoonmoeder werkte als werkster in het Autotron. Beiden van een paar generaties eerder dan diegene die zo hard brullen dat het je eigen schuld is als je geen geld hebt, beiden van een generatie dat scholing niet belangrijk was, werken was belangrijk omdat er armoede thuis was, de kids moesten werken. Mijn schoonmoeder is een heel intelligente vrouw, maar heeft maar een paar jaar lagere school, moest gewoon vroeg gaan werken in een naaiatelier. Je snapt dat deze mensen geen vetpot hadden, idd hard gewerkt hebben, maar niet veel konden sparen. Dat is dus hun eigen schuld?? Heel duidelijk dat normen en waarden van toen heel anders zijn dan de normen en waarden van nu. Mijn schoonmoeder klaagt nooit, nooit en nooit, maar ik zie wel aan haar dat ze een te dure maand heeft gehad met de feestdagen. Als je wat ouder bent dan zie je dat aan iemand Knipoog Van slecht eten ga je er slecht uitzien, niet??? Daar wordt het eerste op bezuinigd!! Wat er niet is, is er niet. Over klagen gesproken, idd jonge mensen klagen altijd, moeten alles nieuw en mooi en luxe en ook al hebben ze een baan, paps en mams moeten altijd bijschokken want het is nooit genoeg. Ga mensen van 80 niet aanvallen als ze geen spaarcenten op de bank hebben en het moeten doen van alleen dat aow-tje.

Heb je familie die vet verdient heeft en het geld over de balk smeet, is een verkeerd voorbeeld, we praten hier over armoede of dat een eigen keuze is. Ik weet nog hoeveel de nieuwe bril van mijn schoonmoeder kostte, een rib uit haar lijf!!! Maar deze trotse krasse ouwe, wil geen geld aannemen, ook weer de oude stempel en daar mag wel wat meer respect voor zijn. Zij zijn de reden dat jullie er zijn.
Boeren hebben hard gewerkt dat weet ik, maar de fabrieksarbeiders niet minder en met de slechte omstandigheden de meesten hebben hun pensioen niet gehaald, de ziektes vanwege de lood/koper en noem er nog maar een paar toendertijd. Maar als de boer zijn kiet en of grond verkoopt is hij in een klap miljoenair, maar de arbeider zijn huurwoninkje? of zijn huisje? Ook daar zit een verschil, kom eens kijken hoe de uitverkoop hier is met de kleine boerderijtjes, elke 3e staat te koop. De kids willen of kunnen er niet zitten, maar varen er heel erg wel bij dat paps het verkocht heeft en paps en mams huren luxe een nieuwe appartement ervan. Dat mag, heel fijn, maar als de AOW daar komt waar het het hardst nodig is, is er eerlijkheid in het zorgstelsel van Nederland, niet iedereen kan van zijn bezit rijk worden en leven. Als die AOW niet gestort wordt, merken ze daar helemaal niets van.

Maar ook als je jong bent, kun je in armoede terecht komen, alles kan en alles kan je overkomen. Je iets meer inleven in mogelijkheden en je hebt het verhaal te pakken, maar om alles over 1 kam te scheren met de padjakkers die uitkeringen vangen, bijkleunen is niet fair. Ben je grootgebracht in een gezin waar altijd geld overal voor was, heb je helaas in je opvoeding niet meegekregen dat het ook nog anders kan. Helaas. Ken er ook zo hoor, paps is loaded, dochter heeft altijd alles gekregen en nog ook al woont ze zelfstandig, wat er ook gebeurd al stort haar dak in, ze zal altijd geld hebben en voor haar is de wereld te koop. Een karakter daar gruw je van, ziet ze niet, weet ze niet, want mensen in haar omgeving daar stapt ze op, zij heeft geld, onlangs is er voor haar een eigen bedrijf gekocht, dus ach wat dan ook... Zij zal vast en zeker vinden dat je een looser bent als je geen geld hebt, dat als je financieel in de problemen komt het je eigen schuld is.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:46

Volgens sommige mensen hier op bokt, zou dit hun eigen schuld zijn geweest, ze hadden heel makkelijk toch een opleiding kunnen volgen, of een tweede baan kunnen nemen.
Want volgens sommige mensen hier, is er overal wel een oplossing voor en is niets te gek of te moeilijk.
Ik mag hopen voor die mensen, dat ze nooit in een situatie terecht komen waarbij ze zichzelf en hun (evetuele) gezin geen avondmaal kunnen voorschotelen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:32

Chiqa schreef:

Waar baseer je dit op?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:16

ik zit hier echt met afschuw te lezen, volgens mij zijn er hier een paar mensen die nog nooit werkelijk diep in de financiele problemen hebben gezeten... wat een kortzichtigheid.

Mijn moeder heeft fybromialgie, zodanig ernstig dat ze soms weken niet slaapt van de pijn en amper door het huis kan strompelen. ze huurt een huisje en doet vrijwilligerswerk (moet voor haar uitkering maar vind ze gelukkig wel heel leuk) waarna ze 3 dagen uitgeteld is. Mijn moeder heeft, na aftrek van alle kosten, letterlijk en figuurlijk 50 euro per maand om van te leven. Ze gunt zichzelf geen enkele luxe, buiten haar sigaretje (die ze zelf maakt met hulzen),en het goedkoopste internetabbonement omdat dat goedkoper is dan bellen naar Duitsland, naar haar vriend, en is een ware kunstenaar met geld, ik heb een diep respect voor hoe zij toch weet rond te komen. Maar als haar vriend niet 1 keer in de maand met haar de grote boodschappen zou doen zou zij in de schulden geraken, omdat een deel van haar medicijnen niet vergoed worden. Ook wanneer er zoals afgelopen jaar een fout wordt gemaakt bij de Essent en ze daardoor een voor haar enorme naheffing kreeg, kan dat betekenen dat ze in de problemen komt omdat ze amper geld heeft om van te sparen. Mijn moeder zal nooit klagen en is er trots op dat ze het zo kan doen, maar het doet mij pijn dat ze nooit eens wat moois voor zichzelf kan kopen, al is het maar een mooi paar schoenen. Mijn ouders zijn gescheiden, mijn broertje heeft geen opleiding afgemaakt en werkt nu,dus ook geen vetpot, ik studeer nog (volledige beurs want ouders niet kapitaalkrachtig genoeg om bij te dragen, ik heb dus altijd veel uur naast mijn studie gewerkt om rond te komen). Ik koop best af en toe iets voor mijn moeder, maar ik kan ook niet voor haar zorgen zoals een paar bijdehandte types hier menen. Ze heeft een lieve vriend en gelukkig helpt hij haar uit, maar wat ze zonder hem zou moeten doen? Dat er zoveel subsidies en dergelijke zijn is wel waar, maar ik hoor niemand over de vele eisen en regeltjes waar je aan moet voldoen om daar gebruik van te maken. Typisch gevalletje van de klok wel hebben horen luiden maar geen ideeee waar de klepel hangt.

Om nog even op het Dan zorgen de kinderen er maar voor- terug te komen: Wat als jouw kinderen dat niet willen? Dat ze te druk zijn of dat je geen contact meer met ze hebt om wat voor reden dan ook? Dat kun je erg vinden en schandalig, maar feit is dat dit gebeurt. En wat dacht je van de mensen die geen kinderen hebben of konden krijgen?Hebben die mensen dan ook pech??

Er zijn zeker veel mensen die door eigen toedoen in de problemen komen, maar er zijn ook heel, heel veel mensen die er echt niets aan kunnen doen. Een foute keuze die door anderen is gemaakt met ingrijpende invloed op jouw leven is NIET je eigen keuze (zoals dezelfde bijdehandte types een stukje terug meende). Het is nogal makkelijk oordelen vanuit je eigen positie wanneer je de verhalen achter de mensen niet kent.

En wát een geweldig argument dat degenen die jullie mening niet willen delen zelf niet met geld kunnen omgaan..werkelijk een briljant steekhoudend argument Gestoord Zegt in mijn ogen genoeg over jullie discussiewaarde Knipoog
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 06-07-06 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:29

Om antwoord te geven op een vraag die hier vele malen is gesteld: wat verstaan we onder armoede?
Voor mij betekend armoede, dat je jezelf (en je gezin) niet kan voorzien van de primaire levensbehoefte, daar valt onder: eten/ drinken, kleding en een dak boven je hoofd.

Wie durft hier nu nog te beweren dat iedereen hier in Nederland is voorzien van alle primaire levensbehoefte?? En reken hierin ook zwervers mee, je kunt namelijk niet doen alsof ze niet bestaan!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:43

Heike schreef:
Armoede is geen keuze.

Ja je kunt best rondkomen met 50 euro in de maand. In andere landen verdienen ze maar 2 euro in de maand. Maar dat is een heel ander verhaal. Hier moet je betalen voor je huur. De huren zijn niet goedkoop. Zelfs het goedkoopste huis is al veel geld. Je moet verschillende verzekeringen hebben. je moet warme kleding hebben in de winter. Je moet betalen voor de school van je kinderen. Etc etc.

Even een voorbeeldje van een vriendin.

Ze had een hele lieve vriend. Ze hadden al 8 jaar verkering en omdat ze al jong is gaan werken en vriend ook redelijk verdiende hebben ze een huisje gekocht. Ze zouden ook gaan trouwen, hadden het over kinderen etc. Na een tijd kwam ze er achter dat vriendlief haar verschillende keren had bedrogen. Ze heeft het uitgemaakt en besloten dat ze het huis zouden verkopen omdat ze natuurlijk nog een hypotheek hadden. Vriendlief was inmiddels ook aan de drugs. Verkocht het huis voor veel te weinig geld. Dus kreeg ze schuld omdat ze die hypotheek nog niet had afbetaald. Ze wilde gaan huren en kwam erachter dat ze op de zwarte lijst stond. Vriend had nog een lening afgesloten. Ze is meteen gaan uitzoeken hoe ze het kon tegengaan dat ze zelf niet meer voor de kosten hoefde op te draaien als hij nog eens een lening wilde afsluiten. (extra hypotheek ofzo) Dat was geregeld.

Ze moest dus ineens heel vel geld ophoesten. Ze heeft drie baantjes genomen en woon bij een vriendin omdat ze niets kan huren. Ze kan zelf ook niets lenen omdat ze dus op de zwarte lijst staat. Ze heeft haar deel inmiddels afbetaald maar vriendlief nie. Die zit nu ergens in amsterdam aan de dope. Dus moet ze dat ook gaan afbetalen.

Dit is allemaal geen keuze geweest. En ja ze heeft vrienden waar ze op kan terugvallen. Voor hetzelfde geld had vriendlief haar helemaal ingepakt en had ze geen vrienden meer maar alleen vriendlief. Als ze toen uit elkaar waren gegaan, had ze dus niets.

Ze heeft ook geen recht op iets, want als je zelf schulden maakt krijg je in Nederland geen huursubsidie bijv. Dat vind ik wel een hele goede regeling hoor daar niet van.

Ik denk dat er zo nog veel meer verhalen zijn van mensen die door bepaalde zaken waar ze helemaal geen controle op hadden diep in de schulden zijn geraakt. Als je dan ook kinderen hebt dan is het helemaal moeilijk want dat zijn extra kosten, en je kunt niet zomaar bij een vriendin gaan wonen voor enkele jaren. Ja, je eigen keuze is natuurlijk als je zelf heeft besloten dat je kinderen wil. Maar dan kan beter niemand kinderen nemen want je weet niet wanneer je problemen krijgt. Of je moet juist wel kinderen hebben en in de problemen moeten komen wanner ze oud genoeg zijn om je een handje te helpen.

Ik denk dus dat het per individu verschillend is. Maar dat je niet zomaar iedereen over een kam kan scheren. Natuurlijk zullen er best heel veel mensen zijn die best iets aan hun situatie kunnen doen. En er zulen best veel mensen zijn die zichzelf arm noemen terwijl ze dat niet echt zijn, aangezien ze wel veel luxe hebben. Maar armoede is geen keus. Het kan je ook overkomen.

Dit is ook zo'n voorbeeld van onvoorziene omstandigheden die je kunnen overkomen en daar kun je niets aan doen. En daarom vind ik dat armoede geen keuze is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:50

weet je wat ik wel zo verschrikkelijk vind? dat door de aanmatigende opmerkingen van schimmelig mensen zich geroepen voelen om uit te leggen dat hun oma's echt niks verkeerd hebben gedaan. schimmelig, discussies hebben pas nut als je deze start uit het oogpunt om wijzer te worden van andermans mening. maar de argumenten die jij durft te plaatsen... wat is nu eigenlijk het nut van deze discussie, wat wil je er mee bereiken?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:42

chevax schreef:
weet je wat ik wel zo verschrikkelijk vind? dat door de aanmatigende opmerkingen van schimmelig mensen zich geroepen voelen om uit te leggen dat hun oma's echt niks verkeerd hebben gedaan. schimmelig, discussies hebben pas nut als je deze start uit het oogpunt om wijzer te worden van andermans mening. maar de argumenten die jij durft te plaatsen... wat is nu eigenlijk het nut van deze discussie, wat wil je er mee bereiken?

Je hoeft je er niet in te mengen Doei!

Ik was enkel benieuwd naar de mening van de andere Bokkers. ALS je AL mijn posts goed had gelezen, had je je misschien een ander beeld gevormd...
Armoede is een relatief begrip en als jij NIET snapt hoe ik dat bedoel, pak je mij al snel op verkeerde punten. Ik ben helemaal niet begonnen met een aanvallende houding, of wat dan ook. Ik was enkel benieuwd naar hoe andere mensen hier over denken. Ik loop niemand mijn mening/visie (of hoe je het noemen wilt) op de 'dwingen' o.i.d.
Die persoonlijke aanvallen van jouuuuu, ben ik nu meer dan zat. Doei, doei

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:51

Schimmelig schreef:
Ik was enkel benieuwd naar hoe andere mensen hier over denken. Ik loop niemand mijn mening/visie (of hoe je het noemen wilt) op de 'dwingen' o.i.d.

Gestoord Geloof je het zelf? Heb je alle reacties hierboven van andere Bokkers eigenlijk wel gelezen?

Ach, naast armoede in financiële zin kun je ook arm zijn op bepaalde andere gebieden.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:52

Schimmelig schreef:
Ik was enkel benieuwd naar hoe andere mensen hier over denken. Ik loop niemand mijn mening/visie (of hoe je het noemen wilt) op de 'dwingen' o.i.d.

Je bent wel iedereen aan het uitzwaaien die een andere mening heeft dan jij Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:55

Bealy schreef:
Schimmelig schreef:

Gestoord Geloof je het zelf? Heb je alle reacties hierboven van andere Bokkers eigenlijk wel gelezen?

Ach, naast armoede in financiële zin kun je ook arm zijn op bepaalde andere gebieden.....

Ik heb alles netjes doorgelezen. Iedereen heeft het recht zijn zegje te posten, toch Knipoog
Ik heb trouwens nooit arme oma'tjes aangehaald in dit topic.... (even voor de duidelijkheid)

Persoonlijk lopen beledigen kun je goed Bealy, wees er trots op!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:55

Quellian schreef:
Schimmelig schreef:

Je bent wel iedereen aan het uitzwaaien die een andere mening heeft dan jij Knipoog

Nee hoor Quellian. Zeker niet iedereen Lachen
Ik respecteer ieders mening, maar daar tussen hoef je nog geen persoonlijke aanval te zetten. Toch?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:00

kan het niet meer dan eens zijn met quellian. Er kan pas sprake zijn van discussie als je ook openstaat voor de argumenten van de tegenpartij en er niet bij voorbaat al vanuit gaat dat je de wijsheid in pacht hebt en wel even een oplossing voor alle problemen hebt (maar niet werkelijk, natuurlijk) Knipoog
Dan kan je honderd keer zeggen dat je dat niet doet, maar ik kan, gezien jouw posts, niet echt tot een andere conclusie komen.

Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:02

Chiqa schreef:
Chvax, mss lees je het te zwart wit?
Als je een WAO uitkering krijgt (Heb ik zelf ook gedeeltelijk) dan heb je toch nog de keus om er evrstandig mee om te gaan of het over de balk te gooien?

Ik heb geen vetpot door die WAO maar rijft wel in een dikke auto en woon in een groot huis met tuin.
Omdat ik verstandig met mn geld omga.

Chiqa, woon je alleen of heb je een partner?