Kabinet is gevallen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kabinet is gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:27

Quellian schreef:
Karl66 schreef:
CDA, VVD en LPF en daarmee een meerderheid in de kamer zijn voor een rompkabinet dat missionair door kan gaan met een begroting voor volgend jaar.

En zeker met dit soort dingen vind ik het jammer dat er niet naar het volk geluisterd wordt Clown

Het volk heeft dit kabinet gekozen. Het volk heeft niet middels een referendum oid om nieuwe verkiezingen gevraagd. Misschien begrijp ik je niet goed, wat bedoel je precies met naar het volk luisteren?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:36

faye schreef:
Quellian schreef:
En zeker met dit soort dingen vind ik het jammer dat er niet naar het volk geluisterd wordt Clown

Het volk heeft dit kabinet gekozen. Het volk heeft niet middels een referendum oid om nieuwe verkiezingen gevraagd. Misschien begrijp ik je niet goed, wat bedoel je precies met naar het volk luisteren?

Het volk heeft niet het kabinet gekozen, het volk heeft in principe alleen de 2e kamer gekozen. Hierna is een kabinet gevormd na onderhandelingen en tussenkomst van een formateur. En zonder D66 is het kabinet gebaseerd op een minderheid van zetels (en dus van stemmen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:43

Ja, dus? Bij het opblazen van het kabinet is geen kiezer te pas gekomen

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:47

Nee, dat is ook niet gebruikelijk hier in Nederland, maar het ging hier om het evt. voortzetten van dit kabinet zonder D66.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:50

Het kaartenhuis wederom omgevallen, waarom verbaast dat mij niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:00

Kayla schreef:
Nee, dat is ook niet gebruikelijk hier in Nederland, maar het ging hier om het evt. voortzetten van dit kabinet zonder D66.

En wat heeft luisteren naar het volk daarmee te maken? Want dat was de uitspraak Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:05

Het jammere aan de val van het kabinet, vind ik, is dat het NU gebeurd is.
Had D66 enige ruggengraat gehad dan was het kabinet al veel eerder gevallen; de speerpunten 'gekozen burgemeester' of 'militairen naar Afghanistan sturen' lijken mij iets belangrijker redenen om een kabinet op te blazen dan de paspoort-affaire van een liegende(?) Somalische vluchtelinge.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:06

D66 wilde zich beschikbaar stellen voor een eventuele volgende regering met PvdA Clown

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:08

T spijt me ontzettend, maar ik kan er niet echt wakker om liggen dat we van Balkenende af zijn...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:11

Ik vind het moment van D66 niet erg handig gekozen. Men was net bezig te 'oogsten' en in de peiling ging het weer de goede kant op met de coalitie.
Aan de andere kant snap ik ook niet dat ze Verdonk niet weggestuurd hebben.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:13

faye schreef:
Kayla schreef:

En wat heeft luisteren naar het volk daarmee te maken? Want dat was de uitspraak Knipoog

Dat ons kiesstelsel gebaseerd is op een meerderheid van stemmen voor het samenstellen van een kabinet, als D66 wegvalt is er geen meerderheid meer en is er niet voldpende draagvlak meer voor het voorzetten van het kabinet. Als er nieuwe verkiezingen komen kan het volk opnieuw haar stem laten horen en kan er weer uit een meerderheid een kabinet worden gevormd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:16

faye schreef:
D66 wilde zich beschikbaar stellen voor een eventuele volgende regering met PvdA Clown

Daar hadden ze de kans al voor bij het item "gekozen burgemeester" maar toen is alleen Thom de Graaff geofferd, geloof ik Clown
Ondertussen is het 'Democraten' in D66 voor mij al veranderd in 'Dom'...

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:41

Ik vond D'66 nogal naief Haha!
Ze snapten niet dat CDA en VVD voor Verdonk hadden gekozen in plaats van voor hun.
Mja.. kiezen tussen een eigen minister (VVD) steun aan grote coalitiegenoot (CDA) of kiezen voor 2 man van dwerg D'66 .....
Vreemd moment ook inderdaad. Had dan eerder de knuppel in het hoenderhok gegooid.
Wat schiet D'66 hier mee op? Het verleden leert dat de partij die de boel "breekt" er meestal slecht vanaf komt (nou ja veel slechter als 2 zetels kan niet maar goed).
Voor het kabinet was de tijd aangebroken om te oogsten.. CDA en VVD deden het goed in de peilingen en zelfs D'66 stond op 3 i.p.v. 2 zetels. Wie weet waren ze nog wel wat verder gegroeid en hadden ze samen met CDA en VVD volgend jaar na de verkiezingen door kunnen gaan.
Nu? Mja.. ik zie D'66 niet naar 4 of 5 zetels groeien als er verkiezingen komen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:18

Met mijn opmerking dat CDA, VVD en LFP voor een rompkabinet waren, bedoelde ik een rompkabinet van CDA/VVD dat de lopende zaken missionair afhandelt. Dat wil zeggen dat ze beleid blijven maken tot de vervroegde verkiezingen gebaseerd op het regeeraccoord (al lijkt het me sterk dat ze nog werk zullen maken van het D66-deel daarin Bloos ). Het belangrijkste daarin is de begroting en belastinghervormingen voor volgend jaar, wat anders een jaar stil zou liggen.

LPF doet niks anders dan dat beleid steunen zonder zelf in de regering te zitten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:23

faye schreef:
Kayla schreef:

Dat er zomaar iets gedaan wordt zonder dat het volk daar wat over te zeggen heeft. Ik doelde idd op wat Kayla zei, dat ze doorgaan zonder D66.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:23

faye schreef:

Dat verbaast me serieus Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:32

Quellian, Nederland kent geen rechtstreeks gekozen regering en de tweede kamer heeft het vertrouwen niet in het Kabinet opgezegd. Als CDA en VVD dat hadden gewild, hadden ze tot mei volgend jaar door kunnen regeren maar dat hebben ze niet gedaan.

De vraag waar het op dit moment om gaat is niet of er vervroegde verkiezingen komen, want die komen er. Maar of we volgend jaar zonder begroting en dus zonder beleid zitten of dat er nog een begroting gemaakt gaat worden.

De oppositie zit liever een jaar zonder beleid dan dat de burgers gaan ontdekken dat door de hervormingen van de afgelopen jaren er nu weer financieële ruimte komt, waardoor de regeringspartijen stemmen terug zullen krijgen.

De regeringspartijen willen dat het kabinet een begroting indient, waardoor er beleid komt en zodat ze ook de vruchten kunnen laten zien van hun inspanningen van de afgelopen jaren.

Persoonlijk denk ik dat een begroting en beleid beter voor de economie en dus voor ons als nederlanders is dan een een jaar niks doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:37

Ik geloof niet dat het beter is voor NL, maar we zullen het moeten afwachten.

En nu stoppen met mij te pesten Karl Huilen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:04

Het volgende vechtpunt is de datum van de verkiezingen. CDA en VVD willen met behulp van een partij die al tijden op nul staat in alle peilingen, dus nul % van de bevolking cq stemmers achter zich heeft, allemaal leuke dingen voor de kiezers erdoor drukken.
Daar willen ze het liefst tot mei volgend jaar mee door gaan (Donner) of minimaal tot december.
Alle anderen willen in oktober/november verkiezingen zodat de reeele kiezers verhouding zich weerspiegeld in de kamer.
Het zal mij benieuwen wie er wint.
Ik las hier dat links hypocriet is, maar de LPF gebruiken, een dode partij gebouwd op een dode politicus en tot op vandaag altijd verguist, om de eigen, niet door de kiezers gedragen wil door te drammen vind ik echt hypocriet.
Zag net Rutte die ook al zijn eerdere woorden inslikte, dat zullen we nog heel veel zien de komende tijd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:49

Sarabande, dat de LPF in de peilingen op 0 staat is een kulargument. Politiek bedrijf je op basis van de zetelaantallen in de kamer, niet op basis van peilingen. De LPF vertegenwoordigt dat deel van de bevolking die op hun gestemd hebben en het is hun taak om dat tot de volgende verkiezingen te doen. Je kan niet op basis van peilingen zeggen dat die stemmers dus de komende maanden niet meer vertegenwoordigd mogen worden. En ja als de kiezers het er niet mee eens zijn raken ze hun zetels kwijt, maar dat wordt pas bij de volgende verkiezingen bepaald.

Dat er vervroegde verkiezingen komen is geen vraag, alleen of het in oktober/november is of in november/december, dat kan je ook niet echt een wereld van verschil noemen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:51

Karl66 schreef:
Quellian, Nederland kent geen rechtstreeks gekozen regering en de tweede kamer heeft het vertrouwen niet in het Kabinet opgezegd. Als CDA en VVD dat hadden gewild, hadden ze tot mei volgend jaar door kunnen regeren maar dat hebben ze niet gedaan.

De vraag waar het op dit moment om gaat is niet of er vervroegde verkiezingen komen, want die komen er. Maar of we volgend jaar zonder begroting en dus zonder beleid zitten of dat er nog een begroting gemaakt gaat worden.

De oppositie zit liever een jaar zonder beleid dan dat de burgers gaan ontdekken dat door de hervormingen van de afgelopen jaren er nu weer financieële ruimte komt, waardoor de regeringspartijen stemmen terug zullen krijgen.

De regeringspartijen willen dat het kabinet een begroting indient, waardoor er beleid komt en zodat ze ook de vruchten kunnen laten zien van hun inspanningen van de afgelopen jaren.

Persoonlijk denk ik dat een begroting en beleid beter voor de economie en dus voor ons als nederlanders is dan een een jaar niks doen.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Waarom denk je dat de oppositie zo aanstuurt op slle verkiezingen? Puur en alleen omdat er goede resultaten bekend beginnen te worden van het zogenaamde onmenselijke en afschuwelijke beleid van de afgelopen jaren. Hoe meer van dat soort dingen bekend worden, hoe meer zetels CDA en VVD zullen winnen, en dat gaat ten koste van de oppositiepartijen. Laat er alsjeblieft nog een begroting komen, voordat we economisch weer een dal in gaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:41

[quote="MissJWaarom denk je dat de oppositie zo aanstuurt op slle verkiezingen?
[/quote]

Om zo snel mogelijk een beter beleid in te kunnen voeren en niet gedwongen te zijn dit beleid uit te voeren.
Bijvoorbeeld de zorg die iig volgend jaar, wanneer de verzekeringsmij niet meer tegen elkaar hoeven te concureren, zowiezo duurder gaat worden ondanks alle mooie praatjes.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:29

Sarabande, dat beleid kan pas na september 2007 uitgevoerd worden en de zorg wordt elk jaar duurder, het is juist de bedoeling dat die groei in de kosten geremd worden. Mocht je trouwens denken dat de PvdA het zorgstelsel terug gaat draaien dan vergis je je echt, die zijn al lang blij dat iemand anders voor hun de beslissingen heeft genomen. Die roepen straks gewoon dat ze niet gelijk weer grote wijzigingen in willen voeren omdat alle partijen net aan dit systeem gewend zijn.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:30

Sjah, dat zorgstelsel

Is het een idee om De Bokt Partij (DBP) op te richten Ja
Zo kunnen we zelf een paar puntjes op de lijst zetten Knipoog Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:55

Karl66 schreef:
Die roepen straks gewoon dat ze niet gelijk weer grote wijzigingen in willen voeren omdat alle partijen net aan dit systeem gewend zijn.

Dat zegt je kristallen bol???