Daarnaast zijn een aantal van je opmerkingen feitelijk niet juist. De dingen hieronder zijn allemaal uitgebreid onderzocht en bewezen door taalkundigen, onderwijskundigen, pedagogen, etc. Mocht het nodig zijn dan wil ik ook wel wat literatuurverwijzingen hierover zoeken - maar ik denk dat dit ook zelf te vinden is.
Ten eerste HEBBEN veel leerlingen op zwarte scholen taalproblemen of achterstanden en beinvloedt dit hun schoolprestaties negatief.
Zowiezo beinvloeden taalproblemen de leerprestaties negatief. Dat is ook bekend bij andere taalproblemen: dyslexie of spraak/taalstoornissen bijvoorbeeld. (De manier waarop verschilt uiteraard wel van situatie tot situatie, duidelijk is dat het op vrijwel alle schoolprestaties invloed heeft, ook de niet-talige)
Ten tweede is het bewezen dat volwassenen een andere taal vrijwel nooit zo vloeiend leren als hun moedertaal. Zelfs als ze er behoorlijk goed in worden, blijven er toch bepaalde dingen die moeilijk of net anders zijn. Bilinguale of multilinguale mensen zijn meestal al op vroege leeftijd in aanraking gekomen met andere talen.
Er zijn hierop uiteraard altijd uitzonderingen, maar deze zijn wel in de minderheid.
Ten derde is het noodzakelijk om een taal 'mee te maken' om deze vloeiend te kunnen leren. Dat geldt voor iedereen. Boekjes en grammaticaregels zijn leuk en zeker als je ouder bent een prima basis, maar uiteindelijk moet je het luisteren en spreken, lezen en schrijven, kortom DOEN om echt te leren.
(Opmerking: de leerlingen die op de zwarte scholen zitten kunnen dat vaak niet. Zowel op school als thuis als in hun omgeving spreken ze mensen die hooguit Nederlands als tweede taal kennen. Dat is niet echt genoeg om 'feeling' voor het Nederlands te krijgen. )
Ten vierde is er inderdaad een verschil tussen spreektaal en schrijftaal. Het kan voorkomen dat er problemen zijn op het ene gebied en niet op het andere. Meestal echter beinvloeden beide dingen elkaar wel degelijk! Dat daar uitzonderingen op zijn, verandert dat feit niet.
Citaat:Er is ook nog zoiets als gekleurde mensen die toch echt al tigde generatie nederlander zijn. Zouden die dan ook niet bij "witte" nederlanders op school mogen? Hoe scheiden jullie dat? Die mogen wel bij kinderen op school die nieuw zijn? Denk je niet dat hun ouder ook niet het beste voor hun kind willen? Voor hen is opleiding ook belangrijk.
En de nieuwe mensen dan? Waar moeten die naar school? En worden ze dan gescheiden in donkere nieuwen en witte nieuwen?
Ik snap niks meer van Nederland.
Misschien dat het interessant is om iets meer te lezen over zwarte scholen, witte vlucht, en de problemen. Dat verduidelijkt een hoop denk ik.
http://oudersvo.kennisnet.nl/themas/wit ... t-watisdat
http://www.lombox.nl/Jongeren/gemengdeschool.html
http://www.kennislink.nl/web/show?id=139455
Het probleem blijkt overigens ook in Belgie te spelen: http://www.klasse.be/archieven/archieve ... il&nr=3205