Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:50

runningkawa schreef:
Ik was tot dit jaar tevreden...
Nu lijkt het erop dat ik idd wat anders MOET gaan doen.
Geen vrijwillige keuze (en vele met mij)

de rede..lees dit topic maar eens door...

Je kunt wel iedereen aan gaan wijzen, maar zoals Fronton zegt; het ligt ook bij jezelf. En daarbij, een beetje meer RESPECT mag wel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:15

Ga het tropic ff helemaal door lezen
Dan zie je dat ik nergens de Polen zelf er lelijk op aan kijk
en reageer dan pas weer verder als je alles gelezen hebt en zeur dan verder over respect...

En nogmaal, makkelijk l*llen als je zelf niet zo'n baan hebt en gedwongen word na 15 jaar ineens wat anders te gaan moeten zoeken.
En dan ligt het aan mezelf???

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:21

Tuurlijk ligt dat niet aan jou
Je hebt altijd met heel veel inzet je werk gedaan, en dan is het zwaar ellendig als je op zo'n manier buiten spel komt te staan.

Ik heb zelf vorig jaar (en het jaar daarvoor) tijdelijk seizoenswerk gedaan in de open teelt en er is inderdaad een grote verandering geweest.
Het mes snijdt in veel gevallen aan 2 kanten: veel Nederlanders willen het werk niet doen (met name seizoenswerk is niet populair) en degenen die het nog wel willen doen, krijgen het lastig omdat er veel concurrentie is van buitenlandse krachten.
Van werkgeverskant kan ik het me wel voorstellen. Ik heb met eigen ogen gezien dat er een prachtige oogst weg staat te rotten omdat er geen seizoenskrachten beschikbaar zijn om te oogsten.
't Zou je bedrijf maar zijn waar je het hele jaar hard voor gewerkt hebt.......
Maar de andere kant is ook wrang: Nederlanders die het werkt wel willen doen, komen niet meer aan de bak omdat ze te duur zijn.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:21

RK: je moet maar zo denken dat je de vrijheid hebt om iets anders te gaan doen als je dat wilt. Dus ik zou zeggen, zet 'm op!

Wat Oscar zegt kan misschien kloppen, maar een werkgever laat meestal zijn waardevolste personeel niet gaan en dus zal hij een voor hem geldige reden hebben dat jij mag gaan.
Geldt ook voor al die mensen in Weert hoor, net zo goed.

Karl66

Re: Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:27

Het is denk ik heel erg te vergelijken met de supermarkt-wereld.

Wordt je 23, dan kan je vertrekken omdat je te duur geworden bent, waardevol of niet. Een 18-jarige is zoveel goedkoper en krijgt die waarde blijkbaar snel genoeg.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:35

supermarkt...
heb 2x 1,5 jaar bij een supermarkt gewerkt, 2 verschillende maar van 1 eigenaar
2e keer werd er toen ik aan mn 3e halfjaarcontrac bezig was nog gewoon getekend voor mn hypotheek en gezegd dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken
2 maanden later liep mn 3e halfjaar contract af en werd ik vervangen door een 18 jarige(ik was toen 22) daar zit je dan, geen werk, wel een hypotheek en alleen een Havo diploma en veeeel werkervaring waar je nietsmee kan(paardenwereld) volgens het CWI
schoonmaak waar ik nu zit verdien ik meer en zijn ze stukken netter in de omgang met hun personeel, en binnenkort ga ik weer in een andere branche werken
schoonmaabedrijf waar ik nu werk heeft oa ook polen en andere buitenlanders in dienst, maar mensen die meer kunnen dan alleen schoonmaken houden ze erg graag ook als ze duurder zijn dan anderen!
zo gaven ze mij ondanks dat ik ziek was en maar 10 ipv 32 uur kon werken toch een nieuw contract! omdat ze de voorgaande tijd zo tevreden waren en ook het contact met nieuwe klanten etc zo goed verliep via mij
heel wat anders dan hoe ik er i de supermarkt uit werd gewerkt omdat ik te oud was, en met mij nog vele collega's

voor jou is het wel erg zuur RK, kan een baas dat echt zomaar doen, je salaris naar beneden en als je er wat van zegt het op werkweigering gooien? wat een k*tstreek zeg

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:37

Renske, ik heb je verhaal gelezen over de bouw van je bak en je stal en ik vind het werkelijk geen stijl hoe jullie dat hebben laten doen, hoe kun je mensen zo laten werken, het is echt ongehoord.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:50

Fronton schreef:
Renske, ik heb je verhaal gelezen over de bouw van je bak en je stal en ik vind het werkelijk geen stijl hoe jullie dat hebben laten doen, hoe kun je mensen zo laten werken, het is echt ongehoord.

wij??
wij hebben een NL bedrijfje ingehuurd hier 1 dorp verder, klein familiebedrijf hele familie werkt er in mee, en die mensen hebben 2 polen in dienst(en in huis) genomen voor een NL loon en ze hebben tot aan de bouwvak gewerkt en die gewoon vrij gehad
de dag dat ze bij ons de bakrand kwamen zetten waren andere personeelsleden in diezelfde hitte en felle zon aan het metselen en aan het straten etc, deze 2 polen + de baas van het bedrijf waren het handigst met hout dus die kamen de bakrand plaatsen(de 2 polen hebben later pas het metselen geleerd, de ene oa bij de muur om onze mesthoop heen)

hoe kunnen wij weten of er door dat NL bedrijf nl personeel of pools personeel de bakrand komt plaatsen? wij maken met de baas een afspraak om een bakrand te laten plaatsen, hij neemt zelf personee; mee dat dat werk komt doen
bovendien wilden ze zelf om 6.00 beginnen en het in 1 dag afmaken, dan hoefden ze de dag erna nml niet terug te komen, langere pauze's bij ons binnen bij de airco wilden ze niet, ze wilden het werk in 1 dag afhebben
de pauze die ze hadden hebben ze honderuit zitten vertellen over hun familie en het leven in polen en waarom ze hier werken etc

jij doet alsof wij zelf 2 polen zomaar ff voor een hongerloontje een dag keihard hebben laten werken, dat vind ik nogal wat waar je ons dus van beschuldigd
ze zijn in dienst van dat bedrijf, krijgen evenveel uitbetaald als alle anderen die bij het bedrijf werken en ze zijn niets te kjort gekomen aan koud drinken/ijs/mogenlijkheid om te pauzeren etc

na de bouwvak zijn ze hier geweest om 1 van de stallen te bouwen en ook toen hebben ze weer keihard gewerkt, zo zijn ze nou eenmaal, ze willen de periode dat ze in NL zijn graag veel uren maken om zoveel mogelijk te vedienen voor hun gezinnen in Polen, en zoals ze zelf vertelden naast het werk hebben ze hier niet veel, ja tv en telefoon maar ze zjn liever aan het werk, dan hebben ze geen tijd om hun familie te missen

en afgelopen jaar hebben we wéér een stal laten bouwen door ditzelfde bedrijf, en weer kwam er een pool mee(en de baas en nog een NL jongen) en weer werd er keihard gewerkt in de zon, door allemaal

ik had dit hierboven ook al ergens zo neergezet voortaan graag beter lezen voor je zulke beschuldigingen durft te doen

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:50

Whoohoo laten we ieder andersrassige de weg versperren uit Nederland, of anders gewoon "terug naar hun eigen land"!

Wat denken ze wel niet, hier ons arme Nederlanders het leven zuur maken

(en klaag klaag klaag zo gaat het maar door)

KOM OP, dit is toch een utopie! Over tien jaar zijn zeker alle nederlanders werkloos en hebben Polen met beblaarde handen en een eindeloze werklust heel de wereld overgenomen.

Chapeau voor ieders ruimdenkendheid

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:38

Cer schreef:
Ik weet niet hoe je die onderzoeken moet lezen hoor... Staat er nu dat de Nederlanders luier zijn, of staat er dat de Polen zich laten uitbuiten, door 80 uur te werken en maar 20 betaalt te krijgen bijvoorbeeld. Wil je dan zeggen dat Nederlanders dat ook moeten doen? Kunnen we ook de kinderarbeid wel weer invoeren

De polen (of wie dan ook) moeten hetzelfde geld krijgen als nederlanders, dan wordt t eerlijk... en is het voor een baas ook niet meer voordeliger om goedkope krachten in te huren. Dat er bazen zijn die de helft niet opgeven, lijkt mij duidelijk. Hoe je dat ooit moet controleren?? Geen idee..

Dit soort verdelingen zijn de belevingen van ieder op zich die zulke artikelen lezen

En -- is en blijft er bij Poolse mensen de bereidheid om voor een laag loon veel te werken, dan zullen ze dus automatisch instemmen met een laag loon. Pas als Polen gaan klagen/actie ondernemen voor hun loon, zullen werkgevers iets moeten veranderen. Maar dit zullen ze dus voorlopig niet doen, aangezien ze instemmen met wat ze krijgen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:49

De Nederlandse en Duitse grenzen zijn nog maar beperkt opengesteld voor werknemers uit het voormalige oostblok. Ga eens in Ierland kijken daar zijn het er veel meer en daar zijn dus al vakbonden voor deze werknemers, dat gaat zo snel. Gelukkig maar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:48

Ja dat kan.
Ik heb een vast contract voor een uitzendgroep.
Ik heb bijna 5 jaar voor dezelfde inlener gewerkt maar die wil me niet meer (die wil goedkope polen) en deze kan mijn loon niet naar beneden zetten. dus gooit me eruit.
Dus de uitzendgroep moet me elders onder plaatsen.
Dit lukt ze naar zeggen niet omdat mijn loon te hoog is en andere kwekers dan andere, goedkope mensen aannemen, dus ik moet akkoord gaan met loonverlaging anders is dat een vorm van werkweigering.
En Nederland is zo krom dat dit mag (Hoe zouden jullie piepen als ze jullie dat zouden flikken? Loon wat je opgebouwd hebt door al 15 jaar hard te werken in de branche)

Maar ik kan nog wel meer voorbeelden noemen.

Champignonkwekerijen die zich failiet laten gaan.
Alle personeel word dus ontslagen en dan starten ze onder een andere naam weer op, met uiteraard buitenlands personeel.
(ken meerdere van deze bedrijven)

Een hele grote tomatenkweker hier in de buurt, die heeft een Poolse constructie, wat kort inhoud dat hij zijn gewas aan een Pool heeft verkocht en deze mag er dan poolse mensen (dus geen duitse Polen, maar echte Polen) in laten werken.
Dit gebeurd ook al jaren. Maasje in de wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:06

Zo mooi is het allemaal niet voor de Polen zoals het door die bureaus wordt voorgespiegeld. Ik heb regelmatig met een Pool staan praten die redelijk duits kon en die bij een paardenhandelaar werkte, uitgebuit werd en de Polen in de omgeving kent en weet wat er speelt. Nu de wet gaat veranderen gaat er veel voor de Polen veranderen en geloof mij maar dat zal ook niet makkelijk voor ze worden.

De Polen bij mijn man op het bedrijf wachten met smart, maaaaarrrr het is geen bedrijf dat de arbeidslonen moet bezuinigen, nee hoor dikke winst afgelopen jaar , maar als de polen legaal bij een uitzendbureau kunnen gaan werken en voor het zelfde werk bij het bedrijf in dienst kunnen komen, neemt het bedrijf van mijn man ze NIET aan!! Welk addertje?? Zou het toch kloppen dat ze niet eerlijk worden betaald? Vast wel, ze werken nu 10 uur zonder overwerkpercentage en elke zaterdag zonder toeslag en dat is voor het uitzendbureau dus wel.

Idd wonen ze niet in een caravan, nee met zijn 10en in een huurhuis. Heerlijk prive toch? Als je een volwassen man bent met op groeinde kinderen en hier al 10 JAAR zit.

Trouwens sneller en harder werken ze niet hoor. Ze zijn zo onderontwikkeld kwa werkervaring en inzicht dat je ze alleen heel eenvoudig werk kan laten doen en dan gaat het vaak nog fout. Traag geen eigen initiatief. Een werkhouding die je van een Hollandse werknemer niet pikt. In de tuinbouw is het natuurlijk niet ingewikkeld werk, maar of ze echt sneller werken? Wel meer uren, maar als je zo weinig verdiend en geen priveleven hebt, doe je dat vanzelf wel.

@Renske, al zou het een nederlands bedrijf zijn, voor mij ging het dan niet op, op die manier wil ik niet dat er op mijn erf gewerkt wordt, die tijd hebben we al 50 jaar achter ons ook voor buitenlandse arbeiders. Natuurlijk wilde die mannen geen langere pauze, wel eens gehoord hoe die Nette Hollandse bazen met hun Poolse arbeiders omgaat??? Doe maar vast oordoppen in, dát zouden ze eens hier met ons moeten doen, idd dan zijn ze de 1e dag al failliet. Die mensen worden als oud vuil behandeld en toegesproken en afgezeken. Ik heb meer dan voldoende verhalen gehoord. Tijd voor totale legalisatie. Maar de illegale Pool zul je overal aantreffen, ken er ook weer genoeg hier hoor. Het stikt hier van de illegale polen. (tja platteland ) Pauzes, arbowet?? nee dat kennen de meeste polen niet hoor, en omdat het zo warm is even een extra pauze en de baas komt dat te weten?? Oef!

Zo een mooie webpagina van zo een poolsbureautje, daar trap je toch niet in? Zakken vullen hoor.

O ja ik doe ook K*utwerk ik werk als werkster bij mensen thuis. Haha dat met mijn opleidingen , ik zou een baantje bij mijn man op het werk kunnen doen, maar daar zitten poolse meiden. Ik wil wel op een oproepcontract werken zodat hij mij niet hoeft te ontslaan bij weinig of geen werk. En waarom?? Tja, salaris is m.i. vastgesteld hoor, dus daar valt niet over te twisten, take it or leave it? Toch? Of toch niet, is het uurloon onwettig?? Dus na aftrek van sociale lasten kun je net een belegd broodje kopen.

Een ondernemer die kosten moet drukken kan dat op vele manieren, heb financiele administratie gedaan Als ik zie wat er aan kosten worden gemaakt waar absoluut niet aan gesneden mag worden als het slechter gaat....... Nee Polen daar trek je een blik van open en daar hoef je niet naar om te kijken, daar hoef je niet sociaal vaardig mee om te gaan, die hebben geen eisen, die zijn bang om er uit geschopt te worden en weten niet hun rechten.

Maar de polen zijn chanteerbaar want ook met de nieuwe wet en vastgestelde salarissen zullen ze manipuleerbaar zijn, die paar euro minder doen ze het ook voor. Willen wij nog in leven blijven met je dure boodschappen en hypotheek, kan het dan nog minder??? Moet ik echt voor 6 euro per uur gaan werken? Maar kunnen we dan nog onze hypotheek betalen?? Wij zijn al een paar jaar girodood tot ons dood hoor, mijn lieve mams betaald mijn studie, kan er niet meer van af. Dus bedoel maar.

O ja ik solliciteer op alles, lager dan mijn ervaring en opleiding en salaris daar onderhandel ik niet over, maar verder dan mijn brief kom ik niet, leeftijd?? Misschien moet ik een poolse achternaam gaan neerzetten

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:09

is heel vervelend voor je runningkawa,dat je hier de dupe van word.
Maar het ligt niet aan de polen ik geef ze groot gelijk dat ze hier komen werken voor een beter loon.
Iedereen moet bezuinigen en heeft het moeilijk en dan ga je wegen zoeken om het goedkoper te maken eerlijk of niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:54

Ik zeg toch ook niet dat het aan de Polen ligt?

Het ligt aan de Nederlandse regering die dat toelaat en zo creëert dat de Nerderlandse mensen met deze werkzaamheden op straat komen.
Het ligt aan bedrijven die het niet eerlijk spelen en de Polen uitbuiten en dat liever doen dan Nederlanders eerlijk aan het werk houden.
En eerlijk of niet..ik vind dat als je jezelf in de spiegel aankijkt, je dat dat moet kunnen zonder te zeggen, ik ben een grote zak.
Maar blijkbaar is voor vele de mensheid verdwenen.
Tegenover de Nederlands, maar ook tegenover de Polen.
En dat is eng....heel eng....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:58

Russel, idd jij omschrijft zoals het gaat.
Maar vele weten dat niet, omdat ze alleen wat via de krant of tv meekrijgen ipv er zelf midden in te zitten

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:02

Justy schreef:
Laat ik vooropstellen dat ik het woord 'verschrikkelijk' lichtelijk overdreven vind in deze context. Oorlogen zijn verschrikkelijk, aardbevingen zijn verschrikkelijk, Polen niet.

Ten tweede komen 'de Polen' niet om 'onze' baantjes in te pikken maar in de eerste plaats om werk te doen waar veel Nederlanders zich te goed voor voelen (ja echt, nog steeds, zelfs in deze tijden van werkloosheid), en in de tweede plaats omdat ze het hier beter kunnen krijgen. Heeft met jou en mij niks te maken. Sterker, dat zouden jij en ik ook doen als wij in die situatie zaten.

Deze week was er een uitzending van Nova over dit onderwerp. Daar werd onder andere in verteld dat er geregeld wordt dat ook de Polen minimaal minimumloon moeten gaan verdienen hier in plaats van de 99 eurocent bruto per uur die ze nu kosten. Zo verschrikkelijk veel goedkoper zijn ze straks dus niet meer.

Simone75 schreef:
Maar de meerderheid van de duitsers zitten in krotten. Door de polen!

Nee, niet door 'de polen'. Doordat de Duitse overheid zelf niet voldoende maatregelen neemt. En het merendeel van de Duitsers woont heus nog gewoon in een huis hoor

Simone75 schreef:
Nee dat is dus het probleem,

Die polen die komen allemaal om in nederland en duitsland het werk in te pikken.

Want het is bekent, en het is ook verteld dat de polen veel minder loon vragen. Om zo alle nederlandse en duitse werkgeefers naar zich toe te trekken. dat hun aangenomen worden.

Die Polen vragen niet zo weinig, die krijgen zo weinig. Wat hier minimumloon is, is voor een Pool een goed inkomen. Zij zelf vinden waarschijnlijk dat ze al bijzonder veel vragen.

Wat het dikgedrukte betreft, dat soort veralgemeningen zorgden er een jaar of 70 geleden voor dat een meneer met een snor meer macht kreeg dan goed was voor Europa, alleen waren het toen de Joden (waaronder ook veel Polen, trouwens).

Ik ben het ermee eens dat het niet handig is van de overheid om het zo aan te pakken. Je kunt binnen Europa niet meer zomaar zeggen dat andere mensen er niet in komen, maar dit is vragen om problemen. Al is het alleen maar omdat de meeste mensen zo zullen reageren als TS (en andere bokkers) hier doen. Maar ik ben niet in de veronderstelling dat ik of ook maar iemand op Bokt dit wel even op kan lossen, want zo simpel ligt het allemaal gewoon niet, zoals de meeste politieke aangelegenheden. Roepen dat 'die stomme Polen in Polen moeten blijven' is in elk geval zéker niet de oplossing...

Zo en hier sluit ik me even helemaal bij aan.
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden...

Ik irriteerde me al gruwelijk aan het taalgebruik en de vooroordelen van de TS. Er zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar de manier waarop vind ik een beetje té. Ik bedoel maar, DIE Polen zijn alleen mensen die werk willen, en hier beter kunnen krijgen dan in Polen.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:53

nogmaals:
De mensen die via een nl bedrijfje bij ons de stal kwamen zetten woonden bij hun baas in huis(hebben appartement aan hun huis zitten waar de 2 polen woonden) en de vader van de baas woont bij de baas+vrouw+kids in huis, zoals ik al zei, een klein familiebedrijfje waar niemand uitgebuit wordt oid maar waar iedereeen volgns dezelfde CAO werkt, zelfde loon krijgt en hetzelfde wordt behandeld. baas moest nog wat moeite doen om ze om 17.00 mee te krijgen naar huis, eten stond nml al bijna op tafel en ze hadden al meer dan lang genoeg gewerkt zei hij, afwerking werd dag erna wel geregeld zelf wilden ze eigenlijk t laatste beetje nog afmaken
dus nee als ie ze had willen uitbuiten of weet ik wat had ie ze nog wel tot na 17.00 laten doorwerken voordat ze bij hem thuis aan tafel (kosteloos)mochten mee-eten!

dat het veel vaker fout gaat dat weet ik, dat gebeurd ook hier in de regio, maar het kán goed gaan en dat is blijkbaar moeilijk te geloven?

Polned waar de website van is, dat is opgezet door een poolse vrouw, en een kennis van mn vriend werkt daar op kantoor en regelt allerlei dingen mbt verzekeringen etc het gaat daar dus wel eerlijk!
CAO, verzekering, sofinummer, eerlijk salaris en goede huisvesting worden geregeld, ze hebben hier een paar joekels van huizen staan waar de polen in verblijven, met meerdere badkamers en genoeg slaapkamers etc dus ook genoeg privacy
en nee een pretje is het hoe dan ook niet voor de Polen omdat ze steeds ong. een halfjaar van hun gezin vandaan zijn!
en dat is de reden waarom de 2 polen die bij ons waren zo veel willen werken, dan zijn ze bezig en hebben ze afleiding! de ene had 2 kindjes de ander was zn vrouw zwanger van ja dan is het alles behalve leuk om ik weet niet hoeveel km verderop te zitten!

probleem is wel dat de polen in hun eigen land(al gaat dit langzaam aan beter) zo uitgebuit worden, zoals oa Maciej's opa&oma die reuma hebben en hoogbejaard zijn en 12 uur per dag priegelwerk ziten te doen en dan nog amper rond kunnen komen
als je dat in je eigen land meemaakt en in NL aan het werk kan voor een lager uurloon dan de nederlanders, wat de bazen hier maar al te leuk vinden, dan accepteren ze dat omdat ze nogsteeds meer verdienen dan in Polen
en daar ligt de fout, in Polen zelf moet het verbeteren en daarnaast zijn er hier in NL zoveel bazen fout om polen en andere buitenlanders voor een laag loon aan te nemen en dure nederlanders erui te gooien

nog even iets over dat zoveel uur werken pe dag niet netjes is...Maciej geeft een deel van zn salaris aan zn familie in polen, hij zit op school en werkt op maandag+vrijdag van 16-22 en op zaterdag van 7.00-21.00, ook toen hij pas 16 was
dat mag officieel ook niet(was in supermarkt, door overklokken op een andere afdeling kan je de regels omzeilen van het max. aantal uur per dag wat je mag werken) daar zegt ook niemand wat van, en dat is ook niet zoals het hoort, maar ook eigen keus, net als ik zelf en andere collega's trouwens, van 8-17 op broodafdeling werken en dan nog tot 21.00 vulploeg erachteraan
overigens doe ik nu ook k*twerk volgens sommigen, voor een schoonmaakbedrijf werk ik en maak ook weleens 'te lange' dagen, maar dat is dan eigen keus
anders wordt het als je dus idd gedwongen wordt door je baas of andere prakijken die niet kunnen, zoals de baas van RK nu dus doet bij haar!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:05

polen worden op sommige bedrijven vast wel uitgebuit, maar ken ook bedrijven die goed is voor de polen!
mijn buurman heeft voor de appeloogst ook polen in dienst in de oogsttijd! ze krijgen evenveel betaalt als de nederlanders en gelijke pauzes enzo! hun werken alleen van 7 tot 6 en de anderen tussen 8 en 5! dit heeft mijn buurman ze echt niet opgedragen hoor want hij vond het eigenlijk niet zo fijn maar die polen wilden juist zoveel uren maken!
ook het bedrijf waar ik nu werk werkt 1 pool mee in de productie! word ook gewoon netjes mee om gegaan en hij krijgt ook gewoon goed betaald!

ik neem het hun zeker niet kwalijk dat ze hier komen werken! neem het eerder de regering kwalijk dat ze gewoon van alles bedenken terwijl er veel nederlanders werkloos zijn of worden op deze manier en ze daar niks aan doen!

runningkawa wat een rotstreek zeg! heb je ervaring en loon opgebouwd en mag je voor het minimun gaan werken! zou het toch even naveagen ergens want volgens mij mogen ze dat niet zomaar doen!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:05

runningkawa schreef:
Russel, idd jij omschrijft zoals het gaat.
Maar vele weten dat niet, omdat ze alleen wat via de krant of tv meekrijgen ipv er zelf midden in te zitten

Hier, via deze internetsite krijgen we alleen jouw kant van het verhaal te horen en iets zegt mij dat dat niet het complete plaatje is. Het blijft rot voor jou, maar je moet wel bedenken dat je zelf de baas bent over je eigen leven en aangezien je toch niet in vaste dienst was, ga je gewoon ergens anders aan de slag.

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:07

Rianneke schreef:
ik neem het hun zeker niet kwalijk dat ze hier komen werken! neem het eerder de regering kwalijk dat ze gewoon van alles bedenken terwijl er veel nederlanders werkloos zijn of worden op deze manier en ze daar niks aan doen!

Wordt wel wat aan gedaan hoor, er worden maatregelen getroffen om de verschillen op te heffen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:27

Spuit11 komt op pagina 9 nog eens langs

In Polen (het land) is het nog redelijk goedkoop om te leven. Huizen en grond zijn naar onze maatstaven ook niet zo duur. Punt is alleen dat sinds de val van de muur er heel veel werkeloosheid is in Polen. Veel dorpjes waarbij 80 tot 90 procent van de bevolking werkloos is. Uitzichtloze situaties waarbij de ouderen zich vaak niet aan de veranderende omstandigheden kunnen aanpassen. Veel alcoholisme (zelfgestookte drank), vervallen woningen etc. etc. etc..

Tot overmaat van ramp de rijke westerlingen (Duitsers, Hollanders) die in Polen (vooral het westen van Polen) de grote landerijen opkopen en daar gaan wonen. Veel nieuwe regelgeving doordat Polen is toegetreden tot de Europese Unie.

De jongere generatie (zeg maar ongeveer tot 35 jaar) is na de val van de muur gaan kijken hoe ze toch geld konden verdienen. Een deel heeft het gevonden in toerisme voor oa Hollanders (spotgoedkope ruitervakanties in Polen), een ander deel in handel en verkoop van producten en weer een ander deel ziet zichzelf als mooi product en komt deze kant op.

Dan krijg je idd van die situaties als Polen in mensonterende omstandigheden op een camping om seizoenswerk te doen dat niemand anders wil doen. Voor, in onze ogen, een slecht salaris. Maar voor hun is het genoeg om later in Polen normaal van te leven.

Keerzijde aan onze kant is dat in bepaalde sectoren (land en tuinbouw) het nu heel gemakkelijk is om goedkopere Polen in te zetten ipv Hollandse arbeidskrachten. Dit kan idd ten nadele werken van degenen die werk hebben/hadden in die sector.

De meeste Polen die ik ken zijn hard werkende mensen. Goede arbeidskrachten dus voor een werkgever.

Zowel voor Nederland als voor Polen zitten er voor en nadelen aan de toetreding van Polen bij de EU. Het is voor de Polen niet allemaal zaligmakend, net als voor de Hollanders.

Ik zie hierin vooral een duidelijke rol voor Brussel en de Europese regelgeving en wetgeving weggelegd. Voor meeste Hollanders is Europa een 'ver van mn bed' show, maar door dit soort voorbeelden zie je dat de besluiten in Brussel genomen direct kunnen inwerken op je huidige leven. Het heeft geen zin om daar de Polen de schuld van de geven, beter is om kritisch te kijken naar de Europese Unie en de richting die deze op gaat.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:30

Juist.

Edit:
[quote"apple"]Maar voor hun is het genoeg om later in Polen normaal van te leven.
[/quote]
Dit klinkt anders dan het rentenieren wat eerder gesuggereerd werd. Het lijkt mij ook stug dat je binnen europa in het ene land zou kunnen rentenieren nadat je relatief kort in een ander land gewerkt zou hebben.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:41

Rianneke schreef:
polen worden op sommige bedrijven vast wel uitgebuit, maar ken ook bedrijven die goed is voor de polen!
mijn buurman heeft voor de appeloogst ook polen in dienst in de oogsttijd! ze krijgen evenveel betaalt als de nederlanders en gelijke pauzes enzo! hun werken alleen van 7 tot 6 en de anderen tussen 8 en 5! dit heeft mijn buurman ze echt niet opgedragen hoor want hij vond het eigenlijk niet zo fijn maar die polen wilden juist zoveel uren maken!!

precies! en zo zijn bijna alle polen, ze willen zelf zoveel werken
dan verdienen ze meer, en ze hebben afleiding want wat hebben ze verder in NL...niet zo veel!
en de nederlanders hebben hier vrienden, familie, hun hobby's etc de polen zitten ver weg van dat alles en willen de tijd die ze hier zijn zo veel mogelijk verdienen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:45

Fronton schreef:
Hier, via deze internetsite krijgen we alleen jouw kant van het verhaal te horen en iets zegt mij dat dat niet het complete plaatje is. Het blijft rot voor jou, maar je moet wel bedenken dat je zelf de baas bent over je eigen leven en aangezien je toch niet in vaste dienst was,
ga je gewoon ergens anders aan de slag
.

zo gewoon is dat niet!
ik heb op álles gesolliciteerd, maarja heb maar Havo en werkervaring in de paarden+supermakt dus dan is de keuze beperkt
3 mnd in de WW gezeten, solliciteerde me gek maar nergens werd ik aangenomen, uiteindelijk dus bij het schoonmaakbedrijf

dus zo 'gewoon' ga je tegenwoordig niet meer ergens anders aan de slag