Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
secricible schreef:Ik heb niet doorgeklikt maar hier zie ik hem iig niet.
journee schreef:Ik vind het wel grappig dat we blijkbaar een glijdende schaal hebben betreft egoïsme en het op de wereld zetten van een kind.![]()
Hoe egoïstisch is het überhaupt om een kind op de wereld te zetten op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 het minst egoïstisch is en 10 het meest egoïstisch? Een 4 in het 'ideale' gezin? Een 5 als de financiën niet op orde zijn, maar of beide ouders fulltime werken? Een 8 als iemand alleenstaande is of pas eind 40 een kind krijgt? Een 9 of 10 als iemand al 50 plus is, en geldt dat dan voor zowel man als vrouw?
Als je het ermee eens bent dat het op de wereld zetten van een kind sowieso egoïstisch is, in hoeverre is de mate van egoïsme dan meetbaar? Of gaat het niet verder dan een beetje, meer en meest egoïstisch?
journee schreef:Maar zou het niet kunnen dat juist een ouder die bewust de keuze maakt voor een kind hier ook beter op is voorbereid?
In de meeste gezinnen zal de situatie ook wel eens moeilijk zijn. Hetzij doordat ouders of broers/zussen ernstig tijdelijk of chronisch ziek worden of iemand overlijdt, er financiële problemen zijn, er relatie problemen zijn of mensen scheiden, verhuizen of een kind gepest of zelf ernstig/ chronisch ziek wordt. Veel dingen in het leven zijn vooraf niet te voorspellen.
Ik ken ook een gezin waarbij 1 ouder ms heeft. Daar is ook lang getwijfeld over het krijgen van een kind. Maar uiteindelijk hebben de ouders daar wel na uitgebreid afwegingen maken er weloverwogen voor gekozen. Dan is het dus wel belangrijk dat er zo nodig een vangnet is voor het kind.
Als je geen duidelijke grens kunt stellen en geen nummertje kunt plakken, kun je ook niet bepalen wanneer iemand wel of geen 'recht' meer heeft op het krijgen van een kind, toch? Belangrijk is uiteindelijk de levenskwaliteit voor het kind, maar is dat ooit vooraf te garanderen?
journee schreef:Shadow0 schreef:Jullie weten dat deze discussie al aardig richting eugenetica gaat he?
Heb je daar bezwaar tegen?
Voor de duidelijkheid de discussie, eugenetica of allebei?
juval schreef:Zelfbeschikking is oké, maar ik vind wel dat kinderen onder de 18 beschermd dienen te worden.
Soms zijn ideologieën van ouders niet in het belang van het kind. Zoals bijvoorbeeld wel of niet vaccineren, of bepaalde diëten die schadelijk zou kunnen zijn voor kinderen in de groei.
Suzanne F. schreef:Ik heb zelf niet zo’n moeite met eugenetica. Oorspronkelijk werd het gezien als een middel om de menselijke gezondheid te verbeteren. Het is controversieel geworden door de discriminatoire en gewelddadige toepassing ervan in het verleden.
secricible schreef:Hmm, vind je PGT (embryoselectie, IVF waarbij gescreend wordt op genetische aandoeningen) dan ook een vorm van eugenetica?
Matheno schreef:juval schreef:Zelfbeschikking is oké, maar ik vind wel dat kinderen onder de 18 beschermd dienen te worden.
Soms zijn ideologieën van ouders niet in het belang van het kind. Zoals bijvoorbeeld wel of niet vaccineren, of bepaalde diëten die schadelijk zou kunnen zijn voor kinderen in de groei.
Ik snap wat je bedoelt, maar wie of wat bepaalt wat voor dieet "goed" of "slecht" is. Niet de overheid of minister van Volksgezondheid hoop ik dan![]()
Mijn oom heeft een rundvee bedrijf en wij drinken al vanaf kleuter af aan de melk zo rechtstreeks uit de melktap. "Rauw" noemen ze dat. De een zegt superschadelijk, de ander zegt supergoed.