15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:32

De moeder die aangifte heeft gedaan ; is dit de vrouw die hem achterliet als baby toen ze naar buitenland ging verhuizen of de vrouw die al die jaren voor hem heeft gezorgd ?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:36

Bambolina schreef:
different1 schreef:
Ja??
Al die jongens liepen als 15 jarige te zwaaien met een pistool?
Bedreigden mensen, met het pistool gericht, om spullen te jatten?
Want ik vind deze knul, Jerry, toch wel een vrij uitzonderlijk, zeer crimineel geval.
Hoewel, de jeugd van tegenwoordig kan er wat van...

Bijvoorbeeld. Zo gigantisch uitzonderlijk is het helaas niet. Sommige van die jongens komen het nooit te boven, en sommige zijn nu straatcoaches, geven les of workshops aan jongeren in detentie, werken in jeugdzorg of maken kunst over hun ervaringen zodat mensen zoals jij en ik misschien een heel klein beetje gaan begrijpen hoe iemand zo jong zo de weg kwijt kan raken.

Oh, geloof me, ik weet héél goed hoe simpel iemand de weg kwijt kan raken!
En er zijn er zat die 2e of zelfs 3e kansen verdienen.
Maar tussen de weg kwijt zijn, en moedwillig met een wapen iemand bedreigen én beroven vind ik een slag verder gaan dan "de weg kwijt zijn".
Vervolgens óók nog eens niet luisteren naar politie... tja.

En ik heb van dichtbij gezien hoe makkelijk kinderen af kunnen dwalen, hoe moeilijk het is om passende hulp te krijgen én het kind te overtuigen dat je de hulp aan moet pakken.
De ouders/pleegouders de schuld in de schoenen schuiven want zij hadden hem moeten beschermen vind ik niet oké.

Kinderen, pubers, zijn soms niet voor rede vatbaar en glippen zomaar tussen je vingers door, en dan moeten ze soms zélf hun neus stoten.
Jerry heeft zijn neus gestoten (kwam de politie tegen, en schijnbaar niet voor het eerst) maar hij was al over de grens van "de weg kwijt" blijkbaar.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:43

Zijn neus gestoten? Hij is dood.

Edit: Oh, je bedoelt in eerdere aanraking met de politie.
Desalniettemin, als je het weet en van dichtbij hebt gezien, dan snap ik niet hoe je er op deze manier over kan praten.
Laatst bijgewerkt door Bambolina op 25-09-25 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:44

"Politie schiet dader dood van een geweldadige overval"

Zo had het geformuleerd moeten worden in de media.

Die jongen van 15 is een dader.. geen slachtoffer. Bloemen op de plek, zelfs een stille tocht. Dit is toch echt de omgekeerde wereld.

Het is een dader die bewust iemand heeft bedreigd en mishandeld en daarna vlucht voor de politie.

De politie schiet de dader neer (terecht toch) maar nu we weten dat het om een 15 jarige jongen gaat.. is het ineens niet oke?

De dader wist toch wat hij deed. Hij wilde een fatbike stelen. Het slachtoffer gaf die niet zomaar af, waardoor de dader het slachtoffer mishandelde en bedreigde met een vuurwapen!

Kom nou niet aanzetten met een puberbrein werkt nog niet zo goed.. ook een puberbrein weet het verschil tussen goed en slecht.

Deze dader hoort niet in een slachtofferrol gebracht te worden.

Dat er door zijn vrienden en familie gerouwd wordt snap ik..maar doe dat dan met elkaar ipv in de media te gooien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:44

Er zit een heel gat tussen een keer stiekem vapen of jointje roken achter het fietsenhok en een gewapende overval hè?
Ik zou mijn eigen kind gewoon aangeven als ik wist dat hij/zij dit soort oliebol uithaalde.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:50

Sassy4barrel schreef:
De moeder die aangifte heeft gedaan ; is dit de vrouw die hem achterliet als baby toen ze naar buitenland ging verhuizen of de vrouw die al die jaren voor hem heeft gezorgd ?

Dat is al overal te lezen geweest, zijn biologische moeder die ongeveer 7000 km verderop woont

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 21:01

Sassy4barrel schreef:

Die in het buitenland zit. De pleegmoeder is een vrouw zoals ik lees in de diverse stukken die ook wel 'moeder Teresa' genoemd wordt en zich bekommert om jongens zoals deze. Dus iemand die goed wil doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:11

Laatst bijgewerkt door Jester_ op 25-09-25 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:12

Christiene schreef:
Die agent kan niet zien dat het een 15 jarige was.
Wat die wel zag was dat wapen

Als die gewoon had geluisterd was die ook noet neergeschoten plus wapen dragen.

Die moeder mag prima aangifte doen, dan komt er gewoon een onderzoek als ze dat graag wil dat kan en mag gewoon

Of iedereen daar dezelfde mening over heeft is een tweede

Dat onderzoek komt er sowieso. Poging tot doodslag door een agent (in dienst) is vrijwel niet ter laste te leggen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:15

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:22

Yavanna schreef:
Sassy4barrel schreef:

Dat is al overal te lezen geweest, zijn biologische moeder die ongeveer 7000 km verderop woont

Dat had ik dus nog niet gelezen
Maar vind dat eerlijk gezegd opmerkelijk.

Dat deze moeder de politie verantwoordelijk houd voor de dood van dit kind terwijl ze zelf waarschijnlijk heel wat steken heeft laten vallen qua opvoeding.
Tenminste dat lijkt me wel want ze was niet aanwezig ..
als er dan ergens het een en ander mis gaat ( dat neem ik aan want een gemiddeld kind loopt niet met een vuurwapen rond om andere kinderen te beroven ) en het kind loopt met een vuurwapen te zwaaien en brengt daarbij heel veel omstanders in mogelijk gevaar en luistert niet naar de politie om z’n wapen te laten vallen ( na meerdere malen roepen ) word hij neergeschoten en dan doet ze aangifte tegen de politie ?

Waar was ze dan toen hij begeleiding en hulp nodig had ? Lijkt mij dat ze eerst bij haar zelf te rade zou moeten gaan voor ze een ander beschuldigd. Ik bedoel dit probleem met criminaliteit is niet in 1 dag ontstaan .. en had tussendoor ergens omgebogen kunnen worden

Als die andere moeder die daadwerkelijk voor het kind heeft gezorgd en haar best heeft gedaan aangifte had gedaan dan had ik dat ergens kunnen begrijpen maar feit blijft dat wanneer je met een vuurwapen loopt te zwaaien op een openbare plek dat de kans groot is dat je word neergeschoten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:32

Een hele verdrietige geschiedenis voor alle betrokkenen.
Het maakt eigenlijk weinig uit wat ieders persoonlijke mening is. Gelukkig laten we het in Nederland uiteindelijk aan de rechter over om een goed oordeel te vormen.

Ik denk wel dat de reacties heel anders waren geweest als het een witte Nederlander was geweest, ook met hetzelfde levensverhaal.
Huidskleur maakt nog steeds verschil in hoeveel kansen je krijgt. Het is zo gemakkelijk oordelen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:43

Ik vind het onnodig .. steeds die racisme kaart.
Of hij wit, geel, bruin , zwart of paars was geweest maakt helemaal niet uit..
niet voor de politie die reageert op een vuurwapen en niet voor mensen die er geen verontwaardiging voor voelen.
Ik leef mee met het slachtoffer die een pistool op zn hoofd heeft gehad tijdens de beroving en met de agent die heeft geschoten maar ik heb geen idee welke kleur deze beiden hebben..dat doet er toch ook niet toe ?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:48

Sassy4barrel schreef:
niet voor de politie die reageert op een vuurwapen en niet voor mensen die er geen verontwaardiging voor voelen.
Ik leef mee met het slachtoffer die een pistool op zn hoofd heeft gehad tijdens de beroving en met de agent die heeft geschoten maar ik heb geen idee welke kleur deze beiden hebben..dat doet er toch ook niet toe ?

Dit. Had net zo geweest.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:57

Eigenlijk vind ik dit best een duidelijke zaak:
Een overval met een vuurwapen, waarbij politie herhaaldelijk aangeeft dat het vuurwapen weg gelegd moet worden. De situatie speelt zich af in een omgeving met meer mensen. Op het moment dat de jongen gaat rennen, zeker als dat in paniek was, is dat het moment dat hij impulsief en potentieel levensgevaarlijk is. Niet zolang hij communicatie voert, maar wel als hij gaat rennen.
Taser moet je dan zowel dichtbij voor staan, als dat je dus een soort schietschijf kan worden.
Als de knul was blijven staan, gepraat had of ik zeg maar iets geks: zijn vuurwapen had neergegooid, dan was er nooit geschoten. Of nog gekker als een 15 jarige geen vuurwapen gehad had, was t zeker niet zo gelopen.

Vuurwapen gevaarlijk wordt in Nederland zeer serieus op gereageerd omdat het sowieso een illegaal wapen is. Hij is daar dus met voorbedachte raden om geweld toe te passen ( gewapende overval= iemand met voorbedachteraden en opzettelijk in levensgevaar brengen = geweld).
Ik vind de media schandalig en getuigen van de oorzaken waarom te weinig hulpverleners zijn. Zodra er wat is gebeurd is het altijd de schuld van de hulpverlening ( want dat zijn politie agenten ook, ze verlenen zeker in dit soort situaties hulp).

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 23:06

Sassy4barrel schreef:

Er is institutioneel en systematisch racisme vastgesteld binnen de politie. Dat is geen loze uitspraak, de politie erkent dit zelf ook. Op https://controlealtdelete.nl/ vind je talloze bronnen naar onderzoeken die dat ook bevestigen. Dus het is niet niet vreemd dat dit ter sprake komt, zeker op een steenworp van Rotterdam waar oa de zaak van Humeyra bij velen van ons nog vers in het geheugen zit.
Ik ga dit topic verder laten, ik denk dat ik mijn punt wel heb gemaakt en vind het diep verdrietig wat er allemaal wordt geroepen hier. Wil jullie alleen allemaal aanraden om het artikel wat Jester heeft gedeeld te lezen, ik denk dat we allemaal wat kunnen leren van deze vrouw.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 23:18

De pleegmoeder lijkt me een hele redelijke en lieve vrouw. In dat artikel ook. Daarom snap ik ook niet waarom een jongen die thuis een liefdevolle warme moeder heeft wachten dan toch zulke stappen neemt. Ik dacht eerst dat kind zit in een slecht pleeggezin ; geen liefde en is het verkeerde pad op gedwongen maar niets is minder waar..
die vrouw klinkt als moeder Theresa

Ik zeg niet dat er geen racisme bestaat bij de politie .. maar om iedere keer racisme te roepen wanneer dit niet het geval is maakt het bij de echte zaken waar wel geroepen moet worden minder indruk.
In dit geval was iedere bleekscheet die daar met een pistool had lopen zwaaien na een bewapende beroving neergeschoten .. heeft niets met kleur te maken en het is dan jammer of eerlijk kwalijk dat dit dan wel geroepen word

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:13

Foute vrienden zijn zo gemaakt helaas.
De jongen had een plek in een warm pleeggezin, maar vader was er blijkbaar niet, moeder heeft hem achtergelaten, hoe warm de opvang ook is dat geeft een knauw.
Is overigens geen reden om te doen wat hij gedaan heeft, maar pubers kunnen echt heel raar reageren en ongrijpbaar zijn voor de naasten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 07:18

Bambolina schreef:
Sassy4barrel schreef:

Er is institutioneel en systematisch racisme vastgesteld binnen de politie. Dat is geen loze uitspraak, de politie erkent dit zelf ook. Op https://controlealtdelete.nl/ vind je talloze bronnen naar onderzoeken die dat ook bevestigen. Dus het is niet niet vreemd dat dit ter sprake komt, zeker op een steenworp van Rotterdam waar oa de zaak van Humeyra bij velen van ons nog vers in het geheugen zit.
Ik ga dit topic verder laten, ik denk dat ik mijn punt wel heb gemaakt en vind het diep verdrietig wat er allemaal wordt geroepen hier. Wil jullie alleen allemaal aanraden om het artikel wat Jester heeft gedeeld te lezen, ik denk dat we allemaal wat kunnen leren van deze vrouw.

Dan ben ik wel eens benieuwd naar de cijfers van de huidskleur en etnische achtergrond van de mensen die hier in de gevangenis zit. En of de politie niet toevallig meer in aanraking komt met mensen met een andere huidskleur.
Overigens weet ik een volledig blanke jongen met blond haar die nog jonger is dan deze 15 jarige overvaller (meer kan ik er niet van maken) die ook gewoon vastzit wegens extreem geweldsgebruik. Dus hoezo zou er dan sprake zijn van een 'voorkeur' om iemand harder of minder hard te straffen?

Daarnaast kun je het ook anders stellen, heb je de video van die stille tocht wel gezien? Hoeveel blanke Nederlanders liepen er mee? Geeft dit dan aan dat mensen met een blanke huidskleur minder empathisch zijn? Zijn mensen met een donkere huidskleur meer begaan met anderen?
Je kunt hier heel gemakkelijk conclusies uit trekken dat mensen met een donkere huidskleur meer begaan zijn met anderen dan mensen met een blanke huidskleur. Maar klopt die conclusie dan wel?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:27

Over racisme binnen de politie.. ik hoorde daar laatst over dat zij het soms hebben over kansberekening. Hoe groot is de kans dat.. en dat doe je in het hele leven eigenlijk bij alles. Als de kans groter is zus dan zo, dan hou je daar rekening mee. Is dat heel chique, misschien niet, maar het is wel wat het is. Voor hun gaat het ook om hun leven namelijk..
Overigens overlijden er ook witte mensen bij politie ingrijpen (al dan niet door politie), hoe gaan die dit noemen dan?

Wat niet wegneemt dat racisme bestaat natuurlijk voordat we dat weer krijgen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:34

Gaan we het hier nu echt over racisme hebben?

Omdat een jongen met een donkere huidskleur even daarvoor met geweld, onder dwang van een wapen, een roofoverval heeft gedaan.
Waar de politie op af kwam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:42

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de regels voldoet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:49

Loody schreef:
"Politie schiet dader dood van een geweldadige overval"
Zo had het geformuleerd moeten worden in de media.

Ik zou het nog een beetje anders geformuleerd hebben. Politie schiet verdachte van beroving neer, verdachte overlijd aan zijn verwondingen.
Want dat is er gebeurd.

Ik weet zeker dat de agent niet is opgestaan met de gedachte dat hij die dag even iemand dood ging schieten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:29

Hij is niet neergeschoten omwille van zijn roots of kleur. Hij is neergeschoten omdat hij bevelen negeerde en een vuurwapen had waarmee hij net zware criminele feiten had gepleegd.

Als hij drie jaar ouder was geweest, was de reactie van medelijden nu allicht weer anders geweest. Maar laten we een kat een kat noemen: op deze leeftijd dit soort feiten plegen is niet normaal, niet oké en door niets gerechtvaardigd.

Een kind is een product van zijn omgeving. Je komt niet aan zo'n gedrag doordat je op een dag wakker wordt en denkt: ik ga een wapen kopen en iemand ermee overvallen. Natuurlijk zijn er dan schuldigen in zijn omgeving waardoor hij duidelijk een stuk opvoeding heeft gemist, maar dat wilt niet zeggen dat je op die leeftijd de facto niet verantwoordelijk kan zijn voor je eigen daden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:32

Tieneke schreef:
Hij is niet neergeschoten omwille van zijn roots of kleur. Hij is neergeschoten omdat hij bevelen negeerde en een vuurwapen had waarmee hij net zware criminele feiten had gepleegd.

Als hij drie jaar ouder was geweest, was de reactie van medelijden nu allicht weer anders geweest. Maar laten we een kat een kat noemen: op deze leeftijd dit soort feiten plegen is niet normaal, niet oké en door niets gerechtvaardigd.

Een kind is een product van zijn omgeving. Je komt niet aan zo'n gedrag doordat je op een dag wakker wordt en denkt: ik ga een wapen kopen en iemand ermee overvallen. Natuurlijk zijn er dan schuldigen in zijn omgeving waardoor hij duidelijk een stuk opvoeding heeft gemist, maar dat wilt niet zeggen dat je op die leeftijd de facto niet verantwoordelijk kan zijn voor je eigen daden.

Precies. En das discriminatie, maar heeft er niks te maken met racisme. Discrimineren is juist heel goed en wat iedereen doet. (Zelfs al wanneer je s ochtends beslist welke sokken je aan wil doen).