Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:53

BoktVerlaten schreef:
Ik vind de studieschulden wel heel hoog, ik lees 40K…… hoe?

Als je 3 jaar bachelor en 2 jaar master doet, heb je de volledige studieduur basisbeurs en eventueel aanvulling als je ouder niet genoeg verdienen om bij te dragen. Verdienen je ouders genoeg maar willen niet bijdragen dan kun je op andere regelingen beroep doen.
Daarnaast bijbaantje.

Om 40K studieschuld op te lopen moet je wel heel veel pech gehad hebben

Ken iemand die trouwde, en daarna kwam wederhelft in een ziekenhuis terecht ivm fors gezondheidsprobleem, daarna kliniek in en uit wegens dat probleem.
Gezonde persoon moest voor twee werken, onder druk gezet door Uwv om harder te werken. Klapt in elkaar, ok dan maar minder uren, aanvullende bijstand. Sociale dienst dwingt persoon volledige studie financiering op te nemen, want dat ziet de soos als inkomstenbron. En dan kan de soos zelf de hand op de knip houden. Dus knoeperd van een studieschuld nu. Tada.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:16

Het hele leenstelsel is imo een grote fout van de overheid. Als daar dan ook nog hoge rentes overheen komen :n
Daarmee zet je inderdaad mensen met een achterstand in het leven.

TS heeft dank verstandige keuzes geen lening. Dan is het nog steeds rot als je het idee hebt dat er geen groei in zit, maar soms is het gewoon even wachten tot je langs de juiste deur loopt.
Die komt soms onverwacht en vanuit een hoek die je niet aan zag komen. Dus ik denk nog steeds dat huren daarin zinvoller is in dat stadium want dan ben je minder gebonden.

De wens naar onderzoek snap ik wel (als ex wetenschapper) maar die strookt sowieso zelden met het opbouwen van een spaarpot. Dat zijn niet bepaald goed betaalde functies over het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op Gisteren, 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:22

Zoolgangster schreef:
Ken iemand die trouwde, en daarna kwam wederhelft in een ziekenhuis terecht ivm fors gezondheidsprobleem, daarna kliniek in en uit wegens dat probleem.
Gezonde persoon moest voor twee werken, onder druk gezet door Uwv om harder te werken. Klapt in elkaar, ok dan maar minder uren, aanvullende bijstand. Sociale dienst dwingt persoon volledige studie financiering op te nemen, want dat ziet de soos als inkomstenbron. En dan kan de soos zelf de hand op de knip houden. Dus knoeperd van een studieschuld nu. Tada.

Dit snap ik niet. Hoe kan het UWV druk zetten op de partner om meer te gaan werken? En het laatste: studenten zijn inderdaad (meestal) uitgesloten van bijstand, op zich best wel logisch. Maar als zij in elkaar geklapt is waren er wel regelingen vanuit de studie (als ze studievertraging opliep, waar ik vanuit ga als je in elkaar klapt).

Niet dat je dan niet alsnog aan 40k schuld kunt komen hoor, maar het verhaal over UWV snap ik niet echt.

BoktVerlaten

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:39

Ik begrijp dus dat vooral bestaande leningen omgezet zijn naar een nieuw stelsel waardoor mensen onverwachts voor hogere studieschuld komen te staan…… ja, dat is wel echt zuur.
Ik ben van mening dat de overheid nooit de spelregels mag veranderen halverwege…..dat geldt voor het leenstelsel maar ook voor andere regels waar ze dat rustig doen, kijk maar naar de agrarische sector en ondernemenrs etc….
Dus in dat opzicht snap ik dat je goed baalt van het feit dat je tot de pechgeneratie behoort

Ik snap hoe je aan hoge bedragen komt, mijn zoon studeert nu (master inmiddels)en wij als ouders dragen gewoon bij. Geen studievertraging, gewoon basisbeurs, werken voor de leuke dingen des levens.
Het leven is duur, ook voor studenten. Als je gestudeerd hebt, heb je wel een mooi salarisvooruitzicht, de lager opgeleide jongere heeft dat een stuk minder en kan helemaal geen huis kopen dus in die zin heeft iedereen wel pech.
Maar ik snap wat de term pechgeneratie inhoudt, alleen klinkt die term in de oren van generaties die al wat mee hebben gemaakt misschien een beetje verwend in de oren en lokt dat alle reacties in dit topic uit.

TS is nog super jong, met deze drive kom je er wel.

Als je ouders niet bijdragen kun je vragen om het inkomen van je ouders er buiten te laten maar dan moeten er wel echt zwaarwegende problemen met je ouders zijn, zoals verbroken contact, ouders die gescheiden zijn en ook geen alimentatie hebben betaald etc….
Ook kun je een ander peiljaar aanvragen als je ouders plotseling minder zijn gaan verdienen. Ik weet niet hoe makkelijk het is om van deze regelingen gebruik te maken.

Ik ken medestudenten van mijn zoon die maximaal lenen en een bestuursjaar doen, minor in het buitenland, op kamers gaan voor de ervaring en geen tijd hebben voor bijbaantjes wegens druk sociaal leven…… dat kleurt mijn mening wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

BoktVerlaten schreef:
Ik begrijp dus dat vooral bestaande leningen omgezet zijn naar een nieuw stelsel waardoor mensen onverwachts voor hogere studieschuld komen te staan…… ja, dat is wel echt zuur.
Ik ben van mening dat de overheid nooit de spelregels mag veranderen halverwege…..dat geldt voor het leenstelsel maar ook voor andere regels waar ze dat rustig doen, kijk maar naar de agrarische sector en ondernemenrs etc….
Dus in dat opzicht snap ik dat je goed baalt van het feit dat je tot de pechgeneratie behoort

Ik snap hoe je aan hoge bedragen komt, mijn zoon studeert nu (master inmiddels)en wij als ouders dragen gewoon bij. Geen studievertraging, gewoon basisbeurs, werken voor de leuke dingen des levens.
Het leven is duur, ook voor studenten. Als je gestudeerd hebt, heb je wel een mooi salarisvooruitzicht, de lager opgeleide jongere heeft dat een stuk minder en kan helemaal geen huis kopen dus in die zin heeft iedereen wel pech.
Maar ik snap wat de term pechgeneratie inhoudt, alleen klinkt die term in de oren van generaties die al wat mee hebben gemaakt misschien een beetje verwend in de oren en lokt dat alle reacties in dit topic uit.

Als je ouders niet bijdragen kun je vragen om het inkomen van je ouders er buiten te laten maar dan moeten er wel echt zwaarwegende problemen met je ouders zijn, zoals verbroken contact, ouders die gescheiden zijn en ook geen alimentatie hebben betaald etc….
Ook kun je een ander peiljaar aanvragen als je ouders plotseling minder zijn gaan verdienen. Ik weet niet hoe makkelijk het is om van deze regelingen gebruik te maken.

Het ging er vooral om dat in de pechgeneratie er geen basisbeurs was die jij noemt in je vorige post en dus de regelingen die je hierboven noemt ook niet.
En dat daarna nog de regeling is veranderd zodat je alsnog wel met hoge rente zit.

Overigens heb je tegenwoordig ook niet echt meer een goed salarisvooruitzicht als hogeropgeleide, maar dat terzijde :')

Niet dat ik slecht verdien, maar de ongeschoolde of mbo-geschoolde bouwvakkers is nu waar het geld zit :P

Niet dat ik daar een probleem mee heb, die werken ook harder dan de hoogopgeleiden in deze maatschappij.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Dorine92 schreef:
Blacky94 schreef:
Sowieso mag die hele "niet zeuren maar poetsen" mentaliteit van mij wel een beetje de deur uit := Ik ben het er zeker mee eens dat hard werken belangrijk is en er zijn maar weinig mensen die het leven aangereikt krijgen. Maar als ik kijk naar mijn vriendengroep, heeft bijna iedereen al wel een keer overspannen of met een burn-out thuis gezeten omdat we nooit geleerd hebben op tijd op de rem te trappen.

Dit is inderdaad precies mijn punt. En hoe meer we meedoen aan de rat race, hoe meer dat de norm wordt. Dus door die niet zeuren maar poetsen mentaliteit, zetten we onszelf nog meer in die oncomfortabele positie. We hoeven niet alles te pikken. Als je altijd maar te moe bent, kun je helemaal niet goed genieten van je leven. En aangezien het tegenwoordig al meer de vraag wordt wat eerder komt, je pensioen of je dood, vind ik het niet goed als iedereen elkaar gek maakt met dat je moet strijden, en wie dat het beste kan. Het leven hoort geen strijd te zijn.

Als men eerst eens tevreden leert zijn en niet jaloers kijkt wat Jantje/pietje/klaasje allemaal voor elkaar (lijkt te hebben) heeft en dat zelf dus ook wilt/moet.

Wil je voor je 25ste een mooie koopwoning, paarden, meerdere dure vakanties per jaar enz enz, zal er toch zeer hard voor gewerkt moeten worden door de meeste.

Ts is behoorlijk goed uit haar studieperiode gekomen. Maar de trevedenheid / trots daarvoor klinkt niet uit haar bericht.
Nee, ze ziet alweer de nieuwe dingen die ze al bereikt zou moeten hebben.
Er is altijd iemand die meer heeft, het beter voor elkaar lijkt te hebben, waar het makkelijker lijkt te gaan.
Wanneer we ons eens minder vergelijken met anderen en blij kunnen zijn wat we zelf hebben bereikt, voorkomt al wat burn-outs.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Vind dat nogal een stellige reactie. Het zoveel jaren werkervaring willen voor een junior functie is op dit moment echt wel een ding op de arbeidsmarkt, dus ik snap wel dat TS daar tegenaan loopt. Het is ook gewoon krom natuurlijk als je jaren keihard gestudeerd hebt en dan vervolgens niet aan een baan kunt komen. Dat vind ik niet zeuren of vergelijken, dat is gewoon een probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

verootjoo schreef:
Het ging er vooral om dat in de pechgeneratie er geen basisbeurs was die jij noemt in je vorige post en dus de regelingen die je hierboven noemt ook niet.
En dat daarna nog de regeling is veranderd zodat je alsnog wel met hoge rente zit.

Overigens heb je tegenwoordig ook niet echt meer een goed salarisvooruitzicht als hogeropgeleide, maar dat terzijde :')

Niet dat ik slecht verdien, maar de ongeschoolde of mbo-geschoolde bouwvakkers is nu waar het geld zit :P

Niet dat ik daar een probleem mee heb, die werken ook harder dan de hoogopgeleiden in deze maatschappij.

Als je deeltijd studeert krijg je toch sowieso geen basisbeurs?

Ik behoor niet tot de pechgeneratie, net op tijd begonnen met studeren, maar mijn vriendin behoort er wel toe en het is gewoon enorm zuur. Zij heeft door omstandigheden vertraging opgelopen, en heeft echt een enorme schuld, want ze kreeg ook geen kwijtschelding omdat ze door omstandigheden langer studeerde. En dan die rente er nog bij... Het is gewoon zo gemeen allemaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Als je deeltijd studeert krijg je toch sowieso geen basisbeurs?

Ik behoor niet tot de pechgeneratie, net op tijd begonnen met studeren, maar mijn vriendin behoort er wel toe en het is gewoon enorm zuur. Zij heeft door omstandigheden vertraging opgelopen, en heeft echt een enorme schuld, want ze kreeg ook geen kwijtschelding omdat ze door omstandigheden langer studeerde. En dan die rente er nog bij... Het is gewoon zo gemeen allemaal.

Geen idee eigenlijk :=
Al te lang afgestudeerd.

Ik vind het ook echt gemeen en een enorm idiote zet van de regering toen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

xPabloBokt schreef:
Vind dat nogal een stellige reactie. Het zoveel jaren werkervaring willen voor een junior functie is op dit moment echt wel een ding op de arbeidsmarkt, dus ik snap wel dat TS daar tegenaan loopt. Het is ook gewoon krom natuurlijk als je jaren keihard gestudeerd hebt en dan vervolgens niet aan een baan kunt komen. Dat vind ik niet zeuren of vergelijken, dat is gewoon een probleem.

Dat is niet een probleem dat net is ontstaan. In 2013 moest je al bij je geboorte zijn begonnen met werken voor de gevraagde werkervaring. Ik ben uiteindelijk zo ver gegaan met solliciteren dat ik van Assen naar Doetinchem moest reizen (door de week daar, in het weekend thuis) om maar werkervaring op te doen.

Wij hebben momenteel een aantal super toffe functies openstaan... Maarja.. Gemeente.. Vinden velen vaak mega suf en saai. Terwijl hier geen dag hetzelfde is :+ Dus als die vooroordelen eens worden losgelaten...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Iedereen zit hier maar te hameren en te drammen over die studieschuld enz maar ook dat is totaal off topic en heeft niks met ts en haar vragen te maken want TS heeft geen studieschuld.

Kan dit topic nou echt niet over ts zelf gaan ipv alle anderen die zichzelf hier lopen beklagen?

Ts is niet degene die niet tevreden is en zich vergelijkt met alle anderen die zogezegd meer hebben volgens de drammende Bokkers hier, neen, dat zijn duidelijk de drammende Bokkers zelf maar ze schuiven het wel ts in de schoenen!

Hoe krom!

Ts vergelijkt zich niet met een ander, TS spreekt over dat zijzelf dit en dat al bereikt had willen hebben.
Het gaat over ts.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:23

BoktVerlaten schreef:

Ik ken medestudenten van mijn zoon die maximaal lenen en een bestuursjaar doen, minor in het buitenland, op kamers gaan voor de ervaring en geen tijd hebben voor bijbaantjes wegens druk sociaal leven…… dat kleurt mijn mening wel.

Je bedoelt praktisch opgeleid denk ik en ik ken ik mijn omgeving meerdere mensen die het nu nog lukt om alleen een huis/appartement te krijgen en die zijn in twee gevallen super getalenteerd (geen dertien in een dozijn rechtenstudent of managementsblabla) maar drie zijn 'praktisch opgeleid' en je brengen alleen over de 10.k per maand binnen. Maar dan werken ze geen moderne 27 uur per week en zijn uiteraard zzp.

Heel veel praktische beroepen gaan komende jaren alle hbo'ers ver vooruit streven is de verwachting.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:28

Maar is het niet een beetje teveel verwachtingen hebben tegenover wat nog redelijk is in deze tijd?

"Vroeger" was het normaal om begin 20 uit huis te zijn, ben je al een paar jaar aan het werk en misschien zelfs al getrouwd.

Tegenwoordig studeren we veel langer, zijn de "snelste" na hun vmbo en mbo met 20 jaar net klaar met school en gaan ze werken. En dan heeft alles soepel moeten gaan zonder vertraging en gedoe

Doe je havo/vwo met aansluitend bachelors of masters, nou dan ben je met een beetje geluk halverwege de 20 voor je van school komt. En dan ga je pas geld verdienen. Grote kans dat je daarvoor thuiswonend was of op kamers. Met veel geluk heb je goed kunnen sparen als je thuiswonend was....

Ik kom zelf uit '94 en ik, en met mij nog veel meer, noem de 30 het nieuwe 20.
Het leven is duur, er zijn veel onzekerheden, er zijn te weinig woningen.... Je wacht minstens 10 jaar op een sociale huurwoning... En als je pech hebt, verdien je na al die jaren studeren te veel om recht te hebben op een sociale huurwoning en zit je in de veel te dure particuliere huur omdat kopen in je uppie geen optie meer is, tenzij je ouders daar iets in voor je kunnen betekenen....

Ik dacht altijd dat mensen eind 20, begin 30 hun hele leven op de rit hebben, huisje boompje beestje... Nou dat is tegenwoordig een fantasie.

Ik heb na 6 jaar fulltime werken en thuiswonend te zijn na mijn studies eindelijk samen met mijn vriend een huis kunnen kopen en dat voelt al als een privilege, want het is bijna onmogelijk om als starter de huizenmarkt op te komen...

Dus wees trots op wat je al hebt bereikt! Je hebt er mega hard voor gewerkt en gaat als je zo door gaat echt wel krijgen wat je wilt, maar tijden veranderen en het is niet meer gebruikelijk om huisje boompje beestje te hebben als je midden 20 bent...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Kimsel94 schreef:
Ik dacht altijd dat mensen eind 20, begin 30 hun hele leven op de rit hebben, huisje boompje beestje...

Haha, ja echt he! Ik dacht altijd dat je tegen je 30e toch echt wel alles voor elkaar had en wist hoe alles zat. Als 42-jarige kan ik zeggen dat dat veeeeeeel vaker niet dan wel het geval is.
Ja, wij hebben (al best lang ook) huisje, boompje, beestje. Maar ik weet nog altijd niet wat ik wil worden als ik later groot ben, snap geen hout van belastingaangiftes, voel me nog steeds ongemakkelijk als ik met 'mevrouw' en 'u' word aangesproken. Ik heb m'n huishouden nauwelijks op orde, slaap nog steeds het liefst lekker uit en hoewel ik niet meer tot half 6 's ochtends hoef te dansen, mag ik nog altijd graag uitgaan.
Ik ben nooit geworden waar ik voor naar school ben gegaan (doktersassistente). Ben gewoon wat gaan doen toen ik mijn diploma eenmaal had en terwijl je dat aan het doen bent komen de mogelijkheden wel op je pad. Ik heb op kosten van mijn werkgever een studie kunnen volgen. Toen de praktijk waar ik werkte ging sluiten ben ik via via (contacten die ik op had gedaan tijdens mijn werk) een heel ander vakgebied in gerold.

Volwassenheid is geen vastomlijnd gegeven en het is maar net wat je er zelf van maakt. Ja, ik heb ook vrienden met een gecoordineerd interieur, 1,7 kind, en een golden retriever. Die passen veel beter in het 'ideaalplaatje' dat bij volwassenheid lijkt te horen dan wij.
Zij zijn gelukkig met hun invulling en wij met de onze. Vraag jezelf af waar je nu, op dit moment, gelukkig van wordt. De toekomst komt later wel.

Mijn advies: Laat verwachtingen los. Leef. 30 is niet oud, 40 is niet oud, 50 is niet oud en als je eenmaal de 60 voorbij bent mag je lekker met pensioen :D

Nog wat advies van mijn held Harrie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

Laatst bijgewerkt door Mungbean op Gisteren, 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:19

Qimm schreef:
Kimsel94 schreef:
Ik dacht altijd dat mensen eind 20, begin 30 hun hele leven op de rit hebben, huisje boompje beestje...

Haha, ja echt he! Ik dacht altijd dat je tegen je 30e toch echt wel alles voor elkaar had en wist hoe alles zat. Als 42-jarige kan ik zeggen dat dat veeeeeeel vaker niet dan wel het geval is.
Ja, wij hebben (al best lang ook) huisje, boompje, beestje. Maar ik weet nog altijd niet wat ik wil worden als ik later groot ben, snap geen hout van belastingaangiftes, voel me nog steeds ongemakkelijk als ik met 'mevrouw' en 'u' word aangesproken. Ik heb m'n huishouden nauwelijks op orde, slaap nog steeds het liefst lekker uit en hoewel ik niet meer tot half 6 's ochtends hoef te dansen, mag ik nog altijd graag uitgaan.
Ik ben nooit geworden waar ik voor naar school ben gegaan (doktersassistente). Ben gewoon wat gaan doen toen ik mijn diploma eenmaal had en terwijl je dat aan het doen bent komen de mogelijkheden wel op je pad. Ik heb op kosten van mijn werkgever een studie kunnen volgen. Toen de praktijk waar ik werkte ging sluiten ben ik via via (contacten die ik op had gedaan tijdens mijn werk) een heel ander vakgebied in gerold.

Volwassenheid is geen vastomlijnd gegeven en het is maar net wat je er zelf van maakt. Ja, ik heb ook vrienden met een gecoordineerd interieur, 1,7 kind, en een golden retriever. Die passen veel beter in het 'ideaalplaatje' dat bij volwassenheid lijkt te horen dan wij.
Zij zijn gelukkig met hun invulling en wij met de onze. Vraag jezelf af waar je nu, op dit moment, gelukkig van wordt. De toekomst komt later wel.

Mijn advies: Laat verwachtingen los. Leef. 30 is niet oud, 40 is niet oud, 50 is niet oud en als je eenmaal de 60 voorbij bent mag je lekker met pensioen :D

Nog wat advies van mijn held Harrie
[ Video ]

Mooi gezegd!

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:24

Little_Gift schreef:
Mijn god, zonet door 8 pagina's geworsteld want ik vond het bericht van TS echt interessant maar jeetje, het lijkt hier wel een wedstrijdje in "wie heeft het meeste pech" of "wie mag zich wel of niet pechgeneratie noemen" zeg...

Er zitten fantastisch mooie posts tussen maar er zitten er toch een aantal tussen die echt kinderachtig een wedstrijdje proberen neer te zetten en te herhalen tot ze zouden winnen.

Wat spijtig om een topic zo teloor te laten gaan en ts zo in de kou te laten staan.

Dit valt me ook vaak op in dit soort discussies. Mensen proberen regelmatig hun eigen ervaringen erbij te halen en te benadrukken wie het nog zwaarder heeft gehad. Maar het gaat hier niet om wie het ergst getroffen is; het gaat om de situatie van TS en nu.

Waarom mag TS of de jongere generatie niet ook serieus genomen worden in hun gevoelens of problemen? Het lijkt soms alsof er meteen een soort wedstrijd ontstaat in wie het meest geleden heeft, in plaats van dat er gewoon compassie en begrip wordt getoond.

Edit: Daarnaast vraag ik me af waarom het leven vaak alleen maar lijkt te draaien om overleven, werken en nóg meer werken volgens vele mensen. Iemand die kiest om te genieten van het leven door bijvoorbeeld op wereldreis te gaan of gewoon van het weekend te genieten, wordt vaak al snel weggezet als onverantwoordelijk of dan heeft hij het ook verdiend dat er geen huis gekocht kan worden.
Maar dat beeld klopt niet.

Een wereldreis, die avocado toast en koffie hoeft namelijk helemaal niet het grote verschil te maken in of je wel of niet een huis kunt kopen. Zeker in regio’s als Zuidoost-Azië is reizen verrassend betaalbaar: je kunt er al voor een paar euro per dag eten en voor zo’n vijf euro per nacht slapen.

Het idee dat genieten van het leven automatisch betekent dat je financieel onverstandig bezig bent, en het dus allemaal aan jezelf te danken is. is dus echt een misvatting.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

smurffie schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik vind de studieschulden wel heel hoog, ik lees 40K…… hoe?

Als je 3 jaar bachelor en 2 jaar master doet, heb je de volledige studieduur basisbeurs en eventueel aanvulling als je ouder niet genoeg verdienen om bij te dragen. Verdienen je ouders genoeg maar willen niet bijdragen dan kun je op andere regelingen beroep doen.
Daarnaast bijbaantje.

Om 40K studieschuld op te lopen moet je wel heel veel pech gehad hebben

Zoek even op anders wat er bedoeld wordt met de pechgeneratie :+ want ik lees hier dat je dat precies niet begrepen hebt.

Dan nog, van die beurs kon ik m’n kamer niet eens betalen. En zo ruim hadden m’n ouders het niet, dus die neem ik het zeker niet kwalijk dat ik (ondanks bijbaantjes!!) een studieschuld heb

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Miiej schreef:
Edit: Daarnaast vraag ik me af waarom het leven vaak alleen maar lijkt te draaien om overleven, werken en nóg meer werken volgens vele mensen. Iemand die kiest om te genieten van het leven door bijvoorbeeld op wereldreis te gaan of gewoon van het weekend te genieten, wordt vaak al snel weggezet als onverantwoordelijk of dan heeft hij het ook verdiend dat er geen huis gekocht kan worden.

Een wereldreis, die avocado toast en koffie hoeft namelijk helemaal niet het grote verschil te maken in of je wel of niet een huis kunt kopen. Zeker in regio’s als Zuidoost-Azië is reizen verrassend betaalbaar: je kunt er al voor een paar euro per dag eten en voor zo’n vijf euro per nacht slapen.

Het idee dat genieten van het leven automatisch betekent dat je financieel onverstandig bezig bent, en het dus allemaal aan jezelf te danken is. is dus echt een misvatting.

En dan ga je per roeiboot naar Azië oid?

Je kan het mooi brengen maar reizen is gewoon takkeduur.
En geld kan je maar 1x uitgeven, het is dus een keuze of je het spaart of dat je op reis gaat.
En het is natuurlijk fantastisch om op reis te gaan.
Maar is is ook niet verkeerd om geld te sparen. Mensen die thuiswonen en sparen vanaf de eerste bijbaan kunnen met 50-100.000€ het ouderlijk huis verlaten, en als je alles verbrast aan reizen of andere dingen heb je geen spaargeld. En spaargeld helpt je om een huis te kopen.
Dat is gewoon wat het is.

Is ook niet dat het een beter dan het ander is. Maar klagen dat je geen huis kan kopen terwijl al het geld verbrast werd/wordt is een beetje gek.
Je kunt nu eenmaal niet alles hebben in t leven.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

Mungbean schreef:
Het is maar tot 2022 maar deze link geeft een mooi beeld over wanneer mensen gemiddeld kopen. 25 is gewoon niet de standaard, eerder 35.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/aanvu ... e-leeftijd

Maar dit is kopen in het algemeen toch, niet per se een eerste huis?

Ben het wel met je eens dat 25 gemiddeld jong is voor een koophuis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Actueel eerste huis rond de 33 jaar zegt AI en een makelaars site. Dus dat lijkt in overeenstemming.

Citaat:
De vraag op welke leeftijd eerste huis kopen komt vaak voorbij bij starters op de woningmarkt. De gemiddelde leeftijd waarop mensen in Nederland hun eerste huis kopen, ligt rond de 33 jaar. Toch zijn er flinke verschillen. In grote steden zoals Amsterdam en Utrecht ligt die leeftijd vaak hoger, terwijl in kleinere dorpen of regio’s buiten de Randstad mensen juist eerder een woning kopen.

Ik was zelf 45 :D
Maar ik heb enkel voordelen gezien van huren. Op die manier was baan wisselen vanzelfsprekender en het heeft emigreren makkelijk gemaakt.

Het is belangrijk om eerst eens op een rijtje te hebben waar je je geluk vandaan haalt: op een vaste plek wat op op opbouwen, of juist de vrijheid hebben om te kunnen „experimenteren“.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Mungbean, dat vond ik ook hoor! Ik was er een hele tijd ook gewoon nog niet aan toe :D Heb uiteindelijk met 34 gekocht. In m'n eentje met studieschuld, maar de prijzen waren halverwege 2018 nog niet zo gek als nu.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:12

verootjoo schreef:
Miiej schreef:

En dan ga je per roeiboot naar Azië oid?

Je kan het mooi brengen maar reizen is gewoon takkeduur.
En geld kan je maar 1x uitgeven, het is dus een keuze of je het spaart of dat je op reis gaat.
En het is natuurlijk fantastisch om op reis te gaan.
Maar is is ook niet verkeerd om geld te sparen. Mensen die thuiswonen en sparen vanaf de eerste bijbaan kunnen met 50-100.000€ het ouderlijk huis verlaten, en als je alles verbrast aan reizen of andere dingen heb je geen spaargeld. En spaargeld helpt je om een huis te kopen.
Dat is gewoon wat het is.

Is ook niet dat het een beter dan het ander is. Maar klagen dat je geen huis kan kopen terwijl al het geld verbrast werd/wordt is een beetje gek.
Je kunt nu eenmaal niet alles hebben in t leven.

Ook die 600/700 euro gaat het verschil niet maken hoor en eten in Nederland moet je ook. Die impact gaat echt geen verschil maken in het kunnen kopen van een huis. De huizen stijgen vele maler harder dan dat je kan sparen. Natuurlijk maakt het verschil maar da het als excuus gebruikt wordt waarom mensen niet moeten zeiken dat ze geen huis kunnen betalen omdat ze een keer op wereldreis gaan is gewoon onzin.

Je zegt nu zelf al het geld verbrassen, maar was is al het geld verbrassen? Mag niemand nooit meer wat leuks doen omdat het anders verbrassen is? Of leven op droog brood anders mag je niet zeiken dat je geen huis kan kopen. Hoezo is het zo moeilijk om gewoon toe te geven dat de huizen prijzen de pan uit rijzen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:27

Ik zeg niet dat het niet mag.
Ik zeg dat het keuzes maken is, elke euro kan je maar 1x uitgeven.

Als je wilt reizen, vooral lekker doen, juich het helemaal toe.
Als je wilt sparen, ga je sparen. Dan kan je dus sneller een huis kopen.
Dat was toen, dat is nu en dat zal altijd zo zijn.

In het verleden waren de huizen misschien goedkoper, maar lagen de lonen veel lager en betaalde je 10% rente. Het was toen ook niet makkelijk om een huis te kopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:34

Reizen, uiteten e.d. tellen natuurlijk gewoon heel hard op. Één vakantie of één dinertje gaan absoluut niet het verschil maken, maar meerdere vakanties/dinertjes natuurlijk wel.

Maar daar is niks mis mee. Je moet alleen wel keuzes maken in het leven. Wil je perse een koophuis zal je daar dingen voor moeten laten, maar met huren is ook niets mis.

Overigens kan ik iedereen adviseren altijd even langs een hypotheekadviseur te gaan als je overweegt wat te willen kopen, maar denkt dat het net niet lukt. Er zijn vaak meer mogelijkheden dan je denkt.