Laboratoriumgegevens gehackt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:34

tienus63 schreef:
Helaas kom je daar pas achter als het leed geleden is.

Dat is het zelfde als een vreemde je huissleutel heeft en je weet het.
Wil je zeker weten dat deze persoon niet ongewenst in je woning komt, zul jij je sloten moeten vervangen of een extra slot er op moeten zetten.

Wij hebben ook internetcriminaliteit in verzekeringspakket zitten, dus ook bij verzekering gemeld dat de gegevens gelekt zijn.

Het stomme is alleen dat we onze sloten dus niet kunnen veranderen. Je ban staat vast, net al je adres gegevens zolang je niet verhuisd.
Je e-mail is aan veel dingen gekoppeld. Het is gewoon ellende.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:37

Ter info voor degenen die geen nieuws mee krijgen. Kritiek op summiere brief na medische hack.
https://www.nu.nl/binnenland/6366248/kr ... iefje.html

Ook in dit artikel wordt aangegeven dat er met de gelekte gegevens wel wat gedaan kan worden door criminelen.

Ik vind het maar lastig allemaal, wat een 'gedoe' krijgen wij er weer van. 8)7

SansaS

Re: Laboratoriumgegevens gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:59

Gemeente oid doet er ook niks mee dat kunnen ze ook niet. Ook de bank zegt we kunnen pas actie ondernemen als er daadwerkelijk fraude gepleegd wordt.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:34

Ik heb ook wel wat dingen gedaan ter back-up, mocht ik in een vervelende situatie terecht komen.

Ik heb via het regionale nummer melding gemaakt bij de politie, ze waren heel behulpzaam en hebben een melding geplaatst (geen aangifte) onder mijn gegevens.

De gemeente gebeld, hebben hetzelfde gedaan. Eerst vonden ze dat niet nodig, toen ik vertelde dat ik met de zojuist opgenoemde gegevens net zo goed de hacker kon zijn (BSN, NAW en geboortedatum) snapte ze gelukkig mijn punt en heeft ze melding gemaakt.

Bij de link van vorige pagina via rivg heb ik ook melding gemaakt, deze kun je wel degelijk invullen in deze situatie. Geprint en bij de brief gevoegd.

Mijn werk (overheidsinstelling) was ook erg blij dat ik het meldde. Daarnaast mijn verhuurder op de hoogte gebracht.

Misschien onnodig en misschien gebeurt er niets maar heb liever dat ik met bewijzen kan aantonen dat ik bij fraude het écht niet was en dit de situatie is.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:10

Ik hoorde net op de Duitse radio iets over PayPal gehackt, weet iemand daar iets van? Ik kon het niet goed horen omdat de navigatie er door zat te roepen. Dat vind ik dan weer spannender eigenlijk, als daar de e-mailadressen en wachtwoorden gelekt zijn. Dan ga ik mijn account daar misschien maar verwijderen, in ieder geval het wachtwoord wijzigen..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:17

Ik heb gisteren wel de bank ingelicht en die heeft een notitie gemaakt.
Ze houden nu dus wel mijn rekening extra in de gaten voor rare uitgaven enzo.

Maar ik moet zeggen dat ik er slecht van slaap en veel stress van heb.
Ik ben normaal een heel nuchter persoon maar het hele feit dat je er niet echt wat tegen kunt doen totdat het mis gaat zit me helemaal niet lekker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:20

Sowieso is het verstandig om bij alle mogelijke accounts tweestapsverificatie aan te zetten. Zo verklein je de kans op fraude.

Ook voor elk account een eigen uniek wachtwoord is het beste. Dus niet: Marlinde1995facebook1 (en dan elke site hetzelfde idee).

Maar meer: fhsu27;;):)287GDdhh

Echt heel heel veel mensen gebruiken onveilige wachtwoorden. Die vaak al ergens anders gelekt zijn.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:55

Eilinora schreef:
Ik heb gisteren wel de bank ingelicht en die heeft een notitie gemaakt.
Ze houden nu dus wel mijn rekening extra in de gaten voor rare uitgaven enzo.

Maar ik moet zeggen dat ik er slecht van slaap en veel stress van heb.
Ik ben normaal een heel nuchter persoon maar het hele feit dat je er niet echt wat tegen kunt doen totdat het mis gaat zit me helemaal niet lekker.

Het doet mij ook veel meer dan ik dacht...
Maar ze hebben je naam, adres, maar toch geen bankrekening etc.?
(Even voor mijn beeld zeg maar)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:59

MarlindeRooz schreef:
Sowieso is het verstandig om bij alle mogelijke accounts tweestapsverificatie aan te zetten. Zo verklein je de kans op fraude.

Ook voor elk account een eigen uniek wachtwoord is het beste. Dus niet: Marlinde1995facebook1 (en dan elke site hetzelfde idee).

Echt heel heel veel mensen gebruiken onveilige wachtwoorden. Die vaak al ergens anders gelekt zijn.

Hoe onthou je dat dan? Door in een app te zetten zodat die weer gehackt kan worden :P ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 19:03

moonsparkle schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hoe onthou je dat dan? Door in een app te zetten zodat die weer gehackt kan worden :P ?

Serieus? :o

Ik dacht dat het algemeen bekend was dat een password manager echt veel en veel veiliger is dan wachtwoorden hergebruiken of makkelijke wachtwoorden gebruiken.

En als je wil mag je het ook in een schrift onder je kussen zetten schrijven hoor.

Maar als jij hetzelfde wachtwoord gebruikt voor Bokt en voor je icloud. En ze hacken Bokt (is denk ik makkelijker dan icloud), dan verkopen ze die gegevens. Dan zijn er criminelen / hackers die dit opkopen. Die gaan met je mail + bokt wachtwoord proberen om in belangrijke omgevingen te komen. En dat lukt dan met je iCloud. Dikke pech alles weg. Of ze chanteren je voor geld.

Zo makkelijk is het. Dit zou ik zelfs kunnen uitvoeren als ik zou willen.

Echt luister “ik weet je wachtwoord” de podcast. Of lees het boek. Er zijn zóveel gevaren.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:03

Ontzettend balen voor diegene die hier de dupe van zijn. Ik heb hier gelukkig niet aan mee gedaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:03

Mijn telefoonnummer hebben ze sowieso. +:)+

Afbeelding

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:19

Captain schreef:
Mijn telefoonnummer hebben ze sowieso. +:)+

[ Afbeelding ]

Oh wat fijn... -:(-

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:19

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:33

jammes schreef:

Eerst stelen, geld eisen, dreigen en dan nu opeens empathie? Ik heb hier weinig hoop.
Wat doen ze als de politie niet stopt? Dan pleuren ze het alsnog in de verkoop? En een deel was al geplaatst toch?
Of is dat net zoiets als marktplaats? Advertentie: 485.000 data bestanden van vrouwen. Gaat naar de hoogste bieder? Evt. In delen te koop?

Ik snap weinig van hoe dat soort zaken gaan. En vind het onnavolgbaar. Eerst stelen en dan alsnog een moreel compas tonen?

Al hoop ik wel dat het echt zo is en ze de data vernietigen.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:35

Ik geloof er ook vrij weinig van.

Hoop t uiteraard wel, maar die lui lopen niet over van betrouwbaarheid, normen, waarden en empathie, dus idd wat je zegt, eerst stelen, dan verwijderen en vervolgens de politie “waarschuwen “.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:48

Misschien kan Nova zichzelf verwijderen +:)+.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:46

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:41

Hier eerder dit jaar meegedaan aan het bevolkingsonderzoek, nog voordat de hack heeft plaatsgevonden. Geen brief gehad dus twijfel of mijn gegevens er ook bij zitten of dat het onderzocht is in een van de andere twee onderzoekslocaties. Iemand een idee hoe je kunt achterhalen waar je onderzoek is uitgevoerd? In mijn online bevolkingsonderzoek staat alleen algemene info en meer niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:49

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:51

Maar gezien de reacties in dit topic is toch wel duidelijk dat deze kaart niet klopt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 19:51

Ik heb (nog) geen brief gehad. Ben benieuwd. Ik heb vorig jaar dacht ik onderzoek laten doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 19:57

friezenfan2 schreef:
Maar gezien de reacties in dit topic is toch wel duidelijk dat deze kaart niet klopt.

Eurofins is dat lab uit Rijswijk.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 20:05

Bedankt voor het delen. Dat geeft inderdaad een goede indicatie en zou betekenen dat ik mij voor nu geen zorgen hoef te maken.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 20:18

En hoeveel mensen in brabant hebben hier gemeld dat ze wel een brief hebben gehad. Wat dus niet zou moeten kunnen volgens die kaart.