Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:02

anjali schreef:
Enigszins anders maar toch: Een dierentuin in Leipzig heeft 3 pasgeboren tijgertjes geeuthanaseerd omdat de moeder ze niet verzorgde. En door mensen laten verzorgen wilde men niet omdat dat niet de manier zou zijn om wilde dieren te houden. Nee, dat klopt, maar houden in een dierentuin is natuurlijk zowiezo onnatuurlijk .Nou heb ik weinig met tijgers omdat die uiteraard heel veel andere dieren zullen gaan eten, maar pasgeboren kleintjes te gaan doden, nee, dan zou ik nog voluntieren om ze de fles te geven zolang ze nog van melk kunnen leven. |(

Enigzins anders maar toch:
Knuffelfarms.nl
https://www.bornfree.org.uk/canned-hunting/
https://bloodlions.org/bred-for-the-bullet/

Roofdieren kun je niet met de fles groot brengen en dan verwachten dat ze later normaal gedrag vertonen. Dan zouden ze vroeg of laat ook afgeschoten worden.
Er zit HEEL veel tussen een dier in een dierentuin en een dier handmak laten opgroeien.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:04

Tancreda4 schreef:
Zolang de dieren niet levend worden gevoerd en direct bij aankomst op een goede manier worden ingeslapen/ gedood, zie ik het probleem niet echt. Ik zie meer problemen in 'm'n paard is nog jong maar kan niet meer bereden worden, maar ik verkoop hem toch'. Dan liever afgeschoten en als voer worden gebruikt dan er mee leuren en weet ik veel wat er dan mog mee kan gebeuren in de handel.

Uiteraard vind ik het afdanken van dieren onbegrijpelijk. Ikzelf zou het nooit doen. Maar de realiteit is dat er nog zat - gezonde - dieren worden gedumpt door "eigenaren" omdat ze niet meer voor hun dier willen/ kunnen zorgen. Dan is het laten inslapen met welk doel dan nog erna, niet eens zo gek.

Ik weet alleen niet of er vergoeding aan vast zit? Dat je geld krijgt als je je dier aanlevert? Want dat veranderd wel wat in mijn gevoel (dan heb je ook idioten die dieren er voor gaan fokken als zakcentje). Anderzijds is het ergens wel krom dat dat mijn gevoel wijzigd, want hetzelfde gebeurt met slachtdieren. Ook gewoon dieren met gevoel, en die moeten ook gezond zijn omdat ze anders niet opgegeten kunnen worden....

Je kan een aanvraag doen voor een vergoeding per kilo vlees als belastingaftrek (als ik mn beste Deens even boven haal). Het is absoluut geen pot met geld, dus om er winst op te maken als "hobbyboer/fokker" zie ik niet gebeuren. De waarde van je paard is 5 DDK per kg.

Edit: 5DDK is ongeveer €0,70
Laatst bijgewerkt door Adjepatatje8 op 11-08-25 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:10

Tancreda4 schreef:
Zolang de dieren niet levend worden gevoerd en direct bij aankomst op een goede manier worden ingeslapen/ gedood, zie ik het probleem niet echt. Ik zie meer problemen in 'm'n paard is nog jong maar kan niet meer bereden worden, maar ik verkoop hem toch'. Dan liever afgeschoten en als voer worden gebruikt dan er mee leuren en weet ik veel wat er dan mog mee kan gebeuren in de handel.

Uiteraard vind ik het afdanken van dieren onbegrijpelijk. Ikzelf zou het nooit doen. Maar de realiteit is dat er nog zat - gezonde - dieren worden gedumpt door "eigenaren" omdat ze niet meer voor hun dier willen/ kunnen zorgen. Dan is het laten inslapen met welk doel dan nog erna, niet eens zo gek.

Ik weet alleen niet of er vergoeding aan vast zit? Dat je geld krijgt als je je dier aanlevert? Want dat veranderd wel wat in mijn gevoel (dan heb je ook idioten die dieren er voor gaan fokken als zakcentje). Anderzijds is het ergens wel krom dat dat mijn gevoel wijzigd, want hetzelfde gebeurt met slachtdieren. Ook gewoon dieren met gevoel, en die moeten ook gezond zijn omdat ze anders niet opgegeten kunnen worden....

Je moet de dieren "doneren", dus je krijgt er niets voor maar je kunt wel een of ander bewijs krijgen zodat je de "donatie"van de belasting kunt aftrekken.

Tancreda4

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:32

Oh gelukkig. Dan kan het iig geen 'broodfok' idee worden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:21

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:45

Ik had m ook al gelezen, vond het maar een raar artikel…

De moeder zou de beslissing hebben gemaakt tussen 2 mogelijkheden, een dierenarts betalen om hem te laten inslapen, of hem naar de dierentuin van Aalborg brengen om aan de leeuwen te worden gevoerd. Deze opties lijken alsof ze de keuze had om ervoor te betalen of niet. Dan staat er vervolgens dat ze de keuze aan haar dochter overliet? Terwijl in het artikel staat dat ze zelf voor de leeuwen koos.
En dan staat iets verderop: De pony werd vervolgens in de dierentuin geëuthanaseerd met een geweer door een medewerker die hem naar verluidt zachtaardig behandelde. Wat een vreemde tekst.
Bovenstaande had zoveel indruk op mevrouw gemaakt dat ze nog een paard heen wilde brengen.

Volgens mij kan je hier een hele mooie roman over schrijven %)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:54

Het is gewoon slecht vertaald. Maar ja, inslapen op het terrein is iets waar de dierenarts achter moet staan en kost je omgerekend bijna 1000 euro incl ophalen. Weggeven aan de dierentuin kost je het traillerritje en je krijgt een beetje belasting voordeel

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:56

Ik snap die opmerking van die dierenarts uit Antwerpen wel heel goed, want hoe weet je nu zeker dat de gedoneerde dieren allemaal gezond zijn?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:58

Ik schat dat de zoo wel eerst een check doet van het dier in kwestie.
Trouwens dieren in het wild gaan vaak de zwakste van de kudde pakken (die waarschijnlijk niet kan volgen omwille van gebrek) en dan gaat de zoo hier perfect gezonde dieren afmaken voor de roofdieren zodat die een eersteklas haasje naar binnen kunnen werken.
Hoezo we gaan voor een benadering van leven in het wild?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:07

Maartje_M schreef:
Ik snap die opmerking van die dierenarts uit Antwerpen wel heel goed, want hoe weet je nu zeker dat de gedoneerde dieren allemaal gezond zijn?

Dossier bij de DA opvragen misschien?
Zo zien ze ook laatste medicatie gift etc.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:54

Ik weet niet of dat met kippen en konijnen zo veel zin heeft, denk dat die weinig bij de da komen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:55

foxy80 schreef:
Ik schat dat de zoo wel eerst een check doet van het dier in kwestie.
Trouwens dieren in het wild gaan vaak de zwakste van de kudde pakken (die waarschijnlijk niet kan volgen omwille van gebrek) en dan gaat de zoo hier perfect gezonde dieren afmaken voor de roofdieren zodat die een eersteklas haasje naar binnen kunnen werken.
Hoezo we gaan voor een benadering van leven in het wild?

Het zal ze eerder gaan om medicijnen als buut en antibiotica, m.a.w. is het veilig voor dieren om te eten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:07

Sintara schreef:
Het is gewoon slecht vertaald. Maar ja, inslapen op het terrein is iets waar de dierenarts achter moet staan en kost je omgerekend bijna 1000 euro incl ophalen. Weggeven aan de dierentuin kost je het traillerritje en je krijgt een beetje belasting voordeel

Dat kost euthanaseren op eigen terrein door een DA met injecties echt niet en ophalen door de Rendac iets van 58 euro.Althans hier ter plekken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:09

Sintara zit in Denemarken

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:25

In India zijn gieren bijna uitgestorven omdat die de karkassen eten van uit zichzelf gestorven, want in India is het doden van runderen verboden, koeien. Omdat die vol medicijnen zitten die dodelijk zijn als je dat vlees eet, vooral anti-wormmiddelen worden genoemd. Onze paarden krijgen meestal toch ook allerlei medicijnen en ontwormingsmiddelen. Dus waarschijnlijk ook schadelijk om ze op te eten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:26

anjali schreef:
Sintara schreef:

Dat kost euthanaseren op eigen terrein door een DA met injecties echt niet en ophalen door de Rendac iets van 58 euro.Althans hier ter plekken.

We hebben het over Denemarken :) Rendac komt hier niet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:35

Is de situatie in Denemarken dan zo anders dan in Nederland? Ik kan dat haast niet geloven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:37

anjali schreef:
In India zijn gieren bijna uitgestorven omdat die de karkassen eten van uit zichzelf gestorven, want in India is het doden van runderen verboden, koeien. Omdat die vol medicijnen zitten die dodelijk zijn als je dat vlees eet, vooral anti-wormmiddelen worden genoemd. Onze paarden krijgen meestal toch ook allerlei medicijnen en ontwormingsmiddelen. Dus waarschijnlijk ook schadelijk om ze op te eten.

Heb je hier bron van? Oprechte vraag

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:43

Deense vrouw schenkt pony van dochter aan dierentuin als voer voor leeuwen" https://archive.ph/6vVoY

Ik heb een beetje gemengde gevoelens erbij (bedoel, als ze eerst geschoten worden, wat is dan het verschil met naar de slacht) maar jeetje die titel is wel echt heftig sensatiezoekend geschreven -O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:44

anjali schreef:
Is de situatie in Denemarken dan zo anders dan in Nederland? Ik kan dat haast niet geloven.

Het verschilt natuurlijk een beetje, afhankelijk van hoeveel je van alles af zit en of het midden in de nacht op zondag is, etc etc. Maar je kunt er gerust vanuit gaan dat het twee keer zo duur is als in Nederland. Kosten in Nederland kun je hier zien

Euthanasie paard, wat kost het? • Bokt.nl https://share.google/BIyltShFVPr2uLgMC
Laatst bijgewerkt door Sintara op 12-08-25 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:46

anjali schreef:

Nee Sinatra, die in Denemarken woont, zal het niet weten nee :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:51

Nyaleti schreef:
anjali schreef:

Van wat? Dat koeien niet gedood mogen worden, of van het sterven van gieren die de karkassen vol medicijnen eten? Beide op internet te vinden- zelf langere tijd in India verbleven maar dat is zo'n andere wereld met heel andere normen en waarden ,dat is niks voor Bokt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:08

Nyaleti schreef:
anjali schreef:

Ik heb even gezocht, maar hierbij een bron: https://www.bbc.com/future/article/2022 ... scavengers

Overigens noemen ze geen wormmiddelen, maar pijnstillers voor vee

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:12

Het stukje wat je noemt over ontwormingsmiddelen. Vind daar namelijk helemaal niks over, alleen over Diclofenac en dat is een NSAID.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:43

Jullie hebben gelijk met die diclofenac, ik heb zelf ook even gegoogeld. Toch heb ik vroeger gehoord over ontwormingsmiddelen. Het zal wel zo zijn dat allerlei medicijnen vlees giftig kunnen maken. En aangezien koeien in India niet voor consumptie bestemd zijn, zal er ook een grotere varieteit aan ook zware medicatie gegeven kunnen worden. Mijn DA voor mijn paard zei ook dat hij altijd alles gaf zonder te letten op "giftigheid" bij eten van het vlees. Hij wist dat mijn paard toch niet in de voedselketen terecht zou komen.