De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 12:50

denisesilver schreef:
Zeker mee eens hoor Pol, zo sta ik er persoonlijk ook in, maar ik kan me voorstellen dat mensen gaan rijden naar wat er beloond wordt ondanks dat dit niet volgens het skala is. Een alles voor de winst mindset. Ik heb mezelf daar met mijn eerste paard ook heel hard bij tegen moeten komen. Genoeg mensen, jongeren, kinderen die door hun achterban of zichzelf gepusht worden.

Ik vind het wel jammer dat mensen zoals Manubres die vinden dat het anders moet, en het ook anders doen, zich niet laten zien op wedstrijd. Dat zijn wel momenten waarop je kunt zeggen “Zo kan het ook.”

Ten eerste had ik dat graag gewild, maar ik heb een zwaar getraumatiseerd en kapot paard gekocht. Een paard met topbloed en ontzettend veel talent. Maar een paard die rijden niks aan vindt en al stress heeft als er een kleine verandering plaatsvindt in de dagelijkse routine.

Ik had het paard kunnen verkopen, omdat het niet voldeed aan mijn verwachtingen en doelen. Inruilen voor eentje waar ik wel mee op wedstrijd kon, want dat was eigenlijk het plan met haar.

Maar ze is zo mooi en heeft zo'n mooie ziel, dat alleen elke dag naar haar te mogen kijken en met haar te mogen omgaan me blij maakte. Daarnaast heeft ze me zoveel meer gebracht dan winstpunten, rozetten en bekers.

Ze heeft me de meest waardevolste levenslessen geleerd: een dier is geen gebruiksvoorwerp, op wedstrijd gaan is puur voor je eigen ego, mijn eigen ego en verwachtingen ondergeschikt gemaakt aan dat van een dier, rijden is niet de enige optie om plezier met een paard te hebben, en als je rijdt kan dat prima zonder bit/sporen/zweep, je kan een paard keuzevrijheid geven, je kan een paard toestemming vragen om erop te gaan zitten, een paard kan je zoveel geluk geven als je echte verbinding met elkaar hebt en in een situatie komt waarbij geven en nemen in balans is op een level dat een paard begrijpt (dus geen klopje op de hals als beloning).

Maar mijn Penny-hart droomt er wel eens van om met dit toppaard de ring in te komen en een voorbeeld te zijn zoals het ook kan. Maar ik ga dat mijn paard niet aandoen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:03

manubres schreef:
1.Maar ze is zo mooi en heeft zo'n mooie ziel, dat alleen elke dag naar haar te mogen kijken en met haar te mogen omgaan me blij maakte. Daarnaast heeft ze me zoveel meer gebracht dan winstpunten, rozetten en bekers.

Ze heeft me de meest waardevolste levenslessen geleerd: een dier is geen gebruiksvoorwerp, 2. op wedstrijd gaan is puur voor je eigen ego, mijn eigen ego en verwachtingen ondergeschikt gemaakt aan dat van een dier,

1.heb ik ook. kan ook gewoon icm wedstrijden.....
er is geen omgekeerd evenredig verband tussen wedstrijden en waardering voor je paard

2. een dier houden is altijd vanuit je ego ingegeven. Jij neemt gewoon eenzijdig deze beslissing voor jullie beiden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:09

Ze geeft alleen aan wat voor haar de reden was een paard waar ze geen wedstrijden (wat wel het doel was) mee kan rijden, aan te houden en wat zij daarvan geleerd heeft en eruit gehaald heeft?

c_alsemgeest

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:13

Ik rij geen wedstrijden meer omdat ik na de dood van mijn vorige paard daarin de motivatie heb verloren.
Ik dacht dat het met een nieuwe wel weer terug zou komen... maar is tot op heden niet meer gebeurt :+
Wel train ik naast de leuke dingen zoals boscrossen of springles wel heel wedstrijd gericht :') doe met regelmaat even een proefje doorlopen om te kijken waar we staan, maar het echte starten heb ik op een of andere manier geen behoefte meer aan, dus ben nu vooral groom :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:14

Goh ik had een paard die het leuk vond om mee op wedstrijd te gaan, net als dat hij het leuk vond om 2x per week op bosrit te gaan. Die wedstrijden waren niet veel anders dan de bosritten voor hem, behalve dan dat er meer te zien was. Daar leefde ie van op..zodanig dat toen ik stopte met wedstrijden rijden met hem (noodgedwongen) dat ik hem op andere manieren leuke dingen moest laten beleven. Anders werd ie depri als ie lange tijd niet mee mocht/ kon.

Ik denk dat alles valt of staat met hoe je iets doet, toen ik ooit net begon met wedstrijden rijden was het stressvol (voor mij het meeste want ik ben nogal een neuroot). Maar toen dat op een gegeven moment veel normaler was, er meerdere paarden op CC gingen, de doelen realistisch waren (winnen = nooit een doel) werd het niet veel anders dan gewoon rijden op ander terrein met extra uitdagingen. Daar hoeft een paard dus helemaal niet slechter van te worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:21

Op de voorpagina van Bokt staat een bericht over dat de Italie als eerste land in Europa paarden niet meer als object zien maar als ware atleten.
Vind het jammer daar geen enkele reactie op komt en men hier maar in het negatieve blijft door zeveren!

Dat is toch altijd opvallend hoe aantrekkelijk het voor velen is anderen volledig de grond in te boren al is het over iets uit een ver verleden maar nooit een compliment geven voor iets positiefs. Dat word niet gezien. Of erger, dat willen velen klaarblijkelijk toch niet zien!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:51

Zeker Popstra, negeren is de beste optie daar kun je je gen buil aan vallen,

een andere benadering of zienswijze is per definitie fout, of verwarrend , gelijk adhoc regaren/afschieten zonder erover na te denken of het ook iets "bruikbaars" zou kunnen zijn.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:55

Suzanne F. schreef:
Toch zijn er wel echt rotzakken die je bij je laars grijpen en je er vanaf trekken. Maar goed, dit is ook de oplossing niet. Paard lijkt er ook weinig van onder de indruk te zijn.

Hier moet ik even op reageren.

Ons menpaard werd onder zadel gereden door mijn instructeur. Deze man vond dat het paard opgericht en in verzameling moest lopen. Het paard kon aan de voorkant nergens heen en de benen van de ruiter persten hem naar voren. Het dier, de goedheid zelve, begon de instructeur ook in de benen te bijten.
Dus.. ik bedoel hiermee te zeggen dat niet alle paarden die dit gedrag laten zien rotzakken zijn. Soms zit de rotzak er op. En deze goede man is ook een bekende in de schrijvende hippische 'perswereld'.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:58

Ik lees vooral wat er bij mijn eigen actieve topics voorbij komt en wat er bij de algemene actieve topics voorbij komt, dus ik heb heel dat topic wat jij noemt nog niet gezien, Popstra.

Elisa, die pony van mij was ook zo. Die vond het heerlijk om op ander terrein te komen, en liep ook uit zichzelf de trailer op als ik heb los zou laten. Ik wil weer wedstrijden gaan rijden voor de afwisseling, maar ik ben een schijterd. Voorheen altijd op een pensionstal gestaan waar je vaak met meerdere reed. Nu ben ik teveel vooruit aan het denken aan wat als mijn merrie de andere paarden in de losrijbaan eng vindt. Ze is ook nog eens moeilijk te laden op ander terrein. Thuis staat ze met 5 minuten op de trailer. Die merrie is overigens best relaxt op ander terrein, dus het ligt echt aan mij :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:05

Kun je dat dan niet in stukjes opbreken Denise? Gewoon eens gaan rijden op ander terrein? Oefen je het laden en het rijden op ander terrein en eventuele andere paarden. En dan gewoon nog niet in wedstrijd verband..dat kan dan eventueel altijd later nog. Op die manier zijn jullie ook goed voorbereid en dat haalt ook weer een stress stukje weg. :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:14

Ja, ik ben inderdaad van plan om bij mijn instructrice of de fokker te gaan lessen. Vooral voor het trailer laden. Het is op ander terrein eentje die een beetje onzeker wordt en dus aan je gaat hangen. En ik moet wat vaker samen met mijn zus gaan rijden. Maar goed, allemaal off-topic. Thanks voor de tips!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:18

Graag gedaan :)

Zeker als ze onzeker worden op ander terrein is het juist goed voor ze. Succes!

Ergens is het ook nog wel ontopic, want het is rijden/ trainen met een plan om paard zo stressvrij mogelijk te houden. Heel wat anders dan het filmpje waar dit topic mee begon. :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:30

En dat vind ik wel een oprecht voordeel als je wel leuk en makkelijk op wedstrijd kunt gaan (of op een andere manier heel ondernemend kunt zijn met je paard). Ze wennen aan zo veel dingen dat ze echt een makkelijker toekomst perspectief hebben als er ooit iets helemaal mis zou gaan en er een paard weg zou moeten hier.

Of keuzes over onderzoeken en behandelingen als je paard echt moeite heeft om op pad te gaan.

Ik heb het al een paar keer echt als luxe ervaren dat je zonder twijfelen je paard stantepede de trailer in kunt slingeren en naar de kliniek kunt rijden als dat nodig is. Zonder dat het ze toegevoegde stress oplevert in een al vervelende situatie.

Niet dat dat een réden is om op wedstrijd te gaan, want ik schreef al niemand heeft iets te zeggen over de manier waarop jullie plezier ervaren. Of dat is met een puzzel maken samen of iets anders. . Maar wel een bijkomend voordeel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:41

Zo ben ik weleens iemand tegengekomen die haar paarden altijd bitloos reed, maar wel zowel met als zonder bit beleerde. Mochten ze onverhoopt verkocht moeten worden, dan kenden ze dat in ieder geval. Vond dat echt een hele doordachte benadering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:08

Vind ik ook, zo zouden meer mensen moeten denken.

Het is echt in een paards voordeel als ze veel leren/ kennen en normaal vinden. Brave en fijne paarden komen altijd wel goed terecht. Trailerladen vind ik een onderdeel van de basis training.
Maar dan wel met kanttekening..niet ten koste van alles, bij het paard waar dit topic mee begonnen is, die kennelijk al lastig was zou ik eerder zeggen maak er een bosrittenpaard van of coachingspaard. Paard moet wel geschikt zijn voor het doel waar we het voor willen gebruiken.

Zo heb je ook sommige paarden die liever voor de kar staan dan ohz gereden worden of andersom, het is wel mooi om te kunnen doen waar de voorkeuren van het paard liggen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:15

Elisa2 schreef:
Goh ik had een paard die het leuk vond om mee op wedstrijd te gaan, net als dat hij het leuk vond om 2x per week op bosrit te gaan. Die wedstrijden waren niet veel anders dan de bosritten voor hem, behalve dan dat er meer te zien was. Daar leefde ie van op..zodanig dat toen ik stopte met wedstrijden rijden met hem (noodgedwongen) dat ik hem op andere manieren leuke dingen moest laten beleven. Anders werd ie depri als ie lange tijd niet mee mocht/ kon.

Ik denk dat alles valt of staat met hoe je iets doet, toen ik ooit net begon met wedstrijden rijden was het stressvol (voor mij het meeste want ik ben nogal een neuroot). Maar toen dat op een gegeven moment veel normaler was, er meerdere paarden op CC gingen, de doelen realistisch waren (winnen = nooit een doel) werd het niet veel anders dan gewoon rijden op ander terrein met extra uitdagingen. Daar hoeft een paard dus helemaal niet slechter van te worden.

Jam vond het ook heerlijk, op vreemd terrein rondlopen, vlaggen, publiek alles was mooi.
Ook meerdaagse lag hij lekker languit te pitten in zijn concoursbox.
In de ring was hij vaak in jubel modus, zeker tien hij nog wat groen was in de wedstrijden.
Dat was sowieso ook een paard die echt plezier had in het werk, alles ging makkelijk, hij had altijd goede zin. En hij leerde ook heel snel en zag overal wel de lol van in.
Ik had bij hem ook niet het idee dat hij anders was wanneer ik hem een weekje mee nam naar de Veluwe of een paar dagen op concours, alles was mooi volgens hem :')

Maar dat is voor elk paard anders, als ik er een zou hebben die veel stress zou hebben op concours oid zou ik het ook niet doen eigenlijk. Het moet voor beide leuk zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:27

manubres schreef:
Ze heeft me de meest waardevolste levenslessen geleerd: een dier is geen gebruiksvoorwerp, op wedstrijd gaan is puur voor je eigen ego, mijn eigen ego en verwachtingen ondergeschikt gemaakt aan dat van een dier, rijden is niet de enige optie om plezier met een paard te hebben, en als je rijdt kan dat prima zonder bit/sporen/zweep, je kan een paard keuzevrijheid geven, je kan een paard toestemming vragen om erop te gaan zitten, een paard kan je zoveel geluk geven als je echte verbinding met elkaar hebt en in een situatie komt waarbij geven en nemen in balans is op een level dat een paard begrijpt (dus geen klopje op de hals als beloning).

Maar mijn Penny-hart droomt er wel eens van om met dit toppaard de ring in te komen en een voorbeeld te zijn zoals het ook kan. Maar ik ga dat mijn paard niet aandoen.

Maar wist je dat allemaal voor die tijd niet dan? Wel goed natuurlijk dat je er uiteindelijk achter gekomen bent, compliment daarvoor. Maar hoe komt het dan dat je vindt (en op bokt laat blijken) dat anderen ook maar moeten stoppen met paardrijden en op wedstrijd gaan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:40

Ik ging niet op wedstrijd om laatste te worden. Dat is zo.
Maar wilde een fijn rondje gereden hebben.
En ik heb ook enkel paarden gereden die aan wedstrijden ook echt lol hadden.
Is dat niet zo dan doe je zelf wat verkeerd.

Overvragen omdat je idd wel perse die prijs wilt hebben.
Paard vooraf niet genoeg voorbereiden op vreemd terein.
En zo zijn er 101 verklaringen.

Maar een buitenrit is net zo leuk als een westrijd.
Tenminste dat hoort zo.

En ik de penny, toen en nog steeds. Stijg af. Kriebel mijn paard en zeg dankjewel voor het ritje.

Altijd..
Geen idee hoe en wanneer ik er ooit mee begonnen ben. Lang geleden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:45

Oh mijn ruin vind lekker lomp doen leuk.
Die sleept daarom soms de bak.
Gaat niet zo netjes als de trekker. Maar hij heeft lol.

Mijn sjimpie vond springen geweldig!
Bleven we dus ook zonder wedstrijden doen.
En ja snoeihard over een bospad. Daar kwam zijn ev vader naar voren.
Dus ja dat zat ook bij de 'training "

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 15:56

Veronica2 schreef:
manubres schreef:

Maar wist je dat allemaal voor die tijd niet dan? Wel goed natuurlijk dat je er uiteindelijk achter gekomen bent, compliment daarvoor. Maar hoe komt het dan dat je vindt (en op bokt laat blijken) dat anderen ook maar moeten stoppen met paardrijden en op wedstrijd gaan?

Wat wist ik? Van dat paard? Nee, wist ik niet.

Waarom wil ik dat het stopt? Omdat veel mensen nog te veel in hun ego zitten en te weinig naar het paard kijken. Als je het paard echt centraal stelt dan ga je met hele andere ogen kijken. En wat ik al eerder zei: ik ben dingen gaan zien die ik eerder niet zag of wilde zien en als je eenmaal daar bent gekomen, kan je het niet anders meer zien.

Ik zie zoooooooooooooooooooooooooooooooooveel leed onder de paarden (ik zie tig filmpjes per dag op socials voorbij komen en ik zie er zeldzaam een met een fijn beeld) en daarom wil ik dat het stopt. En ja, degene die het wel goed doen (maar die zijn er helaas niet veel) zijn daar de dupe van.

Ik zie alleen maar in elkaar getrokken paarden, die niet op eigen benen mogen lopen, die in de mond worden gehangen, met sporen worden bewerkt, hun wil wordt afgenomen en geen keuzevrijheid hebben. Het is 2025...en ik denk dat er geen ruimte meer is voor sport met dieren.
Laatst bijgewerkt door manubres op 16-06-25 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:02

Misschien eens kijken naar wat er wel mooi gaat.
Ja wat er thuis gebeurt kunnen we niet zien.
Maar ik zei vroeger al en nog.
De ruiter die vol gedoe voorbij komt. Ja die valt op.
Die 10 die er vervolgens geruisloos en netjes achter door rijden die missen we.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 16:06

Wat ik al zei: ik zie tig filmpjes van ruiters dagelijks voorbij komen op de socials (FB, Tiktok) en dat is van recreatief, amateursport naar topsport en het zijn allemaal in elkaar getrokken paarden. Waarom moet ik zien wat er wel goed gaat? Hetzelfde dat mensen zeggen: ze moeten een uur per dag doen wat ik wil en dan hebben ze weer 23 uur vrij. Dat slaat ook nergens op. Dus als ik mijn kind 1x per dag de nek omdraai en daarna de hele dag niet meer moet ik het als positief zien?

En het aanbod staat nog steeds open wat ik eerder zei: Stuur me een filmpje op van een combinatie waar ik wel blij van word! Ik sta er echt voor open...mag via Pb.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:13

manubres schreef:

manubres schreef:
Veronica2 schreef:

Wat wist ik? Van dat paard? Nee, wist ik niet.

Waarom wil ik dat het stopt? Omdat veel mensen nog te veel in hun ego zitten en te weinig naar het paard kijken. Als je het paard echt centraal stelt dan ga je met hele andere ogen kijken. En wat ik al eerder zei: ik ben dingen gaan zien die ik eerder niet zag of wilde zien en als je eenmaal daar bent gekomen, kan je het niet anders meer zien.

Ik zie zoooooooooooooooooooooooooooooooooveel leed onder de paarden (ik zie tig filmpjes per dag op socials voorbij komen en ik zie er zeldzaam een met een fijn beeld) en daarom wil ik dat het stopt. En ja, degene die het wel goed doen (maar die zijn er helaas niet veel) zijn daar de dupe van.

Ik zie alleen maar in elkaar getrokken paarden, die niet op eigen benen mogen lopen, die in de mond worden gehangen, met sporen worden bewerkt, hun wil wordt afgenomen en geen keuzevrijheid hebben. Het is 2025...en ik denk dat er geen ruimte meer is voor sport met dieren.

Nee, je zegt dat je door dit paard al die ontdekkingen hebt gedaan en het verbaast mij dat je dat allemaal niet wist.

De bingokaart raakt al aardig vol zo: voorbeenzwaaiers, in elkaar getrokken paarden, met sporen bewerkt, willoos, dwang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:16

manubres schreef:
Wat ik al zei: ik zie tig filmpjes van ruiters dagelijks voorbij komen op de socials (FB, Tiktok) en dat is van recreatief, amateursport naar topsport en het zijn allemaal in elkaar getrokken paarden. Waarom moet ik zien wat er wel goed gaat? Hetzelfde dat mensen zeggen: ze moeten een uur per dag doen wat ik wil en dan hebben ze weer 23 uur vrij. Dat slaat ook nergens op. Dus als ik mijn kind 1x per dag de nek omdraai en daarna de hele dag niet meer moet ik het als positief zien?

En het aanbod staat nog steeds open wat ik eerder zei: Stuur me een filmpje op van een combinatie waar ik wel blij van word! Ik sta er echt voor open...mag via Pb.

Dat jij DENKT dat ze in elkaar getrokken worden, wil niet zo zeggen dat dit ook zo IS he?

Zag gisteren nog irl een paard piafferen aan de hand zonder hoofdstel..het is soms misschien maar net waar je naar gaat/ wilt kijken?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:19

Als ik de filmpjes van Ayasha hier op bokt kijk zie ik geen in elkaar getrokken paard.... zo maar eveneen voorbeeld