denisesilver schreef:Zeker mee eens hoor Pol, zo sta ik er persoonlijk ook in, maar ik kan me voorstellen dat mensen gaan rijden naar wat er beloond wordt ondanks dat dit niet volgens het skala is. Een alles voor de winst mindset. Ik heb mezelf daar met mijn eerste paard ook heel hard bij tegen moeten komen. Genoeg mensen, jongeren, kinderen die door hun achterban of zichzelf gepusht worden.
Ik vind het wel jammer dat mensen zoals Manubres die vinden dat het anders moet, en het ook anders doen, zich niet laten zien op wedstrijd. Dat zijn wel momenten waarop je kunt zeggen “Zo kan het ook.”
Ten eerste had ik dat graag gewild, maar ik heb een zwaar getraumatiseerd en kapot paard gekocht. Een paard met topbloed en ontzettend veel talent. Maar een paard die rijden niks aan vindt en al stress heeft als er een kleine verandering plaatsvindt in de dagelijkse routine.
Ik had het paard kunnen verkopen, omdat het niet voldeed aan mijn verwachtingen en doelen. Inruilen voor eentje waar ik wel mee op wedstrijd kon, want dat was eigenlijk het plan met haar.
Maar ze is zo mooi en heeft zo'n mooie ziel, dat alleen elke dag naar haar te mogen kijken en met haar te mogen omgaan me blij maakte. Daarnaast heeft ze me zoveel meer gebracht dan winstpunten, rozetten en bekers.
Ze heeft me de meest waardevolste levenslessen geleerd: een dier is geen gebruiksvoorwerp, op wedstrijd gaan is puur voor je eigen ego, mijn eigen ego en verwachtingen ondergeschikt gemaakt aan dat van een dier, rijden is niet de enige optie om plezier met een paard te hebben, en als je rijdt kan dat prima zonder bit/sporen/zweep, je kan een paard keuzevrijheid geven, je kan een paard toestemming vragen om erop te gaan zitten, een paard kan je zoveel geluk geven als je echte verbinding met elkaar hebt en in een situatie komt waarbij geven en nemen in balans is op een level dat een paard begrijpt (dus geen klopje op de hals als beloning).
Maar mijn Penny-hart droomt er wel eens van om met dit toppaard de ring in te komen en een voorbeeld te zijn zoals het ook kan. Maar ik ga dat mijn paard niet aandoen.