Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:07

Mee eens Crazycat, de foto's in mijn profiel zijn allemaal wat ouder..ik woog op mijn slechtst ook een beetje wat jij had. 43 kilo bij een lengte van 1.73 cm. Ik zag er echt niet uit toen, en mensen dachten echt allemaal dat ik anorexia had wat ik nog wel kan begrijpen ook. Maar pijnlijk is het wel.
Nu weeg ik 46 kilo en wil heel erg graag naar de 50/52 kilo. Dat is mijn "normale" gewicht.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:53

996981 schreef:
Ben benieuwd naar de link Polar! vooral ook op welk stuk het dan achterhaald is?
De link die jij deelde is een richtlijn bedoeld voor huisartsen.
Helaas laat de kennis over (de oorzaken van) obesitas bij veel huisartsen nog te wensen over.
Kijk alleen al naar hoeveel moeite het mensen met overgewicht kost om medicatie als Ozempic voorgeschreven te krijgen, terwijl deze medicatie allang niet meer uitsluitend is geïndiceerd voor diabetes en de resultaten bij obesitas erg positief zijn.
Veel van deze mensen ervaren het hoe het is om eindelijk eens 'normaaĺ' te kunnen denken over voeding en controle terug te krijgen over hun eetgedrag.
Maar daarvoor moeten ze wel eerst omslachtig naar andere instanties of websites gaan, want van hun eigen huisarts krijgen ze het vaak niet.

Medische oorzaken zoals hormonale of genetische aandoeningen worden enorm onderbelicht, ondanks dat ze klinisch wel relevant zijn.
Uit een studie onder vrouwen die een gastric bypass ondergingen, bleek dat maar liefst 36% PCOS had. Dat is verre van zeldzaam.
Door hormonale of genetische oorzaken buiten beschouwing te laten, worden grote groepen patiënten eigenlijk gewoon genegeerd of verkeerd begrepen.
Hierdoor blijven ze veel langer met hun probleem en met obesitas rondlopen dan nodig is.

Dan de onderbouwde informatie.
Deze link is zeer interessant, aangezien het het verband tussen hormonale imbalans en overgewicht laat zien.
Citaat:
Similarly, a study of 25 adolescent girls with obesity undergoing bariatric surgery found a high prevalence of menstrual disorders in that cohort52. Specifically, the researchers found that 36 percent of the girls had PCOS, 32 percent had oligomenorrhea, and 28 percent had menorrhagia, all higher rates than those in the general population.

En lees deze dan ook even door: https://www.endocrine.org/patient-engag ... ry/obesity

Als bovenstaande voor sommige mensen nog niet voldoende is, kijk dan eens naar de paarden die je in je leven hebt meegemaakt.
Ik heb zelf koudbloeden en warmbloeden gehad en de ene koudbloed kan ik op onbeperkt gras zetten en de ander wordt van een half uurtje grazen al hoefbevangen.
De ene warmbloed blijft dun bij onbeperkt weidegang en moet ik bijvoeren met krachtvoer en de ander kan niet onbeperkt op de wei zonder formaat skippybal te worden.
Paarden van hetzelfde gewicht, zelfde type, zelfde grootte, maar met een volledig anders verbandingssysteem en andere (in)toleranties.

Maar los van dit alles is het gewoon triest dat al deze verantwoording nodig is om sommige mensen in te laten zien dat een ander er niet altijd 'zo bijloopt' door eigen schuld.
Triest dat het niet vanzelfsprekend is dat we iemand die 'afwijkt' van wat we graag willen zien, niet gewoon met hetzelfde respect kunnen behandelen als iemand die daar wel aan voldoet.

Edit: Typfoutjes
Laatst bijgewerkt door Polar op 23-04-25 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:56

Wanneer je een topic opent omdat je tegen bodyshaming bent, en vervolgens een post plaatst vol met bodyshaming :') .

Wat maakt het jou uit hoe iemand anders eruit ziet? Als Kim Kardashian blij is met haar achterwerk, dan mag zij dat toch lekker zelf weten?

Ik vind dat we ons eens wat minder druk moeten maken om andermans uiterlijk, en wat meer moeten focussen op persoonlijkheid en hoe iemand daadwerkelijk is.

Zolang iemand met zijn/haar leefstijl geen ander (of ander dier) negatief beïnvloed denk ik, leef en laat leven :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:11

Elisa2 schreef:
Mee eens Crazycat, de foto's in mijn profiel zijn allemaal wat ouder..ik woog op mijn slechtst ook een beetje wat jij had. 43 kilo bij een lengte van 1.73 cm. Ik zag er echt niet uit toen, en mensen dachten echt allemaal dat ik anorexia had wat ik nog wel kan begrijpen ook. Maar pijnlijk is het wel.
Nu weeg ik 46 kilo en wil heel erg graag naar de 50/52 kilo. Dat is mijn "normale" gewicht.

Ik weeg nu 80 kilo en dat voelt echt als teveel. Komt natuurlijk ook omdat er gewoon 48 jaar lang niks klem zat als ik bukte. Ik heb me er nooit heel erg druk om gemaakt, maar ik vond het wel irritant soms de blikken en opmerkingen. Ik ging laatst nieuwe broeken kopen en toen ik vroeg om een grotere maat vanwege comfort rond mijn buik zei de dame of je moet afvallen. Nou ik kan je zeggen na 45 jaar horen dat ik moet aankomen viel mijn bek open. Het bevestigde ook meteen dat het dus allemaal niks uitmaakt. Het is nooit goed en mensen zullen altijd commentaar hebben op iets.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:19

Ik was gisteren te laat voor de lunch op kantoor en toen kreeg ik de tekst: er is alleen nog salade, maar jij eet toch niks hahahaha jij bent zo dun!

Suuuper grappig.. Gelukkig was er ook nog brood van het ontbijt :+

(ik ben trouwens niet eens te dun op dit moment, maar ik denk niet dat ik de opmerking wel leuk had gevonden met een ander gewicht)

Polar

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:22

Ik vind zulke opmerkingen ook niet kunnen... ongepast gewoon.

En ik zag eerder dat Ariana Grande genoemd werd, ik heb echt intens medelijden met dat meisje.
Elke stap die je zet, elk woord dat uit haar mond komt, elke verandering van haar lichaam wordt direct onder een vergrootglas gelegd en met foto's en al in de media gegooid.
Al zal ze dat volgens sommige mensen ook aan zichzelf te danken hebben, had ze maar niet bekend moeten worden. :x

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:26

Ja dat vind ik ook sneu voor Ariana Grande. Ik begrijp niet waarom mensen perse die meningen allemaal uit moeten typen. Je hoeft het niet mooi te vinden, maar gewoon niet reageren is ook een optie.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:40

Polar schreef:
Ik vind zulke opmerkingen ook niet kunnen... ongepast gewoon.

En ik zag eerder dat Ariana Grande genoemd werd, ik heb echt intens medelijden met dat meisje.
Elke stap die je zet, elk woord dat uit haar mond komt, elke verandering van haar lichaam wordt direct onder een vergrootglas gelegd en met foto's en al in de media gegooid.
Al zal ze dat volgens sommige mensen ook aan zichzelf te danken hebben, had ze maar niet bekend moeten worden. :x

Ik kan ze ook echt niet meer tellen hoor de zogenaamd leuke opmerkingen over het te dun zijn. O jij kunt gerust een 2e taartje nemen. Hey er hangen 2 draadjes onder je jurk uit. O nee het zijn je benen.
En dan ben ik ook nog vrouw in de IT :') Gelukkig ben ik niet heel sensitief.

En ja ik noemde Ariane Grande omdat ik daarvan de foto's en de reacties gezien heb. Ik heb eigenlijk medelijden met al die kindsterren. Die komen er allemaal niet 100% ongeschonden uit vrees ik.
Selena Gomez vind ik ook zo sneu. Mensen zijn hard terwijl zij gewoon een ziekte heeft die haar gewicht enorm beinvloed.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:53

Mee eens.
Waar bemoeien we ons mee...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:37

Polar schreef:
996981 schreef:
Ben benieuwd naar de link Polar! vooral ook op welk stuk het dan achterhaald is?
De link die jij deelde is een richtlijn bedoeld voor huisartsen.
Helaas laat de kennis over (de oorzaken van) obesitas bij veel huisartsen nog te wensen over.
Kijk alleen al naar hoeveel moeite het mensen met overgewicht kost om medicatie als Ozempic voorgeschreven te krijgen, terwijl deze medicatie allang niet meer uitsluitend is geïndiceerd voor diabetes en de resultaten bij obesitas erg positief zijn.
Veel van deze mensen ervaren het hoe het is om eindelijk eens 'normaaĺ' te kunnen denken over voeding en controle terug te krijgen over hun eetgedrag.
Maar daarvoor moeten ze wel eerst omslachtig naar andere instanties of websites gaan, want van hun eigen huisarts krijgen ze het vaak niet.

Medische oorzaken zoals hormonale of genetische aandoeningen worden enorm onderbelicht, ondanks dat ze klinisch wel relevant zijn.
Uit een studie onder vrouwen die een gastric bypass ondergingen, bleek dat maar liefst 36% PCOS had. Dat is verre van zeldzaam.
Door hormonale of genetische oorzaken buiten beschouwing te laten, worden grote groepen patiënten eigenlijk gewoon genegeerd of verkeerd begrepen.
Hierdoor blijven ze veel langer met hun probleem en met obesitas rondlopen dan nodig is.

Dan de onderbouwde informatie.
Deze link is zeer interessant, aangezien het het verband tussen hormonale imbalans en overgewicht laat zien.
Citaat:
Similarly, a study of 25 adolescent girls with obesity undergoing bariatric surgery found a high prevalence of menstrual disorders in that cohort52. Specifically, the researchers found that 36 percent of the girls had PCOS, 32 percent had oligomenorrhea, and 28 percent had menorrhagia, all higher rates than those in the general population.

En lees deze dan ook even door: https://www.endocrine.org/patient-engag ... ry/obesity

Als bovenstaande voor sommige mensen nog niet voldoende is, kijk dan eens naar de paarden die je in je leven hebt meegemaakt.
Ik heb zelf koudbloeden en warmbloeden gehad en de ene koudbloed kan ik op onbeperkt gras zetten en de ander wordt van een half uurtje grazen al hoefbevangen.
De ene warmbloed blijft dun bij onbeperkt weidegang en moet ik bijvoeren met krachtvoer en de ander kan niet onbeperkt op de wei zonder formaat skippybal te worden.
Paarden van hetzelfde gewicht, zelfde type, zelfde grootte, maar met een volledig anders verbandingssysteem en andere (in)toleranties.

Maar los van dit alles is het gewoon triest dat al deze verantwoording nodig is om sommige mensen in te laten zien dat een ander er niet altijd 'zo bijloopt' door eigen schuld.
Triest dat het niet vanzelfsprekend is dat we iemand die 'afwijkt' van wat we graag willen zien, niet gewoon met hetzelfde respect kunnen behandelen als iemand die daar wel aan voldoet.

Edit: Typfoutjes

Klopt hoor dat we inmiddels meer kennis hebben dan in de richtlijn beschreven wordt. Met name op de behandeling van obesitas.

Dat maakt echter niet dat de stelling "Obesitas is het resultaat van een langdurig onevenwichtige energiebalans, waarbij de dagelijkse energie-inname het energieverbruik overtreft. De energiebalans wordt gemoduleerd door tal van factoren, waaronder metabolisme,hongergevoel, voedingsgewoonten en fysieke activiteit. Deze factoren worden beïnvloed door genetische kenmerken. De toename van obesitas kan niet worden verklaard door wijzigingen in het menselijke genoom, maar eerder door omgevingsveranderingen die overdreven voedselinname en verminderde fysieke activiteit bevorderen.''
Daarmee onwaar is.

Uit je link bijvoorbeeld:

Citaat:
obesity results from a complex biology whereby the body increases the amount of fat it wants to hold on to

het lichaam wil het bestaande vetpercentage graag behouden. Logisch, want evolutionair gezien is het voor de mens moeilijk om aan voedingsrijk voedsel te komen. We zijn ingesteld op zoveel mogelijk voedzaam (koolhydraten en vet) eten te eten en zo weinig mogelijk te bewegen (om geen onnodige energie te verspillen). Dat is een super overlevingsmechanisme als je in een grot woont en achter je eten aan moet rennen. Niet als voedsel overal aangeboden wordt en je er 0 moeite voor hoeft te doen.

De crux is het voorkomen van overgewicht. En ja, dat is voor de een moeilijker dan voor de ander om allerlei uitlopende redenen. Als je echter gaat kijken naar de tips die in jouw link worden gegeven komt het toch echt nog steeds neer op minder innemen dan je verbruikt.

Citaat:
The development of obesity or overweight can be helped by the following lifestyle changes:

Reduce intake of foods that are highly processed, rich in sugar or calories, and avoid sugar-sweetened beverages.
Eat whole foods which are dense in nutrients, such as fruit, vegetables, beans, legumes, nuts and seeds, and healthy plant-based fats.
Spend at least 30 minutes a day in moderate physical activity, such as brisk walking.
Learn portions of meals and snacks
Incorporate physical activity in your everyday life, such as taking the stairs whenever possible, parking your car farther out in the parking lot, walking your pet, housework, engaging in gardening, or playtime with your young, loved ones.
Get your household members involved to make changes sustainable.

En nee, dat is niet makkelijk. Voor de een nog moeilijker dan voor de ander. Zoals jezelf als hebt geconcludeerd bij paarden verschilt het aantal calorieën dat men verbruikt van persoon tot persoon. Iemand die snel aankomt zal dus strikter op moeten letten dan iemand die het ''geluk'' (lees het topic even door en je ziet dat ongewild te dun zijn ook geen pretje is) heeft niet snel aan te komen hoeft minder te letten op calorie-inname.

In je links m.b.t. PCOS mis ik het causale verband dat je lijkt te willen schetsen dat hormonale afwijkingen zorgen voor overgewicht. Ik leer er eerder het tegenoverstelde.

Citaat:
Obesity in adolescence is also associated with greater menstrual cycle irregularity and the polycystic ovary syndrome (PCOS), which can result in infrequent or absent menstrual periods, and heavy menstrual bleeding. Hyperandrogenism, higher testosterone and fasting insulin levels, and lower levels of sex hormone-binding globulin, similar to the laboratory findings seen in patients with PCOS, are also seen in individuals with obesity, and help to explain the overlap in phenotype between patients with obesity and those with PCOS.

We weten best veel nog niet over obesitas, maar ook al best veel wel. De basis is dat als je calorie inname gelijk is aan je - verbruik, je gewicht gelijk blijft. Je lichaam maakt zelf geen calorieën aan, en zonder overschot aan calorieën maak je geen vet aan. Dan verbruikt je lichaam de calorien voor de vitale functies. Hormonen hebben invloed op waar dat vet eventueel wel/niet wordt opgeslagen, hoeveel hongergevoel iemand heeft etc., maar de basis verandert niet volgens mij.

Maar we gaan wel echt off-topic...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:00

Dat is zeker waar, maar het ligt wel veel genuanceerder dan 'ieder pondje gaat door het mondje', wat zovaak geroepen wordt.

Persoon A heeft een gezond gewicht en een BMR van 1500 kcal en kan dus prima 1800 kcal op een dag eten en prima op gewicht blijven.
Persoon B is te zwaar en heeft een BMR van 1200 kcal en zou van precies hetzelfde dieet als persoon a aankomen.

Persoon C is in het afgelopen jaar 20 kilo afgevallen en gaat voor het eerst in 6 maanden naar de snackbar voor een patatje en een frikandel en krijgt vieze blikken.

Hier meer over de link tussen PCOS en overgewicht.
https://www.marinweightloss.com/blog/li ... ed-to-know

Ik zie de logica in wat je schrijft, echt waar, maar ik weet uit ervaring dat het anders werkt.
Om dat te 'bewijzen' zou ik hier teveel persoonlijke informatie moeten neerzetten en ik heb daar eerlijk gezegd geen behoefte aan.
Dus bij deze dan ook mijn bijdrages aan dit topic. :)

Voor mensen die nog meer over dit onderwerp willen weten, kan ik aanraden om eens met een arts in een bariatrische (hoe heet dat in het NL?) kliniek te gaan praten.
Die kunnen het een heel stuk beter uitleggen dan ik.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:04

Mee eens. In mijn geval is het de medicatie tegen Reuma en vermoedelijk beginnende menopauze. Ik krijg het er in ieder geval niet vanaf en eet gezond en beweeg genoeg. Het is ook heel lokaal, niet overal verdeeld zeg maar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:14

Reuma, hashimoto, enz, auto immuun ziektes komen ook steeds vaker voor.
Bij sommige verlaagd dat de stofwisseling, dus is de uitleg van Polar van toepassing. Bij andere is het dan zou dat beweging niet zo makkelijk meer gaat. Of zelfs een combi.

Stress, slecht slapen.
Allemaal redenen om in gewicht aan te komen maar waar vreet maar de helft minder dieet neer zou komen op een uithonger dieet.
(en ja ik weet dat andere er van afvallen)

De mensen waar ik wel eens commentaar van heb gekregen zijn de mensen die veel meer eten dan wat ik doe.
En niet sporten. En ook niet een fysieke baan hebben.

Net als dat je tegen iemand die slank is gaat zeggen vreet maar meer. Want we weten dat dit bij een grote groep ook niet werkt. Is het andersom nog niet geaccepteerd.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-04-25 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:16

DuoPenotti schreef:
Reuma, hashimoto, enz, auto immuun ziektes komen ook steeds vaker voor.
Bij sommige verlaagd dat de stofwisseling, dus is de uitleg van Polar van toepassing. Bij andere is het dan zou dat beweging niet zo makkelijk meer gaat. Of zelfs een combi.

Stress, slecht slapen.
Allemaal redenen om in gewicht aan te komen maar waar vreet maar de helft minder dieet neer zou komen op een uithonger dieet.

De mensen waar ik wel eens commentaar van heb gekregen zijn de mensen die veel meer eten dan wat ik doe.
En niet sporten. En ook niet een fysieke baan hebben.

Net als dat je tegen iemand die slank is gaat zeggen vreet maar meer. Want we weten dat dit bij een grote groep ook niet werkt. Is het andersom nog niet geaccepteerd.
Wat het probleem uiteindelijk erger en erger maakt. :j Want BMR ↓

Nog één linkje dan, die bokker Ibbel een tijdje terug gepost heeft: https://www.kindmedischcentrum.nl/nieuw ... onisch-is/
Ibbel schreef:
Je vetcellen hebben een geheugen. Dat was eigenlijk al langer bekend, maar is nu (beter) aangetoond met wetenschappelijk onderzoek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:26

Klopt.

Dit las ik pas ergens.

Chronische aandoeningen zoals Hashimoto, veel stress of streng diëten kunnen je lichaam in de spaarstand zetten.
Dat is een slimme overlevingsreactie waarbij je stofwisseling trager wordt en je lichaam meer vet opslaat voor later.

Doordat je verbranding omlaag gaat en er minder energie beschikbaar is, kun je last krijgen van dingen als gewichtstoename, vermoeidheid, haaruitval, weinig zin in seks en verstopping.

De energie die nog over is, wordt gebruikt voor belangrijke dingen zoals je hartslag en ademhaling.
Handig als je ernstig ziek bent, maar minder fijn als je chronisch ziek bent en graag wat kilo’s kwijt wilt.

Soms verbruik je in rust zó weinig calorieën, dat zelfs een calorietekort lastig wordt, tenzij je jezelf gaat uithongeren (en dat is natuurlijk geen goed idee).

Daarom werkt het bekende advies ‘minder eten en meer bewegen’ lang niet altijd als je lichaam in de spaarstand zit.

Daarnaast is er een toename van chronische ziektes.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:29

En toch gaat ieder pondje door het mondje. Een lijf is niet instaat vet op te slaan uit lucht.

Vet ontstaat uit een overschot aan calorieën. Dat de hoeveelheid calorieën dat leidt tot een overschot verschilt van persoon tot persoon klopt. Dat er onwijs veel complexe mechanismen omheen hangen klopt ook. Dat afvallen onwijs moeilijk is klopt ook. Dat dit nog moeilijker is als je lichaam veel ontstoken vetcellen heeft die continu vragen om meer voedsel klopt.

We moeten als maatschappij inzetten op het voorkomen van obesitas. Zorgen dat het lijf niet ziek wordt, zodat mensen geen levenslang gevecht moeten voeren om op gewicht te komen en blijven. Je wordt niet geboren met obesitas (oké op die ene uitzondering na). Het benaderen als een ziekte waar je geen invloed op hebt is volgens mij niet de weg.

Juist daarom vind ik het actief etaleren van ongezonde lichamen een glijdende schaal.

Ik vind nogmaals echt oprecht dat ieder individu evenveel waard is. Maar ik vind het persoonlijk ook echt oprecht gevaarlijk om de gevaren van overgewicht weg te wuiven omdat iedereen er mag zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:34

Lees jij wel?

Ieder pondje gaat door het mondje..

Echt zulke uitspraak is dus gewoon een vorm van body shaming.

Je probeert het leuk te verpakken maar je slaat de plank zo enorm mis.

Mag hopen dat het jou beroep niet is...

Verder ga ik je negeren . Beter voor de stress en de kilo's :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:36

996981 schreef:
Ik vind nogmaals echt oprecht dat ieder individu evenveel waard is. Maar ik vind het persoonlijk ook echt oprecht gevaarlijk om de gevaren van overgewicht weg te wuiven omdat iedereen er mag zijn.

Dat ben ik met je eens. Maar het is wel echt heel moeilijk gemaakt door de supermarkten en de makers van producten.

20 jaar geleden ben ik door koolhydraatarm te eten 25 kg afgevallen. Sindsdien ben ik echt heel bewust van wat overal in zat. Want laten we eerlijk zijn: rookvlees, je verwacht toch niet dat daar suiker in zit? Iedere verpakking bekeek ik destijds en er zat gewoon suiker in.

En niet iedereen is zo gek als ik om altijd te kijken wat de ingredienten zijn.

Andere kant: Ik ben zo eentje die altijd gluurt in de winkelwagens van anderen ( niet dat ik met mijn neus erboven ga staan, maar in het voorbijgaan) je ziet ook wel mensen echt veel ongezonde dingen kopen.

En het zit niet alleen in het eten, ook in de frisdranken die men naar binnen werkt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:38

En over al die supplementen en lifecoaches. Dat is pure commercie, niets meer en niets minder. En eigenlijk vind ik het heel erg dat mensen op basis van hun onzekerheid zo misleid worden.

Laatst een dame die iedere dag een ui in water kookte omdat op insta had gestaan dat je op die manier je hormonen onder controle kon houden. En mensen deden het!!

Hoe dan?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:50

DuoPenotti schreef:
Lees jij wel?

Ieder pondje gaat door het mondje..

Echt zulke uitspraak is dus gewoon een vorm van body shaming.

Je probeert het leuk te verpakken maar je slaat de plank zo enorm mis.

Mag hopen dat het jou beroep niet is...

Verder ga ik je negeren . Beter voor de stress en de kilo's :+

Wees niet bang. Het is niet meer dan een interesse.

Ik snap dat het niet leuk is om te horen dat ieder pondje door het mondje gaat. Echt dat snap ik. Voor mij valt dat echter niet onder body shaming, maar is dat sec hoe het biologisch gezien werkt.

In ieder artikel komt dat overigens ook boven. Wil je niet aankomen? Beperk je calorie-inname. Wil je afvallen? Beperk je calorie-inname. Dat klinkt vriendelijker dan het “ieder pondje komt door het mondje” (dat ik overigens niet als eerste schreef maar citeerde van een ander), maar komt wel op hetzelfde neer.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:16

Benzz schreef:
996981 schreef:

Dat ben ik met je eens. Maar het is wel echt heel moeilijk gemaakt door de supermarkten en de makers van producten.

20 jaar geleden ben ik door koolhydraatarm te eten 25 kg afgevallen. Sindsdien ben ik echt heel bewust van wat overal in zat. Want laten we eerlijk zijn: rookvlees, je verwacht toch niet dat daar suiker in zit? Iedere verpakking bekeek ik destijds en er zat gewoon suiker in.

En niet iedereen is zo gek als ik om altijd te kijken wat de ingredienten zijn.

Andere kant: Ik ben zo eentje die altijd gluurt in de winkelwagens van anderen ( niet dat ik met mijn neus erboven ga staan, maar in het voorbijgaan) je ziet ook wel mensen echt veel ongezonde dingen kopen.

En het zit niet alleen in het eten, ook in de frisdranken die men naar binnen werkt.

Helemaal eens. De voedselindustrie is ziek. Alles is er opgericht mensen meer er meer te laten consumeren om zo meer geld te verdienen. Letterlijk ziekmakend is het

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:22

Ondanks alle meningen over overgewicht en obesitas, de één wetenschappelijk onderbouwt, de ander iets minder; is het zoveel gevraagd om mensen die aan deze (en andere) ziekte(s) lijden als gelijkwaardig te behandelen?
Als zij aangeven dat bepaalde opmerkingen ze erg verdrietig maken, is het dan zoveel gevraagd om die opmerkingen niet te maken?
Je kunt iets denken, je mag iets vinden, maar moet je het dan ook per se naar die personen uitspreken?
En weet je écht héél zeker dat je het hele verhaal dan kent, voordat je iemand toespreekt die daar nooit om heeft gevraagd?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:24

Waarom is er trouwens veel meer bodyshaming richting vrouwen dan richting mannen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:29

Polar schreef:
Ondanks alle meningen over overgewicht en obesitas, de één wetenschappelijk onderbouwt, de ander iets minder; is het zoveel gevraagd om mensen die aan deze (en andere) ziekte(s) lijden als gelijkwaardig te behandelen?
Als zij aangeven dat bepaalde opmerkingen ze erg verdrietig maken, is het dan zoveel gevraagd om die opmerkingen niet te maken?
Je kunt iets denken, je mag iets vinden, maar moet je het dan ook per se naar die personen uitspreken?
En weet je écht héél zeker dat je het hele verhaal dan kent, voordat je iemand toespreekt die daar nooit om heeft gevraagd?

Nee sommige vinden dit het topic om dikke mensen te bashen.
Zo ook altijd in de topics over gewicht en rijden.
Gaat zelden over de paarden. Wel over hoe ver kunnen we gaan zonder dat ons bericht verwijderd word.

Je ziet ze het niet doen over de dames die hier reageren en niet in gewicht aankomen.
Kom op elk pondje gaat door het mondje: door vreten.
Nee dat lees je niet. Bijzonder toch?
Want dat is sneu dat ze niet in gewicht aan kan komen. Kunnen ze niks aan doen.
Ja is het ook. Maar niet vervelender dan voor de mensen die gewicht kwijt willen.

Had gehoopt na 25 jaar bokt dat die gelijkenis wel werd gezien. Alle in een lichaam wat we graag anders zouden willen.

Maar helaas...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:33

Ik denk toch echt dat een groot gedeelte bodyshaming ook in jezelf zit. Als ik iedere keer vrouwen over zichzelf hoor praten wat ze allemaal lelijk vinden aan zichzelf. Of zichzelf totaal anders zien dan anderen hun zien.

Ik vraag het ook weleens: Zullen we het hebben over wat er zo mooi aan je is? Dan krijg je een hele vreemde blik.

Het woord dik wil ik ook niet gebruiken. Mensen zijn wat voller of wat groter.