Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
996981 schreef:De link die jij deelde is een richtlijn bedoeld voor huisartsen.Ben benieuwd naar de link Polar! vooral ook op welk stuk het dan achterhaald is?
Citaat:Similarly, a study of 25 adolescent girls with obesity undergoing bariatric surgery found a high prevalence of menstrual disorders in that cohort52. Specifically, the researchers found that 36 percent of the girls had PCOS, 32 percent had oligomenorrhea, and 28 percent had menorrhagia, all higher rates than those in the general population.
Elisa2 schreef:Mee eens Crazycat, de foto's in mijn profiel zijn allemaal wat ouder..ik woog op mijn slechtst ook een beetje wat jij had. 43 kilo bij een lengte van 1.73 cm. Ik zag er echt niet uit toen, en mensen dachten echt allemaal dat ik anorexia had wat ik nog wel kan begrijpen ook. Maar pijnlijk is het wel.
Nu weeg ik 46 kilo en wil heel erg graag naar de 50/52 kilo. Dat is mijn "normale" gewicht.
Polar schreef:Ik vind zulke opmerkingen ook niet kunnen... ongepast gewoon.
En ik zag eerder dat Ariana Grande genoemd werd, ik heb echt intens medelijden met dat meisje.
Elke stap die je zet, elk woord dat uit haar mond komt, elke verandering van haar lichaam wordt direct onder een vergrootglas gelegd en met foto's en al in de media gegooid.
Al zal ze dat volgens sommige mensen ook aan zichzelf te danken hebben, had ze maar niet bekend moeten worden.
Polar schreef:996981 schreef:De link die jij deelde is een richtlijn bedoeld voor huisartsen.Ben benieuwd naar de link Polar! vooral ook op welk stuk het dan achterhaald is?
Helaas laat de kennis over (de oorzaken van) obesitas bij veel huisartsen nog te wensen over.
Kijk alleen al naar hoeveel moeite het mensen met overgewicht kost om medicatie als Ozempic voorgeschreven te krijgen, terwijl deze medicatie allang niet meer uitsluitend is geïndiceerd voor diabetes en de resultaten bij obesitas erg positief zijn.
Veel van deze mensen ervaren het hoe het is om eindelijk eens 'normaaĺ' te kunnen denken over voeding en controle terug te krijgen over hun eetgedrag.
Maar daarvoor moeten ze wel eerst omslachtig naar andere instanties of websites gaan, want van hun eigen huisarts krijgen ze het vaak niet.
Medische oorzaken zoals hormonale of genetische aandoeningen worden enorm onderbelicht, ondanks dat ze klinisch wel relevant zijn.
Uit een studie onder vrouwen die een gastric bypass ondergingen, bleek dat maar liefst 36% PCOS had. Dat is verre van zeldzaam.
Door hormonale of genetische oorzaken buiten beschouwing te laten, worden grote groepen patiënten eigenlijk gewoon genegeerd of verkeerd begrepen.
Hierdoor blijven ze veel langer met hun probleem en met obesitas rondlopen dan nodig is.
Dan de onderbouwde informatie.
Deze link is zeer interessant, aangezien het het verband tussen hormonale imbalans en overgewicht laat zien.Citaat:Similarly, a study of 25 adolescent girls with obesity undergoing bariatric surgery found a high prevalence of menstrual disorders in that cohort52. Specifically, the researchers found that 36 percent of the girls had PCOS, 32 percent had oligomenorrhea, and 28 percent had menorrhagia, all higher rates than those in the general population.
En lees deze dan ook even door: https://www.endocrine.org/patient-engag ... ry/obesity
Als bovenstaande voor sommige mensen nog niet voldoende is, kijk dan eens naar de paarden die je in je leven hebt meegemaakt.
Ik heb zelf koudbloeden en warmbloeden gehad en de ene koudbloed kan ik op onbeperkt gras zetten en de ander wordt van een half uurtje grazen al hoefbevangen.
De ene warmbloed blijft dun bij onbeperkt weidegang en moet ik bijvoeren met krachtvoer en de ander kan niet onbeperkt op de wei zonder formaat skippybal te worden.
Paarden van hetzelfde gewicht, zelfde type, zelfde grootte, maar met een volledig anders verbandingssysteem en andere (in)toleranties.
Maar los van dit alles is het gewoon triest dat al deze verantwoording nodig is om sommige mensen in te laten zien dat een ander er niet altijd 'zo bijloopt' door eigen schuld.
Triest dat het niet vanzelfsprekend is dat we iemand die 'afwijkt' van wat we graag willen zien, niet gewoon met hetzelfde respect kunnen behandelen als iemand die daar wel aan voldoet.
Edit: Typfoutjes
Citaat:obesity results from a complex biology whereby the body increases the amount of fat it wants to hold on to
Citaat:The development of obesity or overweight can be helped by the following lifestyle changes:
Reduce intake of foods that are highly processed, rich in sugar or calories, and avoid sugar-sweetened beverages.
Eat whole foods which are dense in nutrients, such as fruit, vegetables, beans, legumes, nuts and seeds, and healthy plant-based fats.
Spend at least 30 minutes a day in moderate physical activity, such as brisk walking.
Learn portions of meals and snacks
Incorporate physical activity in your everyday life, such as taking the stairs whenever possible, parking your car farther out in the parking lot, walking your pet, housework, engaging in gardening, or playtime with your young, loved ones.
Get your household members involved to make changes sustainable.
Citaat:Obesity in adolescence is also associated with greater menstrual cycle irregularity and the polycystic ovary syndrome (PCOS), which can result in infrequent or absent menstrual periods, and heavy menstrual bleeding. Hyperandrogenism, higher testosterone and fasting insulin levels, and lower levels of sex hormone-binding globulin, similar to the laboratory findings seen in patients with PCOS, are also seen in individuals with obesity, and help to explain the overlap in phenotype between patients with obesity and those with PCOS.
DuoPenotti schreef:Wat het probleem uiteindelijk erger en erger maakt.Reuma, hashimoto, enz, auto immuun ziektes komen ook steeds vaker voor.
Bij sommige verlaagd dat de stofwisseling, dus is de uitleg van Polar van toepassing. Bij andere is het dan zou dat beweging niet zo makkelijk meer gaat. Of zelfs een combi.
Stress, slecht slapen.
Allemaal redenen om in gewicht aan te komen maar waar vreet maar de helft minder dieet neer zou komen op een uithonger dieet.
De mensen waar ik wel eens commentaar van heb gekregen zijn de mensen die veel meer eten dan wat ik doe.
En niet sporten. En ook niet een fysieke baan hebben.
Net als dat je tegen iemand die slank is gaat zeggen vreet maar meer. Want we weten dat dit bij een grote groep ook niet werkt. Is het andersom nog niet geaccepteerd.
Ibbel schreef:Je vetcellen hebben een geheugen. Dat was eigenlijk al langer bekend, maar is nu (beter) aangetoond met wetenschappelijk onderzoek.
996981 schreef:Ik vind nogmaals echt oprecht dat ieder individu evenveel waard is. Maar ik vind het persoonlijk ook echt oprecht gevaarlijk om de gevaren van overgewicht weg te wuiven omdat iedereen er mag zijn.
DuoPenotti schreef:Lees jij wel?
Ieder pondje gaat door het mondje..
Echt zulke uitspraak is dus gewoon een vorm van body shaming.
Je probeert het leuk te verpakken maar je slaat de plank zo enorm mis.
Mag hopen dat het jou beroep niet is...
Verder ga ik je negeren . Beter voor de stress en de kilo's
Benzz schreef:996981 schreef:Ik vind nogmaals echt oprecht dat ieder individu evenveel waard is. Maar ik vind het persoonlijk ook echt oprecht gevaarlijk om de gevaren van overgewicht weg te wuiven omdat iedereen er mag zijn.
Dat ben ik met je eens. Maar het is wel echt heel moeilijk gemaakt door de supermarkten en de makers van producten.
20 jaar geleden ben ik door koolhydraatarm te eten 25 kg afgevallen. Sindsdien ben ik echt heel bewust van wat overal in zat. Want laten we eerlijk zijn: rookvlees, je verwacht toch niet dat daar suiker in zit? Iedere verpakking bekeek ik destijds en er zat gewoon suiker in.
En niet iedereen is zo gek als ik om altijd te kijken wat de ingredienten zijn.
Andere kant: Ik ben zo eentje die altijd gluurt in de winkelwagens van anderen ( niet dat ik met mijn neus erboven ga staan, maar in het voorbijgaan) je ziet ook wel mensen echt veel ongezonde dingen kopen.
En het zit niet alleen in het eten, ook in de frisdranken die men naar binnen werkt.
Polar schreef:Ondanks alle meningen over overgewicht en obesitas, de één wetenschappelijk onderbouwt, de ander iets minder; is het zoveel gevraagd om mensen die aan deze (en andere) ziekte(s) lijden als gelijkwaardig te behandelen?
Als zij aangeven dat bepaalde opmerkingen ze erg verdrietig maken, is het dan zoveel gevraagd om die opmerkingen niet te maken?
Je kunt iets denken, je mag iets vinden, maar moet je het dan ook per se naar die personen uitspreken?
En weet je écht héél zeker dat je het hele verhaal dan kent, voordat je iemand toespreekt die daar nooit om heeft gevraagd?