Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:32

Shadow, ik zeg alleen dat niet ELKE Nederlander is gevraagd wat ze vinden. Ons is niks gevraagd en toevallig hadden we het laatst daarover met andere mensen en die doen ook nooit mee aan dat soort onderzoeken. Je kan je dus wel degelijk afvragen of de cijfers gelijk zouden zijn als je echt iedereen zou vragen. En dat is overigens met elk onderzoek zo.

Maar er zijn ook heeeeeeeeel veel mensen en heel veel honden die nooit ergens last van hebben gehad en wel gewoon een leuk O&N feest hebben gehad elk jaar weer opnieuw. Nu wordt er alleen naar de slechte dingen gekeken, maar nog steeds vinden heel veel mensen het een mooi, gezellig feest.

En ik heb het ook over al die andere problemen, maar die zullen niet afnemen door het verbod op vuurwerk. Waar ik gewoon wel voor ben, maar vooral voor bijv de vogels en omdat ik het gewoon teveel en te lang vindt wat de lucht in gaat, ook qua onzinnige vervuiling.

Hulpverleners lopen altijd risico. In elkaar geslagen worden, of bedreigd met een mes, is minstens zo erg als vuurwerk. Als het vuurwerk er niet meer is, zijn die andere dingen nog steeds even ernstig.

Ik ben laatst overdag opgenomen via de SEH en daar is het al zo beveiligd. Dat is niet alleen vanwege O&N.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:36

Sp
Klopt een te groot deel van de mensen is veranderd.

Heb dus zelf gewerkt bij de SEH als beveiliger.

Die de boel terroriseren bij o&n zijn overigens dezelfde als waar wij het meeste bij in moesten grijpen in het ziekenhuis. Ook bij andere afdelingen.

En nee die mag je niet hardop benoemen.
Maar iets met waarom wilders nu de grootste partij is heeft er wel mee te maken zullen we maar zeggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:01

Ik mijn huidige witte gemeente is het gewoon bizar wat voor bommen er af worden geschoten.
In verhouding net zoveel als in Rotterdam.
Ook wordt er heel vaak dingen in de fik gestoken.
Alleen de SEH is hier inderdaad wit, er wonen immers vooral witte mensen hier. :D
Eind vorig jaar nog in het nieuws dat een man in elkaar was geslagen omdat hij commentaar had op het vuurwerk.

Mijn Nederlandse Rotterdamse neefjes en vrienden zijn dol op vuurwerk en besteedden daar echt duizenden euro's aan. Die gaan in september al naar België en/of Duitsland op en neer om daar vuurwerk te halen.
Zij gaan er alleen wel verantwoord mee om en zullen nooit vuurwerk naar omstanders of hulpverleners gooien.
Maar zij zijn wel grote liefhebbers en siervuurwerk is mooi maar die '
t.eringherrie zijn ze ook gek op.

MyChoice

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:10

Ik noem oud en nieuw al jaren 'the purge'. Voor degenen die die films kennen :) Het voelt alsof 31/12 - 1/1 een behoorlijk aantal mensen losgeslagen is en denkt dat alles mag. Inclusief hulpverleners mishandelen.

Ik denk alleen niet dat een verbod standhoudt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:10

Ik vlucht met oud en nieuw altijd naar de Veluwe, Den Haag verandert dan in een soort oorlogsgebied. Ik hoop dat dat in de toekomst anders wordt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:31

DuoPenotti schreef:
En nee die mag je niet hardop benoemen.
Maar iets met waarom wilders nu de grootste partij is heeft er wel mee te maken zullen we maar zeggen.

Je wilt graag even racisme benadrukken maar dan zonder dat je het openlijk zegt.

Ik snap eigenlijk niet waarom je de moeite neemt om te zeggen dat je het 'niet hardop mag benoemen' als je dat vervolgens benoemt. Da's een beetje toneel voor de vorm, verder niets.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:34

Marjo schreef:
littleroosie schreef:
@Marjo, je zegt toch precies dat het voor 1 nacht wel moet kunnen? Denk je dat er dan geen dierenleed is? Beetje naïef.

Moet ik met alle paarden (waaronder een hengst) en katten naar een vuurwerkvrije zone?

Ik vind inderdaad dat 1 nacht moet kunnen.

Hoeveel dierenleed zien we wel niet van het verkeer? Van windmolens? Er zijn zoveel dingen op te noemen die veel dierenleed veroorzaken, dat ik denk dat één nacht vuurwerk nog wel meevalt.
Je dier overleeft een heftige onweersstorm toch ook? Wat een enorme klappen ze dan wel niet horen...

De overlast en irritatie zit hem in het feit dat mensen het niet bij 1 nacht kunnen houden, maar dat er het hele jaar door overlast veroorzaakt wordt met vuurwerk. En ik heb er een hard hoofd in dat dit verbod dat gaat tegenhouden. Er kan nu al niet gehandhaafd worden op al het vuurwerk dat illegaal is.

Dit verbod gaat ervoor zorgen dat de Nederlanders die zich netjes aan de regels houden, gestraft worden doordat zij geen vuurwerk meer mogen afsteken. En degene die dat illegaal doen? Ach, die draaien zich nog eens om en gaan vrolijk door.
En het mooie siervuurwerk waar veel mensen van genieten, ik hoop dat dit in de vorm van een show gestopt wordt zodat mensen hier gewoon heen kunnen als zij dat zouden willen.

Mijn oude paard (nu 30 jaar) ijsbeert van de stress de hele avond en nacht in zijn stal. Drijfnat van het zweet.
Al een paar jaar gehad dat we dachten dat het afsteken voorbij was en er een toegift kwam. Paard weer over zijn theewater. Heb het wel eens gefilmd. Ik krijg tranen in mijn ogen en pijn in mijn hart als ik hem zo gestresst zie. En wetende dat hij niet de enige is dan bedenk ik mij hoeveel dieren er in meer of mindere mate stress hebben op oudjaaravond en -nacht.
En dan woon ik in een gebied vlak bij de grens waar we blijkbaar wat braver zijn want eigenlijk is het afsteken hier veel minder geworden na het verbod door de coronapandemie.
Toen werd er in de nacht ook afgestoken, maar veel minder overdag en veel minder in de dagen ervoor.
Wel wordt hier carbid geknald, maar dan staan mijn paarden vrij rustig buiten. Eerste knal schrikken ze van, maar daarna zijn ze rustig.

Overigens heb ik juist eens moeten rennen voor siervuurwerk. Iemand bleek de doos ondersteboven op straat te hebben gezet voordat hij hem aanstak. Doos kantelde en alle vuurballen schoten in de richting van omstanders i.p.v. in de lucht.
Dan kan je ineens hard rennen heb ik gemerkt, om te schuilen achter de schutting en schuur.
Mede daardoor bedachten we ook hoe bizar het eigenlijk is dat we in Nederland massaal na een avondje gezellig borrelen explosieven afsteken omdat die zulke mooie gekleurde flitsen geven. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

purny schreef:
littleroosie schreef:
Als echte dierenliefhebbers snap ik niet dat mensen hier op tegen zijn.

Heel blij dus met dit verbod, zal wel even duren voordat er niks meer wordt afgestoken maar het is een goed begin.

Omdat het dan wel via de illegale weg word verkregen?
Een vuurwerkverbod is mooi, maar het zal niets helpen.

Alle deskundigen geven aan dat een verbod gaat helpen, maar toch blijven liefhebbers roepen dat het niet gaat helpen.
Tijdens de coronapandemie waren er minder slachtoffers en was er minder schade dan bij gewone jaarwisselingen. Maar ondanks dat hielp een verbod niets?

Als alles verboden is, dan is elke knal of flits illegaal. Dat handhaaft een stuk makkelijker dan het ene mag wel en het andere mag niet.
En ik denk dat er zat mensen zijn die het jammer vinden, maar het wel accepteren. Zeker als er een alternatief komt in de vorm van een show.

lor1_1984 schreef:
En ze zijn hier as we speak weer aan het knallen. :roll:

Dat is super köt, maar lijkt mij juist een reden om voor een verbod te zijn.
Ik blijf het een vreemde redenering vinden. Ze doen het hier al het hele jaar, dus verbiedt het maar niet want ze blijven het doen.
Als ze rond de jaarwisseling niets meer kunnen kopen, kunnen ze ook niets bewaren om later in het jaar te lopen kötten.

Amber_anne schreef:
Hier gaat het carbid schieten in het donker vaak nog wel door. Mag ook officieel tot 2 uur snachts
Ze schieten met deksels met daar aan een spijkerbroek geknoopt en in de bebouwde kom dus daar zijn gewoon lantaarn palen.

Het is overdag wel het ergste maar verwacht dat als het vuurwerk weg is ze er langer mee doorgaan

Ik prijs mij meer en meer gelukkig waar ik tegenwoordig woon. Want hier is het goed georganiseerd.
Groepen hebben hun vaste plek die ze zo hebben ingericht dat het knallen leuk, gezellig en zo veilig mogelijk kan worden gedaan.
1 groep organiseert zelfs al een aantal jaren kindercarbid knallen waarbij ze kinderen uit de bovenbouw van het basisonderwijs leren hoe ze veilig carbid kunnen knallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:47

Electra, Een SEH gaat niet voor niks beveiligen. Staat niet bij voor welke mensen dat is, maar ze doen het omdat er veel ellende is geweest en ze hun personeel willen en moeten beschermen.

@Branka, wij stonden bij een vuurwerkshow van de gemeente. Omdat mijn broer in een elektrische rolstoel zat, hadden we een plek vooraan. Toen viel dus ook een doos om en schoten alle pijlen tegelijk af het publiek in.
Daarna waren er wel shows, maar deden ze het vanaf het water.

Er kan altijd iets mis gaan. Vd week is er een herdenking en valt de geluidsinstallatie waar je vanuit mag gaan dat het professioneel is geplaatst allemaal.

@Shadow, flauw zeg om zo te reageren op wat DP zegt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:49

Goed besluit voor dieren, mensen en hulpverleners. Al vind ik het wel altijd gezellig om met mijn neefje wat kindervuurwerk af te steken op oudjaarsavond.

Kunnen we dan nu als volgende stap het betaald voetbal verbieden?
Want de kosten door voetbalvandalisme is ook enorm (meer dan een half miljard per jaar) en de hoeveelheid politie die daarvoor ingezet moet worden is ook belachelijk. Ook daarbij raken hulpverleners gewond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:17

Vuurwerk verboden maar mag dan toch alsnog gewoon verkocht gaan worden? Prikbanden en stroombanden voor honden zijn verboden om te gebruiken maar vrij om te verkopen in dierenwinkels, webshops enz. Je mag enkel wel kopen, niet gebruiken. Dat heeft iets met EU regels/wetgeving te maken ofzo?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:21

purny schreef:
c_alsemgeest schreef:
Maar zou het gewoon aan onze buurlanden verkopen waar het nog wel mag.

Volgens die woordvoerder van de vuurwerkbranche ging dit dus niet want dan moesten ze alles stickeren met de taal van het land.

Ach, voor 840 miljoen wil ik best helpen met stickeren }:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:48

dierenfan schreef:
Vuurwerk verboden maar mag dan toch alsnog gewoon verkocht gaan worden? Prikbanden en stroombanden voor honden zijn verboden om te gebruiken maar vrij om te verkopen in dierenwinkels, webshops enz. Je mag enkel wel kopen, niet gebruiken. Dat heeft iets met EU regels/wetgeving te maken ofzo?

Nee het mag dan ook niet meer verkocht worden. Daar is die compensatie voor bedoeld.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:48

MyChoice schreef:
Ik noem oud en nieuw al jaren 'the purge'. Voor degenen die die films kennen :) Het voelt alsof 31/12 - 1/1 een behoorlijk aantal mensen losgeslagen is en denkt dat alles mag. Inclusief hulpverleners mishandelen.

Ik denk alleen niet dat een verbod standhoudt.

Goeie vergelijking ja.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat het niet al lang geleden verboden is voor particulieren.

Hier in Oostenrijk geen verbod en je kunt het hele jaar vuurwerk kopen. Met oud en nieuw hebben we 10 minuutjes gewoon normaal leuk siervuurwerk en dan is het klaar. Het begint niet dagen van te voren al en de dag erna hoor je ook niks. Soms is er ergens wat te vieren op een willekeurige dag en dan worden er een paar pijlen afgestoken.
Mijn vorige hond was hier een heel stuk minder panisch als in NL na een aantal jaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:11

superpony schreef:
Electra, Een SEH gaat niet voor niks beveiligen. Staat niet bij voor welke mensen dat is, maar ze doen het omdat er veel ellende is geweest en ze hun personeel willen en moeten beschermen.

@Branka, wij stonden bij een vuurwerkshow van de gemeente. Omdat mijn broer in een elektrische rolstoel zat, hadden we een plek vooraan. Toen viel dus ook een doos om en schoten alle pijlen tegelijk af het publiek in.
Daarna waren er wel shows, maar deden ze het vanaf het water.

Er kan altijd iets mis gaan. Vd week is er een herdenking en valt de geluidsinstallatie waar je vanuit mag gaan dat het professioneel is geplaatst allemaal.

@Shadow, flauw zeg om zo te reageren op wat DP zegt.

Ik vond het flauw om te suggereren dat vooral "de buitenlanders" de overlast van vuurwerk veroorzaken.
In mijn huidige kleine witte gemeente ervaar ik niet minder overlast fan in mijn vorige gemeente Rdam.
Een buurtbewoner is zelfs door plaatsgenoten in elkaar geslagen, toen hij 's avonds tegen jongelui wat zei over het afsteken.
En dat in deze mooie SGP-gemeente :+

https://www.ad.nl/goeree-overflakkee/ma ... ddelharnis

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:38

Maar DP ziet het anders en ze wil iets zeggen, maar probeert dat netjes in te pakken. Iedereen weet wat er dan wordt bedoeld.

Daarbij is het op de SEH en sws in ziekenhuizen wel vaker een probleem geweest met mensen van andere afkomst, een andere cultuur dat ze met teveel mensen op bezoek komen bijv. Of dat ze andere gewoontes hebben, eten meebrengen.
En helaas is er ook vaak agressie geweest door spanningen als het een familielid betrof, als er miscommunicatie is door een taalbarrière of gewoon anders denken en handelen omdat een andere cultuur nou eenmaal anders is.

Ook de agressie op straat naar hulpverleners is toch vaak door mensen met een andere afkomst, al dan niet 2e, 3e++ generatie. Je kan niet ontkennen dat andere culturen soms andere manieren hebben.

Dat neemt niet weg dat het ook bij "witte" mensen gebeurt.

Wij wonen hier best "wit" en zie zeker wel de problemen die daar ook kunnen zijn. Maar doorgaans is het toch echt anders dan met 1 man ruzie en dan 20 broers en neven op de stoep krijgen.

En op de een of andere manier vinden mensen het toch vaak intimiderend blijkbaar. Ik heb ooit met een Marokkaanse jonge/man een relatie gehad en daar wilde je gewoon echt geen ruzie mee. En blijkbaar hadden mensen daar ook veel meer ontzag voor. Zelfs de politie in de plaats waar hij woonde en we veel gingen stappen, wilde geen gedoe met die jongeren en families.

En dat gezegd hebbende, is daar ook al veel mis gegaan. Gewoon niet hard of even hard aanpakken. Veel ontzag en men mag niks zeggen, want de angst dat je zou discrimineren is haast groter dan het probleem aanpakken bij de kern.

Dat wil niet zeggen dat iedereen slecht is. Maar je kijkt naar problemen en dan kom je puur bij de mensen uit die problemen veroorzaken, ongeacht afkomst en uiterlijk. Mensen die netjes leven, gaat het nu niet over.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:39

SusanH schreef:
dierenfan schreef:

Nee het mag dan ook niet meer verkocht worden. Daar is die compensatie voor bedoeld.

Oh dat is een geluk dan! De voorraden kunnen ze vast door verkopen naar net over de grens. Die krijgen vast en zeker nog meer drukte. Gaan ze nu in december de grenzen dan ook dicht gooien? Nou ja, ik geloof er totaal niet in maar wens de hulpdiensten veel succes

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:52

Het is een begin en ik vind het een goed besluit!
Zowel voor de hulpverlening, dieren, milieu en het straatmeubilair is het beter!

Handhaving is bij een totaal verbod iets eenvoudiger.
Hoef je niet uit te zoeken of het legaal of illegaal vuurwerk is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:58

dierenfan schreef:
Oh dat is een geluk dan! De voorraden kunnen ze vast door verkopen naar net over de grens.

De voorraden liggen al in het buitenland. Veruit de meeste vuurwerkbunkers liggen in Duitsland en Polen. Die voorraden komen normaal gesproken pas begin december naar Nederland.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:24

Citaat:
Electra63 schreef:
Mijn Nederlandse Rotterdamse neefjes en vrienden zijn dol op vuurwerk en besteedden daar echt duizenden euro's aan. Die gaan in september al naar België en/of Duitsland op en neer om daar vuurwerk te halen.
Zij gaan er alleen wel verantwoord mee om en zullen nooit vuurwerk naar omstanders of hulpverleners gooien.

En hoe bewaarden die neefjes het vuurwerk?
Gewoon in huis/schuur , zelfs het vervoeren in een auto is al gevaarlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:22

luuntje schreef:
Citaat:
Electra63 schreef:

En hoe bewaarden die neefjes het vuurwerk?
Gewoon in huis/schuur , zelfs het vervoeren in een auto is al gevaarlijk.

Het zijn volwassen mannen, dus ik zou niet weten, waar ze het bewaren.
Maar ik vind het ook levensgevaarlijk, als je dat probeert te zeggen en hun moeder (mijn zus) ook.

Je quote maar een deel van mijn bericht.
Het was een reactie op de suggestie dat het vooral buitenlanders zijn, die dol zijn op zwaar vuurwerk.
Dat is gewoon niet waar.
Ook veel Nederlandse mannen zijn gek op vuurwerk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:29

Electra63 schreef:

Zo en niet zoń klein beetje ook! Hier zijn de overlast ( qua extreem veel en hard afschieten) toch echt zo wit als wat.

Oh ik vergeet de chinees verderop de hoek.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:32

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Zo en niet zoń klein beetje ook! Hier zijn de overlast ( qua extreem veel en hard afschieten) toch echt zo wit als wat.

Oh ik vergeet de chinees verderop de hoek.

O ja, hoe kan ik de Chinezen vergeten, met een Chinese tante.
En die vieren het 2 x.... het Chinese Oud & Nieuw en het Nederlandse Oud & Nieuw :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:48

Electra63 schreef:
[

Het zijn volwassen mannen, dus ik zou niet weten, waar ze het bewaren.
Maar ik vind het ook levensgevaarlijk, als je dat probeert te zeggen en hun moeder (mijn zus) ook.

Je quote maar een deel van mijn bericht.
Het was een reactie op de suggestie dat het vooral buitenlanders zijn, die dol zijn op zwaar vuurwerk.
Dat is gewoon niet waar.

Mocht je mijn bericht bedoelen.
Dit heb ik niet gezegd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:17

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:19

Dat voorspelde ik al. Tegen die tijd is er een nieuw kabinet dus voorlopig verandert er nog niets.