Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:11

Benzz schreef:
Of de diagnose klopt weet ik ook niet, maar ik wacht wel op de dag dat die drie (Trump, Vance en Musk) elkaar de tent uit vechten.

Ik denk het ook. Er gaat in elk geval íets gebeuren. Dit kan niet goed gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:18

Polar schreef:
Ik heb de video van PMarena nog niet bekeken, ik had het via een andere bron gelezen, maar zoals ik het lees, is die man niet opgepakt omdat hij Autisme steunt, maar omdat ze (een reden zochten en) de tattoos onterecht hebben gelinkt aan lidmaatschap van een bepaalde bende.

Dit is volgens mij ook wat aan de hand is..

maar je ziet nu wel hoe snel het verkeerd opgepakt wordt.
Niet dat het "op basis van een tattoo" wel okee is (volgens mij zou dit dan onder vrijheid van meningsuiting kunnen/moeten vallen) maar het is dus niet "omdat autisme". Met dit soort issues is het denk wel belangrijk om zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven. Er gaan al genoeg onwaarheden rond

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:19

Trump legt het af, Musk gooit er geld en technische snufjes tegenaan en Vance gaat samenwerken met Musk maar wint denk ik en wordt de ergste van de drie -O-

Ellende is inderdaad meestal wel als je empatisch vermogen hebt deel je ook liever met diegenen die het minder hebben. En tsja dan wordt je niet rijk. Anderen uitbuiten of gebruiken ten faveure van je eigen gewin dat kan alleen als je anderen niet ziet als gelijken maar als een product waaraan je kunt verdienen

Dan vraag ik me af, welke mens is eigenlijk de oorsprong? De keiharde ikke eerst mens of de empathische we delen alles mens. Oftewel zijn we van oorsprong een groepsdier of een solojager?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:25

VuurVleugels schreef:
Femke_Tweety schreef:
Of het feit dat je ooit een scriptie schreef over de evolutie van de mens en de bijbehorende seksuele moraal van de mensen in die tijd

Ik ben me ineens pijnlijk bewust van het paper wat ik twee jaar geleden schreef over het biologische en ethische moraal van seksuele vrijheid en consensuele non-monogamie in Noord-Amerika en noordwest Europa :=

Een heel dierbare vriendin woont nu in Amerika, haar man doet nu een PhD... Ik gun het hem om zijn PhD af te maken natuurlijk, maar stiekem hoop ik eigenlijk op bericht dat ze hebben besloten terug te komen :(:)

Ik ben bezig met een stuk wetenschappelijk onderzoek, schrijven van artikel, en -mits mijn gezondheid een en ander toelaat, en dat is even oprecht de vraag- mogelijk zelfs PhD uiteindelijk.

En dat zit ook binnen de zogenaamde social sciences, richt zich op bepaalde impliciete theorieën en bias ten aanzien van een sociaal/wetenschappelijk construct.

In de afgelopen jaren en Nederland nu nog echt een actueel onderwerp, belangrijk ook.

Ik ben bang dat mijn onderwerp op dit moment in Amerika niet goed zou vallen, zéker de conclusies die ik uit de al verzamelde data (moet gaan) trek(ken).

Tis bizar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:33

VuurVleugels schreef:
Ik ben me ineens pijnlijk bewust van het paper wat ik twee jaar geleden schreef over het biologische en ethische moraal van seksuele vrijheid en consensuele non-monogamie in Noord-Amerika en noordwest Europa

Off topic: Wat een interessant onderwerp :j

Ik ga er voorlopig ook niet heen, als ze besluiten in mn telefoon te kijken, voor zover ze daar nu al geen toegang toe hebben, kom ik helemaal nergens meer, met alleen al mn google geschiedenis :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:56

Cer schreef:
Polar schreef:
Ik heb de video van PMarena nog niet bekeken, ik had het via een andere bron gelezen, maar zoals ik het lees, is die man niet opgepakt omdat hij Autisme steunt, maar omdat ze (een reden zochten en) de tattoos onterecht hebben gelinkt aan lidmaatschap van een bepaalde bende.

Dit is volgens mij ook wat aan de hand is..

maar je ziet nu wel hoe snel het verkeerd opgepakt wordt.
Niet dat het "op basis van een tattoo" wel okee is (volgens mij zou dit dan onder vrijheid van meningsuiting kunnen/moeten vallen) maar het is dus niet "omdat autisme". Met dit soort issues is het denk wel belangrijk om zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven. Er gaan al genoeg onwaarheden rond

Nou precies! Maar het gaat mis door aannames in dit topic.... wie de link bekijkt ziet dat het niet "om autisme" gaat -O- Als je de link niet bekijkt is het handig om ook geen dingen te gaan roepen want ineens zie je mensen roepen dat het om autisme zou gaan (ipv de "verkeerd geïnterpreteerde" tattoo)..... hallo wel even opletten....

Volgens de link lijkt het er op dat men domweg wat grofgezegd "hispanics" op wilde pakken en daarbij "een tatoeage" al reden lijkt te zijn geweest om te denken dat het wel okee is om deze jongeman erbij te stoppen. Terwijl deze tattoo duidelijk van een heel ander kaliber is dan die van van die bende leden -O- Ik snap hoe je mijn post verkeerd kan lezen, maar de link staat er niet voor niets bij, die gaf meer uitleg.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:14

pmarena schreef:
Volgens de link lijkt het er op dat men domweg wat grofgezegd "hispanics" op wilde pakken en daarbij "een tatoeage" al reden lijkt te zijn geweest om te denken dat het wel okee is om deze jongeman erbij te stoppen. Terwijl deze tattoo duidelijk van een heel ander kaliber is dan die van van die bende leden -O- Ik snap hoe je mijn post verkeerd kan lezen, maar de link staat er niet voor niets bij, die gaf meer uitleg.
Uiteindelijk lijkt het hier wel op neer te komen...
Alsof er een reden wordt gezocht om iemand 'weg te stoppen', maar dat kan net zo goed bruine ogen, blond haar of sproetjes zijn.
Eigenlijk is niemand meer veilig en is het een kwestie van geluk of je nog weer thuis komt.

Cer

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:15

Ze waren volgens mij al opgepakt toch?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:05

Onmenselijk...
Hoe kan je daar trots op zijn

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:40

Femke_Tweety schreef:
Ik ben bezig met een stuk wetenschappelijk onderzoek, schrijven van artikel, en -mits mijn gezondheid een en ander toelaat, en dat is even oprecht de vraag- mogelijk zelfs PhD uiteindelijk.

En dat zit ook binnen de zogenaamde social sciences, richt zich op bepaalde impliciete theorieën en bias ten aanzien van een sociaal/wetenschappelijk construct.

In de afgelopen jaren en Nederland nu nog echt een actueel onderwerp, belangrijk ook.

Ik ben bang dat mijn onderwerp op dit moment in Amerika niet goed zou vallen, zéker de conclusies die ik uit de al verzamelde data (moet gaan) trek(ken).

Tis bizar.

Super interessant en echt heel erg nodig. Maar je hoeft er inderdaad niet aan de Amerikaanse grens mee aan te kloppen... Mijn hele studie- en werkrichting trouwens ook niet: ethische en inclusieve informatievoorziening over neurodiversiteit (autisme, adhd, hoogbegaafd, dyslexie etc.) :')

Cer schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik ben me ineens pijnlijk bewust van het paper wat ik twee jaar geleden schreef over het biologische en ethische moraal van seksuele vrijheid en consensuele non-monogamie in Noord-Amerika en noordwest Europa

Off topic: Wat een interessant onderwerp :j

Thanks, was super leuk om te schrijven ook! Nooit geweten dat je zoveel kon leren over de eigenschappen van de menselijke penis, spermaproductie, protestants christelijke en mormoonse gemeenschappen en polyamorie in één paper :') :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 07:26

* steekt vinger omhoog *

Ik wil 'm wel lezen :D ! Klinkt als een boeiend stuk!

Ohnee, ik wil nog wel eens naar de VS, misschien beter niet :+

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:17

Bron: ReportersOnline:
Citaat:
Minister Rubio geeft toe dat de Venezolanen die naar El Salvador zijn overgebracht niet per se leden van Tren de Aragua waren. Hij stelt dat de VS een “combinatie van mensen” heeft uitgezet die “niet productief waren voor de Verenigde Staten” en volgens de wet “uitzetbaar” waren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:24

Niet productief en dus uitzetbaar? Een bizarre manier van verwoorden -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:27

Wat overigens ook niet klopt, ik heb al gelezen over een kapper en een bakker...

Dit is ook niet fijn.
Citaat:
Een verdeeld hof van beroep maakt de weg vrij voor Trump om leden van bestuursorganen, die ooit bedoeld waren als onafhankelijk van het presidentschap, te ontslaan. Het wordt gezien als een overwinning voor Trumps poging om de controle over alle aspecten van de uitvoerende macht te consolideren.

Bail-out. :+ Anders was hij Twitter kwijt geweest.
Citaat:
Musk’s kunstmatige-intelligentiebedrijf xAI koopt Twitter voor 33 miljard dollar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:37

Kaaskoekje schreef:
Ik ben vooral een meelezer, maar ik ben nu het boek Homo Deus aan het lezen van Yuval Noah Harari, uitgebracht eind 2019, maar welke vanuit historisch en filosofisch oogpunt , heel wat interessante verklaringen heeft voor onder andere hoe deze situatie met Trump kan ontstaan.
ik dacht ik deel deze hier voor degene die dit interessant vinden.
Zeker een aanrader, ik heb zijn eerste 3 boeken hier ook in de kast staan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:54

karuna schreef:
Trump legt het af, Musk gooit er geld en technische snufjes tegenaan en Vance gaat samenwerken met Musk maar wint denk ik en wordt de ergste van de drie -O-

Ellende is inderdaad meestal wel als je empatisch vermogen hebt deel je ook liever met diegenen die het minder hebben. En tsja dan wordt je niet rijk. Anderen uitbuiten of gebruiken ten faveure van je eigen gewin dat kan alleen als je anderen niet ziet als gelijken maar als een product waaraan je kunt verdienen

Dan vraag ik me af, welke mens is eigenlijk de oorsprong? De keiharde ikke eerst mens of de empathische we delen alles mens. Oftewel zijn we van oorsprong een groepsdier of een solojager?
Dat laatste, wat interessant :)

Ik ga er eens op broeden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:22

Toevallig kwam ik gisteren dit filmpje tegen: https://www.instagram.com/reel/DHYSnevt ... h4c3JxM29l, waarin wordt gesteld dat mensen de 'dominante soort' zijn geworden juist door empathie. Ik heb nu helaas geen tijd om te factchecken, maar als er inderdaad zoveel onderzoek is gedaan naar het effect van empathie (één onderzoek wordt ook letterlijk benoemd) zal dat niet moeilijk te vinden zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:28

karuna schreef:

Mens stond van oorsprong gewoon op het menu bij flink wat roofdieren. Vuurtje maken helpt, maar dan moet je het wel gaande houden en iemand wakker zijn 24/7 om er mee te zwaaien en dreigen als er toch wat te dichtbij komt. Kan je niet alleen, dus groep om die beschermingstaak mee te delen heeft voordelen. Komt bij dat je stomweg niet alles alleen kunt qua tijd en kennis. En kleding en wapens en koken en jagen en verzamelen en ... lukt je niet alleen, zeker niet vanaf 0.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:43

tamary schreef:
Mens stond van oorsprong gewoon op het menu bij flink wat roofdieren. Vuurtje maken helpt, maar dan moet je het wel gaande houden en iemand wakker zijn 24/7 om er mee te zwaaien en dreigen als er toch wat te dichtbij komt. Kan je niet alleen, dus groep om die beschermingstaak mee te delen heeft voordelen. Komt bij dat je stomweg niet alles alleen kunt qua tijd en kennis. En kleding en wapens en koken en jagen en verzamelen en ... lukt je niet alleen, zeker niet vanaf 0.

Vanuit dat perspectief is het verlangen naar een sterke leider heel goed te verklaren. En ook het mechanisme waarmee hele volksstammen bang gemaakt worden voor de ander. Ik weet niet in hoeverre deze theorie klopt, maar het kan wel veel verklaren.

Maar hoe het ook precies zit. Wij als mensen hebben de mogelijkheid om te kunnen nadenken. En een groot deel van de bevolking doet dat gewoon niet. Die laten zich leiden door hun onderbuik/oerinstincten. En dat kunnen wij ons als mensheid gewoon niet meer permiteren. Helaas weigert een groot deel van de bevolking gewoon hun verstand te gebuiken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:49

Loretta dat is nogal een veroordeling. Veel mensen denken net zo goed na als jij en ik. Ze komen alleen tot andere conclusies. Daar ben ik ook niet altijd blij mee, begrijp me goed, maar om nu te stellen dat een groot deel van de bevolking weigert zijn verstand te gebruiken vind ik ook nogal ver gaan en niet uitnodigend om naar elkaar te blijven luisteren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:07

pien_2010 schreef:
Loretta dat is nogal een veroordeling. Veel mensen denken net zo goed na als jij en ik. Ze komen alleen tot andere conclusies. Daar ben ik ook niet altijd blij mee, begrijp me goed, maar om nu te stellen dat een groot deel van de bevolking weigert zijn verstand te gebruiken vind ik ook nogal ver gaan en niet uitnodigend om naar elkaar te blijven luisteren.

Aan de andere kant. Deze mensen zijn zelf ook keihard richting anderen. Ze staan te springen om minderheidsgroepen te laten onderdrukken. Tot het moment dat het hun zelf keihard raakt. En dan is het opeens lijden in last. Maar dan is het te laat.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:41

Loretta schreef:
tamary schreef:

Vanuit dat perspectief is het verlangen naar een sterke leider heel goed te verklaren. En ook het mechanisme waarmee hele volksstammen bang gemaakt worden voor de ander. Ik weet niet in hoeverre deze theorie klopt, maar het kan wel veel verklaren.

Maar hoe het ook precies zit. Wij als mensen hebben de mogelijkheid om te kunnen nadenken. En een groot deel van de bevolking doet dat gewoon niet. Die laten zich leiden door hun onderbuik/oerinstincten. En dat kunnen wij ons als mensheid gewoon niet meer permiteren. Helaas weigert een groot deel van de bevolking gewoon hun verstand te gebuiken.

Ik denk dat het veel gemakkelijker is (verstandig) na te denken als je je niet dagelijks zorgen hoeft te maken over of je je baan kunt behouden, je kinderen nog kunt voeden en hoe je het einde van de maand moet halen. Als iemand op televisie dan beloftes doet over meer werk, betere lonen en goed betaalbare boodschappen dan snap ik dat diegene zich daardoor laat leiden, dit heeft niets te maken met het weigeren van je verstand te gebruiken lijkt me.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk dat Trump (of Wilders) zo makkelijk op dit sentiment kan inspelen maar het heeft m.i. niet veel te maken met het weigeren van je verstand te gebruiken. Als je honger hebt luister je eerder naar je maag als naar je verstand of zoiets :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 14:37

JMH schreef:
Ik denk dat het veel gemakkelijker is (verstandig) na te denken als je je niet dagelijks zorgen hoeft te maken over of je je baan kunt behouden, je kinderen nog kunt voeden en hoe je het einde van de maand moet halen. Als iemand op televisie dan beloftes doet over meer werk, betere lonen en goed betaalbare boodschappen dan snap ik dat diegene zich daardoor laat leiden, dit heeft niets te maken met het weigeren van je verstand te gebruiken lijkt me.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk dat Trump (of Wilders) zo makkelijk op dit sentiment kan inspelen maar het heeft m.i. niet veel te maken met het weigeren van je verstand te gebruiken. Als je honger hebt luister je eerder naar je maag als naar je verstand of zoiets :')

Die armoede vind ik ook verschrikkelijk. En daar moet ook echt iets aan gedaan worden. Als ik dan naar Nederland kijk, dan zijn er genoeg PVV stemmers die het helemaal niet slecht hebben. Dat deel van de PVV stemmers dat wel uit armoede heeft gestemd had makkelijk kunnen zien dat de PVV niets voor hun zal doen. En dat doet de PVV dan ook niet. Het Amerikaanse systeem heeft natuurlijk het probleem dat je enkel maar kunt kiezen uit Neo liberaal en nog neo liberaler. Tja, dan is de meest neo liberale optie kiezen natuurlijk niet erg slim. Maar of je nu op dit moment nog het etiket neo liberaal op de republikeinse partij kunt plakken is een andere discussie. Er worden daar nu maatregelen genomen die ook niet in een kapitalistisch systeem passen.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:13

Loretta, compleet eens hoor. Er zijn een hoop PVV stemmers die denk ik uit angst hebben gestemd en niet uit armoede. Angst voor een (overigens compleet verzonnen) asielcrisis en angst voor meer bemoeienis van de EU en de regering.. Soms denk ik wel eens dat mensen verplicht moeten worden zich in te lezen voordat er gestemd mag worden maar ook dat zal niet helemaal ethisch zijn.

Voor wat betreft Amerika, de beperkte keuze helpt natuurlijk ook niet mee. Ik heb de verkiezingen en de nasleep goed gevolgd en je hoorde genoeg republikeinen die niet perse voor Trump waren maar zich nog veel minder aangetrokken voelden tot Kamala. Volgens mij (denk ik, weet ik niet zeker) ben en blijf je ook democraat of republikein ongeacht de kandidaat van dat moment en is overstappen niet heel vanzelfsprekend.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:20

De podcast ‘zo simpel is het niet’ van NRC heeft het over een essay die missch iets van een lijn of plan weergeeft qua Trump’s keuzes.