Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:45

Germie, dat zou prima kunnen, dat het maar voor 20% haalbaar zou zijn.
Neemt niet weg dat het nooit verkeerd is om te proberen duurzamere keuzes te maken.

Wordt de was echt schoon met de wasstrips? Zit er een geur aan?

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:48

Heb nog geen was gehad die niet schoon geworden is. Bij Mother Earths heb je verschillende geuren maar ook geur vrije doekjes. Ik heb met geur en vind het niet super overheersend als het droog is. Gewoon lekker fris gewassen geur haha.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:50

Ooh, dat klinkt fijn!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:00

Ik zie hief werkelijk niemand zich op dd borst kloppen. Wat is dat toch met negatievelingen die zich overal op aangesproken voelen. Gelukkig zijn er mensen die het wél belangrijk vinden zelf iets te doen ipv maar te wijzen naar anderen en dat te komen spuien in een topic dat over duurzaamheid gaat. Zó jammer weer

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:01

Jiskaa schreef:
Ik ben even kwijt wie het vroeg maar ik ben heel tevreden over de wasstrips. Ik gebruik voor een volle trommel 1 velletje maar de velletjes hebben een scheurstrip dus je kan makkelijk de helft gebruiken. Knippen zou ook gewoon kunnen denk ik, mocht je een kwart willen gebruiken.

Voor mijn gevoel een half velletje op een hele trommel, lijkt wat weinig. Heb het nog niet geprobeerd dus wellicht is het wel voldoende hoor.

Er was iemand die een site deelde over natuurlijke haar verzorging; heel fijn! Ik ben bijna door m’n shampoo voorraad heen dus dan kan ik me alvast daarin verdiepen :D

Ik gebruik een half velletje voor een trommel van 7 kilo

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:02

dems75 schreef:
Ik zie hief werkelijk niemand zich op dd borst kloppen. Wat is dat toch met negatievelingen die zich overal op aangesproken voelen. Gelukkig zijn er mensen die het wél belangrijk vinden zelf iets te doen ipv maar te wijzen naar anderen en dat te komen spuien in een topic dat over duurzaamheid gaat. Zó jammer weer

als je op mijn bericht doelt, ik heb het over niemand in dit topic.
Ik heb het over wat ik om mij heen zie en heb gezien, wat ik lees op facebook enz.

Met bijvoorbeeld een nicht in gedachte, hoge functie op alles en iedereen afgeven.
Zelf geld genoeg, elke paar jaar nieuwe meubels want zijn niet meer hip... maar hey rij jij nog een diesel...

dat soort typjes...

Blij dat peetoom is gestorven, zie ik haar niet meer :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:16

Polar schreef:
Germie, dat zou prima kunnen, dat het maar voor 20% haalbaar zou zijn.
Neemt niet weg dat het nooit verkeerd is om te proberen duurzamere keuzes te maken.

Wordt de was echt schoon met de wasstrips? Zit er een geur aan?

Ik heb die van brauzz en het meeste wordt goed schoon. Heel vuile was moet je ff voorweken maar dat was bij mijn vorige wasmiddel ook zo.
(Denk aan kids die in de zandbak gerold hebben of hebben gegeten en je kan precies aan hun shirt zien wat)

Ik gebruik een heel doekje voor een volle trommel van 9kg, half doekje voor een kleine was.
Ik was er ook m’n gevoelige was mee zoals wol en zijde en gaat perfect.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:21

Mensen die op je neerkijken zijn gewoon heel vervelend, en het is gewoon onnodig ook.
Qua milieu zijn er denk ik maar weinig mensen die bewust hun best doen om de problemen erger te maken.

Verootjoo, bedankt voor de uitleg! De prijzen vallen ook heel erg mee.
Ik heb nu de site van Mother's earth opgeslagen, maar ook even een kijkje genomen bij het merk dat jij noemt.
Alleen het bestellen is wat verwarrend... met de bundels en abonnementen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:51

Dankje voor je uitleg over de plastics Germie! Interessant vind ik het. Hadden jullie van de week ook het bericht uit het nieuws meegekregen dat er zodanig veel microplastics in het brein van overleden mensen is gevonden, dat overeen zou komen met het gewicht van een plastic wegwerp lepeltje %)

https://www.ad.nl/buitenland/grote-hoev ... gle.com%2F

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:51

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:52

Vooral door de laatste tijd bewuster te zijn van dat ik dingen kan repareren. De laatste tijd toch al zelf wat gaatjes in kleding gerepareerd. En inderdaad nagenoeg geen vlees/dierlijk eten.

Verder sluit ik me aan bij lokale actiegroepen en protesten om te strijden voor méér klimaatbeleid bij de lokale overheid en o.a. mijn werk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:26

Badeendje schreef:
Vooral door de laatste tijd bewuster te zijn van dat ik dingen kan repareren. De laatste tijd toch al zelf wat gaatjes in kleding gerepareerd. En inderdaad nagenoeg geen vlees/dierlijk eten.

Verder sluit ik me aan bij lokale actiegroepen en protesten om te strijden voor méér klimaatbeleid bij de lokale overheid en o.a. mijn werk.

Wat ik echt schokkend vond… hoewel ik het eigenlijk al wist; bij het klokhuis was pas te zien en werd uitgelegd hoe tegenwoordig spullen gemaakt worden om niet te kunnen repareren maar nieuw te kopen.
Zo belachelijk… met name telefoons zijn zeer moeizaam te repareren. Alles zat vastgelijmd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:31

verootjoo schreef:
Badeendje schreef:

Wat ik echt schokkend vond… hoewel ik het eigenlijk al wist; bij het klokhuis was pas te zien en werd uitgelegd hoe tegenwoordig spullen gemaakt worden om niet te kunnen repareren maar nieuw te kopen.
Zo belachelijk… met name telefoons zijn zeer moeizaam te repareren. Alles zat vastgelijmd.

Gelukkig komt er langzaam wat wetgeving op gang om deze zaken te verbieden! Tot die tijd is er voor telefoons bijvoorbeeld Fairphone :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:35

Ik ben zo benieuwd naar de wasvelletjes!
Ben best wel kieskeurig als het gaat om geurtjes.

Dat laatste is ook echt heel duidelijk bij mensen die bijvoorbeeld een koelkast of andere apparaten hebben overgenomen van bijvoorbeeld hun ouders of grootouders.
Apparaten uit 1950/60 die nu nog in perfecte staat zijn en perfect werken.
Nu moet alles snel vervangen worden en blijft men geld aan je verdienen.

Bizar, die hoeveelheid microplastic in je hersenen, echt schokkend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:37

Ja een wasmachine van 25 jaar oud was zo vreemd niet.
Nu ben je blij als hij 8 jaar oud word.

Onze vorige koelkast werd maar 3 jaar oud. Buiten garantie natuurlijk.

Kan daar ook slecht tegen.

Maar fabrikanten willen wel blijven verdienen natuurlijk.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:54

Die oude apparaten waren vooral mechanisch goed te repareren. Tegenwoordig is het allemaal electronica. Net als auto's. Maar zuinig waren ze bepaald niet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:59

Altijd net buiten de garantie inderdaad, ik heb het nu met een laptop.

En klopt ook hoor, dat die apparaten niet zuinig waren.
Maar je zou toch denken dat er tegenwoordig opties zijn die én zuinig zijn én lang mee gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:02

JudithGigi schreef:
verootjoo schreef:

Gelukkig komt er langzaam wat wetgeving op gang om deze zaken te verbieden! Tot die tijd is er voor telefoons bijvoorbeeld Fairphone :)

Ja! Heb jij een fairphone? En hoe bevalt ie?
Ik moest vorig jaar een nieuwe (oude wel 6 jaar meegegaan, niet mega lang vind ik) en toen wilde ik eigenlijk een fairphone, maar toch laten omlullen voor een iPhone.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:05

DuoPenotti schreef:
Ja een wasmachine van 25 jaar oud was zo vreemd niet.
Nu ben je blij als hij 8 jaar oud word.

Onze vorige koelkast werd maar 3 jaar oud. Buiten garantie natuurlijk.

Kan daar ook slecht tegen.

Maar fabrikanten willen wel blijven verdienen natuurlijk.

Nou maar echt!
En ook bv kleding uit die tijd… mijn vader heeft een jas van 40 jaar oud, perfecte staat. Mijn ouders hebben nog meerdere kledingstukken van mijn grootouders, alles perfecte staat, en ook nog tijdloos.
Nu valt het met max 10 jaar al uit elkaar en dan heb je nog geluk als je de tien jaar haalt.
Nu valt het na 10 jaar van ellende uit elkaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:12

Ja kleding ook.
Heb truien van 25 jaar oud. Al weet ik hoe lang paarden trui. Niet zuinig mee in de was niet kapot te krijgen.

Zo heb ik ook nog een jas.
Eerst was hij winter concours jas. Dus weinig gedragen. Maar later steeds vaker tot vaak.
Hij doet het nog steeds. Rits ook.

Grappig detail
Hij is maat M en valt ruim.
Heb nu vaak xxl wat krapper valt. En maar zeggen dat de kleding maten nu groter zijn..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:45

Ik heb eigenlijk maar weinig problemen met apparaten die te snel stuk gaan of niet te repareren zijn.
De koelkast heeft wat kuren gehad, maar tot nu toe altijd kunnen repareren. Inmiddels is ie zo'n 17 jaar oud.. en de wasmachine is nog wat ouder, een jaar of 20. Inductie plaat, magnetron, oven, ook allemaal nog in orde. Alleen de stofzuiger is na een jaar of 15 overleden, maar dat was onze eigen schuld. Daar moet je geen glasvezel schuursel mee opruimen :')
De iPhones gaan hier ook altijd bijna 10 jaar mee, accu vervangen hebben we laatst zelf gedaan..
Wat wel te snel stuk ging; onze eerste airco. Maar dat was zo'n Chinees merk voor zelfinstallatie van 300 euro.

We hebben ons laatst wel zitten verbazen dat de wasmachine van mijn ouders vastgelast was waardoor je het lager helemaal niet kan vervangen, en ze een nieuwe moesten kopen. Na even googlen bleek alleen dat goedkope model vastgelast te zijn. Een iets duurder model was gewoon te repareren geweest. Dus goedkoop was daar echt duurkoop.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:28

BarbaLala schreef:
Ik ben allergisch voor alles waar duurzaam voor staat want het is zo’n woke uitgebuit begrip geworden.
Het woord wordt misbruikt door alles en iedereen die te maken hebben met agenda 2030. :=

Ik ben dan ook absoluut niet bezig met duurzaam leven zoals dat wordt gepropageerd.
Wat voor mij belangrijk is, is een comfortabel en goed leven.
De karigheid en het extremisme wat sommige hebben, moet er niet aan denken! Krijg er jeuk van.

Precies

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:25

Dat is ook bizar, dat dat dan vastgelast wordt...
Ik vind dat eigenlijk een vorm van oplichting.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:34

verootjoo schreef:
Ja! Heb jij een fairphone? En hoe bevalt ie?
Ik moest vorig jaar een nieuwe (oude wel 6 jaar meegegaan, niet mega lang vind ik) en toen wilde ik eigenlijk een fairphone, maar toch laten omlullen voor een iPhone.

Bij ons op het werk verstrekken ze sinds 1,4 jaar Fairphones.

Ik heb zelf nog een Samsung S20 van het werk, dus nog geen persoonlijke ervaring.

Wat ik vooral hoor is dat mensen na hun Samsung of iPhone moeten wennen omdat het net allemaal een beetje anders is dan ze gewend zijn (en dat is per definitie stom, verplicht moeten wennen aan iets anders terwijl dat geen eigen keuze is).

Maar ik hoor geen grote problemen verder, anders dan dezelfde problemen die ik met de Samsung ook ervaar als het gaat om bediening van de bedrijfs eigen apps. Maar dat ligt dus niet aan de telefoon, dat ligt aan de software.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:40

Een Fairphone is een telefoon die zonder kinderarbeid en milieuvriendelijk gemaakt wordt?