Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:53

Captain schreef:
Ja dat zag ik ook! Hoop dat het echt ongelofelijk schijtweer wordt. *\o/*

Yup, ik hoop dat echt nooit. Maar hiervoor maak ik graag een uitzondering.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:15

Hier geeft buienradar aan dat het oudjaarsavond rond 21u even regent en dat het verder droog blijft tot nieuwjaarsdag rond 10u.
Kan uiteraard nog veranderen maar ik ga er vanuit dat er gewoon de hele dag door geknald gaat worden en dat ik mijn laatste uitlaatronde voor middernacht om ±21u moet gaan lopen, de eerste erna zal wsl rond 2-3u 's nachts zijn wanneer het weer rustig is.

2 jaar geleden heeft 1 van mijn honden 's nachts bij thuiskomst in huis gepoept.
Die had het al de hele dag opgehouden en bij het terug naar huis lopen meerdere keren aanstalten gedaan om te poepen om dan de drol letterlijk weer in te trekken omdat er geknald werd. -O-
Eenmaal binnen ontspande ze zich en kon het niet meer ophouden. :(:)
1-2 jaar daarvoor gingen ze tegen 23:30u ineens volledig los met afsteken tijdens de laatste korte uitlaatronde (we dachten dat we net na middernacht liepen zo erg ging het tekeer :wow:) en deed ze een combinatie van freeze en faint.
Toen heb ik haar moeten optillen en naar binnen moeten brengen.
Gelukkig is ze ongeveer 7kg maar met een hond van 25+ kg had ik een probleem gehad gok ik. :x

Benfan

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:42

Wij hebben daarom puppy pads opgehaald.. doos vol. Dan kunnen ze etv gewoon de hele dag veilig binnen blijven. Ben zelf zo bang dat ze zich toch los weten te trekken, iemand vuurwerk naar ze gooit, en zoveel andere dingen. Want zulke mensen heb je helaas genoeg! Moet het niet zien, ik sta dan echt niet voor mijzelf in.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:08

De mijne zoekt mij juist op in haar angst/paniek waardoor ze theoretisch gewoon kan loslopen.
Niet dat we dat doen nu, want we gaan de goden niet verzoeken natuurlijk. :+
Je zult het maar meemaken dat ze in haar paniek toch net de verkeerde kant oprent. :x
Ze zit in een tuig met riem eraan en het uiteinde vd riem aan mij vast en op oudjaarsmiddag/avond/nacht een splitlijn aan haar halsband en mijn andere hond vast.
Schiet er een lijn/band/tuig los dan zit ze alsnog vast en ik neem een extra riem mee voor het geval dat.
Mijn andere hond is super stabiel, als die schrikt stapt hij opzij, kijkt en is alweer hersteld.
Op oudjaarsdag gaan we 's morgens rond 6:30-7u nog een lange uitlaatronde lopen om bij de oliebollenkraam te pauzeren en vandaaruit direct naar huis.
De rest vd dag korte rondjes en als ze alsnog in huis poept is het jammer maar geen probleem.
Er ligt vinyl dus het is zo opgeruimd en schoongemaakt. +:)+

Oh en er gaat een thundershirt om, ze draagt momenteel al een Beaphar No Stress band en op oudjaarsdag gaan er een paar theelepels advocaat in verspreid over de dag.
Niet genoeg om haar dronken te voeren, wel om haar net wat meer te laten ontspannen.
Ook maak ik een 'tent' door een oud dekbedovertrek over de caviakooi naar de bank te bevestigen, daartussen ontstaat dan een hol waar een zachte mand ligt en ik heb een grote doos staan waar een gat in gemaakt wordt zodat ze nog een hol heeft en ze mag altijd steun komen zoeken.
De gordijnen gaan overdag al dicht, alle ramen en deuren dicht, films op in de woonkamer en muziek aan in de slaapkamer.
Met middernacht stop ik de honden vol met naturel oliebol, toastjes, kaas, worst, stokbrood etc en daarna krijgen ze wat te kluiven.
Het feestje bouwen verzacht het ergste leed nogal zolang we binnen blijven.
En dan tussen 2 en 3 ongeveer een laatste uitlaatronde, afhankelijk van mijn energie is dat een korte of een lange ronde.

Bovenstaande overigens uitgaande van dat we thuis zijn, anders lopen we naar mijn ex toe (±30 minuten in rustig tempo) en heeft ze geen tent of hol (wel een bench met kleed eroverheen) tot haar beschikking en gaan we weer naar huis wanneer het vuurwerk voor 90% is afgenomen. :)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:56

Eigenlijk triest dat het zo moet wat mogen die honden in hun handen knijpen met jullie als baasjes.

Ik heb voor de katten de werpkist in de woonkamer staan met een babydekbedje erin. Die staat er altijd maar dan open. Maak die met oud en nieuw dicht met een mandje er nog in. Kunnen ze daar eventueel in kruipen maar meestal heb ik 2 katten onder de deken bij me liggen. 1 op de deken en mijn vriend heeft een kat onder de deken. En ze kunnen op dr slaapkamer onder bed als ze willen. Overal muziek of tv aan. Snuffelmat vol snoepjes krijgen ze maar meestal willen ze niet eten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 18:07

Ik heb een Chinees restaurant op 50 meter verderop in de straat zitten en die beginnen letterlijk om 15 uur met knallen. En serieus knallen. Gaat de hele avond door.

Dus ik ga in de ochtend ook een lange ronde maken als het kan zonder al te veel geknal. En de rest van de dag mag hij in de tuin plassen en poepen. De kat mag al niet meer naar buiten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:33

Zag net weer een bericht van een paard dat in paniek is geraakt door vuurwerk. Gevallen en been gebroken. Konden ze laten inslapen. ;(

Maar leuk hoor, anderen hun lol gunnen... :n

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 09:41

Bo_Y schreef:
Denk dat het probleem niet perse het vuurwerk is, maar dat een deel van de bevolking zich niet kan gedragen en overlast veroorzaakt.
En dat uit zich met vuurwerk in deze tijd, maar kan met alles.
Je hond in een speeltuin laten poepen en het niet opruimen vindt ik ook aso.
En zo kun je talloze dingen verzinnen.

Ik kan het bevestigen dat het aan die malloten ligt en niet aan de beschikbaarheid van vuurwerk. Hier (AT) kun je het het hele jaar kopen en in December de hele maand hebben ze veel meer te koop. Ik heb afgelopen maand geloof ik drie keer een vuurpijl gehoord in de verte. Dusdanig dat mijn voormalige hele bange hond er niet bang van zou zijn geworden.
Ik weet dat het in Nederland deze dagen de hele dag raak is en je de hele dag geknal hoort.

Alsof je zelfs zonder dieren zin hebt de feestdagen te vieren met de hele tijd dat irritante geknal aan je hoofd.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:36

Suzanne F. schreef:
Ik zou het ook het liefste afgeschaft zien maar het is echt een miljoenenbusiness dus dat gaat nooit gebeuren.

Als mensen dat geld trouwens niet in vuurwerk zouden steken (miljoenen gaan in enkele uren gewoon de lucht in, verdampt) maar in goede doelen dan zou wereld er nog mee geholpen zijn. Nu zorgt het voor leed, schade en vervuiling.

En die directeuren en aandeelhouders nog meer spekken?
Nee bedankt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:47

OleJon schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou het ook het liefste afgeschaft zien maar het is echt een miljoenenbusiness dus dat gaat nooit gebeuren.

Als mensen dat geld trouwens niet in vuurwerk zouden steken (miljoenen gaan in enkele uren gewoon de lucht in, verdampt) maar in goede doelen dan zou wereld er nog mee geholpen zijn. Nu zorgt het voor leed, schade en vervuiling.

Nee bedankt

Dat is natuurlijk een prietpraat excuus

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:02

Want de vuurwerkindustrie spekken is natuurlijk een veel betere optie. :j

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:29

Gisteravond opgeschrikt door de overburen die hun illegale zooi afstaken leuk voor de visite, mijn pony's stonden buiten, complete chaos {:)-:(, ik ben er zo klaar mee... :(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:27

OleJon schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee bedankt

Dat is een klein percentage waar elke CBF gecertificeerde organisatie over moet rapporteren.
En daarbij is er een goed doel wat geen overheadkosten en waarvan elke euro naar de projecten gaat. Daar kan je aan geven als je geen directeuren of aandeelhouders (die hebben stichtingen sowieso niet) wilt spekken.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:07

Sherivey schreef:
Captain schreef:

Yup, ik hoop dat echt nooit. Maar hiervoor maak ik graag een uitzondering.

Ik hoop juist dat het droog blijft en ze dan veel kunnen afsteken. Vooral, omdat ik merk, dat als ze met oud en nieuw niet af kunnen steken het weken daarna nog lang door gaat. -O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:31

Dat doet het hier toch wel ben ik bang. Het is ook al weken/maanden van tevoren aan de gang.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:52

Hier waren ze vanmorgen!!!!! Al weer bezig. Gaat helemaal nergens meer over.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:17

Momo94 schreef:
Captain schreef:

Ik hoop juist dat het droog blijft en ze dan veel kunnen afsteken. Vooral, omdat ik merk, dat als ze met oud en nieuw niet af kunnen steken het weken daarna nog lang door gaat. -O-

Dit dus -O- dan liever alles op een avond.
Vanmorgen op tijd met de hond maar kon halverwege weer terug . In het bos notabene. En dan 35 kilo trekkende hond aan de lijn is niet leuk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:24

Voor wie zegt als je het gaat verbieden wordt het nog erger vanuit het illegale circuit/bommen enzovoorts. Ik denk alsnog dat met een geheel verbod, dus als het niet gekocht kan worden in de winkels er echt wel een groot deel zal afnemen en ook een deel van de vuurwerk ongelukken. Ik geloof namelijk niet dat iedereen dan via het illegale circuit zal gaan kopen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:25

Ik hoop dat het komende jaren gecanceld wordt. Dieren van slag, smog. Oren, ogen en vingers eraf elk jaar, doden ook meestal wel. Vaak ook nog eens omstanders. Nu als klap op de vuurpijl O:) wordt deze fijne Nederlandse traditie ook nog in verband gebracht met de vele explosies bij woonhuizen (aanslagen) die floreren in Nederland in vergelijking met andere landen *\%/* *\%/*

Een totaalverbod voor particulieren want deels toestaan en gedogen valt niet te handhaven. Daar zijn niet genoeg BOA’s en agenten voor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:38

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:39

Sherivey schreef:
Ik heb een hekel aan dat weer, maar ik heb een grotere hekel aan vuurwerk, dus laat het die dag maar gieten. Dagen ervoor ook. :o

Hmm, dubbel. Dan is het vuurwerk niet op en blijven ze daarna nog heel lang doorschieten.

Maar wat zou ik graag willen dat de verkoop verboden wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:43

Pandora2 schreef:
In Brussel heeft de politie een auto gestopt met meer dan 5000 stuks vurwerk. Kwam uit Duitsland.
https://www.hln.be/binnenland/politie-s ... ~ae138066/

En ik blijf zeggen. 100 euro boete per stuk.

Zouden ze dan het risico nog durven lopen?
En nee geen kwijtschelding na een paar jaar. Dok maar je hele leven. Want winst wilde ze hier ook op maken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:45

Als het illegale vuurwerk in het strafrecht komt, dan kom je al wat verder. Daarnaast per gemeente/dorp een vuurwerkshow en verder een verbod. Ook op de verkoop van vuurwerk. 57% van de NL bevolking wil dit.

Maar ja blijkbaar is de lobby vanuit de vuurwerkhandel belangrijker.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:46

Ik denk eerder dat de verwachtte rellen het tegenhouden.

Want denk maar dat die dan gaan komen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:46

Ik zal hier ook plaatsen wat ik in het andere vuurwerktopic heb geplaatst:

Begin ook maar met vuurwerkschade aan jouzelf of een ander, hetzij materieel, hetzij fysiek of psychisch/mentaal?
Alle rekeningen voor jou, geen verzekeringen oid.
Dus alle dierenartskosten, doktersbehandelingen, vervangen auto/ruiten/postbussen/putdeksels etc zelf betalen.
En de gedragstherapie voor de huisdieren etc die de gevolgen ondervinden van jouw gedrag doen we er ook meteen maar bij.

Als je minderjarig bent mogen je ouders opdraaien voor de kosten, die houden op hun beurt je zakgeld maar in, trekken je spaarrekening leeg of laten je werken tot je alles terugbetaald hebt ofzo.
Kijken hoe snel ze leren dat hun prinsjes en prinsesjes (her)opgevoed kunnen worden als er dergelijke gevolgen aan kleven. :Y)
En als je volwassen bent en niet in staat om te werken dan halen ze het maar van je uitkering af.
En geen recht op schuldhulpverlening oid voor alles wat met door jou/je kind(eren) veroorzaakt vuurwerkgeweld/vuurwerkschade te maken heeft.

Want als je voor duizenden euro's de lucht in kunt schieten hoef je imo ook niet te komen janken dat je geen geld hebt, dan steek je dat geld maar mooi in de schulden die je oploopt door je vuurwerkgedrag. :o