Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 08:13

Fijn! Voor heel veel beroepsgroepen is dat nog niet zo helaas. En evt vanwege een andere herkomst idem dito.
Mag echt wel extra ondersteund worden vind ik. Zodat ze aan het werk kunnen, net zoals thuis.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 08:15

In België is dat niet het geval: hun diploma wordt hier gelijkgesteld met een bachelordiploma, dan moeten ze nog hun master halen, naast de taal die ze moeten aanleren. Op mijn ene job heb ik zo een collega waarvan zijn vrouw haar master van tandarts in België behaald heeft. Hijzelf is iets ouder en apotheker. Hij werkt nu als laborant.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:19

Christiene schreef:
Jeetje wat kortzichtig om te zeggen dat syrische mensen nu weer terug kunnen..

Alsof het daar nu veilig is.

Veel wonene en werken hier gewoon.

Die in de procedure zitten , kunnen straks netzo goed wel een verblijfsvergunning krijgen als het niet veilig is lijkt me

En nee ik ben niet voor al die asielzoekers hier in nl.
Met name die uit veilige landen maar ik vind Syrië geen veilig land.

En als hier oorlog was wou je ook graag ergens anders willen beginnen..

Ik denk wel dat velen graag terug zouden willen en wanneer het goed blijft gaan dat ook zeker zullen doen.
Ze missen hun land van herkomst zeker wel.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:41

Popstra schreef:
Ik denk wel dat velen graag terug zouden willen en wanneer het goed blijft gaan dat ook zeker zullen doen.

Dan blijft er nog een verschil tussen zeggen en doen. Hier weten ze wat ze hebben, daar gaan ze weer veel onzekerheden tegemoet. Kan mij voorstellen dat je daar zeker met kinderen geen zin in hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:05

janderegelaa schreef:
mysa schreef:
Het is al zo vaak gezegd: asielzoekers zijn een fractie van de woningzoekenden. Het zijn Nederlanders en arbeidsmigranten die de hoofdmoot vormen.

(die laatsten leven vaak al opgepropt in sobere/ondeugdelijke woningen)

Het is wel een fractie van de woningzoekenden maar verhoudingsgewijs geen fractie van de mensen die een woning krijgen. Procentueel gezien krijgen statushouders veel meer woningen toegewezen dan andere woningzoekenden in Nederland:

https://www.wyniasweek.nl/vanaf-jaarlij ... r-het-net/

Ik (71 jaar) woon in een complex met voor ouderen aangepaste woningen. Als autochtoon moet je 55+ zijn om je voor deze (kleine) woninkjes te kunnen inschrijven. Tot voor kort woonden er hier ook inderdaad mensen uit die doelgroep. Maar nu komen in iedere woning die leegkomt jonge niet-Nederlands sprekende buitenlanders. In mijn blok ongeveer 30-jarige (zo te zien) mannen uit ja, Syrie en Nigeria. Die hebben die met steunbeugels uitgeruste badkamer etc. nog niet nodig. Echter, ik persoonlijk vind dit niet erg want ik heb geen enkele overlast van deze mensen. Maar contact maken doen ze ook niet.Ik geef er dus niets om, echter vraag ik me wel af waar de autochtone 55plussers die volgens sommigen hun grote eensgezinswoningen maar moeten vrijmaken, dan naar toe zouden moeten? Die kunnen dus niet eens weg.

Benzz

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:49

Maar maak jij wel contact met hun Anjali?

Ik ben buddy voor een syrische vluchteling en hij geeft aan dat het zo lastig is om met autochtone NL contact te krijgen. Ze kijken hem allemaal met de nek aan. Terwijl hij gewoon heel graag mee wil doen in dit land.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:50

Ik zeg: Open een topic "Azielzoekers pikken onze woningen in"
Dit heeft allemaal geen reet te maken met de gevallen regering in Syrië.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:03

Benzz schreef:

Ik ben buddy voor een syrische vluchteling en hij geeft aan dat het zo lastig is om met autochtone NL contact te krijgen. Ze kijken hem allemaal met de nek aan. Terwijl hij gewoon heel graag mee wil doen in dit land.

Datis toch helemaal niet het probleem wat Anjali schetst? Zij vraagt zich af waar de doorstromende 55 +ers heen moeten op de woningmarkt zodat er woningen vrijkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 15:20

https://www.nu.nl/buitenland/6338499/sy ... ering.html

De tijdelijke leider is gekozen, ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt. Volgens experts is HTS steeds gematigder aan het worden, en wil het een staat voor iedereen stichten.

Scholtz en Macron zien een samenwerking wel als mogelijkheid:
Citaat:
Een eventuele samenwerking met de nieuwe regering zou wel "op basis van de fundamentele mensenrechten" moeten gebeuren, waarschuwen de Europese leiders. Etnische en religieuze minderheden moeten beschermd worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:23

janderegelaa schreef:
Datis toch helemaal niet het probleem wat Anjali schetst? Zij vraagt zich af waar de doorstromende 55 +ers heen moeten op de woningmarkt zodat er woningen vrijkomen.

Ze zegt letterlijk: Contact maken doen ze niet. Dus dat jij vind dat de doorstromers het probleem van het bericht zijn, moet je zelf weten. Maar ik bepaal toch echt op welk onderdeel ik wil reageren.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:22

_San87_ schreef:
https://www.nu.nl/buitenland/6338499/sy ... ering.html

De tijdelijke leider is gekozen, ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt. Volgens experts is HTS steeds gematigder aan het worden, en wil het een staat voor iedereen stichten.

Scholtz en Macron zien een samenwerking wel als mogelijkheid:
Citaat:
Een eventuele samenwerking met de nieuwe regering zou wel "op basis van de fundamentele mensenrechten" moeten gebeuren, waarschuwen de Europese leiders. Etnische en religieuze minderheden moeten beschermd worden.

Dat is voorzichtig positief nieuws.
Kan niet ontkennen dat ik licht sceptisch ben; eerst zien dan geloven. Maar ik hoop het zo erg voor ze :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:25

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:

Ze zegt letterlijk: Contact maken doen ze niet. Dus dat jij vind dat de doorstromers het probleem van het bericht zijn, moet je zelf weten. Maar ik bepaal toch echt op welk onderdeel ik wil reageren.

Dat heb ik wel geprobeerd. Ik spreek ook vloeiend Engels . Maar behalve in het begin enkele praktische vragen over de voordeur, de kliko's etc. kwam er vanuit hen verder niets. Hebben zich ook niet voorgesteld aan de al aanwezige bewoners (wat hier wel gebruik is).Meer dan een hallo komt er verder niet, ze leven in hun eigen bubbel. Met ook eigen vrienden (uit hetzelfde land zo te zien). De Syrier was al een hele tijd anders dan anders, gestressed en chagrijnig leek wel, en het vorige weekend was er daar veel drukte tot laat. Maar, ik bemoei me niet ongevraagd met anderen. Deze mensen laten mij met rust en ik hen als ze dat willen. In elk geval heel wat beter dan de vorige autochtone wel tot de doelgroep behorende buurman die mij zo gestalkt en gepest had dat de wijkagent erbij moest komen.Toen die wegging dacht ik, ALLES wat er in zijn plaats komt is beter dan hem!Er komt ook nog wat bij wat betreft dat zelf contact zoeken: in heel veel landen\culturen is het ongepast om als vrouw contact met mannen, andere dan je eigen man of familie, te zoeken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:28

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:

Ze zegt ook dat ze er niets om geeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 16:29

Desty schreef:
Dat is voorzichtig positief nieuws.
Kan niet ontkennen dat ik licht sceptisch ben; eerst zien dan geloven. Maar ik hoop het zo erg voor ze :j

Ja, same :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:56

Benzz schreef:

Wat grappig, toen ik zondag de Syrische mannen vriendelijk toe lachte vanuit mijn auto omdat ik blij was voor ze kreeg ik enkel vuile blikken van hen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:03

Popstra schreef:
Benzz schreef:

Wat grappig, toen ik zondag de Syrische mannen vriendelijk toe lachte vanuit mijn auto omdat ik blij was voor ze kreeg ik enkel vuile blikken van hen.

Ja, want ieder lid van een bepaalde bevolking is hetzelfde?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:04

Popstra schreef:

Hoe wist je dat ze uit Syrie kwamen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:12

Ik hoop zo erg dat het daar nu allemaal een stuk prettiger wordt. Ik snap ook niet zo goed de berichtgeving over Israël, ik ben bang dat ik er iets verkeerds mee zeg maar zitten die ondertussen in elk buurland? Hopelijk inderdaad alleen om bepaalde zaken te waarborgen maar nog vind ik het raar dat zij dat doen, daar heb je toch een VN voor ofzo?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:17

Syrië was een bondgenoot van Iran en dus ook een vijand van Israël. Er schijnen daar nogal wat wapenopslagplaatsen van Iran te zijn dus dat is dan een van de weinige acties van Israël die ik wel snap.

Netanyahu staat trouwens voor de rechter vandaag, weet nog niet de uitkomst. Maar echt rot zal het voor hem waarschijnlijk niet worden, helaas.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:20

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:23

Benzz schreef:
Popstra schreef:

Hoe wist je dat ze uit Syrie kwamen?

Niet zo moeilijk he als ze met zn allen met hun vlaggen aan het zwaaien zijn en feest vieren

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:34

Popstra schreef:
Christiene schreef:
Jeetje wat kortzichtig om te zeggen dat syrische mensen nu weer terug kunnen..

Alsof het daar nu veilig is.

Veel wonene en werken hier gewoon.

Die in de procedure zitten , kunnen straks netzo goed wel een verblijfsvergunning krijgen als het niet veilig is lijkt me

En nee ik ben niet voor al die asielzoekers hier in nl.
Met name die uit veilige landen maar ik vind Syrië geen veilig land.

En als hier oorlog was wou je ook graag ergens anders willen beginnen..

Het is helaas nog niet voor morgen. Israël gooit al met bommen en de Turken vallen de Koerdische milities al aan. En dan nog dit (hln.be):

UNHCR roept op tot "geduld" over terugkeer van Syrische vluchtelingen

Het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de VN (UNHCR) heeft maandag opgeroepen tot "geduld en waakzaamheid" over de terugkeer van Syrische vluchtelingen naar hun land na de val van Bashar al-Assad.

"UNHCR hoopt dat de ontwikkelingen ter plaatse eindelijk vrijwillige, veilige en duurzame terugkeer mogelijk zullen maken - waarbij vluchtelingen weloverwogen beslissingen kunnen nemen", schreef het hoofd van het VN-agentschap, Filippo Grandi, in een verklaring.

Eerder lieten al ons land en Duitsland weten dat ze tijdelijk de behandelingen van Syrische dossiers opschorten in afwachting van meer duidelijkheid op het terrein. Dat is ook het geval in Zweden, Denemarken, Groot-Brittannië en Noorwegen. Oostenrijk schort niet alleen de aanvragen op, maar bereidt tegelijk ook een "uitzettingsprogramma voor".

"Naarmate de situatie evolueert, zullen we de ontwikkelingen volgen, contacten leggen met vluchtelingengemeenschappen en staten steunen bij een eventuele georganiseerde vrijwillige terugkeer", benadrukte Grandi. Die wees er ook op dat de situatie ter plaatse voorlopig, en slechts 48 uur na de vlucht van president Assad, zeer onzeker blijft.

"Laten we ook niet vergeten dat de nood in Syrië nog steeds enorm is", voegde hij eraan toe, gezien de verwoestingen die het conflict heeft aangericht. Op dit moment is 90 procent van de Syrische bevolking afhankelijk van humanitaire hulp, en de winter staat voor de deur, aldus nog Grandi.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 17:48

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:16

Ilse_123 schreef:
Ik hoop zo erg dat het daar nu allemaal een stuk prettiger wordt. Ik snap ook niet zo goed de berichtgeving over Israël, ik ben bang dat ik er iets verkeerds mee zeg maar zitten die ondertussen in elk buurland? Hopelijk inderdaad alleen om bepaalde zaken te waarborgen maar nog vind ik het raar dat zij dat doen, daar heb je toch een VN voor ofzo?

Iedereen wijst naar Israel die een heel klein stukje van Syrie bezet en inderdaad munitieopslagplaatsen bombardeert voor hun eigen veilig veiligheid maar niemand heeft het over Turkije die over een veel groter gebied bombardementen uitvoert om te voorkomen dat er leden van de PKK naar Turkije komen. Echt exact dezelfde doelstelling.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:03

Popstra schreef:
Benzz schreef:

Ik heb het echt niet door als iemand vanuit een auto naar mij glimlacht terwijl ik op straat loop, ook niet als ik er pal langsloop. Dus misschien was het helemaal niet zo bedoeld. Toen ik zondag door de stad fietste in Utrecht waar het barstte van de Syriërs (idd te herkennen aan vlaggen), werd het juist enorm goed ontvangen dat ik ze vrolijk begroette of een peace-teken naar ze opstak. Zelfde met 2 vriendinnen die ik sprak die even bij de demonstratie van de Dom waren kijken.

Ik hoop van harte dat de het regime een positieve draai maakt voor Syrië, ook voor de minderheidsgroepen. En dat de gevluchte Syriërs de tijd krijgen om terug te keren als zij dat willen en veilig achten. Daarnaast ben ik van mening dat gezinnen met kinderen die grotendeels zijn opgegroeid in Nederland of individuen die hun leven al dusdanig hier opgebouwd hebben dat ze geen binding meer voelen met hun land van herkomst, dat ze dan ook gewoon de kans krijgen om hier te blijven. Omdat ik hoop dat ik op exact diezelfde manier behandeld zou worden als ik mijn thuisland moest ontvluchten vanwege oorlog.