Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:31

Electra63 schreef:
Tallie1979 schreef:
Hier wordt vuurwerk ook gewoon als wapen gebruikt. Nou weet ik niet hoe het in DLD of BE is, maar hier in NL is het bijna dagelijkse kost.

Dat zei die expert.
Vuurwerkbommen komt hier veel meer voor omdat vuurwerk hier inderdaad dagelijkse kost is.

Ah! Ik heb verder geen nieuws meer gekeken na het journaal van 19.30. Dus dat heb ik even gemist.

Als je naar Opsporing Verzocht kijkt, iedere week wel 1 of meerdere meldingen. Laatst ook een vrouw waar de voordeur naar binnen kwam vliegen. 1 been kwijt, 2e waarschijnlijk ook. Dat is toch te bizar voor woorden he.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:37

Tallie1979 schreef:
Ah! Ik heb verder geen nieuws meer gekeken na het journaal van 19.30. Dus dat heb ik even gemist.

Als je naar Opsporing Verzocht kijkt, iedere week wel 1 of meerdere meldingen. Laatst ook een vrouw waar de voordeur naar binnen kwam vliegen. 1 been kwijt, 2e waarschijnlijk ook. Dat is toch te bizar voor woorden he.

Ze willen proberen het zware vuurwerk via Europese wetgeving te gaan verbieden.

Ik hoorde nog dat maar 1 op de 5 aanslagen drugsgerelateerd is en de rest "gewoon" zakelijke geschillen, ruzies tussen families en bekenden, enz.
Echt bizar.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:37

In het document 'fenomeenbeeld geweld', te vinden op de website van de politie, is meer duiding over het aantal aanslagen. Er wordt verwacht dat ruim de helft niet vanuit het crimineel circuit komt.

Ik heb de link bewust niet gedeeld. Het artikel, waar het document bij zit, is heel dubbel om te lezen; rekening houdend met de mogelijke scenario's in Den Haag.

Het onderzoek in Den Haag zal nog lange tijd nodig hebben. Maar ik hoop voor alle slachtoffers, familie, omwonenden etc dat er snel meer duidelijkheid is.

Suzanne F.

Re: Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:10

Er is oproep gedaan van de politie dat als je meer weet over de bruidszaak of verdachte omstandigheden, dit te melden bij de politie. Sabri zal dit vast al gedaan hebben denk ik, want die gaf al aan dat het een beetje een schimmige winkel leek.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:46

Ik las vanmorgen nog dat gasexplosie niet uitgesloten was? Ik vind het heel vervelend dat er zoveel verschillende verhalen rond gaan, beter onderzoeken ze het eerst goed en dan een algemeen persbericht. Er word zo ontzettend veel gespeculeerd nu…

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:46

Er wordt wel degelijk goed onderzocht. En speculaties, daar doet justitie niet aan. Dat doen wij, de mensen, het publiek.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:51

rien10 schreef:
Er wordt wel degelijk goed onderzocht. En speculaties, daar doet justitie niet aan. Dat doen wij, de mensen, het publiek.

Vaak wordt er gespeculeerd door publiek, omdat de informatievoorziening niet ok is, te veel ruimte voor interpretatie en dat doen mensen dan ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:53

Wintu schreef:
rien10 schreef:

Vaak wordt er gespeculeerd door publiek, omdat de informatievoorziening niet ok is, te veel ruimte voor interpretatie en dat doen mensen dan ook.

Niet oke? Dat gaat de gewone burger toch ook geen zak aan in dit stadium?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:59

Benzz schreef:
Wintu schreef:

Niet oke? Dat gaat de gewone burger toch ook geen zak aan in dit stadium?

Als je niet wilt dat mensen gaan speculeren dan moet je enkel feitelijke en duidelijke info geven. Doe je dat niet, dan gaan mensen speculeren, ook prima, maar vreemd is het vanzelf niet.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:02

Liever speculaties dan dat burgers met de feitelijke informatie het lopende onderzoek kunnen verstoren. Heel logisch dat ze niet alle info geven die ze hebben aan de buitenwereld.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:07

nevica schreef:
Liever speculaties dan dat burgers met de feitelijke informatie het lopende onderzoek kunnen verstoren. Heel logisch dat ze niet alle info geven die ze hebben aan de buitenwereld.

Feitelijke informatie is toch niet hetzelfde als je onderzoek op tafel gooien.

Ik lees in een post hierboven dat iemand het vervelend vindt dat er zoveel verschillende verhalen rond gaan. Dit maal omdat een gaslek nog niet is uitgesloten. Misschien had men dan beter helemaal niks kunnen zeggen totdat daarover pas duidelijkheid over is. Op die manier bedoel ik het.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:12

Het is toch al officiëel naar buiten gebracht dat het geen gasexplosie was?
Gasexplosie is toch vaak 1 grote boem? En niet meerdere?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:12

Tallie1979 schreef:
Bij Editie NL hadden ze het vandaag over dat 8 jarige jongetje. Ze trokken een psychologe en iemand die uitspraken deed over jeugdzorg en eventueel pleeggezin.

Ik vind daar wat van. Dat mannetje heeft een verschrikkelijk iets meegemaakt en dan gaan ze speculeren over wat hem nog te wachten staat. Wat een sensatie tv zeg, gadver!

Buiten dat het helemaal niet aan de orde is en ik het, net zoals jij zegt, uitermate ongepast vond, stond deze dame met droge ogen te vertellen dat gastgezinnen zorgvuldig worden gescreend. Alsof er een tijd terug niet een meisje verlamd is geslagen :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:13

En dat is inderdaad waar het om gaat. In de media werd eerst drugslab besproken, toen aanslag op de bruidswinkel, toen weer wat anders. Ik wil enkel en alleen feiten, geen onzin of niet onderbouwde complottheorieën. Gas explosie zou ook nog steeds niet van de tafel zijn en dan is er dus helemaal geen kwaadwilligheid in het spel. Het word nu een heksenjacht om maar de daders te vinden maar voor hetzelfde geld is die er helemaal niet en is dit ontstaan door een slecht onderhouden pijpleiding of weet ik veel wat. Als het mijn familie was die ik verloren zou hebben zou ik helemaal gek worden van alle verhalen die rondgaan.

Gasexplosies kunnen anders lopen, een pijp die op meerdere plekken opblaast bijvoorbeeld vlak na elkaar.

Ik ga wel even zoeken naar de bron waar ik het gelezen had

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:14

Rennie89 schreef:
En dat is inderdaad waar het om gaat. In de media werd eerst drugslab besproken, toen aanslag op de bruidswinkel, toen weer wat anders. Ik wil enkel en alleen feiten, geen onzin of niet onderbouwde complottheorieën. Gas explosie zou ook nog steeds niet van de tafel zijn en dan is er dus helemaal geen kwaadwilligheid in het spel. Het word nu een heksenjacht om maar de daders te vinden maar voor hetzelfde geld is die er helemaal niet en is dit ontstaan door een slecht onderhouden pijpleiding of weet ik veel wat. Als het mijn familie was die ik verloren zou hebben zou ik helemaal gek worden van alle verhalen die rondgaan.

Gasexplosies kunnen anders lopen, een pijp die op meerdere plekken opblaast bijvoorbeeld vlak na elkaar.

Ik ga wel even zoeken naar de bron waar ik het gelezen had

Dat inderdaad.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:15

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 17:20

Ik denk dat de verwarring zit in de uitleg van gasexplosie. Meestal denk je dan aan een aardgaslek in de leidingen. Maar er zijn veel gassen die explosief zijn en die gebruikt kunnen worden om dingen op te blazen, zuurstof bijvoorbeeld. Of de materialen die in dat artikel genoemd worden.

Al met al vind ik dat de politie prima info verstrekt waar ze kan.

Het staat zelfs letterlijk in het artikel:

Citaat:
Volgens Van Riel blijkt uit alles dat de aanslag is gepleegd door middel van een gasexplosie. Dat hoeft namelijk niet altijd door een gaslek te komen. 'Er is een brandbare stof die tot ontploffen is gebracht. Dit kunnen bijvoorbeeld chemicaliën, terpentine of brandstof zijn geweest.

In dat artikel wordt niet gesproken over een gaslek. Maar over een gasexplosie.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 11-12-24 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:23

_San87_ schreef:
Ik denk dat de verwarring zit in de uitleg van gasexplosie. Meestal denk je dan aan een aardgaslek in de leidingen. Maar er zijn veel gassen die explosief zijn en die gebruikt kunnen worden om dingen op te blazen, zuurstof bijvoorbeeld. Of de materialen die in dat artikel genoemd worden.

Klopt helemaal, maar ook dat was niet uitgesloten. Stedin benoemd een gaslek “onwaarschijnlijk”.

Punt is dat het nog helemaal niet zeker is dat er kwaadwilligheid in het spel was. Het kan net zo goed een ongeluk geweest zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 17:28

Rennie89 schreef:
_San87_ schreef:

Klopt helemaal, maar ook dat was niet uitgesloten. Stedin benoemd een gaslek “onwaarschijnlijk”.

Ja, en ik begrijp wel waarom. De schade is echt veel te groot voor een minimaal lek die je niet snel opmerkt, en een groot lek kun je normaal gezien in de data aflezen want dat betekent dat de meters als een gek lopen. Ook is de ontploffing anders bij een gaslek. Tel erbij op dat er jerrycans zijn gevonden en mensen zijn opgepakt.

Ik kan de redenatie van Stedin en meneer Van Riel wel volgen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:03

Rennie89 schreef:
_San87_ schreef:

Punt is dat het nog helemaal niet zeker is dat er kwaadwilligheid in het spel was. Het kan net zo goed een ongeluk geweest zijn.

Als de bruidswinkel het middelpunt van de explosie is en de enige auto op de parkeerplaats die ook uitgebrand is ook van de eigenaresse van de bruidswinkel is, dan lijkt me dat toch wel erg toevallig voor een ongeluk...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:06

En tel daarbij de auto die met hoge snelheid is weggereden op en de mensen die opgepakt zijn... Nee dit is geen gasexplosie geweest

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:07

En dat is nu speculeren.
De experts zijn hun werk aan het doen. We horen het vanzelf wel een keer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:05

purny schreef:
En tel daarbij de auto die met hoge snelheid is weggereden op en de mensen die opgepakt zijn... Nee dit is geen gasexplosie geweest

Maar dat is puur giswerk. Net als die ene persoon die op de A4 een auto tegenkwam die harder reed. Voor hetzelfde geld dachten er dan andere weggebruikers dat de inzender zelf verdacht was met zijn 200km per uur wat hij reed. Dat de andere auto nog net wat harder reed… ja, wellicht wouden ze allebei wel naar huis na een nachtdienst.

FYI, ik ben zelden een auto in de nacht tegengekomen die 200+ reed op de A4, en heb een hoop nachtuurtjes gemaakt. Meestal 150/160/170.

Daarbij, over de aangehouden personen is ook nog helemaal niks bekend. Wie weet hebben zij er wel helemaal niks mee te maken?

Punt is dat het allemaal speculeren is. Beter gaan de daarvoor bevoegde opsporingsdiensten gewoon verder met hun onderzoek en komen er pas dingen vrij als het echt daadwerkelijk zo blijkt te zijn. Ik hoop oprecht dat er antwoorden komen op deze ramp ;(

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:08

purny schreef:

Als er gas naar binnen is gepompt en vervolgens is aangestoken, dan kan het nog steeds een gasexplosie zijn, alleen is het dan een moedwillige en geen gaslek.

Voor het opblazen van geldautomaten wordt soms ook zo gewerkt, gas er in pompen en dan aansteken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:18

Er kan ook eerst een andere ontploffing zijn geweest, waardoor een gasleiding werd aangetast en dat leidde dan mogelijk tot een grotere gasontploffing.